Siirry suoraan sisältöön

Baletti IIaLaajuus (2 op)

Tunnus: 2011490

Laajuus

2 op

Osaamistavoitteet

Opintokokonaisuus rakentaa opiskelijan teknistä ja taiteellista kyvykkyyttä kohti tanssialan ammattilaisuutta yhdessä muiden tanssin ammattiopintojen kanssa.
Opiskelija saavuttaa baletille ominaiset tanssin tekniset ja ilmaisulliset ammatilliset perusvalmiudet.
Opiskelija pystyy ammatillisella perustasolla kehollisesti ilmaisemaan ja analyyttisesti selvittämään balettitreenauksen liittyvät peruskäsitteet ja terminologian.
Opiskelija osaa arvioida omaa työskentelyään ja etenemistään tanssiteknisissä ja liikeilmaisullisissa taidoissa baletin viitekehyksessä. .

Sisältö

Sisältö rakentuu ryhmäopetuksesta tanssistudiossa tekniikkaopettajan ja muusikon johdolla sekä itsenäisistä oppimistehtävistä.
Tekniikkatunnit etenevät läpi opintojen yhteensä seitsemänä opintojaksona (I – IV opintovuosi) syys- (a) ja kevätlukukausittain (b): I a + b, II a + b, III a + b, IV a.

Ilmoittautumisaika

12.08.2024 - 31.10.2024

Ajoitus

04.09.2024 - 16.12.2024

Opintopistemäärä

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Toimipiste

Linnankadun taidekampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Esittävän taiteen koulutus, Tanssinopettaja
Opettaja
  • Heidi Alppirinne
  • Minna Karesluoto
Ryhmät
  • PTANSS23
    Tanssinopettaja syksy 23

Tavoitteet

Opintokokonaisuus rakentaa opiskelijan teknistä ja taiteellista kyvykkyyttä kohti tanssialan ammattilaisuutta yhdessä muiden tanssin ammattiopintojen kanssa.
Opiskelija saavuttaa baletille ominaiset tanssin tekniset ja ilmaisulliset ammatilliset perusvalmiudet.
Opiskelija pystyy ammatillisella perustasolla kehollisesti ilmaisemaan ja analyyttisesti selvittämään balettitreenauksen liittyvät peruskäsitteet ja terminologian.
Opiskelija osaa arvioida omaa työskentelyään ja etenemistään tanssiteknisissä ja liikeilmaisullisissa taidoissa baletin viitekehyksessä. .

Sisältö

Sisältö rakentuu ryhmäopetuksesta tanssistudiossa tekniikkaopettajan ja muusikon johdolla sekä itsenäisistä oppimistehtävistä.
Tekniikkatunnit etenevät läpi opintojen yhteensä seitsemänä opintojaksona (I – IV opintovuosi) syys- (a) ja kevätlukukausittain (b): I a + b, II a + b, III a + b, IV a.

Oppimateriaalit

Opettajan tunnilla jakama oppimateriaali.

Opetusmenetelmät

Vuorovaikutuksellinen oppiminen, tekemällä ja kokeilemalla oppiminen, mallioppiminen, vertaisoppiminen.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Välidemo: ma 7.10. klo 10:45-12:15,
Baletin esiintyminen ja tapahtuman avustaminen su 3.11. Baletin päivässä: kaksi näytöstä/ Ruusuilla tanssijat ry/ Sigyn-sali/ vapaaehtoinen
Päättödemo: ma 2.12. klo 10:45-12:15
Henkilökohtaiset palautekeskustelut: 4.12. klo 13:15-14:45 ja 13.12. klo 10:45-12:15 erikseen sovittavan aikataulun mukaisesti.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Lähiopetus ryhmässä. Baletin tekniikan harjoitteleminen käytännössä balettikulttuurin mukaisesti. Liikkeen kokeilemisen ja tutkimisen kautta baletin asentojen, liikkeiden, liikesarjojen, koreografioiden ja repertuaarin oppimiseen. Jatkuvan rakentavan palautteen antamisen ja vastaanottamisen harjoittelu, ylläpitäminen ja pyrkimys omaa ja toisen kehoa kuuntelevaan toimintakulttuuriin.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakson toteuttaminen lukujärjestyksen mukaisesti. Opintojakson oppiminen perustuu ryhmässä tekemiseen ja vuorovaikutukseen ryhmän muiden opiskelijakollegojen kanssa. Jos opiskelijalla jää poissaoloja vaadittuun opintojakson hyväksyntään hän sopii oman tutoropettajansa kanssa opintojakson tekemisen tavoista hops-keskustelussa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Välidemo ennen syyslomaa ja päättödemo syyslukukauden lopussa.
Esiintyminen 3.11.2024 Sigyn-salissa Gisellen Ystävättäret repertuaarilla halukkaille tanssijoille.
Välidemon itsearviointi videotallenteen pohjalta.
Henkilökohtainen palautekeskustelu syyslukukauden lopussa.

Sisällön jaksotus

Yleiset osaamistavoitteet:
Opintokokonaisuus rakentaa opiskelijan teknistä ja taiteellista kyvykkyyttä kohti tanssialan ammattilaisuutta yhdessä muiden tanssin ammattiopintojen kanssa.
Opiskelija saavuttaa baletille ominaiset tanssin tekniset ja ilmaisulliset ammatilliset perusvalmiudet.
Opiskelija pystyy ammatillisella perustasolla kehollisesti ilmaisemaan ja analyyttisesti selvittämään balettitreenauksen liittyvät peruskäsitteet ja terminologian.
Opiskelija osaa arvioida omaa työskentelyään ja etenemistään tanssiteknisissä ja liikeilmaisullisissa taidoissa baletin viitekehyksessä.
Yleinen sisältö:
Sisältö rakentuu ryhmäopetuksesta tanssistudiossa tekniikkaopettajan ja muusikon johdolla sekä itsenäisistä oppimistehtävistä.
Tekniikkatunnit etenevät läpi opintojen yhteensä seitsemänä opintojaksona (I – IV opintovuosi) syys- (a) ja kevätlukukausittain (b): I a + b, II a + b, III a + b, IV a.


