Siirry suoraan sisältöön

Asiakaslähtöisten palvelujen kehittäminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00BQ10-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2024 - 27.01.2025

Ajoitus

20.01.2025 - 11.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi / Master School

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 35

Koulutus

  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, gerontologinen asiantuntijuus

Opettaja

  • Anu Vaihekoski
  • Mervi Vuolas

Ryhmät

  • YGEROK24V
    Gerontologinen asiantuntijuus, K24 (verkko)
  • 27.01.2025 11:00 - 15:00, Asiakaslähtöisten palvelujen kehittäminen TH00BQ10-3005
  • 10.02.2025 09:00 - 15:00, Asiakaslähtöisten palvelujen kehittäminen TH00BQ10-3005
  • 03.03.2025 09:00 - 15:00, Asiakaslähtöisten palvelujen kehittäminen TH00BQ10-3005
  • 31.03.2025 09:00 - 15:00, Asiakaslähtöisten palvelujen kehittäminen TH00BQ10-3005
  • 14.04.2025 09:00 - 12:00, Asiakaslähtöisten palvelujen kehittäminen TH00BQ10-3005

Tavoitteet

Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· osaa kriittisesti ja näyttöön perustuen ratkaista ja kehittää vanhuspalveluiden haasteita asiakaslähtöisesti
· hallitsee asiakaslähtöisen palveluohjauksen
· parantaa vanhusasiakkaiden ja heidän läheistensä palvelukokemusta
· soveltaa ja arvioida palvelumuotoilua vanhuspalveluiden kehittämisessä

Sisältö

· asiakaslähtöinen palveluiden kehittäminen
· palveluohjaus asiakastyömenetelmänä
· palvelumuotoilu kehittämismenetelmänä

Oppimateriaalit

Clark. T., Pigneur, Y.& Osterwalder, A. 2010. Business model generation: a handbook for visionaries, game changers, and challengers. John Wiley & Sons.

Clark, T., Pigneur, Y. & Osterwalder, A. 2012. Business model you: a one-page method for reinventing your career. John Wiley & Sons.

Curedale, R. 2013. Service Design. 250 essential methods. Design Community College.

Curedale, R. 2016. Experience Maps. Comprehensive step-by-step guide. Design Community College Inc.

Holmlid, S., Mattelmäki, T., Visser, F.S & Vaajakallio, K. 2015. Co-creative Practises in Service Innovation. In The Handbook of Service Innovation. (Eds. Agarwal, R., Selen, W., Roos, G. & Green, R). Springer. 545-574.

Kantojärvi, P. 2012, Fasilitointi luo uutta. Menesty ryhmän vetäjänä. Talentum.

Kimbell, L. 2014. The Service Innovation Handbook. Action-oriented creative thinking toolkit for service organizations. Templates – cases – capabilities. BIS Publishers.

Martin, B. & Hanington, B. 2012. Universal Methods of Design. Rockport Publishers. Osa kirjasta tarkasteltavana: https://books.google.fi/books?id=pCVATIpzYfUC&pg=PA44&hl=fi&source=gbs_toc_r&cad=3#v=onepage&q&f=false

Miettinen, S. 2014. Muotoiluajattelu. Teknova.

Osterwalder, A. 2014. Value proposition design: how to create products and services customers want. John Wiley & Sons.

Polaine, A., Løvlie, L. & Reason, B. 2013. Service design: from insight to implementation. Brooklyn, NY: Rosenfeld Media.

Stickdorn, M., Schneider, J. 2011. This is Service Design Thinking. John Wiley & Sons.

Stickdorn, M., Hormess, M., Lawrence, A. & Schneider, J. 2018. This is Service Design Doing. O'Reilly.

Tuulaniemi, J. 2013. Palvelumuotoilu. Talentum.

Van Patter, G.K., Pastor, E. & Jones, P. 2020 Rethinking Design Thinking: Making Sense of the Future That Has Already Arrived. Humantific & NextDesign Leadership Network.

