TyöyhteisöviestintäLaajuus (3 op)
Tunnus: TE00CK26
Laajuus
3 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- osaa analysoida oman alansa ammattitekstejä ja käyttää saatua tietoa hyväkseen uusissa tilanteissa
- osaa tuottaa asiatyylisen ja johdonmukaisen kirjallisen ja suullisen esityksen hyödyntäen hankkimaansa lähdeaineistoa
- osaa valita käyttämänsä lähdeaineiston lähdekriittisesti ja merkitä käyttämänsä aineiston lähdemerkinnät
- osaa käyttää kielenhuollon oppaita ja erilaisia kirjoituspohjia kirjoittamisen tukena
- osaa hyödyntää erilaisia argumentoinnin keinoja
- osaa suunnitella ja pitää kohderyhmälle sopivan tavoitteeltaan vaikuttavan esityksen
- osaa kehittää ammatillisia viestintä- ja vuorovaikutustaitojaan
- osaa arvioida omia viestintätaitojaan
- osaa hyödyntää saamaansa palautetta ja antaa kehittävää palautetta
- osaa arvioida viestinnällisiä taitojaan osana tulevaa ammattitaitoaan.
Sisältö
- oman alan ammattitekstien analyysi, tulkinta ja kirjoittaminen
- asiatyyliset tekstit ja hyvän yleiskielen hallinta
- tutkimusviestinnän perusteet
- suullisen esityksen rakentaminen ja havainnollistaminen
- työelämän puheviestintätilanteet ja argumentointitilanteet
- omien viestintätaitojen arviointi
- palautteen anto ja vastaanotto
Ilmoittautumisaika
01.06.2024 - 26.08.2024
Ajoitus
26.08.2024 - 30.11.2024
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Turun ammattikorkeakoulu
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
30 - 40
Koulutus
- Kemiantekniikan koulutus
Opettaja
- Anne Antero
- COS Opettaja
Ryhmät
-
MKEMIK24Kemiantekniikan koulutus
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- osaa analysoida oman alansa ammattitekstejä ja käyttää saatua tietoa hyväkseen uusissa tilanteissa
- osaa tuottaa asiatyylisen ja johdonmukaisen kirjallisen ja suullisen esityksen hyödyntäen hankkimaansa lähdeaineistoa
- osaa valita käyttämänsä lähdeaineiston lähdekriittisesti ja merkitä käyttämänsä aineiston lähdemerkinnät
- osaa käyttää kielenhuollon oppaita ja erilaisia kirjoituspohjia kirjoittamisen tukena
- osaa hyödyntää erilaisia argumentoinnin keinoja
- osaa suunnitella ja pitää kohderyhmälle sopivan tavoitteeltaan vaikuttavan esityksen
- osaa kehittää ammatillisia viestintä- ja vuorovaikutustaitojaan
- osaa arvioida omia viestintätaitojaan
- osaa hyödyntää saamaansa palautetta ja antaa kehittävää palautetta
- osaa arvioida viestinnällisiä taitojaan osana tulevaa ammattitaitoaan.
Sisältö
- oman alan ammattitekstien analyysi, tulkinta ja kirjoittaminen
- asiatyyliset tekstit ja hyvän yleiskielen hallinta
- tutkimusviestinnän perusteet
- suullisen esityksen rakentaminen ja havainnollistaminen
- työelämän puheviestintätilanteet ja argumentointitilanteet
- omien viestintätaitojen arviointi
- palautteen anto ja vastaanotto
Oppimateriaalit
Oppimateriaalina ovat kurssin kirjallinen materiaali, videoluennot, lehtiartikkelit, raporttipohjan käyttöohjeet sekä opiskelijoiden itse valitsema lähdekirjallisuus, tuntimateriaalit ja opiskelijoiden tekeillä olevat ja valmiit oppimistehtävät. Opintojaksolla hyödynnetään lisäksi Turun amk:n kirjaston tiedonhakijan opasta.
Opetusmenetelmät
Tutkiva oppiminen, tekemällä oppiminen, uuden sisällön yhdistäminen jo opittuun tietoon, dialogi, prosessikirjoittaminen, ryhmätyöskentely, itse- ja vertaisarviointi, reflektointi, lukeminen ja luetun vieminen käytäntöön.
