Siirry suoraan sisältöön

Asiakaslähtöisten palvelujen kehittäminenLaajuus (5 op)

Tunnus: TH00BQ10

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· osaa kriittisesti ja näyttöön perustuen ratkaista ja kehittää vanhuspalveluiden haasteita asiakaslähtöisesti
· hallitsee asiakaslähtöisen palveluohjauksen
· parantaa vanhusasiakkaiden ja heidän läheistensä palvelukokemusta
· soveltaa ja arvioida palvelumuotoilua vanhuspalveluiden kehittämisessä

Sisältö

· asiakaslähtöinen palveluiden kehittäminen
· palveluohjaus asiakastyömenetelmänä
· palvelumuotoilu kehittämismenetelmänä

Ilmoittautumisaika

25.09.2023 - 12.01.2024

Ajoitus

08.01.2024 - 11.04.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi / Master School

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, gerontologinen asiantuntijuus
Opettaja
  • Sini Eloranta
  • Mervi Vuolas
  • Nina Korsström
Ajoitusryhmät
  • Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää. (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)
Ryhmät
  • YGEROK23V
    Gerontologinen asiantuntijuus, K23 (verkko)
Pienryhmät
  • Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää.

Tavoitteet

Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· osaa kriittisesti ja näyttöön perustuen ratkaista ja kehittää vanhuspalveluiden haasteita asiakaslähtöisesti
· hallitsee asiakaslähtöisen palveluohjauksen
· parantaa vanhusasiakkaiden ja heidän läheistensä palvelukokemusta
· soveltaa ja arvioida palvelumuotoilua vanhuspalveluiden kehittämisessä

Sisältö

· asiakaslähtöinen palveluiden kehittäminen
· palveluohjaus asiakastyömenetelmänä
· palvelumuotoilu kehittämismenetelmänä

Opetusmenetelmät

Verkko-opetus, itsenäinen opiskelu ja oppimistehtävät. Tarkemmat ohjeet ilmoitetaan opiskelijalle jakson ensimmäisellä kerralla.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Innovaatiopedagogiikka, oppimista aktivoivat menetelmät

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Oppimistehtävät ilmoitetaan jakson ensimmäisellä kerralla.
5 op = 133t

Sisällön jaksotus

linkki verkko-opetukseen: https://turkuamk.zoom.us/j/9303869041

Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· osaa kriittisesti ja näyttöön perustuen ratkaista ja kehittää vanhuspalveluiden haasteita asiakaslähtöisesti
· hallitsee asiakaslähtöisen palveluohjauksen
· parantaa vanhusasiakkaiden ja heidän läheistensä palvelukokemusta
· soveltaa ja arvioida palvelumuotoilua vanhuspalveluiden kehittämisessä

Opintojakson sisältö
· asiakaslähtöinen palveluiden kehittäminen
· palvelumuotoilu kehittämismenetelmänä - Jakson painotus palvelumuotoilussa

Aikataulu:
Ennakkotehtävä (Itsissä ohjeistus)
to 25.1. 11-15 verkko-opetus (Aloitus)
to 8.2. 9-13 verkko-opetus ja 13-15 itsenäinen työskentely ryhmässä (ymmärrys vaihe)
to 29.2. 9-13 verkko-opetus ja 13-15 itsenäinen työskentely ryhmässä (konseptointi vaihe)
to 21.3. 9-13 verkko-opetus ja 13-15 itsenäinen työskentely ryhmässä (prototypointi vaihe)
to 11.4 9-12 opiskelijaryhmien loppuesitykset
_____________________________________
JAKSON VAIHTOEHTOINEN TOTEUTUS ERASMUS LYHYT VAIHTO ESPANJASSA
Laitathan viestiä nina.rantalaiho@turkuamk.fi, jos/kun olet kiinnostunut tästä mahdollisuudesta. INFOA tulee lisää lokakuun 2023 aikana.

Tämä opintokokonaisuus on mahdollista suorittaa myös niin, että varsinaisena tuotoksena onkin mm. hyvinvointitarkastusten organisointi Espanjassa ulkosuomalaisille, jotka ovat Aurinkorannikon alueella enemmän kuin 3 kk.

