Siirry suoraan sisältöön

RavitsemushoitoLaajuus (3 op)

Tunnus: TH00BV84

Laajuus

3 op

Osaamistavoitteet

Tavoitteet
• Tietää ravintoaineet, ravintoaineiden tarpeen ja merkityksen
• Osaa arvioida ihmisen ravitsemustarpeita
• Osaa soveltaa suomalaisia ravitsemussuosituksia kansansairauksien ehkäisyssä ja hoidossa
• Osaa integroida ravitsemushoitoa ja -ohjausta yhdessä monialaisen asiantuntijaverkoston kanssa sisätauti- ja kirurgisen potilaan hoitotyössä

Sisältö

Sisällöt
• Ravintoaineiden tarve ja tehtävät elimistössä
• Asiakkaiden ravitsemustilan arviointi ja sen merkitys
• Ravitsemussuositusten mukainen ruokavalio terveyden edistämisessä ja kansansairauksien ehkäisyssä eri ikäkausina
• Sisätauti- ja kirurgisen potilaan ravitsemushoito ja ohjaus sekä sairauksiin liittyvät yleisimmät erityisruokavaliot

Ilmoittautumisaika

02.12.2024 - 05.03.2025

Ajoitus

01.03.2025 - 30.11.2025

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Ensihoito, terveydenhoito ja kätilötyö

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 30

Koulutus
  • Ensihoitajakoulutus
Opettaja
  • Johanna Kurtti
Ryhmät
  • PENHOK25
    Ensihoitaja (AMK), päiväkoulutus, K25

Tavoitteet

Tavoitteet
• Tietää ravintoaineet, ravintoaineiden tarpeen ja merkityksen
• Osaa arvioida ihmisen ravitsemustarpeita
• Osaa soveltaa suomalaisia ravitsemussuosituksia kansansairauksien ehkäisyssä ja hoidossa
• Osaa integroida ravitsemushoitoa ja -ohjausta yhdessä monialaisen asiantuntijaverkoston kanssa sisätauti- ja kirurgisen potilaan hoitotyössä

Sisältö

Sisällöt
• Ravintoaineiden tarve ja tehtävät elimistössä
• Asiakkaiden ravitsemustilan arviointi ja sen merkitys
• Ravitsemussuositusten mukainen ruokavalio terveyden edistämisessä ja kansansairauksien ehkäisyssä eri ikäkausina
• Sisätauti- ja kirurgisen potilaan ravitsemushoito ja ohjaus sekä sairauksiin liittyvät yleisimmät erityisruokavaliot

Oppimateriaalit

Ravitsemushoito I-osa:
Voutilainen E, Fogelholm M & Mutanen M. 2015. Ravitsemustaito. Sanoma Pro.
Kestävää terveyttä ruoasta – kansalliset ravitsemussuositukset 2024. Valtion ravitsemusneuvottelukunta ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Helsinki 2024 (www.vrn.fi)
Tarkemmin oppimateriaali annetaan ensimmäisellä opetustunnilla.

Ravitsemushoito II-osa:
Ravitsemushoitosuositus. Valtion ravitsemusneuvottelukunta ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Ohjaus 3/2023
Sinisalo, L. 2015. Ravitsemus hoitotyössä.
Tarkemmin oppimateriaali ensimmäisellä opetustunnilla.

Opetusmenetelmät

Toteutetaan keskustelevana opetuksena, pienryhmätyöskentelynä ja oppimistehtävinä ja -tenttinä.

Tarkemmin osioiden toteutus ItsLearning-alustalla. Toteutus käydään läpi I-osan ja II-osan ensimmäisellä opetustunnilla.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Tiimioppiminen ja ryhmätyöskentely

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ravitsemushoito I-osa 2 op, 54 tuntia opiskelijan työtä, joista opetustunteja 10 ja opiskelijan itsenäistä opiskelua (sis.tehtävät, tenttiin valmistautumisen ja tentin) ja ryhmätyöskentelyä 44 tuntia.