Osa tehtävistä on mahdollista tehdä vain lähitunneilla.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kurssilla on oikeakielisyys ja lähdemerkinnät -tentti, joka on tehtävissä itsenäisesti koko kurssin ajan ja johon valmistaudutaan työtilassa olevan materiaalin avulla. Tentti on osa tehtäväkokonaisuutta, ja sitä ei voi uusia. Tentissä ei ole hyväksymisen alarajaa, vaan tentistä saadut pisteet kerryttävät kokonaispistemäärää.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojakson aikana kiinnitetään erityistä huomiota vastuullisten viestintä- ja vuorovaikutustaitojen kehittämiseen ja vahvistamiseen ja oikein toimimisen työkulttuuriin. Opintojaksolla käytetään digitaalista opiskelumateriaalia ja sähköistä oppimisympäristöä videoiden ja tekstien palauttamiseen sekä materiaalin jakamiseen. Lähitunneilla tarvitaan tietokonetta.
Ilmoittautuminen kurssille tarkoittaa sitoutumista kurssin aikatauluihin, kurssin pelisääntöjen noudattamista ja aktiivista ja vastuullista työskentelyä pienryhmän kanssa. Varmistathan, että kurssille osallistuminen on realistista, koska kurssilla ei ole mahdollisuutta yksilöllisiin aikatauluihin. Työt tehdään määräaikoina, niin kuin työelämässä. Jos et ole ehtinyt palauttaa tehtäviäsi kurssin kuluessa, suorituksesi hylätään ja voit osallistua seuraavaan toteutukseen. Seuraavaan toteutukseen tulee ilmoittautua ilmoittautumisaikana. Varaa aikaa toteutukseen tarvittava työaika.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Toteutuksella ei ole valinnaisia suoritustapoja. Opintojaksoa ei voi suorittaa täysin itsenäisesti.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kokonaistyömäärä on noin 80 tuntia, joka koostuu lähitunneista, tuntitehtävistä, ennakkotehtävistä, itsenäisestä työskentelystä ja pienryhmässä työskentelystä.
Sisällön jaksotus
Opintojakso on ammatillisen viestinnän kurssi (ei kielioppikurssi), ja se on tarkoitettu äidinkieleltään suomenkielisille tai muuten C2-kielitaitotason omaaville opiskelijoille. Kurssi ei ole S2-kurssi. Jakso on suunnattu vain kemiantekniikan monimuodon insinööriopiskelijoille.
Kurssi järjestetään syyslukukaudella 2024. Osallistuminen kurssin aloitustunnille on välttämätöntä kurssipaikan säilyttämiseksi, ja kurssilla on myöhemminkin läsnäolovelvollisia tunteja. Kurssi toteutetaan lähiopetuksen ja etäopetuksen yhdistelmänä. Lähitunneille osallistuminen on välttämätöntä oppimisen, tiedonkulun ja ryhmätyöskentelyn onnistumisen kannalta.
Opiskelijan ilmoittautuminen opintojaksolle poistetaan aloitustunnin jälkeen, jos opiskelija ei ole osallistunut aloitustunnille tai ei ole muutakaan näyttöä aikomuksesta suorittaa opintojakso.
Ohje: Opiskelijan ei tule luovuttaa opettajalle mitään henkilökohtaisia tai arkaluontoisia tietoja (esim. terveystiedot) kurssin yhteydessä.
Opintojaksolla harjoitellaan asiatyylisen ja saavutettavuusvaatimusten mukaisen tekstin tuottamista, lähdemerkintätekniikkaa, yhteiskirjoittamista, kielenhuollon apuvälineiden käyttöä, vuorovaikutustaitoja, keskustelutaitoja ja esiintymistaitoja. Pienryhmissä valitaan erikoistumisalueet työyhteisöviestinnän sisältöalueista.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Kurssilla viestitään oppitunneilla ja ITSissä. Kurssia koskevaan viestintään ei käytetä sähköpostia, jotta kommentit, kysymykset ja vastaukset ovat hyvän viestintätavan mukaisesti kaikille osallistujille nähtävillä samaan aikaan.
