Siirry suoraan sisältöön

Akuutisti vammautuneen ja kirurgisen potilaan ensihoitoLaajuus (5 op)

Tunnus: TH00BV89

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Tavoitteet
• Syventää osaamista potilaiden vammamekaniikasta ja vammautumisen ehkäisystä
• Osaa yleisimpien eri-ikäisten akuutisti vammautuneiden potilaiden tutkimus- ja hoitokäytännöt ensihoidossa
• Osaa yleisimpien eri-ikäisten kirurgisesti hoidettavien sairauksien tutkimus- ja hoitokäytännöt ensihoidossa
• Syventää osaamista yhteistyöviranomaisten toimintamalleista onnettomuus- ja vaaratilanteissa

Sisältö

Sisältö
• Vammamekanismi ja erilaiset vammatyypit
• Tapaturmien ennaltaehkäisy ja työturvallisuus
• Vammapotilaiden ja kirurgisesti sairastuneiden potilaiden systemaattinen tutkiminen (cABCDE), työdiagnoosin tekeminen ja ensihoito
• Perustason ensihoidon lääke- ja nestehoito, vammapotilaan ja kirurgisen potilaan hoidossa käytettävät hoitotason lääkkeet
• Vammapotilaan immobilisaatio ja kuljettaminen
• Vammapotilaiden luokittelu monipotilas- ja suuronnettomuustilanteissa
• Pelastusosaaminen ja pelastustoimen organisoituminen onnettomuustilanteissa
• Poliisin toimintamallit uhka- ja väkivaltatilanteissa
• Vammapotilaiden ja kirurgisesti sairastuneiden potilaiden hoidon kirjaaminen ja hoitoon ohjaus
• CRM periaatteet
• Viranomaisviestintä (VIRVE)
• Aseptinen ja ergonominen työskentely ensihoitotilanteissa

Ilmoittautumisaika

02.12.2024 - 02.02.2025

Ajoitus

10.02.2025 - 16.03.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Ensihoitajakoulutus
Opettaja
  • Saimi Ristimäki
  • Jaana Koskela
  • Lasse Putko
Ryhmät
  • PENHOS23
    Ensihoitajakoulutus, Turku, S23

Tavoitteet

Tavoitteet
• Syventää osaamista potilaiden vammamekaniikasta ja vammautumisen ehkäisystä
• Osaa yleisimpien eri-ikäisten akuutisti vammautuneiden potilaiden tutkimus- ja hoitokäytännöt ensihoidossa
• Osaa yleisimpien eri-ikäisten kirurgisesti hoidettavien sairauksien tutkimus- ja hoitokäytännöt ensihoidossa
• Syventää osaamista yhteistyöviranomaisten toimintamalleista onnettomuus- ja vaaratilanteissa

Sisältö

Sisältö
• Vammamekanismi ja erilaiset vammatyypit
• Tapaturmien ennaltaehkäisy ja työturvallisuus
• Vammapotilaiden ja kirurgisesti sairastuneiden potilaiden systemaattinen tutkiminen (cABCDE), työdiagnoosin tekeminen ja ensihoito
• Perustason ensihoidon lääke- ja nestehoito, vammapotilaan ja kirurgisen potilaan hoidossa käytettävät hoitotason lääkkeet
• Vammapotilaan immobilisaatio ja kuljettaminen
• Vammapotilaiden luokittelu monipotilas- ja suuronnettomuustilanteissa
• Pelastusosaaminen ja pelastustoimen organisoituminen onnettomuustilanteissa
• Poliisin toimintamallit uhka- ja väkivaltatilanteissa
• Vammapotilaiden ja kirurgisesti sairastuneiden potilaiden hoidon kirjaaminen ja hoitoon ohjaus
• CRM periaatteet
• Viranomaisviestintä (VIRVE)
• Aseptinen ja ergonominen työskentely ensihoitotilanteissa

Oppimateriaalit

Tenttikirjallisuus:
Kuisma, ym. (toim.). 2021.Ensihoito: s. 529-544, 602-733

Muu kurssin aikana käytettävä materiaali:
Alanen ym. 2023. Oireista työdiagnoosiin, ensihoitopotilaan tutkiminen ja arviointi. Sanoma Pro. sivut 200-245.
VARHA-lääkeohje soveltuvin osin
Castren ym. 2015. Suuronnettomuusopas. Duodecim.
Kurssilla käytetty oppimateriaali, luennot ja simulaatioharjoitukset.

Opetusmenetelmät

• Vuorovaikutteiset, lyhyet teoriaosuudet kytkettyinä edeltäviin etukäteistehtäviin, työpaja- ja case -harjoitteluun
• Etukäteistehtävät ennen simulaatioita ja simulaatioharjoitukset
• Itsenäinen opiskelu ja niihin liittyvät verkko-osuudet
• Työpajat ja itsenäiset työpajat
• Kirjallinen tentti
• Luento-opetus
• Ensiapurastien järjestäminen

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

• Vuorovaikutteinen kontaktiopetus
• Käänteinen oppiminen
• Vertaisoppiminen
• Simulaatio-oppiminen
• Case-pohjainen oppiminen
• Itseopiskelu erilaisia materiaaleja käyttäen: tieteelliset artikkelit, opetusvideot, Käypä hoito -suositukset, oppikirjat.

