Siirry suoraan sisältöön

Ryhmän ohjaaminen ja pedagogiikka 2Laajuus (5 op)

Tunnus: 2011405

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa teatterilähtöisen opintokokonaisuuden opettajan valitsemille osallistujille. Opiskelija osaa ohjata ryhmää osallistavien ja eettisten periaatteiden mukaan. Opiskelija osaa käsitteellistää teatteri-ilmaisun ohjaajan työtä osana kulttuurihyvinvoinnin kontekstia.

Sisältö

Teatteriopetuksen suunnittelu ja toteutus tiimissä. Luennot, työpajat, harjoitteet, harjoitustyöt ja itsenäinen työ.

Ilmoittautumisaika

02.07.2024 - 20.10.2024

Ajoitus

22.10.2024 - 08.11.2024

Opintopistemäärä

5 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Toimipiste

Linnankadun taidekampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 16

Koulutus
  • Esittävän taiteen koulutus
Opettaja
  • Anna Hellstén
Ryhmät
  • PTEATS23
    Teatteri-ilmaisunohjaaja syksy 2023

Tavoitteet

Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa teatterilähtöisen opintokokonaisuuden opettajan valitsemille osallistujille. Opiskelija osaa ohjata ryhmää osallistavien ja eettisten periaatteiden mukaan. Opiskelija osaa käsitteellistää teatteri-ilmaisun ohjaajan työtä osana kulttuurihyvinvoinnin kontekstia.

Sisältö

Teatteriopetuksen suunnittelu ja toteutus tiimissä. Luennot, työpajat, harjoitteet, harjoitustyöt ja itsenäinen työ.

Oppimateriaalit

- Teatterikorkeakoulun julkaisusarja 2022: Anttila, Eeva (toim.) Ihmis- ja oppimiskäsitykset taideopetuksessa, https://disco.teak.fi/anttila/

- https://lastenkulttuuri.fi/materiaalit/menetelmaoppaat/

- https://taikusydan.turkuamk.fi/

- https://taikusydan.turkuamk.fi/uploads/2021/10/d2ca3c95-tietokortti_1_2021_taide-nuorten-tulevaisuustaitojen-tukena.pdf

- https://www.sitra.fi/artikkelit/nakokulmia-taiteen-ja-kulttuurin-vaikutuksiin/

- https://oppaat.finfami.fi/wp-content/uploads/sites/36/Omakuva_NYT_Ryhm%C3%A4nohjaajan_luonnoskirja_17012019_P%C3%84IVITETTY.pdf

- https://hyvinvoinnin-valitystoimisto.humak.fi//wp-content/uploads/sites/19/2015/08/Osallistavaa-taidetta-nuorten-parissa-PDF.pdf

Opetusmenetelmät

- Ryhmäkeskustelut teoria-alustusten pohjalta
- Pienryhmätyöskentely annettujen tehtävien mukaisesti
- Vertaispalautteen antaminen ja vastaanottaminen
- Itsenäinen työskentely

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojaksolla painottuvat dialogipedagogiikka, vertaisoppiminen sekä jaettu yhteisreflektio koko ryhmän kesken.

Pedagogiset mallit: yhteistoiminnallinen oppiminen, tutkiva oppiminen.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakson toteutus perustuu läsnäoloa vaativaan työskentelyyn. Yksittäisiä poissaoloja voi korvata erikseen pyydettävällä korvaavalla tehtävällä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Oppimistehtävät:
- kulttuurihyvinvoinnin lyhytkoulutus
- työpajakokonaisuuden suunnittelu ja kirjallinen ohjeistus
- soveltavan taiteen teko -esitelmä pienryhmissä
- vertais- ja itsearviointin osallistuminen
- reflektiivinen loppuraportti



Opintojakson rakenne on suunniteltu tukemaan opiskelijan työn jakautumista mahdollisimman tasaisesti. Teoriaopetus sekä pienryhmän ja itsenäisen työskentelyn ajoitukset vaihtelevat vuorotellen. Vertais- ja itsearviointi tukevat opiskelijan oppimista. Reflektiivinen loppuraportti ja kurssipalautteen antaminen tukevat opiskelijan oppimisprosessin hallitua päätöstä.

