Liikeilmaisu 4Laajuus (2 op)
Tunnus: 2011283
Laajuus
2 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- baletin ja nykytanssin tanssitekniset ja ilmaisulliset perustaidot
- tunnistaa ajattelun ja liikkeen yhteyden
- suunnitella, luoda ja muokata liikemateriaalia ja kehittää liikefraaseja
- analysoida omaa ja näkemäänsä liikemateriaalia
- arvioida omaa työskentelyään ja etenemistään tanssiteknisissä ja liikeilmaisullisissa taidoissa
Sisältö
Sirkuksen tekniikkaopintoja tukeva opintokokonaisuus, jonka tarkoituksena on syventää opiskelijan ilmaisullista kyvykkyyttä. Opintojakso koostuu baletin ja nykytanssin tekniikkaopinnoista, liikeimprovisaatiosta ja komposition sekä koreografian opinnoista. Opinnoissa keskeistä on opiskelijan liikkeellisen luovan kyvykkyyden ja liikeanalysoinnin taidon kehittäminen. Opinnot toteutetaan ryhmäopetuksessa, ne sisältävät käytännön harjoituksia, harjoitustöitä ja demoja.
Ilmoittautumisaika
19.08.2024 - 30.09.2024
Ajoitus
30.08.2024 - 18.12.2024
Opintopistemäärä
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
Linnankadun taidekampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Esittävän taiteen koulutus
Opettaja
- Minna Karesluoto
Ryhmät
-
PTEASS21Teatteri-ilmaisunohjaaja/sirkus
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- baletin ja nykytanssin tanssitekniset ja ilmaisulliset perustaidot
- tunnistaa ajattelun ja liikkeen yhteyden
- suunnitella, luoda ja muokata liikemateriaalia ja kehittää liikefraaseja
- analysoida omaa ja näkemäänsä liikemateriaalia
- arvioida omaa työskentelyään ja etenemistään tanssiteknisissä ja liikeilmaisullisissa taidoissa
Sisältö
Sirkuksen tekniikkaopintoja tukeva opintokokonaisuus, jonka tarkoituksena on syventää opiskelijan ilmaisullista kyvykkyyttä. Opintojakso koostuu baletin ja nykytanssin tekniikkaopinnoista, liikeimprovisaatiosta ja komposition sekä koreografian opinnoista. Opinnoissa keskeistä on opiskelijan liikkeellisen luovan kyvykkyyden ja liikeanalysoinnin taidon kehittäminen. Opinnot toteutetaan ryhmäopetuksessa, ne sisältävät käytännön harjoituksia, harjoitustöitä ja demoja.
Opetusmenetelmät
Vertaisoppiminen. Kuunteleminen, havainnoiminen ja analysoiminen. Kirjoittamalla oppiminen.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Online opetus ja lähiopetus.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opetukseen osallistuminen aktiivisena oppijana ammattimaisella asenteella ja motivaatiolla. Lyhyen esseen tai portfolion tekeminen taiteellisen opinnäytetyön ajatuksellisesta taustasta ja motiiveista. Kirjallisen aiesuunnitelman tekeminen sekä aiesuunnitelman muokkaaminen työsuunnitelmaksi sisältäen aikataulusuunnitelman osatavoitteineen. Tehtävien palautus Itslearningiin omiin kansioihin
Sisällön jaksotus
Liikeilmaisun opintojakson aikana opiskelija tapaa taiteellisten opinnäytetöiden ohjaavat opettajat ja kuulee heidän kasvutarinansa taiteen oppijasta taiteen ammattilaiseksi. Lisäksi ammattilaiset kertovat omasta taidekäsityksestään ja sen muokkautumisesta nykyisenlaiseksi. Lisäksi ammattilaiset kertovat heille tyypillisestä taiteellisen luomisen prosessista, sen vaiheista ja hyviksi havaituista käytännöistä ja toimintatavoista.
Opintojakson aikana opiskelija suunnittelee, hautoo, testaa ja jakaa ajatuksiaan sekä ideoitaan taiteelliseen opinnäytetyöhönsä toisten kanssa. Lisäksi jakson aikana hän ideoi ja suunnittelee taiteellisen opinnäytetyönsä prosessin aiesuunnitelmasta työ- ja tuotantosuunnitelmaan yksilönä ja yhteistoiminnallisesti. Jakson aikana opiskelija työstää taiteellisen opinnäytetyönsä aiesuunnitelmasta työsuunnitelmaksi ja jakaa työn edistämisen osatavoitteina aikataulusuunnitelmaksi keväälle 2025.
