Toiminta ihmisen elämässäLaajuus (5 op)
Tunnus: TH00BF44
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
• kuvailla, miten toimintaterapia on kehittynyt nykyiselleen,
• tunnistaa ihmisen merkityksellistä toimintaa elämänkaaren eri vaiheissa,
• selittää, mitkä tekijät vaikuttavat toiminnalliseen oikeudenmukaisuuteen ja miten toimintaterapiassa sitä voidaan tukea ja edistää,
• selittää toimintaterapian arvoperustan ja eettiset periaatteet,
• tunnistaa terapeuttisen toiminnan edellytyksiä.
Sisältö
Toimintaterapia ennen ja nyt
Merkityksellinen toiminta eri ikäkausina
Oikeus toimintaan ja osallistumiseen
Toimintaterapian arvot, eettisyys ja osaamisalueet kansallisesti ja kansainvälisesti
Terapeuttinen toiminta
Ilmoittautumisaika
07.12.2024 - 09.01.2025
Ajoitus
09.01.2025 - 01.04.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja suun terveys
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 30
Koulutus
- Toimintaterapeuttikoulutus
Opettaja
- Anu Kuikkaniemi
- Heidi Hämäläinen
Ajoitusryhmät
- Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää. (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)
Ryhmät
-
MTOIMK25Toimintaterapeutti
Pienryhmät
- Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää.
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• kuvailla, miten toimintaterapia on kehittynyt nykyiselleen,
• tunnistaa ihmisen merkityksellistä toimintaa elämänkaaren eri vaiheissa,
• selittää, mitkä tekijät vaikuttavat toiminnalliseen oikeudenmukaisuuteen ja miten toimintaterapiassa sitä voidaan tukea ja edistää,
• selittää toimintaterapian arvoperustan ja eettiset periaatteet,
• tunnistaa terapeuttisen toiminnan edellytyksiä.
Sisältö
Toimintaterapia ennen ja nyt
Merkityksellinen toiminta eri ikäkausina
Oikeus toimintaan ja osallistumiseen
Toimintaterapian arvot, eettisyys ja osaamisalueet kansallisesti ja kansainvälisesti
Terapeuttinen toiminta
Oppimateriaalit
Tieto oppimateriaaleista löytyy verkkoympäristöstä.
Opetusmenetelmät
Opintojakso sisältää itsenäistä opiskelua verkkoympäristössä, ryhmätöitä ja tiimityöskentelyä tiimipäivissä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksosta tehdään reflektiopaperi, vain hylätyn reflektiopaperin voi uusia, hyväksyttyä reflektioaperia ei voi korottaa.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opiskelu tapahtuu tiimioppimisen periaattein ja käänteisen oppimisen menetelmin.
Ohjeistus löytyy Tiimioppijan käsikirjasta.
Osa teemoista käsitellään verkkotyöskentelynä, osa ryhmä- tai tiimityöskentelynä lähipäivissä.
Lähipäiviin valmistellaan muistiinpanot ennen tiimipäiviä.
Tiimireflektio.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ohjeistus opppimistehtävistä löytyy verkkoympäristöstä. Lähipäivätyöskentely 25 tuntia, näyttöpäivä 3 tuntia ja itsenäinen työskentely 107h
27 tuntia opiskelijatyötä vastaa yhtä opintopistettä. 5op= 135t.
Poissaolot tiimipäivistä osoitetaan osaamisen näyttönä, sovitaan opiskelijakohtaisesti ja opiskelijalla itsellään aktiivinen rooli sisällön muodosta ja aikataulusta. Osaamisen näyttö tuotetaan koko opiskelijaryhmälle.
Sisällön jaksotus
2h info Teams MTOIMK25 general / yleinen kanavalla
Teemat:
Lähipäivissä kampuksella
Ryhmätyönä Toimintaterapia ennen ja nyt (historia)
Tiimiopiskeluna Oikeus toimintaa ja oikeudenmukaisuus ja Toimintaterapian arvot ja eettisyys
Tiimioppimisena Kestävä kehitys
Tiimiopiskeluna Terapeuttinen toiminta
Verkossa Ryhmätyönä Merkityksellinen toiminta eri ikäkausina
Näyttö 6h yhdistetty Toiminnallisuus toimintaterapiassa opintojaksoon (18.3.25)
reflektion palautus 1.4.2025
Sisältöihin löydät tarkempia ohjeita Itslearningistä.
Viestintäkanava ja lisätietoja
KIINTIÖT:
Avoimen AMK:n kiintiö 5 opiskelijaa
Viestintä Itslearningin kautta, josta löytyy ohjeistus Opintojaksoon perehtyminen suunnitelmasivulta.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytty suoritus edellyttää opintojakson tehtävien suoritusta hyväksytysti ja osallistumista tiimityöskentelyyn.
Opintojakson arvioinnin kohteet ovat:
Muistiinpanot ja ryhmätyön valmistelu hyväksytty/hylätty
Aktiivisuus lähipäivissä vaikutus arvosanaan +/-1 numero
Itse- ja vertaisarviointi vaikutus arvosanaan +/-1 numero
Näytön vaikutus arvosanaan +/-1 numero
Tiimireflektio arvioidaan asteikolla 0-5 arviointikehikon mukaisesti.
