Skip to main content

Ethical Thinking in Gerontological Care (5 cr)

Code: TH00BQ11-3005

General information


Enrollment
02.12.2024 - 07.04.2025
Registration for the implementation has begun.
Timing
07.04.2025 - 30.05.2025
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
5 cr
RDI portion
2 cr
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Master School
Campus
Location-independent
Teaching languages
Finnish
Seats
10 - 40
Degree programmes
Master`s Degree Programme in Social Services and Health Care, Gerontological Expertise
Teachers
Heli Vaartio-Rajalin
Nina Korsström
Groups
OSJOKEK25
Leadership and development in the field of gerontology
Course
TH00BQ11

Realization has 4 reservations. Total duration of reservations is 14 h 30 min.

Time Topic Location
Mon 07.04.2025 time 09:00 - 12:00
(3 h 0 min)
Eettisyys vanhustyössä TH00BQ11-3005

Tue 08.04.2025 time 09:00 - 12:00
(3 h 0 min)
Eettisyys vanhustyössä TH00BQ11-3005

Tue 29.04.2025 time 08:30 - 10:00
(1 h 30 min)
Eettisyys vanhustyössä TH00BQ11-3005

Tue 20.05.2025 time 09:00 - 16:00
(7 h 0 min)
Eettisyys vanhustyössä TH00BQ11-3005

Changes to reservations may be possible.

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· syventää tietämystään vanhustyön eettisestä perusta
· arvioida eettisiltä lähtökohdiltaan erilaisia hoitokäytäntöjä
· arvioida arvopohjaista vanhustyötä muuttuvassa toimintaympäristössä

Opintojakson sisältö
· tutkimustietoa eettisistä ongelmista vanhustyössä
- keskeiset eettiset periaatteet ja eettiset teoriat
- eettisen ongelman määritelmä
- eettinen päätöksentekomalli

Opintojakson aikataulu (kaikki etänä):
7.4.2025 klo 9-12 Opintojakson info, uudet ammattieettiset ohjeet, tutkimustietoa
8.4 2025 klo 9-12 Eettiset periatteet ja teoriat sekä eettisen päätöksenteon malli, ryhmätyön aloitus
(18.4 mennessä ryhmätöiden tapauskuvaukset oltava hyväksytty opettajilla)
29.4 klo 8.30-10 Ohjausta ryhmätöihin
(14.5 Ryhmätöiden sisäänjättö Its-alustalle)
20.5 klo 9-16 Seminaari: ryhmätöiden esittely
(Seminaarissa esitetyt ryhmätyöt tulee viimeistellä saadun palautteen pohjalta ja lopulliset ryhmätyöt palauttaa Itsiin viimeistään 30.5 2025)

Objective

After completing the course, the student is able to:
· Know the ethical base of gerontological care
· Evaluate ethically different care practices
· Evaluate value-based elderly care

Content

· Vulnerable client groups and ethics
· Different care practices and ethics
· Ethical problems in the work
· Digitalization and technology in older people care

Materials

Airaksinen, T. 2020. Hyvinvointivaltion hylkäämät. Ikääntyneiden hoidon etiikka. Bazar-kustannus Oy.

Jumisko, E., Hyry-Honka, O. & Saranki-Rantakokko, S. 2017. Vanhustyön esimiehen arvoympäristö ja eettinen stressi. Teoksessa: Kulmala J. (toim.) Parempi vanhustyö. Menetelmiä johtamisen kehittämiseen. PS-kustannus. 174-188.

Koskenniemi, J. 2021. Respect in nursing care as perceived by older patients. Väitöskirja. Turun yliopisto Lääketieteellinen tiedekunta Hoitotieteen laitos. https://www.utupub.fi/handle/10024/152723

Leino-Kilpi, H. Panttila, P. & Välimäki, M. 2015 (tai uudempi). Hoitotyön etiikka. Sanoma pro.

Pehkonen, A. & Väänänen-Fomin, M. (toim.) 2011. Sosiaalityön arvot ja etiikka. Hki: PS-kustannus.

Pihlajasaari, P. 2015. Eettinen organisaatiokulttuuri. Jyväskylä: Jyväskylä yliopisto.

Thompson IE, Melia KM, Boyd KM & Horsburgh D. 2006 (reprint 2007). Nursing Ethics. Fifth edition. Churchill Livingstone, Elsevier, UK.

Vaarama, M. & Jylhä, M. 2020. Syrjintä pois ja palvelut kuntoon – kohti tietoon perustuvaa ikääntymispolitiikka.

Vanhuus ja hoidon etiikka. 2008.Valtakunnallisen terveydenhuollon eettisen neuvottelukunnan (ETENE) raportti. ETENE-julkaisuja 20. https://etene.fi/documents/1429646/1559070/ETENE-julkaisuja+20+Vanhuus+ja+hoidon+etiikka.pdf/34d9870b-d612-4952-8265-dcb7961dc3ab/ETENE-julkaisuja+20+Vanhuus+ja+hoidon+etiikka.pdf

Lisämateriaali ilmoitetaan opetuksen yhteydessä

Teaching methods

Itsenäinen opiskelu, alustusluennot, oppimistehtävä (ryhmätyö noin 6 opiskelijan ryhmissä) ja seminaari.
Tarkemmat ohjeet löytyvät ItsLearning oppimisalustalta.

Exam schedules

Ryhmätyön tapauskuvaus on hyväksytettävä opintojakson opettajlla ennen 18.4 2025
Ryhmätöiden sisäänjättö Its-alustalle 14.5 ennen klo 16.00
Seminaarissa esitetyt ryhmätyöt tulee viimeistellä saadun palautteen pohjalta ja lopulliset ryhmätyöt palauttaa Itsiin viimeistään klo 12.00 pe 30.5 2025

International connections

Innovaatiopedagogiikka eli konstruktivistinen ja ongelmalähtöinen tekemällä ja soveltamalla oppiminen on keskiössä kaikissa Turun ammattikorkeakoulun (YAMK) koulutuksissa.

Itsenäisessä opiskelussa ja mahdollisissa yksilötehtävissä sekä ryhmätöissä perehdytään opintojakson kirjallisuuteen, harjoitellaan tiedonhankintaa ja jalostamista sekä jäsenneltyä asioiden esitystapaa.

Opetuspäivien alustusten aikana perehdytään opintojaksolle keskeiseen teoriaan sekä keskustellaan ja jaetaan omia kokemuksia käsiteltävistä aiheista.

Kestävän kehityksen kompetenssit eli tulevaisuusorientoituneisuus, normatiivinen ajattelu, systeeminen ajattelu, yhteistyö ja kriittinen ajattelu sisältyvät opintojakson opetukseen ja tehtäviin.

Completion alternatives

Ei valinnaisuutta

Student workload

Opetus:
Alustuksia 10h, Itsenäinen opiskelu: 17h (yhteensä 1 op)
Ryhmätyö: 81h (3 op)
Seminaari ja ryhmätyön viimeistely: 27h (1 op)
Yhteensä: 135h

Further information

YAMK-opintoja, ei sovellu AMK-opiskelijoille

Go back to top of page