Tutkimusmenetelmien perusteetLaajuus (2 op)
Tunnus: KH00BY70
Laajuus
2 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
- kuvailla tutkimusprosessin vaiheet
- etsiä tutkimukseen liittyvää tausta-aineistoa
- valita tutkimukseen soveltuvan lähestymistavan
- arvioida tutkimustoiminnan luotettavuutta ja eettisiä periaatteita
- toimia ammattikorkeakoulun opinnäytetyöprosessin mukaisesti.
Sisältö
- laadulliset ja määrälliset menetelmät
- opinnäytetyö ammattikorkeakoulussa
- opinnäytetyöprosessiin tutustumien
- aikaisemman tiedon etsintä ja hyödyntäminen
- luotettavuus ja eettisyys
Ilmoittautumisaika
10.08.2024 - 08.09.2024
Ajoitus
09.09.2024 - 11.10.2024
Opintopistemäärä
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketoiminnan logistiikan koulutus
Opettaja
- Babi Lyrintzis
Ryhmät
-
MLILOK22Liiketoiminnan logistiikan koulutus
Tavoitteet
Opiskelija osaa:
- kuvailla tutkimusprosessin vaiheet
- etsiä tutkimukseen liittyvää tausta-aineistoa
- valita tutkimukseen soveltuvan lähestymistavan
- arvioida tutkimustoiminnan luotettavuutta ja eettisiä periaatteita
- toimia ammattikorkeakoulun opinnäytetyöprosessin mukaisesti.
Sisältö
- laadulliset ja määrälliset menetelmät
- opinnäytetyö ammattikorkeakoulussa
- opinnäytetyöprosessiin tutustumien
- aikaisemman tiedon etsintä ja hyödyntäminen
- luotettavuus ja eettisyys
Oppimateriaalit
Kirja: Tutki ja Kirjoita, Hirsjärvi Sirkka, Remes Pirkko ja Sajavaara Paula.
Opintojakson materiaali on saatavilla Itslearning-työtilassa.
Opetusmenetelmät
Opintojakso perustuu itsenäiseen työskentelyyn ja ryhmätyöskentelyyn. Esseeseen (yksilö) sekä ryhmätyönä tehtävään opinnäytetöiden ja niiden tutkimusmenetelmien läpikäynnin osalta.
Työskentely on sekä itsenäistä etätyöskentelyä että lähiopetusta, jolloin syvennytään tiettyyn aihepiirin teemaan keskustellen ja esitellään ryhmätyön tuloksia. Osallistumista yhteen loppuseminaariin kurssin suoritusaikataulun puitteissa, osallistuminen paikan päällä.
Ensimmäisellä luentokerralla kysytään opiskelijoilta lupaa kurssin luentojen läsnäololistalla.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakso ei sisällä tenttiä, vaan sen tehtävät tukevat opiskelijan oman opinnäytetyön kirjoittamista.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojakso toteutetaan innovaatiopedagogiikan mukaisesti, jossa opiskelu perustuu työelämälähtöiselle oppimiselle sekä innovaatiokykyjen kehittämiseen. Opintojaksolla opiskelijalla tulee olla aktiivinen rooli ja hänen täytyy ottaa itsenäisesti vastuuta omasta oppimisestaan sekä oppimistehtävien toteuttamisesta. Opintojakso perustuu yksilö- ja ryhmätyöskentelyyn, jossa ohjaajien rooli on tukea ja ohjata työskentelyä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kurssi koostuu lähikerroilla tehtävistä oppimistehtävistä, laajasta yksilöesseestä sekä ryhmätyönä tehtävistä erilaisten opinnäytetöiden analysoinnista ja niistä käytätvästä ryhmäkeskustelusta. Havainnot esitellään muille pienryhmille.
Tarkemmat oppimistehtävien kuvaukset ja ohjeet kurssin omalla Itslearning-alustalla.
1op vastaa 27h opiskelijan työtä eli 2 op = 54 h.
- Luentojen aikana on tärkeää tehdä omia muistiinpanoja, sillä ne ovat olennaisia kurssin suoriutumisen kannalta.
