Siirry suoraan sisältöön

Opinnäytetyön suunnitelmaLaajuus (10 op)

Tunnus: TH00CY98

Laajuus

10 op

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
· kuvata opinnäytetyön lähtökohdat, tarpeen ja edellytykset siinä organisaatiossa tai hankkeessa, jossa opinnäytetyö tehdään
· toteuttaa systemaattisia tiedonhakuja suomalaisista ja kansainvälisistä tietokannoista
· kirjoittaa opinnäytetyönsä tietoperustan
· nimetä opinnäytetyön tavoitteet, tarkoituksen, tehtävät ja lopputuloksen
· määrittää kehittämis- ja/tai tutkimusmenetelmät ja arviointimenetelmät sekä kuvata menetelmällisen toteutuksen
· kirjoittaa toteuttamiskelpoisen opinnäytetyön suunnitelman ja tarvittaessa tutkimussuunnitelman
· kuvata oman roolinsa asiantuntijana ja opinnäytetyön tekijänä
· laatia eettisen tarkastelun ja luotettavuustarkastelun
· arvioida ja ennakoida opinnäytetyöhön liittyviä riskejä

Sisältö

· Tiedonhankinnan verkkokurssi (1 op)
· Ideatyöpaja
· Suunnitelmatyöpaja
· Vertaispalaute
· Opinnäytetyön suunnitelma (tarvittaessa tutkimussuunnitelma sen liitteenä)
· Opinnäytetyösopimus

Ilmoittautumisaika

09.12.2024 - 07.01.2025

Ajoitus

08.01.2025 - 31.12.2025

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kliininen asiantuntija, syöpää sairastavan hoito
Opettaja
  • Salla Grommi
  • Teija Franck
Ryhmät
  • YKLASK25
    Kliininen asiantuntijuus (ylempi AMK), syöpää sairastavan hoito, K25

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
· kuvata opinnäytetyön lähtökohdat, tarpeen ja edellytykset siinä organisaatiossa tai hankkeessa, jossa opinnäytetyö tehdään
· toteuttaa systemaattisia tiedonhakuja suomalaisista ja kansainvälisistä tietokannoista
· kirjoittaa opinnäytetyönsä tietoperustan
· nimetä opinnäytetyön tavoitteet, tarkoituksen, tehtävät ja lopputuloksen
· määrittää kehittämis- ja/tai tutkimusmenetelmät ja arviointimenetelmät sekä kuvata menetelmällisen toteutuksen
· kirjoittaa toteuttamiskelpoisen opinnäytetyön suunnitelman ja tarvittaessa tutkimussuunnitelman
· kuvata oman roolinsa asiantuntijana ja opinnäytetyön tekijänä
· laatia eettisen tarkastelun ja luotettavuustarkastelun
· arvioida ja ennakoida opinnäytetyöhön liittyviä riskejä

Sisältö

· Tiedonhankinnan verkkokurssi (1 op)
· Ideatyöpaja
· Suunnitelmatyöpaja
· Vertaispalaute
· Opinnäytetyön suunnitelma (tarvittaessa tutkimussuunnitelma sen liitteenä)
· Opinnäytetyösopimus

Oppimateriaalit

Opinnäytetyön aiheeseen/ilmiöön liittyvät kansalliset ja kansainväliset julkaisut sekä kehittämis- ja tutkimusmenetelmiin liittyvä kirjallisuus.

Tiedonhakijan oppaat: https://libguides.turkuamk.fi/etusivu.

Opetusmenetelmät

Opinnäytetyön yhteisinfot
Etäopetus
Lähiopetus
Pienryhmäohjaus

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Lähtökohtana on sosiokulttuurinen oppimiskäsitys sekä innovatiivisuutta tuottava toimintatapa oppimisessa ja kehittämisessä. Opinnäytetyö kokonaisuudessaan perustuu Innopeda-oppimisjatkumoon ja kolmikantamalliin. Edelliset kuvataan yksityiskohtaisesti ItsLearning-oppimisympäristön materiaaleissa.

