Siirry suoraan sisältöön

Myynnin kehittämistehtäväLaajuus (5 op)

Tunnus: KH00CA02

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija:
-tutustuu ja kuvaa valitun yrityksen myyntiprosessin
-ehdottaa tehostamista yrityksen myyntiprosessiin (myynnin lisääminen)

Sisältö

Kehittämistehtävässä opiskelija:
-valitsee yrityksen ja
-tutkii ja kuvaa valitun yrityksen myyntiprosessia
-haastattelee myynnistä vastaavia henkilöitä
-ehdottaa valitun yrityksen myyntiprosessin tehostamista (miten myyntiä lisätään).

Ilmoittautumisaika

01.12.2023 - 09.01.2024

Ajoitus

13.02.2024 - 07.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Salo IoT Campus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Arto Manninen
  • Marianne Renvall
Ryhmät
  • MLIISK23
    Liiketalouden monimuotokoulutus Salo, kevät 2023

Tavoitteet

Opiskelija:
-tutustuu ja kuvaa valitun yrityksen myyntiprosessin
-ehdottaa tehostamista yrityksen myyntiprosessiin (myynnin lisääminen)

Sisältö

Kehittämistehtävässä opiskelija:
-valitsee yrityksen ja
-tutkii ja kuvaa valitun yrityksen myyntiprosessia
-haastattelee myynnistä vastaavia henkilöitä
-ehdottaa valitun yrityksen myyntiprosessin tehostamista (miten myyntiä lisätään).

Oppimateriaalit

Kahden muun kevään myynnin opintojakson materiaalien soveltaminen (Oivaltava myyntityö. Hänti, Kairisto-Mertanen; Asiakkaista ansaintaan. Hänti ja luentomateriaalit)

sekä aiheesta lisämateriaalia esimerkiksi:
Selling and sales management. Jobber & Lancaster. Pearson Education LTD 2015
The New Strategic Selling. Miller & Heiman. 3rd Edition 2016
Selling, Building Partnerships. Castleberry & Tanner. McCrawHill Education 9th Edition 2016
Nettimateriaali Simon Sinek ja Daniel Goleman.

Opetusmenetelmät

Oppimismenetelminä hyödynnetään mm. seuraavia oppimismenetelmiä:
- itsenäinen tiedon haltuunotto ja sen reflektointi
- työelämälähtöiset yrityscaset ja edustajan haastattelu
-työelämäedustajien haastattelu
-pienryhmätyöskentely ja vertaisarviointi
- oppimisen syventäminen ja käyttöönotto omassa työssä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Innopedan mukaista yhteisöllistä ja työelämälähtöistä tiedon rakentamista, jakamista ja oppimista. Työelämälähtöisissa myynnin kehittämisehdotuksissa huomioidaan kestävä kehitys ja tulevaisuuden trendit.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaista suoritustapaa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Suunnitelma myyntiprosessin tehostamisesta, joka pohjautuu yrityksen liiketoiminnan ja myynnin perusteelliseen tuntemiseen, mukaan lukien yritysedustajan haastattelu. Suunnitelman esittely ja vertaispalautteet.

5 op eli 135 tuntia aktiivista työtä

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Hyväksytyn suorituksen kriteerejä:
• toteuttamis- ja esittämiskelpoinen (yrityksen päättäjille) suunnitelma
• esitetty kattavasti toimivia myynnin tehostamiskeinoja, huomioiden tulevaisuuden trendit
• luovuus ja kustannustehokkuus näkyy
• reflektoidaan ja linkitetään teoriaa ja käytäntöä monipuolisesti
• suunnitelma on laadittu loogisesti, asioita on perusteltu ja käsitelty kriittisestikin
• lähdemateriaali on relevanttia, monipuolista ja ajankohtaista
• lähdeviittaukset on merkitty ohjeiden mukaisesti. Lähdeluettelo on liitetty suunnitelman
loppuun. Lähteitä on vähintään 5 ja ne ovat varteenotettavia (ei vain www-sivuja)
• suunnitelma on kieleltään sujuvaa
• ulkoasu on ohjeiden mukainen
• suunnitelma on palautettu sovitun aikataulun mukaisesti
• suunnitelma on esitetty ohjeiden mukaisesti.

Pakolliset lähikerrat:
13.2. klo 13-16 Myynnin kehittämistehtävän briiffaus Asiakkaan kohtaaminen ja henkilökohtainen myyntityö-kurssin yhteydessä
7.5. klo 9-12 Kehittämistehtävien esittelyt.

Sisällön jaksotus

Myynnin kehittämistehtävä integroituu kahteen muuhun kevään opintojaksoon (Myyntiprosessi ja työkalut ja Asiakkaan kohtaaminen ja henkilökohtainen myyntityö). Näissä haltuunotettua teoriaa ja annettuja työkaluja sovelletaan kehittämistehtävässä. Kehittämistehtävän lopputulemana on suunnitelma myynnin tehostamisesta valitussa yrityksessä, jossa on kiinnitetty huomiota myynnin nykytilanteeseen ja tuleviin trendeihin.

