Siirry suoraan sisältöön

Fysioterapiatiede, laatu ja johtaminenLaajuus (4 op)

Tunnus: TH00BY06

Laajuus

4 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
• kuvata fysioterapian tieteenalana,
• selittää fysioterapiatieteen teoreettisia lähtökohtia,
• selittää fysioterapiatieteen ja tutkimuksen merkityksen ammatin kehittymiselle,
• hakea näyttöön perustuvaa tietoa ja arvioida sen soveltuvuutta fysioterapian käyttöön,
• määritellä laadunhallinnan käsitteitä ja laatuun liittyviä tekijöitä sekä käyttää niitä fysioterapian ja kuntoutustoiminnan laadun arvioinnissa ja kehittämisessä,
• selittää sosiaali- ja terveydenhuollon sekä kuntoutuksen palvelujärjestelmän ohjausjärjestelmiä sekä niiden merkitystä omaan toimintaan,
• kuvata fysioterapian palvelujärjestelmää sekä tunnistaa työyhteisöjen hallinnollisia tekijöitä,
• kuvata yrittäjyyteen liittyviä asioita.

Sisältö

Fysioterapia tieteenä, näyttöön perustuva työote, laadunhallinta ja laatutyöskentelyn perusteet, sosiaali- ja terveydenhuollon sekä kuntoutuksen palvelujärjestelmän ohjaus, johtamisen perusteet ja toimintayksikön johtaminen, lähijohtaminen ja alaistaidot, tilastointi ja toimintayksikön johtaminen, yrittäjyys ja sen tunnusmerkit, yrityksen perustamiseen ja yrittäjänä toimimiseen liittyviä asioita.

Esitietovaatimukset

Opiskelija osaa käyttää fysioterapian keskeisiä käsitteitä toimiessaan fysioterapiaprosessin mukaisesti.

Ilmoittautumisaika

07.12.2024 - 13.01.2025

Ajoitus

13.01.2025 - 11.05.2025

Opintopistemäärä

4 op

Virtuaaliosuus

3 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

25 % Lähiopetus, 75 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

25 - 52

Koulutus
  • Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
  • Iida Laine
Ryhmät
  • PFYSIS23
    Fysioterapeutti (AMK), S23
  • PFYSIS23B
    PFYSIS23B
  • PFYSIS23A
    PFYSIS23A

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• kuvata fysioterapian tieteenalana,
• selittää fysioterapiatieteen teoreettisia lähtökohtia,
• selittää fysioterapiatieteen ja tutkimuksen merkityksen ammatin kehittymiselle,
• hakea näyttöön perustuvaa tietoa ja arvioida sen soveltuvuutta fysioterapian käyttöön,
• määritellä laadunhallinnan käsitteitä ja laatuun liittyviä tekijöitä sekä käyttää niitä fysioterapian ja kuntoutustoiminnan laadun arvioinnissa ja kehittämisessä,
• selittää sosiaali- ja terveydenhuollon sekä kuntoutuksen palvelujärjestelmän ohjausjärjestelmiä sekä niiden merkitystä omaan toimintaan,
• kuvata fysioterapian palvelujärjestelmää sekä tunnistaa työyhteisöjen hallinnollisia tekijöitä,
• kuvata yrittäjyyteen liittyviä asioita.

Sisältö

Fysioterapia tieteenä, näyttöön perustuva työote, laadunhallinta ja laatutyöskentelyn perusteet, sosiaali- ja terveydenhuollon sekä kuntoutuksen palvelujärjestelmän ohjaus, johtamisen perusteet ja toimintayksikön johtaminen, lähijohtaminen ja alaistaidot, tilastointi ja toimintayksikön johtaminen, yrittäjyys ja sen tunnusmerkit, yrityksen perustamiseen ja yrittäjänä toimimiseen liittyviä asioita.

Oppimateriaalit

Itslearningissa ilmoitettu materiaali on verkossa saatavilla olevaa materiaalia.

Opetusmenetelmät

Itsenäinen opiskelu, verkkotehtävät, joiden avulla osoitetaan aiheen tuntemus.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Verkkotehtävät ovat avoinna 11.05.2025 asti. Verkkotehtävien ohjeistus ja palautus toteutuu Itslearning -verkkoalustalla.

Oppimistehtäviä voi suorittaa omassa aikataulussa 24/7 periaatteella Itslearningissa.

Arvosanat tulevat Itslearningin arviointikirjaan ja Peppiin kootusti tarkastuspäivien yhteydessä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Verkkopedagogiikka/Innovaatiopedagogiikka

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Fysioterapiatiede, -laatu ja johtajuus 4op = 4 x 27 = 108 h opiskelijan työtä.
Oppimistehtävät on kuvattu tarkemmin Itslearning alustalla.

Verkko-osuus: 3op = 3 x 27 = 81 h opiskelijan työtä
TKI-osuus: 1op = 27 h opiskelijan työtä

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

HYLÄTTY:

AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
- ei toimi opintojakson ohjeiden mukaisesti
- ei perustele omaa toimintaansa hyödyntäen ammattialansa tietoperustaa

AMMATTITAITO JA SEN KEHITTYMINEN
- ei tunnista fysioterapiaa tieteenalana
- ei tunnista fysioterapiatieteen teoreettisia lähtökohtia, fysioterapiatieteen ja tutkimuksen merkityksen ammatin kehittymiselle,
- ei kykene itsenäiseen näyttöön perustuvaa tiedonhakuun, ei osaa arvioida sen soveltuvuutta fysioterapian käyttöön
- ei tunnista tai pysty määrittelemään laadunhallinnan käsitteitä ja laatuun liittyviä tekijöitä tai käyttää niitä fysioterapian ja kuntoutustoiminnan
laadun arvioinnissa ja kehittämisessä
- ei tunnista tai pysty osoittamaan sosiaali- ja terveydenhuollon sekä kuntoutuksen palvelujärjestelmän ohjausjärjestelmiä sekä niiden
merkitystä omassa toiminnassaan
- ei tunnista tai pysty osoittamaan fysioterapian palvelujärjestelmää sekä tunnistaa työyhteisöjen hallinnollisia tekijöitä
- ei tunnista tai pysty osoittamaan yrittäjyyteen liittyviä asioita.
- ei kykene reflektoimaan oppimistaan tai toimintaansa, eikä huomioi saamaansa palautetta.
- vaarantaa potilasturvallisuuden ja / tai työ- ja opiskeluympäristön turvallisuuden

AMMATILLINEN JA EETTINEN TOIMINTA
- ei tunnista ja / tai noudata fysioterapeutin työtä ohjaavia eettisiä periaatteita, lakeja, asetuksia ja sovittuja toimintaohjeita
- toiminta ja vuorovaikutus ei ole kunnioittavaa, luotettavaa ja / tai rehellistä, eikä hän kanna vastuuta toiminnastaan

HYVÄKSYTTY:

AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
- käyttää keskeisiä fysioterapian ammattikäsitteitä sisällöltään ja/tai määrältään suppeasti
- käyttää sattumanvaraisesti annettuja tietolähteitä
- näyttöön perustuva tiedonhaku on puutteellista eikä opiskelija osaa kriittisesti arvioida hakemaansa tietoa
- tietoperusta on sirpaleinen ja asioiden väliset suhteet jäävät epäselviksi
- osoittaa oppimistehtävissä kykyä tuottaa asiasisältöä luettavassa ja ymmärrettävässä muodossa, mutta tiedon pohdinta on pinnallista ja
synteesiin ei päästä

AMMATTITAITO JA SEN KEHITTYMINEN
- osaa kuvata yleisellä tasolla fysioterapian tieteenalana, osaa kuvata fysioterapiatieteen teoreettisia lähtökohtia, ja nimetä siihen liittyviä
tekijöitä
- osaa kuvata yleisellä tasolla fysioterapiatieteen ja tutkimuksen merkityksen ammatin kehittymiselle,
- osaa määritellä laadunhallinnan käsitteitä ja laatuun liittyviä tekijöitä sekä käyttää niitä fysioterapian ja kuntoutustoiminnan laadun arvioinnissa
ja kehittämisessä
- osaa kuvata yleisellä tasolla sosiaali- ja terveydenhuollon sekä kuntoutuksen palvelujärjestelmän ohjausjärjestelmiä sekä niiden merkitystä
omaan toimintaansa sekä nimetä siihen liittyviä tekijöitä
- osaa kuvata yleisellä tasolla fysioterapian palvelujärjestelmää sekä tunnistaa ja selittää työyhteisöjen hallinnollisia tekijöitä
- osaa kuvata yleisellä tasolla yrittäjyyteen liittyviä asioita.
- kykenee toimintansa itsereflektioon, mutta se on pinnallista ja / tai epärealistista
- kykenee palautteen vastaanottamiseen ja pyrkii muuttamaan toimintaansa sen perusteella
- kykenee toimimaan turvallisesti erilaisissa ohjaus- ja vuorovaikutustilanteissa

AMMATILLINEN JA EETTINEN TOIMINTA
- tunnistaa toiminnassaan fysioterapeutin työtä ohjaavia eettisiä periaatteita
- toimii lakien, asetusten ja sovittujen toimintaohjeiden mukaisesti
- selittää ja tunnistaa ammatillisen osaamisensa ja toimintansa edellytyksiä ja seurauksia
- osaa toimia ryhmän jäsenenä, mutta toiminta ei ole itseohjautuvaa
- toiminta ja vuorovaikutus on kunnioittavaa, luotettavaa ja rehellistä

Sisällön jaksotus

Opintojakson verkko-osuus 3op toteutuu 13.01.-11.05.2025 välisenä aikana.

Opintojakson sisältöteemat:
1. Fysioterapia ja näyttöön perustuva terveydenhuolto
2. Fysioterapiatiede, laadunhallinta ja laatutyöskentelyn perusteet
3. Johtaminen ja fysioterapiayrittäjyys

Jokaisessa osa-alueessa on oma tehtäväosio. Osaan tehtävistä liittyy itsearviointi/itsereflektointiosuus joka myös tehdään.

Voit suorittaa verkkokurssin oman aikataulusi mukaan. Huomioi kuitenkin, että yksi osio sisältää ryhmätyön. 

