Applied Business MathematicsLaajuus (3 cr)
Code: KH00CQ18
Credits
3 op
Objective
The student is able to
- make calculations of a company's day-to-day operations using Excel
- estimate the true cost of different funding options
- present the results in a clear and proper way.
Content
- percentage, Simple and Compound Interest
- financing options
- investment calculations
- using Excel for editing, analyzing and presenting data
Enrollment
01.12.2024 - 17.02.2025
Timing
17.02.2025 - 15.06.2025
Number of ECTS credits allocated
3 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
Entrepreneurship and Sales
Teaching languages
- Finnish
Seats
35 - 50
Degree programmes
- Degree Programme in Business
Teachers
- Pinja Palm
- COS Opettaja
Groups
-
MLIISK25
Objective
The student is able to
- make calculations of a company's day-to-day operations using Excel
- estimate the true cost of different funding options
- present the results in a clear and proper way.
Content
- percentage, Simple and Compound Interest
- financing options
- investment calculations
- using Excel for editing, analyzing and presenting data
Materials
Kolttola, Pösö & Saaranen, Liike-elämän matematiikka (Edita)
Eduhousen opetusvideot
muu Itsiin lisätty materiaali
opiskelijan omaan tiedonhakuun perustuva materiaali
Teaching methods
tehtäväperustaiset, hankitun tiedon ja taidon soveltamiseen perustuvat menetelmät
lähiopetus
itsenäinen opiskelu tarjottujen ja itse etsittyjen materiaalien avulla
International connections
learning by doing
flipped learning
Opintojaksolla opiskelija oppii työkaluja, joita hyödyntää kestävän kehityksen teemoissa.
Student workload
Yhteensä n. 84 h opiskelijan omaa työtä.
Arvio työmäärän jakautumisesta:
- lähiopetus 9 h
- tehtävät 40 h
- itse-/vertaisarviointi 5 h
- opetusvideot 5 h
- muu itsenäinen työskentely 22 h
Content scheduling
syyskuu - lokakuu: prosenttilaskut, katetuottolaskenta
lokakuu - marraskuu: katetuottolaskenta, koronkorkolaskenta, jaksolliset suoritukset
joulukuu: investointien kannattavuuden arviointi, harjoitustyö
Further information
Yhteydenpito opettajaan ensisijaisesti sähköpostitse (etunimi.sukunimi@turkuamk.fi).
Läsnäolo lähiopetustunneilla vaikuttaa opintojakson arviointiin, sillä lähiopetuskertojen aikana suoritetaan arvioitavia oppimistehtäviä. Opintojaksolle ilmoittautuneet opiskelijat saavat ohjeistuksen ennakkotehtävän suorittamiseen ennen ensimmäistä lähiopetuskertaa.
Opiskelijalla tulee olla käytössään kannettava tietokone, ja hänen tulee hallita sen käyttö, mm. ohjelmistojen asennus ja päivitys.
Toteutuksen alkaessa opiskelijalla tulee olla tietokoneelleen asennettuna Microsoft Office Excel. Ohjeet löytyvät Messistä ja Digistartista.
Poissaolon sattuessa opiskelija opiskelee käsitellyt aiheet itsenäisesti Itsin ja/tai opiskelijatoveriensa avulla.
Ennakkotietona ja -taitona opiskelijan tulee hallita Excelin perusteet.
Evaluation scale
H-5
Assessment methods and criteria
Opintojakson arviointi perustuu opintojakson aikana suoritettaviin, teemoittaisiin testeihin, sekä opintojakson päätteeksi suoritettavaan harjoitustyöhön.
Opintojakson kokonaisarvosana lasketaan seuraavin painotuksin:
- lähiopetuskerroilla tehtävät testit 40 %
- harjoitustyö 60 %
- aktiivinen osallistuminen opintojakson aikana saattaa vaikuttaa arviointiin positiivisesti
Assessment criteria, fail (0)
Opiskelija ei suorita vaadittavia tehtäviä/suorittaa ne vajaasti, eikä hänen osaamistaan voida arvioida.