Opinnäytetöitä:

Aromaa, S. 2018. Group Workshops as a Tool in Development of a New, Digital Service – Case Neighbour Food.
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/151516/Aromaa_Sanni.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Lähteenmäki, S. 2019. Designing a New Generation Online Community for Telia Finland.
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/172443/Susanna-Lahteenmaki-Service-Design-Online-Community-Telia-2019.pdf?sequence=2&isAllowed=y

Rainio, I. 2014. Co-created Corporate Story - Creating a Concept for Engaging Staff into Change Implementation. Laurea UAS.
https://www.theseus.fi/handle/10024/82186

Raitanen, N. 2020. Service Designing Co-working Possibilities. Internal Communication in Virtual Expert Teams. Novia UAS.
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/339791/Raitanen_Noora.pdf?sequence=2&isAllowed=y

Salmelin, A. 2014. Successful Service Development in the Public Sector: a Case study of a Service Design Project Carried out in Short-Term Care Services in the Town of Turku. Laurea UAS.
https://www.theseus.fi/handle/10024/78590

Artikkeleita

Ambrosio, M. & Vezzoli, C. (eds.) Designing Sustainability for All. 3rd LeNS world distributed conference VOL. 1.
https://www.researchgate.net/publication/339745792_EDIZIONI_POLIDESIGN_DESIGNING_SUSTAINABILITY_FOR_ALL_3_rd_LeNS_world_distributed_conference_VOL_1_Edited_by_Marcelo_Ambrosio_and_Carlo_Vezzoli_MILANO_MEXICO_CITY_CURITIBA_CAPE_TOWN_BANGALORE_BEIJING_P

Buehring, J. & Bishop, P.C. 2020. Foresight and Design: New Support for Strategic Decision Making. She Ji: The Journal of Design, Economics and Innovation. Volume 6, Issue 3, Autumn 2020, pp 408 – 432. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2405872620300423

Lucidchart. 2021. Top Frameworks for Strategic Planning. https://www.lucidchart.com/blog/strategic-planning-frameworks

Mager, B. 2020. The Future of Service Design. https://www.academia.edu/44459133/The_Future_of_Service_Design

Naranjo-Bock, C. 2012. Creativity-based Research: The Process of Co-Designing with Users.
https://uxmag.com/articles/creativity-based-research-the-process-of-co-designing-with-users

Sanders, E. & Stappers, P.J. 2008. Co-creation and the New Landscapes of Design.
http://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/15710880701875068

Wright, N. 2020. Principles for Designing Sustainable Services. https://medium.com/wearesnook/principles-for-designing-sustainable-services-bbf3f3948ac2

www.innovationtool.fi

Muita linkkejä menetelmiin ja työkaluihin julkaistaan Itslearning-alustalla.

Opetusmenetelmät

Verkko-opetus, itsenäinen opiskelu, oppimistehtävät ja tiimityö.
itsLearning-oppimisalusta
Tekemällä oppiminen
Tarkemmat ohjeet ilmoitetaan opiskelijalle jakson ensimmäisellä kerralla.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttejä. Harjoitustehtäviä voi korjata saadun palautteen perusteella.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Innovaatiopedagogiikka
Työelämälähtöinen projektityö tiimityönä
Oppimista aktivoivat menetelmät

Kestävä kehitys ilmenee mm. etäopiskeluna, jolloin matkustamisesta ja päästöiltä vältytään.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Erasmus lyhyt vaihto Espanjassa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Oppimistehtävät ilmoitetaan jakson ensimmäisellä kerralla.
5 op = 133 h opiskelijan työtä ml. lähiopetuksen ja itsenäisesti tehtävän työn

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Projektityön tekeminen hyväksytysti, aktiivinen osallistuminen opetukseen, vastuunotto projektista ja aikataulussa pysyminen.