Opintojaksolla keskitytään oppimaan taiteellisen työn suunnittelua, luomista, hautomista ja edelleen kehittämistä opiskelijan omaa taiteellista opinnäytetyötä varten.
Tavoitteena on:
- että, opiskelija löytää taiteellisen opinnäytetyön ideat, aiheet, elementit ja työstää taiteellisten opinnäytetyönsä suunnitelman aiesuunnitelmasta työsuunnitelmaksi
- opiskelijan liikkeellisen luovan kyvykkyyden aktivointi ja taiteellisten ideoiden jakaminen sekä niistä rakentavan palautteen antaminen sekä vastaanottaminen
- että opiskelija osaa järjestellä sirkuksen liikemateriaalia ja välineitä tilassa, ajassa, voimankäytössä ja energian suhteen omien taiteellisten tavoitteidensa mukaisesti sekä osaa yhdistellä sirkuksen elementtejä muihin esittävien taiteiden elementteihin
- että opiskelija osaa ottaa vastaan rakentavaa palautetta opettajalta ja opiskelijakollegoilta analyyttisesti suodattaen ja antaa rakentavaa palautetta toisten ideoille sekä näkemästään liikekielestä rakentavasti
- että opiskelija soveltaa aiempia sirkustekniikan, tanssin ja liikeilmaisun sekä näyttämöilmaisun oppeja omassa taiteellisen opinnäytetyön luovassa työskentelyssään sekä opinnäytetöiden tuotannollisessa festivaalin suunnittelussa
- että, opiskelija kykenee omalla kehollaan ja sirkusvälineillä ilmaisemaan opinnäytetyönsä tavoitteen mukaista koreografista ja dramaturgista ideaa
Opetuksen tapaamiskerrat ja opettajat:
pe 6.9. klo 9-12:15 opintojakson aloitus, Minna Karesluoto ja Kristina Vahvaselkä, online
pe 20.9. klo 9-12:15 Hedda Liukkala, online
pe 4.10. klo 9-12:15 ja/ tai 11.10. klo 9-12:15 aikana, 3h yhteensä, Marko Karvo online
pe 8.11. klo 9-12:15 (klo 9-10:30 Iso sirkussali, klo 10:45-12:15 studionäyttämö), Salla Hakanpää, lähi
to 14.11. klo 10:45-12:15 Iso sirkussali, Laura Tikka, lähi
pe 15.11. klo 9-12:15, Juho Sarno, online
to 21.11. klo 10:45-12:15 Iso sirkussali, Laura Tikka, lähi
pe 29.11. klo 9-10:30 opintojakson lopetus ja työsuunnitelmien esittely toisille, Minna Karesluoto ja Kristina Vahvaselkä, online
Tapaamiskerrat yhteensä 19,5h.
Oppimistehtävät omalla ajalla: 34,5h.
Opintojakson laajuus: 2op
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssi arvioidaan asteikolla 0-5. Arvioinnissa huomioidaan opiskelijan läsnäolon aktiivisuus opetuksessa ja opiskelijan motivaatio, ammattimainen asenne ja tavoitteellisuus opinnoissa. Lisäksi arvioinnissa huomioidaan oppimistehtävien toteuttaminen annetussa aikataulussa. Arvioinnissa huomioidaan myös opiskelijan taito ottaa vastaan toisten palautetta sekä antaa rakentavaa palautetta kuulemastaan ja näkemästään toisille. Lisäksi arvioinnissa huomioidaan opiskelijan heittäytymiskykyä luovaan ilmaisuun ja liikkeellisiin kokeiluihin sekä suunnittelun, tavoitteenasettelun ja aikatauluttamisen sekä sitoutumisen kyvykkyyttä.