• Simulaatioharjoituksissa pääpaino moniammatillisessa tiimityöskentelyssä, yhteisvastuullisuudessa, rakentavassa palautteessa sekä ammatillisen kasvun vahvistamisessa turvallisessa ja positiivisessa oppimisympäristössä
•Potilaiden ja asiakkaiden oikeudenmukainen ja tasa-arvoinen kohtelu, osaa heikommassa asemassa olevan huomiointi. Esim. Ilmoitus sosiaalihuollon tarpeesta, lastensuojeluilmoitus.
•Oman ja työparin työturvallisuuden huomiointi. Omasta ja muiden työhyvinvoinnista huolehtiminen. Esim. ergonominen työskentely ja yhteisön ilmapiirin parantaminen.
•Työvälineiden turvallinen käyttö ja oikeaoppinen käsittely, turhia laitevaurioita ennaltaehkäisten
•Hoitotarvikkeiden tarkoituksenmukainen käyttö ja turhan jätteen ennaltaehkäisy. Jätteiden lajittelu.
•Tautien tarttumisen ennaltaehkäisy. Potilaiden terveyden edistäminen ja ohjaus tartuntatautien ehkäisyssä.
•Potilaiden ohjaaminen oikeiden terveyspalveluiden piiriin. Digitaalisten palveluiden käytön tukeminen. Esim. ensihoitotehtävien yhteydessä tehtävä potilasohjaus.
•Liikenneonnettomuuksien ehkäisy ensiapukoulutuksen avulla.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1op = 27h opiskelijan työtä, 5op yht. 135h
Kontaktiopetus: sis. työpajat, luennot ja simulaatiot
Tehtävät
Koe ja siihen valmistautuminen (n. 300s)
Ensiapurastit

Sisällön jaksotus

•Eri-ikäisten potilaiden haastattelu, tutkiminen ja työdiagnoosin teko, sekä oireiden mukainen ensihoito erilaisissa kirurgisissa sairaus- ja vammautumistilanteissa.
•CRM-periaatteet.
•Erilaisten haavojen ensihoito.
•Erilaiset siirto- ja tuentavälineet ja -menetelmät.
•TECC-perusteet.
•Potilaan ja omaisten ohjaus ja tapaturmien ehkäisy.
•Turvallinen lääke- ja nestehoito (hoitotason ensihoidossa käytettävät lääkkeet).
•Viranomaisyhteistyö.
•Aseptinen toiminta ensihoidossa (esim. eristyspotilas).
•Monipotilastilanteet ja potilaiden luokittelu.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Kurssille osallistumisen ehtona on, että seuraava kurssi on edeltävästi suoritettu hyväksytysti:
•Ensihoitotyön perusteet

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

• Tehtävät (lääketehtävä ja miniwebinaaritehtävä) HKS/HYL
• Simulaatiot HKS/HYL
• Osallistuminen työpajoihin HKS/HYL
• Kirjallinen tentti 0-5

Ilmoittautumisaika

02.10.2024 - 12.01.2025

Ajoitus

01.01.2025 - 29.01.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

ETKDipa

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Ensihoitajakoulutus
Opettaja
  • Saimi Ristimäki
  • Jaana Koskela
  • Lasse Putko
Ryhmät
  • MENHOK25
    Ensihoitaja, Turku, monimuoto, erillishaku, K25

Tavoitteet

Tavoitteet
• Syventää osaamista potilaiden vammamekaniikasta ja vammautumisen ehkäisystä
• Osaa yleisimpien eri-ikäisten akuutisti vammautuneiden potilaiden tutkimus- ja hoitokäytännöt ensihoidossa
• Osaa yleisimpien eri-ikäisten kirurgisesti hoidettavien sairauksien tutkimus- ja hoitokäytännöt ensihoidossa
• Syventää osaamista yhteistyöviranomaisten toimintamalleista onnettomuus- ja vaaratilanteissa

Sisältö

Sisältö
• Vammamekanismi ja erilaiset vammatyypit
• Tapaturmien ennaltaehkäisy ja työturvallisuus
• Vammapotilaiden ja kirurgisesti sairastuneiden potilaiden systemaattinen tutkiminen (cABCDE), työdiagnoosin tekeminen ja ensihoito
• Perustason ensihoidon lääke- ja nestehoito, vammapotilaan ja kirurgisen potilaan hoidossa käytettävät hoitotason lääkkeet
• Vammapotilaan immobilisaatio ja kuljettaminen
• Vammapotilaiden luokittelu monipotilas- ja suuronnettomuustilanteissa
• Pelastusosaaminen ja pelastustoimen organisoituminen onnettomuustilanteissa
• Poliisin toimintamallit uhka- ja väkivaltatilanteissa
• Vammapotilaiden ja kirurgisesti sairastuneiden potilaiden hoidon kirjaaminen ja hoitoon ohjaus
• CRM periaatteet
• Viranomaisviestintä (VIRVE)
• Aseptinen ja ergonominen työskentely ensihoitotilanteissa

Oppimateriaalit

Tenttikirjallisuus:
Kuisma, ym. (toim.). 2021.Ensihoito: s. 529-544, 602-733

Muu kurssin aikana käytettävä materiaali:
Alanen ym. 2023. Oireista työdiagnoosiin, ensihoitopotilaan tutkiminen ja arviointi. Sanoma Pro. sivut 200-245.
VARHA-lääkeohje soveltuvin osin
Castren ym. 2015. Suuronnettomuusopas. Duodecim.
Kurssilla käytetty oppimateriaali, luennot ja simulaatioharjoitukset.

