Neurologisesti sairastuneen tai vammautuneen toiminnallisuuden tukeminenLaajuus (7 op)
Tunnus: TH00CL70
Laajuus
7 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
• tunnistaa neurologisten sairauksien ja vammojen vaikutusta yksilön sensomotoriikkaan, tiedonkäsittelyyn sekä tunteisiin ja käyttäytymiseen ja sitä kautta päivittäisistä tehtävistä selviytymiseen,
• arvioida ja edistää asiakaan osallistumismahdollisuuksia itsestä huolehtimisen, työn ja vapaa-ajan tehtäviin.
Sisältö
Aivojen plastisuus ja kuntoutuminen
Neuropsykologia
Toimintakeskeinen, toimintaan kohdistuva arviointi sekä taitojen ja valmiuksien arviointi
Asiakkaan valmiuksien, taitojen sekä arkipäivän tehtävien oppimisen tukeminen
• Kognitiivisten ja sensomotoristen valmiuksien uudelleen oppiminen
• Yleisten toimintaa ohjaavien strategioiden oppiminen ja oman tilanteen tiedostaminen.
• Metakognition merkitys kuntoutumisessa
• Strategioiden opettelu kompensoimaan tiettyjen valmiuksien ongelmia
• Toimintojen harjoittelu
• Sosiaalisten taitojen, tunteisiin ja käyttäytymisen liittyvä harjoittelu
Päivittäisten toimintojen ohjaaminen
Yksilön elämänlaadun tukeminen, uuden toiminnallisen identiteetin etsiminen.
Kehitysvammaisen toiminnallisuuden tukeminen
Esitietovaatimukset
Anatomia ja fysiologia 1 ja 2
Neurologia
Moduulit:
Toiminta toimintaterapian kiinnostuksen kohteena
Toiminnan terapeuttinen käyttö
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 28.02.2025
Ajoitus
27.02.2025 - 26.03.2025
Opintopistemäärä
7 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 30
Koulutus
- Toimintaterapeuttikoulutus
Opettaja
- Heidi Hämäläinen
Ryhmät
-
PTOIMS23Toimintaterapeutti (AMK), S23
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• tunnistaa neurologisten sairauksien ja vammojen vaikutusta yksilön sensomotoriikkaan, tiedonkäsittelyyn sekä tunteisiin ja käyttäytymiseen ja sitä kautta päivittäisistä tehtävistä selviytymiseen,
• arvioida ja edistää asiakaan osallistumismahdollisuuksia itsestä huolehtimisen, työn ja vapaa-ajan tehtäviin.
Sisältö
Aivojen plastisuus ja kuntoutuminen
Neuropsykologia
Toimintakeskeinen, toimintaan kohdistuva arviointi sekä taitojen ja valmiuksien arviointi
Asiakkaan valmiuksien, taitojen sekä arkipäivän tehtävien oppimisen tukeminen
• Kognitiivisten ja sensomotoristen valmiuksien uudelleen oppiminen
• Yleisten toimintaa ohjaavien strategioiden oppiminen ja oman tilanteen tiedostaminen.
• Metakognition merkitys kuntoutumisessa
• Strategioiden opettelu kompensoimaan tiettyjen valmiuksien ongelmia
• Toimintojen harjoittelu
• Sosiaalisten taitojen, tunteisiin ja käyttäytymisen liittyvä harjoittelu
Päivittäisten toimintojen ohjaaminen
Yksilön elämänlaadun tukeminen, uuden toiminnallisen identiteetin etsiminen.
Kehitysvammaisen toiminnallisuuden tukeminen
Oppimateriaalit
Oppiportti (Neurologia ja Kliininen neuropsykologia)
Terveyskylä
Neuropsychology for Occupational Therapist
TOIMIA
Käypä hoito
Hoito-ohjeet.fi
Luentomateriaalit
Opetusmenetelmät
Opetusmenetelminä:
•Luennot
•Ryhmätyöt
•Case-videot
•Itsenäinen opiskelu
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti 26.3.2025.
Tentin materiaalina luentomateriaalit ja yhteiseen Teams-kansioon talletetut ryhmätöiden tuotokset.