4. TKI-osuus 1op, toteutuu syksyllä 2025. Tästä tulee opiskelijoille erikseen informaatiota lähempänä ajankohtaa. TKI teemapäivä toteutuu xx, joten varaathan koko päivän tähän.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Opintojakson kaikki viestintä tapahtuu Itslearning -alustalla. Olethan yhteydessä opintojakson opettajaan mikäli et pääse Itslearning -alustalle. Itslearning aukee vasta, kun ilmoittautumiset on hyväksytty.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi: hyväksytty - hylätty

Opettaja antaa opintojakson suoritusmerkinnän, kun kaikki opintojakson suoritteet ovat on hyväksytysti suoritettuna. Opiskelijan osaaminen opintojaksolla arvioidaan opiskeluvaiheeseen suhteutettuna. Opettaja antaa suoritusmerkinnän neljän viikon kuluttua Peppiin merkitystä opintojakson päättymispäivästä.

Opintojakson oppimistehtävät tulee palauttaa opettajan antamien ohjeiden ja aikataulun mukaisesti. Palauttamatta jättäminen vaadittuun aikatauluun mennessä vastaa hylättyä suoritusta. Tehtävän palauttaminen myöhässä tai hylätyn tehtävän uusiminen tehdään opettajan antamien ohjeiden ja aikataulun mukaisesti

Opintojakson loppuarvosana muodostuu seuraavien osioiden keskiarvosanasta:
1. Opintojakson verkkoluentoihin ja materiaaleihin tutustuminen
2. Tiedonhaku, yksilötehtävä (hyv-hyl)
3. Mindmap, yksilötehtävä (hyv-hyl)
4. Keskustelualusta, ryhmätehtävä (hyv-hyl)
5. Yrityksen perustaminen, ryhmätehtävä (hyv-hyl)
6. Millainen olen johtajana?, yksilötehtävä (hyv-hyl)
7. TKI-osuus (hyv-hyl)

Sisällöt sekä oppimistehtävät on kuvattu tarkemmin Itslearning-alustalla. Jokaisen sisältöteeman alla on yksi tai useampi palautettava oppimistehtävä. Tarkemmat arviointikriteerit on ilmoitettu tehtäväkohtaisesti Itslearningissa tehtävänannon yhteydessä.

Esitietovaatimukset

Opiskelija osaa käyttää fysioterapian keskeisiä käsitteitä toimiessaan fysioterapiaprosessin mukaisesti.

Ilmoittautumisaika

07.12.2024 - 12.01.2025

Ajoitus

13.01.2025 - 11.05.2025

Opintopistemäärä

4 op

Virtuaaliosuus

3 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

25 % Lähiopetus, 75 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

25 - 52

Koulutus
  • Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
  • Iida Laine
Ryhmät
  • PFYSIS24B
    PFYSIS24B
  • PFYSIS24
    Fysioterapeutti (AMK), S24
  • PFYSIS24A
    PFYSIS24A

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• kuvata fysioterapian tieteenalana,
• selittää fysioterapiatieteen teoreettisia lähtökohtia,
• selittää fysioterapiatieteen ja tutkimuksen merkityksen ammatin kehittymiselle,
• hakea näyttöön perustuvaa tietoa ja arvioida sen soveltuvuutta fysioterapian käyttöön,
• määritellä laadunhallinnan käsitteitä ja laatuun liittyviä tekijöitä sekä käyttää niitä fysioterapian ja kuntoutustoiminnan laadun arvioinnissa ja kehittämisessä,
• selittää sosiaali- ja terveydenhuollon sekä kuntoutuksen palvelujärjestelmän ohjausjärjestelmiä sekä niiden merkitystä omaan toimintaan,
• kuvata fysioterapian palvelujärjestelmää sekä tunnistaa työyhteisöjen hallinnollisia tekijöitä,
• kuvata yrittäjyyteen liittyviä asioita.

Sisältö

Fysioterapia tieteenä, näyttöön perustuva työote, laadunhallinta ja laatutyöskentelyn perusteet, sosiaali- ja terveydenhuollon sekä kuntoutuksen palvelujärjestelmän ohjaus, johtamisen perusteet ja toimintayksikön johtaminen, lähijohtaminen ja alaistaidot, tilastointi ja toimintayksikön johtaminen, yrittäjyys ja sen tunnusmerkit, yrityksen perustamiseen ja yrittäjänä toimimiseen liittyviä asioita.

Oppimateriaalit

Itslearningissa ilmoitettu materiaali on verkossa saatavilla olevaa materiaalia.

Opetusmenetelmät

Itsenäinen opiskelu, verkkotehtävät, joiden avulla osoitetaan aiheen tuntemus.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Verkkotehtävät ovat avoinna 11.05.2025 asti. Verkkotehtävien ohjeistus ja palautus toteutuu Itslearning -verkkoalustalla.

Oppimistehtäviä voi suorittaa omassa aikataulussa 24/7 periaatteella Itslearningissa.

Arvosanat tulevat Itslearningin arviointikirjaan ja Peppiin kootusti tarkastuspäivien yhteydessä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Verkkopedagogiikka/Innovaatiopedagogiikka

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Fysioterapiatiede, -laatu ja johtajuus 4op = 4 x 27 = 108 h opiskelijan työtä.
Oppimistehtävät on kuvattu tarkemmin Itslearning alustalla.

Verkko-osuus: 3op = 3 x 27 = 81 h opiskelijan työtä
TKI-osuus: 1op = 27 h opiskelijan työtä

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

HYLÄTTY:

AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
- ei toimi opintojakson ohjeiden mukaisesti
- ei perustele omaa toimintaansa hyödyntäen ammattialansa tietoperustaa

AMMATTITAITO JA SEN KEHITTYMINEN
- ei tunnista fysioterapiaa tieteenalana
- ei tunnista fysioterapiatieteen teoreettisia lähtökohtia, fysioterapiatieteen ja tutkimuksen merkityksen ammatin kehittymiselle,
- ei kykene itsenäiseen näyttöön perustuvaa tiedonhakuun, ei osaa arvioida sen soveltuvuutta fysioterapian käyttöön
- ei tunnista tai pysty määrittelemään laadunhallinnan käsitteitä ja laatuun liittyviä tekijöitä tai käyttää niitä fysioterapian ja kuntoutustoiminnan
laadun arvioinnissa ja kehittämisessä
- ei tunnista tai pysty osoittamaan sosiaali- ja terveydenhuollon sekä kuntoutuksen palvelujärjestelmän ohjausjärjestelmiä sekä niiden
merkitystä omassa toiminnassaan
- ei tunnista tai pysty osoittamaan fysioterapian palvelujärjestelmää sekä tunnistaa työyhteisöjen hallinnollisia tekijöitä
- ei tunnista tai pysty osoittamaan yrittäjyyteen liittyviä asioita.
- ei kykene reflektoimaan oppimistaan tai toimintaansa, eikä huomioi saamaansa palautetta.
- vaarantaa potilasturvallisuuden ja / tai työ- ja opiskeluympäristön turvallisuuden

AMMATILLINEN JA EETTINEN TOIMINTA
- ei tunnista ja / tai noudata fysioterapeutin työtä ohjaavia eettisiä periaatteita, lakeja, asetuksia ja sovittuja toimintaohjeita
- toiminta ja vuorovaikutus ei ole kunnioittavaa, luotettavaa ja / tai rehellistä, eikä hän kanna vastuuta toiminnastaan

HYVÄKSYTTY:

AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
- käyttää keskeisiä fysioterapian ammattikäsitteitä sisällöltään ja/tai määrältään suppeasti
- käyttää sattumanvaraisesti annettuja tietolähteitä
- näyttöön perustuva tiedonhaku on puutteellista eikä opiskelija osaa kriittisesti arvioida hakemaansa tietoa
- tietoperusta on sirpaleinen ja asioiden väliset suhteet jäävät epäselviksi
- osoittaa oppimistehtävissä kykyä tuottaa asiasisältöä luettavassa ja ymmärrettävässä muodossa, mutta tiedon pohdinta on pinnallista ja
synteesiin ei päästä

AMMATTITAITO JA SEN KEHITTYMINEN
- osaa kuvata yleisellä tasolla fysioterapian tieteenalana, osaa kuvata fysioterapiatieteen teoreettisia lähtökohtia, ja nimetä siihen liittyviä
tekijöitä
- osaa kuvata yleisellä tasolla fysioterapiatieteen ja tutkimuksen merkityksen ammatin kehittymiselle,
- osaa määritellä laadunhallinnan käsitteitä ja laatuun liittyviä tekijöitä sekä käyttää niitä fysioterapian ja kuntoutustoiminnan laadun arvioinnissa
ja kehittämisessä
- osaa kuvata yleisellä tasolla sosiaali- ja terveydenhuollon sekä kuntoutuksen palvelujärjestelmän ohjausjärjestelmiä sekä niiden merkitystä
omaan toimintaansa sekä nimetä siihen liittyviä tekijöitä
- osaa kuvata yleisellä tasolla fysioterapian palvelujärjestelmää sekä tunnistaa ja selittää työyhteisöjen hallinnollisia tekijöitä
- osaa kuvata yleisellä tasolla yrittäjyyteen liittyviä asioita.
- kykenee toimintansa itsereflektioon, mutta se on pinnallista ja / tai epärealistista
- kykenee palautteen vastaanottamiseen ja pyrkii muuttamaan toimintaansa sen perusteella
- kykenee toimimaan turvallisesti erilaisissa ohjaus- ja vuorovaikutustilanteissa

AMMATILLINEN JA EETTINEN TOIMINTA
- tunnistaa toiminnassaan fysioterapeutin työtä ohjaavia eettisiä periaatteita
- toimii lakien, asetusten ja sovittujen toimintaohjeiden mukaisesti
- selittää ja tunnistaa ammatillisen osaamisensa ja toimintansa edellytyksiä ja seurauksia
- osaa toimia ryhmän jäsenenä, mutta toiminta ei ole itseohjautuvaa
- toiminta ja vuorovaikutus on kunnioittavaa, luotettavaa ja rehellistä

Sisällön jaksotus

Opintojakson verkko-osuus 3op toteutuu 13.01.-11.05.2025 välisenä aikana.

