Siirry suoraan sisältöön

Asiakkaan kohtaaminen ja henkilökohtainen myyntityöLaajuus (5 op)

Tunnus: KH00BS04

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija:
-tunnistaa ja kehittää omia vahvuuksia myyjänä
-kommunikoi dialogissa asiakkaan kanssa
-etenee myyntiprosessin mukaisesti kaupantekoon

Sisältö

-reflektio omasta myyntitaidosta
-dialogin tunnusmerkit ja vuorovaikutuksen tärkeys
-myyntiprosessin harjoittelu ja arviointi

Ilmoittautumisaika

01.12.2023 - 08.01.2024

Ajoitus

09.01.2024 - 12.04.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Salo IoT Campus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Marianne Renvall
Ryhmät
  • MLIISK23
    Liiketalouden monimuotokoulutus Salo, kevät 2023

Tavoitteet

Opiskelija:
-tunnistaa ja kehittää omia vahvuuksia myyjänä
-kommunikoi dialogissa asiakkaan kanssa
-etenee myyntiprosessin mukaisesti kaupantekoon

Sisältö

-reflektio omasta myyntitaidosta
-dialogin tunnusmerkit ja vuorovaikutuksen tärkeys
-myyntiprosessin harjoittelu ja arviointi

Oppimateriaalit

Oivalta myyntityö-asiakkaana organisaatio, Hänti Sirpa, Kairisto-Mertanen Liisa.
Asiakkaista ansaintaan, Hänti Sirpa.
Opettajan materiaali.

Opetusmenetelmät

Oppimismenetelminä hyödynnetään pääasiassa yhteistoiminnallisia oppimismenetelmiä kuten
- kirjapiiri ja tiedon jakaminen ja rakentaminen
-harjoitukset ja simuloidut myyntitilanteet
-reflektiot.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Työelämäläheisyys ja opiskelijalähtöisyys luovat lähtökohdat pedagogiikkaan.
Monimuoto-opiskelu, jossa yhteisiä lähijaksoja sekä etäjaksolla tapahtuva itsenäinen työskentely ja pari- ja pienryhmätyöskentely.
Yrityscaseissä kiinnitetään huomiota kestävään kehitykseen.
Innopedan mukaista yhteisöllistä ja työelämälähtöistä tiedon rakentamista, jakamista ja oppimista.
It´s Learning hyödynnetään verkko-oppimisalustana.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op=135 h
Työmäärä koostuu seuraavista osioista:
Teorian lukeminen itsenäisesti ja kirjallisuusreflektion kirjoittaminen, toisen opiskelijan reflektion arviointi sekä tiedon jakaminen kirjapiirissä.
Lähiopetus: Opettajan luennot, pari/ryhmätöitten työstäminen ja esittelyt (tiedon jakaminen ja rakentaminen), harjoitukset, simuloidut myyntitilanteet
Itsenäiset pari/ryhmätyöt lähiopetuksen välillä.

Sisällön jaksotus

Tavoitteet:
Opiskelija:
-tunnistaa ja kehittää omia vahvuuksia myyjänä
-kommunikoi dialogissa asiakkaan kanssa läpi myyntiprosessin
-etenee myyntiprosessin mukaisesti kaupantekoon
-ymmärtää myyntiprosessin ja asiakasajattelun kokonaisuuden.

Sisältö:
-myynnin teorian omaksuminen kirjareflektion ja kirjapiirin avulla
-myyntiprosessin hallinta ja harjoitus
-asiakasymmärrys ja dialogin merkitys
-myynnin tulevaisuuden ja oman myyntitaidon reflektointi.

Kurssi alkaa etätehtävällä viikolla 2.
Lähiopetuskerrat:
23.1. klo 13-16, 13.2. klo 13-16, 5.3. klo 13-16, 9.4. klo 13-16.

Viestintäkanava ja lisätietoja

It´s Learning.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kohteet:
Kirjallisuusreflektion kirjoittaminen 0-5, toisen reflektion kommentointi, osallistuminen kirjapiiriin 25%
Teams-neuvottelu 25 %, 0-5
Myyntineuvottelu F2F 25%, 0-5
Myynnin tulevaisuus ja oman myyntitaidon kehittäminen, 25%, 0-5.

