Media-alan toimintaympäristöLaajuus (5 op)
Tunnus: KU00BT41
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- nimetä media-alan keskeiset toimijat ja järjestelmät
- esitellä oman alansa työtehtävien osaamisvaatimukset
- selittää media-alan merkitystä, toimintatapoja ja tehtäviä osana kulttuurialaa, yhteiskunnallista toimintaympäristöä ja kestävää kehitystä
- arvioida monikulttuurisuuden ja kansainvälisyyden merkitystä omalla ammattialallaan
- paikantaa media-alan historian keskeisimpiä vaiheita ja sijoittaa oman toimintansa siihen
- selittää media-alan toimintaympäristöä käyttäjän ja yleisön näkökulmasta
Sisältö
Opintojaksolla perehdytään media-alan ominaispiirteisiin ja sen erilaisiin toimijoihin kansallisessa ja kansainvälisessä viitekehyksessä. Keskeistä on ymmärtää media-alan rooli osana yhteiskuntaa, kulttuuria ja taidetta. Opintojaksolla käsitellään alan työtehtävien ja osaamisvaatimusten muutosta ja tulevaisuutta sekä media-alan roolia kestävässä kehityksessä. Kurssilla käydään läpi media-alan historiaa sekä käsitellään erilaisia mediatuotteita myös yleisön ja käyttäjän näkökulmasta.
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 25.03.2025
Ajoitus
25.03.2025 - 26.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Mediatuotannon koulutus
Opettaja
- Markus Hatakka
Vastuuopettaja
Markus Hatakka
Ryhmät
-
MMEDTK25VMediatuotanto, verkko, kevät 2025
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- nimetä media-alan keskeiset toimijat ja järjestelmät
- esitellä oman alansa työtehtävien osaamisvaatimukset
- selittää media-alan merkitystä, toimintatapoja ja tehtäviä osana kulttuurialaa, yhteiskunnallista toimintaympäristöä ja kestävää kehitystä
- arvioida monikulttuurisuuden ja kansainvälisyyden merkitystä omalla ammattialallaan
- paikantaa media-alan historian keskeisimpiä vaiheita ja sijoittaa oman toimintansa siihen
- selittää media-alan toimintaympäristöä käyttäjän ja yleisön näkökulmasta
Sisältö
Opintojaksolla perehdytään media-alan ominaispiirteisiin ja sen erilaisiin toimijoihin kansallisessa ja kansainvälisessä viitekehyksessä. Keskeistä on ymmärtää media-alan rooli osana yhteiskuntaa, kulttuuria ja taidetta. Opintojaksolla käsitellään alan työtehtävien ja osaamisvaatimusten muutosta ja tulevaisuutta sekä media-alan roolia kestävässä kehityksessä. Kurssilla käydään läpi media-alan historiaa sekä käsitellään erilaisia mediatuotteita myös yleisön ja käyttäjän näkökulmasta.
Oppimateriaalit
Materiaali opintojakson ITS-työtilassa.
Opetusmenetelmät
Kontaktiopetus (verkossa), pienryhmätehtävät ja itsenäiset tehtävät.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-ei tenttiä
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Case-study -perustainen oppiminen.
Teoriapohjainen oppiminen: lähdeaineistoon tutustuminen ja soveltaminen.
Tutkiva oppiminen.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-ei valinnaista suoritustapaa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Tehtävät opintojakson ITS-työtilassa.
Sisällön jaksotus
Kontaktiopetus (verkkotapaamiset):
- ti 25.3.2025 klo 16-18
- ti 22.4.2025 klo 16-18
- ti 20.5.2025 klo 16-18
Jos et pääse verkkotapaamisiin, katso its-ympäristöstä toimintaohje.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Palautetavat sekä -kanavat on kerrottu itsissä.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvosana muodostuu oppimistehtävien perusteella, oppimistehtävät ja niiden arviointitavat sekä vaikutus arvosanaan on kerrottu itsissä.
Arviointikriteereissä noudatetaan media-alan arviointikehikkoa - alla:
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole suorittanut oppimistehtäviä hyväksytysti tai tehtävä/yksittäinen tehtävä puuttuu kokonaan. Opiskelija on osallistunut ryhmän työskentelyyn vain vähän tai ei ollenkaan.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija on suorittanut kaikki oppimistehtävät, mutta saavuttanut oppimistavoitteet niukasti ja pintapuolisesti
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija on suorittanut kaikki oppimistehtävät ja saavuttanut oppimistavoitteet hyvin. Opiskelija on hankkinut ja hyödyntänyt ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista tietoa tehtävissään. Opiskelija on työskennellyt aktiivisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on suorittanut kaikki oppimistehtävät, saavuttanut oppimistavoitteet ja osoittanut laajaa perehtyneisyyttä opintojakson teemoihin. Opiskelija on hyödyntänyt ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista tietoa monipuolisesti ja luovasti. Opiskelija on sitoutunut työskentelyyn ja omalta osaltaan edistänyt tavoitteiden saavuttamista.
