Gerontologinen asiantuntijuus (ylempi AMK), K25 (verkko): YGEROK25V
Tunnus: YGEROK25V
Koulutuksen kuvaus
Turun ammattikorkeakoulun Master Schoolista valmistuu asiantuntijoita ja johtajia oman alansa asiantuntijatehtäviin, kehittäjiksi ja työelämän uudistajiksi. Master-tutkinto avaa ovia uudenlaiseen ammatilliseen urakehitykseen. Master-tason asiantuntijoista Suomi saa lisää kilpailukykyistä osaamista. Master Schoolin koulutukset on jaettu kahteen polkuun: Leadership Excellence -polun koulutuksissa kehitytään esimiehenä tai johtajana ja Professional Excellence -polun koulutuksissa kehitetään osaamista vaativalle asiantuntijatasolle. Gerontologinen asiantuntijuus –koulutus on yksi Turun ammattikorkeakoulun Master Schoolin Professional –polun koulutuksista. Professional –polun koulutukset tarjoavat mahdollisuuden kehittyä asiantuntijana omalla alalla. Opintojen aikana pureudutaan oman alan kehittämisen haasteisiin sekä tulevaisuuden toimintaympäristöihin. Valmistuttuaan opiskelija on kehittänyt ja uudistanut työelämää, luonut uusia verkostoja sekä hankkinut valmiuksia toimia vaativissa asiantuntija- ja kehittämistehtävissä toimimiseen.
Gerontologinen asiantuntijuus -koulutuksen suorittanut osaa toimia vaativissa johtamis-, asiantuntija- ja kehittämistehtävissä arvioiden ikäihmisten palvelutarpeet ja huomioiden heidän läheistensä näkökulman. Hän osaa soveltaa gerontologian monitieteistä tietoperustaa työssään. Koulutuksen suorittanut osaa vaikuttaa ikä- ja muistiystävällisten asuin- ja elinympäristöjen sekä vanhuspalveluiden uudistamiseen, tuntee keskeiset ikäihmisten sosiaali-, terveys- ja hyvinvointipalvelut sekä niiden toimintaa säätelevät lait.
Opetus tapahtuu pääsääntöisesti suomen kielellä. Opintoja toteutetaan kuitenkin osin myös englannin kielellä ja englanninkielistä oppimateriaalia käyttäen. Opiskelijalla on mahdollisuus osallistua kansainvälisiin tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiohankkeisiin (TKI).
Tutkinto muodostuu ydinosaamisesta, laajentavasta osaamisesta ja opinnäytteestä. Ydinosaaminen koostuu kaikille yhteisistä opinnoista ja syventävistä Gerontologisen asiantuntijuuden opinnoista. Laajentava osaaminen sisältää vapaasti valittavat opinnot. Syventävät opinnot tukevat vaativan asiantuntijaosaamisen kehittymistä sekä opinnäytetyön tekemistä. Opinnäytetyö toteutuu pääsääntöisesti projektina ja on työelämän käytäntöjä kehittävä. Koulutuksen keskeisiä sisältöjä ovat gerontologinen tietoperusta, vanheneminen, terveys ja hyvinvointi, palvelujärjestelmä, vanhustyön kehittäminen ja eettisyys vanhustyössä.
Koulutuksen kokonaisuus on 90 op.
Opintojen rakenne muodostuu seuraavasti:
• Ydinosaaminen 40 op
• Laajentava osaaminen 20 op
• Opinnäytetyö 30 op
YAMK-opinnäytetyössä ratkaistaan työelämään liittyvä ajankohtainen asia tai ongelma. Opinnäytetyön aihe voi liittyä esimerkiksi uuden tuotteen, palvelun tai prosessin kehittämiseen. Opinnäytetyö toteutetaan työelämän tai Turun ammattikorkeakoulun tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiohankkeissa (TKI) toimeksiantona. Aiheen voit hankkia myös erilaisista ammatillisista verkostoista, kolmannelta sektorilta, hyvinvointialueilta tai kansallisista tutkimuslaitoksista. Opinnäytetyö tehdään yksilö- tai parityönä. Opinnäytetyön toteuttaminen edellyttää kykyä itsenäiseen työskentelyyn ja asiantuntijatyöhön. Työskentely toteutuu kolmikantamallin mukaisesti opiskelijan, opettajatuutorin ja työelämentorin/yhteyshenkilön yhteistyössä koko koulutuksen ajan. Ohjaus toteutuu pääsääntöisesti ryhmäohjauksena opinnäytetyön ohjaajan/opettajatuutorin kanssa sovittavilla tavoilla.
