Kehonhuolto 2bLaajuus (2 op)
Tunnus: 2011446
Laajuus
2 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- huoltaa omaa kehoaan ja sen toimintakykyä itsenäisesti
- kehittää omankehonsa toimintakykyä
- ehkäistä liikuntavammoja
- suunnitella ja toteuttaa kehonhuollollisia menetelmiä itsenäisesti
Sisältö
Sirkuksen tekniikkaopintoja tukeva opintokokonaisuus, jonka tavoitteena on ohjata opiskelijaa huoltamaan omaa kehoaan ja ylläpitämään kehon toimintakykyä elinikäisesti. Opinnot sisältävät erilaisia kehonhuoltomenetelmiä, jotka auttavat opiskelijaa rakentamaan oman kehonhuolto-ohjelman. Opinnot koostuvat teorian ja käytännön luennoista, harjoituksista ja harjoitustöistä. Lisäksi opinnot sisältävät kehonhuolto-ohjelman kirjallisen toteutussuunnitelman, itsenäisen toteutuksen ja siitä raportoinnin.
Ilmoittautumisaika
09.12.2023 - 31.01.2024
Ajoitus
08.01.2024 - 31.05.2024
Opintopistemäärä
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
Linnankadun taidekampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Esittävän taiteen koulutus
Opettaja
- Minna Karesluoto
Ryhmät
-
PTEASS22Teatteri-ilmaisunohjaaja/sirkus
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- huoltaa omaa kehoaan ja sen toimintakykyä itsenäisesti
- kehittää omankehonsa toimintakykyä
- ehkäistä liikuntavammoja
- suunnitella ja toteuttaa kehonhuollollisia menetelmiä itsenäisesti
Sisältö
Sirkuksen tekniikkaopintoja tukeva opintokokonaisuus, jonka tavoitteena on ohjata opiskelijaa huoltamaan omaa kehoaan ja ylläpitämään kehon toimintakykyä elinikäisesti. Opinnot sisältävät erilaisia kehonhuoltomenetelmiä, jotka auttavat opiskelijaa rakentamaan oman kehonhuolto-ohjelman. Opinnot koostuvat teorian ja käytännön luennoista, harjoituksista ja harjoitustöistä. Lisäksi opinnot sisältävät kehonhuolto-ohjelman kirjallisen toteutussuunnitelman, itsenäisen toteutuksen ja siitä raportoinnin.
Arviointiasteikko
H-5
Ilmoittautumisaika
10.12.2022 - 08.01.2023
Ajoitus
09.01.2023 - 02.06.2023
Opintopistemäärä
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
Linnankadun taidekampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
5 - 10
Koulutus
- Esittävän taiteen koulutus
Opettaja
- Minna Karesluoto
Ryhmät
-
PTEASS21Teatteri-ilmaisunohjaaja/sirkus
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- huoltaa omaa kehoaan ja sen toimintakykyä itsenäisesti
- kehittää omankehonsa toimintakykyä
- ehkäistä liikuntavammoja
- suunnitella ja toteuttaa kehonhuollollisia menetelmiä itsenäisesti
Sisältö
Sirkuksen tekniikkaopintoja tukeva opintokokonaisuus, jonka tavoitteena on ohjata opiskelijaa huoltamaan omaa kehoaan ja ylläpitämään kehon toimintakykyä elinikäisesti. Opinnot sisältävät erilaisia kehonhuoltomenetelmiä, jotka auttavat opiskelijaa rakentamaan oman kehonhuolto-ohjelman. Opinnot koostuvat teorian ja käytännön luennoista, harjoituksista ja harjoitustöistä. Lisäksi opinnot sisältävät kehonhuolto-ohjelman kirjallisen toteutussuunnitelman, itsenäisen toteutuksen ja siitä raportoinnin.
Oppimateriaalit
www.fedec.eu :
Instruction Manual: Theory, guidance and good practice for training (koostaneet: Sven Demey & James Wellington)
Ahonen,J. 2007. MP Power Pilates. Gummerus. Jyväskylä.
Isacowitz, R. Clippinger, K. 2011. Pilates Anatomy. Human Kinetics. USA.
Siler, B. 2000. The Pilates Body. Broadway Books. USA.
