Myynnin kehittämistehtäväLaajuus (5 op)
Tunnus: KH00CA02
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija:
-tutustuu ja kuvaa valitun yrityksen myyntiprosessin
-ehdottaa tehostamista yrityksen myyntiprosessiin (myynnin lisääminen)
Sisältö
Kehittämistehtävässä opiskelija:
-valitsee yrityksen ja
-tutkii ja kuvaa valitun yrityksen myyntiprosessia
-haastattelee myynnistä vastaavia henkilöitä
-ehdottaa valitun yrityksen myyntiprosessin tehostamista (miten myyntiä lisätään).
Ilmoittautumisaika
01.12.2023 - 09.01.2024
Ajoitus
13.02.2024 - 07.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Salo IoT Campus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Arto Manninen
- Marianne Renvall
Ryhmät
-
MLIISK23Liiketalouden monimuotokoulutus Salo, kevät 2023
Tavoitteet
Opiskelija:
-tutustuu ja kuvaa valitun yrityksen myyntiprosessin
-ehdottaa tehostamista yrityksen myyntiprosessiin (myynnin lisääminen)
Sisältö
Kehittämistehtävässä opiskelija:
-valitsee yrityksen ja
-tutkii ja kuvaa valitun yrityksen myyntiprosessia
-haastattelee myynnistä vastaavia henkilöitä
-ehdottaa valitun yrityksen myyntiprosessin tehostamista (miten myyntiä lisätään).
Oppimateriaalit
Kahden muun kevään myynnin opintojakson materiaalien soveltaminen (Oivaltava myyntityö. Hänti, Kairisto-Mertanen; Asiakkaista ansaintaan. Hänti ja luentomateriaalit)
sekä aiheesta lisämateriaalia esimerkiksi:
Selling and sales management. Jobber & Lancaster. Pearson Education LTD 2015
The New Strategic Selling. Miller & Heiman. 3rd Edition 2016
Selling, Building Partnerships. Castleberry & Tanner. McCrawHill Education 9th Edition 2016
Nettimateriaali Simon Sinek ja Daniel Goleman.
Opetusmenetelmät
Oppimismenetelminä hyödynnetään mm. seuraavia oppimismenetelmiä:
- itsenäinen tiedon haltuunotto ja sen reflektointi
- työelämälähtöiset yrityscaset ja edustajan haastattelu
-työelämäedustajien haastattelu
-pienryhmätyöskentely ja vertaisarviointi
- oppimisen syventäminen ja käyttöönotto omassa työssä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Innopedan mukaista yhteisöllistä ja työelämälähtöistä tiedon rakentamista, jakamista ja oppimista. Työelämälähtöisissa myynnin kehittämisehdotuksissa huomioidaan kestävä kehitys ja tulevaisuuden trendit.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaista suoritustapaa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Suunnitelma myyntiprosessin tehostamisesta, joka pohjautuu yrityksen liiketoiminnan ja myynnin perusteelliseen tuntemiseen, mukaan lukien yritysedustajan haastattelu. Suunnitelman esittely ja vertaispalautteet.
5 op eli 135 tuntia aktiivista työtä
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Hyväksytyn suorituksen kriteerejä:
• toteuttamis- ja esittämiskelpoinen (yrityksen päättäjille) suunnitelma
• esitetty kattavasti toimivia myynnin tehostamiskeinoja, huomioiden tulevaisuuden trendit
• luovuus ja kustannustehokkuus näkyy
• reflektoidaan ja linkitetään teoriaa ja käytäntöä monipuolisesti
• suunnitelma on laadittu loogisesti, asioita on perusteltu ja käsitelty kriittisestikin
• lähdemateriaali on relevanttia, monipuolista ja ajankohtaista
• lähdeviittaukset on merkitty ohjeiden mukaisesti. Lähdeluettelo on liitetty suunnitelman
loppuun. Lähteitä on vähintään 5 ja ne ovat varteenotettavia (ei vain www-sivuja)
• suunnitelma on kieleltään sujuvaa
• ulkoasu on ohjeiden mukainen
• suunnitelma on palautettu sovitun aikataulun mukaisesti
• suunnitelma on esitetty ohjeiden mukaisesti.
Pakolliset lähikerrat:
13.2. klo 13-16 Myynnin kehittämistehtävän briiffaus Asiakkaan kohtaaminen ja henkilökohtainen myyntityö-kurssin yhteydessä
7.5. klo 9-12 Kehittämistehtävien esittelyt.
Sisällön jaksotus
Myynnin kehittämistehtävä integroituu kahteen muuhun kevään opintojaksoon (Myyntiprosessi ja työkalut ja Asiakkaan kohtaaminen ja henkilökohtainen myyntityö). Näissä haltuunotettua teoriaa ja annettuja työkaluja sovelletaan kehittämistehtävässä. Kehittämistehtävän lopputulemana on suunnitelma myynnin tehostamisesta valitussa yrityksessä, jossa on kiinnitetty huomiota myynnin nykytilanteeseen ja tuleviin trendeihin.
