Valmentava tiimijohtaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: KH00CQ08-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
01.06.2025 - 09.09.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
- Ajoitus
-
09.09.2025 - 31.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Tekniikka ja liiketoiminta
- Toimipiste
- Salo IoT Campus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Liiketalouden koulutus
- Opettajat
- Jenni Tuominen
- Marianne Renvall
- Ryhmät
-
MLIISK24Liiketalouden monimuotokoulutus Salo, kevät 2024
- Opintojakso
- KH00CQ08
Toteutuksella on 4 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 11 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ti 09.09.2025 klo 09:15 - 12:00 (2 t 45 min) |
Lähiopetus, Valmentava tiimijohtaminen KH00CQ08-3003 |
SAL_1056d_Demi
Demi avo muunto
|
Ti 30.09.2025 klo 09:15 - 12:00 (2 t 45 min) |
Lähiopetus, Valmentava tiimijohtaminen KH00CQ08-3003 |
SAL_1056d_Demi
Demi avo muunto
|
Ti 18.11.2025 klo 09:15 - 12:00 (2 t 45 min) |
Lähiopetus, Valmentava tiimijohtaminen KH00CQ08-3003 |
SAL_1056d_Demi
Demi avo muunto
|
Ti 09.12.2025 klo 09:15 - 12:00 (2 t 45 min) |
Lähiopetus, Valmentava tiimijohtaminen KH00CQ08-3003 |
SAL_1056d_Demi
Demi avo muunto
|
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Opintojaksolla perehdytään sekä tiimijohtamisen teoriaan että käytäntöön kirjallisuuden ja muun lähdemateriaalin sekä erilaisten harjoitteiden avulla. Käsiteltäviä aiheita ovat mm. tiimityön teoria ja tiimityötaidot, coachingin perusperiaatteet, valmentava työskentelyote, osallistava tiimin johtaminen ja tuloksellinen tiimityö.
Lähiopetuskerrat: 9.9., 30.9., 18.11., 9.12. klo 9.15-12.
Tavoitteet
Opiskelija
• ymmärtää yksilön merkityksen osana tiimiä
• ymmärtää valmentavan tiimijohtamisen periaatteet
• osaa soveltaa tiimin toimintaa edistäviä menetelmiä
• osaa soveltaa valmentavia työmenetelmiä
• osaa kehittää tiimitoimintaa ja toimia valmentavalla otteella tiimissä
Sisältö
• valmentava ote
• tiimityötaidot
• osallistava tiimin johtaminen
• tuloksellinen tiimityö
Oppimateriaalit
Ruutu Sirkku: Coachin työkalupakki 2020. Ristikangas ym. 2021: Valmentava tiimin johtaminen sekä luennoilla läpikäyty materiaali ja Itsin lisämateriaali.
Opetusmenetelmät
Luennot
Pienryhmätyöskentely
Harjoitteet pareittain tai pienissä ryhmissä
Itsenäinen opiskelu
Kirjalliset tehtävät
Oman toiminnan reflektointi
Vertaispalaute
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Monimuoto-opetuksessa opiskelussa vuorottelevat lähiopetuskerrat ja itsenäinen työskentely. Lähipäivinä keskitytään teorian yhteiseen käsittelyyn, keskusteluun sekä erilaisiin harjoitteisiin. Lähipäiviin valmistaudutaan etäjaksolla ja niiden aikana toteutettavilla tehtävillä myös syvennetään aiemmin opittua ja demonstroidaan omaa osaamista. Opintojaksolla hyödynnetään Its-verkko-oppimisalustaa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei vaihtoehtoisia suoritustapoja.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op =noin 135 h opiskelijan työtä.
Lähijaksoilla toteutuvat harjoitukset, joihin ohjeistetaan opintojakson edetessä.