Opetusmenetelmät

• Vuorovaikutteiset, lyhyet teoriaosuudet kytkettyinä edeltäviin etukäteistehtäviin, työpaja- ja case -harjoitteluun
• Etukäteistehtävät ennen simulaatioita ja simulaatioharjoitukset
• Itsenäinen opiskelu ja niihin liittyvät verkko-osuudet
• Työpajat ja itsenäiset työpajat
• Kirjallinen tentti
• Luento-opetus

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

• Vuorovaikutteinen kontaktiopetus
• Käänteinen oppiminen
• Vertaisoppiminen
• Simulaatio-oppiminen
• Case-pohjainen oppiminen
• Itseopiskelu erilaisia materiaaleja käyttäen: tieteelliset artikkelit, opetusvideot, Käypä hoito -suositukset, oppikirjat.

• Simulaatioharjoituksissa pääpaino moniammatillisessa tiimityöskentelyssä, yhteisvastuullisuudessa, rakentavassa palautteessa sekä ammatillisen kasvun vahvistamisessa turvallisessa ja positiivisessa oppimisympäristössä
•Potilaiden ja asiakkaiden oikeudenmukainen ja tasa-arvoinen kohtelu, osaa heikommassa asemassa olevan huomiointi. Esim. Ilmoitus sosiaalihuollon tarpeesta, lastensuojeluilmoitus.
•Oman ja työparin työturvallisuuden huomiointi. Omasta ja muiden työhyvinvoinnista huolehtiminen. Esim. ergonominen työskentely ja yhteisön ilmapiirin parantaminen.
•Työvälineiden turvallinen käyttö ja oikeaoppinen käsittely, turhia laitevaurioita ennaltaehkäisten
•Hoitotarvikkeiden tarkoituksenmukainen käyttö ja turhan jätteen ennaltaehkäisy. Jätteiden lajittelu.
•Tautien tarttumisen ennaltaehkäisy. Potilaiden terveyden edistäminen ja ohjaus tartuntatautien ehkäisyssä.
•Potilaiden ohjaaminen oikeiden terveyspalveluiden piiriin. Digitaalisten palveluiden käytön tukeminen. Esim. ensihoitotehtävien yhteydessä tehtävä potilasohjaus.
•Liikenneonnettomuuksien ehkäisy ensiapukoulutuksen avulla.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1op = 27h opiskelijan työtä, 5op yht. 135h
Kontaktiopetus: sis. työpajat, luennot ja simulaatiot
Tehtävät
Koe ja siihen valmistautuminen (n. 300s)
Ensiapurastit

Sisällön jaksotus

•Eri-ikäisten potilaiden haastattelu, tutkiminen ja työdiagnoosin teko, sekä oireiden mukainen ensihoito erilaisissa kirurgisissa sairaus- ja vammautumistilanteissa.
•CRM-periaatteet.
•Erilaisten haavojen ensihoito.
•Erilaiset siirto- ja tuentavälineet ja -menetelmät.
•TECC-perusteet.
•Potilaan ja omaisten ohjaus ja tapaturmien ehkäisy.
•Turvallinen lääke- ja nestehoito (hoitotason ensihoidossa käytettävät lääkkeet).
•Viranomaisyhteistyö.
•Aseptinen toiminta ensihoidossa (esim. eristyspotilas).
•Monipotilastilanteet ja potilaiden luokittelu.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Kurssille osallistumisen ehtona on, että seuraava kurssi on edeltävästi suoritettu hyväksytysti:
•Ensihoitotyön perusteet

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

• Tehtävät (lääketehtävä ja miniwebinaaritehtävä) HKS/HYL
• Simulaatiot HKS/HYL
• Osallistuminen työpajoihin HKS/HYL
• Kirjallinen tentti 0-5

Ilmoittautumisaika

02.07.2024 - 16.08.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 04.10.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Ensihoitajakoulutus
Opettaja
  • Saimi Ristimäki
  • Reino Tissari
  • Jaana Koskela
Ryhmät
  • PENHOK23
    Ensihoitaja (AMK), päiväkoulutus, K23

Tavoitteet

Tavoitteet
• Syventää osaamista potilaiden vammamekaniikasta ja vammautumisen ehkäisystä
• Osaa yleisimpien eri-ikäisten akuutisti vammautuneiden potilaiden tutkimus- ja hoitokäytännöt ensihoidossa
• Osaa yleisimpien eri-ikäisten kirurgisesti hoidettavien sairauksien tutkimus- ja hoitokäytännöt ensihoidossa
• Syventää osaamista yhteistyöviranomaisten toimintamalleista onnettomuus- ja vaaratilanteissa

