Kuntoutuksen ja liikunnan integraatio (ylempi AMK), S24: YKUNLIS24
Tunnus: YKUNLIS24
Toimintaterapeutti (ylempi AMK)
Koulutuksen kuvaus
Turun ammattikorkeakoulun Master Schoolista valmistuu asiantuntijoita ja johtajia oman alansa asiantuntijatehtäviin, kehittäjiksi ja työelämän uudistajiksi. Master-tutkinto avaa ovia uudenlaiseen ammatilliseen urakehitykseen. Master-tason asiantuntijoista Suomi saa lisää kilpailukykyistä osaamista.
Master Schoolin koulutukset on jaettu kahteen polkuun: Leadership Excellence -polun koulutuksissa kehityt esimiehenä tai johtajana ja Professional Excellence -polun koulutuksissa kehität osaamistasi vaativalle asiantuntijatasolle. Kuntoutuksen ja liikunnan integraatio YAMK on yksi Turun ammattikorkeakoulun Master Schoolin Professional –polun koulutuksista. Professional –polun koulutukset tarjoavat mahdollisuuden kehittyä asiantuntijana omalla alalla. Opintojen aikana pureudutaan oman alan kehittämisen haasteisiin sekä tulevaisuuden toimintaympäristöihin. Valmistuttuaan opiskelija on kehittänyt ja uudistanut työelämää, luonut uusia verkostoja sekä hankkinut valmiuksia toimia vaativissa asiantuntija- ja kehittämistehtävissä toimimiseen. Kuntoutuksen ja liikunnan integraatio YAMK-koulutuksen suorittanut osaa itsenäisesti suunnitella, koordinoida ja johtaa ehkäiseviä liikuntapalveluja sekä näiden palveluiden toimintamalleja yhdistämällä eri alojen osaamista ja asiantuntijuutta. Koulutuksen suorittanut osaa tuottaa, arvioida ja käyttää toimintansa perusteena liikunnan ja kuntoutuksen tutkimustietoa sekä toimia tavoitteellisesti liikunnan ja kuntoutuksen monialaisissa verkostoissa asiantuntijatehtävissä. Asiantuntijuuden lähtökohtana on yksilön kunnioittaminen sekä itsensä jatkuva kehittäminen.
Tutkinto muodostuu ydinosaamisesta, laajentavasta osaamisesta ja opinnäytteestä. Ydinosaaminen koostuu kaikille yhteisistä opinnoista sekä kuntoutuksen ja liikunnan integraation syventävistä opinnoista. Laajentava osaaminen sisältää vapaasti valittavat opinnot. Syventävät opinnot tukevat vaativan asiantuntijaosaamisen kehittymistä sekä opinnäytetyön tekemistä. Opinnäytetyö toteutuu pääsääntöisesti projektina ja on työelämän käytäntöjä kehittävä. Koulutuksen syventävissä opinnoissa tarkastellaan liikunnan ja kuntoutuksen rajapinnoilla olevia hyvinvointia edistäviä mahdollisuuksia. Tärkeitä teemoja ovat palvelumuotoilu, terveysteknologia, ehkäisevä terveysliikunta sekä ympäristön merkitys hyvinvointiin. Keskeistä on moniammatillinen ja verkostomainen työtapa. Koulutuksessa tarkastellaan liikunnan ja liikunnallisen kuntoutuksen merkitystä hyvinvointiin. Erityisen tarkastelun kohteena ovat lasten ja nuorten sekä vanhusten liikunnan, liikunnallisen elämäntavan ja kuntoutuksen mahdollisuudet. Koulutuksessa perehdytään alan tutkimuksiin ja etsitään näyttöön perustuvia perusteluja uusille käytännöille ja toimintatavoille.
Koulutuksen kokonaisuus on 90 op.