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole saavuttanut arviointikriteerien tyydyttävää tasoa. Opiskelijalla on oikeus korjata vain hyläyttyä reflektiopaperia, jotta saavuttaa hyväksytyn 1-5 arvosanan.
HYL
AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
ei osoita riittävää tietämystä opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä
TOIMINTATERAPEUTIN AMMATTITAITO, LUOVA ONGELMANRATKAISUKYKY
ei käytä toimintaterapian ammattikäsitteitä
ALOITTEELLISUUS, KRIITTINEN AJATTELU, YHTEISTYÖTAIDOT
• ei osallistu eikä ota vastuuta oppimisestaan
• ei ole suorittanut opintojakson vaadittavia tehtäviä hyväksytysti ajallaan
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
TASO 1
AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
• osoittaa tietämystä opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä, mutta se jää suppeaksi
• etsii ja käyttää sattumanvaraisesti annettuja tietolähteitä
• käyttää lähdeviitemerkintöjä puutteellisesti
TOIMINTATERAPEUTIN AMMATTITAITO, LUOVA ONGELMANRATKAISUKYKY
• käyttää joitain toimintaterapian ammattikäsitteitä suppeasti
• osoittaa kykyä ymmärtää opintojakson tietoperustaa, mutta tarkastelee asioita yksipuolisesti ja asioiden perustelut jäävät puutteelliseksi
ALOITTEELLISUUS, KRIITTINEN AJATTELU, YHTEISTYÖTAIDOT
• toimii ryhmän jäsenenä, mutta toiminta ei ole aina itseohjautuvaa
• ymmärtää tiimiopiskelun perusfilosofian ja johtavat ajatukset, mutta se ei vielä näy toiminnassa
• opintojakson tehtävät ovat tiedossa, mutta palauttaa ne usein myöhässä ja/tai odottaa / kysyy lisäohjeita
• ymmärtää dialogin perusperiaatteita, mutta toiminta ei aina vastaa sitä
• arvioi omaa osaamistaan vähäisessä määrin ja/ tai epärealistisesti
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
TASO 3
AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
• osoittaa monipuolista tietämystä useimmista opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä
• tarkastelee asioita eri näkökulmista
• etsii ja käyttää keskeisiä tiedonlähteitä
• tunnistaa arkitiedon ja tutkitun tiedon eron
• lähdeviitemerkinnät ovat pääsääntöisesti asianmukaisesti merkitty
TOIMINTATERAPEUTIN AMMATTITAITO, LUOVA ONGELMANRATKAISUKYKY
• käyttää keskeisiä toimintaterapian ammattikäsitteitä satunnaisesti oikein
• hyödyntää toiminnassaan tarkoituksenmukaista eri tietolähteistä hankittua tietoa, mutta asioiden perustelut ovat osittain puutteellisia
ALOITTEELLISUUS, KRIITTINEN AJATTELU, YHTEISTYÖTAIDOT
• sitoutuu ryhmään, toimii tavoitteellisesti ryhmässä ja noudattaa pääasiassa sovittuja aikatauluja
• edistää ryhmän tavoitteiden saavuttamista
• ymmärtää tiimiopiskelun perusfilosofian ja johtavat ajatukset ja pyrkii osoittamaan sen toiminnallaan
• jakaa dialogissa ajatuksiaan muille ryhmässä ja jakaa osaamistaan yhteiseen käyttöön
• ehdottaa tekemistä ja tarvittaessa hakee hyväksyntää tekemiselleen
• arvioi omaa osaamistaan kriittisesti
• opintojakson tehtävät palautettu ajallaan
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
TASO 5
AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
• osoittaa monipuolista tietämystä kaikista opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä
• tarkastelee asioita useista näkökulmista
• etsii ja käyttää keskeisten tietolähteiden lisäksi itse löytämiään näytöltään vahvoja tietolähteitä
• tekee asianmukaiset lähdeviitemerkinnät
TOIMINTATERAPEUTIN AMMATTITAITO, LUOVA ONGELMANRATKAISUKYKY
• käyttää keskeisiä toimintaterapian ammattikäsitteitä systemaattisesti oikein
• perustelee toimintaansa asianmukaisella tiedolla ja kykenee soveltamaan ja tekemään yhteenvetoja tiedoista
ALOITTEELLISUUS, KRIITTINEN AJATTELU, YHTEISTYÖTAIDOT
• organisoi ryhmän toimintaa ja johtaa usein omaa ja ryhmän toimintaa
• edistää omalla toiminnallaan ryhmän tavoitteita
• ymmärtää tiimiopiskelun perusfilosofian ja johtavat ajatukset ja osoittaa sen toiminnallaan
• rakentaa ryhmän yhteistä dialogia ja jakaa asiantuntevaa osaamistaan yhteiseen käyttöön
• palauttaa opintojakson tehtävät ajallaan
• arvioi omaa osaamistaan realistisesti
Ilmoittautumisaika
02.07.2024 - 26.08.2024
Ajoitus
26.08.2024 - 18.10.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
14 - 26
Koulutus
- Toimintaterapeuttikoulutus
Opettaja
- TOIMINTA TERHY14 Virtuaalihenkilö14
- Anu Kuikkaniemi
- Pirjo Pennanen
- Heidi Hämäläinen
Ryhmät
-
PTOIMS24Toimintaterapeutti (AMK), S24
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• kuvailla, miten toimintaterapia on kehittynyt nykyiselleen,
• tunnistaa ihmisen merkityksellistä toimintaa elämänkaaren eri vaiheissa,
• selittää, mitkä tekijät vaikuttavat toiminnalliseen oikeudenmukaisuuteen ja miten toimintaterapiassa sitä voidaan tukea ja edistää,
• selittää toimintaterapian arvoperustan ja eettiset periaatteet,
• tunnistaa terapeuttisen toiminnan edellytyksiä.