Kehittämistehtävässä opiskelija:
-valitsee yrityksen ja kuvaa yrityksen nykytilaa
-tutkii ja kuvaa valitun yrityksen myyntiprosessia
-haastattelee myynnistä vastaavia henkilöitä
-ehdottaa valitun yrityksen myyntiprosessin tehostamista (miten myyntiä lisätään)
-soveltaa myynnin teoriaa ja tulevaisuuden näkymiä ehdotukseen.

13.2. klo 13-16 Myynnin kehittämistehtävän briiffaus Asiakkaan kohtaaminen ja henkilökohtainen myyntityö-kurssin yhteydessä
7.5. klo 9-12 Kehittämistehtävien esittelyt

Viestintäkanava ja lisätietoja

Kurssin tarkempi kuvaus ja tehtävät ovat Its Learningissä

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Suunnitelma myyntiprosessin tehostamisesta valitussa yrityksessä sekä suunnitelman esittely.

Ilmoittautumisaika

01.12.2022 - 01.02.2023

Ajoitus

13.02.2023 - 09.05.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Salo IoT Campus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Marianne Renvall
  • Arto Kuuluvainen
Ryhmät
  • MLIISK22
    Liiketalouden monimuotokoulutus Salo, kevät 2022

Tavoitteet

Opiskelija:
-tutustuu ja kuvaa valitun yrityksen myyntiprosessin
-ehdottaa tehostamista yrityksen myyntiprosessiin (myynnin lisääminen)

Sisältö

Kehittämistehtävässä opiskelija:
-valitsee yrityksen ja
-tutkii ja kuvaa valitun yrityksen myyntiprosessia
-haastattelee myynnistä vastaavia henkilöitä
-ehdottaa valitun yrityksen myyntiprosessin tehostamista (miten myyntiä lisätään).

Oppimateriaalit

Kahden myynnin opintojakson materiaalien soveltaminen (Oivaltava myyntityö: Hänti, Kairisto-Mertanen,Kock. EDITA 2016 ja luentomateriaalit) sekä aiheesta lisämateriaalia esimerkiksi:

Keki R Bothe, Beyond Customer Satisfaction to Customer Loyalty. AMA1996
Selling and sales management: Jobber & Lancaster. Pearson Education LTD 2015
The New Strategic Selling: Miller & Heiman. 3rd Edition 2016
Selling, Building Partnerships: Castleberry & Tanner. McCrawHill Education 9th Edition 2016
International Sales Training Student Field Book (2015)
Nettimateriaali Simon Sinek ja Daniel Goleman.

Opetusmenetelmät

Oppimismenetelminä hyödynnetään mm. seuraavia oppimismenetelmiä:
- itsenäinen tiedon haltuunotto ja sen reflektointia
- oppimisen syventämistä ja käyttöönottoa omassa työssä
- työelämälähtöiset yrityscaset ja niiden työstäminen ja esittelyt sekä vertaisarviointi.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Innopedan mukaista yhteisöllistä ja työelämälähtöistä tiedon rakentamista, jakamista ja oppimista.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaista suoritustapaa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Suunnitelma myyntiprosessin tehostamisesta, joka pohjautuu yrityksen liiketoiminnan ja myynnin perusteelliseen tuntemiseen sekä myyntiprosessin ja myyntityökalujen käyttöön.

5 op eli 135 tuntia aktiivista työtä

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Kehittämistehtävä hyväksytään suoritetuksi, kunhan kehittämistehtävän kaikki osa-alueet on hoidettu tehtäväannon mukaisesti. Tehtäväanto löytyy Its Learningistä. Kukin opiskelija esittää oman suunnitelmansa suullisesti viimeisellä yhteisellä tapaamiskerralla.

Pakolliset lähikerrat:
13.2. klo 13-16 Myynnin kehittämistehtävän briiffaus Asiakkaan kohtaaminen ja henkilökohtainen myyntityö-kurssin yhteydessä
9.5. klo 9-16 Kehittämistehtävien esittelyt

Sisällön jaksotus

Myynnin kehittämistehtävä integroituu kahteen muuhun syksyn opintojaksoon (Myyntiprosessi ja työkalut ja Asiakkaan kohtaaminen ja henkilökohtainen myyntityö). Näissä haltuunotettua teoriaa ja annettuja työkaluja sovelletaan kehittämistehtävässä. Kehittämistehtävän lopputulemana on suunnitelma myynnin tehostamisesta valitussa yrityksessä, jossa on kiinnitetty huomiota myynnin nykytilanteeseen ja tuleviin trendeihin.

Kehittämistehtävässä opiskelija:
-valitsee yrityksen ja
-tutkii ja kuvaa valitun yrityksen myyntiprosessia
-haastattelee myynnistä vastaavia henkilöitä
-ehdottaa valitun yrityksen myyntiprosessin tehostamista (miten myyntiä lisätään)
-soveltaa myynnin teoriaa ja tulevaisuuden näkymiä ehdotukseen.

