Siirry suoraan sisältöön

Kehonhuolto 3bLaajuus (2 op)

Tunnus: 2011448

Laajuus

2 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- huoltaa omaa kehoaan ja sen toimintakykyä itsenäisesti
- kehittää omankehonsa toimintakykyä
- ehkäistä liikuntavammoja
- suunnitella ja toteuttaa kehonhuollollisia menetelmiä itsenäisesti

Sisältö

Sirkuksen tekniikkaopintoja tukeva opintokokonaisuus, jonka tavoitteena on ohjata opiskelijaa huoltamaan omaa kehoaan ja ylläpitämään kehon toimintakykyä elinikäisesti. Opinnot sisältävät erilaisia kehonhuoltomenetelmiä, jotka auttavat opiskelijaa rakentamaan oman kehonhuolto-ohjelman. Opinnot koostuvat teorian ja käytännön luennoista, harjoituksista ja harjoitustöistä. Lisäksi opinnot sisältävät kehonhuolto-ohjelman kirjallisen toteutussuunnitelman, itsenäisen toteutuksen ja siitä raportoinnin.

Ilmoittautumisaika

09.12.2023 - 31.01.2024

Ajoitus

08.01.2024 - 31.05.2024

Opintopistemäärä

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Toimipiste
  • Kupittaan kampus
  • Linnankadun taidekampus
Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

1 - 10

Koulutus
  • Esittävän taiteen koulutus
Opettaja
  • Minna Karesluoto
  • Pirjo Pennanen
Ryhmät
  • PTEASS21
    Teatteri-ilmaisunohjaaja/sirkus

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- huoltaa omaa kehoaan ja sen toimintakykyä itsenäisesti
- kehittää omankehonsa toimintakykyä
- ehkäistä liikuntavammoja
- suunnitella ja toteuttaa kehonhuollollisia menetelmiä itsenäisesti

Sisältö

Sirkuksen tekniikkaopintoja tukeva opintokokonaisuus, jonka tavoitteena on ohjata opiskelijaa huoltamaan omaa kehoaan ja ylläpitämään kehon toimintakykyä elinikäisesti. Opinnot sisältävät erilaisia kehonhuoltomenetelmiä, jotka auttavat opiskelijaa rakentamaan oman kehonhuolto-ohjelman. Opinnot koostuvat teorian ja käytännön luennoista, harjoituksista ja harjoitustöistä. Lisäksi opinnot sisältävät kehonhuolto-ohjelman kirjallisen toteutussuunnitelman, itsenäisen toteutuksen ja siitä raportoinnin.

Opetusmenetelmät

Monimuotoisia oppimismenetelmiä; vuorovaikutteinen teoreettisen asian käsittely, itsenäiset oppimistehtävät (mm. tiedonhakua ja oman kehon harjoitusohjelman laatimista ja toteuttamista) sisältäen itsereflektiota. Omaan kehoon perehtyminen, toiminnalliset harjoitteet

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei vaihtoehtoisia suoritustapoja

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Orientaatiotehtävä, ohjeistus ITSissä, palautus 24.1. mennessä
Oppimispäiväkirja, ohjeistus ITSissä. Palautus 15.5. mennessä

Sisällön jaksotus

Tavoitteena on, että
- opiskelija tiedostaa omaan kehoon liittyviä rakenteellisia ja toiminnallisia haasteita ja mahdollisuuksia, vahvuudet ja kehittämisen kohteet
- opiskelija saa työkaluja rakenteellisten ja toiminnallisten kehollisten haasteiden työstämiseen ja edelleen kehittämiseen
- opiskelija oppii rakentamaan oman kehonhuolto-ohjelman sirkuskoulutuksen työjärjestyksen sisälle, toteuttaa ohjelmaa itsenäisesti ja osaa jakaa oppimiskokemuksiaan toisille opiskelijoille
- kehoa kuuntelevan ja kehon viestejä kunnioittavan asenteen etsiminen ja löytäminen omaan työskentelyyn

Sisältö:
- opiskelija analysoi ja kirjaa ylös omat keholliset rakenteelliset ja toiminnalliset mahdollisuudet, vahvuudet ja kehittämisen kohteet
- haasteiden käsitteleminen yksilöllisesti oman suunnitelman luomisessa ja toteuttamisessa
- opiskelija suunnittelee oman kehonhuolto-ohjelman yhdessä fysioterapeuttiopiskelijoiden kanssa
- opiskelija toteuttaa omaa kehonhuolto-ohjelmaa suunnitelman mukaisesti ja pitää yllä oppimispäiväkirjaa
- oppimiskokemuksien yhteinen jakaminen yhdessä keskustellen ohjelmien päättyessä ja nivelvaiheissa
- opiskelija osallistuu yhteisiin lähiopetustunteihin aktiivisena opiskelijana

Orientaatiotapaaminen 10.1.klo 13.15 Taideakatemian tiloissa. Tällöin käydään läpi toteutussuunnitelmaa tarkemmin.