Sisältö
Toimintaterapia ennen ja nyt
Merkityksellinen toiminta eri ikäkausina
Oikeus toimintaan ja osallistumiseen
Toimintaterapian arvot, eettisyys ja osaamisalueet kansallisesti ja kansainvälisesti
Terapeuttinen toiminta
Oppimateriaalit
Tieto oppimateriaaleista löytyy verkkoympäristöstä
Opetusmenetelmät
Opintojakso sisältää itsenäistä opiskelua verkkoympäristössä, ryhmätöitä ja tiimityöskentelyä tiimipäivissä
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksosta tehdään reflektiopaperi, vain hylätyn reflektiopaperin voi uusia, hyväksyttyä reflektioaperia ei voi korottaa
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opiskelu tapahtuu tiimioppimisen periaattein ja käänteisen oppimisen menetelmin. Ohjeistus löytyy Tiimioppijan käsikirjasta.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
27 tuntia opiskelijatyötä vastaa yhtä opintopistettä. 5op= 135t.
Lähipäivät
Itsenäisen opiskelun osuus xx, johon sisältyy:
Muistiinpanot kaikista teemoista.
Tiimireflektio yhdistettynä Toiminnallisuus toimintaterapiassa -opintojaksoon.
Tarkempi ohjeistus opppimistehtävistä löytyy ITSLearningin verkkoympäristöstä.
Sisällön jaksotus
Info etänä
Ryhmätyöskentelynä:
TEEMA: Toimintaterapia ennen ja nyt
TEEMA: Merkityksellinen toiminta eri ikäkausina
Tiimioppimisena:
TEEMA: Oikeus toimintaa ja oikeudenmukaisuus, eettisyys
TEEMA: Terapeuttinen toiminta
Näyttöpäivä
Viestintäkanava ja lisätietoja
Viestintä Itslearningin kautta, josta löytyy ohjeistus Opintojaksoon perehtyminen suunnitelmasivulta
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytty suoritus edellyttää opintojakson tehtävien suoritusta hyväksytysti ja osallistumista tiimityöskentelyyn.
Opintojakson arvioinnin kohteet ovat:
Muistiinpanot ja ryhmätyön valmistelu hyväksytty/hylätty
Aktiivisuus lähipäivissä vaikutus arvosanaan +/-1 numero
Itse- ja vertaisarviointi vaikutus arvosanaan +/-1 numero
Näytön vaikutus arvosanaan +/-1 numero
Tiimireflektio arvioidaan asteikolla 0-5 arviointikehikon mukaisesti.
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole saavuttanut arviointikriteerien tyydyttävää tasoa. Opiskelijalla on oikeus korjata vain hyläyttyä reflektiopaperia, jotta saavuttaa hyväksytyn 1-5 arvosanan.
HYL
AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
ei osoita riittävää tietämystä opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä
TOIMINTATERAPEUTIN AMMATTITAITO, LUOVA ONGELMANRATKAISUKYKY
ei käytä toimintaterapian ammattikäsitteitä
ALOITTEELLISUUS, KRIITTINEN AJATTELU, YHTEISTYÖTAIDOT
• ei osallistu eikä ota vastuuta oppimisestaan
• ei ole suorittanut opintojakson vaadittavia tehtäviä hyväksytysti ajallaan
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
TASO 1
AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
• osoittaa tietämystä opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä, mutta se jää suppeaksi
• etsii ja käyttää sattumanvaraisesti annettuja tietolähteitä
• käyttää lähdeviitemerkintöjä puutteellisesti
TOIMINTATERAPEUTIN AMMATTITAITO, LUOVA ONGELMANRATKAISUKYKY
• käyttää joitain toimintaterapian ammattikäsitteitä suppeasti
• osoittaa kykyä ymmärtää opintojakson tietoperustaa, mutta tarkastelee asioita yksipuolisesti ja asioiden perustelut jäävät puutteelliseksi
ALOITTEELLISUUS, KRIITTINEN AJATTELU, YHTEISTYÖTAIDOT
• toimii ryhmän jäsenenä, mutta toiminta ei ole aina itseohjautuvaa
• ymmärtää tiimiopiskelun perusfilosofian ja johtavat ajatukset, mutta se ei vielä näy toiminnassa
• opintojakson tehtävät ovat tiedossa, mutta palauttaa ne usein myöhässä ja/tai odottaa / kysyy lisäohjeita
• ymmärtää dialogin perusperiaatteita, mutta toiminta ei aina vastaa sitä
• arvioi omaa osaamistaan vähäisessä määrin ja/ tai epärealistisesti
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
TASO 3
AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
• osoittaa monipuolista tietämystä useimmista opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä
• tarkastelee asioita eri näkökulmista
• etsii ja käyttää keskeisiä tiedonlähteitä
• tunnistaa arkitiedon ja tutkitun tiedon eron