Opiskelija ei osoita hallitsevansa vähintään arvosanaan 1 vaadittavia tietoja ja taitoja.
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
Arvosana 1:
Opiskelija osaa ratkaista perustason talousmatematiikan tehtäviä, esimerkiksi:
- hallitsee prosenttilaskut
- osaa luoda yksinkertaisia katetuottolaskelmia Exceliä hyödyntäen
Arvosana 2:
Arvosanan 1 kriteerit ylittyvät, mutta arvosanan 3 kriteerit eivät täyty kaikilta osin.
Assessment criteria, good (3-4)
Arvosana 3:
Opiskelija osaa ratkaista perustason talousmatematiikan tehtäviä ja hyödyntää Exceliä raportoinnissaan, esimerkiksi:
- hallitsee prosenttilaskut
- osaa luoda yksinkertaisia katetuottolaskelmia Exceliä hyödyntäen
- tunnistaa koronkorkoilmiön ja osaa laskea yksinkertaisia koronkorkolaskuja
- osaa luoda laskelmistaan luettavia kaavioita Exceliä hyödyntäen
Arvosana 4:
Arvosanan 3 kriteerit ylittyvät, mutta arvosanan 5 kriteerit eivät täyty kaikilta osin.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija osaa ratkaista soveltavia talousmatematiikan tehtäviä ja hyödyntää Exceliä raportoinnissaan monipuolisesti, esimerkiksi:
- hallitsee prosenttilaskut
- osaa luoda yksinkertaisia katetuottolaskelmia Exceliä hyödyntäen
- tunnistaa koronkorkoilmiön ja osaa laskea yksinkertaisia koronkorkolaskuja
- osaa luoda laskelmistaan luettavia kaavioita Exceliä hyödyntäen
- osaa arvioida investointien kannattavuutta erilaisin menetelmin
- osaa sanallistaa matemaattista ajatteluaan ja perustella ratkaisujaan
- osaa hyödyntää Exceliä laskelmissaan siten, että ne ovat selkeitä ja helposti luettavia
Enrollment
02.07.2024 - 11.09.2024
Timing
11.09.2024 - 18.12.2024
Number of ECTS credits allocated
3 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
Engineering and Business
Campus
Lemminkäisenkatu
Teaching languages
- Finnish
Seats
0 - 75
Degree programmes
- Degree Programme in Business
Teachers
- Pinja Palm
- COS Opettaja
Groups
-
MLIITS24
Objective
The student is able to
- make calculations of a company's day-to-day operations using Excel
- estimate the true cost of different funding options
- present the results in a clear and proper way.
Content
- percentage, Simple and Compound Interest
- financing options
- investment calculations
- using Excel for editing, analyzing and presenting data
Materials
Kolttola, Pösö & Saaranen, Liike-elämän matematiikka (Edita)
Eduhousen opetusvideot
muu Itsiin lisätty materiaali
opiskelijan omaan tiedonhakuun perustuva materiaali
Teaching methods
tehtäväperustaiset, hankitun tiedon ja taidon soveltamiseen perustuvat menetelmät
lähiopetus
itsenäinen opiskelu tarjottujen ja itse etsittyjen materiaalien avulla
International connections
learning by doing
flipped learning
Opintojaksolla opiskelija oppii työkaluja, joita hyödyntää kestävän kehityksen teemoissa.
Student workload
Yhteensä n. 84 h opiskelijan omaa työtä.
Arvio työmäärän jakautumisesta:
- lähiopetus 9 h
- tehtävät 40 h
- itse-/vertaisarviointi 5 h
- opetusvideot 5 h
- muu itsenäinen työskentely 22 h
Content scheduling
syyskuu - lokakuu: prosenttilaskut, katetuottolaskenta
lokakuu - marraskuu: katetuottolaskenta, koronkorkolaskenta, jaksolliset suoritukset
joulukuu: investointien kannattavuuden arviointi, harjoitustyö
Further information
Yhteydenpito opettajaan ensisijaisesti sähköpostitse (etunimi.sukunimi@turkuamk.fi).
