Siirry suoraan sisältöön

Eettisyys vanhustyössäLaajuus (5 op)

Tunnus: TH00BQ11

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· syventää tietämystään vanhustyön eettisestä perusta
· arvioida eettisiltä lähtökohdiltaan erilaisia hoitokäytäntöjä
· arvioida arvopohjaista vanhustyötä muuttuvassa toimintaympäristössä

Sisältö

· Haavoittuvat asiakasryhmät ja etiikka (mm. mielenterveys ja päihde, muistiasiakas, maahanmuutto, kehitysvamma)
· Eettisiltä lähtökohdiltaan erilaiset hoitokäytännöt
· Eettiset ongelmatilanteet työyhteisössä
· Digitalisaatio ja teknologia vanhustyössä

Ilmoittautumisaika

02.12.2024 - 07.04.2025

Ajoitus

07.04.2025 - 30.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi / Master School

Toimipiste

Paikasta riippumaton

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 50

Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, gerontologinen asiantuntijuus
Opettaja
  • Heli Vaartio-Rajalin
  • Nina Korsström
Ryhmät
  • YGEROK24V
    Gerontologinen asiantuntijuus, K24 (verkko)
  • OSJOKEK25
    Johtaminen ja kehittäminen gerontologian alalla osaajakoulutus

Tavoitteet

Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· syventää tietämystään vanhustyön eettisestä perusta
· arvioida eettisiltä lähtökohdiltaan erilaisia hoitokäytäntöjä
· arvioida arvopohjaista vanhustyötä muuttuvassa toimintaympäristössä

Sisältö

· Haavoittuvat asiakasryhmät ja etiikka (mm. mielenterveys ja päihde, muistiasiakas, maahanmuutto, kehitysvamma)
· Eettisiltä lähtökohdiltaan erilaiset hoitokäytännöt
· Eettiset ongelmatilanteet työyhteisössä
· Digitalisaatio ja teknologia vanhustyössä

Oppimateriaalit

Airaksinen, T. 2020. Hyvinvointivaltion hylkäämät. Ikääntyneiden hoidon etiikka. Bazar-kustannus Oy.

Jumisko, E., Hyry-Honka, O. & Saranki-Rantakokko, S. 2017. Vanhustyön esimiehen arvoympäristö ja eettinen stressi. Teoksessa: Kulmala J. (toim.) Parempi vanhustyö. Menetelmiä johtamisen kehittämiseen. PS-kustannus. 174-188.

Koskenniemi, J. 2021. Respect in nursing care as perceived by older patients. Väitöskirja. Turun yliopisto Lääketieteellinen tiedekunta Hoitotieteen laitos. https://www.utupub.fi/handle/10024/152723

Leino-Kilpi, H. Panttila, P. & Välimäki, M. 2015 (tai uudempi). Hoitotyön etiikka. Sanoma pro.

Pehkonen, A. & Väänänen-Fomin, M. (toim.) 2011. Sosiaalityön arvot ja etiikka. Hki: PS-kustannus.

Pihlajasaari, P. 2015. Eettinen organisaatiokulttuuri. Jyväskylä: Jyväskylä yliopisto.

Thompson IE, Melia KM, Boyd KM & Horsburgh D. 2006 (reprint 2007). Nursing Ethics. Fifth edition. Churchill Livingstone, Elsevier, UK.

Vaarama, M. & Jylhä, M. 2020. Syrjintä pois ja palvelut kuntoon – kohti tietoon perustuvaa ikääntymispolitiikka.

Vanhuus ja hoidon etiikka. 2008.Valtakunnallisen terveydenhuollon eettisen neuvottelukunnan (ETENE) raportti. ETENE-julkaisuja 20. https://etene.fi/documents/1429646/1559070/ETENE-julkaisuja+20+Vanhuus+ja+hoidon+etiikka.pdf/34d9870b-d612-4952-8265-dcb7961dc3ab/ETENE-julkaisuja+20+Vanhuus+ja+hoidon+etiikka.pdf

Lisämateriaali ilmoitetaan opetuksen yhteydessä

Opetusmenetelmät

Itsenäinen opiskelu, alustusluennot, oppimistehtävä (ryhmätyö noin 6 opiskelijan ryhmissä) ja seminaari.
Tarkemmat ohjeet löytyvät ItsLearning oppimisalustalta.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ryhmätyön tapauskuvaus on hyväksytettävä opintojakson opettajlla ennen 18.4 2025
Ryhmätöiden sisäänjättö Its-alustalle 14.5 ennen klo 16.00
Seminaarissa esitetyt ryhmätyöt tulee viimeistellä saadun palautteen pohjalta ja lopulliset ryhmätyöt palauttaa Itsiin viimeistään klo 12.00 pe 30.5 2025

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Innovaatiopedagogiikka eli konstruktivistinen ja ongelmalähtöinen tekemällä ja soveltamalla oppiminen on keskiössä kaikissa Turun ammattikorkeakoulun (YAMK) koulutuksissa.