Jos opintojakson tuotokset toimitetaan myöhässä, tämä voi vaikuttaa arvosanaan. Myös aktiivisuus lähiopetuksessa ja ryhmätöissä vaikuttavat arvosanaan. Jos opiskelija on pois lähiopetuksesta enemmän kuin yhden kerran, kurssi hylätään.
Menetelmät:
Opettajan arviointi
Itsearviointi
Vertaisarviointi

Hylätty (0)

Mikäli jokin osasuoristuksista on hylätty, opintojakson suoritus on hylätty. Jos opiskelija on pois lähiopetuksesta enemmän kuin yhden kerran, kurssi hylätään.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Arvosana hyväksytty (1-2), opiskelija:
-palauttaa kaikki arvioitavat tehtävät
-osaa reflektoida luettua materiaalia
-osaa tehdä tarjouksen ja käydä sopimusneuvottelun
-ymmärtää myyntiprosessin vaiheet ja osaa kuvata näitä
-toimii osana ryhmää pari/ryhmätöissä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arvosana hyväksytty (3-4), opiskelija:
-palauttaa kaikki arvioitavat tehtävät
-osaa reflektoida luettua materiaalia ja tuoda esille omia ajatuksia ja uusia näkökulmia
-osaa tehdä asiakaslähtöisen tarjouksen ja käydä sopimusneuvottelun tuloshakuisesti
-ymmärtää myyntiprosessin vaiheet ja näkee omaa myyntiä osana asiakasyrityksen toimintaa
-toimii dialogisesti osana ryhmää pari/ryhmätöissä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arvosana hyväksytty (5), opiskelija:
-palauttaa kaikki arvioitavat tehtävät
-osaa reflektoida luettua materiaalia ja tuoda esille omia ajatuksia ja uusia näkökulmia
-osaa tehdä asiakaslähtöisen tarjouksen ja käydä sopimusneuvottelun tuloshakuisesti ja dialogisesti
-ymmärtää myyntiprosessin vaiheet ja näkee myyntiä osana kohdeyrityksen toimintaa ja antaa asiakkaalle lisäarvoa
-toimii dialogisesti osana ryhmää pari/ryhmätöissä ja tuo niihin uutta aspektia.

Ilmoittautumisaika

01.12.2022 - 13.01.2023

Ajoitus

04.01.2023 - 07.04.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Salo IoT Campus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Marianne Renvall
Ryhmät
  • MLIISK22
    Liiketalouden monimuotokoulutus Salo, kevät 2022

Tavoitteet

Opiskelija:
-tunnistaa ja kehittää omia vahvuuksia myyjänä
-kommunikoi dialogissa asiakkaan kanssa
-etenee myyntiprosessin mukaisesti kaupantekoon

Sisältö

-reflektio omasta myyntitaidosta
-dialogin tunnusmerkit ja vuorovaikutuksen tärkeys
-myyntiprosessin harjoittelu ja arviointi

Oppimateriaalit

Oivalta myyntityö-asiakkaana organisaatio, Hänti Sirpa, Kairisto-Mertanen Liisa.

Opetusmenetelmät

Oppimismenetelminä hyödynnetään pääasiassa yhteistoiminnallisia oppimismenetelmiä kuten
- kirjapiiri ja tiedon jakaminen ja rakentaminen
-yrityslähtöisten pari- ja ryhmätöiden työstäminen ja esittelyt
-harjoitukset ja simuloidut myyntitilanteet

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Työelämäläheisyys ja opiskelijalähtöisyys luovat lähtökohdat pedagogiikkaan.
Monimuoto-opiskelu, jossa yhteisiä lähijaksoja sekä etäjaksolla tapahtuva itsenäinen työskentely ja pari- ja pienryhmätyöskentely.
Innopedan mukaista yhteisöllistä ja työelämälähtöistä tiedon rakentamista, jakamista ja oppimista.
It´s Learning hyödynnetään verkko-oppimisalustana.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op=135 h
Työmäärä koostuu seuraavista osioista:
Teorian lukeminen itsenäisesti ja kirjallisuusreflektion kirjoittaminen, toisen opiskelijan reflektion arviointi sekä tiedon jakaminen kirjapiirissä.
Lähiopetus: Opettajan luennot, pari/ryhmätöitten työstäminen ja esittelyt (tiedon jakaminen ja rakentaminen), harjoitukset, simuloidut myyntitilanteet
Itsenäiset pari/ryhmätyöt lähiopetuksen välillä.