- Kurssin lopussa jaetaan luentomateriaali, mutta siihen ei kannata yksinään luottaa.
- Kurssin arviointiin voi kuulua tentti ja ryhmätehtäviä, jotka perustuvat luennoilla käsiteltyyn aineistoon.
Kurssilla on läsnäolovelvoite.
Toteutustavan seurauksena läsnäolo luennoilla on välttämätön. Kurssinläpäisy vaatii leunnoille osallistumista vähintään 50 %.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Kurssi arvioidaan hyväksytty / hylätty.
Hyväksytyn suorituksen edellytykset
- Yksilö essee
- Ryhmätyöt 1 (pitää sisällään kirjallisen osion ja esityksen)
- Osallistuminen luennoille ja opiskelijan aktiivisuus luennoilla (Luennoille pitää osallistua vähintään 50 % jotta kurssin voi läpäistä)
- Vähintään yhteen loppuseminaarin osallistuminen paikan päällä kurssinaikataulun puitteissa.
Kaikki osiot pitää olla hyväksytysti suoritettu.
Sisällön jaksotus
Opiskelija oppii
- Tutkimusprosessin kulku
- Erilaiset menetelmät taidot kvalitatiivisesta tutkimusotteesta
- Erilaiset menetelmät taidot kvaantitatiivsesta tutkimusotteesta
Erilaisia laadullisia otteita ja lähestymistapoja
Vinkkejä opinnäytetyönprosessin suunnitteluun ja sen käynnistämiseen
Viestintäkanava ja lisätietoja
Viestiminen opettajalle itslearning-alustan viesti toiminnan kautta.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssi arvioidaan hyväksytty / hylätty.
Hyväksytyn suorituksen edellytykset
- Yksilö essee
- Ryhmätyöt 1 (pitää sisällään kirjallisen osion ja esityksen)
- Osallistuminen luennoille ja opiskelijan aktiivisuus luennoilla (Luennoille pitää osallistua vähintään 50 % jotta kurssin voi läpäistä)
- Vähintään yhteen loppuseminaarin osallistuminen paikan päällä.
Ilmoittautumisaika
02.08.2023 - 15.10.2023
Ajoitus
01.09.2023 - 25.12.2023
Opintopistemäärä
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketoiminnan logistiikan koulutus
Opettaja
- Babi Lyrintzis
Ryhmät
-
PLILOS21BPLILOS21B
-
PLILOS21APLILOS21A
Tavoitteet
Opiskelija osaa:
- kuvailla tutkimusprosessin vaiheet
- etsiä tutkimukseen liittyvää tausta-aineistoa
- valita tutkimukseen soveltuvan lähestymistavan
- arvioida tutkimustoiminnan luotettavuutta ja eettisiä periaatteita
- toimia ammattikorkeakoulun opinnäytetyöprosessin mukaisesti.
Sisältö
- laadulliset ja määrälliset menetelmät
- opinnäytetyö ammattikorkeakoulussa
- opinnäytetyöprosessiin tutustumien
- aikaisemman tiedon etsintä ja hyödyntäminen
- luotettavuus ja eettisyys
Oppimateriaalit
Kirja: Tutki ja Kirjoita, Hirsjärvi Sirkka, Remes Pirkko ja Sajavaara Paula.
Opintojakson materiaali on saatavilla Itslearning-työtilassa.
Opetusmenetelmät
Opintojakso perustuu itsenäiseen työskentelyyn ja ryhmätyöskentelyyn. Esseeseen (yksilö) sekä ryhmätyönä tehtävään opinnäytetöiden ja niiden tutkimusmenetelmien läpikäynnin osalta.