Sisällön jaksotus

linkki verkko-opetukseen: https://turkuamk.zoom.us/j/9303869041

Opintojakson suoritettaan opiskelija:
· osaa kriittisesti ja näyttöön perustuen ratkaista ja kehittää vanhuspalveluiden haasteita asiakaslähtöisesti
· hallitsee asiakaslähtöisen palveluohjauksen
· parantaa vanhusasiakkaiden ja heidän läheistensä palvelukokemusta
· soveltaa ja arvioida palvelumuotoilua vanhuspalveluiden kehittämisessä

Opintojakson sisältö
· asiakaslähtöinen palveluiden kehittäminen
· palvelumuotoilu kehittämismenetelmänä - Jakson painotus palvelumuotoilussa

Aikataulu (tarkentuu joulukuussa):
Ennakkotehtävä (Itsissä ohjeistus)
to 25.1. 11-15 verkko-opetus (Aloitus)
to 8.2. 9-13 verkko-opetus ja 13-15 itsenäinen työskentely ryhmässä (ymmärrys vaihe)
to 29.2. 9-13 verkko-opetus ja 13-15 itsenäinen työskentely ryhmässä (konseptointi vaihe)
to 21.3. 9-13 verkko-opetus ja 13-15 itsenäinen työskentely ryhmässä (prototypointi vaihe)
to 11.4 9-12 opiskelijaryhmien loppuesitykset
_____________________________________
JAKSON VAIHTOEHTOINEN TOTEUTUS ERASMUS LYHYT VAIHTO ESPANJASSA
Laitathan viestiä nina.rantalaiho@turkuamk.fi, jos/kun olet kiinnostunut tästä mahdollisuudesta.

Tämä opintokokonaisuus on mahdollista suorittaa myös niin, että varsinaisena tuotoksena onkin mm. hyvinvointitarkastusten organisointi Espanjassa ulkosuomalaisille, jotka ovat Aurinkorannikon alueella enemmän kuin 3 kk.

Tähänkin projektiin sisältyvät ylläolevat vaiheet ymmärryksestä prototypointiin. Ensin kartoitetaan tilanne aurinkorannikolla yhteistyökumppaneiden kanssa mm. Aurinkorannikon Sydänyhdistys. Tämän jälkeen suunnitellaan ko. intensiiviviikko Fuengirolassa. Vaihdon ajankohdasta neuvotellaan sekä vaihtoon lähtijöiden että ko. yhteistyökumppanien kanssa. Lyhytvaihtoa on markkinoitu myös terveydenhoitajaopiskelijoille.

Vaihto kestäisi vähintään 5 päivää. Erasmus myöntää tietyin perustein tukea myös lyhytvaihtoon. Malagan Yliopisto toimii pääyhteistyökumppanina. 3 op opintojakso Multiprofessional nursing/ethics/ Social and health care organization.

HUOM! Hyvinvointitarkastuksiin tulevat ovat suomenkielisiä, Malagan yliopistossa kielenä englanti, ei vaadita espanjan alkeita suoritetuiksi.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Pääasiallisesti itsLearningin kautta, mutta myös sähköposti (Turun AMK:n sposti) ja puhelin ovat mahdollisia.
YAMK-opintoja, Avoin AMK: max 5 opiskelijaa.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kehittämistyöhön osallistuminen jakson aikana, aktiivinen osallisuus, ennakko- ja välitehtävät sekä kirjallinen loppuraportti (hylätty/täydennettävä/hyväksytty).

ERASMUSvaihto
Intensiiviviikon tapahtuman suunnittelu jakson etukäteen, yhteistyökumppanien kanssa yhteistyömuodoista sopiminen, vaihtoon lähteminen, 3op opintojakson suorittaminen Malagan yliopiston kanssa yhteistyössä mm. Suomen terveydenhuoltojärjestelmän esittely. Lopuksi kerätään palaute yhteistyökumppaneilta sekä myös teiltä ko. vaihtoehtoisesta toteutuksesta.

Hylätty (0)

Projektityötä ei ole hyväksytysti suoritettu. Opiskelija on ollut pois usein lähiopetuksista ja tiimityöstä. Projektin tekemisestä ei ole otettu vastuuta. Myös aikataulussa pysymisessä on ollut ongelmia. Yksilötehtävissä on puutteita, eikä itse- ja/tai vertaisarviointeja ole tehty.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

HYVÄKSYTTY:
Projektityö on suoritettu hyväksytysti ja aikataulussa. Opiskelija on ollut paikalla lähiopetuksessa ja osallistunut tiimityöhön. Projektin onnistumisesta on otettu vastuuta. Yksilötehtävät on tehty hyväksytysti ja aikataulussa. Myös itse- ja vertaisarvioinnit on annettu aikataulussa.