Sisällön jaksotus

Tavoitteet:
Opiskelija:
-tunnistaa ja kehittää omia vahvuuksia myyjänä
-kommunikoi dialogissa asiakkaan kanssa läpi myyntiprosessin
-etenee myyntiprosessin mukaisesti kaupantekoon
-ymmärtää myyntiprosessin ja asiakasajattelun kokonaisuuden.

Sisältö:
-myynnin teorian omaksuminen kirjareflektion ja kirjapiirin avulla
-myyntiprosessin hallinta ja harjoitus
-asiakasymmärrys ja dialogin merkitys
-oman myyntitaidon reflektointi.

Kurssi alkaa etätehtävällä viikolla 2.
Lähiopetuskerrat:
24.1. klo 13-16
13.2. klo 13-16
7.3. klo 13-16
4.4. klo 13-16

Viestintäkanava ja lisätietoja

Its Learning

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kohteet:
Kirjallisuusreflektion kirjoittaminen hyväksytty/hylätty 25%
Teams-neuvottelu 25 %, 1-5
Myyntineuvottelu F2F 25%, 1-5
Myyntiprosessin yhteenveto 25%, 1-5.

Jos opintojakson tuotokset toimitetaan myöhässä, tämä voi vaikuttaa arvosanaan. Myös aktiivisuus lähiopetuksessa ja ryhmätöissä vaikuttavat arvosanaan. Jos opiskelija on pois lähiopetuksesta enemmän kuin yhden kerran, kurssi hylätään.
Menetelmät:
Opettajan arviointi
Itsearviointi
Vertaisarviointi

Hylätty (0)

Mikäli jokin osasuoristuksista on hylätty, opintojakson suoritus on hylätty. Jos opiskelija on pois lähiopetuksesta enemmän kuin yhden kerran, kurssi hylätään.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Arvosana hyväksytty (1-2), opiskelija:
-palauttaa kaikki arvioitavat tehtävät
-osaa reflektoida luettua materiaalia
-osaa tehdä tarjouksen ja käydä sopimusneuvottelun
-ymmärtää myyntiprosessin vaiheet ja osaa kuvata näitä
-toimii osana ryhmää pari/ryhmätöissä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arvosana hyväksytty (3-4), opiskelija:
-palauttaa kaikki arvioitavat tehtävät
-osaa reflektoida luettua materiaalia ja tuoda esille omia ajatuksia ja uusia näkökulmia
-osaa tehdä asiakaslähtöisen tarjouksen ja käydä sopimusneuvottelun tuloshakuisesti
-ymmärtää myyntiprosessin vaiheet ja osaa kuvata näitä osana yrityksen toimintaa
-toimii dialogisesti osana ryhmää pari/ryhmätöissä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arvosana hyväksytty (5), opiskelija:
-palauttaa kaikki arvioitavat tehtävät
-osaa reflektoida luettua materiaalia ja tuoda esille omia ajatuksia ja uusia näkökulmia
-osaa tehdä asiakaslähtöisen tarjouksen ja käydä sopimusneuvottelun tuloshakuisesti ja dialogisesti
-ymmärtää myyntiprosessin vaiheet ja osaa kuvata näitä osana yrityksen toimintaa myös peilaten laajempaan teoriataustaan
-toimii dialogisesti osana ryhmää pari/ryhmätöissä ja tuo niihin uutta aspektia.

Ilmoittautumisaika

01.06.2022 - 26.08.2022

Ajoitus

17.08.2022 - 17.11.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Marianne Renvall
Ryhmät
  • MLIITS21
    Liiketalous, aikuiskoulutus

Tavoitteet

Opiskelija:
-tunnistaa ja kehittää omia vahvuuksia myyjänä
-kommunikoi dialogissa asiakkaan kanssa
-etenee myyntiprosessin mukaisesti kaupantekoon

Sisältö

-reflektio omasta myyntitaidosta
-dialogin tunnusmerkit ja vuorovaikutuksen tärkeys
-myyntiprosessin harjoittelu ja arviointi

Oppimateriaalit

Oivalta myyntityö-asiakkaan organisaatio, Hänti Sirpa, Kairisto-Mertanen Liisa.