Itsenäisessä opiskelussa ja mahdollisissa yksilötehtävissä sekä ryhmätöissä perehdytään opintojakson kirjallisuuteen, harjoitellaan tiedonhankintaa ja jalostamista sekä jäsenneltyä asioiden esitystapaa.

Opetuspäivien alustusten aikana perehdytään opintojaksolle keskeiseen teoriaan sekä keskustellaan ja jaetaan omia kokemuksia käsiteltävistä aiheista.

Kestävän kehityksen kompetenssit eli tulevaisuusorientoituneisuus, normatiivinen ajattelu, systeeminen ajattelu, yhteistyö ja kriittinen ajattelu sisältyvät opintojakson opetukseen ja tehtäviin.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisuutta

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opetus:
Alustuksia 10h, Itsenäinen opiskelu: 17h (yhteensä 1 op)
Ryhmätyö: 81h (3 op)
Seminaari ja ryhmätyön viimeistely: 27h (1 op)
Yhteensä: 135h

Sisällön jaksotus

Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· syventää tietämystään vanhustyön eettisestä perusta
· arvioida eettisiltä lähtökohdiltaan erilaisia hoitokäytäntöjä
· arvioida arvopohjaista vanhustyötä muuttuvassa toimintaympäristössä

Opintojakson sisältö
· tutkimustietoa eettisistä ongelmista vanhustyössä
- keskeiset eettiset periaatteet ja eettiset teoriat
- eettisen ongelman määritelmä
- eettinen päätöksentekomalli

Opintojakson aikataulu (kaikki etänä):
7.4.2025 klo 9-12 Opintojakson info, uudet ammattieettiset ohjeet, tutkimustietoa
8.4 2025 klo 9-12 Eettiset periatteet ja teoriat sekä eettisen päätöksenteon malli, ryhmätyön aloitus
(18.4 mennessä ryhmätöiden tapauskuvaukset oltava hyväksytty opettajilla)
29.4 klo 8.30-10 Ohjausta ryhmätöihin
(14.5 Ryhmätöiden sisäänjättö Its-alustalle)
20.5 klo 9-16 Seminaari: ryhmätöiden esittely
(Seminaarissa esitetyt ryhmätyöt tulee viimeistellä saadun palautteen pohjalta ja lopulliset ryhmätyöt palauttaa Itsiin viimeistään 30.5 2025)

Viestintäkanava ja lisätietoja

YAMK-opintoja, ei sovellu AMK-opiskelijoille

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ryhmätyö, sen esitys ja viimeistelty versio: 1-5

Hylätty (0)

Ei ole osallistunut opetustapaamisiin ja/tai ryhmätyöhön, ei ole palauttanut tehtävää ajoissa. Palautettu ryhmätyö on ylimalkainen (eettisiä käsitteitä käytetään väärin tai ei lainkaan, valittu eettinen ongelma ei ole eettinen ongelma vaan esimerkiksi juridinen tai työnjohdollinen ongelma), ja/tai ei vastaa pääosaan tehtävänantoa (eettisen päätöksenteon mallia käytetään väärin tai ei lainkaan).

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

On osallistunut sekä opetustapaamisiin että ryhmätyöhön, ja on palauttanut tehtävän ajoissa. Osoittaa oppimistehtävässä hallitsevansa opintojakson sisällöt pääpiirteittäin eli käyttää käsitteitä oikein ja on valinnut eettisen ongelman, jonka pystyy analysoimaan ja/tai ratkaisemaan eettisen päätöksenteon mallin avulla.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

On osallistunut aktiivisesti sekä opetustapaamisiin että ryhmätyöhön, ja palauttanut tehtävän ajoissa. Osoittaa oppimistehtävässä ja sen esityksessä hallitsevansa opintojakson sisällöt hyvin (käyttää käsitteitä oikein, on valinnut relevantin eettisen ongelman ja analysoinut sekä ratkaissut sen eettisen päätöksentekomallin avulla) sekä osaavansa myös soveltaa oppimaansa eri vaihtoehtoja ja näkökulmia harkitsemalla.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

On osallistunut aktiivisesti sekä opetustapaamisiin että ryhmätyöhön, ja palauttanut tehtävän ajoissa. Osoittaa ryhmätyössä ja sen esityksessä opintojakson sisältöjen monipuolista hallintaa (käyttää käsitteitä oikein, on valinnut relevantin eettisen ongelman ja analysoinut sekä ratkaissut sen eettisen päätöksentekomallin avulla) ja kykenee soveltamaan oppimaansa eri vaihtoehtoja ja näkökulmia harkitsemalla ja perustelemalla.