Opintojaksolla harjoitellaan kuuntelemaan ja kuulemaan toisia kollegoita sekä antamaan ja vastaanottamaan palautetta rakentavalla tavalla. Pyrkimyksenä on näkemään ja kuuntelemaan oppiminen, dialogiin pyrkiminen ja ylläpitäminen opiskelija-opiskelija, opettaja-opiskelija, opiskelija-oma osaaminen, opiskelija-oma sirkusväline, opiskelija- omat sirkuslajit välillä. Jakson aikana opiskelija luo taiteellisen opinnäytetyönsä aiesuunnitelmasta työsuunnitelmaksi. Lisäksi Grande Finale, sirkuksen opinnäytetyöfestivaalin tuotannollinen suunnittelu saa raamit: aikataulutuksen ja vastuut yhteisesti sopimalla. Opintojakson lähiopetuksen lisäksi opiskelija kirjoittaa oman taiteellisen opinnäytetyönsä aiheesta esseen, jossa hän kartoittaa oman aiheen tai omien työskentelymetodiensa taustoja tarkemmin.
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole osallistunut opintojakson opetukseen aktiivisella läsnäololla, ammattimaisella asenteella ja motivaatiolla. Opintojakson oppimistehtävät puuttuvat.
Ilmoittautumisaika
21.08.2023 - 30.09.2023
Ajoitus
01.09.2023 - 20.12.2023
Opintopistemäärä
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
Linnankadun taidekampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Esittävän taiteen koulutus
Opettaja
- Minna Karesluoto
- Laura Tikka
Ryhmät
-
PTEASS20Teatteri-ilmaisunohjaaja/sirkus
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- baletin ja nykytanssin tanssitekniset ja ilmaisulliset perustaidot
- tunnistaa ajattelun ja liikkeen yhteyden
- suunnitella, luoda ja muokata liikemateriaalia ja kehittää liikefraaseja
- analysoida omaa ja näkemäänsä liikemateriaalia
- arvioida omaa työskentelyään ja etenemistään tanssiteknisissä ja liikeilmaisullisissa taidoissa
Sisältö
Sirkuksen tekniikkaopintoja tukeva opintokokonaisuus, jonka tarkoituksena on syventää opiskelijan ilmaisullista kyvykkyyttä. Opintojakso koostuu baletin ja nykytanssin tekniikkaopinnoista, liikeimprovisaatiosta ja komposition sekä koreografian opinnoista. Opinnoissa keskeistä on opiskelijan liikkeellisen luovan kyvykkyyden ja liikeanalysoinnin taidon kehittäminen. Opinnot toteutetaan ryhmäopetuksessa, ne sisältävät käytännön harjoituksia, harjoitustöitä ja demoja.
Opetusmenetelmät
Opinnot toteutetaan ryhmäopetuksessa, ne sisältävät käytännön harjoituksia yksin ja ryhmässä. Opiskelijoiden tulee myös valmistaa demo- esitys. Opetuksessa hyödynnetään mallioppimista, tutkivaa oppimista, vertaisoppimista sekä oppimista jatkuvaa palautteen annon kautta. Itsereflektion eli oman toiminnan itsearvioinnin ja tarkastelun taidon kehittyminen on tärkeä osa opintojaksoa.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Lähiopetus ryhmässä sisältäen yksilö- ja ryhmätyöskentelyä käytännönharjoitteiden ja demojen kautta.
Sisällön jaksotus
Tavoitteet
Opiskelija osaa suunnitella, luoda ja muokata itselleen ominaista liikemateriaalia ja kokeilla rohkeasti eri tapoja ja tyylejä liikkua ja ilmaista itseään. Opiskelija osaa analysoida kriittisesti omaa ja näkemäänsä liikemateriaalia. Opiskelija osaa arvioida omaa työskentelyään ja etenemistään sekä pyrkii kulkemaan tavoitteellisesti kohti opinnäytetyötä liikeilmaisullisissa taidoissa.
Opiskelija luo aikataulusuunnitelman opinnäytetyön etenemisestä keväälle 2024, jonka lisäksi jakson aikana tehdään alustava suunnitelma koko ryhmän taiteellisten opinnäytteiden toteuttamisesta yhteistoiminnallisesti ja jaetaan tuotantoon liittyvät vastuut.
