Ikäihmisten terveyden ja hyvinvoinnin edistäminenLaajuus (5 op)
Tunnus: TH00CM12
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· arvioida vanhenemiseen vaikuttavia yksilötason tekijöitä
· arvioida vanhenemiseen vaikuttavia terveyttä ja hyvinvointia ylläpitäviä mekanismeja ja hyödyntää näitä asiantuntijatyössään
· soveltaa gerontologisen kuntoutuksen lähtökohtia ja menetelmiä työssään
Sisältö
· Ikäihmisen terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen
· Ikäihmisen terveyden ja hyvinvoinnin kehityssuunnat
· Ikääntyminen, toimintakykyisyys ja voimavaraisuus, toimijuus ja osallisuus
· Gerontologinen kuntoutus
Ilmoittautumisaika
01.12.2024 - 03.02.2025
Ajoitus
28.01.2025 - 05.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi / Master School
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 70
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, gerontologinen asiantuntijuus
Opettaja
- Sanna-Maria Nurmi
Ajoitusryhmät
- Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää. (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)
Ryhmät
-
YGEROK25VGerontologinen asiantuntijuus, K25 (verkko)
-
OSJOKEK25Johtaminen ja kehittäminen gerontologian alalla osaajakoulutus
Pienryhmät
- Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää.
Tavoitteet
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· arvioida vanhenemiseen vaikuttavia yksilötason tekijöitä
· arvioida vanhenemiseen vaikuttavia terveyttä ja hyvinvointia ylläpitäviä mekanismeja ja hyödyntää näitä asiantuntijatyössään
· soveltaa gerontologisen kuntoutuksen lähtökohtia ja menetelmiä työssään
Sisältö
· Ikäihmisen terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen
· Ikäihmisen terveyden ja hyvinvoinnin kehityssuunnat
· Ikääntyminen, toimintakykyisyys ja voimavaraisuus, toimijuus ja osallisuus
· Gerontologinen kuntoutus
Oppimateriaalit
Opintojakson oppimateriaali on saatavilla Itslearningin kurssialustalla.
Opetusmenetelmät
Zoom-linkit Its-kurssikortissa
Itseopiskelu, luennot, yksilö- ja paritehtävät sekä seminaari
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Flipped learning eli opiskelija tutustuu kurssikirjallisuuteen ja muuhun lähdemateriaaliin omaehtoisesti, yksilöllisten tiedollisten tarpeittensa pohjalta, jotta hän voi luennoilla ja yksilö- sekä paritehtävissä sekä seminaarissa osallistua keskusteluun ja uuden, yhteisen ammatillisen tiedon rakentamiseen.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opetusta: luentoja ja toiminnallista työskentelyä (14t) sekä itsenäistä opiskelua, oppimistehtäviä ja pienryhmätyöskentelyä (121h). Yhteensä 135 h (5 op).
Opetukseen osallistuminen ja itsenäinen materiaaliin perehtyminen. (noin 35 t)
Tehtävä 1 (yksilötyö):noin 50 tuntia opiskelijan työaikaa
Tehtävä 2 (ryhmätyö): noin 50 tuntia opiskelijan työaikaa
Sisällön jaksotus
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· arvioida vanhenemiseen vaikuttavia yksilötason tekijöitä
· arvioida vanhenemiseen vaikuttavia terveyttä ja hyvinvointia ylläpitäviä mekanismeja ja hyödyntää näitä asiantuntijatyössään
· soveltaa gerontologisen kuntoutuksen lähtökohtia ja menetelmiä työssään
Opintojakson sisältö
· Ikäihmisen terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen
· Ikäihmisen terveyden ja hyvinvoinnin kehityssuunnat
· Ikääntyminen, toimintakykyisyys ja voimavaraisuus, toimijuus ja osallisuus
· Gerontologinen kuntoutus
4.2. klo 12.30–15.00: Orientaatio opintojaksolle. Toteutetaan etäopetuksena Zoomin välityksellä.
3.3. klo 10.00–15.00: Luento, ryhmätyöskentelyä ja Journal Club. Toteutetaan etäopetuksena Zoomin välityksellä.
5.5. klo 9.00–15.00: Luento, ryhmätyöskentelyä ja seminaari. Toteutetaan etäopetuksena Zoomin välityksellä.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Yamk opintoja, ei sovi perusopiskelijoille, avoin amk 5 paikkaa
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Yksilötehtävä: painotus 50 prosenttia opintojakson arvosanasta.
Ryhmätehtävä: painotus 50 prosenttia opintojakson arvosanasta.