Sisältö

Sisältö
• Vammamekanismi ja erilaiset vammatyypit
• Tapaturmien ennaltaehkäisy ja työturvallisuus
• Vammapotilaiden ja kirurgisesti sairastuneiden potilaiden systemaattinen tutkiminen (cABCDE), työdiagnoosin tekeminen ja ensihoito
• Perustason ensihoidon lääke- ja nestehoito, vammapotilaan ja kirurgisen potilaan hoidossa käytettävät hoitotason lääkkeet
• Vammapotilaan immobilisaatio ja kuljettaminen
• Vammapotilaiden luokittelu monipotilas- ja suuronnettomuustilanteissa
• Pelastusosaaminen ja pelastustoimen organisoituminen onnettomuustilanteissa
• Poliisin toimintamallit uhka- ja väkivaltatilanteissa
• Vammapotilaiden ja kirurgisesti sairastuneiden potilaiden hoidon kirjaaminen ja hoitoon ohjaus
• CRM periaatteet
• Viranomaisviestintä (VIRVE)
• Aseptinen ja ergonominen työskentely ensihoitotilanteissa

Oppimateriaalit

Tenttikirjallisuus:
Kuisma, ym. (toim.). 2021.Ensihoito: s. 529-544, 602-733

Muu kurssin aikana käytettävä materiaali:
Alanen ym. 2016. Oireista työdiagnoosiin, ensihoitopotilaan tutkiminen ja arviointi. Sanoma Pro.
Ensihoito-opas (terveysportti.fi): Perustaso + hoitotason lääkkeet soveltuvin osin.
Castren ym. 2015. Suuronnettomuusopas. Duodecim.
Tieteelliset artikkelit
Luennot, simulaatioharjoitukset ja niiden etukäteistehtävät
Oppimateriaalia itsenäisiä tehtäviä ja simulaatioihin valmistautumista varten:
• Assessment Skills For Paramedics, Edit. by Amanda Y Blaber and Graham Harris. Saatavilla e-kirjana Finnassa.
Itslearning opiskelualustana

Opetusmenetelmät

• vuorovaikutteiset, lyhyet teoriaosuudet kytkettyinä edeltäviin etukäteistehtäviin, työpaja- ja case -harjoitteluun
• etukäteistehtävät ennen simulaatioita ja simulaatioharjoitukset
• itsenäinen opiskelu ja niihin liittyvät verkko-osuudet
• Työpajat ja itsenäiset työpajat
• kirjallinen tentti

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

• Simulaatioharjoituksissa pääpaino moniammatillisessa tiimityöskentelyssä, yhteisvastuullisuudessa, rakentavassa palautteessa sekä ammatillisen kasvun vahvistamisessa turvallisessa ja positiivisessa oppimisympäristössä

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1op = 27h opiskelijan työtä, 5op yht. 135h
Kontaktiopetus: sis. työpajat ja webinaarit
Simulaatiot
Itsenäiset työpajat
Ennakkotehtävien tekeminen
Koe ja siihen valmistautuminen (n. 300s)

Sisällön jaksotus

-Eri-ikäisten potilaiden haastattelu, tutkiminen ja työdiagnoosin tekeminen sekä oireiden mukainen ensihoito erilaisissa kirurgisissa sairaus- ja vammautumistilanteissa.
-CRM-periaatteet
-Erilaisten haavojen ensihoito
-Erilaiset siirto- ja tuentavälineet ja -menetelmät
-TECC-perusteet
-Potilaan ja omaisten ohjaus ja tapaturmien ehkäisy
-Turvallinen lääke- ja nestehoito (hoitotason ensihoidossa käytettävät lääkkeet)
-Viranomaisyhteistyö
-Aseptinen toiminta ensihoidossa (esim. eristyspotilas)
-Monipotilastilanteet ja potilaiden luokittelu
-Potilaiden ja asiakkaiden oikeudenmukainen ja tasa-arvoinen kohtelu, osaa heikommassa asemassa olevan huomiointi. Esim. Ilmoitus sosiaalihuollon tarpeesta, lastensuojeluilmoitus.
-Oman ja työparin työturvallisuuden huomiointi. Omasta ja muiden työhyvinvoinnista huolehtiminen. Esim ergonominen työskentely ja yhteisön ilmapiirin parantaminen.
-Työvälineiden turvallinen käyttö ja oikeaoppinen käsittely, turhia laitevaurioita ennaltaehkäisten
-Hoitotarvikkeiden tarkoituksenmukainen käyttö ja turhan jätteen ennaltaehkäisy. Jätteiden lajittelu.
-Tautien tarttumisen ennaltaehkäisy. Potilaiden terveyden edistäminen ja ohjaus tartuntatautien ehkäisyssä.
-Potilaiden ohjaaminen oikeiden terveyspalveluiden piiriin. Digitaalisten palveluiden käytön tukeminen. Esim. ensihoitotehtävien yhteydessä tehtävä potilasohjaus.
-Liikenneonnettomuuksien ehkäisy ensiapukoulutuksen avulla.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

