Siirry suoraan sisältöön

Liiketoiminnan kehittämistehtävä 1Laajuus (5 op)

Tunnus: 3011606

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opintojaksolla hyödynnetään sekä asiakasymmärrystä, trendejä että kilpailija-analyyseistä saatua tietoa reaalielämän konseptointitehtävässä.
Opiskelija osaa
- soveltaa liiketoiminnan kehittämisen menetelmiä ja tietoja käytännön kehittämistyöhön
- tehdä vaiheistetun ja aikataulutetun kehittämissuunnitelman
- hyödyntää erilaisia toiminnallisia menetelmiä ja kehittämisen työkaluja.

Sisältö

- Ideoidaan ja suunnitellaan jonkin palvelun, tuotteen tai toiminnan kehittämistä ja konseptointia
- Miten soveltaa teoriaa käytännön tekemiseen
- Millainen on hyvä kehittämisprojekti
- Miten asettaa realistisia tavoitteita
- Minkälaista viestintää kehittämistehtävä edellyttää
- Miten hyödyntää asiakkaita, työyhteisöä tai muita sidosryhmiä kehittämistyössä

Esitietovaatimukset

1. vuoden liiketalouden opinnot tulee olla suoritettu.

Ilmoittautumisaika

01.06.2024 - 30.08.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Lemminkäisenkatu

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Arja Keltaniemi
  • Jenni Tuominen
Ryhmät
  • MLIITS23
    Liiketalouden monimuotokoulutus, syksy 2023

Tavoitteet

Opintojaksolla hyödynnetään sekä asiakasymmärrystä, trendejä että kilpailija-analyyseistä saatua tietoa reaalielämän konseptointitehtävässä.
Opiskelija osaa
- soveltaa liiketoiminnan kehittämisen menetelmiä ja tietoja käytännön kehittämistyöhön
- tehdä vaiheistetun ja aikataulutetun kehittämissuunnitelman
- hyödyntää erilaisia toiminnallisia menetelmiä ja kehittämisen työkaluja.

Sisältö

- Ideoidaan ja suunnitellaan jonkin palvelun, tuotteen tai toiminnan kehittämistä ja konseptointia
- Miten soveltaa teoriaa käytännön tekemiseen
- Millainen on hyvä kehittämisprojekti
- Miten asettaa realistisia tavoitteita
- Minkälaista viestintää kehittämistehtävä edellyttää
- Miten hyödyntää asiakkaita, työyhteisöä tai muita sidosryhmiä kehittämistyössä

Oppimateriaalit

Tulevaisusuuden ennakointiin, palvelumutoiluun ja konseptointiin liittyvää kirjallisuutta sekä opettajan materiaali.

Opetusmenetelmät

- Ideointimenetelmät
- Yhteistoiminnallinen oppiminen ja yhteistoiminnalliset menetelmät
- Erilaiset menetelmät/työkalut konseptisuunnittelussa
- Opiskelijan aloitteellinen toiminta
- Itsenäinen tiedon haltuunotto
- Oman työn kehittäminen.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Työelämäläheisyys ja opiskelijalähtöisyys luovat lähtökohdat kehittämistehtävälle.
Monimuoto-opiskelu, jossa yhteisiä lähijaksoja sekä etäjaksolla tapahtuva itsenäinen työskentely, pienryhmätyöskentely ja ohjauskeskustelut opintojaksosta vastaavan ohjaajan kanssa.
Palvelujen suunnittelussa otetaan kestävän kehityksen periaatteet huomioon YK:n kestävän kehityksen tavoitteiden mukaisesti.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Osaamisen näyttömahdollisuudesta sovitaan ohjauskeskustelussa tapauskohtaisesti opintojakson vastaavan opettajan kanssa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = noin 135h opiskelijan työtä.
Kehittämäisidean esittely messuilla jatkotyöstöä varten.
Konseptisuunnitelma palvelun, tuotteen tai prosessin kehittämisestä, jossa hyödynnetty tarkoituksenmukaisia konseptointiin ja palvelumuotoiluun liittyviä työkaluja.
Osallistuminen lähiopetukseen ja itsenäinen työskentely.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Kehittämistehtävä hyväksytään suoritetuksi, kunhan kehittämistehtävän molemmat tehtävät on hoidettu tehtäväannon mukaisesti. Tehtäväanto ja tarkemmat arviontikriteerit löytyvät Itslearningistä.

Lähijaksot ovat pakollisia ja niihin edellytetään valmistautumista ja aktiivista osallistumista.