13.2. klo 13-16 Myynnin kehittämistehtävän briiffaus Asiakkaan kohtaaminen ja henkilökohtainen myyntityö-kurssin yhteydessä
9.5. klo 9-16 Kehittämistehtävien esittelyt

Viestintäkanava ja lisätietoja

Kurssin tarkempi kuvaus ja tehtävät ovat Its Learningissä

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Suunnitelma myyntiprosessin tehostamisesta valitussa yrityksessä

Ilmoittautumisaika

01.06.2022 - 18.09.2022

Ajoitus

01.09.2022 - 09.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Lemminkäisenkatu

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Marianne Renvall
  • Arto Kuuluvainen
Ryhmät
  • MLIITS21
    Liiketalous, aikuiskoulutus

Tavoitteet

Opiskelija:
-tutustuu ja kuvaa valitun yrityksen myyntiprosessin
-ehdottaa tehostamista yrityksen myyntiprosessiin (myynnin lisääminen)

Sisältö

Kehittämistehtävässä opiskelija:
-valitsee yrityksen ja
-tutkii ja kuvaa valitun yrityksen myyntiprosessia
-haastattelee myynnistä vastaavia henkilöitä
-ehdottaa valitun yrityksen myyntiprosessin tehostamista (miten myyntiä lisätään).

Oppimateriaalit

Kahden myynnin opintojakson materiaalien soveltaminen sekä aiheesta lisämateriaalia tarpeen mukaan.

Keki R Bothe, Beyond Customer Satisfaction to Customer Loyalty. AMA1996
Oivaltava myyntityö: Hänti, Kairisto-Mertanen,Kock. EDITA 2016
Selling and sales management: Jobber & Lancaster. Pearson Education LTD 2015
The New Strategic Selling: Miller & Heiman. 3rd Edition 2016
Selling, Building Partnerships: Castleberry & Tanner. McCrawHill Education 9th Edition 2016
International Sales Training Student Field Book (2015)
Nettimateriaali Simon Sinek ja Daniel Goleman.

Opetusmenetelmät

Oppimismenetelminä hyödynnetään mm. seuraavia oppimismenetelmiä:
- itsenäinen tiedon haltuunotto ja sen reflektointia
- oppimisen syventämistä ja käyttöönottoa omassa työssä
- työelämälähtöiset yrityscaset ja niiden työstäminen ja esittelyt sekä vertaisarviointi.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Innopedan mukaista yhteisöllistä ja työelämälähtöistä tiedon rakentamista, jakamista ja oppimista.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaista suoritustapaa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Suunnitelma myyntiprosessin tehostamisesta, joka pohjautuu yrityksen liiketoiminnan ja myynnin perusteelliseen tuntemiseen sekä myyntiprosessin ja myyntityökalujen käyttöön.

5 op eli 135 tuntia aktiivista työtä.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Kehittämistehtävä hyväksytään suoritetuksi, kunhan kehittämistehtävän kaikki osa-alueet on hoidettu tehtäväannon mukaisesti. Kukin opiskelija esittää oman suunnitelmansa suullisesti viimeisellä yhteisellä tapaamiskerralla.

Aktiivisuus ja poissaolot lähiopetuksesta voivat vaikuttaa arvosanaan.

Sisällön jaksotus

Myynnin kehittämistehtävä integroituu kahteen muuhun syksyn opintojaksoon (Myyntiprosessi ja työkalut ja Asiakkaan kohtaaminen ja henkilökohtainen myyntityö). Näissä haltuunotettua teoriaa ja annettuja työkaluja sovelletaan kehittämistehtävässä. Kehittämistehtävän lopputulemana on suunnitelma myynnin tehostamisesta valitussa yrityksessä, jossa on kiinnitetty huomiota myynnin nykytilanteeseen ja tuleviin trendeihin.

Kehittämistehtävässä opiskelija:
-valitsee yrityksen ja
-tutkii ja kuvaa valitun yrityksen myyntiprosessia
-haastattelee myynnistä vastaavia henkilöitä
-ehdottaa valitun yrityksen myyntiprosessin tehostamista (miten myyntiä lisätään).
-soveltaa myynnin teoriaa ja tulevaisuuden näkymiä ehdotukseen.

1.9. klo 9.15-16 Yhteinen aloituspäivä Taloushallinnon, Liiketoiminnan kehittämisen kanssa
30.9.Kehittämistyö käynnistyy kunkin opiskelijan osalta, yrityscase valmiiksi valittu. Casien esittely ja pienryhmissä työstäminen.
18.11. Työn kehittäminen jatkuu – tässä vaiheessa todennettu miten nykytilanteessa toimitaan, hahmoteltu mihin voitaisiin yltää myyntitoiminnan tehostamisen avulla. Työn esittely ja työstäminen pienryhmissä, opettajan ja opiskelijoiden kommentointi.
9.12. Kehittämistöitten esittelyt ja vertaisarviointi.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Kurssin tarkempi kuvaus ja tehtävät ovat Its Learningissä.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Suunnitelma myyntiprosessin tehostamisesta valitussa yrityksessä