Ravitsemushoito II-osa 1 op, 27 tuntia opiskelijan työtä, joista opetustunnit 7 ja itsenäistä opiskelua ja ryhmätyöskentelyä 20 h.

Sisällön jaksotus

Ravitsemushoito I-osa 2 op keväällä 2025, opetustunnit viikoilla 12-14
• Ravintoaineiden tarve ja tehtävät elimistössä
• Asiakkaiden ravitsemustilan arviointi ja sen merkitys
• Ravitsemussuositusten mukainen ruokavalio terveyden edistämisessä ja kansansairauksien ehkäisyssä eri ikäkausina

Ravitsemushoito II-osa 1 op syksyllä 2025
• Sisätauti- ja kirurgisen potilaan ravitsemushoito ja ohjaus sekä sairauksiin liittyvät yleisimmät erityisruokavaliot.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kokonaisuus (ravitsemushoito 3 op) numeerinen arviointi:
I-osa numeerinen arviointi (tehtävät asteikolla hyväksytty/hylätty ja tentti numeerinen arviointi)
II-osa arviointi hyväksytty /hylätty. Hyväksytyn suorituksen edellytyksenä on yksilö- ja ryhmätehtävien suorittaminen. Ryhmätyöhön liittyvä poissaolo korvataan osallistumalla toisen ryhmän vastaaviin tunteihin; ryhmätehtävien tekemiseen ja esittämiseen tai muulla erikseen sovittavalla tavalla.

Ilmoittautumisaika

02.12.2023 - 10.03.2024

Ajoitus

01.01.2024 - 30.11.2024

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Ensihoito, terveydenhoito ja kätilötyö

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 30

Koulutus
  • Ensihoitajakoulutus
Opettaja
  • Johanna Kurtti
Ryhmät
  • PENHOK24
    Ensihoitaja (AMK), päiväkoulutus, K24

Tavoitteet

Tavoitteet
• Tietää ravintoaineet, ravintoaineiden tarpeen ja merkityksen
• Osaa arvioida ihmisen ravitsemustarpeita
• Osaa soveltaa suomalaisia ravitsemussuosituksia kansansairauksien ehkäisyssä ja hoidossa
• Osaa integroida ravitsemushoitoa ja -ohjausta yhdessä monialaisen asiantuntijaverkoston kanssa sisätauti- ja kirurgisen potilaan hoitotyössä

Sisältö

Sisällöt
• Ravintoaineiden tarve ja tehtävät elimistössä
• Asiakkaiden ravitsemustilan arviointi ja sen merkitys
• Ravitsemussuositusten mukainen ruokavalio terveyden edistämisessä ja kansansairauksien ehkäisyssä eri ikäkausina
• Sisätauti- ja kirurgisen potilaan ravitsemushoito ja ohjaus sekä sairauksiin liittyvät yleisimmät erityisruokavaliot

Oppimateriaalit

Ravitsemushoito I-osa:
Voutilainen E, Fogelholm M & Mutanen M. 2015. Ravitsemustaito. Sanoma Pro.
Suomalaiset ravitsemussuositukset 2014. Valtion ravitsemusneuvottelukunta. Helsinki 2014 (www.vrn.fi)
Tarkemmin oppimateriaali annetaan ensimmäisellä opetustunnilla.

Ravitsemushoito II-osa:
Ravitsemushoitosuositus. Valtion ravitsemusneuvottelukunta ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Ohjaus 3/2023
Sinisalo, L. 2015. Ravitsemus hoitotyössä.
Tarkemmin oppimateriaali ensimmäisellä opetustunnilla.

Opetusmenetelmät

Toteutetaan keskustelevana opetuksena, pienryhmätyöskentelynä ja oppimistehtävinä ja -tenttinä.