Opintojen rakenne muodostuu seuraavasti:
• Ydinosaaminen 40 op
• Laajentava osaaminen 20 op
• Opinnäytetyö 30 op
YAMK-opinnäytetyössä ratkaistaan työelämään liittyvä ajankohtainen asia tai ongelma. Opinnäytetyön aihe voi liittyä esimerkiksi uuden tuotteen, palvelun tai prosessin kehittämiseen. Opinnäytetyö toteutetaan työelämän tai Turun ammattikorkeakoulun tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiohankkeissa (TKI) toimeksiantona. Aiheen voit hankkia myös erilaisista ammatillisista verkostoista, kolmannelta sektorilta, hyvinvointialueilta tai kansallisista tutkimuslaitoksista. Opinnäytetyö tehdään yksilö- tai parityönä. Opinnäytetyön toteuttaminen edellyttää kykyä itsenäiseen työskentelyyn ja asiantuntijatyöhön. Työskentely toteutuu kolmikantamallin mukaisesti opiskelijan, opettajatuutorin ja työelämentorin/yhteyshenkilön yhteistyössä koko koulutuksen ajan. Ohjaus toteutuu pääsääntöisesti ryhmäohjauksena opinnäytetyön ohjaajan/opettajatuutorin kanssa sovittavilla tavoilla.
Opinnot toteutuvat verkko-opiskeluna, itsenäisenä työskentelynä ja lähiopetuksena. Lähiopetusta järjestetään keskimäärin kerran kuukaudessa yhden tai kahden päivän jaksoina. Henkilökohtaisen opintojaksovalintojen myötä lähipäiviä voi olla enemmänkin. Lähiopetus muodostuu ohjauksesta, opintojaksoihin orientoivista asiantuntijaluennoista ja seminaarityöskentelystä. Osa opinnoista toteutetaan valtakunnallisina verkostototeutuksina. Opintoihin voi sisältyä matkustusta eri paikkakunnille. Nämä kulut on opiskelijan itse kustannettava.
Opiskelija voi hakeutua muiden korkeakoulujen opintojaksoille ja sisällyttää näitä suorituksia tutkintoon. Opiskelija voi hyödyntää myös Suomen ammattikorkeakoulujen yhteistä verkko-opintotarjontaa CampusOnlinessa: http://campusonline.fi/ Elinkeinoelämä osallistuu koulutuksen kehittämiseen.
Soveltavan TKI-toiminnan painopiste on opiskelijoiden työtehtäviin ja työnantajaorganisaation kehittämiseen liittyvissä tehtävissä ja projektitöissä sekä kehittämishankkeena tehtävässä opinnäytetyössä. Opiskelijoilla on mahdollisuus suorittaa opintojaan ammattikorkeakoulun omissa TKI-hankkeissa.
Tutustu tarkemmin: Terveys- ja hyvinvointialaan liittyvät tutkimusryhmät ja hankkeet.
https://www.turkuamk.fi/fi/tutkimus-kehitys-ja-innovaatiot/tutkimusryhmat/#!csrfmiddlewaretoken=8Q1GMLwiMLlHFd6N5AHCmfXwEIYZioQhUCs3oS1AEO9YYrZpWBg3zIEGKr0H2C7F&research_categorym2m=4&sort=0
Opiskelijalla on mahdollisuus suorittaa osa opinnoista ulkomailla korkeakouluissa, joiden kanssa ammattikorkeakoululla on yhteistyösopimus. Muita kansainvälisyyden muotoja ovat esimerkiksi osallistuminen kansainvälisten verkostojen intensiiviviikoille, kansainvälisiin konferensseihin ja projekteihin.
Tutkinnon suorittanut voi toimia erilaisissa kansallisissa tai kansainvälisissä asiantuntija-, kehittämis- ja johtamistehtävissä yksityisellä tai julkisella sektorilla tai järjestöissä. Tutkinto antaa mahdollisuuden toimia myös opetustehtävissä, mikäli suorittaa pedagogiset opinnot.