Sisällöt
Opintojaksolla kehitetään opiskelijan liikeilmaisullisia taitoja oman sirkusvälineen kanssa ja sen ympärillä. Keskeistä on opiskelijan oman, luonnollisen ilmaisutyylin löytäminen, jonka lisäksi jaksolla kannustetaan kokeilemaan eri tapoja ilmaista itseään. Opintojaksolla keskitytään luomaan pohja taiteelliselle opinnäytetyölle.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnin kohteet
Arviointi tapahtuu suhteessa opintojakson tavoitteisiin, opiskelijan omiin tavoitteisiin, lähtötasoon sekä vertaisryhmään. Lisäksi tapahtuu arviointi suhteessa kansalliseen ja kansainväliseen tasoon ja se perustuu Turun ammattikorkeakoulun ja esittävän taiteen yleisiin arviointikriteereihin.
Opintojaksossa arvioidaan:
1) läsnäolo (vähintään 80%)
2) opiskelijan aktiivisuus ja osallistuminen lähiopetuksen aikana tehtäviin oppimistehtäviin sekä opiskelijan ryhmätyötaidot
3) jatkuvan arvioinnin todettu tekninen taito ja kehittyminen
4) demo omasta päälajista
Hylätty (0)
Opiskelija ei osallistu opintojakson lähitunneille eikä suorita annettuja oppimistehtäviä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osallistuu opetukseen ja osaa toimia annettujen ohjeiden mukaisesti. Opiskelija tunnistaa opintojakson keskeiset tavoitteet, on tehnyt kaikki oppimistehtävät ja ottaa vastuuta sekä omasta että muiden turvallisuudesta. Opiskelija osaa toimia ryhmässä ja osallistuu yhteisön vuorovaikutustilanteisiin.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osallistuu opetukseen ja osaa toimia annettujen ohjeiden mukaisesti sekä harjoitella itsenäisesti. Opiskelija saavuttaa opintojakson keskeiset tavoitteet hyvin, on tehnyt kaikki oppimistehtävät ja osaa soveltaa oppimaansa luovasti loppudemossa. Opiskelija ottaa vastuuta sekä omasta että muiden turvallisuudesta ja rakentaa myönteistä oppimisilmapiiriä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osallistuu opetukseen ja osaa toimia annettujen ohjeiden mukaisesti sekä harjoitella itsenäisesti ja tavoitteellisesti. Opiskelija saavuttaa opintojakson keskeiset tavoitteet erinomaisesti sekä osaa reflektoida ja yhdistää oppimaansa aiempaan osaamiseensa. Opiskelija on tehnyt kaikki oppimistehtävät ja osaa soveltaa oppimaansa luovasti ja monipuolisesti loppudemossa. Opiskelija tunnistaa omat oppimistapansa ja osaa lisäksi tarkastella ja arvioida sekä omaa että ryhmänsä oppimista. Opiskelija ottaa vastuuta sekä omasta että muiden turvallisuudesta ja rakentaa myönteisestä oppimisilmapiiriä.
Ilmoittautumisaika
15.08.2022 - 15.09.2022
Ajoitus
08.09.2022 - 22.12.2022
Opintopistemäärä
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
Linnankadun taidekampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
5 - 10
Koulutus
- Esittävän taiteen koulutus
Opettaja
- Minna Karesluoto
Ryhmät
-
PTEASS19Teatteri-ilmaisunohjaaja/sirkus
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- baletin ja nykytanssin tanssitekniset ja ilmaisulliset perustaidot
- tunnistaa ajattelun ja liikkeen yhteyden
- suunnitella, luoda ja muokata liikemateriaalia ja kehittää liikefraaseja
- analysoida omaa ja näkemäänsä liikemateriaalia
- arvioida omaa työskentelyään ja etenemistään tanssiteknisissä ja liikeilmaisullisissa taidoissa
Sisältö
Sirkuksen tekniikkaopintoja tukeva opintokokonaisuus, jonka tarkoituksena on syventää opiskelijan ilmaisullista kyvykkyyttä. Opintojakso koostuu baletin ja nykytanssin tekniikkaopinnoista, liikeimprovisaatiosta ja komposition sekä koreografian opinnoista. Opinnoissa keskeistä on opiskelijan liikkeellisen luovan kyvykkyyden ja liikeanalysoinnin taidon kehittäminen. Opinnot toteutetaan ryhmäopetuksessa, ne sisältävät käytännön harjoituksia, harjoitustöitä ja demoja.