Yleiset tarkemmat tavoitteet:
- omaa kehollisuutta kokevan, tutkivan, ymmärtävän ja hyväksyvän baletinopiskelijan etsiminen ja löytäminen itsestä ja työskentely näitä asioita kohti rehellisesti ja läsnäolevasti
- oman optimaalisen kehon asennon, ryhdin ja linjauksen hahmottaminen ja hallinta (keskustan tuki, lonkkanivelen ja olkapään tuki, lapatuki, luotisuoralinja, painopiste, jalkapohja, symmetria, taloudellinen, turvallinen ja esteettinen asennon ja liikkeiden hallinta) vanhoissa tutuissa liikkeissä ja liikesarjoissa sekä pyrkiminen baletin liikkeiden yhdistämiseen liikesarjoiksi ja kokonaisiksi tansseiksi
- jalkojen rotaation hallinta ja jalkojen ulko/ aukikiertoon vaikuttavien lihasten jatkuva käyttäminen vanhoissa ja tutuissa liikkeissä ja liikesarjoissa, uusissa liikkeissä keholliseen tuntemiseen pyrkiminen
- kyvykkyys säädellä energiaa ja jännitettä taloudellisella lihastyöllä ja vireystilalla
- keskustan tuen/ kannatuksen hallinta ja keskustan tukilihasten käyttö (lantion pohjan lihakset, poikittainen vatsalihas, vinot vatsalihakset, suora vatsalihas, multifidukset, lapatukilihakset, pallealihas) kaikissa harjoitteissa
- hengityksen hyödyntäminen asennoissa ja liikkeissä tietoisesti yhdistettynä alongeehen, hengityksen tiedostaminen osana baletin ilmaisua, hengitys liikkeiden polttoaineena
- baletin jalkojen, käsien ja pään koordinaatio kaikissa liikkeissä ja liikesarjoissa
- uusvenäläisen koulukunnan baletin suuntien käyttö ja vaihtelu tangossa ja keskilattialla
- kyky liikkua tilassa ja pystyvyys hallittuihin suunnanmuutoksiin ja käännöksiin aiemmin opituissa tekniikoissa
- uusvenäläisen koulukunnan epaulement-tyylin hallinta ja poosien vaihtaminen sarjan sisällä (pienet ja isot poosat, avoimet ja suljetut poosat, ecarteet, arabeskit)
- osata sitoa liikkeet toisiinsa, jatkuvan virtauksen harjoittelu, miten virrata tilaan ja tilassa sekä kehonosien välillä
- osata vaihtaa dynamiikasta toiseen kevyen ja raskaan, virtaavan ja kahlitun, nopean ja hitaan sekä pehmeän ja terävän välillä
- jalkojen näppäryyden ja nopeuden kehittyminen rytmittämällä vanhoja tuttuja liikkeitä uudella tavalla sekä nopeammin
- tasapainon kehittäminen puolivarpailla ja yhdellä jalalla
- kierteiden lisääminen kehittäen vertikaaliakselin ympäri meneviä liikkeitä
- liikemuistin kehittyminen
- baletin ilo ja myötätunto omaan baletin tekemiseen

Oppisisältö:
- keskivartalon, yläselän ja lapatuen tuki yhdistettynä koordinaatioon oheisharjoitukset
- jalkojen rotaatio yhdistettynä tasapainoharjoitteluun oheisharjoitukset
- rintarangan mobilisointiharjoitukset ja lannerangan stabilointiharjoitukset tilan eri tasoissa ja erilaisissa kehon asennoissa
- hengitys yhdistettynä liikkeeseen harjoitukset sekä lateraalihengitys harjoitukset yhdistettynä koordinaatioon ja tasapainoon
- liikkuvuusharjoitukset erityisesti: lonkan koukistaja, takareidet, rintarangan etuosa, pakarat ja alaselkä, jalkojen lähentäjät
- stabilointi ja mobilisointiharjoitukset Pilates pohjaisesti, liikkuvuusharjoittelussa aktiivinen liikkuvuusharjoittelu pääperiaatteena
- nopeus plus voimaharjoitukset hyppytekniikkaa varten
- aktiiviset liikkuvuusharjoitukset erityisesti jalkojen takaosa, lonkan koukista ja lähentäjät osastoille
- jatketaan ja edelleen kehitetään aiemmin opittuja tekniikoita kohti baletin lopullisia muotoja
- pyrkimys tarkkaan koordinaatioon
- koordinaatio mukaan aiemmin opittuihin liikemuotoihin ja liikkeisiin
- liikesarjojen harjoitteluun mukaan aksentointia, dynamiikan muutoksia ja suuntien vaihteluita
- vanhaan materiaaliin mukaan käännökset ja suunnanmuutokset
- puolivarvasharjoittelu ja kärkitossuilla harjoittelu
- painonsiirtoharjoittelu
- itsearviointi ja vertaisarviointiharjoittelu
- silmät kiinni harjoitukset

Tankoharjoitukset:
Jatketaan aiemmin opittujen liikkeiden ja asentojen kehittelyä kohti useamman tekniikan liittämistä toisiinsa. Lisätään perusliikkeisiin mukaan vaativampaa koordinaatiota ja tasapainon elementtejä. Pyritään kohti flowta, liikkeiden sitomista ja ketjuttamista toinen toisiinsa.
Omat improvisaatio ja koreografiakokeilut liiketeemoista.