Ungaro, A. 2002. Pilates. Body in motion. Dorling Kindersley. USA. ja sivustot:
www.pilatesanytime.com
www.pilatesology.com
Opetusmenetelmät
Tekemällä ja kokeilemalla oppiminen. Kokemuksellinen ja liikkeellinen oppiminen. Vuorovaikutuksellinen oppiminen. Vertaisoppiminen. Lukemalla ja analysoimalla oppiminen.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Lähiopetus ryhmässä. Yksilö- ja pariharjoitukset. Erilaisten kehonhuoltotekniikoiden kokeileminen ja tutkiminen käytännön kautta. Kehonhuoltokirjallisuuteen ja opinnäytteisiin tutustuminen ja lukemansa soveltaminen oppimistehtävissä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Laajuus: 2op, lähiopetusta 15X1,5h= 22,5h
Kurssin laajuus 2X27h= 54h
Oppimistehtävät: 31h
Lähiopetuksen aika: pe klo 15-16.30
Paikka: Pikku sirkussali ja Kehonhuoltotila sen valmistuttua
Oppimistehtävät:
1) Lue Training Theory Fedec:n Pedagogical tools materiaalista. Kirjoita siitä suomenkielinen tiivistelmä, jossa pohdit päälajisi harjoittelua ja oppimista seuraavissa ominaisuuksissa: liikkuvuus, voima (kestävyys, nopeus, maksimi), koordinaatio ja tasapaino. Miten näitä ominaisuuksia lajeissasi kehitetään? Mikä niistä korostuu ja mikä ominaisuus jää vähemmälle huomiolle? Analysoi itseäsi ko. ominaisuuksissa, vahvuuksiasi ja heikkouksiasi ja miten olet havainnoinut niitä sirkuksen päälajiopintojen harjoitteissa.
Tehtävän palautus 19.5.2023 mennessä pdf-muodossa.
2) Suunnittele itsellesi 15-20 min mittainen lämmittelyrutiini oman päälajisi harjoitteluun, jossa herätät kehon ja mielen mahdollisimman huolellisesti. Kuvaa rutiini videolle. Huomioi rutiinissa kaikki kehon osat (nivelet), tuki, liikkuvuus, koordinaatio ja tasapaino.
Tehtävän palautus Minnalle videotallenteena 31.3.2023 mennessä.
3) Suunnittele itsellesi 12 viikon/ 3 kuukauden kehonhuolto-ohjelma koulun ohjelman rinnalle viikoille 9-20.. Aloita arvioimalla omia vahvuuksiasi ja kehittämisen kohteita kehon eri ominaisuuksissa. Pohdi kehon eri osia ja niiden symmetriaa. Pohdi minkälainen on kunkin viikon työjärjestyksen ohjelma ja minkälaisia asioita kehität koulupäivän aikana ja miten harjoitteet kuormittavat kehoasi.
Tee kirjallinen suunnitelma, joka sisältää tavoitteet ja aikataulun, toteuta suunnitelmaa ja palauta siitä oppimispäiväkirja
Tehtävien palautus suunnitelma pe 17.2.2023, oppimispäiväkirja pe 26.5.203.
Sisällön jaksotus
Kehonhuollon yleiset osaamistavoitteet:
Opiskelija osaa
- huoltaa omaa kehoaan ja sen toimintakykyä itsenäisesti
- kehittää omankehonsa toimintakykyä
- ehkäistä liikuntavammoja
- suunnitella ja toteuttaa kehonhuollollisia menetelmiä itsenäisesti
Yleinen kuvaus:
Sirkuksen tekniikkaopintoja tukeva opintokokonaisuus, jonka tavoitteena on ohjata opiskelijaa huoltamaan omaa kehoaan ja ylläpitämään kehon toimintakykyä elinikäisesti. Opinnot sisältävät erilaisia kehonhuoltomenetelmiä, jotka auttavat opiskelijaa rakentamaan oman kehonhuolto-ohjelman. Opinnot koostuvat teorian ja käytännön luennoista, harjoituksista ja harjoitustöistä. Lisäksi opinnot sisältävät kehonhuolto-ohjelman kirjallisen toteutussuunnitelman, itsenäisen toteutuksen ja siitä raportoinnin.