Sisällön jaksotus

Liiketoiminnan kehittämistehtävä 1 integroituu syksyn opintojaksoon palvelu- ja tuotekonseptointi. Palvelu- ja tuotekonseptoinnin teoriaa ja työkaluja sovelletaan kehittämistehtävässä. Kehittämistehtävän lopputulemana on konseptointisuunnitelma kehittämisideasta, jossa on kiinnitetty huomiota muutostrendeihin ja sovellettu konseptoinnin ja palvelumuotoilun erilaisia menetelmiä.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Itslearning hyödynnetään verkko-oppimisalustana.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kehittämäisidean esittely messuilla jatkotyöstöä varten.
Konseptisuunnitelma palvelun, tuotteen tai prosessin kehittämisestä, jossa hyödynnetty tarkoituksenmukaisia konseptointiin ja palvelumuotoiluun liittyviä työkaluja.

Esitietovaatimukset

1. vuoden liiketalouden opinnot tulee olla suoritettu.

Ilmoittautumisaika

01.06.2023 - 27.08.2023

Ajoitus

17.08.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Lemminkäisenkatu

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Arja Keltaniemi
  • Marianne Renvall
Ryhmät
  • MLIITS22
    Liiketalouden monimuotokoulutus, syksy 2022

Tavoitteet

Opintojaksolla hyödynnetään sekä asiakasymmärrystä, trendejä että kilpailija-analyyseistä saatua tietoa reaalielämän konseptointitehtävässä.
Opiskelija osaa
- soveltaa liiketoiminnan kehittämisen menetelmiä ja tietoja käytännön kehittämistyöhön
- tehdä vaiheistetun ja aikataulutetun kehittämissuunnitelman
- hyödyntää erilaisia toiminnallisia menetelmiä ja kehittämisen työkaluja.

Sisältö

- Ideoidaan ja suunnitellaan jonkin palvelun, tuotteen tai toiminnan kehittämistä ja konseptointia
- Miten soveltaa teoriaa käytännön tekemiseen
- Millainen on hyvä kehittämisprojekti
- Miten asettaa realistisia tavoitteita
- Minkälaista viestintää kehittämistehtävä edellyttää
- Miten hyödyntää asiakkaita, työyhteisöä tai muita sidosryhmiä kehittämistyössä

Oppimateriaalit

Tulevaisusuuden ennakointiin, palvelumutoiluun ja konseptointiin liittyviä työkaluja.

Opetusmenetelmät

- Ideointimenetelmät
- Yhteistoiminnallinen oppiminen ja yhteistoiminnalliset menetelmät
- Erilaiset menetelmät/työkalut konseptisuunnittelussa
- Opiskelijan aloitteellinen toiminta
- Itsenäinen tiedon haltuunotto
- Oman työn kehittäminen.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Työelämäläheisyys ja opiskelijalähtöisyys luovat lähtökohdat kehittämistehtävälle.
Monimuoto-opiskelu, jossa yhteisiä lähijaksoja sekä etäjaksolla tapahtuva itsenäinen työskentely, pienryhmätyöskentely ja ohjauskeskustelut opintojaksosta vastaavan ohjaajan kanssa.
Its:iä hyödynnetään verkko-oppimisalustana.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Osaamisen näyttömahdollisuudesta sovitaan ohjauskeskustelussa tapauskohtaisesti opintojakson vastaavan opettajan kanssa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = noin 135h opiskelijan työtä.
Kehittämäisidean esittely messuilla jatkotyöstöä varten.
Konseptisuunnitelma palvelun, tuotteen tai prosessin kehittämisestä, jossa hyödynnetty tarkoituksenmukaisia konseptointiin ja palvelumuotoiluun liittyviä työkaluja.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Kehittämistehtävä hyväksytään suoritetuksi, kunhan kehittämistehtävän molemmat tehtävät on hoidettu tehtäväannon mukaisesti. Tehtäväanto löytyy Its Learningistä.

Lähijaksot ovat pakollisia ja niihin edellytetään valmistautumista ja aktiivista osallistumista.

