Siirry suoraan sisältöön

Valmentava tiimijohtaminenLaajuus (5 op)

Tunnus: KH00CQ08

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija
• ymmärtää yksilön merkityksen osana tiimiä
• ymmärtää valmentavan tiimijohtamisen periaatteet
• osaa soveltaa tiimin toimintaa edistäviä menetelmiä
• osaa soveltaa valmentavia työmenetelmiä
• osaa kehittää tiimitoimintaa ja toimia valmentavalla otteella tiimissä

Sisältö

• valmentava ote
• tiimityötaidot
• osallistava tiimin johtaminen
• tuloksellinen tiimityö

Ilmoittautumisaika

01.12.2024 - 16.01.2025

Ajoitus

17.01.2025 - 31.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 70

Koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Jenni Tuominen
Ryhmät
  • MLIITS23
    Liiketalouden monimuotokoulutus, syksy 2023

Tavoitteet

Opiskelija
• ymmärtää yksilön merkityksen osana tiimiä
• ymmärtää valmentavan tiimijohtamisen periaatteet
• osaa soveltaa tiimin toimintaa edistäviä menetelmiä
• osaa soveltaa valmentavia työmenetelmiä
• osaa kehittää tiimitoimintaa ja toimia valmentavalla otteella tiimissä

Sisältö

• valmentava ote
• tiimityötaidot
• osallistava tiimin johtaminen
• tuloksellinen tiimityö

Oppimateriaalit

Opintojakson aihealueeseen liittyvät monipuoliset lähteet.
Täydennetään opintojakson Its Learning-alustalle.

Opetusmenetelmät

Luennot
Pienryhmätyöskentely
Harjoitteet pareittain tai pienissä ryhmissä
Itsenäinen opiskelu
Kirjalliset tehtävät
Oman toiminnan reflektointi
Vertaispalaute

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Monimuoto-opetuksessa opiskelussa vuorottelevat lähiopetuskerrat ja itsenäinen työskentely. Lähipäivinä keskitytään teorian yhteiseen käsittelyyn, keskusteluun sekä erilaisiin harjoitteisiin. Lähipäiviin valmistaudutaan etäjaksolla ja niiden aikana toteutettavilla tehtävillä myös syvennetään aiemmin opittua ja demonstroidaan omaa osaamista. Opintojaksolla hyödynnetään Its-verkko-oppimisalustaa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op =noin 135 h opiskelijan työtä.
Lähijaksoilla toteutuvat harjoitukset, joihin ohjeistetaan opintojakson edetessä.
Reflektio/oppimispäiväkirja, jossa pohditaan omaa kehittymistä valmentajana ja tiimin jäsenenä. Omaa pohdintaa jäsennellään teorian kautta ja demonstroidaan myös aihealueen keskeisten käsitteiden ja teemojen hallintaa.
Itsenäinen työskentely ja valmistautuminen lähijaksoihin.

Sisällön jaksotus

Opintojaksolla perehdytään sekä tiimijohtamisen teoriaan että käytäntöön kirjallisuuden ja muun lähdemateriaalin sekä erilaisten harjoitteiden avulla. Käsiteltäviä aiheita ovat mm. tiimityön teoria ja tiimityötaidot, coachingin perusperiaatteet, valmentava työskentelyote, osallistava tiimin johtaminen ja tuloksellinen tiimityö.

Lähiopetuskerrat:
to 17.1.2025 klo 13-16
to 13.2.2025 klo 13-16
to 14.3.2025 klo 13-16
to 10.4.2025 klo 13-16
Toiveena tila ICT:ltä tai EDU:sta.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Ensisijaisena viestintäkanavana sähköposti jenni.m.tuominen@turkuamk.fi

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Reflektio/oppimistehtävä 1-5.

Tehtävän tarkemmat arviointikohteet ja -kriteerit on esitelty opintojakson Its-alustalla.
Lähijaksot ovat pakollisia ja niihin edellytetään valmistautumista ja aktiivista osallistumista.
Lähijaksolta saa olla pois yhden kerran.

Hylätty (0)

• Mikäli jokin osasuoristuksista on hylätty, opintojakson suoritus on hylätty.
• Jos opiskelija on pois lähiopetuksesta enemmän kuin yhden kerran, kurssi hylätään.
• Tuotokset sisältävät suoraan netistä tai eri lähteistä suoraan kopioitua tekstiä tai tekoälyn tuottamaa tekstiä (plagiointi).
• Tekoälyn hyödyntäminen sallittu ideoinnissa, mutta tekstin tuottamisessa kielletty.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

• Opiskelija toimii ohjeita noudattaen muttei tuota itsenäisiä ratkaisuja.
• Opiskelija käsittelee tietoperustaa puutteellisesti ja pääosin referoiden, ilman soveltamisen näkökulmaa.
• Tehtävät tehdään rutiininomaisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

• Opiskelija toimii itsenäisesti, omat kehittymistavoitteet näyttäytyvät tuotoksessa.
• Tehtävät ovat selkeästi tavoitteellisia sekä kehityshakuisia että hyödynnettävissä.
• Tietoperustan valinta ja soveltaminen on monipuolista ja aiheeseen sopivaa.
• Tehtävissä on kriittistä ajattelua ja tekeminen on aktiivista.