Ilmoittautumisaika

18.09.2023 - 18.04.2024

Ajoitus

16.04.2024 - 31.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi / Master School

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, gerontologinen asiantuntijuus
Opettaja
  • Sini Eloranta
  • Nina Korsström
Ajoitusryhmät
  • Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää. (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)
Ryhmät
  • YGEROK23V
    Gerontologinen asiantuntijuus, K23 (verkko)
Pienryhmät
  • Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää.

Tavoitteet

Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· syventää tietämystään vanhustyön eettisestä perusta
· arvioida eettisiltä lähtökohdiltaan erilaisia hoitokäytäntöjä
· arvioida arvopohjaista vanhustyötä muuttuvassa toimintaympäristössä

Sisältö

· Haavoittuvat asiakasryhmät ja etiikka (mm. mielenterveys ja päihde, muistiasiakas, maahanmuutto, kehitysvamma)
· Eettisiltä lähtökohdiltaan erilaiset hoitokäytännöt
· Eettiset ongelmatilanteet työyhteisössä
· Digitalisaatio ja teknologia vanhustyössä

Opetusmenetelmät

Itsenäinen opiskelu, oppimistehtävä (yksilötyö) ja verkkoseminaari. Tarkemmat ohjeet löytyvät ItsLearning oppimisalustalta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Oppimistehtävä ja seminaariesitys
5 op = 133t

Sisällön jaksotus

Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· syventää tietämystään vanhustyön eettisestä perusta
· arvioida eettisiltä lähtökohdiltaan erilaisia hoitokäytäntöjä
· arvioida arvopohjaista vanhustyötä muuttuvassa toimintaympäristössä

Opintojakson sisältö
· Haavoittuvat asiakasryhmät ja etiikka (mm. mielenterveys ja päihde, muistiasiakas, maahanmuutto, kehitysvamma)
· Eettisiltä lähtökohdiltaan erilaiset hoitokäytännöt
· Eettiset ongelmatilanteet työyhteisössä
· Digitalisaatio ja teknologia vanhustyössä

EthCo - For better Ethical safety in future nursing environments
- Opintojaksolla myös TKI-integraatio kansainväliseen (Latvia, Malta, Espanja, Ruotsi ja Suomi), hankkeeseen, jossa kehitetään eettistä turvallisuutta tukevia menetelmiä hoitotyöhön. Mukana näkökulmia fysioterapeuttien ja sairaanhoitajien kautta moniammatilliseen yhteistyöhön ja sen kehittämiseen
- Osa tehtävistä englanninkielisiä

Opintojakson aikataulu
16.4.2024 klo 10-12 Opintojakson info
3.5.2024 klo 10-12 Teoria
15.5.2024 International discussion (EthCo-project)
21.5.2024 klo 10-14 Seminaari

Ohjausaikoja tarpeen mukaan. Vähintään 30min/ryhmä x 1.

Opintojakson esittely ja tehtäväksiannot 1h etänä
- Itsenäistä työskentelyä
Kirjallisen tehtävään liittyvät ohjausajat 20min/ryhmä etänä
-Itsenäistä työskentelyä
Ethical Challanges in nursing 4h Distance learning
Opiskelijoiden esitykset 4h etänä

Viestintäkanava ja lisätietoja

YAMK-opintoja, Avoin AMK: max 5 opiskelijaa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Seminaariesitys ja aktiivinen osallistuminen keskusteluun (hyl-hyv) sekä kirjallinen tehtävä (1-5)

Ilmoittautumisaika

01.10.2022 - 30.06.2023

Ajoitus

01.10.2022 - 01.10.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi / Master School

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, gerontologinen asiantuntijuus
Opettaja
  • Anne Merta
  • Sini Eloranta
Ajoitusryhmät
  • Vain avoimen AMK:n opiskelijoille (Tutkinto-opiskelija ilmoittaudu joka tapauksessa, toteutus ei ole vain avoimen opiskelijoille) (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)
Ryhmät
  • YGEROK22V
    Gerontologinen asiantuntijuus, K22 (verkko)
Pienryhmät
  • Vain avoimen AMK:n opiskelijoille (Tutkinto-opiskelija ilmoittaudu joka tapauksessa, toteutus ei ole vain avoimen opiskelijoille)

Tavoitteet

Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· syventää tietämystään vanhustyön eettisestä perusta
· arvioida eettisiltä lähtökohdiltaan erilaisia hoitokäytäntöjä
· arvioida arvopohjaista vanhustyötä muuttuvassa toimintaympäristössä