Ylempi ammattikorkeakoulututkinto tuottaa saman kelpoisuuden julkiseen virkaan tai tehtävään kuin yliopistoissa suoritettu ylempi korkeakoulututkinto. Koulutus antaa yleisen kelpoisuuden johtamis- ja kehittämistehtäviin. Sosiaali- ja terveysalalla yleisten kelpoisuusehtojen lisäksi on olemassa myös alakohtaista sääntelyä johtamistehtävissä toimimiseen. Laaja-alainen kehittämis- ja substanssiosaaminen mahdollistaa kansallisen ja kansainvälisen liikkuvuuden. Koulutus noudattaa European Qualification Frameworkin (EQF) mukaisia osaamisen tasokuvauksia sekä tutkintojen ja muun osaamisen kansallisen viitekehyksen (NQF) osaamiskuvauksia. Ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon osaamista vastaava taso on 7.
Ylempi ammattikorkeakoulututkinto tuottaa muodollisesti samat jatko-opintomahdollisuudet kuin yliopistossa suoritettu ylempi korkeakoulututkinto. ”Tieteelliseen tai taiteelliseen jatkotutkintoon johtaviin opintoihin voidaan ottaa opiskelijaksi henkilö, joka on suorittanut… soveltuvan ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon” (Yliopistolaki 24.7.2009/558, §37). Jatkotutkinto-oikeuden myöntämiselle yliopistot voivat asettaa ehtoja esimerkiksi täydentävien siltaopintojen muodossa. Tutkinto antaa kelpoisuuden hakeutua ammatilliseen opettajankoulutukseen.
Osaamistavoitteet
Koulutuksen suoritettuaan opiskelija osaa:
· suunnitella, koordinoida ja johtaa ehkäiseviä liikuntapalveluita ja toimintamalleja yhdistämällä eri alojen osaamista ja asiantuntijuutta.
· kunnioittaa yksilöä toimijana ja palvelun käyttäjän osallisuutta toiminnan suunnittelussa, omassa arjessaan ja toimintaympäristössään.
· hyödyntää ja innovoida teknologian mahdollisuuksia liikkumis- ja toimintakyvyn sekä fyysisen kunnon ja motorisen taidon arvioinnissa ja harjoittelussa.
· soveltaa kuntoutuksen ja liikunnan osaamistaan mm. urheiluvalmennukseen ja ryhmien ohjaukseen
· hyödyntää kuntoutuksen ja liikunnan tietoperustaa toiminnassaan sekä tuottaa, arvioida ja käyttää toimintansa perusteena liikunnan ja kuntoutuksen tutkimustietoa.
· toimia innovatiivisesti liikunnan ja kuntoutuksen monialaisissa verkostoissa, asiantuntijatehtävissä, johtamistehtävissä ja yrittäjänä.
· arvioida ja kehittää liikunnan ja kuntoutuksen asiantuntijuuttaan vastuullisesti ja tavoitteellisesti.
Pedagogiset toimintatavat
Opinnot on mahdollista suorittaa työn ohessa. Opiskelu on monimuoto-opiskelua, joka sisältää sekä lähi- että etäjaksoja. Itsenäisen työskentelyn lisäksi yhteisöllisesti tiimeissä tapahtuvalla työelämälähtöisten oppimis- ja kehittämistehtävien ratkaisemisella on merkittävä rooli opinnoissa. Koulutuksessa sovelletaan aikuispedagogiikkaa. Työskentely tapahtuu osittain verkossa verkkopedagogiikan menetelmiä hyödyntäen ja monialaisissa toimintaympäristöissä. Lähiopetuspäiviä on kuukausittain keskimäärin kaksi peräkkäistä arkipäivää, jotka toteutetaan innovatiivisia opetus- ja oppimismenetelmiä hyödyntäen Pedagoginen lähtökohtana on sosiaalikulttuurinen oppimiskäsitys, innovaatiopedagogiikka sekä innovatiivisuutta tuottava toimintatapa oppimisessa ja kehittämisessä. Opiskelijaa ohjataan aktiiviseen, kriittiseen ajatteluun, oman alan tietojen ja taitojen syventämiseen sekä kehittämisosaamisen tietoperustan tavoitteelliseen rakentamiseen. Syventävät opinnot toteutetaan osittain kuuden ammattikorkeakoulun verkostossa niin, että kukin AMK vastaa yhdestä viiden opintopisteen opintojaksosta.
