Skip to main content

Customer Oriented Service Development (5 cr)

Code: TH00BQ10-3005

General information


Enrollment
02.12.2024 - 27.01.2025
Registration for the implementation has ended.
Timing
20.01.2025 - 11.05.2025
Implementation is running.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
5 cr
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Master School
Teaching languages
Finnish
Seats
10 - 35
Degree programmes
Master`s Degree Programme in Social Services and Health Care, Gerontological Expertise
Teachers
Anu Vaihekoski
Mervi Vuolas
Scheduling groups
Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää. (Size: 5 . Open UAS : 5.)
Small groups
Open UAS quota. Please enroll without selecting this group.
Course
TH00BQ10

Realization has 5 reservations. Total duration of reservations is 25 h 0 min.

Time Topic Location
Mon 27.01.2025 time 11:00 - 15:00
(4 h 0 min)
Asiakaslähtöisten palvelujen kehittäminen TH00BQ10-3005
https://turkuamk.zoom.us/my/mervi
Mon 10.02.2025 time 09:00 - 15:00
(6 h 0 min)
Asiakaslähtöisten palvelujen kehittäminen TH00BQ10-3005
https://turkuamk.zoom.us/my/mervi
Mon 03.03.2025 time 09:00 - 15:00
(6 h 0 min)
Asiakaslähtöisten palvelujen kehittäminen TH00BQ10-3005
https://turkuamk.zoom.us/my/mervi
Mon 31.03.2025 time 09:00 - 15:00
(6 h 0 min)
Asiakaslähtöisten palvelujen kehittäminen TH00BQ10-3005
https://turkuamk.zoom.us/my/mervi
Mon 14.04.2025 time 09:00 - 12:00
(3 h 0 min)
Asiakaslähtöisten palvelujen kehittäminen TH00BQ10-3005
https://turkuamk.zoom.us/my/mervi
Changes to reservations may be possible.

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Content scheduling

linkki verkko-opetukseen: https://turkuamk.zoom.us/my/mervi

Opintojakson suoritettaan opiskelija:
· osaa kriittisesti ja näyttöön perustuen ratkaista ja kehittää vanhuspalveluiden haasteita asiakaslähtöisesti
· hallitsee asiakaslähtöisen palveluohjauksen
· parantaa vanhusasiakkaiden ja heidän läheistensä palvelukokemusta
· soveltaa ja arvioida palvelumuotoilua vanhuspalveluiden kehittämisessä

Opintojakson sisältö
· asiakaslähtöinen palveluiden kehittäminen
· palvelumuotoilu kehittämismenetelmänä - Jakson painotus palvelumuotoilussa

Aikataulu (tarkentuu joulukuussa):
Ennakkotehtävä (Itsissä ohjeistus)
27.1. 11-15 verkko-opetus (Aloitus)
10.2. 9-13 verkko-opetus ja 13-15 itsenäinen työskentely ryhmässä (ymmärrys vaihe)
3.3. 9-13 verkko-opetus ja 13-15 itsenäinen työskentely ryhmässä (konseptointi vaihe)
31.3. 9-13 verkko-opetus ja 13-15 itsenäinen työskentely ryhmässä (prototypointi vaihe)
14.4. 9-12 opiskelijaryhmien loppuesitykset

Objective

After completing the course, the student is able to:
· Able to critically and based on evidence to solve and develop the challenges of older people services in a customer-oriented way
· To manage customer-oriented service management
· Able to improve the service experience of older people and their relatives
· Able to apply and evaluate service design methods in the development of older people services

Content

· customer-oriented service development
· service management
· service design as a development method

Materials

Clark. T., Pigneur, Y.& Osterwalder, A. 2010. Business model generation: a handbook for visionaries, game changers, and challengers. John Wiley & Sons.

Clark, T., Pigneur, Y. & Osterwalder, A. 2012. Business model you: a one-page method for reinventing your career. John Wiley & Sons.

Curedale, R. 2013. Service Design. 250 essential methods. Design Community College.

Curedale, R. 2016. Experience Maps. Comprehensive step-by-step guide. Design Community College Inc.

Holmlid, S., Mattelmäki, T., Visser, F.S & Vaajakallio, K. 2015. Co-creative Practises in Service Innovation. In The Handbook of Service Innovation. (Eds. Agarwal, R., Selen, W., Roos, G. & Green, R). Springer. 545-574.

Kantojärvi, P. 2012, Fasilitointi luo uutta. Menesty ryhmän vetäjänä. Talentum.

Kimbell, L. 2014. The Service Innovation Handbook. Action-oriented creative thinking toolkit for service organizations. Templates – cases – capabilities. BIS Publishers.

Martin, B. & Hanington, B. 2012. Universal Methods of Design. Rockport Publishers. Osa kirjasta tarkasteltavana: https://books.google.fi/books?id=pCVATIpzYfUC&pg=PA44&hl=fi&source=gbs_toc_r&cad=3#v=onepage&q&f=false

Miettinen, S. 2014. Muotoiluajattelu. Teknova.