Tarkemmin osioiden toteutus ItsLearning-alustalla. Toteutus käydään läpi I-osan ja II-osan ensimmäisellä opetustunnilla.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Tiimioppiminen ja ryhmätyöskentely

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ravitsemushoito I-osa 2 op, 54 tuntia opiskelijan työtä, joista opetustunteja 10 ja opiskelijan itsenäistä opiskelua (sis.tehtävät, tenttiin valmistautumisen ja tentin) ja ryhmätyöskentelyä 44 tuntia.

Ravitsemushoito II-osa 1 op, 27 tuntia opiskelijan työtä, joista opetustunnit 7 ja itsenäistä opiskelua ja ryhmätyöskentelyä 20 h.

Sisällön jaksotus

Ravitsemushoito I-osa 2 op keväällä 2024
• Ravintoaineiden tarve ja tehtävät elimistössä
• Asiakkaiden ravitsemustilan arviointi ja sen merkitys
• Ravitsemussuositusten mukainen ruokavalio terveyden edistämisessä ja kansansairauksien ehkäisyssä eri ikäkausina

Ravitsemushoito II-osa 1 op syksyllä 2024
• Sisätauti- ja kirurgisen potilaan ravitsemushoito ja ohjaus sekä sairauksiin liittyvät yleisimmät erityisruokavaliot.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kokonaisuus (ravitsemushoito 3 op) numeerinen arviointi:
I-osa numeerinen arviointi (tehtävät asteikolla hyväksytty/hylätty ja tentti numeerinen arviointi)
II-osa arviointi hyväksytty /hylätty. Hyväksytyn suorituksen edellytyksenä on yksilö- ja ryhmätehtävien suorittaminen. Ryhmätyöhön liittyvä poissaolo korvataan osallistumalla toisen ryhmän vastaaviin tunteihin; ryhmätehtävien tekemiseen ja esittämiseen tai muulla erikseen sovittavalla tavalla.

Ilmoittautumisaika

01.12.2022 - 10.03.2023

Ajoitus

31.12.2022 - 20.11.2023

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

1 - 25

Koulutus
  • Ensihoitajakoulutus
Opettaja
  • Johanna Kurtti
Ryhmät
  • PENHOK23
    Ensihoitaja (AMK), päiväkoulutus, K23

Tavoitteet

Tavoitteet
• Tietää ravintoaineet, ravintoaineiden tarpeen ja merkityksen
• Osaa arvioida ihmisen ravitsemustarpeita
• Osaa soveltaa suomalaisia ravitsemussuosituksia kansansairauksien ehkäisyssä ja hoidossa
• Osaa integroida ravitsemushoitoa ja -ohjausta yhdessä monialaisen asiantuntijaverkoston kanssa sisätauti- ja kirurgisen potilaan hoitotyössä

Sisältö

Sisällöt
• Ravintoaineiden tarve ja tehtävät elimistössä
• Asiakkaiden ravitsemustilan arviointi ja sen merkitys
• Ravitsemussuositusten mukainen ruokavalio terveyden edistämisessä ja kansansairauksien ehkäisyssä eri ikäkausina
• Sisätauti- ja kirurgisen potilaan ravitsemushoito ja ohjaus sekä sairauksiin liittyvät yleisimmät erityisruokavaliot

Oppimateriaalit

Ravitsemushoito I-osa:
Voutilainen E, Fogelholm M & Mutanen M. 2015. Ravitsemustaito. Sanoma Pro.
Suomalaiset ravitsemussuositukset 2014. Valtion ravitsemusneuvottelukunta. Helsinki 2014 (www.vrn.fi)
Tarkemmin oppimateriaali annetaan ensimmäisellä opetustunnilla.

Ravitsemushoito II-osa:
Ravitsemushoitosuositus. Valtion ravitsemusneuvottelukunta ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Ohjaus 3/2023
Voutilainen E. Fogelholm M. & Mutanen M. 2015 Ravitsemustaito s. 169 - 202.
Sinisalo, L. 2015. Ravitsemus hoitotyössä.
Tarkemmin oppimateriaali ensimmäisellä opetustunnilla.