Oppiminen ja soveltava TKI-toiminta yhdistetään työelämän kehittämistarpeisiin Innopeda-pohjaisen oppimisjatkumon ja kolmikantamallin avulla. Kolmikantamalli perustuu opiskelijan, työelämämentorin ja opettajan väliseen yhteistyöhön.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ensimmäinen lukukausi:
1. Opinnäytetyön yhteisinfot ja tietoperustaan perehtyminen
2. Tiedonhankinnan verkkokurssi (27h)
3. Hyväksytty opinnäytetyön aihe (27h)

Toinen lukukausi:
1) Osallistuminen suunnitelmainfoon lukukauden alussa
2) Opinnäytetyön suunnitelman laadinta
3) Esittely suunnitelmatyöpajassa
4) Vertaiskeskusteluun osallistuminen

Opinnäytetyön suunnitelman laadintaa edeltää ideatyöpajoihin osallistumisen ja ideavaiheen kuvauksen esittelyn. Suunnitelman yhteyteen tarvittaessa laaditun tutkimussuunnitelman (yhteensä 213h).
Suunnitelman esittely ja vertaiskeskustelu sekä opinnäytetyösopimus (yhteensä 15h).
Opintojakson (10op) opiskelijan työtunnit yhteensä 270h.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Opinnäytetyön suunnitelma ja tarvittaessa tutkimussuunnitelma on laadittu ohjeiden mukaan, ja niissä ilmenevät edellä mainitut asiat.

Sisällön jaksotus

Opinnäytetyön suunnitelma (10op) - opintojakso sijoittuu lukukausille 1.-2.

Tavoitteet:
Opiskelija osaa
- kuvata kehittämisprojektin lähtökohdat, tarpeen ja edellytykset siinä organisaatiossa tai hankkeessa, jossa kehittämisprojekti tehdään
- toteuttaa systemaattisia tutkimustiedon ja muun tiedon hakuja suomalaisista ja kansainvälisistä tietokannoista
- kirjoittaa kehittämisprojektinsa tietoperustan
- nimetä kehittämisprojektin tavoitteet, tarkoituksen, tehtävät ja lopputuloksen
- määrittää kehittämis- ja arviointimenetelmät sekä kuvata menetelmällisen toteutuksen
- kirjoittaa toteuttamiskelpoisen kehittämisprojektin suunnitelman ja tarvittaessa tutkimussuunnitelman
- kuvata oman roolinsa asiantuntijana ja projektipäällikkönä
- laatia eettisen tarkastelun ja luotettavuustarkastelun
- arvioida ja ennakoida kehittämisprojektinsa riskit

Ensimmäinen lukukausi (laajuus 2op):
- Opinnäytetyön yhteisinfo
- Ideatyöpajat ja teoriaperustan laatiminen
- Tiedonhankinnan verkkokurssi (1op)

Toinen lukukausi (laajuus 8op):
- TERHY Master Schoolin yhteinen suunnitelmainfo lukukauden alussa
- Suunnitelmatyöpajaan osallistuminen
- Vertaiskeskusteluun osallistuminen
- Hyväksytty opinnäytetyön suunnitelma
- Opinnäytetyösopimus

Viestintäkanava ja lisätietoja

Opinnäytetyön suunnitelma -opintojakson hyväksyminen edellyttää varsinaisen opinnäytetyön suunnitelman lisäksi mahdollista kohdeorganisaation tutkimuslupaa sekä opinnäytetyösopimuksen laatimista.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opinnäytetyön suunnitelman ja tarvittaessa tutkimussuunnitelman arvioinnin kohteet ovat: hanke-/työelämälähtöisyys, aihealueeseen perehtyneisyys, tietoperusta, tavoitteiden/tehtävien asettaminen, kehittävä ja tutkimuksellinen ote, eettisyys ja luotettavuus, tavoiteltava tuotos/tulos ja sen hyödynnettävyys, opinnäytetyön etenemisen ja tuotoksen arviointi, suullinen ja kirjallinen raportointi ja oma asiantuntijuus sekä opinnäytetyösopimuksen laatiminen ja sen allekirjoitusprosessi.

Ilmoittautumisaika

01.12.2024 - 27.01.2025

Ajoitus

08.01.2025 - 31.12.2025

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

10 op

TKI-osuus

10 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, gerontologinen asiantuntijuus
Opettaja
  • Heli Vaartio-Rajalin
  • Sini Eloranta
Ryhmät
  • YGEROK25V
    Gerontologinen asiantuntijuus, K25 (verkko)