Työskentely on sekä itsenäistä etätyöskentelyä että lähiopetusta, jolloin syvennytään tiettyyn aihepiirin teemaan keskustellen ja esitellään ryhmätyön tuloksia.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakso ei sisällä tenttiä, vaan sen tehtävät tukevat opiskelijan oman opinnäytetyön kirjoittamista.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojakso toteutetaan innovaatiopedagogiikan mukaisesti, jossa opiskelu perustuu työelämälähtöiselle oppimiselle sekä innovaatiokykyjen kehittämiseen. Opintojaksolla opiskelijalla tulee olla aktiivinen rooli ja hänen täytyy ottaa itsenäisesti vastuuta omasta oppimisestaan sekä oppimistehtävien toteuttamisesta. Opintojakso perustuu yksilö- ja ryhmätyöskentelyyn, jossa ohjaajien rooli on tukea ja ohjata työskentelyä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kurssi koostuu lähikerroilla tehtävistä oppimistehtävistä, laajasta yksilöesseestä sekä ryhmätyönä tehtävistä liiketoimintasuunnitelmasta sekä vastuullisuus analyysista. Oman yrityksen liiketoimintasuunnitelma esitellään muille pienryhmille.
Tarkemmat oppimistehtävien kuvaukset ja ohjeet kurssin omalla Itslearning-alustalla.
1op vastaa 27h opiskelijan työtä eli op = 54 h.
Sisällön jaksotus
Opiskelija oppii
- Tutkimusprosessin kulku
- Erilaiset menetelmät taidot
1)Kvalitatiivinen
2) Kvantitatiivinen
Erilaisia tutkimuksellia otteita ja lähestymistapoja
Vinkkejä opinnäytetyönprosessin suunnitteluun ja sen käynnistämiseen
Viestintäkanava ja lisätietoja
Viestiminen opettajalle itslearning-alustan viesti toiminnan kautta.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssi arvioidaan hyväksytty / hylätty.
Hyväksytyn suorituksen edellytykset
- Yksilö essee
- Ryhmätyöt 1 (pitää sisällään kirjallisen osion ja esityksen)
- Osallistuminen luennoille ja opiskelijan aktiivisuus luennoilla (Luennoille pitää osallistua vähintään 50 % jotta kurssin voi läpäistä)
- Vähintään yhteen loppuseminaarin osallistuminen
Ilmoittautumisaika
02.08.2023 - 08.09.2023
Ajoitus
01.09.2023 - 28.12.2023
Opintopistemäärä
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Myyntityön koulutus
Opettaja
- Babi Lyrintzis
Ryhmät
-
PMYYFS21Myyntityö, Finanssipalvelut S21
Tavoitteet
Opiskelija osaa:
- kuvailla tutkimusprosessin vaiheet
- etsiä tutkimukseen liittyvää tausta-aineistoa
- valita tutkimukseen soveltuvan lähestymistavan
- arvioida tutkimustoiminnan luotettavuutta ja eettisiä periaatteita
- toimia ammattikorkeakoulun opinnäytetyöprosessin mukaisesti.
Sisältö
- laadulliset ja määrälliset menetelmät
- opinnäytetyö ammattikorkeakoulussa
- opinnäytetyöprosessiin tutustumien
- aikaisemman tiedon etsintä ja hyödyntäminen
- luotettavuus ja eettisyys
Oppimateriaalit
Kirja: Tutki ja Kirjoita, Hirsjärvi Sirkka, Remes Pirkko ja Sajavaara Paula.
Opintojakson materiaali on saatavilla Itslearning-työtilassa.
Opetusmenetelmät
Opintojakso perustuu itsenäiseen työskentelyyn ja ryhmätyöskentelyyn. Esseeseen (yksilö) sekä ryhmätyönä tehtävään opinnäytetöiden ja niiden tutkimusmenetelmien läpikäynnin osalta.