• Tehtävät (lääketehtävä ja miniwebinaaritehtävä) HKS/HYL
• simulaatiot HKS/HYL
• osallistuminen työpajoihin HKS/HYL
• kirjallinen tentti 0-5

Ilmoittautumisaika

02.12.2023 - 29.02.2024

Ajoitus

05.02.2024 - 17.03.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Ensihoitajakoulutus
Opettaja
  • Jaana Koskela
  • Lasse Putko
Ryhmät
  • PENHOS22
    Ensihoitajakoulutus, Turku, S22

Tavoitteet

Tavoitteet
• Syventää osaamista potilaiden vammamekaniikasta ja vammautumisen ehkäisystä
• Osaa yleisimpien eri-ikäisten akuutisti vammautuneiden potilaiden tutkimus- ja hoitokäytännöt ensihoidossa
• Osaa yleisimpien eri-ikäisten kirurgisesti hoidettavien sairauksien tutkimus- ja hoitokäytännöt ensihoidossa
• Syventää osaamista yhteistyöviranomaisten toimintamalleista onnettomuus- ja vaaratilanteissa

Sisältö

Sisältö
• Vammamekanismi ja erilaiset vammatyypit
• Tapaturmien ennaltaehkäisy ja työturvallisuus
• Vammapotilaiden ja kirurgisesti sairastuneiden potilaiden systemaattinen tutkiminen (cABCDE), työdiagnoosin tekeminen ja ensihoito
• Perustason ensihoidon lääke- ja nestehoito, vammapotilaan ja kirurgisen potilaan hoidossa käytettävät hoitotason lääkkeet
• Vammapotilaan immobilisaatio ja kuljettaminen
• Vammapotilaiden luokittelu monipotilas- ja suuronnettomuustilanteissa
• Pelastusosaaminen ja pelastustoimen organisoituminen onnettomuustilanteissa
• Poliisin toimintamallit uhka- ja väkivaltatilanteissa
• Vammapotilaiden ja kirurgisesti sairastuneiden potilaiden hoidon kirjaaminen ja hoitoon ohjaus
• CRM periaatteet
• Viranomaisviestintä (VIRVE)
• Aseptinen ja ergonominen työskentely ensihoitotilanteissa

Oppimateriaalit

Tenttikirjallisuus:
Kuisma, ym. (toim.). 2021.Ensihoito: s. 529-544, 602-733

Muu kurssin aikana käytettävä materiaali:
Alanen ym. 2016. Oireista työdiagnoosiin, ensihoitopotilaan tutkiminen ja arviointi. Sanoma Pro.
Ensihoito-opas (terveysportti.fi): Perustaso + hoitotason lääkkeet soveltuvin osin.
Castren ym. 2015. Suuronnettomuusopas. Duodecim.
Tieteelliset artikkelit
Luennot, simulaatioharjoitukset ja niiden etukäteistehtävät
Oppimateriaalia itsenäisiä tehtäviä ja simulaatioihin valmistautumista varten:
• Assessment Skills For Paramedics, Edit. by Amanda Y Blaber and Graham Harris. Saatavilla e-kirjana Finnassa.
Itslearning opiskelualustana

Opetusmenetelmät

• vuorovaikutteiset, lyhyet teoriaosuudet kytkettyinä edeltäviin etukäteistehtäviin, työpaja- ja case -harjoitteluun
• etukäteistehtävät ennen simulaatioita ja simulaatioharjoitukset
• itsenäinen opiskelu ja niihin liittyvät verkko-osuudet
• itsenäiset työpajat
• kirjallinen tentti
• Osallistuminen TEMS-harjoitukseen

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

• Simulaatioharjoituksissa pääpaino moniammatillisessa tiimityöskentelyssä, yhteisvastuullisuudessa, rakentavassa palautteessa sekä ammatillisen kasvun vahvistamisessa turvallisessa ja positiivisessa oppimisympäristössä

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1op = 27h opiskelijan työtä, 5op yht. 135h
Kontaktiopetus: sis. työpajat ja webinaarit
Simulaatiot
VSSHP:n koulutuspäivään osallistuminen
Itsenäiset työpajat
Ennakkotehtävien tekeminen
Koe ja siihen valmistautuminen (n. 300s)

Sisällön jaksotus

• eri-ikäisten potilaiden haastattelu, tutkiminen ja työdiagnoosin tekeminen sekä oireiden mukainen ensihoito erilaisissa kirurgisissa sairaus- ja vammautumistilanteissa.
• CRM-periaatteet
• erilaisten haavojen ensihoito
• erilaiset siirto- ja tuentavälineet ja -menetelmät
• TECC-perusteet
• potilaan ja omaisten ohjaus ja tapaturmien ehkäisy
• turvallinen lääke- ja nestehoito (hoitotason ensihoidossa käytettävät lääkkeet)
• viranomaisyhteistyö
• aseptinen toiminta ensihoidossa (esim. eristyspotilas)
• monipotilastilanteet ja potilaiden luokittelu
• Osallistuminen TEMS-harjoitukseen