Tähänkin projektiin sisältyvät ylläolevat vaiheet ymmärryksestä prototypointiin. Ensin kartoitetaan tilanne aurinkorannikolla yhteistyökumppaneiden kanssa mm. Aurinkorannikon Sydänyhdistys. Tämän jälkeen suunnitellaan ko. intensiiviviikko Fuengirolassa. Vaihdon ajankohdasta neuvotellaan sekä vaihtoon lähtijöiden että ko. yhteistyökumppanien kanssa. Tällä hetkellä ajoittumassa maaliskuu 2024 viikko 10 tai 11 tai huhtikuu 2024, pääsiäisen jälkeen. Lyhytvaihtoa on markkinoitu myös terveydenhoitajaopiskelijoille.

Vaihto kestäisi vähintään 5 päivää. Erasmus myöntää tietyin perustein tukea myös lyhytvaihtoon. Malagan Yliopisto toimii pääyhteistyökumppanina. 3 op opintojakso Multiprofessional nursing/ethics/ Social and health care organization.

HUOM! Hyvinvointitarkastuksiin tulevat ovat suomenkielisiä, Malagan yliopistossa kielenä englanti, ei vaadita espanjan alkeita suoritetuiksi.

Viestintäkanava ja lisätietoja

YAMK-opintoja, Avoin AMK: max 5 opiskelijaa.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kehittämistyöhön osallistuminen jakson aikana, aktiivinen osallisuus,ennakko- ja välitehtävät sekä kirjallinen loppuraportti (hylätty/täydennettävä/hyväksytty).

ERASMUSvaihto
Intensiiviviikon tapahtuman suunnittelu jakson etukäteen, yhteistyökumppanien kanssa yhteistyömuodoista sopiminen, vaihtoon lähteminen, 3op opintojakson suorittaminen Malagan yliopiston kanssa yhteistyössä mm. Suomen terveydenhuoltojärjestelmän esittely. Lopuksi kerätään palaute yhteistyökumppaneilta sekä myös teiltä ko. vaihtoehtoisesta toteutuksesta.

Ilmoittautumisaika

01.10.2022 - 01.10.2023

Ajoitus

01.10.2022 - 01.10.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi / Master School

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, gerontologinen asiantuntijuus
Opettaja
  • Sini Eloranta
  • Mervi Vuolas
Ajoitusryhmät
  • Vain avoimen AMK:n opiskelijoille (Tutkinto-opiskelija ilmoittaudu joka tapauksessa, toteutus ei ole vain avoimen opiskelijoille) (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)
Ryhmät
  • YGEROK22V
    Gerontologinen asiantuntijuus, K22 (verkko)
Pienryhmät
  • Vain avoimen AMK:n opiskelijoille (Tutkinto-opiskelija ilmoittaudu joka tapauksessa, toteutus ei ole vain avoimen opiskelijoille)

Tavoitteet

Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· osaa kriittisesti ja näyttöön perustuen ratkaista ja kehittää vanhuspalveluiden haasteita asiakaslähtöisesti
· hallitsee asiakaslähtöisen palveluohjauksen
· parantaa vanhusasiakkaiden ja heidän läheistensä palvelukokemusta
· soveltaa ja arvioida palvelumuotoilua vanhuspalveluiden kehittämisessä

Sisältö

· asiakaslähtöinen palveluiden kehittäminen
· palveluohjaus asiakastyömenetelmänä
· palvelumuotoilu kehittämismenetelmänä

Opetusmenetelmät

Verkko-opetus, itsenäinen opiskelu ja oppimistehtävät. Tarkemmat ohjeet ilmoitetaan opiskelijalle jakson ensimmäisellä kerralla.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Innovaatiopedagogiikka, oppimista aktivoivat menetelmät

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Oppimistehtävät ilmoitetaan jakson ensimmäisellä kerralla.
5 op = 133t