• lähdeviitemerkinnät ovat pääsääntöisesti asianmukaisesti merkitty
TOIMINTATERAPEUTIN AMMATTITAITO, LUOVA ONGELMANRATKAISUKYKY
• käyttää keskeisiä toimintaterapian ammattikäsitteitä satunnaisesti oikein
• hyödyntää toiminnassaan tarkoituksenmukaista eri tietolähteistä hankittua tietoa, mutta asioiden perustelut ovat osittain puutteellisia
ALOITTEELLISUUS, KRIITTINEN AJATTELU, YHTEISTYÖTAIDOT
• sitoutuu ryhmään, toimii tavoitteellisesti ryhmässä ja noudattaa pääasiassa sovittuja aikatauluja
• edistää ryhmän tavoitteiden saavuttamista
• ymmärtää tiimiopiskelun perusfilosofian ja johtavat ajatukset ja pyrkii osoittamaan sen toiminnallaan
• jakaa dialogissa ajatuksiaan muille ryhmässä ja jakaa osaamistaan yhteiseen käyttöön
• ehdottaa tekemistä ja tarvittaessa hakee hyväksyntää tekemiselleen
• arvioi omaa osaamistaan kriittisesti
• opintojakson tehtävät palautettu ajallaan
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
TASO 5
AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
• osoittaa monipuolista tietämystä kaikista opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä
• tarkastelee asioita useista näkökulmista
• etsii ja käyttää keskeisten tietolähteiden lisäksi itse löytämiään näytöltään vahvoja tietolähteitä
• tekee asianmukaiset lähdeviitemerkinnät
TOIMINTATERAPEUTIN AMMATTITAITO, LUOVA ONGELMANRATKAISUKYKY
• käyttää keskeisiä toimintaterapian ammattikäsitteitä systemaattisesti oikein
• perustelee toimintaansa asianmukaisella tiedolla ja kykenee soveltamaan ja tekemään yhteenvetoja tiedoista
ALOITTEELLISUUS, KRIITTINEN AJATTELU, YHTEISTYÖTAIDOT
• organisoi ryhmän toimintaa ja johtaa usein omaa ja ryhmän toimintaa
• edistää omalla toiminnallaan ryhmän tavoitteita
• ymmärtää tiimiopiskelun perusfilosofian ja johtavat ajatukset ja osoittaa sen toiminnallaan
• rakentaa ryhmän yhteistä dialogia ja jakaa asiantuntevaa osaamistaan yhteiseen käyttöön
• palauttaa opintojakson tehtävät ajallaan
• arvioi omaa osaamistaan realistisesti
Ilmoittautumisaika
09.12.2023 - 11.01.2024
Ajoitus
08.01.2024 - 30.03.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Toimintaterapeuttikoulutus
Opettaja
- Kirsi Kero
- Anu Kuikkaniemi
Ryhmät
-
MTOIMK24Toimintaterapeutti
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• kuvailla, miten toimintaterapia on kehittynyt nykyiselleen,
• tunnistaa ihmisen merkityksellistä toimintaa elämänkaaren eri vaiheissa,
• selittää, mitkä tekijät vaikuttavat toiminnalliseen oikeudenmukaisuuteen ja miten toimintaterapiassa sitä voidaan tukea ja edistää,
• selittää toimintaterapian arvoperustan ja eettiset periaatteet,
• tunnistaa terapeuttisen toiminnan edellytyksiä.
Sisältö
Toimintaterapia ennen ja nyt
Merkityksellinen toiminta eri ikäkausina
Oikeus toimintaan ja osallistumiseen
Toimintaterapian arvot, eettisyys ja osaamisalueet kansallisesti ja kansainvälisesti
Terapeuttinen toiminta
Oppimateriaalit
Tieto oppimateriaaleista löytyy verkkoympäristöstä
Opetusmenetelmät
Opintojakso sisältää itsenäistä opiskelua verkkoympäristössä, ryhmätöitä ja tiimityöskentelyä tiimipäivissä
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksosta tehdään reflektiopaperi, vain hylätyn reflektiopaperin voi uusia, hyväksyttyä reflektioaperia ei voi korottaa
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opiskelu tapahtuu tiimioppimisen periaattein ja käänteisen oppimisen menetelmin.
Ohjeistus löytyy Tiimioppijan käsikirjasta.
Osa teemoista käsitellään verkkotyöskentelynä, osa ryhmä- tai tiimityöskentelynä lähipäivissä.
Lähipäiviin valmsitellaan muistiinpanot ennen tiimipäiviä.
Tiimireflektio
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ohjeistus opppimistehtävistä löytyy verkkoympäristöstä. Lähipäivätyöskentely 25 tuntia, näyttöpäivä 3 tuntia ja itsenäinen työskentely 107h
27 tuntia opiskelijatyötä vastaa yhtä opintopistettä. 5op= 135t.
Poissaolot tiimipäivistä osoitetaan osaamisen näyttönä, sovitaan opiskelijakohtaisesti ja opiskelijalla itsellään aktiivinen rooli sisällön muodosta ja aikataulusta. Osaamisen näyttö tuotetaan koko opiskelijaryhmälle.