Opintojakson sisältöteemat:
1. Fysioterapia ja näyttöön perustuva terveydenhuolto
2. Fysioterapiatiede, laadunhallinta ja laatutyöskentelyn perusteet
3. Johtaminen ja fysioterapiayrittäjyys

Jokaisessa osa-alueessa on oma tehtäväosio. Osaan tehtävistä liittyy itsearviointi/itsereflektointiosuus joka myös tehdään.

Voit suorittaa verkkokurssin oman aikataulusi mukaan. Huomioi kuitenkin, että yksi osio sisältää ryhmätyön. 

4. TKI-osuus 1op, toteutuu syksyllä 2025. Tästä tulee opiskelijoille erikseen informaatiota lähempänä ajankohtaa. TKI teemapäivä toteutuu xx, joten varaathan koko päivän tähän.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Opintojakson kaikki viestintä tapahtuu Itslearning -alustalla. Olethan yhteydessä opintojakson opettajaan mikäli et pääse Itslearning -alustalle. Itslearning aukee vasta, kun ilmoittautumiset on hyväksytty.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi: hyväksytty - hylätty

Opettaja antaa opintojakson suoritusmerkinnän, kun kaikki opintojakson suoritteet ovat on hyväksytysti suoritettuna. Opiskelijan osaaminen opintojaksolla arvioidaan opiskeluvaiheeseen suhteutettuna. Opettaja antaa suoritusmerkinnän neljän viikon kuluttua Peppiin merkitystä opintojakson päättymispäivästä.

Opintojakson oppimistehtävät tulee palauttaa opettajan antamien ohjeiden ja aikataulun mukaisesti. Palauttamatta jättäminen vaadittuun aikatauluun mennessä vastaa hylättyä suoritusta. Tehtävän palauttaminen myöhässä tai hylätyn tehtävän uusiminen tehdään opettajan antamien ohjeiden ja aikataulun mukaisesti

Opintojakson loppuarvosana muodostuu seuraavien osioiden keskiarvosanasta:
1. Opintojakson verkkoluentoihin ja materiaaleihin tutustuminen
2. Tiedonhaku, yksilötehtävä (hyv-hyl)
3. Mindmap, yksilötehtävä (hyv-hyl)
4. Keskustelualusta, ryhmätehtävä (hyv-hyl)
5. Yrityksen perustaminen, ryhmätehtävä (hyv-hyl)
6. Millainen olen johtajana?, yksilötehtävä (hyv-hyl)
7. TKI-osuus (hyv-hyl)

Sisällöt sekä oppimistehtävät on kuvattu tarkemmin Itslearning-alustalla. Jokaisen sisältöteeman alla on yksi tai useampi palautettava oppimistehtävä. Tarkemmat arviointikriteerit on ilmoitettu tehtäväkohtaisesti Itslearningissa tehtävänannon yhteydessä.

Esitietovaatimukset

Opiskelija osaa käyttää fysioterapian keskeisiä käsitteitä toimiessaan fysioterapiaprosessin mukaisesti.

Ilmoittautumisaika

07.12.2024 - 12.01.2025

Ajoitus

13.01.2025 - 11.05.2025

Opintopistemäärä

4 op

Virtuaaliosuus

3 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

25 % Lähiopetus, 75 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 20

Koulutus
  • Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
  • Iida Laine
Ryhmät
  • MFYSIK23
    Fysioterapeutti (AMK), monimuoto, K23

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• kuvata fysioterapian tieteenalana,
• selittää fysioterapiatieteen teoreettisia lähtökohtia,
• selittää fysioterapiatieteen ja tutkimuksen merkityksen ammatin kehittymiselle,
• hakea näyttöön perustuvaa tietoa ja arvioida sen soveltuvuutta fysioterapian käyttöön,
• määritellä laadunhallinnan käsitteitä ja laatuun liittyviä tekijöitä sekä käyttää niitä fysioterapian ja kuntoutustoiminnan laadun arvioinnissa ja kehittämisessä,
• selittää sosiaali- ja terveydenhuollon sekä kuntoutuksen palvelujärjestelmän ohjausjärjestelmiä sekä niiden merkitystä omaan toimintaan,
• kuvata fysioterapian palvelujärjestelmää sekä tunnistaa työyhteisöjen hallinnollisia tekijöitä,
• kuvata yrittäjyyteen liittyviä asioita.

Sisältö

Fysioterapia tieteenä, näyttöön perustuva työote, laadunhallinta ja laatutyöskentelyn perusteet, sosiaali- ja terveydenhuollon sekä kuntoutuksen palvelujärjestelmän ohjaus, johtamisen perusteet ja toimintayksikön johtaminen, lähijohtaminen ja alaistaidot, tilastointi ja toimintayksikön johtaminen, yrittäjyys ja sen tunnusmerkit, yrityksen perustamiseen ja yrittäjänä toimimiseen liittyviä asioita.

Oppimateriaalit

Itslearningissa ilmoitettu materiaali on verkossa saatavilla olevaa materiaalia.

Opetusmenetelmät

Itsenäinen opiskelu, verkkotehtävät, joiden avulla osoitetaan aiheen tuntemus.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Verkkotehtävät ovat avoinna 11.05.2025 asti. Verkkotehtävien ohjeistus ja palautus toteutuu Itslearning -verkkoalustalla.

Oppimistehtäviä voi suorittaa omassa aikataulussa 24/7 periaatteella Itslearningissa.

Arvosanat tulevat Itslearningin arviointikirjaan ja Peppiin kootusti tarkastuspäivien yhteydessä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Verkkopedagogiikka/Innovaatiopedagogiikka

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Fysioterapiatiede, -laatu ja johtajuus 4op = 4 x 27 = 108 h opiskelijan työtä.
Oppimistehtävät on kuvattu tarkemmin Itslearning alustalla.

Verkko-osuus: 3op = 3 x 27 = 81 h opiskelijan työtä
TKI-osuus: 1op = 27 h opiskelijan työtä

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

HYLÄTTY:

AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
- ei toimi opintojakson ohjeiden mukaisesti
- ei perustele omaa toimintaansa hyödyntäen ammattialansa tietoperustaa

AMMATTITAITO JA SEN KEHITTYMINEN
- ei tunnista fysioterapiaa tieteenalana
- ei tunnista fysioterapiatieteen teoreettisia lähtökohtia, fysioterapiatieteen ja tutkimuksen merkityksen ammatin kehittymiselle,
- ei kykene itsenäiseen näyttöön perustuvaa tiedonhakuun, ei osaa arvioida sen soveltuvuutta fysioterapian käyttöön
- ei tunnista tai pysty määrittelemään laadunhallinnan käsitteitä ja laatuun liittyviä tekijöitä tai käyttää niitä fysioterapian ja kuntoutustoiminnan
laadun arvioinnissa ja kehittämisessä
- ei tunnista tai pysty osoittamaan sosiaali- ja terveydenhuollon sekä kuntoutuksen palvelujärjestelmän ohjausjärjestelmiä sekä niiden
merkitystä omassa toiminnassaan
- ei tunnista tai pysty osoittamaan fysioterapian palvelujärjestelmää sekä tunnistaa työyhteisöjen hallinnollisia tekijöitä
- ei tunnista tai pysty osoittamaan yrittäjyyteen liittyviä asioita.
- ei kykene reflektoimaan oppimistaan tai toimintaansa, eikä huomioi saamaansa palautetta.
- vaarantaa potilasturvallisuuden ja / tai työ- ja opiskeluympäristön turvallisuuden

AMMATILLINEN JA EETTINEN TOIMINTA
- ei tunnista ja / tai noudata fysioterapeutin työtä ohjaavia eettisiä periaatteita, lakeja, asetuksia ja sovittuja toimintaohjeita
- toiminta ja vuorovaikutus ei ole kunnioittavaa, luotettavaa ja / tai rehellistä, eikä hän kanna vastuuta toiminnastaan

HYVÄKSYTTY:

AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
- käyttää keskeisiä fysioterapian ammattikäsitteitä sisällöltään ja/tai määrältään suppeasti
- käyttää sattumanvaraisesti annettuja tietolähteitä
- näyttöön perustuva tiedonhaku on puutteellista eikä opiskelija osaa kriittisesti arvioida hakemaansa tietoa
- tietoperusta on sirpaleinen ja asioiden väliset suhteet jäävät epäselviksi
- osoittaa oppimistehtävissä kykyä tuottaa asiasisältöä luettavassa ja ymmärrettävässä muodossa, mutta tiedon pohdinta on pinnallista ja
synteesiin ei päästä

AMMATTITAITO JA SEN KEHITTYMINEN
- osaa kuvata yleisellä tasolla fysioterapian tieteenalana, osaa kuvata fysioterapiatieteen teoreettisia lähtökohtia, ja nimetä siihen liittyviä
tekijöitä
- osaa kuvata yleisellä tasolla fysioterapiatieteen ja tutkimuksen merkityksen ammatin kehittymiselle,
- osaa määritellä laadunhallinnan käsitteitä ja laatuun liittyviä tekijöitä sekä käyttää niitä fysioterapian ja kuntoutustoiminnan laadun arvioinnissa
ja kehittämisessä
- osaa kuvata yleisellä tasolla sosiaali- ja terveydenhuollon sekä kuntoutuksen palvelujärjestelmän ohjausjärjestelmiä sekä niiden merkitystä
omaan toimintaansa sekä nimetä siihen liittyviä tekijöitä
- osaa kuvata yleisellä tasolla fysioterapian palvelujärjestelmää sekä tunnistaa ja selittää työyhteisöjen hallinnollisia tekijöitä
- osaa kuvata yleisellä tasolla yrittäjyyteen liittyviä asioita.
- kykenee toimintansa itsereflektioon, mutta se on pinnallista ja / tai epärealistista
- kykenee palautteen vastaanottamiseen ja pyrkii muuttamaan toimintaansa sen perusteella
- kykenee toimimaan turvallisesti erilaisissa ohjaus- ja vuorovaikutustilanteissa

AMMATILLINEN JA EETTINEN TOIMINTA
- tunnistaa toiminnassaan fysioterapeutin työtä ohjaavia eettisiä periaatteita
- toimii lakien, asetusten ja sovittujen toimintaohjeiden mukaisesti
- selittää ja tunnistaa ammatillisen osaamisensa ja toimintansa edellytyksiä ja seurauksia
- osaa toimia ryhmän jäsenenä, mutta toiminta ei ole itseohjautuvaa
- toiminta ja vuorovaikutus on kunnioittavaa, luotettavaa ja rehellistä

Sisällön jaksotus

Opintojakson verkko-osuus 3op toteutuu 13.01.-11.05.2025 välisenä aikana.