1. Fouetten omaksuminen.
- kaikki variaatiot
2. Fondu piruetilla
- lähtö piruetista plus fondu
- lähtö fondusta plus piruetti
3. Grand Fondu
- en croix
- puolivarpailla
- poosiin
4. Pas developpee ballotte
5. Epaulement suuntien omaksuminen kaikkiin tekniikoihin.
6. Temps releve ja piruetti
- en dehors ja en dedans
7. Pas frappe
- puolivarpailta alas ja ylös
- puolivarpailta pliehen
- double
- double poosiin
- double plie releveellä
- flic-flac ½ kierroksilla
8. Grand battement jete grand rondilla
9. Grand battement jete passe developpee
- kaikki variaatiot
10. Piruetti aloittaen jalka 45 astetta
- en dehors ja en dedans
- lopettaen V asentoon ja lopettaen uuteen poosaan
11. Piruetti kahdella kierroksella kaikista lähtöasennoista.
12. Tombee liikkuen tilassa kaikkiin suuntiin
13. Battement developpee ja Releve lent
- poosiin
- ½ ja I port de braslla
- Grand battement soutenu
14. Grand battement jete
- poosiin
- pointé
- balancoir
15. Battement retire ja retire passee
- puolivarpailla, puolivarpaille, pliestä pliehen
16. Venyttelyt tangossa aktiivinen liikkuvuusharjoitteluperiaatteilla



Keskilattialla:

Kaikki tankoliikkeet keskilattialla.
1. Temps lie developpeella 90 astetta
- koko jalalle
- puolivarpaille
- tour lent poosassa
2. Battement tendu ja jete
- pienissä ja isoissa poosissa ja ecarteissa
- kääntyen ¼ ja ½ käännöksillä
3. Pas de bourrees
- en tournant
- ballotte en tournant
- sur le cou-de-piedillä ja suorin polvin
- ballotte
4. Piruetit
- en dehors ja en dedans V, II, Iv asennosta lopettaen eri asentoihin
5. Sissonne tombe pas de bourrée-yhdistelmät ja suunnat
6. Pas balance sarjat
7. Pas marchee sarjat
8. Pas de basque sarjat
9. Pas couru sarjat
10. Pieni adagio
11. Iso adagio
- isot poset eteen ja taakse
- arabeskit
- ecarteet
- passet poosasta toiseen
- grand ronds poosasta toiseen
- penchee
12. Isot peruspiruetit.
Liikekombot, omat koreografiat.
Allegro:
1. Temps leve saute kaikissa asennoissa liikkuen tilassa.
2. Changements
-liikkuen
-kääntyen 1/8, ¼, ½, kokokierteellä
3. Pas Echappe battullä ja kääntymällä
4. Iso pas de basque
5. Battun omaksuminen
- Royale
- Entrechat Quatre
6. Pas assemble
- simple
- double
- en croix
- liikkuen
- batullä
- faji plus assemble
7. Pas glissade yhdistelmät isoihin ja keskisuuriin sekä isoihin hyppyihin
8. Sissonne ouverte
- 45 astetta
- yhdistelmät assembleehen
9. Sissonne fermee
- yhdistelmät
10. Pas jete keskisuuret ja isot
11. Pas de Chat
-taaksepäin
- grand
12. Pas ballonne
13. Pas Briset valmistavat
12. Yhdistelmät diagonaalista mm. Temps leve saute arabesquessa plus saute jalka sur le cou-de-piedissä, Arabesque-pas de chat, pas de basque plus hyppyt, joissa mukana suunnanmuutokset, käännökset
13. Polkka yhdistelmät
14. Pas Chassee yhdistelmät isoihin hyppyihin
15. Emboites
- en tournant
16. Pas fouettes yhdistelmänä
17. Saut de basque yhdistelmään
18. Entrelace yhdistelmänä toisiin isoihin hyppyihin
19. Lähdöt glissadilla, askeleella, pas courulla

Repertuaari:
- Gisellen ystävättäret esittävään muotoon kovakärkisillä ja näyttämölle Baletin päivään 3.11.2024 Sigyn-saliin; tanssijoiksi opiskelijat, jotka haluavat esiintyä ja saada esiintymiskokemusta baletin parista, kaikki opiskelijat harjoittelevat, mutta esiintyminen vapaaehtoisena heille, joilla siihen vahva motivaatio
- Espanjalainen tanssi baletista Don Quiote
- Gisellen variaatio 1. näytöksestä, maalaispojan ja tytön variaatiot ja pas de deux

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson hyväksytyksi arvioiminen edellyttää opiskelijalta aktiivista osallistumista lähiopetukseen, kykyä yksilö- ja pienryhmätyöskentelyyn, kykyä itsenäiseen liikekokeiluun ja harjoitteluun, annettujen oppimistehtävien suorittaminen määräajassa, kykyä havainnoida ja analysoida omaa ja toisen liikettä rakentavasti. Lisäksi liikedemojen suunnittelu ja esittäminen annetussa ajassa.

Arvioinnissa tarkastellaan opiskelijan aktiivista läsnäoloa, kehittymistä suhteessa omaan lähtötasoon ja vertaisryhmän tasoon sekä ammattimaista asennetta baletin opiskeluun.
Arviointi asteikolla 1 -5.
Arvioinnissa noudatetaan esittävän taiteen arviointikehikon raameja.

Opintojakson arvosana muodostuu seuraavista tekijöistä:
- aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen ja demoihin
- tanssitekniikan ja baletin ilmaisun sekä tulkinnan kehittyminen suhteessa omaan lähtötasoon ja suhteessa muun ryhmän jäsenten edistymiseen
- ammattimainen asenne baletin opiskeluun

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole osallistunut lähiopetukseen ja oppimistehtävien palauttamiseen määräajassa. Epäammattimainen asenne aineen opiskeluun ja/ tai kyvyttömyys rakentavaan vuorovaikutukseen.
Opiskelijalla on yli 20% poissaoloja lähiopetuksesta.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Arvosana 1 Opiskelija
- toimii annettujen ohjeiden mukaisesti
- tunnistaa keskeiset ammattikäsitteet ja termistön
- käyttää oman taiteenalansa perustekniikkoja ja välineistöä
- osallistuu yhteisön vuorovaikutustilanteisiin
- kehittää omaa toimintaansa tavoitteelliseen suuntaan

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arvosana 3 Opiskelija
- toimii vastuullisesti ja ottaa vastuun omasta oppimisestaan
- yhdistää aiemmin opittua työskentelyynsä
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä tarkoituksenmukaisesti
- tiedostaa taiteellisen ja pedagogisen toimintansa perusteet
- etsii alan tietoa eri lähteistä
- laajentaa osaamistaan hyödyntäen oppimisympäristöä
- tunnistaa työskentelynsä eettiset ja kestävät lähtökohdat
- osaa antaa ja vastaanottaa palautetta yhteisön vuorovaikutustilanteissa
- kehittää omien ideoidensa lisäksi muiden ehdotuksia