Opinnot toteutuvat verkko-opiskeluna ja itsenäisenä työskentelynä. Opetus muodostuu ohjauksesta, opintojaksoihin orientoivista asiantuntijaluennoista ja seminaarityöskentelystä.
Tutkinnon suorittanut voi toimia erilaisissa kansallisissa tai kansainvälisissä asiantuntija-, kehittämis- ja johtamis- sekä opetustehtävissä.
Tehtävänimikkeitä: vanhustyön asiantuntija, vastaava hoitaja, apulaisosastonhoitaja, osastonhoitaja, hoitotyön johtaja
Ylempi ammattikorkeakoulututkinto tuottaa saman kelpoisuuden julkiseen virkaan tai tehtävään kuin ylempi korkeakoulututkinto (Asetus 426/2005). Laaja-alainen kehittämis- ja substanssiosaaminen mahdollistaa kansallisen ja kansainvälisen liikkuvuuden. Koulutus noudattaa European Qualification Frameworkin (EQF) mukaisia osaamisen tasokuvauksia sekä tutkintojen ja muun osaamisen kansallisen viitekehyksen (NQF) osaamiskuvauksia. EQF mahdollistaa elinikäisen oppimisen ja tutkintojen joustavuuden Euroopan korkeakoulualueella. Ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon osaamista vastaava taso on 7.
Opiskelijalla on mahdollisuus suorittaa osa opinnoista ulkomailla sellaisissa korkeakouluissa, joiden kanssa ammattikorkeakoululla on yhteistyösopimus. Muita kansainvälisyyden muotoja ovat esimerkiksi osallistuminen kansainvälisten verkostojen intensiiviviikoille, kansainvälisiin konferensseihin ja projekteihin. Kerran vuodessa järjestettävä kansainvälinen Master Schoolin viikko, on osa opintoja. Osa opetuksessa voidaan toteuttaa englanniksi.
Opintojen aikana voi hakeutua muiden korkeakoulujen opintojaksoille ja sisällyttää näitä suorituksia tutkintoon. Opiskelija voi hyödyntää Suomen ammattikorkeakoulujen yhteistä verkko-opintotarjontaa CampusOnlinessa: http://campusonline.fi/ sekä korkeakoulujen ristiinopiskelun tarjontaa, jonka löydät Pepistä.
Ylempi ammattikorkeakoulututkinto tuottaa muodollisesti samat jatko-opintomahdollisuudet kuin yliopistossa suoritettu ylempi korkeakoulututkinto. ”Tieteelliseen tai taiteelliseen jatkotutkintoon johtaviin opintoihin voidaan ottaa opiskelijaksi henkilö, joka on suorittanut… soveltuvan ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon” (Yliopistolaki 24.7.2009/558, §37). Tutkinto antaa kelpoisuuden hakeutua ammatilliseen opettajankoulutukseen.
Soveltavan TKI-toiminnan painopiste on opiskelijoiden työtehtäviin ja työnantajaorganisaation kehittämiseen liittyvissä tehtävissä ja projektitöissä sekä kehittämishankkeena tehtävässä opinnäytetyössä. Opiskelijoilla on mahdollisuus suorittaa opintojaan ammattikorkeakoulun omissa TKI-hankkeissa.
Tutustu tarkemmin: Terveys- ja hyvinvointialaan liittyvät tutkimusryhmät ja hankkeet.
https://www.turkuamk.fi/fi/tutkimus-kehitys-ja-innovaatiot/tutkimusryhmat/#!csrfmiddlewaretoken=8Q1GMLwiMLlHFd6N5AHCmfXwEIYZioQhUCs3oS1AEO9YYrZpWBg3zIEGKr0H2C7F&research_categorym2m=4&sort=0
Osaamistavoitteet
Koulutuksen suoritettuaan opiskelija osaa:
· toimia itsenäisesti vaativissa johtamis-, asiantuntija- ja kehittämistehtävissä vanhustyön eri toimintaympäristöissä
· arvioida gerontologian laaja-alaista monitieteistä tietoperustaa
· arvioida vanhenemiseen vaikuttavia yksilötason tekijöitä, terveyttä ja hyvinvointia ylläpitäviä mekanismeja sekä soveltaa tietoa asiantuntijatyössään
· tunnistaa keskeiset ikäihmisten sosiaali-, terveys- ja hyvinvointipalvelut sekä niiden toimintaa sääteleviä lakeja
· tunnistaa ikä- ja muistiystävällisen asuin- ja elinympäristön kehittämisen suunnat ja mahdollisuudet
· uudistaa ja kehittää vanhuspalveluita ihmislähtöisesti ja näyttöön perustuen eri vanhustyön toiminta-alueilla.