Opintojakson sisältöteemat:
1. Fysioterapia ja näyttöön perustuva terveydenhuolto
2. Fysioterapiatiede, laadunhallinta ja laatutyöskentelyn perusteet
3. Johtaminen ja fysioterapiayrittäjyys

Jokaisessa osa-alueessa on oma tehtäväosio. Osaan tehtävistä liittyy itsearviointi/itsereflektointiosuus joka myös tehdään.

Voit suorittaa verkkokurssin oman aikataulusi mukaan. Huomioi kuitenkin, että yksi osio sisältää ryhmätyön. 

4. TKI-osuus 1op, toteutuu syksyllä 2025. Tästä tulee opiskelijoille erikseen informaatiota lähempänä ajankohtaa. TKI teemapäivä toteutuu xx, joten varaathan koko päivän tähän.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Opintojakson kaikki viestintä tapahtuu Itslearning -alustalla. Olethan yhteydessä opintojakson opettajaan mikäli et pääse Itslearning -alustalle. Itslearning aukee vasta, kun ilmoittautumiset on hyväksytty.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi: hyväksytty - hylätty

Opettaja antaa opintojakson suoritusmerkinnän, kun kaikki opintojakson suoritteet ovat on hyväksytysti suoritettuna. Opiskelijan osaaminen opintojaksolla arvioidaan opiskeluvaiheeseen suhteutettuna. Opettaja antaa suoritusmerkinnän neljän viikon kuluttua Peppiin merkitystä opintojakson päättymispäivästä.

Opintojakson oppimistehtävät tulee palauttaa opettajan antamien ohjeiden ja aikataulun mukaisesti. Palauttamatta jättäminen vaadittuun aikatauluun mennessä vastaa hylättyä suoritusta. Tehtävän palauttaminen myöhässä tai hylätyn tehtävän uusiminen tehdään opettajan antamien ohjeiden ja aikataulun mukaisesti

Opintojakson loppuarvosana muodostuu seuraavien osioiden keskiarvosanasta:
1. Opintojakson verkkoluentoihin ja materiaaleihin tutustuminen
2. Tiedonhaku, yksilötehtävä (hyv-hyl)
3. Mindmap, yksilötehtävä (hyv-hyl)
4. Keskustelualusta, ryhmätehtävä (hyv-hyl)
5. Yrityksen perustaminen, ryhmätehtävä (hyv-hyl)
6. Millainen olen johtajana?, yksilötehtävä (hyv-hyl)
7. TKI-osuus (hyv-hyl)

Sisällöt sekä oppimistehtävät on kuvattu tarkemmin Itslearning-alustalla. Jokaisen sisältöteeman alla on yksi tai useampi palautettava oppimistehtävä. Tarkemmat arviointikriteerit on ilmoitettu tehtäväkohtaisesti Itslearningissa tehtävänannon yhteydessä.

Esitietovaatimukset

Opiskelija osaa käyttää fysioterapian keskeisiä käsitteitä toimiessaan fysioterapiaprosessin mukaisesti.

Ilmoittautumisaika

02.12.2023 - 01.01.2024

Ajoitus

01.01.2024 - 22.12.2024

Opintopistemäärä

4 op

Virtuaaliosuus

4 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 30

Koulutus
  • Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
  • Marion Karppi
  • Iida Laine
  • Niina Katajapuu
Ryhmät
  • PFYSIS22A
    PFYSIS22A

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• kuvata fysioterapian tieteenalana,
• selittää fysioterapiatieteen teoreettisia lähtökohtia,
• selittää fysioterapiatieteen ja tutkimuksen merkityksen ammatin kehittymiselle,
• hakea näyttöön perustuvaa tietoa ja arvioida sen soveltuvuutta fysioterapian käyttöön,
• määritellä laadunhallinnan käsitteitä ja laatuun liittyviä tekijöitä sekä käyttää niitä fysioterapian ja kuntoutustoiminnan laadun arvioinnissa ja kehittämisessä,
• selittää sosiaali- ja terveydenhuollon sekä kuntoutuksen palvelujärjestelmän ohjausjärjestelmiä sekä niiden merkitystä omaan toimintaan,
• kuvata fysioterapian palvelujärjestelmää sekä tunnistaa työyhteisöjen hallinnollisia tekijöitä,
• kuvata yrittäjyyteen liittyviä asioita.

Sisältö

Fysioterapia tieteenä, näyttöön perustuva työote, laadunhallinta ja laatutyöskentelyn perusteet, sosiaali- ja terveydenhuollon sekä kuntoutuksen palvelujärjestelmän ohjaus, johtamisen perusteet ja toimintayksikön johtaminen, lähijohtaminen ja alaistaidot, tilastointi ja toimintayksikön johtaminen, yrittäjyys ja sen tunnusmerkit, yrityksen perustamiseen ja yrittäjänä toimimiseen liittyviä asioita.

Oppimateriaalit

Itslearningissa osoitettu materiaali.

Opetusmenetelmät

Itsenäinen opiskelu, verkkotehtävät, joiden avulla osoitetaan aiheen tuntemus.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Verkkotehtävät ovat avoinna 01.01-12.05.2024 välisen ajan. Verkkotehtävien ohjeistus ja palautus toteutuu Itslearning -verkkoalustalla.

Tehtäviä tarkastetaan: 31.01., 29.02., 31.03., 30.04. ja 13.05.

Verkkokurssin kaikki tehtävät tulee olla palautettuina 12.05.2024 klo 23.59 mennessä. (huom. palautuslaatikot sulkeutuvat tämän jälkeen).

TKI teemapäivän tehtävän viimeinen palautuspäivä on 31.10.2024

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Verkkopedagogiikka/Innovaatiopedagogiikka

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Fysioterapiatiede, -laatu ja johtajuus 4op = 4 x 27 = 108 h opiskelijan työtä.
Oppimistehtävät on kuvattu tarkemmin Itslearning alustalla.

Verkko-osuus: 3op = 3 x 27 = 81 h opiskelijan työtä
TKI-osuus: 1op = 27 h opiskelijan työtä

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Verkko-osuus:

Hyväksytty:

Kaikkiin Itslearningissä oleviin oppimistehtäviin tulee vastata. Jakson hyväksytty suoritus edellyttää, että kaikkiin tehtäviin on vastattu annetussa määräajassa. Opintojakso on hyväksytty, kun kaikki opintojakson tehtävät on suoritettu hyväksytysti ja palautettu ajallaan.

Hyväksytty suoritus edellyttää, että opiskelija on vastannut tehtävänannon kaikkiin kohtiin sekä tehtävän sisältö vastaa tehtävänantoon. Fysioterapia tieteeseen liittyvien tekijöiden, kuten teoreettisten lähtökohtien ja tutkimuksen merkityksen käsittely on selkeää ja asiayhteyteen sopivaa. Fysioterapiatieteen, näyttöön perustuvan toiminnan ja laadunhallinnan keskeiset sisällöt on ymmärretty ja auki kirjoitettu lähteitä hyväksi käyttäen. Opiskelija osaa hakea tietoa sekä osaa selittää eri sosiaali- ja terveydenhuollon sekä kuntoutuksen palvelujärjestelmistä. Opiskelija on osannut kuvata fysioterapiayrittäjyyteen liittyviä asioita. Tehtävien sisällöissä saattaa olla mukana vielä toisistaan irrallisia osuuksia.

Hylätty:

Verkkotehtävät ovat tekemättä, tehtävänannon kaikkiin kohtiin ei ole vastattu tai ne ovat erittäin puutteellisin tiedoin palautettu. Korkea plagiointiprosentti johtaa tehtävän täydentämispyyntöön. Systemaattinen plagiointi (esim. toisen opiskelijan vastausten käyttö) johtaa kurssin hylkäämiseen.
Opiskelija ei tunnista tai pysty osoittamaan selkeästi fysioterapia tieteeseen liittyvien tekijöiden, kuten teoreettisten lähtökohtien ja tutkimuksen merkityksen vaikutuksia fysioterapiaan.. Opiskelija ei ole ymmärtänyt fysioterapiatieteen, näyttöön perustuvan toiminnan ja laadunhallinnan keskeisiä sisältöjä. Opiskelija ei osaa hakea tietoa ja/tai osaa selittää eri sosiaali- ja terveydenhuollon sekä kuntoutuksen palvelujärjestelmistä. Opiskelija ei ole osannut kuvata fysioterapiayrittäjyyteen liittyviä asioita.

TKI-osuus:

Hyväksytty: Opiskelija on osallistunut TKI-päivään sekä tehnyt siihen liittyvät oppimistehtävät
Hylätty: Opiskelija ei ole osallistunut TKI-päivään ja oppimistehtävät ovat tekemättä, tehtävänannon kaikkiin kohtiin ei ole vastattu tai ne ovat erittäin puutteellisin tiedoin palautettu.

Sisällön jaksotus

Opintojakson verkko-osuus 3op toeutuu 01.01.2024-12.05.2024 välisenä aikana.

Opintojakson sisältöteemat:
1. Fysioterapia ja näyttöön perustuva terveydenhuolto
2. Fysioterapiatiede ja laatu
3. Fysioterapiayrittäjyys

Jokaisessa osa-alueessa on oma tehtäväosio. Osaan tehtävistä liittyy itsearviointi/itsereflektointiosuus joka myös tehdään.

Voit suorittaa verkkokurssin oman aikataulusi mukaan. Huomioi kuitenkin, että osa tehtävistä sisältää pari/ryhmätyötä.