Opetusmenetelmät

Toteutetaan keskustelevana opetuksena, pienryhmätyöskentelynä ja oppimistehtävinä ja -tenttinä.

Tarkemmin osioiden toteutus ItsLearning-alustalla. Toteutus käydään läpi I-osan ja II-osan ensimmäisellä opetustunnilla.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Tiimioppiminen ja ryhmätyöskentely

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ravitsemushoito I-osa 2 op, 54 tuntia opiskelijan työtä, joista opetustunteja 10 ja opiskelijan itsenäistä opiskelua (sis.tehtävät, tenttiin valmistautumisen ja tentin) ja ryhmätyöskentelyä 44 tuntia.

Ravitsemushoito II-osa 1 op, 27 tuntia opiskelijan työtä, josta opetustunnit 7 ja itsenäistä opiskelua ja ryhmätyöskentelyä 20 h.

Sisällön jaksotus

Ravitsemushoito I-osa 2 op keväällä 2023
• Ravintoaineiden tarve ja tehtävät elimistössä
• Asiakkaiden ravitsemustilan arviointi ja sen merkitys
• Ravitsemussuositusten mukainen ruokavalio terveyden edistämisessä ja kansansairauksien ehkäisyssä eri ikäkausina

Ravitsemushoito II-osa 1 op syksyllä 2023
• Sisätauti- ja kirurgisen potilaan ravitsemushoito ja ohjaus sekä sairauksiin liittyvät yleisimmät erityisruokavaliot.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kokonaisuus (ravitsemushoito 3 op) numeerinen arviointi:
I-osa numeerinen arviointi (tehtävät asteikolla hyväksytty/hylätty ja tentti numeerinen arviointi)
II-osa arviointi hyväksytty /hylätty. Hyväksytyn suorituksen edellytyksenä on yksilö- ja ryhmätehtävien suorittaminen. Ryhmätyöhön liittyvä poissaolo korvataan osallistumalla toisen ryhmän vastaaviin tunteihin; ryhmätehtävien tekemiseen ja esittämiseen tai muulla erikseen sovittavalla tavalla.

Ilmoittautumisaika

01.07.2023 - 25.10.2023

Ajoitus

31.12.2022 - 18.03.2024

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 30

Koulutus
  • Ensihoitajakoulutus
Opettaja
  • Johanna Kurtti
Ryhmät
  • PENHOS23
    Ensihoitajakoulutus, Turku, S23

Tavoitteet

Tavoitteet
• Tietää ravintoaineet, ravintoaineiden tarpeen ja merkityksen
• Osaa arvioida ihmisen ravitsemustarpeita
• Osaa soveltaa suomalaisia ravitsemussuosituksia kansansairauksien ehkäisyssä ja hoidossa
• Osaa integroida ravitsemushoitoa ja -ohjausta yhdessä monialaisen asiantuntijaverkoston kanssa sisätauti- ja kirurgisen potilaan hoitotyössä

Sisältö

Sisällöt
• Ravintoaineiden tarve ja tehtävät elimistössä
• Asiakkaiden ravitsemustilan arviointi ja sen merkitys
• Ravitsemussuositusten mukainen ruokavalio terveyden edistämisessä ja kansansairauksien ehkäisyssä eri ikäkausina
• Sisätauti- ja kirurgisen potilaan ravitsemushoito ja ohjaus sekä sairauksiin liittyvät yleisimmät erityisruokavaliot

Oppimateriaalit

Ravitsemushoito I-osa:
Voutilainen E, Fogelholm M & Mutanen M. 2015. Ravitsemustaito. Sanoma Pro.
Suomalaiset ravitsemussuositukset 2014. Valtion ravitsemusneuvottelukunta. Helsinki 2014 (www.vrn.fi)
Tarkemmin oppimateriaali annetaan ensimmäisellä opetustunnilla.