Hylätty (0)
Kurssin suorittamiseksi kaikki tehtävät tulee olla palautettuina annettuihin määräaikoihin mennessä ja hyväksytysti suoritettuina. Kurssin kokonaisarvosana annetaan asteikolla 0-5 ja se perustuu oppimistehtävien arviointeihin. Erilliset oppimistehtäväkohtaiset arviointikrireerit n saatavilla Itslearningin kurssialustalla.
Hylätty: Ei ole palauttanut kaikkia tehtäviä määräaikaan mennessä ja/tai osallistunut lähiopetukseen. Palautetut tehtävät ovat ylimalkaisia/eivät vastaa tehtävänantoon. Tehtävissä on havaittavissa plagiointia.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tyydyttävä (1): On palauttanut kaikki tehtävät määräaikaan mennessä ja osallistunut lähiopetukseen. Osoittaa oppimistehtävissän hallitsevansa kurssin sisällöt pintapuolisesti. Lähdemateriaalien käyttö on niukkaa, tekstissä on asia-/käsitevirheitä ja työ on sisällöllisesti hajanainen/ulkoasultaan viimeistelemätön.
Arvosana 2 on parempi kuin 1, mutta ei yllä arvosanaan 3.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä (3): On palauttanut kaikki tehtävät määräaikaan mennessä ja osallistunut lähiopetukseen. Osoittaa oppimistehtävissän hallitsevansa kurssin sisällöt hyvin, sekä osaavansa myös soveltaa oppimaansa. Oppimistehtävät ovat huoliteltuja ja tehtävänantojen mukaisia, lähdemateriaalien käyttö on asianmukaista, eikä tekstissä juurikaan ole havaittavissa käsite- tai asiavirheitä.
Arvosana 4 on parempi kuin 3, mutta ei yllä arvosanaan 5.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5): On palauttanut kaikki tehtävät määräaikaan mennessä ja osallistunut lähiopetukseen. Osoittaa oppimistehtävissään kurssin sisältöjen monipuolista hallintaa ja soveltamisosaamista. Oppimistehtävät ovat huoliteltuja ja tehtävänantojen mukaisia, lähdemateriaalien käyttö on monipuolista, eikä tekstissä ole käsite- tai asiavirheitä. Esitetyt näkökulmat ja väitteet perustellaan ja oppimistehtävistä välittyy tutkiva ja pohtiva ote.
Ilmoittautumisaika
02.12.2023 - 04.02.2024
Ajoitus
05.02.2024 - 22.04.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
4 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi / Master School
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 35
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, gerontologinen asiantuntijuus
Opettaja
- Heli Vaartio-Rajalin
Ajoitusryhmät
- Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää. (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)
Ryhmät
-
YGEROK24VGerontologinen asiantuntijuus, K24 (verkko)
Pienryhmät
- Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää.
Tavoitteet
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· arvioida vanhenemiseen vaikuttavia yksilötason tekijöitä
· arvioida vanhenemiseen vaikuttavia terveyttä ja hyvinvointia ylläpitäviä mekanismeja ja hyödyntää näitä asiantuntijatyössään
· soveltaa gerontologisen kuntoutuksen lähtökohtia ja menetelmiä työssään
Sisältö
· Ikäihmisen terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen
· Ikäihmisen terveyden ja hyvinvoinnin kehityssuunnat
· Ikääntyminen, toimintakykyisyys ja voimavaraisuus, toimijuus ja osallisuus
· Gerontologinen kuntoutus
Oppimateriaalit
Bowling & Hankins et al. 2013. A short measure of quality of life in older age: the performance of the brief Older People's Quality of Life questionnaire (OPQOL-brief). Archives of gerontology and geriatrics, DOI:10.1016/j.archger.2012.08.012
Elvira, L., ym. 2019. Understanding the Multi-Dimensional Mental WellBeing in Late Life: Evidence from the Perspective of the Oldest Old Population. Journal of Happiness Studies, 109, –. https://doi.org/10.1007/s10902-019-00090-1
Iäkkäiden henkilöiden toimintakyvyn arviointi kotikuntoutuksessa. 2023. https://www.terveysportti.fi/apps/dtk/tmi/article/tms00058?toc=802599
Integrated care for older people. Guidelines on community-level interventions to manage declines in intrinsic capacity. WHO 2017.
