Valmentava tiimijohtaminenLaajuus (5 op)
Tunnus: KH00CQ08
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija
• ymmärtää yksilön merkityksen osana tiimiä
• ymmärtää valmentavan tiimijohtamisen periaatteet
• osaa soveltaa tiimin toimintaa edistäviä menetelmiä
• osaa soveltaa valmentavia työmenetelmiä
• osaa kehittää tiimitoimintaa ja toimia valmentavalla otteella tiimissä
Sisältö
• valmentava ote
• tiimityötaidot
• osallistava tiimin johtaminen
• tuloksellinen tiimityö
Ilmoittautumisaika
01.12.2024 - 24.01.2025
Ajoitus
17.01.2025 - 31.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 70
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Jenni Tuominen
Ryhmät
-
MLIITS23Liiketalouden monimuotokoulutus, syksy 2023
Tavoitteet
Opiskelija
• ymmärtää yksilön merkityksen osana tiimiä
• ymmärtää valmentavan tiimijohtamisen periaatteet
• osaa soveltaa tiimin toimintaa edistäviä menetelmiä
• osaa soveltaa valmentavia työmenetelmiä
• osaa kehittää tiimitoimintaa ja toimia valmentavalla otteella tiimissä
Sisältö
• valmentava ote
• tiimityötaidot
• osallistava tiimin johtaminen
• tuloksellinen tiimityö
Oppimateriaalit
Opintojakson aihealueeseen liittyvät monipuoliset lähteet.
Täydennetään opintojakson Its Learning-alustalle.
Opetusmenetelmät
Luennot
Pienryhmätyöskentely
Harjoitteet pareittain tai pienissä ryhmissä
Itsenäinen opiskelu
Kirjalliset tehtävät
Oman toiminnan reflektointi
Vertaispalaute
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Monimuoto-opetuksessa opiskelussa vuorottelevat lähiopetuskerrat ja itsenäinen työskentely. Lähipäivinä keskitytään teorian yhteiseen käsittelyyn, keskusteluun sekä erilaisiin harjoitteisiin. Lähipäiviin valmistaudutaan etäjaksolla ja niiden aikana toteutettavilla tehtävillä myös syvennetään aiemmin opittua ja demonstroidaan omaa osaamista. Opintojaksolla hyödynnetään Its-verkko-oppimisalustaa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op =noin 135 h opiskelijan työtä.
Lähijaksoilla toteutuvat harjoitukset, joihin ohjeistetaan opintojakson edetessä.
Reflektio/oppimispäiväkirja, jossa pohditaan omaa kehittymistä valmentajana ja tiimin jäsenenä. Omaa pohdintaa jäsennellään teorian kautta ja demonstroidaan myös aihealueen keskeisten käsitteiden ja teemojen hallintaa.
Itsenäinen työskentely ja valmistautuminen lähijaksoihin.
Sisällön jaksotus
Opintojaksolla perehdytään sekä tiimijohtamisen teoriaan että käytäntöön kirjallisuuden ja muun lähdemateriaalin sekä erilaisten harjoitteiden avulla. Käsiteltäviä aiheita ovat mm. tiimityön teoria ja tiimityötaidot, coachingin perusperiaatteet, valmentava työskentelyote, osallistava tiimin johtaminen ja tuloksellinen tiimityö.
Lähiopetuskerrat (teoriatila LEM_A309)
pe 17.1.2025 klo 13-16
to 13.2.2025 klo 13.15-16
pe 14.3.2025 klo 13-16
to 10.4.2025 klo 13-16
Viestintäkanava ja lisätietoja
Ensisijaisena viestintäkanavana sähköposti jenni.m.tuominen@turkuamk.fi
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssin arviointi koostuu useasta kurssin aikana tehdystä tehtävästä. Kokonaisarvioinnissa suurin painoarvo on oppimispäiväkirjalla, joka on myös pakollinen osa kurssin suorittamista. Sitä täydentävät valmennusharjoitukset, havainnoinnit ja valmennustyökalun esittelyt. Osallistuminen tunneilla voi vaikuttaa korottavasti arvosanaan. Opiskelija voi olla pois yhdeltä lähiopetuskerralta.
ARVIOITAVAT TEHTÄVÄT
• Oppimispäiväkirja 1 – 5 (pakollinen tehtävä; kurssia ei voi läpäistä ilman tätä, vaikka pisteet muuten riittäisivätkin)
• Osallistuminen valmennusharjoitukseen 0/1
• Valmennusharjoituksen havainnointi 0/1
• Valmennustyökalun esittely 0-2
ARVOSANAN MUODOSTUMINEN
• pisteitä 8 - 9 = 5
• pisteitä 7 = 4
• pisteitä 6 = 3
• pisteitä 5 = 2
• pisteitä 4 = 1
• pisteitä 3 tai vähemmän = 0
Hylätty (0)
Pakollisia tehtäviä ei ole tehty.
Opiskelija on pois useammalta kuin yhdeltä lähijaksolta.
Tehtävät (oppimispäiväkirja) sisältävät plagioitua tekstiä.
Tehtävien sisältöä on tuotettu tekoälyn avulla ohjeiden vastaisesti.
Opiskelija ei saa tehtävistä kurssi läpäisyyn vaadittavaa minimipistemäärää.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija on suorittanut tehtäviä, mutta tietoperustassa on merkittäviä puutteita.
Lähteiden käyttö on suppeaa ja/tai lähteiden laatu on heikko.
Oppimispäiväkirjan teksti on referaatinomaista, ilman omaa pohdintaa tai reflektointia.
Tehtävissä ei käsitellä vaadittuja asioita tai ne vain mainitaan lyhyesti.
Tehtävien toteutustapa on puutteellinen tai ohjeiden vastainen.
Omaa oppimista ja kehittymistä ei pystytä vakuuttavasti osoittamaan, vaan oppiminen jää pinnalliseksi.
Opiskelija saavuttaa vain osan asetetuista tavoitteista.
Oppimispäiväkirjassa on perustavaa laatua olevia puutteita esim. ulkoasun, loogisuuden tai lähdeviitteiden suhteen.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija on ymmärtänyt keskeiset tietopohjaiset käsitteet ja osaa soveltaa niitä.
Oppimistehtävässä on sekä tietopohjaista että omiin ajatuksiin perustuvaa sisältöä.
Oppimistehtävä on selkeä, yhtenäinen ja looginen kokonaisuus.
Oppimistehtävässä on sujuvaa tietopohjaisen aineksen ja omien ajatusten välistä vuoropuhelua, asianmukaisin viittein.
Opiskelija kykenee reflektoimaan omaa toimintaansa ja arvioimaan myös muiden suoritusta.
Opiskelija valmistautuu ja osallistuu aktiivisesti lähijaksoille.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osoittaa vahvaa tietoperustan hallintaa ja kykyä soveltaa sitä eri tilanteissa.
Lähteiden käyttö on monipuolista ja yhdistyy sujuvasti kokemuspohjaiseen tietoon ja omaan ajatteluun, toisiaan tukien.
Opiskelija kykenee reflektoimaan sekä omaa toimintaansa että arvioimaan ja antamaan rakentavasti palautetta myös muille.
Opiskelija kykenee perustelemaan ja arvioimaan kriittisestikin erilaisia asioita.
Opiskelija pystyy osoittamaan paitsi aiheen hallintaa, myös omaa kehittymistään aihepiirissä.
Opiskelijan panos lähijaksoilla on näkyvä ja kaikkien osaamista kehittävä.