Ravitsemushoito II-osa:
Ravitsemushoitosuositus. Valtion ravitsemusneuvottelukunta ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Ohjaus 3/2023
Sinisalo, L. 2015. Ravitsemus hoitotyössä.
Tarkemmin oppimateriaali ensimmäisellä opetustunnilla.

Opetusmenetelmät

Toteutetaan keskustelevana opetuksena, pienryhmätyöskentelynä ja oppimistehtävinä ja -tenttinä.

Tarkemmin osioiden toteutus ItsLearning-alustalla. Toteutus käydään läpi I-osan ja II-osan ensimmäisellä opetustunnilla.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Tiimioppiminen ja ryhmätyöskentely

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ravitsemushoito I-osa 2 op, 54 tuntia opiskelijan työtä, joista opetustunteja 10 ja opiskelijan itsenäistä opiskelua (sis.tehtävät, tenttiin valmistautumisen ja tentin) ja ryhmätyöskentelyä 44 tuntia.

Ravitsemushoito II-osa 1 op, 27 tuntia opiskelijan työtä, joista opetustunnit 7 ja itsenäistä opiskelua ja ryhmätyöskentelyä 20 h.

Sisällön jaksotus

Ravitsemushoito I-osa 2 op syksyllä 2023
• Ravintoaineiden tarve ja tehtävät elimistössä
• Asiakkaiden ravitsemustilan arviointi ja sen merkitys
• Ravitsemussuositusten mukainen ruokavalio terveyden edistämisessä ja kansansairauksien ehkäisyssä eri ikäkausina

Ravitsemushoito II-osa 1 op keväällä 2024
• Sisätauti- ja kirurgisen potilaan ravitsemushoito ja ohjaus sekä sairauksiin liittyvät yleisimmät erityisruokavaliot.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kokonaisuus (ravitsemushoito 3 op) numeerinen arviointi:
I-osa numeerinen arviointi (tehtävät asteikolla hyväksytty/hylätty ja tentti numeerinen arviointi)
II-osa arviointi hyväksytty /hylätty. Hyväksytyn suorituksen edellytyksenä on yksilö- ja ryhmätehtävien suorittaminen. Ryhmätyöhön liittyvä poissaolo korvataan osallistumalla toisen ryhmän vastaaviin tunteihin; ryhmätehtävien tekemiseen ja esittämiseen tai muulla erikseen sovittavalla tavalla.

Ilmoittautumisaika

02.07.2022 - 09.09.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 31.07.2023

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 33

Koulutus
  • Ensihoitajakoulutus
Opettaja
  • Johanna Kurtti
Ryhmät
  • PENHOS22
    Ensihoitajakoulutus, Turku, S22

Tavoitteet

Tavoitteet
• Tietää ravintoaineet, ravintoaineiden tarpeen ja merkityksen
• Osaa arvioida ihmisen ravitsemustarpeita
• Osaa soveltaa suomalaisia ravitsemussuosituksia kansansairauksien ehkäisyssä ja hoidossa
• Osaa integroida ravitsemushoitoa ja -ohjausta yhdessä monialaisen asiantuntijaverkoston kanssa sisätauti- ja kirurgisen potilaan hoitotyössä

Sisältö

Sisällöt
• Ravintoaineiden tarve ja tehtävät elimistössä
• Asiakkaiden ravitsemustilan arviointi ja sen merkitys
• Ravitsemussuositusten mukainen ruokavalio terveyden edistämisessä ja kansansairauksien ehkäisyssä eri ikäkausina
• Sisätauti- ja kirurgisen potilaan ravitsemushoito ja ohjaus sekä sairauksiin liittyvät yleisimmät erityisruokavaliot

Oppimateriaalit

Ravitsemushoito I-osa:
Voutilainen E, Fogelholm M & Mutanen M. 2015. Ravitsemustaito. Sanoma Pro.
Suomalaiset ravitsemussuositukset 2014. Valtion ravitsemusneuvottelukunta. Helsinki 2014 (www.vrn.fi)
Tarkemmin oppimateriaali annetaan ensimmäisellä opetustunnilla.