Kansallinen ikäohjelma vuoteen 2030 : Tavoitteena ikäkyvykäs Suomi. 2020. Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 31. https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/162462
Liikkumisen suositukset yli 65-vuotiaille. 2023. UKK-instituutti. https://ukkinstituutti.fi/liikkuminen/liikkumisen-suositukset/liikkumisen-suositus-yli-65-vuotiaille/
Livingston et al. 2020. Dementia prevention, intervention, and care: 2020 report of the Lancet Commission. The Lancet commissions 396 (10248), 413-446. DOI:https://doi.org/10.1016/S0140-6736(20)30367-6
Martín-María, N., Lara, E, Cresswell-Smith, J., Forsman, A.K, Kalseth, J., Donisi, V., Amaddeo, .F, Wahlbeck, K. & Miret, M. 2021. Instruments to evaluate mental well-being in old age: a systematic review, Aging & Mental Health, 25:7, 1191-1205, DOI: 10.1080/13607863.2020.1774742
Mitra, S. & Tom Shakespeare, T.2019. Remodeling the ICF. Disability and Health Journal 12(3), 337-339, ISSN 1936-6574, https://doi.org/10.1016/j.dhjo.2019.01.008.
Muistisairauksien käypä hoito. 2021. https://www.kaypahoito.fi/hoi50044
Murphy, M., Hollinghurst, S. & Salisbury, C. 2018. Identification, description and appraisal of generic PROMs for primary care: a systematic review. BMC Family Practice 19:41. doi: 10.1186/s12875-018-0722-9.
Nordmyr, J., Creswell-Smith, J., Donisi, V., Lara,E., Martín-María, N., Linda Nyholm, L. & Forsman, A.K. 2020. Mental well-being among the oldest old: revisiting the model of healthy ageing in a Finnish context, International Journal of Qualitative Studies on Health and Well-being, 15:1, 1734276, DOI: 10.1080/17482631.2020.1734276
Ravn, M.B., Petersen, K.S. & Thuesen, J. 2019. Rehabilitation for People Living with Dementia: A Scoping Review of Processes and Outcomes. Journal of Aging Research, ID 4141050. https://doi.org/10.1155/2019/4141050
Seikkula, Aura & Petäjäjärvi, Krista (toim.) 2022. Ikääntymisen tulevaisuuksia 2060 – taidevälitteinen asiantuntijadialogi uuden ajattelun lähteenä. Helsinki, Eduskunnan tulevaisuusvaliokunnan julkaisu 2/2022.
Vaartio-Rajalin, H., Rauhala, A. & Fagerström, L. 2019. Person-centered home-based rehabilitation for persons with Parkinson’s disease – a scoping review. International Journal of Nursing Studies 99, https://doi.org/10.1016/j.ijnurstu.2019.103395
Vaartio-Rajalin, H. & Fagerström, L. 2019. Professional care at home: patient-centeredness, interprofessionality and effectivity? A scoping review. Health & Social Care in the Community 27(4), 1-9, DOI http://dx.doi.org/10.1111/hsc.12731
Opetusmenetelmät
Zoom-linkit Its-kurssikortissa
Itseopiskelu, heräteluennot, yksilö- ja paritehtävät sekä seminaari
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Flipped learning eli opiskelija tutustuu kurssikirjallisuuteen ja muuhun lähdemateriaaliin omaehtoisesti, yksilöllisten tiedollisten tarpeittensa pohjalta, jotta hän voi heräteluennoilla ja yksilö- sekä paritehtävissä sekä seminaarissa osallistua keskusteluun ja uuden, yhteisen ammatillisen tiedon rakentamiseen
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Tarkemmat tehtäväksi annot ovat Itsissä:
Tehtävä 1 (yksilötyö) 1 op: toimintakyvyn määritelmät ja ikääntyvän toimintakyvyn alenemiseen liittyvät tekijät
Tehtävä 2 (parityö) 2 op: gerontologinen kokonaisarviointi terveyden edistämisen ja kuntoutuksen lähtökohtana
Tehtävä 3 (parityö) 2 op: gerontologisen hoito-tai palveluketjun analyysi ja kehittämisehdotus
Palautukset ITSiin:
Tehtävä 1 21.2 2024 ennen klo 12.00
Tehtävä 2 21.3 2024 ennen klo 12.00
Tehtävä 3 18.4 2024 ennen klo 12.00
Sisällön jaksotus
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· arvioida vanhenemiseen vaikuttavia yksilötason tekijöitä
· arvioida vanhenemiseen vaikuttavia terveyttä ja hyvinvointia ylläpitäviä mekanismeja ja hyödyntää näitä asiantuntijatyössään
· soveltaa gerontologisen kuntoutuksen lähtökohtia ja menetelmiä työssään
Opintojakson sisältö
· Ikäihmisen terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen
· Ikäihmisen terveyden ja hyvinvoinnin kehityssuunnat
