Tanssi ja musiikki 4Laajuus (2 op)
Tunnus: 2011384
Laajuus
2 op
Osaamistavoitteet
The student gains practical knowledge and skills in voice and percussion as related to dance. The student learns the history and context of the western art music, instruments of the orchestra, and skills to analyze music. They also attend performances and write in a competent manner about musical concerts.
The student possesses well-argued skills in music appreciation.
Sisältö
Practical studies in voice and percussion.
Movement studies which explore the basis of rhythmic structures common and divergent to both the music and dance.
The twentieth century collaborative process between choreographers and composers.
Jazz and extra-western music/dance forms.
Ilmoittautumisaika
02.12.2022 - 28.02.2023
Ajoitus
10.01.2023 - 31.05.2023
Opintopistemäärä
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Toimipiste
Linnankadun taidekampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
5 - 7
Koulutus
- Esittävän taiteen koulutus, Tanssinopettaja
Opettaja
- Heidi Alppirinne
Ryhmät
-
PTANSS21Tanssinopettaja syksy 21
Tavoitteet
The student gains practical knowledge and skills in voice and percussion as related to dance. The student learns the history and context of the western art music, instruments of the orchestra, and skills to analyze music. They also attend performances and write in a competent manner about musical concerts.
The student possesses well-argued skills in music appreciation.
Sisältö
Practical studies in voice and percussion.
Movement studies which explore the basis of rhythmic structures common and divergent to both the music and dance.
The twentieth century collaborative process between choreographers and composers.
Jazz and extra-western music/dance forms.
Oppimateriaalit
Opettajan antama materiaali ja harjoitteet.
Opetusmenetelmät
Lähiopetus, runsaat ja monipuoliset käytännön harjoitukset, keskustelevat luennot, yksilö- ja ryhmätyöt, pelillistäminen. Rytmien toteuttamista yksin ja osana ryhmää kehorytmein, lausuen, liikkuen, taputtaen ja soittaen. Eri tyylisten teosten tahtilajeihin, tempoon ja rytmeihin tutustuminen ja niiden analysoiminen monipuolisten kuunteluharjoitusten avulla. Rytmin merkitsemistapojen harjoittelu kirjoittamalla ja notaatiota tulkitsemalla.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Kansainvälisyysoppiminen toteutuu eri kulttuurien musiikkia hyödyntämällä. Digioppiminen toteutuu musiikkiteknologian opetuksessa sekä hakemalla soivaa materiaalia ja rytmiharjoituksia verkosta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kurssilaiset saavat opetuskerroilla pienen tehtävän seuraavaksi kerraksi, ja niiden arviointi toteutetaan itse- ja vertaisarviointina opettajan kanssa keskustellen.
54h opiskelijan työtä, josta lähiopetusta 20 x 90min. Loput ajasta on varattu oppimistehtävien tekemiseen ja oman työskentelyn reflektointiin.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty suoritus:
Aktiivinen osallistuminen opetukseen, motivoituneisuus ja tavoitteellisuus opiskelussa, oppimisprosessi, tehtävien ja esiintymisten hyväksytty suoritus sekä aktiivinen osallistuminen ryhmäkeskusteluihin ja palautteeseen.
Hylätty
Tehtävät ovat jääneet tekemättä tai eivät vastaa tehtävänantoja. Poissaoloja lähiopetuksesta enemmän kuin 20%. Opiskelija osallistuu puutteellisesti tuntitilanteeseen ja ryhmän vuorovaikutustilanteisiin.
Sisällön jaksotus
Rytmiikkatuntien sisältö:
Rytmiikkaan tutustuminen. Opiskelija oppii hahmottamaan, kuulemaan ja analysoimaan musiikin rytmillisiä rakenteita. Opiskelija kasvattaa ymmärrystään rytmiikasta käytännön harjoitteiden kautta ja soveltaa oppimaansa käytäntöön.
Musiikkiteknologian tuntien sisältö:
- äänen käsittely
- liveääni perusteet (tanssiesityksen äänentoisto esimerkkinä; laitteisto, kytkennät, käyttö)
- videon ja äänen yhdistäminen
- oman biisin teko (sävellyttäminen, musiikin teoriaa ja miksaamisen teoriaa sivuten, DAW:n perusteita)
- äänimaailman teko (samplaaminen)
Ajoitus: kevät 2023
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivinen osallistuminen opetukseen, motivoituneisuus ja tavoitteellisuus opiskelussa, oppimisprosessi, tehtävien ja esiintymisten hyväksytty suoritus sekä aktiivinen osallistuminen ryhmäkeskusteluihin ja palautteeseen.
Arviointi suoritetaan jatkuvan arvioinnin periaatteella.
Opettajan tekemä arviointi. Oppimistehtävien arvioinnissa käytetään myös itse- ja vertaisarviointia.