Sisällön jaksotus

22.10.-8.11.2024

Opintojaksolla perehdytään ihmis- ja oppimiskäsityksiin erityisesti taidepedagogiikan näkökulmasta sekä pohditaan omaa käyttöteoriaa taidekasvatuksen viitekehyksessä. Teoreettista viitekehystä sovelletaan opintojakson aikana suunnitelluissa työpajakokonaisuuksissa.

Viestintäkanava ja lisätietoja

It´s learning -alusta
sähköposti: anna.hellsten@turkuamk.fi

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnin kohteet:
- läsnäolo ja osallistuminen opintojakson oppimistehtäviin
- ammattimainen työote työpajoihin liittyvässä tehtäväkokonaisuudessa
- oman ajattelun ja reflektion osoittaminen dialogisissa oppimistilanteissa

Hylätty (0)

Opiskelija ei osallistu opintojakson lähiopetukseen.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osallistuu opetukseen ja pienryhmätyöskentelyyn sekä palauttaa annetut tehtävät.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Lisäksi opiskelija osallistuu aktiivisesti tunneilla käytävään keskusteluun sekä kantaa ammattimaisesti vastuuta yhteisestä työskentelystä edistämällä ja kannattelemalla sitä tarpeiden mukaisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Lisäksi opiskelija osoittaa reflektiivistä ajattelua ja omaan toimintaan liittyvää kriittistä tarkastelua kurssin dialogisissa tilanteissa sekä loppuraportissaan.

Ilmoittautumisaika

31.08.2023 - 29.09.2023

Ajoitus

02.10.2023 - 27.10.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Toimipiste

Linnankadun taidekampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

8 - 16

Koulutus
  • Esittävän taiteen koulutus
Opettaja
  • Anna Hellstén

Tavoitteet

Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa teatterilähtöisen opintokokonaisuuden opettajan valitsemille osallistujille. Opiskelija osaa ohjata ryhmää osallistavien ja eettisten periaatteiden mukaan. Opiskelija osaa käsitteellistää teatteri-ilmaisun ohjaajan työtä osana kulttuurihyvinvoinnin kontekstia.

Sisältö

Teatteriopetuksen suunnittelu ja toteutus tiimissä. Luennot, työpajat, harjoitteet, harjoitustyöt ja itsenäinen työ.

Oppimateriaalit

- Teatterikorkeakoulun julkaisusarja 2022: Anttila, Eeva (toim.) Ihmis- ja oppimiskäsitykset taideopetuksessa, https://disco.teak.fi/anttila/

- https://lastenkulttuuri.fi/materiaalit/menetelmaoppaat/

- https://taikusydan.turkuamk.fi/

- https://taikusydan.turkuamk.fi/uploads/2021/10/d2ca3c95-tietokortti_1_2021_taide-nuorten-tulevaisuustaitojen-tukena.pdf

- https://www.sitra.fi/artikkelit/nakokulmia-taiteen-ja-kulttuurin-vaikutuksiin/

- https://oppaat.finfami.fi/wp-content/uploads/sites/36/Omakuva_NYT_Ryhm%C3%A4nohjaajan_luonnoskirja_17012019_P%C3%84IVITETTY.pdf

- https://hyvinvoinnin-valitystoimisto.humak.fi//wp-content/uploads/sites/19/2015/08/Osallistavaa-taidetta-nuorten-parissa-PDF.pdf

Opetusmenetelmät

- Ryhmäkeskustelut teoria-alustusten pohjalta
- Pienryhmätyöskentely annettujen tehtävien mukaisesti
- Vertaispalautteen antaminen ja vastaanottaminen
- Itsenäinen työskentely loppuraportin, itsearvion ja opintojakson palautteen osalta

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

-

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojaksolla painottuvat dialogipedagogiikka, vertaisoppiminen pienryhmätyöskentelyssä sekä jaettu yhteisreflektio koko ryhmän kesken.