Opetusmenetelmät
Itseohjautuva oppiminen, vertaisoppiminen, oman ajattelun reflektointi, tiimityöskentely.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Lähiopetus, opiskelijalta opiskelijalle vertaispalaute, opettajalta opiskelijalle mentorointi, devisíng, improvisaatio, learning cafe
Opintojaksolla harjoitellaan antamaan ja vastaanottamaan palautetta rakentavalla tavalla. Pyrkimyksenä on näkemään ja kuuntelemaan oppiminen, dialogiin pyrkiminen ja ylläpitäminen opiskelija-opiskelija,opettaja-opiskelija, opiskelija-oma osaaminen, opiskelija-oma sirkusväline, opiskelija- omat sirkuslajit välillä. Jakson aikana opiskelija luo taiteellisen opinnäytetyönsä aiesuunnitelmasta työsuunnitelmaksi. Lisäksi Grande Finale, sirkuksen opinnäytetyöfestivaalin tuotannollinen suunnittelu saa raamit: aikataulutuksen ja vastuut yhteisesti sopimalla. Opintojakson lähiopetuksen lisäksi opiskelija kirjoittaa oman taiteellisen opinnäytetyönsä aiheesta esseen, jossa hän kartoittaa oman aiheen tai omien työskentelymetodiensa taustoja tarkemmin.
Sisällön jaksotus
Liikeilmaisun opintojakson aikana opiskelija suunnittelee, hautoo, testaa ja jakaa ajatuksiaan sekä ideoitaan taiteelliseen opinnäytetyöhönsä. Lisäksi jakson aikana ideoidaan ja suunnitellaan taiteellisten opinnäytteiden tuotannollista toteuttamista yhteistoiminnallisesti. Jakson aikana opiskelija työstää taiteellisen opinnäytetyönsä aiesuunnitelmasta työsuunnitelmaksi ja jakaa työn edistämisen osatavoitteiksi aikataulusuunnitelmaksi keväälle 2023.
Opintojaksolla suunnitellaan, luodaan, haudotaan ja edelleen kehitetään opiskelijan oman taiteellisen opinnäytetyön liikeilmaisua ja koreografiaa sekä opinnäytetyöfestivaalin kokonaistuotantoa.
Tavoitteena on:
- että, opiskelija löytää taiteellisen opinnäytetyön ideat, aiheet, elementit ja työstää taiteellisten opinnäytetyönsä suunnitelman aiesuunnitelmasta työsuunnitelmaksi
- opiskelijan liikkeellisen luovan kyvykkyyden aktivointi ja taiteellisten ideoiden jakaminen sekä niistä rakentavan palautteen antaminen sekä vastaanottaminen
- että opiskelija osaa järjestellä sirkuksen liikemateriaalia ja välineitä tilassa, ajassa, voimankäytössä ja energian suhteen omien taiteellisten tavoitteidensa mukaisesti
- että opiskelija osaa ottaa vastaan palautetta opettajalta ja opiskelijakollegoilta analyyttisesti suodattaen ja antaa palautetta toisten ideoille sekä näkemästään liikekielestä rakentavasti
- että opiskelija soveltaa aiempia sirkustekniikan, tanssin ja liikeilmaisun sekä näyttämöilmaisun oppeja omassa taiteellisen opinnäytetyön luovassa työskentelyssään sekä festivaalin suunnittelussa
- että, opiskelija kykenee omalla kehollaan ja sirkusvälineillä ilmaisemaan opinnäytetyönsä tavoitteen mukaista koreografista ja dramaturgista ideaa
Opetus toteutetaan ryhmäopetuksena.
Opintojakson laajuus: 2op, josta lähiopetuskerrat:
to 8.9. klo 13:15-14:45, to 15.9. klo 13:15-14:45, to 22.9. klo 13:15-14:45, to 22.9. klo 13:15-14:45, to 27.10. klo 13:15-14:45, to 10.11. klo 13:15-14:45, to 17.11., klo 13:15-14:45, to 24.11. klo 13:15-14:45, to 1.12. klo 13:15-14:45, to 15.12. klo 13:15-14:45
yhteensä 10X1,5h=15h
Kurssin laajuus yhteensä: 54h
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnin kohteena on opiskelijan aktiivinen, rehellinen ja ammattimainen läsnäolo, annettujen oppimistehtävien toteuttaminen määräajassa, vuorovaikutus toisten opiskelijoiden kanssa ja motivaatio.
Arvioinnissa noudatetaan esittävien taiteiden arviointikehikon ohjeita.