Customer Oriented Service Development (5 cr)
Code: TH00BQ10-3005
General information
- Enrollment
-
02.12.2024 - 27.01.2025
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
20.01.2025 - 11.05.2025
Implementation is running.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- Master School
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 10 - 35
- Degree programmes
- Master`s Degree Programme in Social Services and Health Care, Gerontological Expertise
- Teachers
- Anu Vaihekoski
- Mervi Vuolas
- Scheduling groups
- Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää. (Size: 5 . Open UAS : 5.)
- Small groups
- Open UAS quota. Please enroll without selecting this group.
- Course
- TH00BQ10
Realization has 5 reservations. Total duration of reservations is 25 h 0 min.
Time | Topic | Location |
---|---|---|
Mon 27.01.2025 time 11:00 - 15:00 (4 h 0 min) |
Asiakaslähtöisten palvelujen kehittäminen TH00BQ10-3005 |
https://turkuamk.zoom.us/my/mervi
|
Mon 10.02.2025 time 09:00 - 15:00 (6 h 0 min) |
Asiakaslähtöisten palvelujen kehittäminen TH00BQ10-3005 |
https://turkuamk.zoom.us/my/mervi
|
Mon 03.03.2025 time 09:00 - 15:00 (6 h 0 min) |
Asiakaslähtöisten palvelujen kehittäminen TH00BQ10-3005 |
https://turkuamk.zoom.us/my/mervi
|
Mon 31.03.2025 time 09:00 - 15:00 (6 h 0 min) |
Asiakaslähtöisten palvelujen kehittäminen TH00BQ10-3005 |
https://turkuamk.zoom.us/my/mervi
|
Mon 14.04.2025 time 09:00 - 12:00 (3 h 0 min) |
Asiakaslähtöisten palvelujen kehittäminen TH00BQ10-3005 |
https://turkuamk.zoom.us/my/mervi
|
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
Content scheduling
linkki verkko-opetukseen: https://turkuamk.zoom.us/my/mervi
Opintojakson suoritettaan opiskelija:
· osaa kriittisesti ja näyttöön perustuen ratkaista ja kehittää vanhuspalveluiden haasteita asiakaslähtöisesti
· hallitsee asiakaslähtöisen palveluohjauksen
· parantaa vanhusasiakkaiden ja heidän läheistensä palvelukokemusta
· soveltaa ja arvioida palvelumuotoilua vanhuspalveluiden kehittämisessä
Opintojakson sisältö
· asiakaslähtöinen palveluiden kehittäminen
· palvelumuotoilu kehittämismenetelmänä - Jakson painotus palvelumuotoilussa
Aikataulu (tarkentuu joulukuussa):
Ennakkotehtävä (Itsissä ohjeistus)
27.1. 11-15 verkko-opetus (Aloitus)
10.2. 9-13 verkko-opetus ja 13-15 itsenäinen työskentely ryhmässä (ymmärrys vaihe)
3.3. 9-13 verkko-opetus ja 13-15 itsenäinen työskentely ryhmässä (konseptointi vaihe)
31.3. 9-13 verkko-opetus ja 13-15 itsenäinen työskentely ryhmässä (prototypointi vaihe)
14.4. 9-12 opiskelijaryhmien loppuesitykset
Objective
After completing the course, the student is able to:
· Able to critically and based on evidence to solve and develop the challenges of older people services in a customer-oriented way
· To manage customer-oriented service management
· Able to improve the service experience of older people and their relatives
· Able to apply and evaluate service design methods in the development of older people services
Content
· customer-oriented service development
· service management
· service design as a development method
Materials
Clark. T., Pigneur, Y.& Osterwalder, A. 2010. Business model generation: a handbook for visionaries, game changers, and challengers. John Wiley & Sons.
Clark, T., Pigneur, Y. & Osterwalder, A. 2012. Business model you: a one-page method for reinventing your career. John Wiley & Sons.
Curedale, R. 2013. Service Design. 250 essential methods. Design Community College.
Curedale, R. 2016. Experience Maps. Comprehensive step-by-step guide. Design Community College Inc.
Holmlid, S., Mattelmäki, T., Visser, F.S & Vaajakallio, K. 2015. Co-creative Practises in Service Innovation. In The Handbook of Service Innovation. (Eds. Agarwal, R., Selen, W., Roos, G. & Green, R). Springer. 545-574.
Kantojärvi, P. 2012, Fasilitointi luo uutta. Menesty ryhmän vetäjänä. Talentum.
Kimbell, L. 2014. The Service Innovation Handbook. Action-oriented creative thinking toolkit for service organizations. Templates – cases – capabilities. BIS Publishers.
Martin, B. & Hanington, B. 2012. Universal Methods of Design. Rockport Publishers. Osa kirjasta tarkasteltavana: https://books.google.fi/books?id=pCVATIpzYfUC&pg=PA44&hl=fi&source=gbs_toc_r&cad=3#v=onepage&q&f=false
Miettinen, S. 2014. Muotoiluajattelu. Teknova.