Uusintatentistä sovitaan tarpeen mukaan.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Neurologisen kuntoutujan kohtaamiseen liittyvien ammatillisten valmiuksien ja taitojen vahvistaminen sekä käytäntöjen harjoitteleminen. Tunneilla opitun siirtäminen tiimin tekemään kuntoutuja-casen kertomukseen.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Tunneilla tapahtuvat ryhmätyöt.
Tiimin tekemä kuntoutuja-case kertomus.
Tentti.
1op=27t
Lähipäivien työskentely 43,5 tuntia.
Itsenäinen opiskelu 145,5 tuntia.
Sisällön jaksotus
Aiheina mm.:
Neurologiset sairaudet ja niiden vaikutuksen toimintakykyyn
Neuropsykologisten oireiden vaikutus toimintakykyyn
Aivojen plastisuus ja kuntoutuksen edellytykset
Asentohoito
Arviointi (kognitio, yläraaja)
Yläraajan huomiointi
ADL
Neurologisen kuntoutuksen tulevaisuus
29.1.2025 Etäinfo klo 14-16
27.2.2025 etä
28.2.2025 etä
4.3.2025
6.3.2025
10.3.2025
20.3.2025
24.3.2025
26.3.2025 tentti
Viestintäkanava ja lisätietoja
Itslearning.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Toimintaterapian arviointikehikko, soveltavat opinnot.
TASO
AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
TOIMINTATERAPEUTIN AMMATTITAITO, LUOVA ONGELMANRATKAISUKYKY
ALOITTEELLISUUS, KRIITTINEN AJATTELU, YHTEISTYÖTAIDOT
Hylätty (0)
HYL
ei osoita riittävää tietämystä opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä
ei käytä annettua lähdekirjallisuutta tai hyödynnä asianmukaisia lähteitä
tarkastelee asioita virheellisesti
käyttää lähdeviitemerkintöjä virheellisesti
ei käytä toimintaterapian ammattikäsitteitä
ei sovella toimintaterapian teoriaa käytännön tilanteissa
ei kykene työskentelemään ohjauksesta huolimatta toimintaterapian tilanteissa, ei tunnista oman osaamisensa rajoja
ei kykene hyödyntämään olemassa olevia ratkaisuja, ei tunnista toimintaterapian osaamista
ei osallistu ryhmän toimintaan, eikä ota vastuuta oppimisestaan
tiimiopiskelun perusajatukset eivät tule esiin toiminnassa
ei noudata dialogin perusperiaatteita
ei ole suorittanut opintojakson vaadittavia tehtäviä hyväksytysti ajallaan
ei noudata ohjeita
ei arvioi omaa osaamistaan tai arviointi on täysin epärealistista
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
T1
osoittaa tietämystä opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä, mutta se jää suppeaksi
etsii ja käyttää sattumanvaraisesti annettuja tietolähteitä
tarkastelee asioita suppeasti referoimalla / toistamalla materiaaleja
käyttää lähdeviitemerkintöjä puutteellisesti
käyttää keskeisiä toimintaterapian ammattikäsitteitä sisällöltään ja/tai määrältään suppeasti
soveltaa toimintaterapian teoriaa käytännön tilanteissa yksipuolisesti ja asioiden perustelut jäävät puutteelliseksi
työskentelee ohjattuna toimintaterapian tilanteissa
Hyödyntää olemassa olevia ratkaisuja perustelematta niitä näytön avulla tai puutteellisin tiedoin
toimii ryhmän jäsenenä, mutta toiminta ei ole aina itseohjautuvaa
ymmärtää tiimiopiskelun perusfilosofian ja johtavat ajatukset, mutta se ei näy toiminnassa
työskentelee ryhmässä ja toimii tavoitteellisesti, mutta palauttaa opintojakson tehtävät usein myöhässä ja/tai odottaa / kysyy lisäohjeita
ymmärtää dialogin perusperiaatteita, mutta toiminta ei aina vastaa sitä
tekee muiden ohjeiden mukaisesti, mutta ei osoita aloitteellisuutta
arvioi omaa osaamistaan vähäisessä määrin ja/ tai epärealistisesti
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
H3
osoittaa monipuolista tietämystä useimmista opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä
Etsii ja käyttää keskeisiä annettuja tiedonlähteitä systemaattisesti
tunnistaa arkitiedon ja tutkitun tiedon eron
käyttää keskeisiä toimintaterapian ammattikäsitteitä systemaattisesti
tarkastelee asioita eri näkökulmista
lähdeviitemerkinnät ovat pääsääntöisesti asianmukaisesti merkitty
käyttää keskeisiä toimintaterapian ammattikäsitteitä satunnaisesti oikein
soveltaa toimintaterapian teoriaa käytännön tilanteissa, mutta perustelut ovat osittain puutteellisia
työskentelee ohjeiden mukaan toimintaterapian tilanteissa
Hyödyntää olemassa olevia ratkaisuja näyttöön perustuen
organisoi omaa toimintaa
ymmärtää tiimiopiskelun perusfilosofian ja johtavat ajatukset ja pyrkii osoittamaan sen toiminnallaan
sitoutuu ryhmään, toimii tavoitteellisesti ryhmässä ja noudattaa pääasiassa sovittuja aikatauluja
jakaa dialogissa ajatuksiaan muille ryhmässä, huomioi dialogisuuden ja jakaa osaamistaan yhteiseen käyttöön
ehdottaa tekemistä ja tarvittaessa hakee hyväksyntää tekemiselleen
palauttaa opintojakson tehtävät ajallaan
arvioi omaa osaamistaan kriittisesti
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
K5
osoittaa monipuolista ja laaja-alaista tietämystä kaikista opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä
etsii ja käyttää keskeisten tietolähteiden lisäksi itse löytämiään näytöltään vahvoja tietolähteitä asiantuntevasti
käyttää lähteinä kansainvälisiä toimintaterapian tutkimusartikkeleita
tarkastelee asioita useista näkökulmista
hallitsee lähdeviitteiden käytön
käyttää toimintaterapian ammattikäsitteitä asiantuntevasti ja systemaattisesti oikein
soveltaa toimintaterapian teoriaa käytännön tilanteissa asiantuntevasti
työskentelee itsenäisesti toimintaterapian tilanteissa
kehittää uudenlaisia ratkaisuja luovasti näyttöön perustuen
organisoi ryhmän toimintaa ja johtaa usein omaa ja ryhmän toimintaa
ymmärtää tiimiopiskelun perusfilosofian ja johtavat ajatukset ja osoittaa sen toiminnallaan
sitoutuu ryhmään ja edistää omalla toiminnallaan ryhmän tavoitteita
rakentaa ryhmän yhteistä dialogia ja jakaa asiantuntevaa osaamistaan yhteiseen käyttöön
palauttaa opintojakson tehtävät ajallaan
arvioi omaa osaamista ja saatua tietoa realistisesti ja kriittisesti
antaa palautetta rakentavasti
Esitietovaatimukset
Anatomia ja fysiologia 1 ja 2
Neurologia
Moduulit:
Toiminta toimintaterapian kiinnostuksen kohteena
Toiminnan terapeuttinen käyttö
Ilmoittautumisaika
01.04.2024 - 28.08.2024
Ajoitus
28.08.2024 - 10.11.2024
Opintopistemäärä
7 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
14 - 25
Koulutus
- Toimintaterapeuttikoulutus
Opettaja
- TOIMINTA TERHY14 Virtuaalihenkilö14
- Tuija Suominen-Romberg
- Heidi Hämäläinen
Ryhmät
-
MTOIMK23Toimintaterapeutti
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• tunnistaa neurologisten sairauksien ja vammojen vaikutusta yksilön sensomotoriikkaan, tiedonkäsittelyyn sekä tunteisiin ja käyttäytymiseen ja sitä kautta päivittäisistä tehtävistä selviytymiseen,
• arvioida ja edistää asiakaan osallistumismahdollisuuksia itsestä huolehtimisen, työn ja vapaa-ajan tehtäviin.
Sisältö
Aivojen plastisuus ja kuntoutuminen
Neuropsykologia
Toimintakeskeinen, toimintaan kohdistuva arviointi sekä taitojen ja valmiuksien arviointi
Asiakkaan valmiuksien, taitojen sekä arkipäivän tehtävien oppimisen tukeminen
• Kognitiivisten ja sensomotoristen valmiuksien uudelleen oppiminen
• Yleisten toimintaa ohjaavien strategioiden oppiminen ja oman tilanteen tiedostaminen.