48 TUNNIN VIESTINTÄSÄÄNTÖ. Kurssia koskeviin viesteihin tulee vastata 48 tunnin kuluessa (koskee opiskelijoita ja opettajaa). Jos opiskelija ei vastaa esimerkiksi pienryhmäläistensä viesteihin 48 tunnin kuluessa, ryhmäläiset pyytävät opettajaa ottamaan yhteyttä opiskelijaan. Jos vastausta ei tule opettajankaan viestiin 48 tunnin kuluessa, kurssi päättyy osaltasi siihen. 48 tuntia käsittää vain arkipäivät, ei viikonloppuja, viikkoa 42 tai työvapaita.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssin tehtävät ovat
1. Ennakkotehtävät (opettaja arvioi)
2. Tutkimusraportti (opettaja arvioi)
3. Oikeakielisyys ja lähdemerkinnät -tentti (monivalintatentin automaattinen arviointi)
4. Kolmen pointin puhe (vertaisarviointi)
Tutkimusraportti ja kolmen pointin puhe ovat pakollisia tehtäviä. Muiden tehtävien tekemättä jättäminen ei estä kurssin hyväksymistä, jos vähimmäispistemäärä täyttyy. Tehtävien puuttuminen vaikuttaa kuitenkin merkittävästi arvosanaan.
Kiitettävä arvosana edellyttää kaikkien tehtävien hyväksytysti tekemistä aikataulun mukaisesti.
Tehtävistä kertynyt pistemäärä oikeuttaa arvosanaan seuraavasti:
80–73 pistettä, arvosana 5
72–65 pistettä, arvosana 4
64–57 pistettä, arvosana 3
56–49 pistettä, arvosana 2
48–41 pistettä, arvosana 1
40 pistettä tai vähemmän, arvosana 0 (hylätty).
Arvosana muodostuu harjoitustehtävien, osallistumisaktiivisuuden, opettajan arvioinnin, itsearvioinnin ja vertaispalautteen perusteella. Tehtäväkohtaiset arviointitaulukot ovat osa tehtäväkuvausta ja saatavilla tehtäväkuvauksen yhteydessä. Tehtävien palautusajat ovat ehdottomia, myöhästyneitä tehtäviä ei oteta vastaan.
Kiitettävä suoritus edellyttää aikataulun mukaista työsuoritusta, joten jos suorituksesi valmistuu kurssin päättymisen jälkeen (esimerkiksi täydentämällä kurssia seuraavalla toteutuksella, arvosanasi voi olla enintään 4.
Opintojakson tehtävät arvioidaan viimeistään 3 viikon kuluttua tehtävän määräpäivästä. Opettaja merkitsee opintojakson arvioinnin viimeistään 3 viikkoa kurssin päättymispäivän jälkeen. (Kolmeen viikkoon ei lasketa työvapaita.)
Hylätty (0)
Hyväksymisehdot eivät täyty, jos opiskelija on osallistunut lähitunneille tai ryhmän työskentelyyn vain vähän tai ei lainkaan, pakollisia tehtäviä ei ole tehty hyväksytysti tai yhteispistemäärä on 40 tai vähemmän.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija on suorittanut oppimistehtävät hyväksymisehtojen mukaisesti mutta saavuttanut oppimistavoitteet niukasti tai pintapuolisesti. Opiskelija on hyödyntänyt tehtävissä ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista materiaalia vain vähän ja yksipuolisesti ja tehtävissä on puutteita. Opiskelija on osallistunut ryhmän työskentelyyn jonkin verran. Opiskelija on osallistunut opintojakson tuntityöskentelyyn satunnaisesti.
Arvosana 1, kun pistemäärä on 48–41.
Arvosana 2, kun pistemäärä on 56–49.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija on suorittanut oppimistehtävät hyväksymisehtojen mukaisesti ja saavuttanut oppimistavoitteet hyvin. Opiskelija on hankkinut ja hyödyntänyt ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista tietoa tehtävissään.
Tehtävät on suoritettu asianmukaisesti ja niissä on omaa oivallusta. Opiskelija on osallistunut
tuntityöskentelyyn ja ryhmän työskentelyyn aktiivisesti ja osoittanut kurssilla hyviä viestintä- ja
vuorovaikutustaitoja opiskelijoiden, sidosryhmien ja opettajan kanssa toimiessaan.
