Siirry suoraan sisältöön

Fysioterapeuttina projektissaLaajuus (3 op)

Tunnus: TH00CL31

Laajuus

3 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- suunnitella ja toteuttaa työelämälähtöisen ja mahdollisuuksien mukaan moniammatillisen projektin fysioterapian ammattisisällön näkökulmasta,
- toimia oma-aloitteisesti ja vastuullisesti projektien tavoitteiden mukaisesti,
- hankkia ja arvioida näyttöön perustuvaa tietoa oman toimintansa perustaksi,
- toteuttaa tarkoituksenmukaista projektiviestintää,
- arvioida ja raportoida sekä omaa toimintaansa että projektin tuloksia sovittujen roolien mukaan,
- tunnistaa ja arvioida omaa yrittäjyysosaamistaan ja toimintaansa erilaisissa palveluprojekteissa,
- ottaa huomioon fysioterapian eettiset periaatteet toiminnassaan.
- tunnistaa ja arvioida omaa osaamistaan ja kehittämistarpeitaan.

Sisältö

Turun AMK:n omien oppimisympäristöjen projekteissa toimiminen. Projektityöskentely voi koostua yhdestä tai useammasta osaprojektista. Työelämälähtöisen (moniammatillisen) projektin näyttöön perustuva suunnittelu ja toteutus sekä raportointi toimeksiantajalle. tulosvastuullisuus, yrittäjämäinen toiminta, oman osaamisen tunnistaminen.

Esitietovaatimukset

Projektikohtaisesti oleellinen edeltävä osaaminen

Ilmoittautumisaika

27.08.2024 - 28.02.2025

Ajoitus

27.08.2024 - 06.06.2025

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 50

Koulutus
  • Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
  • Esa Bärlund
  • Milka Reponen
  • Annukka Myllymäki
Ryhmät
  • MFYSIK23
    Fysioterapeutti (AMK), monimuoto, K23

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- suunnitella ja toteuttaa työelämälähtöisen ja mahdollisuuksien mukaan moniammatillisen projektin fysioterapian ammattisisällön näkökulmasta,
- toimia oma-aloitteisesti ja vastuullisesti projektien tavoitteiden mukaisesti,
- hankkia ja arvioida näyttöön perustuvaa tietoa oman toimintansa perustaksi,
- toteuttaa tarkoituksenmukaista projektiviestintää,
- arvioida ja raportoida sekä omaa toimintaansa että projektin tuloksia sovittujen roolien mukaan,
- tunnistaa ja arvioida omaa yrittäjyysosaamistaan ja toimintaansa erilaisissa palveluprojekteissa,
- ottaa huomioon fysioterapian eettiset periaatteet toiminnassaan.
- tunnistaa ja arvioida omaa osaamistaan ja kehittämistarpeitaan.

Sisältö

Turun AMK:n omien oppimisympäristöjen projekteissa toimiminen. Projektityöskentely voi koostua yhdestä tai useammasta osaprojektista. Työelämälähtöisen (moniammatillisen) projektin näyttöön perustuva suunnittelu ja toteutus sekä raportointi toimeksiantajalle. tulosvastuullisuus, yrittäjämäinen toiminta, oman osaamisen tunnistaminen.

Oppimateriaalit

Projektikohtaisesti sovitaan.

Opetusmenetelmät

Työskentelynä osana projektia.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Sovitaan erikseen projektikohtaisesti esimerkiksi oppimispäiväkirjan pitäminen.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Hyväksytyn harjoittelun kriteerit määritellään seuraavien osa-alueiden perusteella.

1. Työskentely ja läsnäolo
- Säännöllinen läsnäolo: Opiskelija on paikalla sovittuina työaikoina ja noudattaa projektin aikatauluja.
- Itsenäisyys ja oma-aloitteisuus: Opiskelija ottaa aktiivisesti vastuuta omista tehtävistään ja osaa työskennellä itsenäisesti.
- Yhteistyökyky: Opiskelija työskentelee sujuvasti osana tiimiä, kommunikoi selkeästi ja jakaa tietoa kollegoiden kanssa.

