Liiketoiminnan kehittämistehtävä 1Laajuus (5 op)
Tunnus: 3011606
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opintojaksolla hyödynnetään sekä asiakasymmärrystä, trendejä että kilpailija-analyyseistä saatua tietoa reaalielämän konseptointitehtävässä.
Opiskelija osaa
- soveltaa liiketoiminnan kehittämisen menetelmiä ja tietoja käytännön kehittämistyöhön
- tehdä vaiheistetun ja aikataulutetun kehittämissuunnitelman
- hyödyntää erilaisia toiminnallisia menetelmiä ja kehittämisen työkaluja.
Sisältö
- Ideoidaan ja suunnitellaan jonkin palvelun, tuotteen tai toiminnan kehittämistä ja konseptointia
- Miten soveltaa teoriaa käytännön tekemiseen
- Millainen on hyvä kehittämisprojekti
- Miten asettaa realistisia tavoitteita
- Minkälaista viestintää kehittämistehtävä edellyttää
- Miten hyödyntää asiakkaita, työyhteisöä tai muita sidosryhmiä kehittämistyössä
Esitietovaatimukset
1. vuoden liiketalouden opinnot tulee olla suoritettu.
Ilmoittautumisaika
01.06.2024 - 30.08.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Lemminkäisenkatu
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Arja Keltaniemi
- Jenni Tuominen
Ryhmät
-
MLIITS23Liiketalouden monimuotokoulutus, syksy 2023
Tavoitteet
Opintojaksolla hyödynnetään sekä asiakasymmärrystä, trendejä että kilpailija-analyyseistä saatua tietoa reaalielämän konseptointitehtävässä.
Opiskelija osaa
- soveltaa liiketoiminnan kehittämisen menetelmiä ja tietoja käytännön kehittämistyöhön
- tehdä vaiheistetun ja aikataulutetun kehittämissuunnitelman
- hyödyntää erilaisia toiminnallisia menetelmiä ja kehittämisen työkaluja.
Sisältö
- Ideoidaan ja suunnitellaan jonkin palvelun, tuotteen tai toiminnan kehittämistä ja konseptointia
- Miten soveltaa teoriaa käytännön tekemiseen
- Millainen on hyvä kehittämisprojekti
- Miten asettaa realistisia tavoitteita
- Minkälaista viestintää kehittämistehtävä edellyttää
- Miten hyödyntää asiakkaita, työyhteisöä tai muita sidosryhmiä kehittämistyössä
Oppimateriaalit
Tulevaisusuuden ennakointiin, palvelumutoiluun ja konseptointiin liittyvää kirjallisuutta sekä opettajan materiaali.
Opetusmenetelmät
- Ideointimenetelmät
- Yhteistoiminnallinen oppiminen ja yhteistoiminnalliset menetelmät
- Erilaiset menetelmät/työkalut konseptisuunnittelussa
- Opiskelijan aloitteellinen toiminta
- Itsenäinen tiedon haltuunotto
- Oman työn kehittäminen.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Työelämäläheisyys ja opiskelijalähtöisyys luovat lähtökohdat kehittämistehtävälle.
Monimuoto-opiskelu, jossa yhteisiä lähijaksoja sekä etäjaksolla tapahtuva itsenäinen työskentely, pienryhmätyöskentely ja ohjauskeskustelut opintojaksosta vastaavan ohjaajan kanssa.
Palvelujen suunnittelussa otetaan kestävän kehityksen periaatteet huomioon YK:n kestävän kehityksen tavoitteiden mukaisesti.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Osaamisen näyttömahdollisuudesta sovitaan ohjauskeskustelussa tapauskohtaisesti opintojakson vastaavan opettajan kanssa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = noin 135h opiskelijan työtä.
Kehittämäisidean esittely messuilla jatkotyöstöä varten.
Konseptisuunnitelma palvelun, tuotteen tai prosessin kehittämisestä, jossa hyödynnetty tarkoituksenmukaisia konseptointiin ja palvelumuotoiluun liittyviä työkaluja.
Osallistuminen lähiopetukseen ja itsenäinen työskentely.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Kehittämistehtävä hyväksytään suoritetuksi, kunhan kehittämistehtävän molemmat tehtävät on hoidettu tehtäväannon mukaisesti. Tehtäväanto ja tarkemmat arviontikriteerit löytyvät Itslearningistä.
Lähijaksot ovat pakollisia ja niihin edellytetään valmistautumista ja aktiivista osallistumista.