Arvosana 3, kun pistemäärä on 64–57.
Arvosana 4, kun pistemäärä on 72–65.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on suorittanut kaikki oppimistehtävät hyväksymisehtojen mukaisesti, saavuttanut
oppimistavoitteet kiitettävästi ja osoittanut laajaa perehtyneisyyttä viestinnän teemoihin ja lähteisiin. Opiskelija on hyödyntänyt ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista tietoa monipuolisesti ja luovasti. Opiskelija on sitoutunut ryhmän työskentelyyn ja edistänyt ryhmän työskentelyä, osallistunut tuntityöskentelyyn aktiivisesti ja osoittanut erinomaisia viestintä- ja vuorovaikutustaitoja opiskelijoiden, sidosryhmien ja opettajan kanssa toimiessaan.
Arvosana 5, kun tehtävien yhteispistemäärä on 80–73, kaikki tehtävät on tehty hyväksytysti ja aikataulun mukaisesti.
Ilmoittautumisaika
01.06.2023 - 30.10.2023
Ajoitus
30.10.2023 - 29.12.2023
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Kemiantekniikan koulutus
Opettaja
- Anne Antero
Vastuuopettaja
Anne Antero
Ryhmät
-
MKEMIK23Kemiantekniikan koulutus
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- osaa analysoida oman alansa ammattitekstejä ja käyttää saatua tietoa hyväkseen uusissa tilanteissa
- osaa tuottaa asiatyylisen ja johdonmukaisen kirjallisen ja suullisen esityksen hyödyntäen hankkimaansa lähdeaineistoa
- osaa valita käyttämänsä lähdeaineiston lähdekriittisesti ja merkitä käyttämänsä aineiston lähdemerkinnät
- osaa käyttää kielenhuollon oppaita ja erilaisia kirjoituspohjia kirjoittamisen tukena
- osaa hyödyntää erilaisia argumentoinnin keinoja
- osaa suunnitella ja pitää kohderyhmälle sopivan tavoitteeltaan vaikuttavan esityksen
- osaa kehittää ammatillisia viestintä- ja vuorovaikutustaitojaan
- osaa arvioida omia viestintätaitojaan
- osaa hyödyntää saamaansa palautetta ja antaa kehittävää palautetta
- osaa arvioida viestinnällisiä taitojaan osana tulevaa ammattitaitoaan.
Sisältö
- oman alan ammattitekstien analyysi, tulkinta ja kirjoittaminen
- asiatyyliset tekstit ja hyvän yleiskielen hallinta
- tutkimusviestinnän perusteet
- suullisen esityksen rakentaminen ja havainnollistaminen
- työelämän puheviestintätilanteet ja argumentointitilanteet
- omien viestintätaitojen arviointi
- palautteen anto ja vastaanotto
Oppimateriaalit
Opintojakson oppimismateriaali koostuu opettajan laatimista tuntiharjoituksista, videoluennoista ja lukumateriaaleista, opettajan ja opiskelijoiden valitsemasta kirjallisuudesta ja artikkeleista, opettajan laatimasta tenttiharjoittelumateriaalista ja opiskelijoiden tekeillä olevista ja valmiista teksteistä ja esityksistä.
Opintojaksolla käytetään Turun amk:n opintojaksoraporttipohjaa, raporttipohjan käyttöohjeita, Turun amk:n lähdemerkintäohjeistusta, Kotuksen kielitestejä, ohjepankkia ja sanakirjaa.
Opetusmenetelmät
Tutkiva oppiminen, tekemällä oppiminen, uuden sisällön yhdistäminen jo opittuun tietoon, keskustelu, prosessikirjoittaminen, tiimityöskentely, itse- ja vertaisarviointi, reflektointi, lukeminen ja luetun vieminen käytäntöön.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakson osasuorituksena on Oikeakielisyys ja lähdemerkinnät -tentti, joka on tehtävissä opiskelijan valitsemana ajankohtana 30.10. ja 29.12.2023 välisenä aikana. Tenttiä ei voi uusia.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Osallistuminen kurssin aloitustunnille on välttämätöntä. Aloitustunnin jälkeen kurssille ei enää oteta uusia opiskelijoita.