4. TKI-osuus 1op, toteutuu syksyllä 2024. Tästä tulee opiskelijoille erikseen informaatiota lähempänä ajankohtaa.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Opintojakson kaikki viestintä tapahtuu Itslearning -alustalla. Olethan yhteydessä opintojakson opettajaan mikäli et pääse Itslearning -alustalle. Itslearning aukee vasta, kun ilmoittautumiset on hyväksytty.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson hyväksytty suoritus edellyttää kaikkien verkkototeutuksen osioiden suoritusta hyväksytysti ja annettuun määräaikaan mennessä.

Kaikki opintojakson tehtävät tulee palauttaa Itslearningalustalle. Opiskelijalla on oikeus uusia opintojakson hylättyjä/täydennettäviä oppimistehtäviä kaksi kertaa. Oppimistehtävät tulee palauttaa ensisijaisesti ensimmäisenä niihin osoitettuna palautuspäivänä ja palauttamatta jättäminen vastaa hylättyä/täydennettävää suoritusta. Hylätyt/täydennettävät suoritukset palautetaan opettajan määrittämän aikataulun mukaisesti.

Esitietovaatimukset

Opiskelija osaa käyttää fysioterapian keskeisiä käsitteitä toimiessaan fysioterapiaprosessin mukaisesti.

Ilmoittautumisaika

02.12.2023 - 01.01.2024

Ajoitus

01.01.2024 - 22.12.2024

Opintopistemäärä

4 op

Virtuaaliosuus

4 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 20

Koulutus
  • Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
  • Marion Karppi
  • Iida Laine
  • Niina Katajapuu
Ryhmät
  • MFYSIK22
    Fysioterapeutti (AMK) monimuoto, K22

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• kuvata fysioterapian tieteenalana,
• selittää fysioterapiatieteen teoreettisia lähtökohtia,
• selittää fysioterapiatieteen ja tutkimuksen merkityksen ammatin kehittymiselle,
• hakea näyttöön perustuvaa tietoa ja arvioida sen soveltuvuutta fysioterapian käyttöön,
• määritellä laadunhallinnan käsitteitä ja laatuun liittyviä tekijöitä sekä käyttää niitä fysioterapian ja kuntoutustoiminnan laadun arvioinnissa ja kehittämisessä,
• selittää sosiaali- ja terveydenhuollon sekä kuntoutuksen palvelujärjestelmän ohjausjärjestelmiä sekä niiden merkitystä omaan toimintaan,
• kuvata fysioterapian palvelujärjestelmää sekä tunnistaa työyhteisöjen hallinnollisia tekijöitä,
• kuvata yrittäjyyteen liittyviä asioita.

Sisältö

Fysioterapia tieteenä, näyttöön perustuva työote, laadunhallinta ja laatutyöskentelyn perusteet, sosiaali- ja terveydenhuollon sekä kuntoutuksen palvelujärjestelmän ohjaus, johtamisen perusteet ja toimintayksikön johtaminen, lähijohtaminen ja alaistaidot, tilastointi ja toimintayksikön johtaminen, yrittäjyys ja sen tunnusmerkit, yrityksen perustamiseen ja yrittäjänä toimimiseen liittyviä asioita.

Oppimateriaalit

Itslearningissa osoitettu materiaali.

Opetusmenetelmät

Itsenäinen opiskelu, verkkotehtävät, joiden avulla osoitetaan aiheen tuntemus.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Verkkotehtävät ovat avoinna 01.01-12.05.2024 välisen ajan. Verkkotehtävien ohjeistus ja palautus toteutuu Itslearning -verkkoalustalla.

Tehtäviä tarkastetaan: 31.01., 29.02., 31.03., 30.04. ja 13.05.

Verkkokurssin kaikki tehtävät tulee olla palautettuina 12.05.2024 klo 23.59 mennessä. (huom. palautuslaatikot sulkeutuvat tämän jälkeen).

TKI teemapäivän tehtävän viimeinen palautuspäivä on 31.10.2024

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Verkkopedagogiikka/Innovaatiopedagogiikka

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Fysioterapiatiede, -laatu ja johtajuus 4op = 4 x 27 = 108 h opiskelijan työtä.
Oppimistehtävät on kuvattu tarkemmin Itslearning alustalla.

Verkko-osuus: 3op = 3 x 27 = 81 h opiskelijan työtä
TKI-osuus: 1op = 27 h opiskelijan työtä

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty:

Kaikkiin Itslearningissä oleviin oppimistehtäviin tulee vastata. Jakson hyväksytty suoritus edellyttää, että kaikkiin tehtäviin on vastattu annetussa määräajassa. Opintojakso on hyväksytty, kun kaikki opintojakson tehtävät on suoritettu hyväksytysti ja palautettu ajallaan.

Hyväksytty suoritus edellyttää, että opiskelija on vastannut tehtävänannon kaikkiin kohtiin sekä tehtävän sisältö vastaa tehtävänantoon. Fysioterapia tieteeseen liittyvien tekijöiden, kuten teoreettisten lähtökohtien ja tutkimuksen merkityksen käsittely on selkeää ja asiayhteyteen sopivaa. Fysioterapiatieteen, näyttöön perustuvan toiminnan ja laadunhallinnan keskeiset sisällöt on ymmärretty ja auki kirjoitettu lähteitä hyväksi käyttäen. Opiskelija osaa hakea tietoa sekä osaa selittää eri sosiaali- ja terveydenhuollon sekä kuntoutuksen palvelujärjestelmistä. Opiskelija on osannut kuvata fysioterapiayrittäjyyteen liittyviä asioita. Tehtävien sisällöissä saattaa olla mukana vielä toisistaan irrallisia osuuksia.

Hylätty:

Verkkotehtävät ovat tekemättä, tehtävänannon kaikkiin kohtiin ei ole vastattu tai ne ovat erittäin puutteellisin tiedoin palautettu. Korkea plagiointiprosentti johtaa tehtävän täydentämispyyntöön. Systemaattinen plagiointi (esim. toisen opiskelijan vastausten käyttö) johtaa kurssin hylkäämiseen.
Opiskelija ei tunnista tai pysty osoittamaan selkeästi fysioterapia tieteeseen liittyvien tekijöiden, kuten teoreettisten lähtökohtien ja tutkimuksen merkityksen vaikutuksia fysioterapiaan.. Opiskelija ei ole ymmärtänyt fysioterapiatieteen, näyttöön perustuvan toiminnan ja laadunhallinnan keskeisiä sisältöjä. Opiskelija ei osaa saa hakea tietoa ja/tai osaa selittää eri sosiaali- ja terveydenhuollon sekä kuntoutuksen palvelujärjestelmistä. Opiskelija ei ole osannut kuvata fysioterapiayrittäjyyteen liittyviä asioita.

TKI-osuus:

Hyväksytty: Opiskelija on osallistunut TKI-päivään sekä tehnyt siihen liittyvät oppimistehtävät
Hylätty: Opiskelija ei ole osallistunut TKI-päivään ja oppimistehtävät ovat tekemättä, tehtävänannon kaikkiin kohtiin ei ole vastattu tai ne ovat erittäin puutteellisin tiedoin palautettu.

Sisällön jaksotus

Opintojakson verkko-osuus 3op toeutuu 01.01.2024-12.05.2024 välisenä aikana.

Opintojakson sisältöteemat:
1. Fysioterapia ja näyttöön perustuva terveydenhuolto
2. Fysioterapiatiede ja laatu
3. Fysioterapiayrittäjyys

Jokaisessa osa-alueessa on oma tehtäväosio. Osaan tehtävistä liittyy itsearviointi/itsereflektointiosuus joka myös tehdään.

Voit suorittaa verkkokurssin oman aikataulusi mukaan. Huomioi kuitenkin, että osa tehtävistä sisältää pari/ryhmätyötä.

4. TKI-osuus 1op, toteutuu syksyllä 2024. Tästä tulee opiskelijoille erikseen informaatiota lähempänä ajankohtaa.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Opintojakson kaikki viestintä tapahtuu Itslearning -alustalla. Olethan yhteydessä opintojakson opettajaan mikäli et pääse Itslearning -alustalle. Itslearning aukee vasta, kun ilmoittautumiset on hyväksytty.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson hyväksytty suoritus edellyttää kaikkien verkkototeutuksen osioiden suoritusta hyväksytysti ja annettuun määräaikaan mennessä.

Kaikki opintojakson tehtävät tulee palauttaa Itslearningalustalle. Opiskelijalla on oikeus uusia opintojakson hylättyjä/täydennettäviä oppimistehtäviä kaksi kertaa. Oppimistehtävät tulee palauttaa ensisijaisesti ensimmäisenä niihin osoitettuna palautuspäivänä ja palauttamatta jättäminen vastaa hylättyä/täydennettävää suoritusta. Hylätyt/täydennettävät suoritukset palautetaan opettajan määrittämän aikataulun mukaisesti.

Esitietovaatimukset

Opiskelija osaa käyttää fysioterapian keskeisiä käsitteitä toimiessaan fysioterapiaprosessin mukaisesti.

Ilmoittautumisaika

01.05.2024 - 01.09.2024

Ajoitus

27.08.2024 - 01.12.2024

Opintopistemäärä

4 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

25 % Lähiopetus, 75 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 30

Koulutus
  • Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
  • Marion Karppi
  • Iida Laine
  • Niina Katajapuu
Ryhmät
  • PFYSIS22B
    PFYSIS22B

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• kuvata fysioterapian tieteenalana,
• selittää fysioterapiatieteen teoreettisia lähtökohtia,
• selittää fysioterapiatieteen ja tutkimuksen merkityksen ammatin kehittymiselle,
• hakea näyttöön perustuvaa tietoa ja arvioida sen soveltuvuutta fysioterapian käyttöön,
• määritellä laadunhallinnan käsitteitä ja laatuun liittyviä tekijöitä sekä käyttää niitä fysioterapian ja kuntoutustoiminnan laadun arvioinnissa ja kehittämisessä,
• selittää sosiaali- ja terveydenhuollon sekä kuntoutuksen palvelujärjestelmän ohjausjärjestelmiä sekä niiden merkitystä omaan toimintaan,
• kuvata fysioterapian palvelujärjestelmää sekä tunnistaa työyhteisöjen hallinnollisia tekijöitä,
• kuvata yrittäjyyteen liittyviä asioita.