• Metakognition merkitys kuntoutumisessa
• Strategioiden opettelu kompensoimaan tiettyjen valmiuksien ongelmia
• Toimintojen harjoittelu
• Sosiaalisten taitojen, tunteisiin ja käyttäytymisen liittyvä harjoittelu
Päivittäisten toimintojen ohjaaminen
Yksilön elämänlaadun tukeminen, uuden toiminnallisen identiteetin etsiminen.
Kehitysvammaisen toiminnallisuuden tukeminen
Oppimateriaalit
Oppiportti (Neurologia ja Kliininen neuropsykologia)
Terveyskylä
Neuropsychology for Occupational Therapist
TOIMIA
Käypä hoito
Hoito-ohjeet.fi
Luentomateriaalit
Opetusmenetelmät
Opetusmenetelminä:
•Luennot
•Ryhmätyöt
•Case-videot
•Itsenäinen opiskelu
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti 25.10.
Tentin materiaalina luentomateriaalit ja yhteiseen Teams-kansioon talletetut ryhmätöiden tuotokset.
Uusintatentistä sovitaan tarpeen mukaan.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Neurologisen kuntoutujan kohtaamiseen liittyvien ammatillisten valmiuksien ja taitojen vahvistaminen sekä käytäntöjen harjoitteleminen. Tunneilla opitun siirtäminen tiimin tekemään kuntoutuja-casen kertomukseen.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Tunneilla tapahtuvat ryhmätyöt.
Tiimin tekemä kuntoutuja-case kertomus.
Tentti.
1op=27t
Lähipäivien työskentely 43,5 tuntia.
Itsenäinen opiskelu 145,5 tuntia.
Sisällön jaksotus
Aiheina mm.:
Neurologiset sairaudet ja niiden vaikutuksen toimintakykyyn
Neuropsykologisten oireiden vaikutus toimintakykyyn
Aivojen plastisuus ja kuntoutuksen edellytykset
Asentohoito
Arviointi (kognitio, yläraaja)
Yläraajan huomiointi
ADL
Neurologisen kuntoutuksen tulevaisuus
28.8 Klo 10-15
29.8 Klo 8-14
30.8 Klo 9-15
2.9 Klo 10-16
3.9 Klo 8-16
25.9 Klo 9-16
23.10 klo 9-16
25.10 Klo 9-12 Tentti
Viestintäkanava ja lisätietoja
Itslearning.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Toimintaterapian arviointikehikko, soveltavat opinnot.
Arviointi koostuu kokonaisuudesta, jossa huomioidaan osaamistehtävä, tentti ja tuntiaktiivisuus.
TASO
AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
TOIMINTATERAPEUTIN AMMATTITAITO, LUOVA ONGELMANRATKAISUKYKY
ALOITTEELLISUUS, KRIITTINEN AJATTELU, YHTEISTYÖTAIDOT
Hylätty (0)
HYL
ei osoita riittävää tietämystä opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä
ei käytä annettua lähdekirjallisuutta tai hyödynnä asianmukaisia lähteitä
tarkastelee asioita virheellisesti
käyttää lähdeviitemerkintöjä virheellisesti
ei käytä toimintaterapian ammattikäsitteitä
ei sovella toimintaterapian teoriaa käytännön tilanteissa
ei kykene työskentelemään ohjauksesta huolimatta toimintaterapian tilanteissa, ei tunnista oman osaamisensa rajoja
ei kykene hyödyntämään olemassa olevia ratkaisuja, ei tunnista toimintaterapian osaamista
ei osallistu ryhmän toimintaan, eikä ota vastuuta oppimisestaan
tiimiopiskelun perusajatukset eivät tule esiin toiminnassa
ei noudata dialogin perusperiaatteita
ei ole suorittanut opintojakson vaadittavia tehtäviä hyväksytysti ajallaan
ei noudata ohjeita
ei arvioi omaa osaamistaan tai arviointi on täysin epärealistista
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
T1
osoittaa tietämystä opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä, mutta se jää suppeaksi
etsii ja käyttää sattumanvaraisesti annettuja tietolähteitä
tarkastelee asioita suppeasti referoimalla / toistamalla materiaaleja
käyttää lähdeviitemerkintöjä puutteellisesti