Sisällön jaksotus
Liiketoiminnan kehittämistehtävä 1 integroituu syksyn opintojaksoon palvelu- ja tuotekonseptointi. Palvelu- ja tuotekonseptoinnin teoriaa ja työkaluja sovelletaan kehittämistehtävässä. Kehittämistehtävän lopputulemana on konseptointisuunnitelma kehittämisideasta, jossa on kiinnitetty huomiota muutostrendeihin ja sovellettu konseptoinnin ja palvelumuotoilun erilaisia menetelmiä.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Itslearning hyödynnetään verkko-oppimisalustana.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kehittämäisidean esittely messuilla jatkotyöstöä varten.
Konseptisuunnitelma palvelun, tuotteen tai prosessin kehittämisestä, jossa hyödynnetty tarkoituksenmukaisia konseptointiin ja palvelumuotoiluun liittyviä työkaluja.
Esitietovaatimukset
1. vuoden liiketalouden opinnot tulee olla suoritettu.
Ilmoittautumisaika
01.06.2023 - 27.08.2023
Ajoitus
17.08.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Lemminkäisenkatu
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Arja Keltaniemi
- Marianne Renvall
Ryhmät
-
MLIITS22Liiketalouden monimuotokoulutus, syksy 2022
Tavoitteet
Opintojaksolla hyödynnetään sekä asiakasymmärrystä, trendejä että kilpailija-analyyseistä saatua tietoa reaalielämän konseptointitehtävässä.
Opiskelija osaa
- soveltaa liiketoiminnan kehittämisen menetelmiä ja tietoja käytännön kehittämistyöhön
- tehdä vaiheistetun ja aikataulutetun kehittämissuunnitelman
- hyödyntää erilaisia toiminnallisia menetelmiä ja kehittämisen työkaluja.
Sisältö
- Ideoidaan ja suunnitellaan jonkin palvelun, tuotteen tai toiminnan kehittämistä ja konseptointia
- Miten soveltaa teoriaa käytännön tekemiseen
- Millainen on hyvä kehittämisprojekti
- Miten asettaa realistisia tavoitteita
- Minkälaista viestintää kehittämistehtävä edellyttää
- Miten hyödyntää asiakkaita, työyhteisöä tai muita sidosryhmiä kehittämistyössä
Oppimateriaalit
Tulevaisusuuden ennakointiin, palvelumutoiluun ja konseptointiin liittyviä työkaluja.
Opetusmenetelmät
- Ideointimenetelmät
- Yhteistoiminnallinen oppiminen ja yhteistoiminnalliset menetelmät
- Erilaiset menetelmät/työkalut konseptisuunnittelussa
- Opiskelijan aloitteellinen toiminta
- Itsenäinen tiedon haltuunotto
- Oman työn kehittäminen.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Työelämäläheisyys ja opiskelijalähtöisyys luovat lähtökohdat kehittämistehtävälle.
Monimuoto-opiskelu, jossa yhteisiä lähijaksoja sekä etäjaksolla tapahtuva itsenäinen työskentely, pienryhmätyöskentely ja ohjauskeskustelut opintojaksosta vastaavan ohjaajan kanssa.
Its:iä hyödynnetään verkko-oppimisalustana.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Osaamisen näyttömahdollisuudesta sovitaan ohjauskeskustelussa tapauskohtaisesti opintojakson vastaavan opettajan kanssa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = noin 135h opiskelijan työtä.
Kehittämäisidean esittely messuilla jatkotyöstöä varten.
Konseptisuunnitelma palvelun, tuotteen tai prosessin kehittämisestä, jossa hyödynnetty tarkoituksenmukaisia konseptointiin ja palvelumuotoiluun liittyviä työkaluja.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Kehittämistehtävä hyväksytään suoritetuksi, kunhan kehittämistehtävän molemmat tehtävät on hoidettu tehtäväannon mukaisesti. Tehtäväanto löytyy Its Learningistä.
Lähijaksot ovat pakollisia ja niihin edellytetään valmistautumista ja aktiivista osallistumista.
Sisällön jaksotus
Liiketoiminnan kehittämistehtävä 1 integroituu syksyn opintojaksoon palvelu- ja tuotekonseptointi. Tässä haltuunotettua teoriaa ja annettuja työkaluja sovelletaan kehittämistehtävässä. Kehittämistehtävän lopputulemana on konseptointisuunnitelma kehittämisideasta, jossa on kiinnitetty huomiota muutostrendeihin ja sovellettu konseptoinnin ja palvelumuotoilun erilaisia menetelmiä.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Its Learing
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kehittämäisidean esittely messuilla jatkotyöstöä varten.