Sisältö

Fysioterapia tieteenä, näyttöön perustuva työote, laadunhallinta ja laatutyöskentelyn perusteet, sosiaali- ja terveydenhuollon sekä kuntoutuksen palvelujärjestelmän ohjaus, johtamisen perusteet ja toimintayksikön johtaminen, lähijohtaminen ja alaistaidot, tilastointi ja toimintayksikön johtaminen, yrittäjyys ja sen tunnusmerkit, yrityksen perustamiseen ja yrittäjänä toimimiseen liittyviä asioita.

Oppimateriaalit

Itslearningissa ilmoitettu materiaali on verkossa saatavilla olevaa materiaalia.

Opetusmenetelmät

Itsenäinen opiskelu, verkkotehtävät, joiden avulla osoitetaan aiheen tuntemus.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

TKI teemapäivän (19.9) tehtävän viimeinen palautuspäivä on 31.10.2024

Verkkotehtävät ovat avoinna 01.12.2024 asti. Verkkotehtävien ohjeistus ja palautus toteutuu Itslearning -verkkoalustalla.

Oppimistehtäviä voi suorittaa omassa aikataulussa 24/7 periaatteella Itslearningissa.


Arvosanat tulevat Itslearningin arviointikirjaan ja Peppiin kootusti tarkastuspäivien yhteydessä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Verkkopedagogiikka/Innovaatiopedagogiikka

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Fysioterapiatiede, -laatu ja johtajuus 4op = 4 x 27 = 108 h opiskelijan työtä.
Oppimistehtävät on kuvattu tarkemmin Itslearning alustalla.

Verkko-osuus: 3op = 3 x 27 = 81 h opiskelijan työtä
TKI-osuus: 1op = 27 h opiskelijan työtä

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

HYLÄTTY:

AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
- ei toimi opintojakson ohjeiden mukaisesti
- ei perustele omaa toimintaansa hyödyntäen ammattialansa tietoperustaa

AMMATTITAITO JA SEN KEHITTYMINEN
- ei tunnista fysioterapiaa tieteenalana
- ei tunnista fysioterapiatieteen teoreettisia lähtökohtia, fysioterapiatieteen ja tutkimuksen merkityksen ammatin kehittymiselle,
- ei kykene itsenäiseen näyttöön perustuvaa tiedonhakuun, ei osaa arvioida sen soveltuvuutta fysioterapian käyttöön
- ei tunnista tai pysty määrittelemään laadunhallinnan käsitteitä ja laatuun liittyviä tekijöitä tai käyttää niitä fysioterapian ja kuntoutustoiminnan
laadun arvioinnissa ja kehittämisessä
- ei tunnista tai pysty osoittamaan sosiaali- ja terveydenhuollon sekä kuntoutuksen palvelujärjestelmän ohjausjärjestelmiä sekä niiden
merkitystä omassa toiminnassaan
- ei tunnista tai pysty osoittamaan fysioterapian palvelujärjestelmää sekä tunnistaa työyhteisöjen hallinnollisia tekijöitä
- ei tunnista tai pysty osoittamaan yrittäjyyteen liittyviä asioita.
- ei kykene reflektoimaan oppimistaan tai toimintaansa, eikä huomioi saamaansa palautetta.
- vaarantaa potilasturvallisuuden ja / tai työ- ja opiskeluympäristön turvallisuuden

AMMATILLINEN JA EETTINEN TOIMINTA
- ei tunnista ja / tai noudata fysioterapeutin työtä ohjaavia eettisiä periaatteita, lakeja, asetuksia ja sovittuja toimintaohjeita
- toiminta ja vuorovaikutus ei ole kunnioittavaa, luotettavaa ja / tai rehellistä, eikä hän kanna vastuuta toiminnastaan

HYVÄKSYTTY:

AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
- käyttää keskeisiä fysioterapian ammattikäsitteitä sisällöltään ja/tai määrältään suppeasti
- käyttää sattumanvaraisesti annettuja tietolähteitä
- näyttöön perustuva tiedonhaku on puutteellista eikä opiskelija osaa kriittisesti arvioida hakemaansa tietoa
- tietoperusta on sirpaleinen ja asioiden väliset suhteet jäävät epäselviksi
- osoittaa oppimistehtävissä kykyä tuottaa asiasisältöä luettavassa ja ymmärrettävässä muodossa, mutta tiedon pohdinta on pinnallista ja
synteesiin ei päästä

AMMATTITAITO JA SEN KEHITTYMINEN
- osaa kuvata yleisellä tasolla fysioterapian tieteenalana, osaa kuvata fysioterapiatieteen teoreettisia lähtökohtia, ja nimetä siihen liittyviä
tekijöitä
- osaa kuvata yleisellä tasolla fysioterapiatieteen ja tutkimuksen merkityksen ammatin kehittymiselle,
- osaa määritellä laadunhallinnan käsitteitä ja laatuun liittyviä tekijöitä sekä käyttää niitä fysioterapian ja kuntoutustoiminnan laadun arvioinnissa
ja kehittämisessä
- osaa kuvata yleisellä tasolla sosiaali- ja terveydenhuollon sekä kuntoutuksen palvelujärjestelmän ohjausjärjestelmiä sekä niiden merkitystä
omaan toimintaansa sekä nimetä siihen liittyviä tekijöitä
- osaa kuvata yleisellä tasolla fysioterapian palvelujärjestelmää sekä tunnistaa ja selittää työyhteisöjen hallinnollisia tekijöitä
- osaa kuvata yleisellä tasolla yrittäjyyteen liittyviä asioita.
- kykenee toimintansa itsereflektioon, mutta se on pinnallista ja / tai epärealistista
- kykenee palautteen vastaanottamiseen ja pyrkii muuttamaan toimintaansa sen perusteella
- kykenee toimimaan turvallisesti erilaisissa ohjaus- ja vuorovaikutustilanteissa

AMMATILLINEN JA EETTINEN TOIMINTA
- tunnistaa toiminnassaan fysioterapeutin työtä ohjaavia eettisiä periaatteita
- toimii lakien, asetusten ja sovittujen toimintaohjeiden mukaisesti
- selittää ja tunnistaa ammatillisen osaamisensa ja toimintansa edellytyksiä ja seurauksia
- osaa toimia ryhmän jäsenenä, mutta toiminta ei ole itseohjautuvaa
- toiminta ja vuorovaikutus on kunnioittavaa, luotettavaa ja rehellistä

Sisällön jaksotus

Opintojakson verkko-osuus 3op toteutuu 01.09.2024-01.12.2024 välisenä aikana.

Opintojakson sisältöteemat:
1. Fysioterapia ja näyttöön perustuva terveydenhuolto
2. Fysioterapiatiede, laadunhallinta ja laatutyöskentelyn perusteet
3. Johtaminen ja fysioterapiayrittäjyys

Jokaisessa osa-alueessa on oma tehtäväosio. Osaan tehtävistä liittyy itsearviointi/itsereflektointiosuus joka myös tehdään.

Voit suorittaa verkkokurssin oman aikataulusi mukaan. Huomioi kuitenkin, että yksi osio sisältää ryhmätyön. 

4. TKI-osuus 1op, toteutuu syksyllä 2024. Tästä tulee opiskelijoille erikseen informaatiota lähempänä ajankohtaa. TKI teemapäivä toteutuu 19.9.2024, joten varaathan koko päivän tähän.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Opintojakson kaikki viestintä tapahtuu Itslearning -alustalla. Olethan yhteydessä opintojakson opettajaan mikäli et pääse Itslearning -alustalle. Itslearning aukee vasta, kun ilmoittautumiset on hyväksytty.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi: hyväksytty - hylätty

Opettaja antaa opintojakson suoritusmerkinnän, kun kaikki opintojakson suoritteet ovat on hyväksytysti suoritettuna. Opiskelijan osaaminen opintojaksolla arvioidaan opiskeluvaiheeseen suhteutettuna. Opettaja antaa suoritusmerkinnän neljän viikon kuluttua Peppiin merkitystä opintojakson päättymispäivästä.

Opintojakson oppimistehtävät tulee palauttaa opettajan antamien ohjeiden ja aikataulun mukaisesti. Palauttamatta jättäminen vaadittuun aikatauluun mennessä vastaa hylättyä suoritusta. Tehtävän palauttaminen myöhässä tai hylätyn tehtävän uusiminen tehdään opettajan antamien ohjeiden ja aikataulun mukaisesti

Opintojakson loppuarvosana muodostuu seuraavien osioiden keskiarvosanasta:
1. Opintojakson verkkoluentoihin ja materiaaleihin tutustuminen
2. Tiedonhaku, yksilötehtävä (hyv-hyl)
3. Mindmap, yksilötehtävä (hyv-hyl)
4. Keskustelualusta, ryhmätehtävä (hyv-hyl)
5. Yrityksen perustaminen, ryhmätehtävä (hyv-hyl)
6. Millainen olen johtajana?, yksilötehtävä (hyv-hyl)
7. TKI-osuus (hyv-hyl)

Sisällöt sekä oppimistehtävät on kuvattu tarkemmin Itslearning-alustalla. Jokaisen sisältöteeman alla on yksi tai useampi palautettava oppimistehtävä. Tarkemmat arviointikriteerit on ilmoitettu tehtäväkohtaisesti Itslearningissa tehtävänannon yhteydessä.

Esitietovaatimukset

Opiskelija osaa käyttää fysioterapian keskeisiä käsitteitä toimiessaan fysioterapiaprosessin mukaisesti.