2. Aikataulujen noudattaminen
- Projektin eteneminen: Tehtävät suoritetaan sovittujen aikataulujen mukaisesti, ja opiskelija seuraa projektin aikatauluja.
- Tehtävien loppuun saattaminen: Opiskelija saattaa annetut tehtävät loppuun sovitussa ajassa ja täyttää niihin asetetut vaatimukset.

3. Ammattitaito ja osaaminen
- Tehtävien suorittaminen laadukkaasti: Opiskelija osoittaa harjoittelun aikana osaamista, joka vastaa harjoittelun tavoitteita, ja tehtävät suoritetaan korkeatasoisesti.
- Ongelmien ratkaiseminen: Opiskelija osaa tunnistaa ja ratkaista tehtävissä esiintyviä ongelmia.
- Tiedonhankintakyky: Opiskelija osaa hakea ja hyödyntää tietoa uusista asioista ja soveltaa sitä käytännössä.

4. Oppiminen ja kehittyminen
- Tavoitteiden saavuttaminen: Opiskelija saavuttaa harjoittelun alussa asetetut oppimistavoitteet.
- Palautteen hyödyntäminen: Opiskelija osaa vastaanottaa ja hyödyntää saamaansa palautetta työnsä kehittämisessä.
- Ammatillinen kehittyminen: Opiskelija osoittaa kehittymistä ammatillisessa osaamisessaan harjoittelun aikana.

5. *Dokumentointi ja raportointi
- Dokumentointi; Opiskelija pitää ajantasaisesti kirjaa projektin edistymisestä ja dokumentoi työnsä asianmukaisesti.
- Raportointi: Harjoittelun päätyttyä opiskelija toimittaa kirjallisen raportin, joka sisältää yhteenvedon tehdyistä tehtävistä, opituista asioista ja kehittymisestä.

6. Eettisyys ja ammattietiikka
- Ammattietiikan noudattaminen: Opiskelija toimii harjoittelun aikana eettisesti ja noudattaa alansa ammattietiikkaa.
- Luottamuksellisuus: Opiskelija käsittelee projektin aikana saamaansa tietoa luottamuksellisesti ja asianmukaisesti.

*Nämä tarkistetaan ja sovitaan erikseen opintojaksosta vastaavan opettajan kanssa

Jotta koko opintojakso on hyväksytty, kaikki osa-alueet (1-6) pitää olla hyväksytyllä tasolla.


Hylätyn harjoittelun kriteerit määritellään seuraavien osa-alueiden perusteella:

1. Työskentely ja läsnäolo
- Huono läsnäolo: Opiskelija on toistuvasti poissa sovittuina työaikoina ilman hyväksyttävää syytä tai jättää ilmoittamatta poissaoloistaan.
- Vähäinen itsenäisyys: Opiskelija ei osoita oma-aloitteisuutta tai kykyä työskennellä itsenäisesti, vaan vaatii jatkuvaa ohjausta.
- Yhteistyöongelmat: Opiskelijalla on vaikeuksia toimia osana tiimiä, ja hän ei kommunikoi tai työskentele sujuvasti muiden kanssa.

2. Aikataulujen noudattamatta jättäminen
- Myöhästely: Opiskelija ei pysty noudattamaan projektin aikatauluja ja viivästyttää sovittujen tehtävien suorittamista.
- Tehtävien laiminlyönti: Opiskelija ei saata tehtäviään loppuun tai suorittaa ne puutteellisesti, mikä vaikuttaa projektin etenemiseen.

3. Ammattitaidon ja osaamisen puutteet
- Heikko laatu: Opiskelijan suorittamat tehtävät ovat laadultaan heikkoja eivätkä vastaa harjoittelun tavoitteita.
- Ongelmien käsittelemättömyys: Opiskelija ei pysty ratkaisemaan tehtävissä esiintyviä ongelmia tai ei edes tunnista niitä.
- Tiedonhankinnan laiminlyönti: Opiskelija ei aktiivisesti hae tai hyödynnä tarvittavaa tietoa ja soveltaa sitä heikosti käytännössä.

4. Oppimisen ja kehittymisen puute
- Oppimistavoitteiden saavuttamatta jättäminen: Opiskelija ei saavuta harjoittelun alussa asetettuja oppimistavoitteita.
- Palautteen sivuuttaminen: Opiskelija ei ota vastaan palautetta tai ei hyödynnä sitä työnsä kehittämisessä.
- Ammatillisen kehittymisen puute: Opiskelija ei osoita merkittävää ammatillista kehittymistä harjoittelun aikana.