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
· kuvata opinnäytetyön lähtökohdat, tarpeen ja edellytykset siinä organisaatiossa tai hankkeessa, jossa opinnäytetyö tehdään
· toteuttaa systemaattisia tiedonhakuja suomalaisista ja kansainvälisistä tietokannoista
· kirjoittaa opinnäytetyönsä tietoperustan
· nimetä opinnäytetyön tavoitteet, tarkoituksen, tehtävät ja lopputuloksen
· määrittää kehittämis- ja/tai tutkimusmenetelmät ja arviointimenetelmät sekä kuvata menetelmällisen toteutuksen
· kirjoittaa toteuttamiskelpoisen opinnäytetyön suunnitelman ja tarvittaessa tutkimussuunnitelman
· kuvata oman roolinsa asiantuntijana ja opinnäytetyön tekijänä
· laatia eettisen tarkastelun ja luotettavuustarkastelun
· arvioida ja ennakoida opinnäytetyöhön liittyviä riskejä

Sisältö

· Tiedonhankinnan verkkokurssi (1 op)
· Ideatyöpaja
· Suunnitelmatyöpaja
· Vertaispalaute
· Opinnäytetyön suunnitelma (tarvittaessa tutkimussuunnitelma sen liitteenä)
· Opinnäytetyösopimus

Oppimateriaalit

Opinnäytetyön aiheeseen liittyvät kansalliset ja kansainväliset julkaisut. TKI-menetelmiin liittyvä kirjallisuus.

Tiedonhakijan oppaat: https://libguides.turkuamk.fi/etusivu

Opetusmenetelmät

- Opiskelu verkko-oppimisympäristössä (Its Learning: opinnäytetyö-kurssikortti)
- Tiedonhankinta ja reflektointi
- Perehtyminen YAMK-opinnäytetyön ohjeisiin
- Työpajatyöskentely
- Opinnäytetyön ideointi ja teoriaperusteisen suunnitelman laatiminen
- Tarvittavien lupaprosessien selvittäminen ja hoitaminen

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Lähtökohtana on sosiokulttuurinen oppimiskäsitys sekä innovatiivisuutta tuottava toimintatapa oppimisessa ja kehittämisessä. Opinnäytetyö kokonaisuudessaan perustuu Innopeda-oppimisjatkumoon ja kolmikantamalliin. Edelliset kuvataan yksityiskohtaisesti oppimisympäristön materiaaleissa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaista suoritustapaa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ensimmäinen lukukausi:
- Tiedonhankinnan verkkokurssi
- Osallistuminen ideatyöpajoihin
- Hyväksytty opinnäytetyön idea

Toinen lukukausi:
- Osallistuminen suunnitelmatyöpajoihin
- Hyväksytty opinnäytetyön suunnitelma
- Allekirjoitettu opinnäytetyösopimus (+ muut mahdollisesti tarvittavat luvat, kuten toimeksiantajaorganisaation tutkimus- tai opinnäytetyölupa)

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Idea ja suunnitelma on laadittu annettujen ohjeiden mukaan.

Sisällön jaksotus

Opinnäytetyön suunnitelma (10op) opintojakso sijoittuu 1.-2. lukukaudelle.

Ensimmäinen lukukausi (laajuus 2op):
- Tiedonhankinnan verkkokurssi
- Opinnäytetyön ideointi

Toinen lukukausi (laajuus 8op):
- Opinnäytetyön suunnitelman laatiminen
- Opinnäytetyöhön liittyvien lupaprosessien selvittäminen ja hoitaminen

Viestintäkanava ja lisätietoja

Verkko-oppimisympäristö (Its Learning: opinnäytetyö-kurssikortti)

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnin kohteet ovat: hanke-/työelämälähtöisyys, perehtyneisyys opinnäytetyön ohjeisiin ja valittuun aihealueeseen, tavoitteiden/tehtävien asettaminen, kehittävä ja tutkimuksellinen ote, eettisyys ja luotettavuus, tavoiteltava tuotos/tulos ja sen hyödynnettävyys, opinnäytetyön etenemisen ja tuotoksen arviointi, suullinen ja kirjallinen raportointi ja oma asiantuntijuus sekä opinnäytetyösopimuksen laatiminen ja sen allekirjoitusprosessi.

Hylätty (0)

Ideaa ja suunnitelmaa ei ole laadittu annettujen ohjeiden mukaan.