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arvosana 5 Opiskelija
- toimii itseohjautuvasti, tavoitteellisesti, ammattimaisesti ja vastuullisesti
- arvioi oppimaansa suhteessa aiempaan osaamiseensa
- osaa yhdistää teoreettisen tiedon osaksi omaa työskentelyään
- kehittää ammatillista osaamistaan taiteellisessa ilmaisussaan ja pedagogiikassaan
- perustelee persoonallisen taidenäkemyksensä selkeästi
- on ideoinnissaan innovatiivinen ja luova sekä etsii uusia näkökulmia myös tuttuihin asioihin
- seuraa aktiivisesti ammattialaansa, tunnistaa ammattialansa osaamistarpeita ja kehittää itsenäisesti osaamistaan
- toimii rakentavasti ryhmäprosesseissa ja kehittää toimintaa aktiivisesti kohti yhteistä päämäärää

Ilmoittautumisaika

14.08.2023 - 31.10.2023

Ajoitus

06.09.2023 - 20.12.2023

Opintopistemäärä

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Toimipiste

Linnankadun taidekampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

7 - 10

Koulutus
  • Esittävän taiteen koulutus, Tanssinopettaja
Opettaja
  • Heidi Alppirinne
  • Minna Karesluoto
Ryhmät
  • PTANSS22
    Tanssinopettaja syksy 22

Tavoitteet

Opintokokonaisuus rakentaa opiskelijan teknistä ja taiteellista kyvykkyyttä kohti tanssialan ammattilaisuutta yhdessä muiden tanssin ammattiopintojen kanssa.
Opiskelija saavuttaa baletille ominaiset tanssin tekniset ja ilmaisulliset ammatilliset perusvalmiudet.
Opiskelija pystyy ammatillisella perustasolla kehollisesti ilmaisemaan ja analyyttisesti selvittämään balettitreenauksen liittyvät peruskäsitteet ja terminologian.
Opiskelija osaa arvioida omaa työskentelyään ja etenemistään tanssiteknisissä ja liikeilmaisullisissa taidoissa baletin viitekehyksessä. .

Sisältö

Sisältö rakentuu ryhmäopetuksesta tanssistudiossa tekniikkaopettajan ja muusikon johdolla sekä itsenäisistä oppimistehtävistä.
Tekniikkatunnit etenevät läpi opintojen yhteensä seitsemänä opintojaksona (I – IV opintovuosi) syys- (a) ja kevätlukukausittain (b): I a + b, II a + b, III a + b, IV a.

Opetusmenetelmät

Vuorovaikutuksellinen oppiminen, tekemällä ja kokeilemalla oppiminen, mallioppiminen, vertaisoppiminen.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Lähiopetus ryhmässä. Baletin tekniikan harjoitteleminen käytännössä balettikulttuurin mukaisesti. Liikkeen kokeilemisen ja tutkimisen kautta baletin asentojen, liikkeiden, liikesarjojen, koreografioiden ja repertuaarin oppimiseen. Jatkuvan rakentavan palautteen harjoittelu, ylläpitäminen ja pyrkimys omaa ja toisen kehoa kuuntelevaan toimintakulttuuriin.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus 26 X1,5h=39h.
Opiskelijan työmäärä 2op = 2 X27h= 54h.

Lähiopetuksen rinnalla omaa itsenäistä työskentelyä 15h:
- sisältää välidemon ja demon taltioinnin katsomisen ja omien taitojen reflektoinnin.

Baletin tekniikkaopintojen välidemo/ avoin tunti katsojille: ma 9.10. klo 10:45-12:15 ja
baletin tekniikkaopintojen loppudemo/ avoin tunti katsojille: ma 11.12. klo 10:45-12:15.

Sisällön jaksotus

Yleiset osaamistavoitteet:
Opintokokonaisuus rakentaa opiskelijan teknistä ja taiteellista kyvykkyyttä kohti tanssialan ammattilaisuutta yhdessä muiden tanssin ammattiopintojen kanssa.
Opiskelija saavuttaa baletille ominaiset tanssin tekniset ja ilmaisulliset ammatilliset perusvalmiudet.
Opiskelija pystyy ammatillisella perustasolla kehollisesti ilmaisemaan ja analyyttisesti selvittämään balettitreenauksen liittyvät peruskäsitteet ja terminologian.
Opiskelija osaa arvioida omaa työskentelyään ja etenemistään tanssiteknisissä ja liikeilmaisullisissa taidoissa baletin viitekehyksessä.
Yleinen sisältö:
Sisältö rakentuu ryhmäopetuksesta tanssistudiossa tekniikkaopettajan ja muusikon johdolla sekä itsenäisistä oppimistehtävistä.
Tekniikkatunnit etenevät läpi opintojen yhteensä seitsemänä opintojaksona (I – IV opintovuosi) syys- (a) ja kevätlukukausittain (b): I a + b, II a + b, III a + b, IV a.