Sisällön jaksotus
2h info Teams MTOIMK24 general / yleinen kanavalla
Teemat:
Lähipäivissä kampuksella:
6h Ryhmätyönä Toimintaterapia ennen ja nyt (historia)
6h Ryhmätyönä Merkityksellinen toiminta eri ikäkausina
6h Tiimiopiskeluna Oikeus toimintaa ja oikeudenmukaisuus ja Toimintaterapian arvot ja eettisyys
6h Tiimiopiskeluna Terapeuttinen toiminta
Näyttö 6h yhdistetty Toiminnallisuus toimintaterapiassa opintojaksoon (11.3.24)
Sisältöihin löydät tarkempia ohjeita Itslearningistä.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Viestintä Itslearningin kautta, josta löytyy ohjeistus Opintojaksoon perehtyminen suunnitelmasivulta
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytty suoritus edellyttää opintojakson tehtävien suoritusta hyväksytysti. Opintojakson arvioinnin kohteet ovat:
Ennakkotehtävät, verkkotyöskentelyn ja ryhmätyön/tiimityön valmistelu hyväksytty/hylätty
Aktiivisuus lähipäivissä vaikutus arvosanaan+/-1 numero, näyttö +/-1 numero, tiimityöskentely +/-1 numero, itse- ja vertaisarviointi +/-1 numero
Tiimireflektio yhdistetty Toiminnallisuus toimintaterapiassa-opintojakson kanssa arvioidaan asteikolla 0-5, tiimireflektion itse- ja vertaisarviointi vaikutus arvosanaan+/-1
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole saavuttanut arviointikriteerien tyydyttävää tasoa. Opiskelijalla on oikeus korjata vain hyläyttyä reflektiopaperia, jotta saavuttaa hyväksytyn 1-5 arvosanan.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
- ehdottaa tekemistä ja tarvittaessa hakee hyväksyntää tekemiselleen
- huomioi dialoogisuuden
- arvioida omaa osaamistaan kriittisesti
Ilmoittautumisaika
29.07.2023 - 27.08.2023
Ajoitus
24.08.2023 - 24.09.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Toimintaterapeuttikoulutus
Opettaja
- Kirsi Kero
- Anu Kuikkaniemi
Ryhmät
-
PTOIMS23Toimintaterapeutti (AMK), S23
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• kuvailla, miten toimintaterapia on kehittynyt nykyiselleen,
• tunnistaa ihmisen merkityksellistä toimintaa elämänkaaren eri vaiheissa,
• selittää, mitkä tekijät vaikuttavat toiminnalliseen oikeudenmukaisuuteen ja miten toimintaterapiassa sitä voidaan tukea ja edistää,
• selittää toimintaterapian arvoperustan ja eettiset periaatteet,
• tunnistaa terapeuttisen toiminnan edellytyksiä.
Sisältö
Toimintaterapia ennen ja nyt
Merkityksellinen toiminta eri ikäkausina
Oikeus toimintaan ja osallistumiseen
Toimintaterapian arvot, eettisyys ja osaamisalueet kansallisesti ja kansainvälisesti
Terapeuttinen toiminta
Oppimateriaalit
Tieto oppimateriaaleista löytyy verkkoympäristöstä
Opetusmenetelmät
Opintojakso sisältää itsenäistä opiskelua verkkoympäristössä, ryhmätöitä ja tiimityöskentelyä tiimipäivissä
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksosta tehdään reflektiopaperi, vain hylätyn reflektiopaperin voi uusia, hyväksyttyä reflektioaperia ei voi korottaa
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opiskelu tapahtuu tiimioppimisen periaattein ja käänteisen oppimisen menetelmin. Ohjeistus löytyy Tiimioppijan käsikirjasta.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
27 tuntia opiskelijatyötä vastaa yhtä opintopistettä. 5op= 135t.
Lähipäivät 38t
Itsenäisen opiskelun osuus 97t, johon sisältyy:
Muistiinpanot kaikista teemoista.
Tiimireflektio yhdistettynä Toiminnallisuus toimintaterapiassa -opintojaksoon.
Tarkempi ohjeistus opppimistehtävistä löytyy ITSLearningin verkkoympäristöstä.
Sisällön jaksotus
Info etänä 24.8.23
Ryhmätyöskentelynä:
TEEMA: Toimintaterapia ennen ja nyt 5.9.23
TEEMA: Merkityksellinen toiminta eri ikäkausina 7.9.23
Tiimioppimisena:
TEEMA: Oikeus toimintaa ja oikeudenmukaisuus, eettisyys 12.9.23
TEEMA: Terapeuttinen toiminta 14.9.23
TEEMA: Eettiyyden simulaatioharjoitus VR-laseilla 19.9.2023
Näyttöpäivä 10.10.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Viestintä Itslearningin kautta, josta löytyy ohjeistus Opintojaksoon perehtyminen suunnitelmasivulta
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytty suoritus edellyttää opintojakson tehtävien suoritusta hyväksytysti ja osallistumista tiimityöskentelyyn.
Opintojakson arvioinnin kohteet ovat:
Muistiinpanot ja ryhmätyön valmistelu hyväksytty/hylätty
Aktiivisuus lähipäivissä vaikutus arvosanaan +/-1 numero
Itse- ja vertaisarviointi vaikutus arvosanaan +/-1 numero
Näytön vaikutus arvosanaan +/-1 numero
Tiimireflektio arvioidaan asteikolla 0-5 arviointikehikon mukaisesti.