Kehittämistehtävässä opiskelija:
-valitsee yrityksen ja kuvaa yrityksen nykytilaa
-tutkii ja kuvaa valitun yrityksen myyntiprosessia
-haastattelee myynnistä vastaavia henkilöitä
-ehdottaa valitun yrityksen myyntiprosessin tehostamista (miten myyntiä lisätään)
-soveltaa myynnin teoriaa ja tulevaisuuden näkymiä ehdotukseen.
13.2. klo 13-16 Myynnin kehittämistehtävän briiffaus Asiakkaan kohtaaminen ja henkilökohtainen myyntityö-kurssin yhteydessä
7.5. klo 9-12 Kehittämistehtävien esittelyt
Viestintäkanava ja lisätietoja
Kurssin tarkempi kuvaus ja tehtävät ovat Its Learningissä
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Suunnitelma myyntiprosessin tehostamisesta valitussa yrityksessä sekä suunnitelman esittely.
Ilmoittautumisaika
01.12.2022 - 01.02.2023
Ajoitus
13.02.2023 - 09.05.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Salo IoT Campus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Marianne Renvall
- Arto Kuuluvainen
Ryhmät
-
MLIISK22Liiketalouden monimuotokoulutus Salo, kevät 2022
Tavoitteet
Opiskelija:
-tutustuu ja kuvaa valitun yrityksen myyntiprosessin
-ehdottaa tehostamista yrityksen myyntiprosessiin (myynnin lisääminen)
Sisältö
Kehittämistehtävässä opiskelija:
-valitsee yrityksen ja
-tutkii ja kuvaa valitun yrityksen myyntiprosessia
-haastattelee myynnistä vastaavia henkilöitä
-ehdottaa valitun yrityksen myyntiprosessin tehostamista (miten myyntiä lisätään).
Oppimateriaalit
Kahden myynnin opintojakson materiaalien soveltaminen (Oivaltava myyntityö: Hänti, Kairisto-Mertanen,Kock. EDITA 2016 ja luentomateriaalit) sekä aiheesta lisämateriaalia esimerkiksi:
Keki R Bothe, Beyond Customer Satisfaction to Customer Loyalty. AMA1996
Selling and sales management: Jobber & Lancaster. Pearson Education LTD 2015
The New Strategic Selling: Miller & Heiman. 3rd Edition 2016
Selling, Building Partnerships: Castleberry & Tanner. McCrawHill Education 9th Edition 2016
International Sales Training Student Field Book (2015)
Nettimateriaali Simon Sinek ja Daniel Goleman.
Opetusmenetelmät
Oppimismenetelminä hyödynnetään mm. seuraavia oppimismenetelmiä:
- itsenäinen tiedon haltuunotto ja sen reflektointia
- oppimisen syventämistä ja käyttöönottoa omassa työssä
- työelämälähtöiset yrityscaset ja niiden työstäminen ja esittelyt sekä vertaisarviointi.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Innopedan mukaista yhteisöllistä ja työelämälähtöistä tiedon rakentamista, jakamista ja oppimista.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaista suoritustapaa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Suunnitelma myyntiprosessin tehostamisesta, joka pohjautuu yrityksen liiketoiminnan ja myynnin perusteelliseen tuntemiseen sekä myyntiprosessin ja myyntityökalujen käyttöön.
5 op eli 135 tuntia aktiivista työtä
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Kehittämistehtävä hyväksytään suoritetuksi, kunhan kehittämistehtävän kaikki osa-alueet on hoidettu tehtäväannon mukaisesti. Tehtäväanto löytyy Its Learningistä. Kukin opiskelija esittää oman suunnitelmansa suullisesti viimeisellä yhteisellä tapaamiskerralla.
Pakolliset lähikerrat:
13.2. klo 13-16 Myynnin kehittämistehtävän briiffaus Asiakkaan kohtaaminen ja henkilökohtainen myyntityö-kurssin yhteydessä
9.5. klo 9-16 Kehittämistehtävien esittelyt
Sisällön jaksotus
Myynnin kehittämistehtävä integroituu kahteen muuhun syksyn opintojaksoon (Myyntiprosessi ja työkalut ja Asiakkaan kohtaaminen ja henkilökohtainen myyntityö). Näissä haltuunotettua teoriaa ja annettuja työkaluja sovelletaan kehittämistehtävässä. Kehittämistehtävän lopputulemana on suunnitelma myynnin tehostamisesta valitussa yrityksessä, jossa on kiinnitetty huomiota myynnin nykytilanteeseen ja tuleviin trendeihin.
Kehittämistehtävässä opiskelija:
-valitsee yrityksen ja
-tutkii ja kuvaa valitun yrityksen myyntiprosessia
-haastattelee myynnistä vastaavia henkilöitä
-ehdottaa valitun yrityksen myyntiprosessin tehostamista (miten myyntiä lisätään)
-soveltaa myynnin teoriaa ja tulevaisuuden näkymiä ehdotukseen.