Työskentely on sekä itsenäistä etätyöskentelyä että lähiopetusta, jolloin syvennytään tiettyyn aihepiirin teemaan keskustellen ja esitellään ryhmätyön tuloksia.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakso ei sisällä tenttiä, vaan sen tehtävät tukevat opiskelijan oman opinnäytetyön kirjoittamista.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojakso toteutetaan innovaatiopedagogiikan mukaisesti, jossa opiskelu perustuu työelämälähtöiselle oppimiselle sekä innovaatiokykyjen kehittämiseen. Opintojaksolla opiskelijalla tulee olla aktiivinen rooli ja hänen täytyy ottaa itsenäisesti vastuuta omasta oppimisestaan sekä oppimistehtävien toteuttamisesta. Opintojakso perustuu yksilö- ja ryhmätyöskentelyyn, jossa ohjaajien rooli on tukea ja ohjata työskentelyä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kurssi koostuu lähikerroilla tehtävistä oppimistehtävistä, laajasta yksilöesseestä sekä ryhmätyönä tehtävistä liiketoimintasuunnitelmasta sekä vastuullisuus analyysista. Oman yrityksen liiketoimintasuunnitelma esitellään muille pienryhmille.
Tarkemmat oppimistehtävien kuvaukset ja ohjeet kurssin omalla Itslearning-alustalla.
1op vastaa 27h opiskelijan työtä eli op = 54 h.
Sisällön jaksotus
Opiskelija oppii
- Tutkimusprosessin kulku
- Erilaiset menetelmät taidot
1)Kvalitatiivinen
2) Kvantitatiivinen
Erilaisia tutkimuksellia otteita ja lähestymistapoja
Vinkkejä opinnäytetyönprosessin suunnitteluun ja sen käynnistämiseen
Viestintäkanava ja lisätietoja
Viestiminen opettajalle itslearning-alustan viesti toiminnan kautta.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssi arvioidaan hyväksytty / hylätty.
Hyväksytyn suorituksen edellytykset
- Yksilö essee
- Ryhmätyöt 1 (pitää sisällään kirjallisen osion ja esityksen)
- Osallistuminen luennoille ja opiskelijan aktiivisuus luennoilla (Luennoille pitää osallistua vähintään 50 % jotta kurssin voi läpäistä)
- Vähintään yhteen loppuseminaarin osallistuminen
Ilmoittautumisaika
02.07.2022 - 15.09.2022
Ajoitus
27.09.2022 - 31.12.2022
Opintopistemäärä
2 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Paikasta riippumaton
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Myyntityön koulutus
Opettaja
- Monica Tamminen
Ryhmät
-
PMYYFS20Myyntityö, Finanssipalvelut S20
Tavoitteet
Opiskelija osaa:
- kuvailla tutkimusprosessin vaiheet
- etsiä tutkimukseen liittyvää tausta-aineistoa
- valita tutkimukseen soveltuvan lähestymistavan
- arvioida tutkimustoiminnan luotettavuutta ja eettisiä periaatteita
- toimia ammattikorkeakoulun opinnäytetyöprosessin mukaisesti.
Sisältö
- laadulliset ja määrälliset menetelmät
- opinnäytetyö ammattikorkeakoulussa
- opinnäytetyöprosessiin tutustumien
- aikaisemman tiedon etsintä ja hyödyntäminen
- luotettavuus ja eettisyys
Oppimateriaalit
Oppimateriaali ja ohjeet löytyvät Itslearningistä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä, kurssi suoritetaan tekemällä oppien. Tarkempi ohjeistus ensimmäisellä luentokerralla ja ITS-learningissa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Luennot - Teams
Tiedonhaku
Löydetyn tiedon analysointi, käsittely
Lähdepohjainen essee omavalintaisesta tutkimusmenetelmästä (yksilötyö)
Itsenäinen työskentely
Sisällön jaksotus
27.9. 17-18:45 Teams Johdatus tutkimusmenetelmiin ja toiminnalliseen opinnäytetyöskentelyyn
28.9. 17-18:45 Teams Laadullinen ja määrällinen tutkimus
29.9 17-18:45 Teams Haastattelu ja havainnointi
4.10. 17-18:45 Teams Tutkimusstrategiat: case -tutkimus ja toimintatutkimus
5.10. 17-18:45 Teams Q&A
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Toiminnasta syntynyt evidenssi, jossa näkyy vaadittava osaamisen kehittyminen.
Arvioinnin kohteena on essee, jonka kirjoitetaan yksilötyönä. DL on 5.10.1022. Tarkempi ohjeistus löytyy itslerning oppimisalustalta. Läsnäolopakkoa ei ole, eikä tunneilla olo vaikuta arvosanaan.