Ilmoittautumisaika

15.03.2024 - 17.05.2024

Ajoitus

27.05.2024 - 11.08.2024

Opintopistemäärä

4 op

Virtuaaliosuus

4 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Kuntoutus ja suun terveys

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

5 - 30

Koulutus
  • Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
  • Iida Laine
Ajoitusryhmät
  • Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää (Koko: 15. Avoin AMK: 15.)
Pienryhmät
  • Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• kuvata fysioterapian tieteenalana,
• selittää fysioterapiatieteen teoreettisia lähtökohtia,
• selittää fysioterapiatieteen ja tutkimuksen merkityksen ammatin kehittymiselle,
• hakea näyttöön perustuvaa tietoa ja arvioida sen soveltuvuutta fysioterapian käyttöön,
• määritellä laadunhallinnan käsitteitä ja laatuun liittyviä tekijöitä sekä käyttää niitä fysioterapian ja kuntoutustoiminnan laadun arvioinnissa ja kehittämisessä,
• selittää sosiaali- ja terveydenhuollon sekä kuntoutuksen palvelujärjestelmän ohjausjärjestelmiä sekä niiden merkitystä omaan toimintaan,
• kuvata fysioterapian palvelujärjestelmää sekä tunnistaa työyhteisöjen hallinnollisia tekijöitä,
• kuvata yrittäjyyteen liittyviä asioita.

Sisältö

Fysioterapia tieteenä, näyttöön perustuva työote, laadunhallinta ja laatutyöskentelyn perusteet, sosiaali- ja terveydenhuollon sekä kuntoutuksen palvelujärjestelmän ohjaus, johtamisen perusteet ja toimintayksikön johtaminen, lähijohtaminen ja alaistaidot, tilastointi ja toimintayksikön johtaminen, yrittäjyys ja sen tunnusmerkit, yrityksen perustamiseen ja yrittäjänä toimimiseen liittyviä asioita.

Oppimateriaalit

Itslearningissa ilmoitettu materiaali on verkossa saatavilla olevaa materiaalia.

Opetusmenetelmät

Itsenäinen opiskelu, verkkotehtävät, joiden avulla osoitetaan aiheen tuntemus.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Verkkotehtävät ovat avoinna 01.06-09.08.2024 välisen ajan. Verkkotehtävien ohjeistus ja palautus toteutuu Itsllearning -verkkoalustalla.

Oppimistehtäviä voi suorittaa omassa aikataulussa 24/7 periaatteella Itslearningissa.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Verkkopedagogiikka/Innovaatiopedagogiikka

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Fysioterapiatiede, -laatu ja johtajuus 4op = 4 x 27 = 108 h opiskelijan työtä.
Oppimistehtävät on kuvattu tarkemmin Itslearning alustalla.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

HYLÄTTY:

AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
- ei toimi opintojakson ohjeiden mukaisesti
- ei perustele omaa toimintaansa hyödyntäen ammattialansa tietoperustaa

AMMATTITAITO JA SEN KEHITTYMINEN
- ei tunnista fysioterapiaa tieteenalana
- ei tunnista fysioterapiatieteen teoreettisia lähtökohtia, fysioterapiatieteen ja tutkimuksen merkityksen ammatin kehittymiselle,
- ei kykene itsenäiseen näyttöön perustuvaa tiedonhakuun, ei osaa arvioida sen soveltuvuutta fysioterapian käyttöön
- ei tunnista tai pysty määrittelemään laadunhallinnan käsitteitä ja laatuun liittyviä tekijöitä tai käyttää niitä fysioterapian ja kuntoutustoiminnan
laadun arvioinnissa ja kehittämisessä
- ei tunnista tai pysty osoittamaan sosiaali- ja terveydenhuollon sekä kuntoutuksen palvelujärjestelmän ohjausjärjestelmiä sekä niiden
merkitystä omassa toiminnassaan
- ei tunnista tai pysty osoittamaan fysioterapian palvelujärjestelmää sekä tunnistaa työyhteisöjen hallinnollisia tekijöitä
- ei tunnista tai pysty osoittamaan yrittäjyyteen liittyviä asioita.
- ei kykene reflektoimaan oppimistaan tai toimintaansa, eikä huomioi saamaansa palautetta.
- vaarantaa potilasturvallisuuden ja / tai työ- ja opiskeluympäristön turvallisuuden

AMMATILLINEN JA EETTINEN TOIMINTA
- ei tunnista ja / tai noudata fysioterapeutin työtä ohjaavia eettisiä periaatteita, lakeja, asetuksia ja sovittuja toimintaohjeita
- toiminta ja vuorovaikutus ei ole kunnioittavaa, luotettavaa ja / tai rehellistä, eikä hän kanna vastuuta toiminnastaan

HYVÄKSYTTY:

AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
- käyttää keskeisiä fysioterapian ammattikäsitteitä sisällöltään ja/tai määrältään suppeasti
- käyttää sattumanvaraisesti annettuja tietolähteitä
- näyttöön perustuva tiedonhaku on puutteellista eikä opiskelija osaa kriittisesti arvioida hakemaansa tietoa
- tietoperusta on sirpaleinen ja asioiden väliset suhteet jäävät epäselviksi
- osoittaa oppimistehtävissä kykyä tuottaa asiasisältöä luettavassa ja ymmärrettävässä muodossa, mutta tiedon pohdinta on pinnallista ja
synteesiin ei päästä

AMMATTITAITO JA SEN KEHITTYMINEN
- osaa kuvata yleisellä tasolla fysioterapian tieteenalana, osaa kuvata fysioterapiatieteen teoreettisia lähtökohtia, ja nimetä siihen liittyviä
tekijöitä
- osaa kuvata yleisellä tasolla fysioterapiatieteen ja tutkimuksen merkityksen ammatin kehittymiselle,
- osaa määritellä laadunhallinnan käsitteitä ja laatuun liittyviä tekijöitä sekä käyttää niitä fysioterapian ja kuntoutustoiminnan laadun arvioinnissa
ja kehittämisessä
- osaa kuvata yleisellä tasolla sosiaali- ja terveydenhuollon sekä kuntoutuksen palvelujärjestelmän ohjausjärjestelmiä sekä niiden merkitystä
omaan toimintaansa sekä nimetä siihen liittyviä tekijöitä
- osaa kuvata yleisellä tasolla fysioterapian palvelujärjestelmää sekä tunnistaa ja selittää työyhteisöjen hallinnollisia tekijöitä
- osaa kuvata yleisellä tasolla yrittäjyyteen liittyviä asioita.
- kykenee toimintansa itsereflektioon, mutta se on pinnallista ja / tai epärealistista
- kykenee palautteen vastaanottamiseen ja pyrkii muuttamaan toimintaansa sen perusteella
- kykenee toimimaan turvallisesti erilaisissa ohjaus- ja vuorovaikutustilanteissa

AMMATILLINEN JA EETTINEN TOIMINTA
- tunnistaa toiminnassaan fysioterapeutin työtä ohjaavia eettisiä periaatteita
- toimii lakien, asetusten ja sovittujen toimintaohjeiden mukaisesti
- selittää ja tunnistaa ammatillisen osaamisensa ja toimintansa edellytyksiä ja seurauksia
- osaa toimia ryhmän jäsenenä, mutta toiminta ei ole itseohjautuvaa
- toiminta ja vuorovaikutus on kunnioittavaa, luotettavaa ja rehellistä

Sisällön jaksotus

Opintojakso toteutuu verkkokurssina 01.06.2024-09.08.2024 välisenä aikana.

Opintojakson sisältöteemat:
1. Fysioterapia ja näyttöön perustuva terveydenhuolto
2. Fysioterapiatiede ja laatu
3. Fysioterapiayrittäjyys
4. TKI-osuus

Jokaisessa osa-alueessa on oma tehtäväosio.

Voit suorittaa verkkokurssin oman aikataulusi mukaan. Huomioi kuitenkin, että yksi osio sisältää ryhmätyön. Ryhmän etsimiseen on alusta Itslearnigissa.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Opintojakson kaikki viestintä tapahtuu Itslearning -alustalla. Olethan yhteydessä opintojakson opettajaan mikäli et pääse Itslearning -alustalle. Itslearning aukee vasta, kun ilmoittautumiset on hyväksytty.

KIINTIÖT:
1. Turun AMK:n omien opiskelijoiden kiintiö: 10 opiskelijaa
2. Muiden ammattikorkeakoulujen opiskelijoiden kiintiö: 5 opiskelijaa
3. Avoimen AMK:n kiintiö 15 opiskelijaa

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi: hyväksytty - hylätty

Opettaja antaa opintojakson suoritusmerkinnän, kun kaikki opintojakson suoritteet ovat on hyväksytysti suoritettuna. Opiskelijan osaaminen opintojaksolla arvioidaan opiskeluvaiheeseen suhteutettuna. Opettaja antaa suoritusmerkinnän neljän viikon kuluttua Peppiin merkitystä opintojakson päättymispäivästä.

Opintojakson oppimistehtävät tulee palauttaa opettajan antamien ohjeiden ja aikataulun mukaisesti. Palauttamatta jättäminen vaadittuun aikatauluun mennessä vastaa hylättyä suoritusta. Tehtävän palauttaminen myöhässä tai hylätyn tehtävän uusiminen tehdään opettajan antamien ohjeiden ja aikataulun mukaisesti

Opintojakson loppuarvosana muodostuu seuraavien osioiden keskiarvosanasta:
1. Opintojakson verkkoluentoihin ja materiaaleihin tutustuminen
2. Tiedonhaku, yksilötehtävä (hyv-hyl)
3. Mindmap, yksilötehtävä (hyv-hyl)
4. Keskustelualusta, ryhmätehtävä (hyv-hyl)
5. Yrityksen perustaminen, ryhmätehtävä (hyv-hyl)
6. Millainen olen johtajana?, yksilötehtävä (hyv-hyl)
7. TKI-tehtävä, yksilötehtävä (hyv-hyl)

Sisällöt sekä oppimistehtävät on kuvattu tarkemmin Itslearning-alustalla. Jokaisen sisältöteeman alla on yksi tai useampi palautettava oppimistehtävä. Tarkemmat arviointikriteerit on ilmoitettu tehtäväkohtaisesti Itslearningissa tehtävänannon yhteydessä.

Esitietovaatimukset

Opiskelija osaa käyttää fysioterapian keskeisiä käsitteitä toimiessaan fysioterapiaprosessin mukaisesti.