Osterwalder, A. 2014. Value proposition design: how to create products and services customers want. John Wiley & Sons.

Polaine, A., Løvlie, L. & Reason, B. 2013. Service design: from insight to implementation. Brooklyn, NY: Rosenfeld Media.

Stickdorn, M., Schneider, J. 2011. This is Service Design Thinking. John Wiley & Sons.

Stickdorn, M., Hormess, M., Lawrence, A. & Schneider, J. 2018. This is Service Design Doing. O'Reilly.

Tuulaniemi, J. 2013. Palvelumuotoilu. Talentum.

Van Patter, G.K., Pastor, E. & Jones, P. 2020 Rethinking Design Thinking: Making Sense of the Future That Has Already Arrived. Humantific & NextDesign Leadership Network.

Opinnäytetöitä:

Aromaa, S. 2018. Group Workshops as a Tool in Development of a New, Digital Service – Case Neighbour Food.
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/151516/Aromaa_Sanni.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Lähteenmäki, S. 2019. Designing a New Generation Online Community for Telia Finland.
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/172443/Susanna-Lahteenmaki-Service-Design-Online-Community-Telia-2019.pdf?sequence=2&isAllowed=y

Rainio, I. 2014. Co-created Corporate Story - Creating a Concept for Engaging Staff into Change Implementation. Laurea UAS.
https://www.theseus.fi/handle/10024/82186

Raitanen, N. 2020. Service Designing Co-working Possibilities. Internal Communication in Virtual Expert Teams. Novia UAS.
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/339791/Raitanen_Noora.pdf?sequence=2&isAllowed=y

Salmelin, A. 2014. Successful Service Development in the Public Sector: a Case study of a Service Design Project Carried out in Short-Term Care Services in the Town of Turku. Laurea UAS.
https://www.theseus.fi/handle/10024/78590

Artikkeleita

Ambrosio, M. & Vezzoli, C. (eds.) Designing Sustainability for All. 3rd LeNS world distributed conference VOL. 1.
https://www.researchgate.net/publication/339745792_EDIZIONI_POLIDESIGN_DESIGNING_SUSTAINABILITY_FOR_ALL_3_rd_LeNS_world_distributed_conference_VOL_1_Edited_by_Marcelo_Ambrosio_and_Carlo_Vezzoli_MILANO_MEXICO_CITY_CURITIBA_CAPE_TOWN_BANGALORE_BEIJING_P

Buehring, J. & Bishop, P.C. 2020. Foresight and Design: New Support for Strategic Decision Making. She Ji: The Journal of Design, Economics and Innovation. Volume 6, Issue 3, Autumn 2020, pp 408 – 432. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2405872620300423

Lucidchart. 2021. Top Frameworks for Strategic Planning. https://www.lucidchart.com/blog/strategic-planning-frameworks

Mager, B. 2020. The Future of Service Design. https://www.academia.edu/44459133/The_Future_of_Service_Design

Naranjo-Bock, C. 2012. Creativity-based Research: The Process of Co-Designing with Users.
https://uxmag.com/articles/creativity-based-research-the-process-of-co-designing-with-users

Sanders, E. & Stappers, P.J. 2008. Co-creation and the New Landscapes of Design.
http://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/15710880701875068

Wright, N. 2020. Principles for Designing Sustainable Services. https://medium.com/wearesnook/principles-for-designing-sustainable-services-bbf3f3948ac2

www.innovationtool.fi

Muita linkkejä menetelmiin ja työkaluihin julkaistaan Itslearning-alustalla.

Teaching methods

Verkko-opetus, itsenäinen opiskelu, oppimistehtävät ja tiimityö.
itsLearning-oppimisalusta
Tekemällä oppiminen
Tarkemmat ohjeet ilmoitetaan opiskelijalle jakson ensimmäisellä kerralla.

Exam schedules

Ei tenttejä. Harjoitustehtäviä voi korjata saadun palautteen perusteella.

International connections

Innovaatiopedagogiikka
Työelämälähtöinen projektityö tiimityönä
Oppimista aktivoivat menetelmät

Kestävä kehitys ilmenee mm. etäopiskeluna, jolloin matkustamisesta ja päästöiltä vältytään.

Student workload

Oppimistehtävät ilmoitetaan jakson ensimmäisellä kerralla.
5 op = 133 h opiskelijan työtä ml. lähiopetuksen ja itsenäisesti tehtävän työn

Assessment criteria, approved/failed

Projektityön tekeminen hyväksytysti, aktiivinen osallistuminen opetukseen, vastuunotto projektista ja aikataulussa pysyminen.

Further information

Pääasiallisesti itsLearningin kautta, mutta myös sähköposti (Turun AMK:n sposti) ja puhelin ovat mahdollisia.
YAMK-opintoja, Avoin AMK: max 5 opiskelijaa.

Go back to top of page