Pedagogiset mallit: yhteistoiminnallinen oppiminen, tutkiva oppiminen.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakson toteutus perustuu läsnäoloa vaativaan ryhmätyöskentelyyn. Yksittäisiä poissaoloja voi korvata erikseen pyydettävällä korvaavalla tehtävällä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Oppimistehtävät:
- osallistuminen opintojakson toteutukseen
- työpajakokonaisuuden suunnittelu ja toteutus pienryhmässä
- taiteilijahaastattelun tekeminen ja sen esittely muulle ryhmälle
- vertaisarviointiin - ja itsearviointin osallistuminen
- reflektiivinen loppuraportti
- opintojaksopalautteen antaminen


Opintojakson rakenne on suunniteltu tukemaan opiskelijan työn jakautumista mahdollisimman tasaisesti. Teorian alustukset sekä pienryhmän ja itsenäisen työskentelyn ajoitukset vaihtelevat vuorotellen. Vertais- ja itsearviointi tukevat opiskelijan omaa oppimista. Reflektiivinen loppuraportti ja kurssipalautteen antaminen tukevat opiskelijan oppimisprosessin hallitua päätöstä.

Sisällön jaksotus

2.10.-27.10.2023

Opintojaksolla perehdytään ihmis- ja oppimiskäsityksiin erityisesti taidepedagogiikan näkökulmasta. Lisäksi opintojaksolla toteutetaan työpajakokonaisuus Turun ammatti-instituutin opiskelijoille ja tutustutaan kentällä toimiviin taiteilijapedagogeihin haastatteluiden avulla.

Viestintäkanava ja lisätietoja

It´s learning -alusta
sähköposti: anna.hellsten@turkuamk.fi

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnin kohteet:
- läsnäolo ja osallistuminen
- taiteilijahaastattelun toteuttaminen
- ammattimainen työote työpajoihin liittyvässä tehtäväkokonaisuudessa
- oman ajattelun ja reflektion osoittaminen dialogisissa oppimistilanteissa

Arviointi perustuu opettajan arvioinnin lisäksi vertais- sekä itsearviointiin. Vertaisarviointi toteutetaan työpajakokonaisuuden päätteeksi. Itsearviointia suoritetaan loppuraportin yhteydessä.

Hylätty (0)

Opiskelija ei osallistu opintojakson lähiopetukseen.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osallistuu opetukseen ja pienryhmätyöskentelyyn sekä palauttaa annetut tehtävät.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Lisäksi opiskelija osallistuu aktiivisesti tunneilla käytävään keskusteluun, kantaa ammattimaisesti vastuuta pienryhmän työskentelystä edistämällä ja kannattelemalla sitä suunnittelutyön sekä työpajojen aikana.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Lisäksi opiskelija osoittaa reflektiivistä ajattelua ja omaan toimintaan liittyvää kriittistä tarkastelua kurssin dialogisissa tilanteissa sekä loppuraportissaan.

Ilmoittautumisaika

31.08.2022 - 30.10.2022

Ajoitus

30.09.2022 - 25.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Toimipiste

Linnankadun taidekampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

8 - 20

Opettaja
  • Marja Susi
  • Anna Hellstén

Tavoitteet

Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa teatterilähtöisen opintokokonaisuuden opettajan valitsemille osallistujille. Opiskelija osaa ohjata ryhmää osallistavien ja eettisten periaatteiden mukaan. Opiskelija osaa käsitteellistää teatteri-ilmaisun ohjaajan työtä osana kulttuurihyvinvoinnin kontekstia.