13.2. klo 13-16 Myynnin kehittämistehtävän briiffaus Asiakkaan kohtaaminen ja henkilökohtainen myyntityö-kurssin yhteydessä
9.5. klo 9-16 Kehittämistehtävien esittelyt
Viestintäkanava ja lisätietoja
Kurssin tarkempi kuvaus ja tehtävät ovat Its Learningissä
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Suunnitelma myyntiprosessin tehostamisesta valitussa yrityksessä
Ilmoittautumisaika
01.06.2022 - 18.09.2022
Ajoitus
01.09.2022 - 09.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Lemminkäisenkatu
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Marianne Renvall
- Arto Kuuluvainen
Ryhmät
-
MLIITS21Liiketalous, aikuiskoulutus
Tavoitteet
Opiskelija:
-tutustuu ja kuvaa valitun yrityksen myyntiprosessin
-ehdottaa tehostamista yrityksen myyntiprosessiin (myynnin lisääminen)
Sisältö
Kehittämistehtävässä opiskelija:
-valitsee yrityksen ja
-tutkii ja kuvaa valitun yrityksen myyntiprosessia
-haastattelee myynnistä vastaavia henkilöitä
-ehdottaa valitun yrityksen myyntiprosessin tehostamista (miten myyntiä lisätään).
Oppimateriaalit
Kahden myynnin opintojakson materiaalien soveltaminen sekä aiheesta lisämateriaalia tarpeen mukaan.
Keki R Bothe, Beyond Customer Satisfaction to Customer Loyalty. AMA1996
Oivaltava myyntityö: Hänti, Kairisto-Mertanen,Kock. EDITA 2016
Selling and sales management: Jobber & Lancaster. Pearson Education LTD 2015
The New Strategic Selling: Miller & Heiman. 3rd Edition 2016
Selling, Building Partnerships: Castleberry & Tanner. McCrawHill Education 9th Edition 2016
International Sales Training Student Field Book (2015)
Nettimateriaali Simon Sinek ja Daniel Goleman.
Opetusmenetelmät
Oppimismenetelminä hyödynnetään mm. seuraavia oppimismenetelmiä:
- itsenäinen tiedon haltuunotto ja sen reflektointia
- oppimisen syventämistä ja käyttöönottoa omassa työssä
- työelämälähtöiset yrityscaset ja niiden työstäminen ja esittelyt sekä vertaisarviointi.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Innopedan mukaista yhteisöllistä ja työelämälähtöistä tiedon rakentamista, jakamista ja oppimista.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaista suoritustapaa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Suunnitelma myyntiprosessin tehostamisesta, joka pohjautuu yrityksen liiketoiminnan ja myynnin perusteelliseen tuntemiseen sekä myyntiprosessin ja myyntityökalujen käyttöön.
5 op eli 135 tuntia aktiivista työtä.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Kehittämistehtävä hyväksytään suoritetuksi, kunhan kehittämistehtävän kaikki osa-alueet on hoidettu tehtäväannon mukaisesti. Kukin opiskelija esittää oman suunnitelmansa suullisesti viimeisellä yhteisellä tapaamiskerralla.
Aktiivisuus ja poissaolot lähiopetuksesta voivat vaikuttaa arvosanaan.
Sisällön jaksotus
Myynnin kehittämistehtävä integroituu kahteen muuhun syksyn opintojaksoon (Myyntiprosessi ja työkalut ja Asiakkaan kohtaaminen ja henkilökohtainen myyntityö). Näissä haltuunotettua teoriaa ja annettuja työkaluja sovelletaan kehittämistehtävässä. Kehittämistehtävän lopputulemana on suunnitelma myynnin tehostamisesta valitussa yrityksessä, jossa on kiinnitetty huomiota myynnin nykytilanteeseen ja tuleviin trendeihin.
Kehittämistehtävässä opiskelija:
-valitsee yrityksen ja
-tutkii ja kuvaa valitun yrityksen myyntiprosessia
-haastattelee myynnistä vastaavia henkilöitä
-ehdottaa valitun yrityksen myyntiprosessin tehostamista (miten myyntiä lisätään).
-soveltaa myynnin teoriaa ja tulevaisuuden näkymiä ehdotukseen.
1.9. klo 9.15-16 Yhteinen aloituspäivä Taloushallinnon, Liiketoiminnan kehittämisen kanssa
30.9.Kehittämistyö käynnistyy kunkin opiskelijan osalta, yrityscase valmiiksi valittu. Casien esittely ja pienryhmissä työstäminen.
18.11. Työn kehittäminen jatkuu – tässä vaiheessa todennettu miten nykytilanteessa toimitaan, hahmoteltu mihin voitaisiin yltää myyntitoiminnan tehostamisen avulla. Työn esittely ja työstäminen pienryhmissä, opettajan ja opiskelijoiden kommentointi.
9.12. Kehittämistöitten esittelyt ja vertaisarviointi.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Kurssin tarkempi kuvaus ja tehtävät ovat Its Learningissä.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Suunnitelma myyntiprosessin tehostamisesta valitussa yrityksessä