Läsnäolo lähiopetustunneilla vaikuttaa opintojakson arviointiin, sillä lähiopetuskertojen aikana suoritetaan arvioitavia oppimistehtäviä. Opintojaksolle ilmoittautuneet opiskelijat saavat ohjeistuksen ennakkotehtävän suorittamiseen ennen ensimmäistä lähiopetuskertaa.
Opiskelijalla tulee olla käytössään tietokone, ja hänen tulee hallita sen käyttö, mm. ohjelmistojen asennus ja päivitys.
Toteutuksen alkaessa opiskelijalla tulee olla tietokoneelleen asennettuna Microsoft Office Excel. Ohjeet löytyvät Messistä ja Digistartista.
Poissaolon sattuessa opiskelija opiskelee käsitellyt aiheet itsenäisesti Itsin ja/tai opiskelijatoveriensa avulla.
Evaluation scale
H-5
Assessment methods and criteria
Opintojakson arviointi perustuu opintojakson aikana suoritettaviin, teemoittaisiin testeihin, sekä opintojakson päätteeksi suoritettavaan harjoitustyöhön.
Opintojakson kokonaisarvosana lasketaan seuraavin painotuksin:
- lähiopetuskerroilla tehtävät testit 40 %
- harjoitustyö 60 %
- aktiivinen osallistuminen opintojakson aikana saattaa vaikuttaa arviointiin positiivisesti
Assessment criteria, fail (0)
Opiskelija ei suorita vaadittavia tehtäviä/suorittaa ne vajaasti, eikä hänen osaamistaan voida arvioida.
Opiskelija ei osoita hallitsevansa vähintään arvosanaan 1 vaadittavia tietoja ja taitoja.
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
Arvosana 1:
Opiskelija
- hallitsee prosenttilaskut
- osaa luoda yksinkertaisia katetuottolaskelmia Exceliä hyödyntäen
Arvosana 2:
Arvosanan 1 kriteerit ylittyvät, mutta arvosanan 3 kriteerit eivät täyty kaikilta osin.
Assessment criteria, good (3-4)
Arvosana 3:
Opiskelija
- hallitsee prosenttilaskut
- osaa luoda yksinkertaisia katetuottolaskelmia Exceliä hyödyntäen
- tunnistaa koronkorkoilmiön ja osaa laskea yksinkertaisia koronkorkolaskuja
- osaa luoda laskelmistaan luettavia kaavioita Exceliä hyödyntäen
Arvosana 4:
Arvosanan 3 kriteerit ylittyvät, mutta arvosanan 5 kriteerit eivät täyty kaikilta osin.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija
- hallitsee prosenttilaskut
- osaa luoda yksinkertaisia katetuottolaskelmia Exceliä hyödyntäen
- tunnistaa koronkorkoilmiön ja osaa laskea yksinkertaisia koronkorkolaskuja
- osaa luoda laskelmistaan luettavia kaavioita Exceliä hyödyntäen
- osaa arvioida investointien kannattavuutta erilaisin menetelmin
- osaa sanallistaa matemaattista ajatteluaan ja perustella ratkaisujaan
- osaa hyödyntää Exceliä laskelmissaan siten, että ne ovat selkeitä ja helposti luettavia
Enrollment
02.12.2023 - 12.02.2024
Timing
31.01.2024 - 07.06.2024
Number of ECTS credits allocated
3 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
Engineering and Business
Campus
Salo IoT Campus
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Degree Programme in Business
Teachers
- Pinja Palm
Groups
-
MLIISK24
Objective
The student is able to
- make calculations of a company's day-to-day operations using Excel
- estimate the true cost of different funding options
- present the results in a clear and proper way.
Content
- percentage, Simple and Compound Interest
- financing options
- investment calculations
- using Excel for editing, analyzing and presenting data
Evaluation scale
H-5