Siirry suoraan sisältöön

Taidon oppiminen ja opettaminenLaajuus (5 op)

Tunnus: TH00BQ26

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa soveltaa motoriikan säätelyn, havaintomotoriikan ja motorisen oppimisen keskeisiä teorioita liikunnan ja urheilun fyysisten, psyykkisten ja sosiaalisten taitojen oppimiseen ja opetamiseen. Opiskelija kykenee suunnitelemaan liikuntataitojen oppimista edistäviä harjoitusympäristöjä ja tehtäviä, sekä ohjaamaan erilaisten oppijoiden ja ryhmien liikuntataitojen oppimista. Opiskelija osaa mitata ja analysoida liikuntataitoja ja hyödyntää kansallisia ja kansainvälisiä taitojen oppimisen tutkimuksia.

Opintojaksolla painotuvat kompetenssit: oppimaan oppiminen, ee??syys, kansainvälisyys ja monikultuurisuus, ennakoiva kehitäminen

Sisältö

- Teema 1: Taidon oppimisen ja opetamisen teoria: motoriikka, taidon ekologinen teoria, informaation prosessointiteoria, määrätietoinen harjoitelu, non-lineaarinen pedagogiikka, di?erentiaali oppiminen, havainto-päätöksenteko – toiminta, eksplisiittinen ja implisiittinen oppiminen.

- Teema 2: Taidon analysointi: liikkeen analysointi, liikuntataitojen ohjaus ja ohjelmointi, oppimisen eri vaiheiden tunnistaminen ja tukeminen, biomekaniikan periaateiden hyödyntäminen taidon opetamisessa, yksilölliset erot taidoissa, tutkimustiedon hyödyntäminen.

Ilmoittautumisaika

12.06.2024 - 31.10.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kuntoutuksen ja liikunnan integraatio
Opettaja
  • Niina Katajapuu
Ryhmät
  • YKUNLIS23
    Kuntoutuksen ja liikunnan integraatio

Tavoitteet

Opiskelija osaa soveltaa motoriikan säätelyn, havaintomotoriikan ja motorisen oppimisen keskeisiä teorioita liikunnan ja urheilun fyysisten, psyykkisten ja sosiaalisten taitojen oppimiseen ja opetamiseen. Opiskelija kykenee suunnitelemaan liikuntataitojen oppimista edistäviä harjoitusympäristöjä ja tehtäviä, sekä ohjaamaan erilaisten oppijoiden ja ryhmien liikuntataitojen oppimista. Opiskelija osaa mitata ja analysoida liikuntataitoja ja hyödyntää kansallisia ja kansainvälisiä taitojen oppimisen tutkimuksia.

Opintojaksolla painotuvat kompetenssit: oppimaan oppiminen, ee??syys, kansainvälisyys ja monikultuurisuus, ennakoiva kehitäminen

Sisältö

- Teema 1: Taidon oppimisen ja opetamisen teoria: motoriikka, taidon ekologinen teoria, informaation prosessointiteoria, määrätietoinen harjoitelu, non-lineaarinen pedagogiikka, di?erentiaali oppiminen, havainto-päätöksenteko – toiminta, eksplisiittinen ja implisiittinen oppiminen.

- Teema 2: Taidon analysointi: liikkeen analysointi, liikuntataitojen ohjaus ja ohjelmointi, oppimisen eri vaiheiden tunnistaminen ja tukeminen, biomekaniikan periaateiden hyödyntäminen taidon opetamisessa, yksilölliset erot taidoissa, tutkimustiedon hyödyntäminen.

Sisällön jaksotus

Sisältöön ja ajoitukseen liittyvät kysymykset Campus Onlinen opintojaksoilmoituksesta ja petteri.pohja@lapinamk.fi

Arviointiasteikko

H-5

Ilmoittautumisaika

01.06.2023 - 01.10.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kuntoutuksen ja liikunnan integraatio
Opettaja
  • Niina Katajapuu
Ryhmät
  • YKUNLIS22
    Kuntoutuksen ja liikunnan integraatio

Tavoitteet

Opiskelija osaa soveltaa motoriikan säätelyn, havaintomotoriikan ja motorisen oppimisen keskeisiä teorioita liikunnan ja urheilun fyysisten, psyykkisten ja sosiaalisten taitojen oppimiseen ja opetamiseen. Opiskelija kykenee suunnitelemaan liikuntataitojen oppimista edistäviä harjoitusympäristöjä ja tehtäviä, sekä ohjaamaan erilaisten oppijoiden ja ryhmien liikuntataitojen oppimista. Opiskelija osaa mitata ja analysoida liikuntataitoja ja hyödyntää kansallisia ja kansainvälisiä taitojen oppimisen tutkimuksia.

Opintojaksolla painotuvat kompetenssit: oppimaan oppiminen, ee??syys, kansainvälisyys ja monikultuurisuus, ennakoiva kehitäminen

Sisältö

- Teema 1: Taidon oppimisen ja opetamisen teoria: motoriikka, taidon ekologinen teoria, informaation prosessointiteoria, määrätietoinen harjoitelu, non-lineaarinen pedagogiikka, di?erentiaali oppiminen, havainto-päätöksenteko – toiminta, eksplisiittinen ja implisiittinen oppiminen.

- Teema 2: Taidon analysointi: liikkeen analysointi, liikuntataitojen ohjaus ja ohjelmointi, oppimisen eri vaiheiden tunnistaminen ja tukeminen, biomekaniikan periaateiden hyödyntäminen taidon opetamisessa, yksilölliset erot taidoissa, tutkimustiedon hyödyntäminen.

Arviointiasteikko

H-5

Ilmoittautumisaika

02.07.2022 - 31.08.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kuntoutuksen ja liikunnan integraatio
Opettaja
  • Niina Katajapuu
Ryhmät
  • YKUNLIS21
    Kuntoutuksen ja liikunnan integraatio

Tavoitteet

Opiskelija osaa soveltaa motoriikan säätelyn, havaintomotoriikan ja motorisen oppimisen keskeisiä teorioita liikunnan ja urheilun fyysisten, psyykkisten ja sosiaalisten taitojen oppimiseen ja opetamiseen. Opiskelija kykenee suunnitelemaan liikuntataitojen oppimista edistäviä harjoitusympäristöjä ja tehtäviä, sekä ohjaamaan erilaisten oppijoiden ja ryhmien liikuntataitojen oppimista. Opiskelija osaa mitata ja analysoida liikuntataitoja ja hyödyntää kansallisia ja kansainvälisiä taitojen oppimisen tutkimuksia.

Opintojaksolla painotuvat kompetenssit: oppimaan oppiminen, ee??syys, kansainvälisyys ja monikultuurisuus, ennakoiva kehitäminen

Sisältö

- Teema 1: Taidon oppimisen ja opetamisen teoria: motoriikka, taidon ekologinen teoria, informaation prosessointiteoria, määrätietoinen harjoitelu, non-lineaarinen pedagogiikka, di?erentiaali oppiminen, havainto-päätöksenteko – toiminta, eksplisiittinen ja implisiittinen oppiminen.

- Teema 2: Taidon analysointi: liikkeen analysointi, liikuntataitojen ohjaus ja ohjelmointi, oppimisen eri vaiheiden tunnistaminen ja tukeminen, biomekaniikan periaateiden hyödyntäminen taidon opetamisessa, yksilölliset erot taidoissa, tutkimustiedon hyödyntäminen.

Arviointiasteikko

H-5