Arviointi
Ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon osaamistasotavoitteet perustuvat ammattikorkeakoululainsäädäntöön ja eurooppalaisen tutkintojen viitekehyksen ylemmän korkeakoulututkinnon tasoon EQF 7. Kunkin opintojakson arviointiperusteet on kuvattu opintojakson toteutussuunnitelmassa. Suoritusvaatimukset vaihtelevat tavoitteiden, sisällön ja toteutustavan mukaan. Opintojaksoissa ja opinnäytetyössä käytetään numeroarviointia asteikolla 0 – 5, jossa arvosana 1 on alin hyväksytty ja 5 korkein arvosana. Opintojaksojen arviointimenetelmät vaihtelevat opintokokonaisuuden tavoitteiden perusteella. Arviointi voi kohdistua joko tuotokseen (esim. raportti tai seminaariesitys) tai prosessiin (oma aktiivisuus ja toiminta opintojakson aikana) tai molempiin. Opettajan arvioinnin lisäksi arviointimenetelminä käytetään vertais- ja itsearviointia sekä saadaan palautetta toimeksiantajilta. Ylempään ammattikorkeakoulututkintoon johtavien opintojen arviointi on ohjaavaa, kehittävää ja jatkuvaa. Se kohdistuu sekä opiskelijan oppimisprosessin eri vaiheisiin että oppimistuloksiin.
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2024-2025 | 2025-2026 | Syksy 2024 | Kevät 2025 | Syksy 2025 | Kevät 2026 | 1. / 2024 | 2. / 2024 | 3. / 2025 | 4. / 2025 | 5. / 2025 | 1. / 2025 | 2. / 2025 | 3. / 2026 | 4. / 2026 | 5. / 2026 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
YDINOSAAMINEN
(Valitaan kaikki) |
40 | 30 | 10 | 20 | 10 | 10 | 10 | 10 | 3.3 | 3.3 | 3.3 | 5 | 5 | |||||
YKUNLIS24-1001 |
Tulevaisuuden tekijät
(Valitaan kaikki) |
10 | 10 | 10 | 5 | 5 | ||||||||||||
MS00BP40 | Tulevaisuuden toimintaympäristöt | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||
TH00BP30 | Tutkimusmenetelmät | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||
YKUNLIS24-1002 |
Kuntoutus ja liikunta I
(Valitaan kaikki) |
10 | 10 | 10 | 5 | 5 | ||||||||||||
TH00BQ21 | Digiosaaja kuntoutus- ja liikunta-alalla | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||
TH00BQ22 | Ympäristö fyysisen aktiivisuuden ja toimintakyvyn tukemisessa | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||
YKUNLIS24-1003 |
Kuntoutus ja liikunta II
(Valitaan kaikki) |
10 | 10 | 10 | 3.3 | 3.3 | 3.3 | |||||||||||
TH00BQ23 | Käyttäjälähtöisten kuntoutus ja liikuntapalveluiden muotoilu | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | |||||||||||
TH00BQ24 | Liikunta lasten ja nuorten hyvinvoinnin tukena | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | |||||||||||
YKUNLIS24-1004 |
Kuntoutus ja liikunta III
(Valitaan kaikki) |
10 | 10 | 10 | 5 | 5 | ||||||||||||
TH00BQ25 | Kuntoutus ja liikunta ikääntyessä | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||
TH00BQ26 | Taidon oppiminen ja opettaminen | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||
LAAJENTAVA OSAAMINEN
(Valitaan kaikki) |
20 | 5 | 15 | 5 | 5 | 10 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | 2.5 | 2.5 | 3.3 | 3.3 | 3.3 | ||||
YKUNLIS24-1005 |
Vapaasti valittavat opinnot
(Valitaan opintopisteitä: 20) |
20 | 5 | 15 | 5 | 5 | 10 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | 2.5 | 2.5 | 3.3 | 3.3 | 3.3 | |||
OPINNÄYTETYÖ
(Valitaan kaikki) |
30 | 15 | 15 | 5 | 10 | 5 | 10 | 2.5 | 2.5 | 3.3 | 3.3 | 3.3 | 2.5 | 2.5 | 3.3 | 3.3 | 3.3 | |
TH00BP37 | Kehittämismenetelmäosaaminen | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||
TH00BP80 | Opinnäytetyön suunnitelma | 10 | 10 | 10 | 3.3 | 3.3 | 3.3 | |||||||||||
TH00BP81 | Opinnäytetyön toteutus | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||
TH00BP82 | Opinnäytetyön loppuraportti | 10 | 10 | 10 | 3.3 | 3.3 | 3.3 | |||||||||||
Yhteensä | 90 | 45 | 25 | 25 | 20 | 15 | 10 | 12.5 | 12.5 | 6.7 | 6.7 | 6.7 | 7.5 | 7.5 | 3.33 | 3.33 | 3.33 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.