Ilmoittautumisaika

09.12.2024 - 31.03.2025

Ajoitus

08.01.2025 - 31.12.2025

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, terveyden edistäminen
Opettaja
  • Anu Vaihekoski
  • Sanna-Maria Nurmi
Ryhmät
  • YTEKEK25V
    Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus, K25 (verkko)

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
· kuvata opinnäytetyön lähtökohdat, tarpeen ja edellytykset siinä organisaatiossa tai hankkeessa, jossa opinnäytetyö tehdään
· toteuttaa systemaattisia tiedonhakuja suomalaisista ja kansainvälisistä tietokannoista
· kirjoittaa opinnäytetyönsä tietoperustan
· nimetä opinnäytetyön tavoitteet, tarkoituksen, tehtävät ja lopputuloksen
· määrittää kehittämis- ja/tai tutkimusmenetelmät ja arviointimenetelmät sekä kuvata menetelmällisen toteutuksen
· kirjoittaa toteuttamiskelpoisen opinnäytetyön suunnitelman ja tarvittaessa tutkimussuunnitelman
· kuvata oman roolinsa asiantuntijana ja opinnäytetyön tekijänä
· laatia eettisen tarkastelun ja luotettavuustarkastelun
· arvioida ja ennakoida opinnäytetyöhön liittyviä riskejä

Sisältö

· Tiedonhankinnan verkkokurssi (1 op)
· Ideatyöpaja
· Suunnitelmatyöpaja
· Vertaispalaute
· Opinnäytetyön suunnitelma (tarvittaessa tutkimussuunnitelma sen liitteenä)
· Opinnäytetyösopimus

Oppimateriaalit

Opinnäytetyön aiheeseen liittyvät kansalliset ja kansainväliset julkaisut. TKI-menetelmiin liittyvä kirjallisuus.

Tiedonhakijan oppaat: https://libguides.turkuamk.fi/etusivu

Opetusmenetelmät

- Opiskelu verkko-oppimisympäristössä (Its Learning: opinnäytetyö-kurssikortti)
- Tiedonhankinta ja reflektointi
- Perehtyminen YAMK-opinnäytetyön ohjeisiin
- Työpajatyöskentely
- Opinnäytetyön ideointi ja teoriaperusteisen suunnitelman laatiminen
- Tarvittavien lupaprosessien selvittäminen ja hoitaminen

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Lähtökohtana on sosiokulttuurinen oppimiskäsitys sekä innovatiivisuutta tuottava toimintatapa oppimisessa ja kehittämisessä. Opinnäytetyö kokonaisuudessaan perustuu Innopeda-oppimisjatkumoon ja kolmikantamalliin. Edelliset kuvataan yksityiskohtaisesti oppimisympäristön materiaaleissa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaista suoritustapaa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ensimmäinen lukukausi:
- Tiedonhankinnan verkkokurssi
- Osallistuminen ideatyöpajoihin
- Hyväksytty opinnäytetyön idea

Toinen lukukausi:
- Osallistuminen suunnitelmatyöpajoihin
- Hyväksytty opinnäytetyön suunnitelma
- Allekirjoitettu opinnäytetyösopimus (+ muut mahdollisesti tarvittavat luvat, kuten toimeksiantajaorganisaation tutkimus- tai opinnäytetyölupa)

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Idea ja suunnitelma on laadittu annettujen ohjeiden mukaan.

Sisällön jaksotus

Opinnäytetyön suunnitelma (10op) opintojakso sijoittuu 1.-2. lukukaudelle.

Ensimmäinen lukukausi (laajuus 2op):
- Tiedonhankinnan verkkokurssi
- Opinnäytetyön ideointi

Toinen lukukausi (laajuus 8op):
- Opinnäytetyön suunnitelman laatiminen
- Opinnäytetyöhön liittyvien lupaprosessien selvittäminen ja hoitaminen

Viestintäkanava ja lisätietoja

Verkko-oppimisympäristö (Its Learning: opinnäytetyö-kurssikortti)

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnin kohteet ovat: hanke-/työelämälähtöisyys, perehtyneisyys opinnäytetyön ohjeisiin ja valittuun aihealueeseen, tavoitteiden/tehtävien asettaminen, kehittävä ja tutkimuksellinen ote, eettisyys ja luotettavuus, tavoiteltava tuotos/tulos ja sen hyödynnettävyys, opinnäytetyön etenemisen ja tuotoksen arviointi, suullinen ja kirjallinen raportointi ja oma asiantuntijuus sekä opinnäytetyösopimuksen laatiminen ja sen allekirjoitusprosessi.

Hylätty (0)

Ideaa ja suunnitelmaa ei ole laadittu annettujen ohjeiden mukaan.