Ilmoittautumisaika

13.03.2023 - 15.05.2023

Ajoitus

29.05.2023 - 13.08.2023

Opintopistemäärä

4 op

Virtuaaliosuus

4 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

5 - 25

Koulutus
  • Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
  • Iida Laine
  • Pirjo Pennanen
Ajoitusryhmät
  • Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää (Koko: 15. Avoin AMK: 15.)
Ryhmät
  • PFYSIS21
    Fysioterapeutti (AMK), S21
Pienryhmät
  • Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• kuvata fysioterapian tieteenalana,
• selittää fysioterapiatieteen teoreettisia lähtökohtia,
• selittää fysioterapiatieteen ja tutkimuksen merkityksen ammatin kehittymiselle,
• hakea näyttöön perustuvaa tietoa ja arvioida sen soveltuvuutta fysioterapian käyttöön,
• määritellä laadunhallinnan käsitteitä ja laatuun liittyviä tekijöitä sekä käyttää niitä fysioterapian ja kuntoutustoiminnan laadun arvioinnissa ja kehittämisessä,
• selittää sosiaali- ja terveydenhuollon sekä kuntoutuksen palvelujärjestelmän ohjausjärjestelmiä sekä niiden merkitystä omaan toimintaan,
• kuvata fysioterapian palvelujärjestelmää sekä tunnistaa työyhteisöjen hallinnollisia tekijöitä,
• kuvata yrittäjyyteen liittyviä asioita.

Sisältö

Fysioterapia tieteenä, näyttöön perustuva työote, laadunhallinta ja laatutyöskentelyn perusteet, sosiaali- ja terveydenhuollon sekä kuntoutuksen palvelujärjestelmän ohjaus, johtamisen perusteet ja toimintayksikön johtaminen, lähijohtaminen ja alaistaidot, tilastointi ja toimintayksikön johtaminen, yrittäjyys ja sen tunnusmerkit, yrityksen perustamiseen ja yrittäjänä toimimiseen liittyviä asioita.

Oppimateriaalit

Itslearningissa osoitettu materiaali.

Opetusmenetelmät

Itsenäinen opiskelu, verkkotehtävät, joiden avulla osoitetaan aiheen tuntemus.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Verkkotehtävät ovat avoinna 29.5.-13.8.2023 välisen ajan. Verkkotehtävien ohjeistus ja palautus toteutuu Itsllearning -verkkoalustalla.

Verkkokurssin kaikki tehtävät tulee olla palautettuina 13.08.2023 klo 23.59 mennessä. (huom. palautuslaatikot sulkeutuvat tämän jälkeen).

Palautettuja tai tehtyjä tehtäviä voidaan tarvittaessa pyytää täydentämään. Arviointi suoritetaan elokuun 2023 aikana.
Opiskelijalla on arvioinnin valmistumisen jälkeen 1 viikko aikaa täydentää vastauksiaan.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Verkkopedagogiikka/Innovaatiopedagogiikka

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Fysioterapiatiede, -laatu ja johtajuus 4op = 4 x 27 = 108 h opiskelijan työtä.

Oppimistehtävät on kuvattu tarkemmin ITS -learning alustalla.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Opintojakson hyväksytty suoritus edellyttää kaikkien verkkototeutuksen osioiden suoritusta hyväksytysti ja annettuun määräaikaan mennessä.

Sisällön jaksotus

Fysioterapiatiede, -laatu ja johtajuus opintojakson verkkokurssi jakautuu neljään (4) aihealueeseen.

1. Fysioterapia ja näyttöön perustuva terveydenhuolto
2. Fysioterapiatiede ja laatu
3. Fysioterapiayrittäjyys
4. TKI-osuus

Jokaisessa osa-alueessa on oma tehtäväosio. Osaan tehtävistä liittyy itsearviointi/itsereflektointiosuus joka myös tehdään.
Voit suorittaa verkkokurssin oman aikataulusi mukaan. Huomioi kuitenkin, että osa tehtävistä sisältää pari/ryhmätyötä.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Itslearning

KIINTIÖT:
1. Turun AMK:n omien opiskelijoiden kiintiö on 5 opiskelijaa
2. Muiden ammattikorkeakoulujen kiintiö on 5 opiskelijaa
3. Turun AMK:n Avoimen AMK:n kiintiö on 15 opiskelijaa

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointikriteerit:

Arviointi kohdentuu palautettuihin verkkotehtäviin ja ne arvioidaan skaalalla hyväksytty/hylätty. Jos jokin osatehtävä on hylätty, sitä voi täydentää yhden viikon kuluessa arvioinnin valmistumisesta.

Esitietovaatimukset

Opiskelija osaa käyttää fysioterapian keskeisiä käsitteitä toimiessaan fysioterapiaprosessin mukaisesti.

Ilmoittautumisaika

22.05.2023 - 03.09.2023

Ajoitus

22.08.2022 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

4 op

Virtuaaliosuus

3 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

25 % Lähiopetus, 75 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

35 - 58

Koulutus
  • Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
  • Marion Karppi
  • Iida Laine
  • Niina Katajapuu
  • Pirjo Pennanen
  • Kirsi Karlsson
Ryhmät
  • PFYSIS21B
    PFYSIS21B
  • PFYSIS21A
    PFYSIS21A
  • PFYSIS21
    Fysioterapeutti (AMK), S21

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• kuvata fysioterapian tieteenalana,
• selittää fysioterapiatieteen teoreettisia lähtökohtia,
• selittää fysioterapiatieteen ja tutkimuksen merkityksen ammatin kehittymiselle,
• hakea näyttöön perustuvaa tietoa ja arvioida sen soveltuvuutta fysioterapian käyttöön,
• määritellä laadunhallinnan käsitteitä ja laatuun liittyviä tekijöitä sekä käyttää niitä fysioterapian ja kuntoutustoiminnan laadun arvioinnissa ja kehittämisessä,
• selittää sosiaali- ja terveydenhuollon sekä kuntoutuksen palvelujärjestelmän ohjausjärjestelmiä sekä niiden merkitystä omaan toimintaan,
• kuvata fysioterapian palvelujärjestelmää sekä tunnistaa työyhteisöjen hallinnollisia tekijöitä,
• kuvata yrittäjyyteen liittyviä asioita.

Sisältö

Fysioterapia tieteenä, näyttöön perustuva työote, laadunhallinta ja laatutyöskentelyn perusteet, sosiaali- ja terveydenhuollon sekä kuntoutuksen palvelujärjestelmän ohjaus, johtamisen perusteet ja toimintayksikön johtaminen, lähijohtaminen ja alaistaidot, tilastointi ja toimintayksikön johtaminen, yrittäjyys ja sen tunnusmerkit, yrityksen perustamiseen ja yrittäjänä toimimiseen liittyviä asioita.

Oppimateriaalit

Itslearningissa osoitettu materiaali.

Opetusmenetelmät

Itsenäinen opiskelu, verkkotehtävät, joiden avulla osoitetaan aiheen tuntemus.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Verkkokurssin kaikki tehtävät tulee olla palautettuina pe 12.05.2023 klo 23.59 mennessä. (palautuslaatikot sulkeutuvat tämän jälkeen).
Syksyn palautuspäivä 03.12.2023 klo 23.59 mennessä.

Palautettuja tai tehtyjä tehtäviä voidaan tarvittaessa pyytää täydentämään. Arviointi suoritetaan viimeistään 2 viikon kuluessa opintojakson sulkeutumisesta 26.05.2023 mennessä.
Syksyn osalta: 17.12.2023

Opiskelijalla on arvioinnin valmistumisen jälkeen 1 viikko aikaa täydentää vastauksiaan.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Verkkopedagogiikka/Innovaatiopedagogiikka

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Fysioterapiatiede, -laatu ja johtajuus 3 op = 3 x 27 = 81 h opiskelijan työtä.
TKI-Teemapäivä 1 op = 27 h

Oppimistehtävät on kuvattu tarkemmin ITS -learning alustalla.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Opintojakson hyväksytty suoritus edellyttää kaikkien verkkototeutuksen osioiden suoritusta hyväksytysti ja annettuun määräaikaan mennessä.

Sisällön jaksotus

SYKSY 2022, 1 op:

14.9. TKI-teemapäivä 1 op

Opiskelija osallistuu TKI-teemapäivään ja tekee yhteen esitykseen liittyvän tehtävänannon. TKI-päivässä esitellään ajankohtaisia tutkimus- ja kehittämishankkeita Turun ammattikorkeakoulun tutkimusryhmistä New Ways of Promoting Performance, Liikkuva ja toimintakykyinen lapsi ja nuori sekä Suun terveyden tutkimusryhmä. TKI-päivässä hyödynnämme interaktiivista How Space-työtilaa, esitykset ja tehtävät löytyvät Itsistä.

TKI-päivän korvaavatehtävä löytyy Itslearningista


3 op toteutuu ryhmällä PFYSIS21A keväällä 2023 ja ryhmällä PFYSIS21B syksyllä 2023.

Fysioterapiatiede, -laatu ja johtajuus opintojakson verkkokurssi jakautuu kolmeen (3) aihealueeseen.

1. Fysioterapia ja näyttöön perustuva terveydenhuolto
2. Fysioterapiatiede ja laatu
3. Fysioterapiayrittäjyys

Jokaisessa osa-alueessa on oma tehtäväosio. Osaan tehtävistä liittyy itsearviointi/itsereflektointiosuus joka myös tehdään.
Voit suorittaa verkkokurssin oman aikataulusi mukaan. Huomioi kuitenkin, että osa tehtävistä sisältää pari/ryhmätyötä.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Itslearning

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointikriteerit:

Arviointi kohdentuu palautettuihin verkkotehtäviin ja ne arvioidaan skaalalla hyväksytty/hylätty.

Kaikki opintojakson tehtävät tulee palauttaa Itslearningalustalle. Opiskelijalla on oikeus uusia opintojakson hylättyjä/täydennettäviä oppimistehtäviä kaksi kertaa. Oppimistehtävät tulee palauttaa ensisijaisesti ensimmäisenä niihin osoitettuna palautuspäivänä ja palauttamatta jättäminen vastaa hylättyä/täydennettävää suoritusta. Hylätyt/täydennettävät suoritukset palautetaan opettajan määrittämän aikataulun mukaisesti.

Esitietovaatimukset

Opiskelija osaa käyttää fysioterapian keskeisiä käsitteitä toimiessaan fysioterapiaprosessin mukaisesti.