Ilmoittautumisaika
02.12.2021 - 29.03.2022
Ajoitus
29.03.2022 - 03.06.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 100
Koulutus
- Media-alan koulutus
Opettaja
- Mika Salomaa
- Milla Järvipetäjä
- Markus Hatakka
Vastuuopettaja
Milla Järvipetäjä
Ryhmät
-
PMEDIS21jourPMEDIS21 journalismi
-
PMEDIS21elokPMEDIS21 elokuva
-
MMEDTK22VMediatuotanto, verkko, kevät 2022
-
PMEDIS21tuprPMEDIS21 Tuotannon ja projektinhallinnan
-
PMEDIS21masnPMEDIS21 Mainonnan suunnittelu
-
PMEDIS21Medianomi S21
-
PKANIS20Animaatio
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- nimetä media-alan keskeiset toimijat ja järjestelmät
- esitellä oman alansa työtehtävien osaamisvaatimukset
- selittää media-alan merkitystä, toimintatapoja ja tehtäviä osana kulttuurialaa, yhteiskunnallista toimintaympäristöä ja kestävää kehitystä
- arvioida monikulttuurisuuden ja kansainvälisyyden merkitystä omalla ammattialallaan
- paikantaa media-alan historian keskeisimpiä vaiheita ja sijoittaa oman toimintansa siihen
- selittää media-alan toimintaympäristöä käyttäjän ja yleisön näkökulmasta
Sisältö
Opintojaksolla perehdytään media-alan ominaispiirteisiin ja sen erilaisiin toimijoihin kansallisessa ja kansainvälisessä viitekehyksessä. Keskeistä on ymmärtää media-alan rooli osana yhteiskuntaa, kulttuuria ja taidetta. Opintojaksolla käsitellään alan työtehtävien ja osaamisvaatimusten muutosta ja tulevaisuutta sekä media-alan roolia kestävässä kehityksessä. Kurssilla käydään läpi media-alan historiaa sekä käsitellään erilaisia mediatuotteita myös yleisön ja käyttäjän näkökulmasta.
Oppimateriaalit
Materiaali opintojakson ITS-työtilassa.
Opetusmenetelmät
Kontaktiopetus (verkossa), pienryhmätehtävät ja itsenäiset tehtävät.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-ei tenttiä
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Case-study -perustainen oppiminen.
Teoriapohjainen oppiminen: lähdeaineistoon tutustuminen ja soveltaminen.
Tutkiva oppiminen.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-ei valinnaista suoritustapaa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Tehtävät opintojakson ITS-työtilassa:
-Media-alan yritysten toimintaympäristö: case study
-Media-alan ammattien osaamisvaatimukset: case study
-Media-alan toimijoiden merkitys mediakentällä
Sisällön jaksotus
Kontaktiopetus (verkkotapaamiset):
- ti 29.3. klo 16-18
- ti 10.5. klo 16-18
- ti 31.5. klo 16-18
Jos et pääse verkkotapaamisiin, katso its-ympäristöstä toimintaohje.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Palautetavat sekä -kanavat on kerrottu itsissä.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvosana muodostuu oppimistehtävien perusteella, oppimistehtävät ja niiden arviointitavat sekä vaikutus arvosanaan on kerrottu itsissä.
Arviointikriteereissä noudatetaan media-alan arviointikehikkoa - alla:
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole suorittanut oppimistehtäviä hyväksytysti tai tehtävä/yksittäinen tehtävä puuttuu kokonaan. Opiskelija on osallistunut ryhmän työskentelyyn vain vähän tai ei ollenkaan.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija on suorittanut kaikki oppimistehtävät, mutta saavuttanut oppimistavoitteet niukasti ja pintapuolisesti
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija on suorittanut kaikki oppimistehtävät ja saavuttanut oppimistavoitteet hyvin. Opiskelija on hankkinut ja hyödyntänyt ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista tietoa tehtävissään. Opiskelija on työskennellyt aktiivisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on suorittanut kaikki oppimistehtävät, saavuttanut oppimistavoitteet ja osoittanut laajaa perehtyneisyyttä opintojakson teemoihin. Opiskelija on hyödyntänyt ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista tietoa monipuolisesti ja luovasti. Opiskelija on sitoutunut työskentelyyn ja omalta osaltaan edistänyt tavoitteiden saavuttamista.