Toteutus sisältää
- oman kehonhuollon reflektoiminta
- ft -prosessiin osallistumisen (Tapaamiset yksilöllisesti ft -opikelijan kanssa: tutkiminen, ohjaus, kontrolli ja loppututkiminen. Ohjaava opettaja mukana)
- keskusteleviin ja käytännönläheisiin tapaamisiin osallistuen kehonhuollon eri teemojen ympäriltä
- ft -opiskelijan kanssa sovitun henkikökohtaisen harjoitusohjelman tekemistä itsenäisesti lukkarin mukaisina aikoina

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi:
- aktiivinen ammattimainen asenne ja rehellinen läsnäolo itselle, muille, aiheeseen ja harjoitteisiin
- ohjelman toteuttaminen ja oppimispäiväkirjan ylläpitäminen ja palauttaminen opintojakson lopussa
- rakentavan palautteen antaminen itselle ja muille

Arvioinnissa hyödynnetään myös Sirkuskoulutuksen arviointiperusteita alla kuvatulla tavalla. Arvioinnin tekee Pirjo Pennanen

Hylätty (0)

OPiskelija ei osallistu toteutukseen riittävällä aktiivisuudella eikä palauta oppimistehtäviä

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskeilija:
o soveltaa annettuja ohjeita tarkoituksenmukaisesti työskentelyssään, palauttaa annetut oppimistehtävät
o käyttää ja soveltaa opittuja käsitteitä loogisesti oppimispäiväkirjassa
o osallistuu dialogisesti opintojakson vuorovaikutustilanteisiin

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija:
o tunnistaa oppimistapansa ja kykenee oppimistyyliensä kehittämiseen
o itsearvioi perustellusti taidollista ja tiedollista ammatillista osaamistaan
o yhdistää ja soveltaa aiemmin opittuja luovasti työskentelyssään

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija:
o hallitsee kehonhuollon teeman taidot ja tiedot ja soveltaa niitä luovasti omassa toiminnassaan
o analysoi ja kehittää työskentelytapoja omassa toiminnassaan

Ilmoittautumisaika

12.12.2022 - 15.01.2023

Ajoitus

11.01.2023 - 03.05.2023

Opintopistemäärä

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Toimipiste

Linnankadun taidekampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Esittävän taiteen koulutus
Opettaja
  • Minna Karesluoto
  • Pirjo Pennanen
Ryhmät
  • PTEASS20
    Teatteri-ilmaisunohjaaja/sirkus

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- huoltaa omaa kehoaan ja sen toimintakykyä itsenäisesti
- kehittää omankehonsa toimintakykyä
- ehkäistä liikuntavammoja
- suunnitella ja toteuttaa kehonhuollollisia menetelmiä itsenäisesti

Sisältö

Sirkuksen tekniikkaopintoja tukeva opintokokonaisuus, jonka tavoitteena on ohjata opiskelijaa huoltamaan omaa kehoaan ja ylläpitämään kehon toimintakykyä elinikäisesti. Opinnot sisältävät erilaisia kehonhuoltomenetelmiä, jotka auttavat opiskelijaa rakentamaan oman kehonhuolto-ohjelman. Opinnot koostuvat teorian ja käytännön luennoista, harjoituksista ja harjoitustöistä. Lisäksi opinnot sisältävät kehonhuolto-ohjelman kirjallisen toteutussuunnitelman, itsenäisen toteutuksen ja siitä raportoinnin.