Opetusmenetelmät

Oppimismenetelminä hyödynnetään pääasiassa yhteistoiminnallisia oppimismenetelmiä kuten
- kirjapiiri ja tiedon jakaminen ja rakentaminen
-yrityslähtöisten pari- ja ryhmätöiden työstäminen ja esittelyt
-harjoitukset ja simuloidut myyntitilanteet

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Työelämäläheisyys ja opiskelijalähtöisyys luovat lähtökohdat pedagogiikkaan.
Monimuoto-opiskelu, jossa yhteisiä lähijaksoja sekä etäjaksolla tapahtuva itsenäinen työskentely ja pari- ja pienryhmätyöskentely.
Innopedan mukaista yhteisöllistä ja työelämälähtöistä tiedon rakentamista, jakamista ja oppimista.
It´s Learning hyödynnetään verkko-oppimisalustana.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op=135 h
Työmäärä koostuu seuraavista osioista:
Teorian lukeminen itsenäisesti ja kirjallisuusreflektion kirjoittaminen, toisen opiskelijan reflektion arviointi sekä tiedon jakaminen kirjapiirissä.
Lähiopetus: Opettajan luennot, pari/ryhmätöitten työstäminen ja esittelyt (tiedon jakaminen ja rakentaminen), harjoitukset, simuloidut myyntitilanteet
Itsenäiset pari/ryhmätyöt lähiopetuksen välillä.

Sisällön jaksotus

Tavoitteet:
Opiskelija:
-tunnistaa ja kehittää omia vahvuuksia myyjänä
-kommunikoi dialogissa asiakkaan kanssa läpi myyntiprosessin
-etenee myyntiprosessin mukaisesti kaupantekoon
-ymmärtää myyntiprosessin ja asiakasajattelun kokonaisuuden.

Sisältö:
-myynnin teorian omaksuminen kirjareflektion ja kirjapiirin avulla
-myyntiprosessin hallinta ja harjoitus
-asiakasymmärrys ja dialogin merkitys
-oman myyntitaidon reflektointi.

Kurssi alkaa etätehtävällä viikolla 33.
1.9. klo 9-16. Yhteinen aloitus: Liiketoiminnan kehittämisen, Myynti- ja markkinoinnin ja Työyhteisöosaaminen kurssien osallistujat.
Lähiopetuskerrat:
2.9. klo 13-16
29.9. klo 13-16
27.10. klo 9.15-12
17.11. klo 9.15-12

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kohteet:
Kirjallisuusreflektion kirjoittaminen hyväksytty/hylätty 25%
Asiakastapaaminen Teamsissä 25 %, 1-5
Myyntineuvottelu face-to-face 25%, 1-5
Myyntiprosessin esittely 25%, 1-5

Jos opintojakson tuotokset toimitetaan myöhässä, tämä voi vaikuttaa arvosanaan. Myös poissaolot ja aktiivisuus lähiopetuksessa voi vaikuttaa arvosanaan.
Menetelmät:
Opettajan arviointi
Itsearviointi
Vertaisarviointi

Hylätty (0)

Suomeksi
Mikäli jokin osasuoristuksista on hylätty, opintojakson suoritus on hylätty

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Arvosana hyväksytty (1-2), opiskelija:
-palauttaa kaikki arvioitavat tehtävät
-osaa reflektoida luettua materiaalia
-osaa tehdä tarjouksen ja käydä sopimusneuvottelun
-ymmärtää myyntiprosessin vaiheet ja osaa kuvata näitä
-toimii osana ryhmää pari/ryhmätöissä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arvosana hyväksytty (3-4), opiskelija:
-palauttaa kaikki arvioitavat tehtävät
-osaa reflektoida luettua materiaalia ja tuoda esille omia ajatuksia ja uusia näkökulmia
-osaa tehdä asiakaslähtöisen tarjouksen ja käydä sopimusneuvottelun tuloshakuisesti
-ymmärtää myyntiprosessin vaiheet ja osaa kuvata näitä osana yrityksen toimintaa
-toimii dialogisesti osana ryhmää pari/ryhmätöissä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arvosana hyväksytty (5), opiskelija:
-palauttaa kaikki arvioitavat tehtävät
-osaa reflektoida luettua materiaalia ja tuoda esille omia ajatuksia ja uusia näkökulmia
-osaa tehdä asiakaslähtöisen tarjouksen ja käydä sopimusneuvottelun tuloshakuisesti ja dialogisesti
-ymmärtää myyntiprosessin vaiheet ja osaa kuvata näitä osana yrityksen toimintaa myös peilaten laajempaan teoriataustaan
-toimii dialogisesti osana ryhmää pari/ryhmätöissä ja tuo niihin uutta aspektia.