Kurssiin sisältyy verkko-ohjausta ja lähiopetusta. Lisäksi kurssilla on videoluentoja, joiden katseluaika on osittain sidottu kurssilla kirjoitettavien tiivistelmien palautuspäiviin. Verkkotunnit ovat vuorovaikutteisia, joten opiskelijoilta edellytetään tuntien aikana puhe- ja kameravalmiutta.
Verkkotunteja ei tallenneta.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakson voi suorittaa ahot-menettelyllä, jos opiskelijalla on oppimistavoitteisiin sopivaa aiemmin hankittua osaamista ja näyttöä siitä. Kurssille ilmoittaudutaan tavalliseen tapaan kurssin ilmoittautumisaikana. Opiskelijan tulee käynnistää ahot-suoritus viikon kuluessa kurssin alkamisesta ottamalla yhteyttä opettajaan ja sopimalla ohjauskeskusteluaika.
Ahot-suorituksen käsittelyaika on kaksi viikkoa, ja suorituksen tarkistaa kurssin vastuuopettaja.
Hyväksilukuanomus tehdään koulutusvastaavalle, kun opiskelija on aiemmin suorittanut korkeakoulussa vähintään saman laajuisen ja saman sisältöisen opintojakson.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ryhmätehtävät
- Viestinnän raportti ja ryhmätyöskentelyn arviointi
- Tuntitehtäviä pienryhmissä
Yksilötehtävät
- Tiivistelmät (reflektiot kirjallisuudesta, luentovideoista ja harjoitustehtävistä)
- Vaikuttava puhe ja palautekeskustelu
- Oikeakielisyys ja lähdemerkinnät -tentti
Osaan tehtävistä on tehtäväkuvauksessa esitetty vaihtoehtoisia suoritustapoja.
Sisällön jaksotus
Opettaja hyväksyy ilmoittautumiset noin viikkoa ennen kurssin alkua ja lähettää opiskelijoille sähköpostiviestin kurssin aloituksesta. Hyväksymisen myötä opiskelija saa oikeudet kurssin ITS-työtilaan. Työtila täydentyy kurssin edetessä, ja muutokset toteutussuunnitelmassa tai aikataulussa ovat mahdollisia myöhemminkin. Opintojaksoon sisältyy läsnäolopakollisia tunteja, joihin opiskelijan edellytetään sitoutuvan. Opintojakso ei sovellu kokonaan verkossa tai täysin itsenäisesti suoritettavaksi.
Opintojakson aikana harjoitellaan oikeakielisyyttä, tiivistävää kirjoittamista, asiatyylisen lähteisiin pohjautuvan raportin kirjoittamista, kirjoituspohjien käyttöä ja yhdessä kirjoittamista. Tavoitteena on myös harjoitella Kotuksen tarjoamia kielenhuollon aineistojen, ohjepankin ja sanakirjan käyttöä. Esiintymis- ja vuorovaikutustaitoja vahvistetaan pitämällä tavoitteeltaan vaikuttava suullinen esitys, jonka yhteydessä harjoitellaan keskustelu- ja palautteenantotaitoja. Pääpaino on vastaanottajalähtöisessä ja havainnollistavassa viestinnässä.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Kurssilla viestitään ensisijaisesti tunneilla ja toissijaisesti ITSissä, jotta kaikki kurssia koskeva tieto on saatavilla kaikille opiskelijoille samanaikaisesti ja samansisältöisenä. Sähköpostia käytetään vain akuuttien tilanteiden hoitamiseen ja ei-julkisia tietoja sisältävään viestittelyyn. Opiskelijan ei tule antaa opettajalle henkilökohtaisia tietoja, kuten terveystietoja.
Verkkotuntien jälkeen on varattu aikaa kysymyksille ja yksilöohjaukseen.
Kurssin lopussa opiskelijoilla on mahdollisuus varata palautekeskusteluaika sellaisia tehtäviä varten, joista ei ole saanut palautetta kurssin aikana. Palaute on aina kasvokkainen keskustelutilaisuus. Vaikuttavasta puheesta voi saada palautetta, jos opiskelija on säilyttänyt videon esityksestä.