Opetusmenetelmät

Monimuotoisia oppimismenetelmiä; vuorovaikutteinen teoreettisen asian käsittely, itsenäiset oppimistehtävät (mm. tiedonhakua ja oman kehon harjoitusohjelman laatimista ja toteuttamista) sisältäen itsereflektiota. Omaan kehoon perehtyminen, toiminnalliset harjoitteet

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Orientaatiotehtävä, ohjeistus ITSissä, palautus 18.1. mennessä
Oppimispäiväkirja, ohjeistus ITSissä. Palautus 10.5. mennessä

Sisällön jaksotus

Tavoitteena on, että
- opiskelija tiedostaa omaan kehoon liittyviä rakenteellisia ja toiminnallisia haasteita ja mahdollisuuksia, vahvuudet ja kehittämisen kohteet
- opiskelija saa työkaluja rakenteellisten ja toiminnallisten kehollisten haasteiden työstämiseen ja edelleen kehittämiseen
- opiskelija oppii rakentamaan oman kehonhuolto-ohjelman sirkuskoulutuksen työjärjestyksen sisälle, toteuttaa ohjelmaa itsenäisesti ja osaa jakaa oppimiskokemuksiaan toisille opiskelijoille
- kehoa kuuntelevan ja kehon viestejä kunnioittavan asenteen etsiminen ja löytäminen omaan työskentelyyn

Sisältö:
- opiskelija analysoi ja kirjaa ylös omat keholliset rakenteelliset ja toiminnalliset mahdollisuudet, vahvuudet ja kehittämisen kohteet
- haasteiden käsitteleminen yksilöllisesti oman suunnitelman luomisessa ja toteuttamisessa
- opiskelija suunnittelee oman kehonhuolto-ohjelman yhdessä fysioterapeuttiopiskelijoiden kanssa
- opiskelija toteuttaa omaa kehonhuolto-ohjelmaa suunnitelman mukaisesti ja pitää yllä oppimispäiväkirjaa
- oppimiskokemuksien yhteinen jakaminen yhdessä keskustellen ohjelmien päättyessä ja nivelvaiheissa
- opiskelija osallistuu yhteisiin lähiopetustunteihin aktiivisena opiskelijana

Alustava toteutussuunnitelma / 10.11.-22
11.1. klo 13.15 - 14.45 / PP
- Tutustuminen, orientoituminen opintojaksolle,
- Itsenäisen tehtävän tekemisen aloittaminen, klo 14.45-16.30
18.1. Itsenäistä opiskelua; itsenäisen tehtävän jatkaminen; palautus tämän päivän -iltaan mennessä
25.1. klo 13.15 - ICT -talo, fysioterapeuttikoulutuksen tilat / PP ja ft-opiskelijat
- Yksilölliseen fysioterapeuttiseen tutkimiseen osallistuminen erillisen aikataulun mukaisesti
1.2. klo 13.15 - ICT -talo , fysioterapeuttikoulutuksen tilat / PP ja ft-opiskelijat
- Yksilölliseen fysioterapeuttiseen ohjaukseen osallistuminen erillisen aikataulun mukaisesti / itsenäistä harjoittelua
8.2. Itsenäistä opiskelua, yksilöllisen harjoitusohjelman tekemistä
15.2. klo 13.15 -
- Voimaharjoittelun teoriaa ja toteuttamista käytännössä. / PP
22.2. viikko 8, vapaa
1.3. Itsenäistä opiskelua, yksilöllisen harjoitusohjelman tekemistä
8.3. klo 13.30- 15.30 / PP
- Liikkuvuusharjoittelun teoriaa ja toteuttamista käytännössä
15.3. klo 13.15 - 16.30 ICT Ft-koulutuksen tilat / PP ja ft-opiskelijat
- Yksilöllisen harjoitusohjelman kontrollikäynti
22.3. Itsenäistä opiskelua, yksilöllisen harjoitusohjelman tekemistä
29.3. klo 13.15 - / PP
- Palautuminen ja rentoutuminen fyysisessä harjoittelussa; teoriaa ja käytäntöä
5.4. Itsenäistä opiskelua, harjoitteluohjelman tekoa
12.4. klo 13.15 - / PP
- Oman osaamisen kehittäminen harjoitteluohjelman muokkaamisessa; lähdekritiikki, tiedonhaku. Toiminnallista harjoittelua
19.4. Itsenäistä opiskelua
26.4. klo 13.15 - ICT -talo, fysioterapeuttikoulutuksen tilat / PP ja ft-opiskelijat
- Yksilöllinen fysioterapeuttinen loppuarvio;
3.5. Opintojakson päätös
vara-aika yksilöllisiin fysioterapeuttisiin loppuarvioihin

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi:
- aktiivinen ammattimainen asenne ja rehellinen läsnäolo itselle, muille, aiheeseen ja harjoitteisiin
- ohjelman toteuttaminen ja oppimispäiväkirjan ylläpitäminen ja palauttaminen opintojakson lopussa
- rakentavan palautteen antaminen itselle ja muille