Hylätty (0)
Opiskelijalla vakavia puutteita tietämyksessä, tekemisessä ja tuotoksissa. Esimerkiksi omaehtoinen tiedonhaku puuttuu tai tekstiviitteitä ei ole käytetty tai lähdeluettelo puuttuu tai vaadittua kirjallisuutta ei ole luettu tai vaadittuja työkaluja ja teorioita ei ole hyödynnetty tehtävissä tai tehtäviä puuttuu kokonaan tai ne on palautettu myöhässä. Minkäänlainen COPYPASTAUS ei ole sallittua ja aiheuttaa kurssin hylkäämisen sekä mahdollisesti muitakin seuraamuksia AMK:n villppi-säännösten mukaisesti.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tehtävä on palautettu aikataulussa, mutta ne ovat hyvin suppeita ja puutteellisia.
Opiskelija käyttää keskeisiä tutkimusmentelmiin tai -strategioihin liittyviä käsitteitä ja perusteorioita kertoessaan löydöksistään ja havainnoistaan. Osaa kuvailla, luokitella ja luetella asioita. Tuotos on kuvaileva, mutta ei sisällä omaa pohdintaa tai syntyneitä oivalluksia. Yksittäiset teoriat tai käytännön havainnoinnit eivät linkity suurempaan kokonaisuuteen. Tekstiviitteitä on, käytetty niukasti ja lähdeluettelo on lyhyt.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Tehtävä on palautettu aikataulussa, teorioita on hyödynnetty. Lähdekirjallisuutta on käytetty laajasti ja se näkyy sekä teksiviittein ja lähdeluettelossa. Opiskelija ymmärtää kokonaisuuksia ja käyttää teoriaa sen kuvaamiseen. Osoittaa kykyä soveltaa jotain aihealueeseen liittyvää periaatetta ja kykenee yhdistelemään asioita. Hyödyntää hankkimaansa materiaalia ja teoriaa tehtävien suorittamisessa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Tehtävän suorittamisessa on erityisiä ansioita ja ne ovat laajoja ja perusteellisia. Osaaminen on osoitettu myös tekstiviitein. Opiskelija ymmärtää teoriaa ja esittää perustellen löydöksiään. Kykenee näkemään käyttökohteita ja on kriittisesti ajatteleva. Osaa analysoida syy-seuraussuhteita ja käsittelee asioita oivaltavasti. Laadukasta taustamateriaalia on haettu, löydetty ja sen käyttö on perusteltua.
Ilmoittautumisaika
02.07.2022 - 15.09.2022
Ajoitus
13.09.2022 - 22.12.2022
Opintopistemäärä
2 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Paikasta riippumaton
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketoiminnan logistiikan koulutus
Opettaja
- Monica Tamminen
Ryhmät
-
PLILOS20BPLILOS20B
-
PLILOS20APLILOS20A
Tavoitteet
Opiskelija osaa:
- kuvailla tutkimusprosessin vaiheet
- etsiä tutkimukseen liittyvää tausta-aineistoa
- valita tutkimukseen soveltuvan lähestymistavan
- arvioida tutkimustoiminnan luotettavuutta ja eettisiä periaatteita
- toimia ammattikorkeakoulun opinnäytetyöprosessin mukaisesti.