Konseptisuunnitelma palvelun, tuotteen tai prosessin kehittämisestä, jossa hyödynnetty tarkoituksenmukaisia konseptointiin ja palvelumuotoiluun liittyviä työkaluja.
Hylätty (0)
Ei osallistumista lähijaksoille eikä pienryhmätyöskentelyyn.
Tehtäväpalautuksia tekemättä tai ei vastaa tehtäväantoa.
Esitietovaatimukset
1. vuoden liiketalouden opinnot tulee olla suoritettu.
Ilmoittautumisaika
01.06.2022 - 26.08.2022
Ajoitus
17.08.2022 - 31.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
TKI-osuus
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 30
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Arja Keltaniemi
Ryhmät
-
MLIITS21Liiketalous, aikuiskoulutus
Tavoitteet
Opintojaksolla hyödynnetään sekä asiakasymmärrystä, trendejä että kilpailija-analyyseistä saatua tietoa reaalielämän konseptointitehtävässä.
Opiskelija osaa
- soveltaa liiketoiminnan kehittämisen menetelmiä ja tietoja käytännön kehittämistyöhön
- tehdä vaiheistetun ja aikataulutetun kehittämissuunnitelman
- hyödyntää erilaisia toiminnallisia menetelmiä ja kehittämisen työkaluja.
Sisältö
- Ideoidaan ja suunnitellaan jonkin palvelun, tuotteen tai toiminnan kehittämistä ja konseptointia
- Miten soveltaa teoriaa käytännön tekemiseen
- Millainen on hyvä kehittämisprojekti
- Miten asettaa realistisia tavoitteita
- Minkälaista viestintää kehittämistehtävä edellyttää
- Miten hyödyntää asiakkaita, työyhteisöä tai muita sidosryhmiä kehittämistyössä
Oppimateriaalit
Tulevaisusuuden ennakointiin, palvelumutoiluun ja konseptointiin liittyviä työkaluja.
Opetusmenetelmät
- Ideointimenetelmät
- Yhteistoiminnallinen oppiminen ja yhteistoiminnalliset menetelmät
- Erilaiset menetelmät/työkalut konseptisuunnittelussa
- Opiskelijan aktiivisuus ja aloitteellinen toiminta
- Itsenäinen tiedon haltuunotto
- Oman työn kehittäminen
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Työelämäläheisyys ja opiskelijalähtöisyys luovat lähtökohdat kehittämistehtävälle.
Monimuoto-opiskelu, jossa yhteisiä lähijaksoja sekä etäjaksolla tapahtuva itsenäinen työskentely, pienryhmätyöskentely ja ohjauskeskustelut opintojaksosta vastaavan ohjaajan kanssa.
Its:iä hyödynnetään verkko-oppimisalustana.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Osaamisen näyttömahdollisuudesta sovitaan ohjauskeskustelussa tapauskohtaisesti opintojakson vastaavan opettajan kanssa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Suunnitelma palvelun, tuotteen tai prosessin kehittämisestä, jossa hyödynnetty tarkoituksenmukaisia konseptointiin ja palvelumuotoiluun liittyviä työkaluja.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Kehittämistehtävä, konseptisuunnitelma, jossa hyödynnetty palvelumuotoilun työkaluja.
Osallistuminen työskentelyyn lähijaksoilla sekä pienryhmissä, joissa käsitellään kehittämistehtäviä.
Sisällön jaksotus
Liiketoiminnan kehittämistehtävä 1 integroituu kahteen muuhun syksyn opintojaksoon (liiketoiminnan kehittäminen ja palvelu- ja tuotekonseptointi). Näissä haltuunotettua teoriaa ja annettuja työkaluja sovelletaan kehittämistehtävässä. Kehittämistehtävän lopputulemana on suunnitelma kehittämisideasta, jossa on kiinnitetty huomiota muutostrendeihin (ennakointityöskentelyssä löydetyt muutokset) ja sovellettu konseptoinnin ja palvelumuotoilun erilaisia menetelmiä.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Hylätty (0)
Ei osallistumista lähijaksoille eikä pienryhmätyöskentelyyn.
Tehtäväpalautuksia tekemättä tai ei vastaa tehtäväantoa.
Esitietovaatimukset
1. vuoden liiketalouden opinnot tulee olla suoritettu.