Sisältö

· Haavoittuvat asiakasryhmät ja etiikka (mm. mielenterveys ja päihde, muistiasiakas, maahanmuutto, kehitysvamma)
· Eettisiltä lähtökohdiltaan erilaiset hoitokäytännöt
· Eettiset ongelmatilanteet työyhteisössä
· Digitalisaatio ja teknologia vanhustyössä

Opetusmenetelmät

Itsenäinen opiskelu, oppimistehtävä (yksilötyö) ja verkkoseminaari. Tarkemmat ohjeet löytyvät ItsLearning oppimisalustalta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Oppimistehtävä ja seminaariesitys
5 op = 133t

Sisällön jaksotus

Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· syventää tietämystään vanhustyön eettisestä perusta
· arvioida eettisiltä lähtökohdiltaan erilaisia hoitokäytäntöjä
· arvioida arvopohjaista vanhustyötä muuttuvassa toimintaympäristössä

Opintojakson sisältö
· Haavoittuvat asiakasryhmät ja etiikka (mm. mielenterveys ja päihde, muistiasiakas, maahanmuutto, kehitysvamma)
· Eettisiltä lähtökohdiltaan erilaiset hoitokäytännöt
· Eettiset ongelmatilanteet työyhteisössä
· Digitalisaatio ja teknologia vanhustyössä

Aikataulu:
Opintojakson esittely ja tehtäväksianto löytyy videoluentona ItsLearning opppimisalustalta
Itsenäistä työskentelyä
3.4. 13-14 verkkotapaaminen
8.5.-9.5. verkkoseminaarit (opiskelijoiden esitykset)

linkki opetukseen; https://turkuamk.zoom.us/j/9303869041

Viestintäkanava ja lisätietoja

YAMK-opintoja, Avoin AMK: max 5 opiskelijaa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Seminaariesitys ja aktiivinen osallistuminen keskusteluun (hyl-hyv) sekä kirjallinen tehtävä (1-5)

Ilmoittautumisaika

20.09.2021 - 31.01.2022

Ajoitus

01.01.2022 - 31.07.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, gerontologinen asiantuntijuus
Opettaja
  • Anne Merta
  • Sini Eloranta
Ajoitusryhmät
  • Pienryhmä 1 (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)
Ryhmät
  • YGEROK21
    Gerontologinen asiantuntijuus, K21
Pienryhmät
  • Pienryhmä 1

Tavoitteet

Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· syventää tietämystään vanhustyön eettisestä perusta
· arvioida eettisiltä lähtökohdiltaan erilaisia hoitokäytäntöjä
· arvioida arvopohjaista vanhustyötä muuttuvassa toimintaympäristössä

Sisältö

· Haavoittuvat asiakasryhmät ja etiikka (mm. mielenterveys ja päihde, muistiasiakas, maahanmuutto, kehitysvamma)
· Eettisiltä lähtökohdiltaan erilaiset hoitokäytännöt
· Eettiset ongelmatilanteet työyhteisössä
· Digitalisaatio ja teknologia vanhustyössä

Oppimateriaalit

Ilmoitetaan jakson ensimmäisellä kerralla. Tulee esille Itslearnig.

Opetusmenetelmät

Lähiopetus, itsenäinen opiskelu ja oppimistehtävät. Tarkemmat ohjeet ilmoitetaan opiskelijalle jakson ensimmäisellä kerralla ja löytyvät Optima oppimisalustalta.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Innovaatiopedagogiikka, oppimista aktivoivat menetelmät

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Oppimistehtävät ilmoitetaan jakson ensimmäisellä lähikerralla.
5 op = 133t

Sisällön jaksotus

Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· syventää tietämystään vanhustyön eettisestä perusta
· arvioida eettisiltä lähtökohdiltaan erilaisia hoitokäytäntöjä
· arvioida arvopohjaista vanhustyötä muuttuvassa toimintaympäristössä

Opintojakson sisältö
· Haavoittuvat asiakasryhmät ja etiikka (mm. mielenterveys ja päihde, muistiasiakas, maahanmuutto, kehitysvamma)
· Eettisiltä lähtökohdiltaan erilaiset hoitokäytännöt
· Eettiset ongelmatilanteet työyhteisössä
· Digitalisaatio ja teknologia vanhustyössä

Aikataulu ja linkki; https://turkuamk.zoom.us/j/9303869041
24.1. 12-15 verkossa
14.2. 9-11 verkossa
14.3.-15.3. lähiopetus, seminaarit

Viestintäkanava ja lisätietoja

YAMK-opintoja, Avoin AMK: max 5 opiskelijaa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Seminaariesitys ja aktiivinen osallistuminen keskusteluun (hyl-hyv) sekä kirjallinen tehtävä (1-5)