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

• etukäteistehtävien ja mahdollisten tietotestien läpäisy ennen simulaatioita HKS/HYL
• simulaatioharjoituksien hyväksytty suoritus HKS/HYL
• osallistuminen työpajoihin HKS/HYL
• kirjallinen tentti 0-5

Ilmoittautumisaika

02.07.2023 - 30.09.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 17.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Ensihoitajakoulutus
Opettaja
  • Jaana Koskela
  • Lasse Putko
Ryhmät
  • PENHOK22
    Ensihoitaja (AMK), päiväkoulutus, K22

Tavoitteet

Tavoitteet
• Syventää osaamista potilaiden vammamekaniikasta ja vammautumisen ehkäisystä
• Osaa yleisimpien eri-ikäisten akuutisti vammautuneiden potilaiden tutkimus- ja hoitokäytännöt ensihoidossa
• Osaa yleisimpien eri-ikäisten kirurgisesti hoidettavien sairauksien tutkimus- ja hoitokäytännöt ensihoidossa
• Syventää osaamista yhteistyöviranomaisten toimintamalleista onnettomuus- ja vaaratilanteissa

Sisältö

Sisältö
• Vammamekanismi ja erilaiset vammatyypit
• Tapaturmien ennaltaehkäisy ja työturvallisuus
• Vammapotilaiden ja kirurgisesti sairastuneiden potilaiden systemaattinen tutkiminen (cABCDE), työdiagnoosin tekeminen ja ensihoito
• Perustason ensihoidon lääke- ja nestehoito, vammapotilaan ja kirurgisen potilaan hoidossa käytettävät hoitotason lääkkeet
• Vammapotilaan immobilisaatio ja kuljettaminen
• Vammapotilaiden luokittelu monipotilas- ja suuronnettomuustilanteissa
• Pelastusosaaminen ja pelastustoimen organisoituminen onnettomuustilanteissa
• Poliisin toimintamallit uhka- ja väkivaltatilanteissa
• Vammapotilaiden ja kirurgisesti sairastuneiden potilaiden hoidon kirjaaminen ja hoitoon ohjaus
• CRM periaatteet
• Viranomaisviestintä (VIRVE)
• Aseptinen ja ergonominen työskentely ensihoitotilanteissa

Oppimateriaalit

Tenttikirjallisuus:
Kuisma, ym. (toim.). 2021.Ensihoito: s. 529-544, 602-733

Muu kurssin aikana käytettävä materiaali:
Alanen ym. 2016. Oireista työdiagnoosiin, ensihoitopotilaan tutkiminen ja arviointi. Sanoma Pro.
Ensihoito-opas (terveysportti.fi): Perustaso + hoitotason lääkkeet soveltuvin osin.
Castren ym. 2015. Suuronnettomuusopas. Duodecim.
Tieteelliset artikkelit
Luennot, simulaatioharjoitukset ja niiden etukäteistehtävät
Oppimateriaalia itsenäisiä tehtäviä ja simulaatioihin valmistautumista varten:
• Assessment Skills For Paramedics, Edit. by Amanda Y Blaber and Graham Harris. Saatavilla e-kirjana Finnassa.
Itslearning opiskelualustana

Opetusmenetelmät

• vuorovaikutteiset, lyhyet teoriaosuudet kytkettyinä edeltäviin etukäteistehtäviin, työpaja- ja case -harjoitteluun
• etukäteistehtävät ennen simulaatioita ja simulaatioharjoitukset
• itsenäinen opiskelu ja niihin liittyvät verkko-osuudet
• itsenäiset työpajat
• kirjallinen tentti
• Osallistuminen TEMS-harjoitukseen

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

• Simulaatioharjoituksissa pääpaino moniammatillisessa tiimityöskentelyssä, yhteisvastuullisuudessa, rakentavassa palautteessa sekä ammatillisen kasvun vahvistamisessa turvallisessa ja positiivisessa oppimisympäristössä

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1op = 27h opiskelijan työtä, 5op yht. 135h
Kontaktiopetus: sis. työpajat ja webinaarit
Simulaatiot
VSSHP:n koulutuspäivään osallistuminen
Itsenäiset työpajat
Ennakkotehtävien tekeminen
Koe ja siihen valmistautuminen (n. 300s)

Sisällön jaksotus

• eri-ikäisten potilaiden haastattelu, tutkiminen ja työdiagnoosin tekeminen sekä oireiden mukainen ensihoito erilaisissa kirurgisissa sairaus- ja vammautumistilanteissa.
• CRM-periaatteet
• erilaisten haavojen ensihoito
• erilaiset siirto- ja tuentavälineet ja -menetelmät
• TECC-perusteet
• potilaan ja omaisten ohjaus ja tapaturmien ehkäisy
• turvallinen lääke- ja nestehoito (hoitotason ensihoidossa käytettävät lääkkeet)
• viranomaisyhteistyö
• aseptinen toiminta ensihoidossa (esim. eristyspotilas)
• monipotilastilanteet ja potilaiden luokittelu
• Osallistuminen TEMS-harjoitukseen