5. Dokumentoinnin ja raportoinnin laiminlyönti
- Dokumentoinnin puutteet: Opiskelija ei pidä riittävää kirjaa projektin edistymisestä tai dokumentoi työnsä puutteellisesti.
- Raportin laiminlyönti: Opiskelija ei toimita harjoittelun päätyttyä vaadittua raporttia tai raportti on merkittävästi puutteellinen.

6. Eettisten ja ammattietiikan periaatteiden rikkominen
- Ammattietiikan rikkominen: Opiskelija toimii harjoittelun aikana epäeettisesti tai rikkoo alansa ammattietiikkaa.
- Luottamuksellisuuden laiminlyönti: Opiskelija käsittelee projektin aikana saamaansa tietoa huolimattomasti tai rikkoo luottamuksellisuutta.

Sisällön jaksotus

Kolmannen vuoden keväällä, soveltuen osin projektien tarjonnasta riippuen.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Sovitusti esim. sähköposti yms.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Hylätty (0)

Hylätyn harjoittelun kriteerit määritellään seuraavien osa-alueiden perusteella:

1. Työskentely ja läsnäolo
- Huono läsnäolo: Opiskelija on toistuvasti poissa sovittuina työaikoina ilman hyväksyttävää syytä tai jättää ilmoittamatta poissaoloistaan.
- Vähäinen itsenäisyys: Opiskelija ei osoita oma-aloitteisuutta tai kykyä työskennellä itsenäisesti, vaan vaatii jatkuvaa ohjausta.
- Yhteistyöongelmat: Opiskelijalla on vaikeuksia toimia osana tiimiä, ja hän ei kommunikoi tai työskentele sujuvasti muiden kanssa.

2. Aikataulujen noudattamatta jättäminen
- Myöhästely: Opiskelija ei pysty noudattamaan projektin aikatauluja ja viivästyttää sovittujen tehtävien suorittamista.
- Tehtävien laiminlyönti: Opiskelija ei saata tehtäviään loppuun tai suorittaa ne puutteellisesti, mikä vaikuttaa projektin etenemiseen.

3. Ammattitaidon ja osaamisen puutteet
- Heikko laatu: Opiskelijan suorittamat tehtävät ovat laadultaan heikkoja eivätkä vastaa harjoittelun tavoitteita.
- Ongelmien käsittelemättömyys: Opiskelija ei pysty ratkaisemaan tehtävissä esiintyviä ongelmia tai ei edes tunnista niitä.
- Tiedonhankinnan laiminlyönti: Opiskelija ei aktiivisesti hae tai hyödynnä tarvittavaa tietoa ja soveltaa sitä heikosti käytännössä.

4. Oppimisen ja kehittymisen puute
- Oppimistavoitteiden saavuttamatta jättäminen: Opiskelija ei saavuta harjoittelun alussa asetettuja oppimistavoitteita.
- Palautteen sivuuttaminen: Opiskelija ei ota vastaan palautetta tai ei hyödynnä sitä työnsä kehittämisessä.
- Ammatillisen kehittymisen puute: Opiskelija ei osoita merkittävää ammatillista kehittymistä harjoittelun aikana.

5. Dokumentoinnin ja raportoinnin laiminlyönti
- Dokumentoinnin puutteet: Opiskelija ei pidä riittävää kirjaa projektin edistymisestä tai dokumentoi työnsä puutteellisesti.
- Raportin laiminlyönti: Opiskelija ei toimita harjoittelun päätyttyä vaadittua raporttia tai raportti on merkittävästi puutteellinen.

6. Eettisten ja ammattietiikan periaatteiden rikkominen
- Ammattietiikan rikkominen: Opiskelija toimii harjoittelun aikana epäeettisesti tai rikkoo alansa ammattietiikkaa.
- Luottamuksellisuuden laiminlyönti: Opiskelija käsittelee projektin aikana saamaansa tietoa huolimattomasti tai rikkoo luottamuksellisuutta.

Esitietovaatimukset

Projektikohtaisesti oleellinen edeltävä osaaminen