Pedagogiset toimintatavat
Pedagogisten opetusjärjestelyjen lähtökohtana on sosiaalikulttuurinen oppimiskäsitys, innovaatiopedagogiikka sekä innovatiivisuutta tuottava toimintatapa oppimisessa ja kehittämisessä. Opiskelijaa ohjataan aktiiviseen, kriittiseen ajatteluun, oman alan tietojen ja taitojen syventämiseen sekä kehittämisosaamisen tietoperustan tavoitteelliseen rakentamiseen. Opinnot on mahdollista suorittaa työn ohessa. Lähiopetuspäiviä on keskimäärin kaksi arkipäivää kuukaudessa. Opetus toteutetaan hyödyntäen innovatiivisia opetus- ja oppimismenetelmiä. Opiskelu on monimuoto-opiskelua ja sisältää sekä lähi- että etäopiskelua. Työskentely tapahtuu osittain verkossa verkkopedagogiikan menetelmiä hyödyntäen ja monialaisissa toimintaympäristöissä. Opinnot sisältävät itsenäistä ja monialaisissa tiimeissä työskentelyä. Oppimisessa hyödynnetään työelämälähtöisiä kehittämistehtäviä.
Arviointi
Ylempään ammattikorkeakoulututkintoon johtavien opintojen arviointi on ohjaavaa, kehittävää ja jatkuvaa. Se kohdistuu sekä opiskelijan oppimisprosessin eri vaiheisiin että oppimistuloksiin. Ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon osaamistasotavoitteet perustuvat ammattikorkeakoululainsäädäntöön ja eurooppalaisen tutkintojen viitekehyksen ylemmän korkeakoulututkinnon tasoon EQF 7. Kunkin opintojakson arviointiperusteet on kuvattu opintojakson toteutussuunnitelmassa. Suoritusvaatimukset vaihtelevat tavoitteiden, sisällön ja toteutustavan mukaan. Arviointi voi kohdistua joko tuotokseen (esim. raportti tai seminaariesitys) tai prosessiin (aktiivisuus ja toiminta opintojakson aikana) tai molempiin. Arvioinnin kohteena on myös opiskelijan ammatillisen asiantuntijuuden kehittyminen. Opettajan arvioinnin lisäksi arviointimenetelminä käytetään vertais- ja itsearviointia sekä saadaan palautetta toimeksiantajilta. Opintojakson hyväksymisen edellytyksenä on siihen kuuluvien osioiden suorittaminen opetussuunnitelman mukaisesti. Hyväksytysti suoritetuista opinnoista käytetään arvosanoja kiitettävä (5), hyvä (4-3), tyydyttävä (2-1) tai toteutussuunnitelmassa asianomaisella maininnalla varustettujen opintojaksojen osalta arvosanalla hyväksytty tai suoritettu.
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2024-2025 | 2025-2026 | 2026-2027 | Kevät 2025 | Syksy 2025 | Kevät 2026 | Syksy 2026 | 3. / 2025 | 4. / 2025 | 5. / 2025 | 1. / 2025 | 2. / 2025 | 3. / 2026 | 4. / 2026 | 5. / 2026 | 1. / 2026 | 2. / 2026 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
YDINOSAAMINEN
(Valitaan kaikki) |
40 | 15 | 25 | 15 | 15 | 10 | 5 | 5 | 5 | 7.5 | 7.5 | 3.3 | 3.3 | 3.3 | |||||
YGEROK25V-1001 |
Tulevaisuuden tekijät
(Valitaan kaikki) |
10 | 10 | 10 | 3.3 | 3.3 | 3.3 | ||||||||||||
MS00BP40 | Tulevaisuuden toimintaympäristöt | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | ||||||||||||
TH00CY63 | Tutkimus- ja kehittämismenetelmäosaamisen perusteet | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | ||||||||||||
YGEROK25V-1002 |
Gerontologisen työn johtaminen
(Valitaan kaikki) |
10 | 5 | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | 2.5 | 2.5 | ||||||||
MS00CH70 | Uudistuva sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmä | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||
TH00CY95 | Tiedolla johtaminen | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||
YGEROK25V-1003 |
Gerontologinen asiantuntijasosaaminen
(Valitaan kaikki) |
10 | 10 | 10 | 5 | 5 | |||||||||||||
TH00CM12 | Ikäihmisten terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | ||||||||||||