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

• etukäteistehtävien ja mahdollisten tietotestien läpäisy ennen simulaatioita HKS/HYL
• simulaatioharjoituksien hyväksytty suoritus HKS/HYL
• osallistuminen työpajoihin HKS/HYL
• kirjallinen tentti 0-5

Ilmoittautumisaika

02.12.2022 - 28.02.2023

Ajoitus

01.01.2023 - 31.07.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Ensihoitajakoulutus
Opettaja
  • Saimi Ristimäki
  • Jaana Koskela
  • Lasse Putko
Ryhmät
  • PENHOS21
    Ensihoitajakoulutus, Turku, S21

Tavoitteet

Tavoitteet
• Syventää osaamista potilaiden vammamekaniikasta ja vammautumisen ehkäisystä
• Osaa yleisimpien eri-ikäisten akuutisti vammautuneiden potilaiden tutkimus- ja hoitokäytännöt ensihoidossa
• Osaa yleisimpien eri-ikäisten kirurgisesti hoidettavien sairauksien tutkimus- ja hoitokäytännöt ensihoidossa
• Syventää osaamista yhteistyöviranomaisten toimintamalleista onnettomuus- ja vaaratilanteissa

Sisältö

Sisältö
• Vammamekanismi ja erilaiset vammatyypit
• Tapaturmien ennaltaehkäisy ja työturvallisuus
• Vammapotilaiden ja kirurgisesti sairastuneiden potilaiden systemaattinen tutkiminen (cABCDE), työdiagnoosin tekeminen ja ensihoito
• Perustason ensihoidon lääke- ja nestehoito, vammapotilaan ja kirurgisen potilaan hoidossa käytettävät hoitotason lääkkeet
• Vammapotilaan immobilisaatio ja kuljettaminen
• Vammapotilaiden luokittelu monipotilas- ja suuronnettomuustilanteissa
• Pelastusosaaminen ja pelastustoimen organisoituminen onnettomuustilanteissa
• Poliisin toimintamallit uhka- ja väkivaltatilanteissa
• Vammapotilaiden ja kirurgisesti sairastuneiden potilaiden hoidon kirjaaminen ja hoitoon ohjaus
• CRM periaatteet
• Viranomaisviestintä (VIRVE)
• Aseptinen ja ergonominen työskentely ensihoitotilanteissa

Oppimateriaalit

Tenttikirjallisuus:
Kuisma, ym. (toim.). 2017.Ensihoito: s. 470-483, 544-657

Muu kurssin aikana käytettävä materiaali:
Alanen ym. 2016. Oireista työdiagnoosiin, ensihoitopotilaan tutkiminen ja arviointi. Sanoma Pro.
Ensihoito-opas (terveysportti.fi): Perustaso + hoitotason lääkkeet soveltuvin osin.
Castren ym. 2015. Suuronnettomuusopas. Duodecim.
Tieteelliset artikkelit
Luennot, simulaatioharjoitukset ja niiden etukäteistehtävät
Oppimateriaalia itsenäisiä tehtäviä ja simulaatioihin valmistautumista varten:
• Assessment Skills For Paramedics, Edit. by Amanda Y Blaber and Graham Harris. Saatavilla e-kirjana Finnassa.
Itslearning opiskelualustana

Opetusmenetelmät

• vuorovaikutteiset, lyhyet teoriaosuudet kytkettyinä edeltäviin etukäteistehtäviin, työpaja- ja case -harjoitteluun
• etukäteistehtävät ennen simulaatioita ja simulaatioharjoitukset
• itsenäinen opiskelu ja niihin liittyvät verkko-osuudet
• itsenäiset työpajat
• kirjallinen tentti
• Osallistuminen TEMS-harjoitukseen

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

• Simulaatioharjoituksissa pääpaino moniammatillisessa tiimityöskentelyssä, yhteisvastuullisuudessa, rakentavassa palautteessa sekä ammatillisen kasvun vahvistamisessa turvallisessa ja positiivisessa oppimisympäristössä

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1op = 27h opiskelijan työtä, 5op yht. 135h
Kontaktiopetus: sis. työpajat ja webinaarit
Simulaatiot
VSSHP:n koulutuspäivään osallistuminen
Itsenäiset työpajat
Ennakkotehtävien tekeminen
Koe ja siihen valmistautuminen (n. 300s)

Sisällön jaksotus

• eri-ikäisten potilaiden haastattelu, tutkiminen ja työdiagnoosin tekeminen sekä oireiden mukainen ensihoito erilaisissa kirurgisissa sairaus- ja vammautumistilanteissa.
• CRM-periaatteet
• erilaisten haavojen ensihoito
• erilaiset siirto- ja tuentavälineet ja -menetelmät
• TECC-perusteet
• potilaan ja omaisten ohjaus ja tapaturmien ehkäisy
• turvallinen lääke- ja nestehoito (hoitotason ensihoidossa käytettävät lääkkeet)
• viranomaisyhteistyö
• aseptinen toiminta ensihoidossa (esim. eristyspotilas)
• monipotilastilanteet ja potilaiden luokittelu
• Osallistuminen TEMS-harjoitukseen