Ravitsemushoito II-osa:
Valtion ravitsemusneuvottelukunta 2010 Ravitsemushoito. Suositus sairaaloihin, terveyskeskuksiin, palvelu- ja hoitokoteihin sekä kuntoutuskeskuksiin.
Voutilainen E. Fogelholm M. & Mutanen M. 2015 Ravitsemustaito s. 169 - 202.
Sinisalo, L. 2015. Ravitsemus hoitotyössä.
Tarkemmin oppimateriaali ensimmäisellä opetustunnilla.

Opetusmenetelmät

Toteutetaan keskustelevana opetuksena, pienryhmätyöskentelynä ja oppimistehtävinä ja -tenttinä.

Tarkemmin osioiden toteutus ItsLearning-alustalla. Toteutus käydään läpi I-osan ja II-osan ensimmäisellä opetustunnilla.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Tiimioppiminen ja ryhmätyöskentely

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ravitsemushoito I-osa 2 op, 54 tuntia opiskelijan työtä, joista opetustunteja 10 ja opiskelijan itsenäistä opiskelua (sis.tehtävät, tenttiin valmistautumisen ja tentin) ja ryhmätyöskentelyä 44 tuntia.

Ravitsemushoito II-osa 1 op, 27 tuntia opiskelijan työtä, josta opetustunnit 7 ja itsenäistä opiskelua ja ryhmätyöskentelyä 20 h.

Sisällön jaksotus

Ravitsemushoito I-osa 2 op syksyllä 2022
• Ravintoaineiden tarve ja tehtävät elimistössä
• Asiakkaiden ravitsemustilan arviointi ja sen merkitys
• Ravitsemussuositusten mukainen ruokavalio terveyden edistämisessä ja kansansairauksien ehkäisyssä eri ikäkausina

Ravitsemushoito II-osa 1 op keväällä 2023
• Sisätauti- ja kirurgisen potilaan ravitsemushoito ja ohjaus sekä sairauksiin liittyvät yleisimmät erityisruokavaliot. Keskeisinä teemoina ovat sisätauti- ja kirurgisen potilaan ravitsemustilan arviointi, ravitsemushoidon suunnittelu, toteutus ja arviointi.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kokonaisuus (ravitsemushoito 3 op) numeerinen arviointi:
I-osa numeerinen arviointi (tehtävät asteikolla hyväksytty/hylätty ja tentti numeerinen arviointi)
II-osa arviointi hyväksytty /hylätty. Hyväksytyn suorituksen edellytyksenä on yksilö- ja ryhmätehtävien suorittaminen. Ryhmätyöhön liittyvä poissaolo korvataan osallistumalla toisen ryhmän vastaaviin tunteihin; ryhmätehtävien tekemiseen ja esittämiseen tai muulla erikseen sovittavalla tavalla.

Ilmoittautumisaika

02.12.2021 - 30.01.2022

Ajoitus

01.01.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 25

Koulutus
  • Ensihoitajakoulutus
Opettaja
  • Johanna Kurtti
Ryhmät
  • PENHOK22
    Ensihoitaja (AMK), päiväkoulutus, K22

Tavoitteet

Tavoitteet
• Tietää ravintoaineet, ravintoaineiden tarpeen ja merkityksen
• Osaa arvioida ihmisen ravitsemustarpeita
• Osaa soveltaa suomalaisia ravitsemussuosituksia kansansairauksien ehkäisyssä ja hoidossa
• Osaa integroida ravitsemushoitoa ja -ohjausta yhdessä monialaisen asiantuntijaverkoston kanssa sisätauti- ja kirurgisen potilaan hoitotyössä