Yleiset tarkemmat tavoitteet:
- omaa kehollisuutta kokevan, tutkivan, ymmärtävän ja hyväksyvän baletinopiskelijan etsiminen ja löytäminen itsestä ja työskentely näitä asioita kohti rehellisesti ja läsnäolevasti
- oman optimaalisen kehon asennon, ryhdin ja linjauksen hahmottaminen ja hallinta (keskustan tuki, lonkkanivelen ja olkapään tuki, lapatuki, luotisuoralinja, painopiste, jalkapohja, symmetria, taloudellinen, turvallinen ja esteettinen asennon ja liikkeiden hallinta) vanhoissa tutuissa liikkeissä ja liikesarjoissa sekä pyrkiminen baletin liikkeiden yhdistämiseen liikesarjoiksi ja kokonaisiksi tansseiksi
- jalkojen rotaation hallinta ja jalkojen ulko/ aukikiertoon vaikuttavien lihasten jatkuva käyttäminen vanhoissa ja tutuissa liikkeissä ja liikesarjoissa, uusissa liikkeissä keholliseen tuntemiseen pyrkiminen
- kyvykkyys säädellä energiaa ja jännitettä taloudellisella lihastyöllä ja vireystilalla
- keskustan tuen/ kannatuksen hallinta ja keskustan tukilihasten käyttö (lantion pohjan lihakset, poikittainen vatsalihas, vinot vatsalihakset, suora vatsalihas, multifidukset, lapatukilihakset, pallealihas) kaikissa harjoitteissa
- hengityksen hyödyntäminen asennoissa ja liikkeissä tietoisesti yhdistettynä alongeehen, hengityksen tiedostaminen osana baletin ilmaisua, hengitys liikkeiden polttoaineena
- baletin jalkojen, käsien ja pään koordinaatio kaikissa liikkeissä ja liikesarjoissa
- uusvenäläisen koulukunnan baletin suuntien käyttö ja vaihtelu tangossa ja keskilattialla
- kyky liikkua tilassa ja pystyvyys hallittuihin suunnanmuutoksiin ja käännöksiin aiemmin opituissa tekniikoissa
- uusvenäläisen koulukunnan epaulement-tyylin hallinta ja poosien vaihtaminen sarjan sisällä (pienet ja isot poosat, avoimet ja suljetut poosat, ecarteet, arabeskit)
- osata sitoa liikkeet toisiinsa, jatkuvan virtauksen harjoittelu, miten virrata tilaan ja tilassa sekä kehonosien välillä
- osata vaihtaa dynamiikasta toiseen kevyen ja raskaan, virtaavan ja kahlitun, nopean ja hitaan sekä pehmeän ja terävän välillä
- jalkojen näppäryyden ja nopeuden kehittyminen rytmittämällä vanhoja tuttuja liikkeitä uudella tavalla sekä nopeammin
- tasapainon kehittäminen puolivarpailla ja yhdellä jalalla
- kierteiden lisääminen kehittäen vertikaaliakselin ympäri meneviä liikkeitä
- liikemuistin kehittyminen
- baletin ilo ja myötätunto omaan baletin tekemiseen

Oppisisältö:
- keskivartalon, yläselän ja lapatuen tuki yhdistettynä koordinaatioon oheisharjoitukset
- jalkojen rotaatio yhdistettynä tasapainoharjoitteluun oheisharjoitukset
- rintarangan mobilisointiharjoitukset ja lannerangan stabilointiharjoitukset tilan eri tasoissa ja erilaisissa kehon asennoissa
- hengitys yhdistettynä liikkeeseen harjoitukset sekä lateraalihengitys harjoitukset yhdistettynä koordinaatioon ja tasapainoon
- liikkuvuusharjoitukset erityisesti: lonkan koukistaja, takareidet, rintarangan etuosa, pakarat ja alaselkä, jalkojen lähentäjät
- stabilointi ja mobilisointiharjoitukset Pilates pohjaisesti, liikkuvuusharjoittelussa aktiivinen liikkuvuusharjoittelu pääperiaatteena
- nopeus plus voimaharjoitukset hyppytekniikkaa varten
- aktiiviset liikkuvuusharjoitukset erityisesti jalkojen takaosa, lonkan koukista ja lähentäjät osastoille
- jatketaan ja edelleen kehitetään aiemmin opittuja tekniikoita kohti baletin lopullisia muotoja
- pyrkimys tarkkaan koordinaatioon
- koordinaatio mukaan aiemmin opittuihin liikemuotoihin ja liikkeisiin
- liikesarjojen harjoitteluun mukaan aksentointia, dynamiikan muutoksia ja suuntien vaihteluita
- vanhaan materiaaliin mukaan käännökset ja suunnanmuutokset
- puolivarvasharjoittelu ja kärkitossuilla harjoittelu
- painonsiirtoharjoittelu
- itsearviointi ja vertaisarviointiharjoittelu
- silmät kiinni harjoitukset

Tankoharjoitukset:
Jatketaan aiemmin opittujen liikkeiden ja asentojen kehittelyä ja tyylin hiomista kohti tanssillista balettia.
Omat improvisaatio ja koreografiakokeilut liiketeemoista.

1. Fouetten omaksuminen.
- kaikki variaatiot
2. Fondu piruetilla
- lähtö piruetista plus fondu
- lähtö fondusta plus piruetti
3. Grand Fondu
- en croix
- puolivarpailla
- poosiin
4. Pas developpee ballotte
5. Epaulement suuntien omaksuminen kaikkiin tekniikoihin.
6. Temps releve ja piruetti
- en dehors ja en dedans
7. Pas frappe
- puolivarpailta alas ja ylös
- puolivarpailta pliehen
- double
- double poosiin
- double plie releveellä
- flic-flac ½ kierroksilla
8. Grand battement jete grand rondilla
9. Grand battement jete passe developpee
- kaikki variaatiot
10. Piruetti aloittaen jalka 45 astetta
- en dehors ja en dedans
- lopettaen V asentoon ja lopettaen uuteen poosaan
11. Piruetti kahdella kierroksella kaikista lähtöasennoista.
12. Tombee liikkuen tilassa kaikkiin suuntiin
13. Battement developpee ja Releve lent
- poosiin
- ½ ja I port de braslla
- Grand battement soutenu
14. Grand battement jete
- poosiin
- pointé
- balancoir
15. Battement retire ja retire passee
- puolivarpailla, puolivarpaille, pliestä pliehen
16. Venyttelyt tangossa aktiivinen liikkuvuusharjoitteluperiaatteilla



Keskilattialla:

Kaikki tankoliikkeet keskilattialla.
1. Temps lie developpeella 90 astetta
- koko jalalle
- puolivarpaille
- tour lent poosassa
2. Battement tendu ja jete
- pienissä ja isoissa poosissa ja ecarteissa
- kääntyen ¼ ja ½ käännöksillä
3. Pas de bourrees
- en tournant
- ballotte en tournant
- sur le cou-de-piedillä ja suorin polvin
- ballotte
4. Piruetit
- en dehors ja en dedans V, II, Iv asennosta lopettaen eri asentoihin
5. Sissonne tombe pas de bourrée-yhdistelmät ja suunnat
6. Pas balance sarjat
7. Pas marchee sarjat
8. Pas de basque sarjat
9. Pas couru sarjat
10. Pieni adagio
11. Iso adagio
- isot poset eteen ja taakse
- arabeskit
- ecarteet
- passet poosasta toiseen
- grand ronds poosasta toiseen
- penchee
12. Isot peruspiruetit.
Liikekombot, omat koreografiat.
Allegro:
1. Temps leve saute kaikissa asennoissa liikkuen tilassa.
2. Changements
-liikkuen
-kääntyen 1/8, ¼, ½, kokokierteellä
3. Pas Echappe battullä ja kääntymällä
4. Iso pas de basque
5. Battun omaksuminen
- Royale
- Entrechat Quatre
6. Pas assemble
- simple
- double
- en croix
- liikkuen
- batullä
- faji plus assemble
7. Pas glissade yhdistelmät isoihin ja keskisuuriin sekä isoihin hyppyihin
8. Sissonne ouverte
- 45 astetta
- yhdistelmät assembleehen
9. Sissonne fermee
- yhdistelmät
10. Pas jete keskisuuret ja isot
11. Pas de Chat
-taaksepäin
- grand
12. Pas ballonne
13. Pas Briset valmistavat
12. Yhdistelmät diagonaalista mm. Temps leve saute arabesquessa plus saute jalka sur le cou-de-piedissä, Arabesque-pas de chat, pas de basque plus hyppyt, joissa mukana suunnanmuutokset, käännökset
13. Polkka yhdistelmät
14. Pas Chassee yhdistelmät isoihin hyppyihin
15. Emboites
- en tournant
16. Pas fouettes yhdistelmänä
17. Saut de basque yhdistelmään
18. Entrelace yhdistelmänä toisiin isoihin hyppyihin
19. Lähdöt glissadilla, askeleella, pas courulla

Repertuaari:
- Espanjalainen tanssi baletista Don Quiote (vanhemmat opettavat ja antavat vertaistukea nuoremmille)
- Gisellen variaatio 1. näytöksestä, maalaispojan ja tytön variaatiot ja pas de deux
- Paquita: Juhlanäytösosasta ryhmätanssit 1-3

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson hyväksytyksi arvioiminen edellyttää opiskelijalta aktiivista osallistumista lähiopetukseen, kykyä yksilö- ja pienryhmätyöskentelyyn, kykyä itsenäiseen liikekokeiluun ja harjoitteluun, annettujen oppimistehtävien suorittaminen määräajassa, kykyä havainnoida ja analysoida omaa ja toisen liikettä rakentavasti. Lisäksi liikedemojen suunnittelu ja esittäminen annetussa ajassa.

Arvioinnissa tarkastellaan opiskelijan aktiivista läsnäoloa, kehittymistä suhteessa omaan lähtötasoon ja vertaisryhmän tasoon sekä ammattimaista asennetta baletin opiskeluun.
Arviointi asteikolla 1 -5.
Arvioinnissa noudatetaan esittävän taiteen arviointikehikon raameja.

Opintojakson arvosana muodostuu seuraavista tekijöistä:
- aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen ja demoihin
- tanssitekniikan ja baletin ilmaisun sekä tulkinnan kehittyminen suhteessa omaan lähtötasoon ja suhteessa muun ryhmän jäsenten edistymiseen
- ammattimainen asenne baletin opiskeluun

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole osallistunut lähiopetukseen ja oppimistehtävien palauttamiseen määräajassa. Epäammattimainen asenne aineen opiskeluun ja/ tai kyvyttömyys rakentavaan vuorovaikutukseen.
Opiskelijalla on yli 20% poissaoloja lähiopetuksesta.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Arvosana 1 Opiskelija
o toimii annettujen ohjeiden mukaisesti
o tunnistaa keskeiset ammattikäsitteet ja termistön
o osallistuu yhteisön vuorovaikutustilanteisiin
o käyttää oman taiteenalansa perustekniikkoja ja välineistöä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arvosana 3 Opiskelija
o laajentaa osaamistaan hyödyntäen oppimisympäristöä
o käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä tarkoituksenmukaisesti
o yhdistää aiemmin opittua työskentelyynsä
o tunnistaa työskentelynsä eettiset ja ekologiset lähtökohdat
o tiedostaa taiteellisen toimintansa perusteet

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arvosana 5 Opiskelija
o toimii itseohjautuvasti ja tavoitteellisesti
o arvioi oppimaansa suhteessa aiempaan osaamiseensa
o kehittää ammatillista osaamistaan taiteellisessa ilmaisussa
o perustelee persoonallisen taidenäkemyksensä selkeästi

Ilmoittautumisaika

22.08.2022 - 30.11.2022

Ajoitus

07.09.2022 - 22.12.2022

Opintopistemäärä

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Toimipiste

Linnankadun taidekampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

6 - 6

Koulutus
  • Esittävän taiteen koulutus, Tanssinopettaja
Opettaja
  • Heidi Alppirinne
  • Minna Karesluoto
Ryhmät
  • PTANSS21
    Tanssinopettaja syksy 21

Tavoitteet

Opintokokonaisuus rakentaa opiskelijan teknistä ja taiteellista kyvykkyyttä kohti tanssialan ammattilaisuutta yhdessä muiden tanssin ammattiopintojen kanssa.
Opiskelija saavuttaa baletille ominaiset tanssin tekniset ja ilmaisulliset ammatilliset perusvalmiudet.
Opiskelija pystyy ammatillisella perustasolla kehollisesti ilmaisemaan ja analyyttisesti selvittämään balettitreenauksen liittyvät peruskäsitteet ja terminologian.
Opiskelija osaa arvioida omaa työskentelyään ja etenemistään tanssiteknisissä ja liikeilmaisullisissa taidoissa baletin viitekehyksessä. .