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

• etukäteistehtävien ja mahdollisten tietotestien läpäisy ennen simulaatioita HKS/HYL
• simulaatioharjoituksien hyväksytty suoritus HKS/HYL
• osallistuminen työpajoihin HKS/HYL
• kirjallinen tentti 0-5

Ilmoittautumisaika

02.07.2022 - 15.10.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Ensihoitajakoulutus
Opettaja
  • Jaana Koskela
  • Lasse Putko
Ryhmät
  • PENHOK21
    Ensihoitaja (AMK), päiväkoulutus, K21

Tavoitteet

Tavoitteet
• Syventää osaamista potilaiden vammamekaniikasta ja vammautumisen ehkäisystä
• Osaa yleisimpien eri-ikäisten akuutisti vammautuneiden potilaiden tutkimus- ja hoitokäytännöt ensihoidossa
• Osaa yleisimpien eri-ikäisten kirurgisesti hoidettavien sairauksien tutkimus- ja hoitokäytännöt ensihoidossa
• Syventää osaamista yhteistyöviranomaisten toimintamalleista onnettomuus- ja vaaratilanteissa

Sisältö

Sisältö
• Vammamekanismi ja erilaiset vammatyypit
• Tapaturmien ennaltaehkäisy ja työturvallisuus
• Vammapotilaiden ja kirurgisesti sairastuneiden potilaiden systemaattinen tutkiminen (cABCDE), työdiagnoosin tekeminen ja ensihoito
• Perustason ensihoidon lääke- ja nestehoito, vammapotilaan ja kirurgisen potilaan hoidossa käytettävät hoitotason lääkkeet
• Vammapotilaan immobilisaatio ja kuljettaminen
• Vammapotilaiden luokittelu monipotilas- ja suuronnettomuustilanteissa
• Pelastusosaaminen ja pelastustoimen organisoituminen onnettomuustilanteissa
• Poliisin toimintamallit uhka- ja väkivaltatilanteissa
• Vammapotilaiden ja kirurgisesti sairastuneiden potilaiden hoidon kirjaaminen ja hoitoon ohjaus
• CRM periaatteet
• Viranomaisviestintä (VIRVE)
• Aseptinen ja ergonominen työskentely ensihoitotilanteissa

Oppimateriaalit

Tenttikirjallisuus:
Kuisma, ym. (toim.). 2017.Ensihoito: s. 470-483, 544-657

Muu kurssin aikana käytettävä materiaali:
Alanen ym. 2016. Oireista työdiagnoosiin, ensihoitopotilaan tutkiminen ja arviointi. Sanoma Pro.
Ensihoito-opas (terveysportti.fi): Perustaso + hoitotason lääkkeet soveltuvin osin.
Castren ym. 2015. Suuronnettomuusopas. Duodecim.
Tieteelliset artikkelit
Luennot, simulaatioharjoitukset ja niiden etukäteistehtävät
Oppimateriaalia itsenäisiä tehtäviä ja simulaatioihin valmistautumista varten:
• Assessment Skills For Paramedics, Edit. by Amanda Y Blaber and Graham Harris. Saatavilla e-kirjana Finnassa.
Itslearning opiskelualustana

Opetusmenetelmät

• vuorovaikutteiset, lyhyet teoriaosuudet kytkettyinä edeltäviin etukäteistehtäviin, työpaja- ja case -harjoitteluun
• etukäteistehtävät ennen simulaatioita ja simulaatioharjoitukset
• itsenäinen opiskelu ja niihin liittyvät verkko-osuudet
• itsenäiset työpajat
• kirjallinen tentti

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

• Simulaatioharjoituksissa pääpaino moniammatillisessa tiimityöskentelyssä, yhteisvastuullisuudessa, rakentavassa palautteessa sekä ammatillisen kasvun vahvistamisessa turvallisessa ja positiivisessa oppimisympäristössä

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1op = 27h opiskelijan työtä, 5op yht. 135h
Kontaktiopetus: sis. työpajat ja webinaarit
Simulaatiot
VSSHP:n koulutuspäivään osallistuminen
Itsenäiset työpajat
Ennakkotehtävien tekeminen
Koe ja siihen valmistautuminen (n. 300s)

Sisällön jaksotus

• eri-ikäisten potilaiden haastattelu, tutkiminen ja työdiagnoosin tekeminen sekä oireiden mukainen ensihoito erilaisissa kirurgisissa sairaus- ja vammautumistilanteissa.
• CRM-periaatteet
• erilaisten haavojen ensihoito
• erilaiset siirto- ja tuentavälineet ja -menetelmät
• TECC-perusteet
• potilaan ja omaisten ohjaus ja tapaturmien ehkäisy
• turvallinen lääke- ja nestehoito (hoitotason ensihoidossa käytettävät lääkkeet)
• viranomaisyhteistyö
• aseptinen toiminta ensihoidossa (esim. eristyspotilas)
• monipotilastilanteet ja potilaiden luokittelu

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

• etukäteistehtävien ja mahdollisten tietotestien läpäisy ennen simulaatioita HKS/HYL
• simulaatioharjoituksien hyväksytty suoritus HKS/HYL
• osallistuminen työpajoihin HKS/HYL
• kirjallinen tentti 0-5