Sisältö
- laadulliset ja määrälliset menetelmät
- opinnäytetyö ammattikorkeakoulussa
- opinnäytetyöprosessiin tutustumien
- aikaisemman tiedon etsintä ja hyödyntäminen
- luotettavuus ja eettisyys
Oppimateriaalit
Ohjeet löytyvät Itslearningistä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä, kurssi suoritetaan tekemällä oppien. Tarkempi ohjeistus ensimmäisellä luentokerralla ja ITS-learningissa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Luennot - Teams
Tiedonhaku
Löydetyn tiedon analysointi, käsittely
Lähdepohjainen essee omavalintaisesta tutkimusmenetelmästä (yksilötyö)
Itsenäinen työskentely
Sisällön jaksotus
13.9. 17-18:45 Teams Johdatus tutkimusmenetelmiin ja toiminnalliseen opinnäytetyöskentelyyn
14.9. 17-18:45 Teams Laadullinen ja määrällinen tutkimus
15.9 17-18:45 Teams Haastattelu ja havainnointi
20.9. 17-18:45 tunnit siirretty 21.9 yksilöohjauksen illalle
21.9. 17-18:45 Teams Tutkimusstrategiat: case -tutkimus ja toimintatutkimus
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Toiminnasta syntynyt evidenssi, jossa näkyy vaadittava osaamisen kehittyminen.
Arvioinnin kohteena on essee, jonka kirjoitetaan yksilötyönä. DL on 28.10. 1022. Tarkempi ohjeistus löytyy itslerning oppimisalustalta. Läsnäolopakkoa ei ole, eikä tunneilla olo vaikuta arvosanaan.
Hylätty (0)
Opiskelijalla vakavia puutteita tietämyksessä, tekemisessä ja tuotoksissa. Esimerkiksi omaehtoinen tiedonhaku puuttuu tai tekstiviitteitä ei ole käytetty tai lähdeluettelo puuttuu tai vaadittua kirjallisuutta ei ole luettu tai vaadittuja työkaluja ja teorioita ei ole hyödynnetty tehtävissä tai tehtäviä puuttuu kokonaan tai ne on palautettu myöhässä. Minkäänlainen COPYPASTAUS ei ole sallittua ja aiheuttaa kurssin hylkäämisen sekä mahdollisesti muitakin seuraamuksia AMK:n villppi-säännösten mukaisesti.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tehtävä on palautettu aikataulussa, mutta ne ovat hyvin suppeita ja puutteellisia.
Opiskelija käyttää keskeisiä tutkimusmentelmiin tai -strategioihin liittyviä käsitteitä ja perusteorioita kertoessaan löydöksistään ja havainnoistaan. Osaa kuvailla, luokitella ja luetella asioita. Tuotos on kuvaileva, mutta ei sisällä omaa pohdintaa tai syntyneitä oivalluksia. Yksittäiset teoriat tai käytännön havainnoinnit eivät linkity suurempaan kokonaisuuteen. Tekstiviitteitä on, käytetty niukasti ja lähdeluettelo on lyhyt.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Tehtävä on palautettu aikataulussa, teorioita on hyödynnetty. Lähdekirjallisuutta on käytetty laajasti ja se näkyy sekä teksiviittein ja lähdeluettelossa. Opiskelija ymmärtää kokonaisuuksia ja käyttää teoriaa sen kuvaamiseen. Osoittaa kykyä soveltaa jotain aihealueeseen liittyvää periaatetta ja kykenee yhdistelemään asioita. Hyödyntää hankkimaansa materiaalia ja teoriaa tehtävien suorittamisessa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Tehtävän suorittamisessa on erityisiä ansioita ja ne ovat laajoja ja perusteellisia. Osaaminen on osoitettu myös tekstiviitein. Opiskelija ymmärtää teoriaa ja esittää perustellen löydöksiään. Kykenee näkemään käyttökohteita ja on kriittisesti ajatteleva. Osaa analysoida syy-seuraussuhteita ja käsittelee asioita oivaltavasti. Laadukasta taustamateriaalia on haettu, löydetty ja sen käyttö on perusteltua.
Ilmoittautumisaika
25.10.2021 - 17.01.2022
Ajoitus
01.01.2022 - 25.05.2022
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Marjo Kumpula
- Pirjo Varanka
- Liisa Tiittanen
- Monica Tamminen
Ryhmät
-
MLIITAS20Liiketalouden monimuotokoulutus, syksy 2020
Tavoitteet
Opiskelija osaa:
- kuvailla tutkimusprosessin vaiheet
- etsiä tutkimukseen liittyvää tausta-aineistoa
- valita tutkimukseen soveltuvan lähestymistavan
- arvioida tutkimustoiminnan luotettavuutta ja eettisiä periaatteita
- toimia ammattikorkeakoulun opinnäytetyöprosessin mukaisesti.