Osterwalder, A. 2014. Value proposition design: how to create products and services customers want. John Wiley & Sons.
Polaine, A., Løvlie, L. & Reason, B. 2013. Service design: from insight to implementation. Brooklyn, NY: Rosenfeld Media.
Stickdorn, M., Schneider, J. 2011. This is Service Design Thinking. John Wiley & Sons.
Stickdorn, M., Hormess, M., Lawrence, A. & Schneider, J. 2018. This is Service Design Doing. O'Reilly.
Tuulaniemi, J. 2013. Palvelumuotoilu. Talentum.
Van Patter, G.K., Pastor, E. & Jones, P. 2020 Rethinking Design Thinking: Making Sense of the Future That Has Already Arrived. Humantific & NextDesign Leadership Network.
Opinnäytetöitä:
Aromaa, S. 2018. Group Workshops as a Tool in Development of a New, Digital Service – Case Neighbour Food.
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/151516/Aromaa_Sanni.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Lähteenmäki, S. 2019. Designing a New Generation Online Community for Telia Finland.
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/172443/Susanna-Lahteenmaki-Service-Design-Online-Community-Telia-2019.pdf?sequence=2&isAllowed=y
Rainio, I. 2014. Co-created Corporate Story - Creating a Concept for Engaging Staff into Change Implementation. Laurea UAS.
https://www.theseus.fi/handle/10024/82186
Raitanen, N. 2020. Service Designing Co-working Possibilities. Internal Communication in Virtual Expert Teams. Novia UAS.
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/339791/Raitanen_Noora.pdf?sequence=2&isAllowed=y
Salmelin, A. 2014. Successful Service Development in the Public Sector: a Case study of a Service Design Project Carried out in Short-Term Care Services in the Town of Turku. Laurea UAS.
https://www.theseus.fi/handle/10024/78590
Artikkeleita
Ambrosio, M. & Vezzoli, C. (eds.) Designing Sustainability for All. 3rd LeNS world distributed conference VOL. 1.
https://www.researchgate.net/publication/339745792_EDIZIONI_POLIDESIGN_DESIGNING_SUSTAINABILITY_FOR_ALL_3_rd_LeNS_world_distributed_conference_VOL_1_Edited_by_Marcelo_Ambrosio_and_Carlo_Vezzoli_MILANO_MEXICO_CITY_CURITIBA_CAPE_TOWN_BANGALORE_BEIJING_P
Buehring, J. & Bishop, P.C. 2020. Foresight and Design: New Support for Strategic Decision Making. She Ji: The Journal of Design, Economics and Innovation. Volume 6, Issue 3, Autumn 2020, pp 408 – 432. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2405872620300423
Lucidchart. 2021. Top Frameworks for Strategic Planning. https://www.lucidchart.com/blog/strategic-planning-frameworks
Mager, B. 2020. The Future of Service Design. https://www.academia.edu/44459133/The_Future_of_Service_Design
Naranjo-Bock, C. 2012. Creativity-based Research: The Process of Co-Designing with Users.
https://uxmag.com/articles/creativity-based-research-the-process-of-co-designing-with-users
Sanders, E. & Stappers, P.J. 2008. Co-creation and the New Landscapes of Design.
http://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/15710880701875068
Wright, N. 2020. Principles for Designing Sustainable Services. https://medium.com/wearesnook/principles-for-designing-sustainable-services-bbf3f3948ac2
www.innovationtool.fi
Muita linkkejä menetelmiin ja työkaluihin julkaistaan Itslearning-alustalla.
Teaching methods
Verkko-opetus, itsenäinen opiskelu, oppimistehtävät ja tiimityö.
itsLearning-oppimisalusta
Tekemällä oppiminen
Tarkemmat ohjeet ilmoitetaan opiskelijalle jakson ensimmäisellä kerralla.
Exam schedules
Ei tenttejä. Harjoitustehtäviä voi korjata saadun palautteen perusteella.
International connections
Innovaatiopedagogiikka
Työelämälähtöinen projektityö tiimityönä
Oppimista aktivoivat menetelmät
Kestävä kehitys ilmenee mm. etäopiskeluna, jolloin matkustamisesta ja päästöiltä vältytään.
Student workload
Oppimistehtävät ilmoitetaan jakson ensimmäisellä kerralla.
5 op = 133 h opiskelijan työtä ml. lähiopetuksen ja itsenäisesti tehtävän työn
Assessment criteria, approved/failed
Projektityön tekeminen hyväksytysti, aktiivinen osallistuminen opetukseen, vastuunotto projektista ja aikataulussa pysyminen.
Further information
Pääasiallisesti itsLearningin kautta, mutta myös sähköposti (Turun AMK:n sposti) ja puhelin ovat mahdollisia.
YAMK-opintoja, Avoin AMK: max 5 opiskelijaa.