Sisältö

Teatteriopetuksen suunnittelu ja toteutus tiimissä. Luennot, työpajat, harjoitteet, harjoitustyöt ja itsenäinen työ.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojakson yhtenä painopisteenä ovat taiteen ja kulttuurin hyvinvointivaikutukset. Teemaa sovelletaan laajasti käsitettynä työpajoihin sen mukaan, minkälaisia toiveita ammatti-instituutin opiskelijoilla on omien opintojensa puitteissa. Työote on ensisijaisesti kokemuksellinen, mutta ryhmän tarpeiden mukaan heille voi myös tarjota esimerkkejä menetelmistä omien opintojen puitteissa toteutettaviin sisältöihin.

Opintojaksoon kuuluu myös Diversi Date -hankkeen tarjoama improvisaatiokoulutus, jonka toteuttaa nuorten kanssa kouluissa työskennellyt improvisaatiokouluttaja Johanna Novak. Impropaja on 4.10. tiistaina 9-15.
Improvisaatiota menetelmänä voi soveltaa työpajoissa tilanteen mukaan.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson aikana syvennetään omaa osaamista ryhmän ohjaamisesta. Painopistealueena ovat taiteen ja kulttuurin hyvinvointivaikutukset teatteri-ilmaisun ohjaajan työssä.
Opintojaksolla tutustutaan ajankohtaiseen tietoon taiteen ja kulttuurin hyvinvointivaikutuksista ja suunnitellaan sekä toteutetaan kolmen työpajan kokonaisuus pienryhmissä Turun ammatti-instituutin lähihoitajaopiskelijoille.
Työpajojen sisältö suunnitellaan osallistujaryhmien tarpeiden sekä ohjaajien omien tavoitteiden mukaan.

Opintojakson päätteeksi kirjoitetaan raportti omasta oppimiskokemuksesta ja opintojakson teemojen mahdollisuuksista teatteri-ilmaisun ohjaajan työssä.

Sisällön jaksotus

3.10.-28.10.2022
Opintojakson puitteissa toteutetaan työpajat Turun ammatti-instituutin opiskelijoille TAI:n Ruiskadun kampuksen tiloissa.

Huippuosaajat: 1 ja 2 , kahdessa eri tilassa yhtä aikaa
tutustumiskerta 6.10. 9-10
Työpajat
12.10. klo 9-12
26.10. klo 9-12

Lasten ja nuorten erikoistujat 1 ja 2, kahdessa eri tilassa yhtä aikaa
tutustumiskerta 5.10. 9-10
Työpajat
5.10 . klo 9-12
13.10. klo 9-12
Lisäksi tämä ryhmä tekee lyhyen Juniori-AMK -työpajan 26.10. aamulla Taideakatemian tiloissa (n. 30 min + kuljetus tanssin ja sirkuksen tiloihin)

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Läsnäolo opetuksessa ja osallistuminen
-annettujen tehtävien suorittaminen määräajassa
-sisällön kehittäminen itsenäisesti ja yhdessä ryhmän kanssa
-ohjaajana toimiminen ja siinä kehittyminen
-vuorovaikutus osana prosessia
-raportti

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

-opiskelija on läsnä opetuksessa
-opiskelija ymmärtää perustiedot sisällöstä
-annettujen tehtävien suorittaminen

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

-läsnäolo opetuksessa
-opiskeltavan sisällön soveltaminen ja kehittäminen ryhmässä ja yksilönä sekä ohjaustilanteissa
-ryhmätehtävissä rakentavasti ja reflektiivisesti toimiminen, sisällön soveltaminen jäsennetysti
-oman reflektiokyvyn osoittaminen suhteessa annettuihin tehtäviin

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

-läsnäolo opetuksessa
-opiskeltavan sisällön soveltaminen ryhmässä ja yksilönä sekä ohaustilanteissa
-ryhmätehtävissä rakentavasti ja reflektiivisesti toimiminen, sisällön soveltaminen jäsennetysti
-oman reflektiokyvyn osoittaminen suhteessa annettuihin tehtäviin
-lisäksi sisällön kehittäminen erityisen kiitettävällä tavalla yksilönä ja ryhmässä