Ilmoita opintojakson alussa opettajalle sähköpostitse, jos koulusivistyskielesi on ruotsi. Opintojakson arvosana merkitään silloin kaksiosaisena (kirjallinen ja suullinen).
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojaksolla noudatetaan jatkuvaa arviointia ja arviointi on opiskelijan nähtävillä ITSin arviointiportfoliossa.
Oppimistehtävät kerryttävät pistemäärää, joka voi olla enintään 100 pistettä. Hyväksymisehtona on, että pakolliset tehtävät (vaikuttava puhe ja palautekeskutselu sekä raportti ja siihen liittyvä itse- ja vertaisarviointi on tehty) ja tehtyjen tehtävien yhteispistemäärä on vähintään 50 pistettä. Muut tehtävät kerryttävät pistemäärää.
Arvosana 5 edellyttää aina, että kaikki tehtävät on tehty määräaikoina.
Pisteet oikeuttavat arvosanaan seuraavasti:
100-90 pistettä, as. 5
89-80 pistettä, as. 4
79-70 pistettä, as. 3
69-60 pistettä, as. 2
59-50 pistettä, as. 1
49 pistettä tai vähemmän, as. 0
Kunkin tehtävän arviointikriteerit ovat saatavilla ITSissä tehtäväkuvauksen yhteydessä.
Arviointimenetelminä käytetään opettajan arviointia, itsearviointia ja vertaisarviointia.
Opettaja merkitsee tehtäväkohtaiset pisteet ITSin arviointiportfolioon kahden viikon kuluessa tehtävän viimeisestä palautuspäivästä. Kurssin kokonaisarviointi valmistuu 2-3 viikkoa kurssin päättymisen jälkeen. Tässä ilmoitetut aikarajat eivät koske (asiallisen syyn vuoksi) myöhässä palautettuja tehtäviä tai opettajan täydennettäväksi lähettämiä tehtäviä. Opettaja lähettää viestin ITSissä, kun arvosanat on rekisteröity Peppiin.
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole palauttanut tehtäviä määräajassa tai hyväksymisehdot eivät täyty. Opiskelija on osallistunut ryhmän työskentelyyn hyvin vähän tai ei ollenkaan. Pistemäärä on 49 pistettä tai vähemmän.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija on suorittanut oppimistehtävät hyväksymisehtojen mukaisesti mutta saavuttanut oppimistavoitteet niukasti ja pintapuolisesti. Opiskelija on hyödyntänyt tehtävissä ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista lähdemateriaalia vain vähän ja yksipuolisesti ja tehtävissä on puutteita. Opiskelija on osallistunut ryhmän työskentelyyn vähän.
Arvosana on 1, kun pistemäärä on 50-59.
Arvosana on 2, kun pistemäärä on 60-69.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija on suorittanut oppimistehtävät hyväksymisehtojen mukaisesti ja saavuttanut oppimistavoitteet hyvin. Opiskelija on hankkinut ja hyödyntänyt ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista tietoa tehtävissään. Tehtävät on suoritettu asianmukaisesti, ja niissä on omaa oivallusta. Opiskelija on osallistunut ryhmän työskentelyyn aktiivisesti, mikä ilmenee vertaisarvioinnissa ja tuntiaktiivisuudessa.
Arvosana on 3, kun pistemäärä on 70-79.
Arvosana on 4, kun pistemäärä on 80-89.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on suorittanut kaikki oppimistehtävät hyväksymisehtojen mukaisesti, palauttanut tehtävät määräaikoina, saavuttanut oppimistavoitteet kiitettävästi ja osoittanut laajaa perehtyneisyyttä viestinnän teemoihin ja lähteisiin. Opiskelija on hyödyntänyt ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista tietoa monipuolisesti ja luovasti. Opiskelija on sitoutunut ryhmän työskentelyyn, osallistunut hyvin aktiivisesti yhteiseen työskentelyyn ja omalta osaltaan edistänyt tavoitteiden saavuttamista, mikä ilmenee vertaisarvioinnissa ja tuntiaktiivisuudessa. Pistemäärä on 90-100.