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole saavuttanut arviointikriteerien tyydyttävää tasoa. Opiskelijalla on oikeus korjata vain hyläyttyä reflektiopaperia, jotta saavuttaa hyväksytyn 1-5 arvosanan.
Ilmoittautumisaika
10.12.2022 - 15.01.2023
Ajoitus
10.01.2023 - 14.02.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 25
Koulutus
- Toimintaterapeuttikoulutus
Opettaja
- Anu Kuikkaniemi
Ryhmät
-
MTOIMK23Toimintaterapeutti
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• kuvailla, miten toimintaterapia on kehittynyt nykyiselleen,
• tunnistaa ihmisen merkityksellistä toimintaa elämänkaaren eri vaiheissa,
• selittää, mitkä tekijät vaikuttavat toiminnalliseen oikeudenmukaisuuteen ja miten toimintaterapiassa sitä voidaan tukea ja edistää,
• selittää toimintaterapian arvoperustan ja eettiset periaatteet,
• tunnistaa terapeuttisen toiminnan edellytyksiä.
Sisältö
Toimintaterapia ennen ja nyt
Merkityksellinen toiminta eri ikäkausina
Oikeus toimintaan ja osallistumiseen
Toimintaterapian arvot, eettisyys ja osaamisalueet kansallisesti ja kansainvälisesti
Terapeuttinen toiminta
Oppimateriaalit
Tieto oppimateriaaleista löytyy verkkoympäristöstä
Opetusmenetelmät
Opintojakso sisältää itsenäistä opiskelua verkkoympäristössä, ryhmätöitä ja tiimityöskentelyä tiimipäivissä
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksosta tehdään reflektiopaperi, vain hylätyn reflektiopaperin voi uusia, hyväksyttyä reflektioaperia ei voi korottaa
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opiskelu tapahtuu tiimioppimisen periaattein ja käänteisen oppimisen menetelmin. Ohjeistus löytyy Tiimioppijan käsikirjasta.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Osa teemoista käsitellään verkkotyöskentelynä, osa ryhmä- tai tiimityöskentelynä lähipäivissä. Lähipäiviin valmsitellaan muistiinpanot ennen tiimipäiviä
Reflektio opintojakson lopussa.
Ohjeistus opppimistehtävistä löytyy verkkoympäristöstä.
27 tuntia opiskelijatyötä vastaa yhtä opintopistettä. 5op= 135t.
Poissaolot tiimipäivistä osoitetaan osaamisen näyttönä, sovitaan opiskelija kohtaisesti ja opiskelijalla itsellään aktiivinen rooli sisällön muodosta ja aikataulusta. Osaamisen näyttö tuotetaan koko opiskelijaryhmälle.
Sisällön jaksotus
info 13.1.2023 Teams MTOIMK23 general / yleinen kanavalla
Teemat:
Verkkotyöskentelynä teemat
Merkityksellinen toiminta eri ikäkausina
Lähipäivissä kampuksella
3.2.2023 HUOM etä! Vapaaehtoinen osallistuminen Teams / Tilannekatsaus oppimistehtävistä
8.2.2023 Ryhmätyönä Toimintaterapia ennen ja nyt (historia)
9.2.2023 Tiimityönä Oikeus toimintaa ja oikeudenmukaisuus sekä Toimintaterapian arvot ja eettisyys
10.2.2023 Tiimityönä Terapeuttinen toiminta
13.2.2023 Näyttöpäivä (opintojakson kokoava päivä)
Sisältöihin löydät tarkempia ohjeita Itslearningistä.
Reflektiopaperin palautus 20.2.22
Viestintäkanava ja lisätietoja
Viestintä Itslearningin kautta, josta löytyy ohjeistus Opintojaksoon perehtyminen suunnitelmasivulta
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytty suoritus edellyttää opintojakson tehtävien suoritusta hyväksytysti. Opintojakson arvioinnin kohteet ovat:
Muistiinpanot, verkkotyöskentelyn ja ryhmätyön/tiimityön valmistelu hyväksytty/hylätty
Aktiivisuus verkkotyöskentelyssä ja lähipäivissä, näyttöpäivä, itse- ja vertaisarviointi vaikutus arvosanaan +/-1 numero
Reflektio arvioidaan asteikolla 0-5.
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole saavuttanut arviointikriteerien tyydyttävää tasoa. Opiskelijalla on oikeus korjata vain hyläyttyä reflektiopaperia, jotta saavuttaa hyväksytyn 1-5 arvosanan.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
TASO 1 opiskelija osaa:
Ammatillinen tieto ja tiedonhallinta
- käyttää keskeisiä toimintaterapian ammattikäsitteitä sisällöltään ja/tai määrältään suppeasti
- käyttää sattumanvaraisesti annettuja tietolähteitä
Ammattitaito
- työskennellä ohjattuna toimintaterapian tilanteissa
Vastuu, yrittäjyys ja johtaminen
- toimia ryhmän jäsenenä, mutta toiminta ei ole aina itseohjautuvaa
- vastata sovituista tehtävistä mutta palauttaa ne usein myöhässä ja/ tai odottaa/kysyy lisäohjeita.