Kehonhuolto 2b tarkemmat osaamistavoitteet:
- suunnitella ja toteuttaa lämmittelyä omaan koulupäivään, omaan päälajiopintoon sekä sirkustaiteen perusopetukseen
- oman kehonhuolto-ohjelman suunnitteleminen ja toteuttaminen kouluviikon sisälle yhteisten kehonhuoltotuntien lisäksi, ohjelmaan mukaan: liikkuvuuden, voiman (nivelten tuki, kestävyys, nopeus, maksimi), tasapainon, koordinaation ja kestävyyden osa-alueet ajalle vko 9-20, 12 viikkoa
- modernin mattopilateksen perusteet
- käyttää pienvälineitä (rulla, pallo, kuminauha, keppi) osana kehonhuollon erilaisia voima-, liikkuvuus- ja koordinaatioharjoitteita
- laitepilateksen perusteet (Taideakatemian kehonhuoltotilan laitteilla: Reformer, Wunda Chair, Cadillac, Ladder Barrel ja Spine corrector)
- hermopiste- itsehoitomenetelmiä hierontapallolla toteutettuna
- lapatuen vahvistaminen erilaisissa kehon asennoissa ja liikkeissä
- rintarangan liikkuvuuden ylläpitäminen ja edelleen kehittäminen
- lantion asennon hallinta erilaisissa kehon asennoissa ja liikkeissä
- hengityksen ja liikkeen harmonia
- ranteiden vahvistaminen erilaisissa kehon asennoissa ja liikkeissä
- nilkkojen, jalkapohjan ja jalkaterän asentojen ja liikkeiden vahvistaminen erilaisissa kehon asennoissa ja liikkeissä
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson hyväksytyksi arvioiminen edellyttää opiskelijalta aktiivista osallistumista lähiopetukseen, kykyä yksilö- ja pienryhmätyöskentelyyn, kykyä itsenäiseen kehonhuoltoon ja harjoitteluun, annettujen oppimistehtävien suorittaminen määräajassa, kykyä havainnoida ja analysoida omaa ja toisen ryhtiä, linjauksia, koordinaatiota, tasapainoa, hengittämistä sekä voimaa ja liikkuvuutta rakentavasti.
Arvioinnissa tarkastellaan opiskelijan aktiivista läsnäoloa, tiedollista ja taidollista kehonhuolto-osaamista suhteessa omaan lähtötasoon ja vertaisryhmän tasoon sekä ammattimaista asennetta kehonhuollon opiskeluun.
Arviointi asteikolla 1 -5.
Arvioinnissa noudatetaan esittävän taiteen arviointikehikon raameja.
Opintojakson arvosana muodostuu seuraavista tekijöistä:
- aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen
- kehonhuoltoharjoitusten tekeminen omaa kehoa kuunnellen ja omaa kehollisuutta haastaen
- annettujen oppimistehtävien työstäminen ohjeistuksen mukaisesti
- ammattimainen asenne kehonhuollon opiskeluun
Hylätty (0)
Hyväksyttyyn opintojakson suoritukseen vaaditut 80% läsnäolot lähiopetukseen eivät toteudu.
Oppimistehtäviä ei ole palautettu tehtävänannon mukaisesti ja annetussa aikaikkunassa.
Asenne kehonhuoltoon on epäammattimainen.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Arvosana 1 Opiskelija
o toimii annettujen ohjeiden mukaisesti
o tunnistaa keskeiset ammattikäsitteet ja termistön
o osallistuu yhteisön vuorovaikutustilanteisiin
o käyttää oman taiteenalansa perustekniikkoja ja välineistöä
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Arvosana 3 Opiskelija
o laajentaa osaamistaan hyödyntäen oppimisympäristöä
o käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä tarkoituksenmukaisesti
o yhdistää aiemmin opittua työskentelyynsä
o tunnistaa työskentelynsä eettiset ja ekologiset lähtökohdat
o tiedostaa taiteellisen toimintansa perusteet
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arvosana 5 Opiskelija
o toimii itseohjautuvasti ja tavoitteellisesti
o arvioi oppimaansa suhteessa aiempaan osaamiseensa
o kehittää ammatillista osaamistaan taiteellisessa ilmaisussa
o perustelee persoonallisen taidenäkemyksensä selkeästi