Eettisyys vanhustyössä (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00BQ11-3005
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 07.04.2025
Ajoitus
07.04.2025 - 30.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi / Master School
Toimipiste
Paikasta riippumaton
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 50
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, gerontologinen asiantuntijuus
Opettaja
- Heli Vaartio-Rajalin
- Nina Korsström
Ryhmät
-
YGEROK24VGerontologinen asiantuntijuus, K24 (verkko)
-
OSJOKEK25Johtaminen ja kehittäminen gerontologian alalla osaajakoulutus
- 07.04.2025 09:00 - 12:00, Eettisyys vanhustyössä TH00BQ11-3005
- 08.04.2025 09:00 - 12:00, Eettisyys vanhustyössä TH00BQ11-3005
- 29.04.2025 08:30 - 10:00, Eettisyys vanhustyössä TH00BQ11-3005
- 20.05.2025 09:00 - 16:00, Eettisyys vanhustyössä TH00BQ11-3005
Tavoitteet
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· syventää tietämystään vanhustyön eettisestä perusta
· arvioida eettisiltä lähtökohdiltaan erilaisia hoitokäytäntöjä
· arvioida arvopohjaista vanhustyötä muuttuvassa toimintaympäristössä
Sisältö
· Haavoittuvat asiakasryhmät ja etiikka (mm. mielenterveys ja päihde, muistiasiakas, maahanmuutto, kehitysvamma)
· Eettisiltä lähtökohdiltaan erilaiset hoitokäytännöt
· Eettiset ongelmatilanteet työyhteisössä
· Digitalisaatio ja teknologia vanhustyössä
Oppimateriaalit
Airaksinen, T. 2020. Hyvinvointivaltion hylkäämät. Ikääntyneiden hoidon etiikka. Bazar-kustannus Oy.
Jumisko, E., Hyry-Honka, O. & Saranki-Rantakokko, S. 2017. Vanhustyön esimiehen arvoympäristö ja eettinen stressi. Teoksessa: Kulmala J. (toim.) Parempi vanhustyö. Menetelmiä johtamisen kehittämiseen. PS-kustannus. 174-188.
Koskenniemi, J. 2021. Respect in nursing care as perceived by older patients. Väitöskirja. Turun yliopisto Lääketieteellinen tiedekunta Hoitotieteen laitos. https://www.utupub.fi/handle/10024/152723
Leino-Kilpi, H. Panttila, P. & Välimäki, M. 2015 (tai uudempi). Hoitotyön etiikka. Sanoma pro.
Pehkonen, A. & Väänänen-Fomin, M. (toim.) 2011. Sosiaalityön arvot ja etiikka. Hki: PS-kustannus.
Pihlajasaari, P. 2015. Eettinen organisaatiokulttuuri. Jyväskylä: Jyväskylä yliopisto.
Thompson IE, Melia KM, Boyd KM & Horsburgh D. 2006 (reprint 2007). Nursing Ethics. Fifth edition. Churchill Livingstone, Elsevier, UK.
Vaarama, M. & Jylhä, M. 2020. Syrjintä pois ja palvelut kuntoon – kohti tietoon perustuvaa ikääntymispolitiikka.
Vanhuus ja hoidon etiikka. 2008.Valtakunnallisen terveydenhuollon eettisen neuvottelukunnan (ETENE) raportti. ETENE-julkaisuja 20. https://etene.fi/documents/1429646/1559070/ETENE-julkaisuja+20+Vanhuus+ja+hoidon+etiikka.pdf/34d9870b-d612-4952-8265-dcb7961dc3ab/ETENE-julkaisuja+20+Vanhuus+ja+hoidon+etiikka.pdf
Lisämateriaali ilmoitetaan opetuksen yhteydessä
Opetusmenetelmät
Itsenäinen opiskelu, alustusluennot, oppimistehtävä (ryhmätyö noin 6 opiskelijan ryhmissä) ja seminaari.
Tarkemmat ohjeet löytyvät ItsLearning oppimisalustalta.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ryhmätyön tapauskuvaus on hyväksytettävä opintojakson opettajlla ennen 18.4 2025
Ryhmätöiden sisäänjättö Its-alustalle 14.5 ennen klo 16.00
Seminaarissa esitetyt ryhmätyöt tulee viimeistellä saadun palautteen pohjalta ja lopulliset ryhmätyöt palauttaa Itsiin viimeistään klo 12.00 pe 30.5 2025
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Innovaatiopedagogiikka eli konstruktivistinen ja ongelmalähtöinen tekemällä ja soveltamalla oppiminen on keskiössä kaikissa Turun ammattikorkeakoulun (YAMK) koulutuksissa.