Sisältö

Sisältö rakentuu ryhmäopetuksesta tanssistudiossa tekniikkaopettajan ja muusikon johdolla sekä itsenäisistä oppimistehtävistä.
Tekniikkatunnit etenevät läpi opintojen yhteensä seitsemänä opintojaksona (I – IV opintovuosi) syys- (a) ja kevätlukukausittain (b): I a + b, II a + b, III a + b, IV a.

Opetusmenetelmät

Vuorovaikutuksellinen oppiminen, tekemällä ja kokeilemalla oppiminen, mallioppiminen, vertaisoppiminen.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Lähiopetus ryhmässä. Baletin tekniikan harjoitteleminen käytännössä balettikulttuurin mukaisesti. Liikkeen kokeilemisen ja tutkimisen kautta baletin asentojen, liikkeiden, liikesarjojen, koreografioiden ja repertuaarin oppimiseen. Jatkuvan rakentavan palautteen harjoittelu, ylläpitäminen ja pyrkimys omaa ja toisen kehoa kuuntelevaan toimintakulttuuriin.

Sisällön jaksotus

Yleiset osaamistavoitteet:
Opintokokonaisuus rakentaa opiskelijan teknistä ja taiteellista kyvykkyyttä kohti tanssialan ammattilaisuutta yhdessä muiden tanssin ammattiopintojen kanssa.
Opiskelija saavuttaa baletille ominaiset tanssin tekniset ja ilmaisulliset ammatilliset perusvalmiudet.
Opiskelija pystyy ammatillisella perustasolla kehollisesti ilmaisemaan ja analyyttisesti selvittämään balettitreenauksen liittyvät peruskäsitteet ja terminologian.
Opiskelija osaa arvioida omaa työskentelyään ja etenemistään tanssiteknisissä ja liikeilmaisullisissa taidoissa baletin viitekehyksessä.
Yleinen sisältö:
Sisältö rakentuu ryhmäopetuksesta tanssistudiossa tekniikkaopettajan ja muusikon johdolla sekä itsenäisistä oppimistehtävistä.
Tekniikkatunnit etenevät läpi opintojen yhteensä seitsemänä opintojaksona (I – IV opintovuosi) syys- (a) ja kevätlukukausittain (b): I a + b, II a + b, III a + b, IV a.


Yleiset tarkemmat tavoitteet:
- omaa kehollisuutta kokevan, tutkivan, ymmärtävän ja hyväksyvän baletinopiskelijan etsiminen ja löytäminen itsestä ja työskentely näitä asioita kohti rehellisesti ja läsnäolevasti
- oman optimaalisen kehon asennon, ryhdin ja linjauksen hahmottaminen ja hallinta (keskustan tuki, lonkkanivelen ja olkapään tuki, lapatuki, luotisuoralinja, painopiste, jalkapohja, symmetria, taloudellinen, turvallinen ja esteettinen asennon ja liikkeiden hallinta) baletin yhdistelmissä ja uusissa liikkeissä
- jalkojen rotaation hallinta ja jalkojen ulko/ aukikiertoon vaikuttavien lihasten jatkuva käyttäminen
- kyvykkyys säädellä energiaa ja jännitettä taloudellisella lihastyöllä ja vireystilalla
- keskustan tuen/ kannatuksen hallinta ja keskustan tukilihasten käyttö (lantion pohjan lihakset, poikittainen vatsalihas, vinot vatsalihakset, suora vatsalihas, multifidukset, lapatukilihakset, pallealihas)
- hengityksen hyödyntäminen asennoissa ja liikkeissä tietoisesti yhdistettynä alongeehen, hengityksen tiedostaminen osana baletin ilmaisua
- baletin jalkojen, käsien ja pään koordinaatio
- uusvenäläisen koulukunnan baletin suuntien käyttö ja vaihtelu
- kyky liikkua tilassa ja pystyvyys hallittuihin suunnanmuutoksiin ja käännöksiin aiemmin opituissa tekniikoissa
- uusvenäläisen koulukunnan epaulement-tyylin hallinta ja poosien vaihtaminen sarjan sisällä(pienet ja isot poosat, avoimet ja suljetut poosat, ecarteet, arabeskit)
- osata sitoa liikkeet toisiinsa, virtauksen harjoittelu
- osata vaihtaa dynamiikasta toiseen kevyen ja raskaan, virtaavan ja kahlitun, nopean ja hitaan sekä pehmeän ja terävän välillä
- jalkojen näppäryyden ja nopeuden kehittyminen
- tasapainon kehittäminen puolivarpailla ja yhdellä jalalla
- kierteiden lisääminen
- liikemuistin kehittyminen
- baletin ilo

Oppisisältö:
- keskivartalon, yläselän ja lapatuen tuki yhdistettynä koordinaatioon oheisharjoitukset
- jalkojen rotaatio yhdistettynä tasapainoharjoitteluun oheisharjoitukset
- rintarangan mobilisointiharjoitukset ja lannerangan stabilointiharjoitukset
- hengitys yhdistettynä liikkeeseen harjoitukset sekä lateraalihengitys harjoitukset yhdistettynä koordinaatioon ja tasapainoon
- liikkuvuusharjoitukset erityisesti: lonkan koukistaja, takareidet, rintarangan etuosa, pakarat ja alaselkä, jalkojen lähentäjät
- stabilointi ja mobilisointiharjoitukset Pilates pohjaisesti, liikkuvuusharjoittelussa aktiivinen liikkuvuusharjoittelu pääperiaatteena
- nopeus plus voimaharjoitukset hyppytekniikkaa varten
- aktiiviset liikkuvuusharjoitukset erityisesti jalkojen takaosa, lonkan koukista ja lähentäjät osastoille
- jatketaan ja edelleen kehitetään aiemmin opittuja tekniikoita kohti baletin lopullisia muotoja
- pyrkimys tarkkaan koordinaatioon
- koordinaatio mukaan aiemmin opittuihin liikemuotoihin ja liikkeisiin
- liikesarjojen harjoitteluun mukaan aksentointia, dynamiikan muutoksia ja suuntien vaihteluita
- vanhaan materiaaliin mukaan käännökset ja suunnanmuutokset
- puolivarvasharjoittelu
- painonsiirtoharjoittelu
- itsearviointi ja vertaisarviointi
- silmät kiinni harjoitukset

Tankoharjoitukset:
Jatketaan aiemmin opittujen liikkeiden ja asentojen kehittelyä ja tyylin hiomista kohti tanssillista balettia.