Sisältö

Sisällöt
• Ravintoaineiden tarve ja tehtävät elimistössä
• Asiakkaiden ravitsemustilan arviointi ja sen merkitys
• Ravitsemussuositusten mukainen ruokavalio terveyden edistämisessä ja kansansairauksien ehkäisyssä eri ikäkausina
• Sisätauti- ja kirurgisen potilaan ravitsemushoito ja ohjaus sekä sairauksiin liittyvät yleisimmät erityisruokavaliot

Oppimateriaalit

Ravitsemushoito I-osa:
Voutilainen E, Fogelholm M & Mutanen M. 2015. Ravitsemustaito. Sanoma Pro.
Suomalaiset ravitsemussuositukset 2014. Valtion ravitsemusneuvottelukunta. Helsinki 2014 (www.vrn.fi)
Tarkemmin oppimateriaali annetaan ensimmäisellä opetustunnilla.

Ravitsemushoito II-osa:
Valtion ravitsemusneuvottelukunta 2010 Ravitsemushoito. Suositus sairaaloihin, terveyskeskuksiin, palvelu- ja hoitokoteihin sekä kuntoutuskeskuksiin.
Voutilainen E. Fogelholm M. & Mutanen M. 2015 Ravitsemustaito s. 169 - 202.
Sinisalo, L. 2015. Ravitsemus hoitotyössä.
Tarkemmin oppimateriaali ensimmäisellä opetustunnilla.

Opetusmenetelmät

Toteutetaan keskustelevana opetuksena, pienryhmätyöskentelynä ja oppimistehtävinä ja -tenttinä.

Tarkemmin osioiden toteutus ItsLearning-alustalla. Toteutus käydään läpi I-osan ja II-osan ensimmäisellä opetustunnilla.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Tiimioppiminen ja ryhmätyöskentely

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ravitsemushoito I-osa 2 op, 54 tuntia opiskelijan työtä, joista opetustunteja 10 ja opiskelijan itsenäistä opiskelua (sis.tehtävät, tenttiin valmistautumisen ja tentin) ja ryhmätyöskentelyä 44 tuntia. Opetus yhdessä PTERTK22-ryhmän kanssa.

Ravitsemushoito II-osa 1 op, 27 tuntia opiskelijan työtä, josta opetustunnit 7 ja itsenäistä opiskelua ja ryhmätyöskentelyä 20 h.
Opetus yhdessä PTERTK22-ryhmän kanssa.

Sisällön jaksotus

Ravitsemushoito I-osa 2 op keväällä 2022
• Ravintoaineiden tarve ja tehtävät elimistössä
• Asiakkaiden ravitsemustilan arviointi ja sen merkitys
• Ravitsemussuositusten mukainen ruokavalio terveyden edistämisessä ja kansansairauksien ehkäisyssä eri ikäkausina

Ravitsemushoito II-osa 1 op syksyllä 2022
• Sisätauti- ja kirurgisen potilaan ravitsemushoito ja ohjaus sekä sairauksiin liittyvät yleisimmät erityisruokavaliot. Keskeisinä teemoina ovat sisätauti- ja kirurgisen potilaan ravitsemustilan arviointi, ravitsemushoidon suunnittelu, toteutus ja arviointi.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kokonaisuus numeerinen arviointi:
I-osa numeerinen arviointi (tehtävät asteikolla hyväksytty/hylätty ja tentti numeerinen arviointi)
II-osa arviointi hyväksytty /hylätty. Hyväksytyn suorituksen edellytyksenä on yksilö- ja ryhmätehtävien suorittaminen. Ryhmätyöhön liittyvä poissaolo korvataan osallistumalla toisen ryhmän vastaaviin tunteihin; ryhmätehtävien tekemiseen ja esittämiseen tai muulla erikseen sovittavalla tavalla.