Itsenäisessä opiskelussa ja mahdollisissa yksilötehtävissä sekä ryhmätöissä perehdytään opintojakson kirjallisuuteen, harjoitellaan tiedonhankintaa ja jalostamista sekä jäsenneltyä asioiden esitystapaa.
Opetuspäivien alustusten aikana perehdytään opintojaksolle keskeiseen teoriaan sekä keskustellaan ja jaetaan omia kokemuksia käsiteltävistä aiheista.
Kestävän kehityksen kompetenssit eli tulevaisuusorientoituneisuus, normatiivinen ajattelu, systeeminen ajattelu, yhteistyö ja kriittinen ajattelu sisältyvät opintojakson opetukseen ja tehtäviin.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisuutta
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opetus:
Alustuksia 10h, Itsenäinen opiskelu: 17h (yhteensä 1 op)
Ryhmätyö: 81h (3 op)
Seminaari ja ryhmätyön viimeistely: 27h (1 op)
Yhteensä: 135h
Sisällön jaksotus
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· syventää tietämystään vanhustyön eettisestä perusta
· arvioida eettisiltä lähtökohdiltaan erilaisia hoitokäytäntöjä
· arvioida arvopohjaista vanhustyötä muuttuvassa toimintaympäristössä
Opintojakson sisältö
· tutkimustietoa eettisistä ongelmista vanhustyössä
- keskeiset eettiset periaatteet ja eettiset teoriat
- eettisen ongelman määritelmä
- eettinen päätöksentekomalli
Opintojakson aikataulu (kaikki etänä):
7.4.2025 klo 9-12 Opintojakson info, uudet ammattieettiset ohjeet, tutkimustietoa
8.4 2025 klo 9-12 Eettiset periatteet ja teoriat sekä eettisen päätöksenteon malli, ryhmätyön aloitus
(18.4 mennessä ryhmätöiden tapauskuvaukset oltava hyväksytty opettajilla)
29.4 klo 8.30-10 Ohjausta ryhmätöihin
(14.5 Ryhmätöiden sisäänjättö Its-alustalle)
20.5 klo 9-16 Seminaari: ryhmätöiden esittely
(Seminaarissa esitetyt ryhmätyöt tulee viimeistellä saadun palautteen pohjalta ja lopulliset ryhmätyöt palauttaa Itsiin viimeistään 30.5 2025)
Viestintäkanava ja lisätietoja
YAMK-opintoja, ei sovellu AMK-opiskelijoille
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ryhmätyö, sen esitys ja viimeistelty versio: 1-5
Hylätty (0)
Ei ole osallistunut opetustapaamisiin ja/tai ryhmätyöhön, ei ole palauttanut tehtävää ajoissa. Palautettu ryhmätyö on ylimalkainen (eettisiä käsitteitä käytetään väärin tai ei lainkaan, valittu eettinen ongelma ei ole eettinen ongelma vaan esimerkiksi juridinen tai työnjohdollinen ongelma), ja/tai ei vastaa pääosaan tehtävänantoa (eettisen päätöksenteon mallia käytetään väärin tai ei lainkaan).
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
On osallistunut sekä opetustapaamisiin että ryhmätyöhön, ja on palauttanut tehtävän ajoissa. Osoittaa oppimistehtävässä hallitsevansa opintojakson sisällöt pääpiirteittäin eli käyttää käsitteitä oikein ja on valinnut eettisen ongelman, jonka pystyy analysoimaan ja/tai ratkaisemaan eettisen päätöksenteon mallin avulla.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
On osallistunut aktiivisesti sekä opetustapaamisiin että ryhmätyöhön, ja palauttanut tehtävän ajoissa. Osoittaa oppimistehtävässä ja sen esityksessä hallitsevansa opintojakson sisällöt hyvin (käyttää käsitteitä oikein, on valinnut relevantin eettisen ongelman ja analysoinut sekä ratkaissut sen eettisen päätöksentekomallin avulla) sekä osaavansa myös soveltaa oppimaansa eri vaihtoehtoja ja näkökulmia harkitsemalla.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
On osallistunut aktiivisesti sekä opetustapaamisiin että ryhmätyöhön, ja palauttanut tehtävän ajoissa. Osoittaa ryhmätyössä ja sen esityksessä opintojakson sisältöjen monipuolista hallintaa (käyttää käsitteitä oikein, on valinnut relevantin eettisen ongelman ja analysoinut sekä ratkaissut sen eettisen päätöksentekomallin avulla) ja kykenee soveltamaan oppimaansa eri vaihtoehtoja ja näkökulmia harkitsemalla ja perustelemalla.