1. Fouetten omaksuminen.
- kaikki variaatiot
2. Fondu piruetilla
- lähtö piruetista plus fondu
- lähtö fondusta plus piruetti
3. Grand Fondu
- en croix
- puolivarpailla
- poosiin
4. Pas developpee ballotte
5. Epaulement suuntien omaksuminen kaikkiin tekniikoihin.
6. Temps releve ja piruetti
- en dehors ja en dedans
7. Pas frappe
- puolivarpailta alas ja ylös
- puolivarpailta pliehen
- double
- double poosiin
- double plie releveellä
- flic-flac ½ kierroksilla
8. Grand battement jete grand rondilla
9. Grand battement jete passe developpee
- kaikki variaatiot
10. Piruetti aloittaen jalka 45 astetta
- en dehors ja en dedans
- lopettaen V asentoon ja lopettaen uuteen poosaan
11. Piruetti kahdella kierroksella
12. Tombee liikkuen tilassa kaikkiin suuntiin
13. Battement developpee ja Releve lent
- poosiin
- ½ ja I port de braslla
- Grand battement soutenu
14. Grand battement jete
- poosiin
- pointé
- balancoir
15. Battement retire ja retire passee
- puolivarpailla, puolivarpaille, pliestä pliehen
16. Venyttelyt tangossa aktiivinen liikkuvuusharjoitteluperiaatteilla



Keskilattialla:

Kaikki tankoliikkeet keskilattialla.
1. Temps lie developpeella 90 astetta
- koko jalalle
- puolivarpaille
- tour lent poosassa
2. Battement tendu ja jete
- pienissä ja isoissa poosissa ja ecarteissa
- kääntyen ¼ ja ½ käännöksillä
3. Pas de bourrees
- en tournant
- ballotte en tournant
- sur le cou-de-piedillä ja suorin polvin
- ballotte
4. Piruetit
- en dehors ja en dedans V, II, Iv asennosta lopettaen eri asentoihin
5. Sissonne tombe pas de bourrée-yhdistelmät ja suunnat
6. Pas balance sarjat
7. Pas marchee sarjat
8. Pas de basque sarjat
9. Pas couru sarjat
10. Pieni adagio
11. Iso adagio
- isot poset eteen ja taakse
- arabeskit
- ecarteet
- passet poosasta toiseen
- grand ronds poosasta toiseen
- penchee
12. Isot peruspiruetit.
Liikekombot, omat koreografiat.
Allegro:
1. Temps leve saute kaikissa asennoissa liikkuen tilassa.
2. Changements
-liikkuen
-kääntyen 1/8, ¼, ½, kokokierteellä
3. Pas Echappe battullä ja kääntymällä
4. Iso pas de basque
5. Battun omaksuminen
- Royale
- Entrechat Quatre
6. Pas assemble
- simple
- double
- en croix
- liikkuen
- batullä
- faji plus assemble
7. Pas glissade yhdistelmät isoihin ja keskisuuriin sekä isoihin hyppyihin
8. Sissonne ouverte
- 45 astetta
- yhdistelmät assembleehen
9. Sissonne fermee
- yhdistelmät
10. Pas jete keskisuuret ja isot
11. Pas de Chat
-taaksepäin
- grand
12. Pas ballonne
13. Pas Briset valmistavat
12. Yhdistelmät diagonaalista mm. Temps leve saute arabesquessa plus saute jalka sur le cou-de-piedissä, Arabesque-pas de chat, pas de basque plus hyppyt, joissa mukana suunnanmuutokset, käännökset
13. Polkka yhdistelmät
14. Pas Chassee yhdistelmät isoihin hyppyihin
15. Emboites
- en tournant
16. Pas fouettes yhdistelmänä
17. Saut de basque yhdistelmään
18. Entrelace yhdistelmänä toisiin isoihin hyppyihin
19. Lähdöt glissadilla, askeleella, pas courulla

Repertuaari:
- historialliset tanssit (esiromanttinen aika)
- Espanjalainen tanssi baletista Don Quiote
- Giselle: valssi ja Gisellen variaatio 1. näytöksestä, maalaispojan variaatio ja pas de deux
- keväällä: Paquita näyttämöversio ryhmäkohtaukset 1-3

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson hyväksytyksi arvioiminen edellyttää opiskelijalta aktiivista osallistumista lähiopetukseen, kykyä yksilö- ja pienryhmätyöskentelyyn, kykyä itsenäiseen liikekokeiluun ja harjoitteluun, annettujen oppimistehtävien suorittaminen määräajassa, kykyä havainnoida ja analysoida omaa ja toisen liikettä rakentavasti. Lisäksi liikedemojen suunnittelu ja esittäminen annetussa ajassa.

Arvioinnissa tarkastellaan opiskelijan aktiivista läsnäoloa, kehittymistä suhteessa omaan lähtötasoon ja vertaisryhmän tasoon sekä ammattimaista asennetta baletin opiskeluun.
Arviointi asteikolla 1 -5.
Arvioinnissa noudatetaan esittävän taiteen arviointikehikon raameja.

Opintojakson arvosana muodostuu seuraavista tekijöistä:
- aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen ja demoihin
- tanssitekniikan ja baletin ilmaisun sekä tulkinnan kehittyminen suhteessa omaan lähtötasoon ja suhteessa muun ryhmän jäsenten edistymiseen
- ammattimainen asenne baletin opiskeluun

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole osallistunut lähiopetukseen ja oppimistehtävien palauttamiseen määräajassa. Epäammattimainen asenne aineen opiskeluun ja/ tai kyvyttömyys rakentavaan vuorovaikutukseen.
Opiskelijalla on yli 20% poissaoloja lähiopetuksesta.