Ilmoittautumisaika

09.12.2024 - 12.01.2025

Ajoitus

08.01.2025 - 31.12.2025

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

9 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

10 % Lähiopetus, 90 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
  • Englanti
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, terveyden edistäminen
Opettaja
  • Hille Halonen
  • Tuuli Lahti
Ryhmät
  • YTEDK25V
    Terveyden edistäminen (ylempi AMK), verkko, K25

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
· kuvata opinnäytetyön lähtökohdat, tarpeen ja edellytykset siinä organisaatiossa tai hankkeessa, jossa opinnäytetyö tehdään
· toteuttaa systemaattisia tiedonhakuja suomalaisista ja kansainvälisistä tietokannoista
· kirjoittaa opinnäytetyönsä tietoperustan
· nimetä opinnäytetyön tavoitteet, tarkoituksen, tehtävät ja lopputuloksen
· määrittää kehittämis- ja/tai tutkimusmenetelmät ja arviointimenetelmät sekä kuvata menetelmällisen toteutuksen
· kirjoittaa toteuttamiskelpoisen opinnäytetyön suunnitelman ja tarvittaessa tutkimussuunnitelman
· kuvata oman roolinsa asiantuntijana ja opinnäytetyön tekijänä
· laatia eettisen tarkastelun ja luotettavuustarkastelun
· arvioida ja ennakoida opinnäytetyöhön liittyviä riskejä

Sisältö

· Tiedonhankinnan verkkokurssi (1 op)
· Ideatyöpaja
· Suunnitelmatyöpaja
· Vertaispalaute
· Opinnäytetyön suunnitelma (tarvittaessa tutkimussuunnitelma sen liitteenä)
· Opinnäytetyösopimus

Oppimateriaalit

Opinnäytetyön aiheeseen liittyvät kansalliset ja kansainväliset julkaisut. TKI-menetelmiin liittyvä kirjallisuus.

Tiedonhakijan oppaat: https://libguides.turkuamk.fi/etusivu

Opetusmenetelmät

- Opiskelu verkko-oppimisympäristössä (Its Learning: opinnäytetyö-kurssikortti)
- Tiedonhankinta ja reflektointi
- Perehtyminen YAMK-opinnäytetyön ohjeisiin
- Työpajatyöskentely
- Opinnäytetyön ideointi ja teoriaperusteisen suunnitelman laatiminen
- Tarvittavien lupaprosessien selvittäminen ja hoitaminen

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Lähtökohtana on sosiokulttuurinen oppimiskäsitys sekä innovatiivisuutta tuottava toimintatapa oppimisessa ja kehittämisessä. Opinnäytetyö kokonaisuudessaan perustuu Innopeda-oppimisjatkumoon ja kolmikantamalliin. Edelliset kuvataan yksityiskohtaisesti oppimisympäristön materiaaleissa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaista suoritustapaa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ensimmäinen lukukausi:
- Tiedonhankinnan verkkokurssi
- Osallistuminen ideatyöpajoihin
- Hyväksytty opinnäytetyön idea

Toinen lukukausi:
- Osallistuminen suunnitelmatyöpajoihin
- Hyväksytty opinnäytetyön suunnitelma
- Allekirjoitettu opinnäytetyösopimus (+ muut mahdollisesti tarvittavat luvat, kuten toimeksiantajaorganisaation tutkimus- tai opinnäytetyölupa)

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Idea ja suunnitelma on laadittu annettujen ohjeiden mukaan.

Sisällön jaksotus

Opinnäytetyön suunnitelma (10op) opintojakso sijoittuu 1.-2. lukukaudelle.

Ensimmäinen lukukausi (laajuus 2op):
- Tiedonhankinnan verkkokurssi
- Opinnäytetyön ideointi

Toinen lukukausi (laajuus 8op):
- Opinnäytetyön suunnitelman laatiminen
- Opinnäytetyöhön liittyvien lupaprosessien selvittäminen ja hoitaminen

Viestintäkanava ja lisätietoja

Verkko-oppimisympäristö (Its Learning: opinnäytetyö-kurssikortti)

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnin kohteet ovat: hanke-/työelämälähtöisyys, perehtyneisyys opinnäytetyön ohjeisiin ja valittuun aihealueeseen, tavoitteiden/tehtävien asettaminen, kehittävä ja tutkimuksellinen ote, eettisyys ja luotettavuus, tavoiteltava tuotos/tulos ja sen hyödynnettävyys, opinnäytetyön etenemisen ja tuotoksen arviointi, suullinen ja kirjallinen raportointi ja oma asiantuntijuus sekä opinnäytetyösopimuksen laatiminen ja sen allekirjoitusprosessi.

Hylätty (0)

Ideaa ja suunnitelmaa ei ole laadittu annettujen ohjeiden mukaan.