Arvioinnissa hyödynnetään myös Sirkuskoulutuksen arviointiperusteita alla kuvatulla tavalla. Arvioinnin tekee Pirjo Pennanen

Hylätty (0)

Arviointikriteerin taso 1-2 ei täyty

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskeilija:
o soveltaa annettuja ohjeita tarkoituksenmukaisesti työskentelyssään, palauttaa annetut oppimistehtävät
o käyttää ja soveltaa opittuja käsitteitä loogisesti oppimispäiväkirjassa
o osallistuu dialogisesti opintojakson vuorovaikutustilanteisiin

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija:
o tunnistaa oppimistapansa ja kykenee oppimistyyliensä kehittämiseen
o itsearvioi perustellusti taidollista ja tiedollista ammatillista osaamistaan
o yhdistää ja soveltaa aiemmin opittuja luovasti työskentelyssään

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija:
o hallitsee kehonhuollon teeman taidot ja tiedot ja soveltaa niitä luovasti omassa toiminnassaan
o analysoi ja kehittää työskentelytapoja omassa toiminnassaan

Ilmoittautumisaika

13.12.2021 - 21.01.2022

Ajoitus

12.01.2022 - 31.05.2022

Opintopistemäärä

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Toimipiste

Linnankadun taidekampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

5 - 15

Koulutus
  • Esittävän taiteen koulutus
Opettaja
  • Minna Karesluoto
  • Pirjo Pennanen
Vastuuopettaja

Pirjo Pennanen

Ryhmät
  • PTEASS19
    Teatteri-ilmaisunohjaaja/sirkus

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- huoltaa omaa kehoaan ja sen toimintakykyä itsenäisesti
- kehittää omankehonsa toimintakykyä
- ehkäistä liikuntavammoja
- suunnitella ja toteuttaa kehonhuollollisia menetelmiä itsenäisesti

Sisältö

Sirkuksen tekniikkaopintoja tukeva opintokokonaisuus, jonka tavoitteena on ohjata opiskelijaa huoltamaan omaa kehoaan ja ylläpitämään kehon toimintakykyä elinikäisesti. Opinnot sisältävät erilaisia kehonhuoltomenetelmiä, jotka auttavat opiskelijaa rakentamaan oman kehonhuolto-ohjelman. Opinnot koostuvat teorian ja käytännön luennoista, harjoituksista ja harjoitustöistä. Lisäksi opinnot sisältävät kehonhuolto-ohjelman kirjallisen toteutussuunnitelman, itsenäisen toteutuksen ja siitä raportoinnin.

Opetusmenetelmät

Monimuotoisia oppimismenetelmiä; vuorovaikutteinen teoreettisen asian käsittely, itsenäiset oppimistehtävät (mm. tiedonhakua ja oman kehon harjoitusohjelman laatimista ja toteuttamista) sisältäen itsereflektiota. Omaan kehoon perehtyminen, toiminnalliset harjoitteet

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Orientaatiotehtävä, ohjeistus ITSissä, palautus 26.1. mennessä
Oppimispäiväkirja, ohjeistus ITSissä. Palautus 4.5. mennessä

Sisällön jaksotus

Tavoitteena on, että
- opiskelija tiedostaa omaan kehoon liittyviä rakenteellisia ja toiminnallisia haasteita ja mahdollisuuksia, vahvuudet ja kehittämisen kohteet
- opiskelija saa työkaluja rakenteellisten ja toiminnallisten kehollisten haasteiden työstämiseen ja edelleen kehittämiseen
- opiskelija oppii rakentamaan oman kehonhuolto-ohjelman sirkuskoulutuksen työjärjestyksen sisälle, toteuttaa ohjelmaa itsenäisesti ja osaa jakaa oppimiskokemuksiaan toisille opiskelijoille
- kehoa kuuntelevan ja kehon viestejä kunnioittavan asenteen etsiminen ja löytäminen omaan työskentelyyn

Sisältö:
- opiskelija analysoi ja kirjaa ylös omat keholliset rakenteelliset ja toiminnalliset mahdollisuudet, vahvuudet ja kehittämisen kohteet
- haasteiden käsitteleminen yksilöllisesti oman suunnitelman luomisessa ja toteuttamisessa
- opiskelija suunnittelee oman kehonhuolto-ohjelman yhdessä fysioterapeuttiopiskelijoiden kanssa
- opiskelija toteuttaa omaa kehonhuolto-ohjelmaa suunnitelman mukaisesti ja pitää yllä oppimispäiväkirjaa
- oppimiskokemuksien yhteinen jakaminen yhdessä keskustellen ohjelmien päättyessä ja nivelvaiheissa
- opiskelija osallistuu yhteisiin lähiopetustunteihin aktiivisena opiskelijana


HUOM! Tapaamiset ICT -talolla, osoitteessa Joukahaisenkatu 3. Pääoven aulasta pääset B -osaan kääntymällä vasemmalle ja toiseen kerrokseen portaista heti infoa vastapäätä. Luokat sijaitsevat portaikon läheisyydessä.