Ilmoittautumisaika

01.06.2021 - 09.09.2021

Ajoitus

01.08.2021 - 30.06.2022

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 25

Koulutus
  • Ensihoitajakoulutus
Opettaja
  • Johanna Kurtti
Ryhmät
  • PENHOS21
    Ensihoitajakoulutus, Turku, S21

Tavoitteet

Tavoitteet
• Tietää ravintoaineet, ravintoaineiden tarpeen ja merkityksen
• Osaa arvioida ihmisen ravitsemustarpeita
• Osaa soveltaa suomalaisia ravitsemussuosituksia kansansairauksien ehkäisyssä ja hoidossa
• Osaa integroida ravitsemushoitoa ja -ohjausta yhdessä monialaisen asiantuntijaverkoston kanssa sisätauti- ja kirurgisen potilaan hoitotyössä

Sisältö

Sisällöt
• Ravintoaineiden tarve ja tehtävät elimistössä
• Asiakkaiden ravitsemustilan arviointi ja sen merkitys
• Ravitsemussuositusten mukainen ruokavalio terveyden edistämisessä ja kansansairauksien ehkäisyssä eri ikäkausina
• Sisätauti- ja kirurgisen potilaan ravitsemushoito ja ohjaus sekä sairauksiin liittyvät yleisimmät erityisruokavaliot

Oppimateriaalit

Ravitsemushoito I-osa:
Voutilainen E, Fogelholm M & Mutanen M. 2015. Ravitsemustaito. Sanoma Pro.
Suomalaiset ravitsemussuositukset 2014. Valtion ravitsemusneuvottelukunta. Helsinki 2014 (www.vrn.fi)
Tarkemmin oppimateriaali annetaan ensimmäisellä opetustunnilla.

Ravitsemushoito II-osa:
Valtion ravitsemusneuvottelukunta 2010 Ravitsemushoito. Suositus sairaaloihin, terveyskeskuksiin, palvelu- ja hoitokoteihin sekä kuntoutuskeskuksiin.
Voutilainen E. Fogelholm M. & Mutanen M. 2015 Ravitsemustaito s. 169 - 202.
Sinisalo, L. 2015. Ravitsemus hoitotyössä.
Tarkemmin oppimateriaali ensimmäisellä opetustunnilla.

Opetusmenetelmät

Toteutetaan keskustelevana opetuksena, pienryhmätyöskentelynä ja oppimistehtävinä ja -tenttinä.
Tarkemmin osioiden toteutus ItsLearning-alustalla. Toteutus käydään läpi I-osan ja II-osan ensimmäisellä opetustunnilla.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ravitsemushoito I-osa 2 op, 54 tuntia opiskelijan työtä, joista opetustunteja 10 ja opiskelijan itsenäistä opiskelua (sis.tehtävät, tenttiin valmistautumisen ja tentin) ja ryhmätyöskentelyä 44 tuntia.

Ravitsemushoito II-osa 1 op, 27 tuntia opiskelijan työtä, josta opetustunnit 7 ja itsenäistä opiskelua ja ryhmätyöskentelyä 20 h.
Opetus yhdessä PKÄTIS21-ryhmän kanssa.

Sisällön jaksotus

Ravitsemushoito I-osa 2 op syksyllä 2021
• Ravintoaineiden tarve ja tehtävät elimistössä
• Asiakkaiden ravitsemustilan arviointi ja sen merkitys
• Ravitsemussuositusten mukainen ruokavalio terveyden edistämisessä ja kansansairauksien ehkäisyssä eri ikäkausina

Ravitsemushoito II-osa 1 op keväällä 2022
• Sisätauti- ja kirurgisen potilaan ravitsemushoito ja ohjaus sekä sairauksiin liittyvät yleisimmät erityisruokavaliot. Keskeisinä teemoina ovat sisätauti- ja kirurgisen potilaan ravitsemustilan arviointi, ravitsemushoidon suunnittelu, toteutus ja arviointi.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Numeerinen arviointi (HYL – K5):