- dialogin perusperiaatteita, mutta toiminta ei aina vastaa sitä
- arvioida omaa osaamistaan vähäisessä määrin ja/ tai epärealistisesti
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
TASO 3 opiskelija osaa:
Ammatillinen tieto ja tiedonhallinta
- käyttää keskeisiä toimintaterapian ammattikäsitteitä systemaattisesti
- etsiä tietoa eri tietolähteistä sekä tunnistaa arkitiedon ja tutkitun tiedon eron
- käyttää keskeisiä tiedonlähteitä systemaattisesti
Ammattitaito
- työskennellä ohjeiden mukaan toimintaterapian tilanteissa
Vastuu, yrittäjyys ja johtaminen
- toimii tavoitteellisesti ryhmässä ja noudattaa pääasiassa sovittuja aikatauluja
- organisoida omaa toimintaa
- ehdottaa tekemistä ja tarvittaessa hakee hyväksyntää tekemiselleen
- huomioi dialoogisuuden
- arvioida omaa osaamistaan kriittisesti
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
TASO 5 opiskelija osaa:
Ammatillinen tieto ja tiedonhallinta
- käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti
- etsiä tietoa asiantuntevasti
- käyttää keskeisten tietolähteiden lisäksi itse löytämiään näytöltään vahvoja tietolähteitä
Ammattitaito
- työskennellä itsenäisesti toimintaterapian tilanteissa
Vastuu, yrittäjyys ja johtaminen
- organisoida ryhmän toimintaa ja johtaa usein omaa ja ryhmän toimintaa
- ymmärtää tiimiopiskelun perusfilosofian ja johtavat ajatukset
- sitoutuu ryhmään ja edistää omalla toiminnallaan ryhmän tavoitteita
- olla dialogissa
- raportoi rutiininomaisesti tekemäänsä sovitussa aikataulussa
- arvioida omaa osaamistaan realistisesti
Ilmoittautumisaika
25.07.2022 - 19.09.2022
Ajoitus
25.08.2022 - 30.09.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 27
Koulutus
- Toimintaterapeuttikoulutus
Opettaja
- Kirsi Kero
- Anu Kuikkaniemi
Vastuuopettaja
Anu Kuikkaniemi
Ryhmät
-
PTOIMS22Toimintaterapeutti (AMK), S22
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• kuvailla, miten toimintaterapia on kehittynyt nykyiselleen,
• tunnistaa ihmisen merkityksellistä toimintaa elämänkaaren eri vaiheissa,
• selittää, mitkä tekijät vaikuttavat toiminnalliseen oikeudenmukaisuuteen ja miten toimintaterapiassa sitä voidaan tukea ja edistää,
• selittää toimintaterapian arvoperustan ja eettiset periaatteet,
• tunnistaa terapeuttisen toiminnan edellytyksiä.
Sisältö
Toimintaterapia ennen ja nyt
Merkityksellinen toiminta eri ikäkausina
Oikeus toimintaan ja osallistumiseen
Toimintaterapian arvot, eettisyys ja osaamisalueet kansallisesti ja kansainvälisesti
Terapeuttinen toiminta
Oppimateriaalit
Tieto oppimateriaaleista löytyy verkkoympäristöstä.
Opetusmenetelmät
Opintojakso sisältää itsenäistä opiskelua verkkoympäristössä, ryhmätöitä ja tiimityöskentelyä tiimipäivissä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opiskelu tapahtuu tiimioppimisen periaattein ja käänteisen oppimisen menetelmin. Ohjeistus löytyy Tiimioppijan käsikirjasta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Valmistautuminen lähipäiviin, lähipäivät ja reflektio opintojakson lopussa.
Ohjeistus opppimistehtävistä löytyy verkkoympäristöstä.
27 tuntia opiskelijatyötä vastaa yhtä opintopistettä. 5op= 135t
Sisällön jaksotus
info 25.8. klo 14.15 - 15.45
Teemat:
perjantaina 2.9. klo 9-15 Toimintaterapia ennen ja nyt
torstaina 8.9. klo 9-15 Merkityksellinen toiminta eri ikäkausina
maanantaina 12.9. klo 9-15 Oikeus toimintaan ja oikeudenmukaisuus / Toimintaterapian arvot ja eettisyys
perjantaina 23.9. klo 9-15 Terapeuttinen toiminta
tiistaina 27.9. klo 9-15.45 Tiimien näyttöpäivä
Reflektiopaperin palautus perjantaihin 30.9.2022 klo 23.55 mennessä Itslearningin palautuskansioon.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytty suoritus edellyttää opintojakson tehtävien suoritusta hyväksytysti. Opintojakson arvioinnin kohteet ovat:
Muistiinpanot ja ryhmätyön valmistelu hyväksytty/hylätty
Osallistuminen lähipäiviin, aktiivisuus lähipäivissä, ajoissa palautetut tehtävät ja reflektiopaperi, itseis- ja vertaisarviointi vaikutus arvosanaan +/-1 numero
Reflektio arvioidaan asteikolla 0-5.