TH00BQ09 | Ikä- ja muistiystävällinen asuin– ja elinympäristö | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | ||||||||||||
YGEROK25V-1004 |
Gerontologisen työn kehittäminen ja eettisyys
(Valitaan kaikki) |
10 | |||||||||||||||||
TH00CY66 | Asiakaslähtöisten palveluiden kehittäminen | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | ||||||||||||
TH00BQ11 | Eettisyys vanhustyössä | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | ||||||||||||
LAAJENTAVA OSAAMINEN
(Valitaan opintopisteitä: 20) |
20 | 5 | 15 | 5 | 15 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | 7.5 | 7.5 | |||||||||
YGEROK25V-1005 |
Vapaasti valittavat opinnot
(Valitaan opintopisteitä: 20) |
20 | 5 | 15 | 5 | 15 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | 7.5 | 7.5 | ||||||||
OPINNÄYTETYÖ
(Valitaan kaikki) |
30 | 5 | 15 | 10 | 5 | 10 | 5 | 10 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | 5 | 5 | |
TH00CY65 | Projektinhallinta eri toimintaympäristöissä | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||
TH00CY98 | Opinnäytetyön suunnitelma | 10 | 10 | 10 | 5 | 5 | |||||||||||||
TH00CY99 | Opinnäytetyön toteutus | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | ||||||||||||
TH00CZ00 | Opinnäytetyön loppuraportti | 10 | 10 | 10 | 5 | 5 | |||||||||||||
Yhteensä | 90 | 20 | 40 | 10 | 20 | 25 | 15 | 10 | 6.8 | 6.8 | 6.8 | 12.5 | 12.5 | 5.1 | 5.1 | 5.1 | 5 | 5 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.
Asetuksen mukainen jäsentely YAMK
Valtioneuvoston asetus ammattikorkeakouluista 1129/2014 2 § Opintojen rakenne 1) syventäviä ammattiopintoja; 2) vapaasti valittavia opintoja; 3) opinnäytetyö.
Opinnäytetyö |
Projektinhallinta eri toimintaympäristöissä |
Opinnäytetyön suunnitelma |
Opinnäytetyön toteutus |
Opinnäytetyön loppuraportti |
Syventävät ammattiopinnot |
Tulevaisuuden toimintaympäristöt |
Tutkimus- ja kehittämismenetelmäosaamisen perusteet |
Uudistuva sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmä |
Tiedolla johtaminen |
Ikäihmisten terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen |
Ikä- ja muistiystävällinen asuin– ja elinympäristö |
Asiakaslähtöisten palveluiden kehittäminen |
Eettisyys vanhustyössä |
Vapaasti valittavat |
Ei liitettyjä opintojaksoja |
Luokittelemattomat |
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) |
---|---|---|
YDINOSAAMINEN
(Valitaan kaikki) |
40 | |
YGEROK25V-1001 |
Tulevaisuuden tekijät
(Valitaan kaikki) |
10 |
MS00BP40 | Tulevaisuuden toimintaympäristöt | 5 |
TH00CY63 | Tutkimus- ja kehittämismenetelmäosaamisen perusteet | 5 |
YGEROK25V-1002 |
Gerontologisen työn johtaminen
(Valitaan kaikki) |
10 |
MS00CH70 | Uudistuva sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmä | 5 |
TH00CY95 | Tiedolla johtaminen | 5 |
YGEROK25V-1003 |
Gerontologinen asiantuntijasosaaminen
(Valitaan kaikki) |
10 |
TH00CM12 | Ikäihmisten terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen | 5 |
TH00BQ09 | Ikä- ja muistiystävällinen asuin– ja elinympäristö | 5 |
YGEROK25V-1004 |
Gerontologisen työn kehittäminen ja eettisyys
(Valitaan kaikki) |
10 |
TH00CY66 | Asiakaslähtöisten palveluiden kehittäminen | 5 |
TH00BQ11 | Eettisyys vanhustyössä | 5 |
LAAJENTAVA OSAAMINEN
(Valitaan opintopisteitä: 20) |
20 | |
YGEROK25V-1005 |
Vapaasti valittavat opinnot
(Valitaan opintopisteitä: 20) |
20 |
OPINNÄYTETYÖ
(Valitaan kaikki) |
30 | |
TH00CY65 | Projektinhallinta eri toimintaympäristöissä | 5 |
TH00CY98 | Opinnäytetyön suunnitelma | 10 |
TH00CY99 | Opinnäytetyön toteutus | 5 |
TH00CZ00 | Opinnäytetyön loppuraportti | 10 |