Suunnitelma:
19.1. klo 13.30-15.30: / PP ja TH
- Tutustuminen, orientoituminen opintojaksolle, TILA ICT-talo B2035
26.1. Itsenäistä opiskelua; tehtävä, jonka palautus tämän päivän -iltaan mennessä
2.2. klo 13.30-16.30 ICT -talo, B2038, B2049 (2. kerros, pääovista vasemmalle) / TH ja ft-opiskelijat
- Yksilölliseen fysioterapeuttiseen tutkimiseen osallistuminen erillisen aikataulun mukaisesti
9.2. klo 13.30-16.30 ICT -talo B2038, B2049 (2. kerros, pääovista vasemmalle) / TH ja ft-opiskelijat
- Yksilölliseen fysioterapeuttiseen ohjaukseen osallistuminen erillisen aikataulun mukaisesti
16.2. klo 13.30-16.30 ICT -talo, B2038 / TH
- Voimaharjoittelun teoriaa ja toteuttamista käytännössä
23.3. viikko 8, vapaa
2.3. Itsenäistä opiskelua, yksilöllisen harjoitusohjelman tekemistä
9.3. klo 13.30- 15.30 ICT B2038 / TH
- Liikkuvuusharjoittelun teoriaa ja toteuttamista käytännössä
16.3. klo 13.30-16.30 ICT B2038 ja B2049 / TH ja ft-opiskelijat
- Yksilöllisen harjoitusohjelman kontrollikäynti
23.3. Itsenäistä opiskelua, yksilöllisen harjoitusohjelman tekemistä
30.3. klo 13.30- 15.30 ICT B2038 / TH
- Palautuminen ja rentoutuminen fyysisessä harjoittelussa; teoriaa ja käytäntöä
6.4. Itsenäistä opiskelua
13.4. klo 13.30- 15.30 ICT B2040 / PP
- Oman osaamisen kehittäminen harjoitteluohjelman muokkaamisessa; lähdekritiikki, tiedonhaku. Toiminnallista harjoittelua
20.4. Itsenäistä opiskelua
27.4. klo 13.30-16.30 ICT -talo B2038 ja B2049 / TH ja ft-opiskelijat
- Yksilöllinen fysioterapeuttinen loppuarvio;
4.5. Itsenäistä opiskelua
vara-aika yksilöllisiin fysioterapeuttisiin loppuarvioihin ICT B2038 ja B2049
11.5. klo 13.30- 15.00 ICT B2038 / TH
- Opintojakson päätös

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi:
- aktiivinen ammattimainen asenne ja rehellinen läsnäolo itselle, muille, aiheeseen ja harjoitteisiin
- ohjelman toteuttaminen ja oppimispäiväkirjan ylläpitäminen ja palauttaminen opintojakson lopussa
- rakentavan palautteen antaminen itselle ja muille

Arvioinnissa hyödynnetään myös Sirkuskoulutuksen arviointiperusteita alla kuvatulla tavalla. Arvioinnin tekee Pirjo Pennanen

Hylätty (0)

Arviointikriteerin taso 1-2 ei täyty

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskeilija:
o soveltaa annettuja ohjeita tarkoituksenmukaisesti työskentelyssään, palauttaa annetut oppimistehtävät
o käyttää ja soveltaa opittuja käsitteitä loogisesti oppimispäiväkirjassa
o osallistuu dialogisesti opintojakson vuorovaikutustilanteisiin

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija:
o tunnistaa oppimistapansa ja kykenee oppimistyyliensä kehittämiseen
o itsearvioi perustellusti taidollista ja tiedollista ammatillista osaamistaan
o yhdistää ja soveltaa aiemmin opittuja luovasti työskentelyssään

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija:
o hallitsee kehonhuollon teeman taidot ja tiedot ja soveltaa niitä luovasti omassa toiminnassaan
o analysoi ja kehittää työskentelytapoja omassa toiminnassaan