Sisällön jaksotus

Liiketoiminnan kehittämistehtävä 1 integroituu syksyn opintojaksoon palvelu- ja tuotekonseptointi. Tässä haltuunotettua teoriaa ja annettuja työkaluja sovelletaan kehittämistehtävässä. Kehittämistehtävän lopputulemana on konseptointisuunnitelma kehittämisideasta, jossa on kiinnitetty huomiota muutostrendeihin ja sovellettu konseptoinnin ja palvelumuotoilun erilaisia menetelmiä.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Its Learing

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kehittämäisidean esittely messuilla jatkotyöstöä varten.
Konseptisuunnitelma palvelun, tuotteen tai prosessin kehittämisestä, jossa hyödynnetty tarkoituksenmukaisia konseptointiin ja palvelumuotoiluun liittyviä työkaluja.

Hylätty (0)

Ei osallistumista lähijaksoille eikä pienryhmätyöskentelyyn.
Tehtäväpalautuksia tekemättä tai ei vastaa tehtäväantoa.

Esitietovaatimukset

1. vuoden liiketalouden opinnot tulee olla suoritettu.

Ilmoittautumisaika

01.06.2022 - 26.08.2022

Ajoitus

17.08.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

TKI-osuus

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 30

Koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Arja Keltaniemi
Ryhmät
  • MLIITS21
    Liiketalous, aikuiskoulutus

Tavoitteet

Opintojaksolla hyödynnetään sekä asiakasymmärrystä, trendejä että kilpailija-analyyseistä saatua tietoa reaalielämän konseptointitehtävässä.
Opiskelija osaa
- soveltaa liiketoiminnan kehittämisen menetelmiä ja tietoja käytännön kehittämistyöhön
- tehdä vaiheistetun ja aikataulutetun kehittämissuunnitelman
- hyödyntää erilaisia toiminnallisia menetelmiä ja kehittämisen työkaluja.

Sisältö

- Ideoidaan ja suunnitellaan jonkin palvelun, tuotteen tai toiminnan kehittämistä ja konseptointia
- Miten soveltaa teoriaa käytännön tekemiseen
- Millainen on hyvä kehittämisprojekti
- Miten asettaa realistisia tavoitteita
- Minkälaista viestintää kehittämistehtävä edellyttää
- Miten hyödyntää asiakkaita, työyhteisöä tai muita sidosryhmiä kehittämistyössä

Oppimateriaalit

Tulevaisusuuden ennakointiin, palvelumutoiluun ja konseptointiin liittyviä työkaluja.

Opetusmenetelmät

- Ideointimenetelmät
- Yhteistoiminnallinen oppiminen ja yhteistoiminnalliset menetelmät
- Erilaiset menetelmät/työkalut konseptisuunnittelussa
- Opiskelijan aktiivisuus ja aloitteellinen toiminta
- Itsenäinen tiedon haltuunotto
- Oman työn kehittäminen

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Työelämäläheisyys ja opiskelijalähtöisyys luovat lähtökohdat kehittämistehtävälle.
Monimuoto-opiskelu, jossa yhteisiä lähijaksoja sekä etäjaksolla tapahtuva itsenäinen työskentely, pienryhmätyöskentely ja ohjauskeskustelut opintojaksosta vastaavan ohjaajan kanssa.
Its:iä hyödynnetään verkko-oppimisalustana.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Osaamisen näyttömahdollisuudesta sovitaan ohjauskeskustelussa tapauskohtaisesti opintojakson vastaavan opettajan kanssa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Suunnitelma palvelun, tuotteen tai prosessin kehittämisestä, jossa hyödynnetty tarkoituksenmukaisia konseptointiin ja palvelumuotoiluun liittyviä työkaluja.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Kehittämistehtävä, konseptisuunnitelma, jossa hyödynnetty palvelumuotoilun työkaluja.
Osallistuminen työskentelyyn lähijaksoilla sekä pienryhmissä, joissa käsitellään kehittämistehtäviä.

Sisällön jaksotus

Liiketoiminnan kehittämistehtävä 1 integroituu kahteen muuhun syksyn opintojaksoon (liiketoiminnan kehittäminen ja palvelu- ja tuotekonseptointi). Näissä haltuunotettua teoriaa ja annettuja työkaluja sovelletaan kehittämistehtävässä. Kehittämistehtävän lopputulemana on suunnitelma kehittämisideasta, jossa on kiinnitetty huomiota muutostrendeihin (ennakointityöskentelyssä löydetyt muutokset) ja sovellettu konseptoinnin ja palvelumuotoilun erilaisia menetelmiä.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Hylätty (0)

Ei osallistumista lähijaksoille eikä pienryhmätyöskentelyyn.
Tehtäväpalautuksia tekemättä tai ei vastaa tehtäväantoa.

Esitietovaatimukset

1. vuoden liiketalouden opinnot tulee olla suoritettu.