Tietoperustaan liittyvät yksilö- ja ryhmätyöt sekä presentaatiot ja oppimispäiväkirja.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssin arviointi koostuu useasta kurssin aikana tehdystä tehtävästä. Kokonaisarvioinnissa suurin painoarvo on oppimispäiväkirjalla. Kaikki tehtävät ovat pakollisia eikä kurssia voi läpäistä suorittamatta kaikkia tehtäviä, vaikka pisteet siihen riittäisivätkin. Sitä täydentävät valmennusharjoitukset, havainnoinnit ja valmennustyökalun esittelyt. Osallistuminen tunneilla voi vaikuttaa korottavasti arvosanaan. Opiskelija voi olla pois yhdeltä lähiopetuskerralta. Poissaolot vaikuttavat arvosanaan.
ARVIOITAVAT TEHTÄVÄT
• Oppimispäiväkirja 1 – 5
• Kirjareflektio 1 - 3
• Valmennustyökalun esittely 1 - 3
• Valmennusharjoitus 0 - 1
• Valmennusharjoituksen havainnointi 0 - 1
ARVOSANAN MUODOSTUMINEN
• pisteitä 12-13 = 5
• pisteitä 10-11 = 4
• pisteitä 8-9 = 3
• pisteitä 6-7 = 2
• pisteitä 5 = 1
• pisteitä 4 tai vähemmän = 0
Hylätty (0)
Pakollisia tehtäviä ei ole tehty.
Opiskelija on pois useammalta kuin yhdeltä lähijaksolta.
Tehtävät (oppimispäiväkirja) sisältävät plagioitua tekstiä.
Tehtävien sisältöä on tuotettu tekoälyn avulla ohjeiden vastaisesti.
Opiskelija ei saa tehtävistä kurssin läpäisyyn vaadittavaa minimipistemäärää.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija on suorittanut tehtäviä, mutta tietoperustassa on merkittäviä puutteita.
Lähteiden käyttö on suppeaa ja/tai lähteiden laatu on heikko.
Oppimispäiväkirjan teksti on referaatinomaista, ilman omaa pohdintaa tai reflektointia.
Oppimispäiväkirjassa on perustavaa laatua olevia puutteita esim. ulkoasun, loogisuuden tai lähdeviitteiden suhteen.
Tehtävissä ei käsitellä vaadittuja asioita tai ne vain mainitaan lyhyesti.
Tehtävien toteutustapa on puutteellinen tai ohjeiden vastainen.
Omaa oppimista ja kehittymistä ei pystytä vakuuttavasti osoittamaan, vaan oppiminen jää pinnalliseksi.
Opiskelija saavuttaa vain osan asetetuista tavoitteista.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija on ymmärtänyt keskeiset tietopohjaiset käsitteet ja osaa soveltaa niitä.
Oppimispäiväkirjassa on sekä tietopohjaista että omiin ajatuksiin perustuvaa sisältöä, asianmukaisin viittauksin.
Oppimispäiväkirjaon selkeä, yhtenäinen ja looginen kokonaisuus.
Opiskelija kykenee reflektoimaan omaa toimintaansa ja arvioimaan myös muiden suoritusta.
Opiskelija valmistautuu ja osallistuu aktiivisesti lähijaksoille.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osoittaa vahvaa tietoperustan hallintaa ja kykyä soveltaa sitä eri tilanteissa.
Lähteiden käyttö oppimispäiväkirjassa on monipuolista ja yhdistyy sujuvasti kokemuspohjaiseen tietoon ja omaan ajatteluun.
Opiskelija kykenee reflektoimaan sekä omaa toimintaansa että arvioimaan ja antamaan rakentavasti palautetta myös muille.
Opiskelija kykenee perustelemaan ja arvioimaan kriittisestikin tiimivalmentamiseen liittyviä asioita.
Opiskelija pystyy osoittamaan paitsi aiheen hallintaa, myös omaa kehittymistään aihepiirissä.
Opiskelijan panos lähijaksoilla on näkyvä ja kaikkien osaamista kehittävä.
Lisätiedot
Oppimisalustana Itslearning.
Ensisijaisena viestintäkanavana sähköposti
marianne.renvall@turkuamk.fi
jenni.m.tuominen@turkuamk.fi