· Ikääntyminen, toimintakykyisyys ja voimavaraisuus, toimijuus ja osallisuus
· Gerontologinen kuntoutus
5.2 kl 9-11.15 Orientaatio opintojaksolle; Terveys ja toimintakyky: toimintakyvyn ulottuvuudet ja niiden objektiivinen mittaaminen
4.3 kl 14.30-16 Keskustelu yksilötehtävän tuloksista; Hyvinvointi: elämänlaadun ulottuvuudet ja niiden subjektiivinen mittaaminen; Gerontologinen kokonaisarviointi terveyden edistämisen ja kuntoutuksen lähtökohtana
25.3 kl 9.00- 12.00 Keskustelu paritehtävän tuloksista; Gerontologisen kuntoutuksen lähtökohdat ja menetelmät
22.4 kl 9-15 Seminaari (paritehtävän 2 tuloksista)
Viestintäkanava ja lisätietoja
Yamk opintoja, ei sovi perusopiskelijoille, avoin amk 5 paikkaa
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Yksilötehtävä 1, paritehtävät 2 ja 3
Hylätty (0)
Vastaustekstiä ei perustella tai se perustellaan ainoastaan omien kokemusten tai olettamusten pohjalta. Vastauksissa määritellään vain osa käsitteistä tai vain osaan kysymyksistä vastataan. Hoito- tai palveluketjua ei ole kuvailtu tai kehitetty, tai se käsittää vain yhden ulottuvuuden.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Vastausteksti perustellaan pääosin vain omien kokemusten tai oletusten perusteella, käyttäen tukena vain muutamia kurssikirjallisuudessa annettuja lähteitä. Vastauksissa määritellään vain osa käsitteistä tai vain osaan kysymyksistä vastataan. Hoito- tai palveluketju on kuvailtu ja sen yhtä ulottuvuutta on kehitetty.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Vastausteksti perustellaan kurssikirjalisuuden, itse etsityn lisämateriaalin sekä omien kokemusten pohjalta. Vastauksessa määritellään kaikki keskeiset käsitteet ja kaikkiin tehtävän osiin on vastattu. Hoito- tai palveluketju on kuvailtu analyyttisesti ja sen kaikkia ulottuvuuksia on kehitetty tasapainoisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Vastausteksti perustellaan kurssikirjalisuuden, itse etsityn lisämateriaalin sekä omien kokemusten pohjalta ja niitä reflektoidaan suhteessa toisiinsa. Vastauksessa määritellään kaikki keskeiset käsitteet ja kaikkiin tehtävän osiin on vastattu, ja tehtävien osia on pohdittu suhteessa toisiinsa. Hoito- tai palveluketju on kuvailtu analyyttisesti ja kriittisesti, ja sen kaikkia ulottuvuuksia on kehitetty tasapainoisesti.
Ilmoittautumisaika
01.12.2022 - 15.01.2023
Ajoitus
26.01.2023 - 27.03.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 30
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, gerontologinen asiantuntijuus
Opettaja
- Kari Salonen
- Sini Eloranta
Ryhmät
-
YGEROK23VGerontologinen asiantuntijuus, K23 (verkko)
Tavoitteet
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· arvioida vanhenemiseen vaikuttavia yksilötason tekijöitä
· arvioida vanhenemiseen vaikuttavia terveyttä ja hyvinvointia ylläpitäviä mekanismeja ja hyödyntää näitä asiantuntijatyössään
· soveltaa gerontologisen kuntoutuksen lähtökohtia ja menetelmiä työssään
Sisältö
· Ikäihmisen terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen
· Ikäihmisen terveyden ja hyvinvoinnin kehityssuunnat
· Ikääntyminen, toimintakykyisyys ja voimavaraisuus, toimijuus ja osallisuus
· Gerontologinen kuntoutus
Oppimateriaalit
Itsissä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Tarkemmat tehtäväksi annot ovat Itsissä:
Tehtävä 1 (yksilö-/parityö) 3 op : Ikäihmisten terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen
Tehtävä 2 (yksilö-/parityö) 1 op: Ikääntyneen toimintakyvyn arviointi terveyden edistämisen lähtökohtana.
Tehtävä 3 (yksilö- ja ryhmätyö) 1 op: Posteri
Palautukset ITSiin:
Tehtävä 1 (yksilö-/parityö) 3 op: 19.3.2023 tai 2.4.2023
Tehtävä 2 (yksilö-/parityö) 1 op: 19.3.2023 tai 2.4.2023
Tehtävä 3 (yksilö- ja ryhmätyö) 1 op: Posteri palautus ja esittely 24.3.2023 mennessä
Sisällön jaksotus
Zoom-likki on Itsissä aloituksen kohdalla (aina sama linkki):
26.1.2023 klo 9.00-11.30 (orientaatio, tavoitteet & tehtävät 1-3)
27.2.2023 klo 12.00-15.00 (luento & keskustelut)
27.3.2023 klo 12.00-15.00 (posterit)
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kriteerit ovat Itsissä.