Sisällön jaksotus

Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· osaa kriittisesti ja näyttöön perustuen ratkaista ja kehittää vanhuspalveluiden haasteita asiakaslähtöisesti
· hallitsee asiakaslähtöisen palveluohjauksen
· parantaa vanhusasiakkaiden ja heidän läheistensä palvelukokemusta
· soveltaa ja arvioida palvelumuotoilua vanhuspalveluiden kehittämisessä

Opintojakson sisältö
· asiakaslähtöinen palveluiden kehittäminen
· palvelumuotoilu kehittämismenetelmänä - Jakson painotus palvelumuotoilussa

Aikataulu:
Ennakkotehtävä (Itsissä ohjeistus).
23.1. 11-15 verkko-opetus
6.2. 9-13 verkko-opetus ja 13-15 itsenäinen työskentely
27.2. 9-13 verkko-opetus ja 13-15 itsenäinen työskentely
20.3. 9-13 verkko-opetus ja 13-15 itsenäinen työskentely
3.4 9-12 opiskelijaryhmien esitykset

linkki verkko-opetukseen: https://turkuamk.zoom.us/j/9303869041

Viestintäkanava ja lisätietoja

YAMK-opintoja, Avoin AMK: max 5 opiskelijaa.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kehittämistyöhön osallistuminen jakson aikana, aktiivinen osallisuus,ennakko- ja välitehtävät sekä kirjallinen loppuraportti (hylätty/täydennettävä/hyväksytty).

Ilmoittautumisaika

20.09.2021 - 31.01.2022

Ajoitus

01.01.2022 - 31.07.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, gerontologinen asiantuntijuus
Opettaja
  • Sini Eloranta
  • Mervi Vuolas
Ajoitusryhmät
  • Pienryhmä 1 (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)
Ryhmät
  • YGEROK21
    Gerontologinen asiantuntijuus, K21
Pienryhmät
  • Pienryhmä 1

Tavoitteet

Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· osaa kriittisesti ja näyttöön perustuen ratkaista ja kehittää vanhuspalveluiden haasteita asiakaslähtöisesti
· hallitsee asiakaslähtöisen palveluohjauksen
· parantaa vanhusasiakkaiden ja heidän läheistensä palvelukokemusta
· soveltaa ja arvioida palvelumuotoilua vanhuspalveluiden kehittämisessä

Sisältö

· asiakaslähtöinen palveluiden kehittäminen
· palveluohjaus asiakastyömenetelmänä
· palvelumuotoilu kehittämismenetelmänä

Oppimateriaalit

Ilmoitetaan jakson ensimmäisellä kerralla.

Opetusmenetelmät

Verkko-opetus, itsenäinen opiskelu ja oppimistehtävät. Tarkemmat ohjeet ilmoitetaan opiskelijalle jakson ensimmäisellä kerralla.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Innovaatiopedagogiikka, oppimista aktivoivat menetelmät

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Oppimistehtävät ilmoitetaan jakson ensimmäisellä kerralla.
5 op = 133t

Sisällön jaksotus

Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· osaa kriittisesti ja näyttöön perustuen ratkaista ja kehittää vanhuspalveluiden haasteita asiakaslähtöisesti
· hallitsee asiakaslähtöisen palveluohjauksen
· parantaa vanhusasiakkaiden ja heidän läheistensä palvelukokemusta
· soveltaa ja arvioida palvelumuotoilua vanhuspalveluiden kehittämisessä

Opintojakson sisältö
· asiakaslähtöinen palveluiden kehittäminen
· palveluohjaus asiakastyömenetelmänä
· palvelumuotoilu kehittämismenetelmänä - Jakson painotus palvelumuotoilussa

Aikataulu ja linkki: https://turkuamk.zoom.us/j/9303869041
14.2 12-15 Ennakkotehtävä tehty (Itsissä ohjeistus).
21.3. 9-11
25.4 9-15
16.5 9-15
23.5 9-12
30.5 mennessä loppuraportin palautus

Viestintäkanava ja lisätietoja

YAMK-opintoja, Avoin AMK: max 5 opiskelijaa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kehittämistyöhön osallistuminen jakson aikana, aktiivinen osallisuus,ennakko- ja välitehtävät sekä kirjallinen loppuraportti (hylätty/täydennettävä/hyväksytty).