käyttää keskeisiä toimintaterapian ammattikäsitteitä sisällöltään ja/tai määrältään suppeasti
soveltaa toimintaterapian teoriaa käytännön tilanteissa yksipuolisesti ja asioiden perustelut jäävät puutteelliseksi
työskentelee ohjattuna toimintaterapian tilanteissa
Hyödyntää olemassa olevia ratkaisuja perustelematta niitä näytön avulla tai puutteellisin tiedoin
toimii ryhmän jäsenenä, mutta toiminta ei ole aina itseohjautuvaa
ymmärtää tiimiopiskelun perusfilosofian ja johtavat ajatukset, mutta se ei näy toiminnassa
työskentelee ryhmässä ja toimii tavoitteellisesti, mutta palauttaa opintojakson tehtävät usein myöhässä ja/tai odottaa / kysyy lisäohjeita
ymmärtää dialogin perusperiaatteita, mutta toiminta ei aina vastaa sitä
tekee muiden ohjeiden mukaisesti, mutta ei osoita aloitteellisuutta
arvioi omaa osaamistaan vähäisessä määrin ja/ tai epärealistisesti
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
H3
osoittaa monipuolista tietämystä useimmista opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä
Etsii ja käyttää keskeisiä annettuja tiedonlähteitä systemaattisesti
tunnistaa arkitiedon ja tutkitun tiedon eron
käyttää keskeisiä toimintaterapian ammattikäsitteitä systemaattisesti
tarkastelee asioita eri näkökulmista
lähdeviitemerkinnät ovat pääsääntöisesti asianmukaisesti merkitty
käyttää keskeisiä toimintaterapian ammattikäsitteitä satunnaisesti oikein
soveltaa toimintaterapian teoriaa käytännön tilanteissa, mutta perustelut ovat osittain puutteellisia
työskentelee ohjeiden mukaan toimintaterapian tilanteissa
Hyödyntää olemassa olevia ratkaisuja näyttöön perustuen
organisoi omaa toimintaa
ymmärtää tiimiopiskelun perusfilosofian ja johtavat ajatukset ja pyrkii osoittamaan sen toiminnallaan
sitoutuu ryhmään, toimii tavoitteellisesti ryhmässä ja noudattaa pääasiassa sovittuja aikatauluja
jakaa dialogissa ajatuksiaan muille ryhmässä, huomioi dialogisuuden ja jakaa osaamistaan yhteiseen käyttöön
ehdottaa tekemistä ja tarvittaessa hakee hyväksyntää tekemiselleen
palauttaa opintojakson tehtävät ajallaan
arvioi omaa osaamistaan kriittisesti
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
K5
osoittaa monipuolista ja laaja-alaista tietämystä kaikista opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä
etsii ja käyttää keskeisten tietolähteiden lisäksi itse löytämiään näytöltään vahvoja tietolähteitä asiantuntevasti
käyttää lähteinä kansainvälisiä toimintaterapian tutkimusartikkeleita
tarkastelee asioita useista näkökulmista
hallitsee lähdeviitteiden käytön
käyttää toimintaterapian ammattikäsitteitä asiantuntevasti ja systemaattisesti oikein
soveltaa toimintaterapian teoriaa käytännön tilanteissa asiantuntevasti
työskentelee itsenäisesti toimintaterapian tilanteissa
kehittää uudenlaisia ratkaisuja luovasti näyttöön perustuen
organisoi ryhmän toimintaa ja johtaa usein omaa ja ryhmän toimintaa
ymmärtää tiimiopiskelun perusfilosofian ja johtavat ajatukset ja osoittaa sen toiminnallaan
sitoutuu ryhmään ja edistää omalla toiminnallaan ryhmän tavoitteita
rakentaa ryhmän yhteistä dialogia ja jakaa asiantuntevaa osaamistaan yhteiseen käyttöön
palauttaa opintojakson tehtävät ajallaan
arvioi omaa osaamista ja saatua tietoa realistisesti ja kriittisesti
antaa palautetta rakentavasti
Esitietovaatimukset
Anatomia ja fysiologia 1 ja 2
Neurologia
Moduulit:
Toiminta toimintaterapian kiinnostuksen kohteena
Toiminnan terapeuttinen käyttö