Asetuksen mukainen jäsentely YAMK
Valtioneuvoston asetus ammattikorkeakouluista 1129/2014 2 § Opintojen rakenne 1) syventäviä ammattiopintoja; 2) vapaasti valittavia opintoja; 3) opinnäytetyö.
Opinnäytetyö |
Kehittämismenetelmäosaaminen |
Opinnäytetyön suunnitelma |
Opinnäytetyön toteutus |
Opinnäytetyön loppuraportti |
Syventävät ammattiopinnot |
Tulevaisuuden toimintaympäristöt |
Tutkimusmenetelmät |
Digiosaaja kuntoutus- ja liikunta-alalla |
Ympäristö fyysisen aktiivisuuden ja toimintakyvyn tukemisessa |
Käyttäjälähtöisten kuntoutus ja liikuntapalveluiden muotoilu |
Liikunta lasten ja nuorten hyvinvoinnin tukena |
Kuntoutus ja liikunta ikääntyessä |
Taidon oppiminen ja opettaminen |
Vapaasti valittavat |
Ei liitettyjä opintojaksoja |
Luokittelemattomat |
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) |
---|---|---|
YDINOSAAMINEN
(Valitaan kaikki) |
40 | |
YKUNLIS24-1001 |
Tulevaisuuden tekijät
(Valitaan kaikki) |
10 |
MS00BP40 | Tulevaisuuden toimintaympäristöt | 5 |
TH00BP30 | Tutkimusmenetelmät | 5 |
YKUNLIS24-1002 |
Kuntoutus ja liikunta I
(Valitaan kaikki) |
10 |
TH00BQ21 | Digiosaaja kuntoutus- ja liikunta-alalla | 5 |
TH00BQ22 | Ympäristö fyysisen aktiivisuuden ja toimintakyvyn tukemisessa | 5 |
YKUNLIS24-1003 |
Kuntoutus ja liikunta II
(Valitaan kaikki) |
10 |
TH00BQ23 | Käyttäjälähtöisten kuntoutus ja liikuntapalveluiden muotoilu | 5 |
TH00BQ24 | Liikunta lasten ja nuorten hyvinvoinnin tukena | 5 |
YKUNLIS24-1004 |
Kuntoutus ja liikunta III
(Valitaan kaikki) |
10 |
TH00BQ25 | Kuntoutus ja liikunta ikääntyessä | 5 |
TH00BQ26 | Taidon oppiminen ja opettaminen | 5 |
LAAJENTAVA OSAAMINEN
(Valitaan kaikki) |
20 | |
YKUNLIS24-1005 |
Vapaasti valittavat opinnot
(Valitaan opintopisteitä: 20) |
20 |
OPINNÄYTETYÖ
(Valitaan kaikki) |
30 | |
TH00BP37 | Kehittämismenetelmäosaaminen | 5 |
TH00BP80 | Opinnäytetyön suunnitelma | 10 |
TH00BP81 | Opinnäytetyön toteutus | 5 |
TH00BP82 | Opinnäytetyön loppuraportti | 10 |