Sisältö
- laadulliset ja määrälliset menetelmät
- opinnäytetyö ammattikorkeakoulussa
- opinnäytetyöprosessiin tutustumien
- aikaisemman tiedon etsintä ja hyödyntäminen
- luotettavuus ja eettisyys
Oppimateriaalit
Tiedonhankinnan perusteet -verkkokurssi: oppimateriaalina Tiedonhakijan oppaat soveltuvin osin http://libguides.turkuamk.fi
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Tiedonhankinnan verkkokurssi 1 op
Sisällön jaksotus
Tiedonhankinnan perusteet -verkkokurssi 15.11.2021 - 9.1.2022
- aloitusinfo ma 15.11.2021 klo 17.30 - 18 Teamsissä
- ohjausaika ti 7.12.2021 17.30 - 18.30 Teamsissä
Johdatus tutkimusmenetelmiin
- ma 10.1.2022 klo 14:45 - 16.30 Teams
- ma 7.2.2022 klo 13:00 - 16:30 Teams
- ma 7.3.2022 klo 9:15 - 12:00 Teams
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tiedonhankinnan perusteet -verkkokurssi: hyväksytty / hylätty
Johdatus tutkimusmenetelmiin: Toiminnasta syntynyt evidenssi (tehtävät ja niistä koostettu portfolio), joissa näkyy vaadittava osaamisen kehittyminen: 0, 1-5
Hylätty (0)
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole osallistunut aktiivisesti läsnäolotunneille ja ryhmän työskentelyyn. Opiskelijalla vakavia puutteita tietämyksessä, tekemisessä ja tuotoksissa. Esimerkiksi omaehtoinen tiedonhaku puuttuu tai vaadittua kirjallisuutta ei ole luettu tai vaadittuja työkaliuja ja teorioita ei ole hyödynnetty tehtävissä tai osallistumattomuus vaadittuihin esityksiin tai tehtäviä puuttuu kokonaan tai ne on palautettu myöhässä. Minkäänlainen COPYPASTAUS ei ole sallittua ja aiheuttaa kurssin hylkäämisen sekä mahdollisesti muitakin seuraamuksia.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tehtävät on palautettu aikataulussa, mutta ne ovat hyvin suppeita ja puutteellisia. Tai esityksissä on suuria puutteita.
Opiskelija käyttää keskeisiä liiketaloudellisia käsitteitä ja perusteorioita kertoessaan löydöksistään ja havainnoistaan. Osaa kuvailla, luokitella ja luetella asioita. Tuotokset ovat kuvailevia, mutta ei sisällä omaa pohdintaa tai syntyneitä oivalluksia. Yksittäiset teoriat tai käytännön havainnoinnit eivät linkity suurempaan kokonaisuuteen.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Tehtävät on palautettu aikataulussa, ja ne ovat laajoja ja hyviä, teorioita on hyödynnetty, ja ohjeistettuja työkaluja on käytetty. Lähdekirjallisuutta on käytetty laajasti. Ja esitykset ovat ansiokkaita.
Opiskelija ymmärtää kokonaisuuksia ja käyttää teoriaa sen kuvaamiseen. Osoittaa kykyä soveltaa jotain aihealueeseen liittyvää periaatetta ja kykenee yhdistelemään asioita. Hyödyntää hankkimaansa materiaalia ja teoriaa tehtävien suorittamisessa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Tehtävien suorittamisessa on erityisiä ansioita ja ne ovat laajoja ja perusteellisia.
Opiskelija näkee alalle ja organisaatiolle kriittisiä menestystekijöitä, ymmärtää teorioita ja esittää perustellen löydöksiään. Kykenee näkemään kehittämiskohteita ja on kriittisesti ajatteleva. Osaa analysoida syy-seuraussuhteita ja käsittelee asioita oivaltavasti. Laadukasta taustamateriaalia on haettu, löydetty ja sen käyttö on perusteltua.