(Löytyy Its > kotipesä kansiosta taulukkona)
Ammatillinen tieto ja tiedonhallinta- Ammattitaito- Vastuu, yrittäjyys, johtaminen
Opiskeliija osaa Taso 1
käyttää keskeisiä toimintaterapian ammattikäsitteitä sisällöltään ja/tai määrältään suppeasti
käyttää sattumanvaraisesti annettuja tietolähteitä
työskennellä ohjattuna toimintaterapian tilanteissa
toimia ryhmän jäsenenä, mutta toiminta ei ole aina itseohjautuvaa
vastata sovituista tehtävistä mutta palauttaa ne usein myöhässä ja/ tai odottaa/kysyy lisäohjeita.
dialogin perusperiaatteita, mutta toiminta ei aina vastaa sitä
arvioida omaa osaamistaan vähäisessä määrin ja/ tai epärealistisesti
Opiskeliija osaa Taso 3
käyttää keskeisiä toimintaterapian ammattikäsitteitä systemaattisesti
etsiä tietoa eri tietolähteistä sekä tunnistaa arkitiedon ja tutkitun tiedon eron
käyttää keskeisiä tiedonlähteitä systemaattisesti
työskennellä ohjeiden mukaan toimintaterapian tilanteissa
toimii tavoitteellisesti ryhmässä ja noudattaa pääasiassa sovittuja aikatauluja
organisoida omaa toimintaa
ehdottaa tekemistä ja tarvittaessa hakee hyväksyntää tekemiselleen
huomioi dialoogisuuden
arvioida omaa osaamistaan kriittisesti
Opiskeliija osaa Taso 5
käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti
etsiä tietoa asiantuntevasti
käyttää keskeisten tietolähteiden lisäksi itse löytämiään näytöltään vahvoja tietolähteitä
työskennellä itsenäisesti toimintaterapian tilanteissa
organisoida ryhmän toimintaa ja johtaa usein omaa ja ryhmän toimintaa
ymmärtää tiimiopiskelun perusfilosofian ja johtavat ajatukset
sitoutuu ryhmään ja edistää omalla toiminnallaan ryhmän tavoitteita
olla dialogissa
raportoi rutiininomaisesti tekemäänsä sovitussa aikataulussa
arvioida omaa osaamistaan realistisesti
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole saavuttanut arviointikriteerien tyydyttävää tasoa
Ilmoittautumisaika
02.12.2021 - 14.01.2022
Ajoitus
01.01.2022 - 29.05.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 35
Koulutus
- Toimintaterapeuttikoulutus
Opettaja
- Anu Kuikkaniemi
Ryhmät
-
MTOIMK22Toimintaterapeutti
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• kuvailla, miten toimintaterapia on kehittynyt nykyiselleen,
• tunnistaa ihmisen merkityksellistä toimintaa elämänkaaren eri vaiheissa,
• selittää, mitkä tekijät vaikuttavat toiminnalliseen oikeudenmukaisuuteen ja miten toimintaterapiassa sitä voidaan tukea ja edistää,
• selittää toimintaterapian arvoperustan ja eettiset periaatteet,
• tunnistaa terapeuttisen toiminnan edellytyksiä.
Sisältö
Toimintaterapia ennen ja nyt
Merkityksellinen toiminta eri ikäkausina
Oikeus toimintaan ja osallistumiseen
Toimintaterapian arvot, eettisyys ja osaamisalueet kansallisesti ja kansainvälisesti
Terapeuttinen toiminta
Oppimateriaalit
Tieto oppimateriaaleista löytyy verkkoympäristöstä.
Opetusmenetelmät
Opintojakso sisältää itsenäistä opiskelua verkkoympäristössä, ryhmätöitä ja tiimityöskentelyä tiimipäivissä
Poissaolot tiimipäivistä osoitetaan osaamisen näyttönä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opiskelu tapahtuu tiimioppimisen periaattein ja käänteisen oppimisen menetelmin. Ohjeistus löytyy Tiimioppijan käsikirjasta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Osa teemoista käsitellään verkkotyöskentelynä, osa ryhmä- tai tiimityöskentelynä lähipäivissä. Lähipäiviin valmsitellaan muistiinpanot ennen tiimipäiviä
Reflektio opintojakson lopussa.
Ohjeistus opppimistehtävistä löytyy verkkoympäristöstä.
27 tuntia opiskelijatyötä vastaa yhtä opintopistettä. 5op= 135t.
Sisällön jaksotus
Info (tallenne)
Teemoina:
Verkkotyöskentelynä teemat
Merkityksellinen toiminta eri ikäkausina
Oikeus toimintaa ja oikeudenmukaisuus ja toimintaterapian arvot ja eettisyys
Lähipäivissä (toteutetaan kampuksella lähipäivässä ellei Turun amk korona ohjeistus muuta vaadi)
24.- 26.1.2022
Toimintaterapia ennen ja nyt
Terapeuttinen toiminta
Näyttöpäivä (opintojakson kokoava päivä)
Reflektiopaperin palautus 2.2.2022
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytty suoritus edellyttää opintojakson tehtävien suoritusta hyväksytysti. Opintojakson arvioinnin kohteet ovat:
Muistiinpanot, verkkotyöskentelyn ja ryhmätyön/tiimityön valmistelu hyväksytty/hylätty
Aktiivisuus tiimitreeneissä, näyttöpäivä, itse- ja vertaisarviointi vaikutus arvosanaan +/-1 numero
Reflektio arvioidaan asteikolla 0-5.
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole saavuttanut arviointikriteerien tyydyttävää tasoa