Siirry suoraan sisältöön

Toiminta ihmisen elämässä (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00BF44-3012

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

09.12.2023 - 11.01.2024

Ajoitus

08.01.2024 - 30.03.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Toimintaterapeuttikoulutus

Opettaja

  • Kirsi Kero
  • Anu Kuikkaniemi

Ryhmät

  • MTOIMK24
    Toimintaterapeutti
  • 11.01.2024 14:15 - 15:45, Info_Toiminta ihmisen elämässä TH00BF44-3012
  • 08.02.2024 08:15 - 14:00, Merkityksellinen toiminta eri ikäkausina_Toiminta ihmisen elämässä TH00BF44-3012
  • 09.02.2024 08:15 - 14:00, Oikeus toimintaan ja eettisyys_Toiminta ihmisen elämässä TH00BF44-3012
  • 12.02.2024 08:15 - 14:00, Toiminta ihmisen elämässä TH00BF44-3012

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• kuvailla, miten toimintaterapia on kehittynyt nykyiselleen,
• tunnistaa ihmisen merkityksellistä toimintaa elämänkaaren eri vaiheissa,
• selittää, mitkä tekijät vaikuttavat toiminnalliseen oikeudenmukaisuuteen ja miten toimintaterapiassa sitä voidaan tukea ja edistää,
• selittää toimintaterapian arvoperustan ja eettiset periaatteet,
• tunnistaa terapeuttisen toiminnan edellytyksiä.

Sisältö

Toimintaterapia ennen ja nyt
Merkityksellinen toiminta eri ikäkausina
Oikeus toimintaan ja osallistumiseen
Toimintaterapian arvot, eettisyys ja osaamisalueet kansallisesti ja kansainvälisesti
Terapeuttinen toiminta

Oppimateriaalit

Tieto oppimateriaaleista löytyy verkkoympäristöstä

Opetusmenetelmät

Opintojakso sisältää itsenäistä opiskelua verkkoympäristössä, ryhmätöitä ja tiimityöskentelyä tiimipäivissä

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksosta tehdään reflektiopaperi, vain hylätyn reflektiopaperin voi uusia, hyväksyttyä reflektioaperia ei voi korottaa

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opiskelu tapahtuu tiimioppimisen periaattein ja käänteisen oppimisen menetelmin.
Ohjeistus löytyy Tiimioppijan käsikirjasta.
Osa teemoista käsitellään verkkotyöskentelynä, osa ryhmä- tai tiimityöskentelynä lähipäivissä.
Lähipäiviin valmsitellaan muistiinpanot ennen tiimipäiviä.
Tiimireflektio

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ohjeistus opppimistehtävistä löytyy verkkoympäristöstä. Lähipäivätyöskentely 25 tuntia, näyttöpäivä 3 tuntia ja itsenäinen työskentely 107h
27 tuntia opiskelijatyötä vastaa yhtä opintopistettä. 5op= 135t.

Poissaolot tiimipäivistä osoitetaan osaamisen näyttönä, sovitaan opiskelijakohtaisesti ja opiskelijalla itsellään aktiivinen rooli sisällön muodosta ja aikataulusta. Osaamisen näyttö tuotetaan koko opiskelijaryhmälle.

Sisällön jaksotus

2h info Teams MTOIMK24 general / yleinen kanavalla

Teemat:
Lähipäivissä kampuksella:
6h Ryhmätyönä Toimintaterapia ennen ja nyt (historia)
6h Ryhmätyönä Merkityksellinen toiminta eri ikäkausina
6h Tiimiopiskeluna Oikeus toimintaa ja oikeudenmukaisuus ja Toimintaterapian arvot ja eettisyys
6h Tiimiopiskeluna Terapeuttinen toiminta

Näyttö 6h yhdistetty Toiminnallisuus toimintaterapiassa opintojaksoon (11.3.24)
Sisältöihin löydät tarkempia ohjeita Itslearningistä.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Viestintä Itslearningin kautta, josta löytyy ohjeistus Opintojaksoon perehtyminen suunnitelmasivulta

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Hyväksytty suoritus edellyttää opintojakson tehtävien suoritusta hyväksytysti. Opintojakson arvioinnin kohteet ovat:
Ennakkotehtävät, verkkotyöskentelyn ja ryhmätyön/tiimityön valmistelu hyväksytty/hylätty
Aktiivisuus lähipäivissä vaikutus arvosanaan+/-1 numero, näyttö +/-1 numero, tiimityöskentely +/-1 numero, itse- ja vertaisarviointi +/-1 numero
Tiimireflektio yhdistetty Toiminnallisuus toimintaterapiassa-opintojakson kanssa arvioidaan asteikolla 0-5, tiimireflektion itse- ja vertaisarviointi vaikutus arvosanaan+/-1

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole saavuttanut arviointikriteerien tyydyttävää tasoa. Opiskelijalla on oikeus korjata vain hyläyttyä reflektiopaperia, jotta saavuttaa hyväksytyn 1-5 arvosanan.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

- ehdottaa tekemistä ja tarvittaessa hakee hyväksyntää tekemiselleen
- huomioi dialoogisuuden
- arvioida omaa osaamistaan kriittisesti