Toiminta ihmisen elämässä (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00BF44-3012
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
09.12.2023 - 11.01.2024
Ajoitus
08.01.2024 - 30.03.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Toimintaterapeuttikoulutus
Opettaja
- Kirsi Kero
- Anu Kuikkaniemi
Ryhmät
-
MTOIMK24Toimintaterapeutti
- 11.01.2024 14:15 - 15:45, Info_Toiminta ihmisen elämässä TH00BF44-3012
- 08.02.2024 08:15 - 14:00, Merkityksellinen toiminta eri ikäkausina_Toiminta ihmisen elämässä TH00BF44-3012
- 09.02.2024 08:15 - 14:00, Oikeus toimintaan ja eettisyys_Toiminta ihmisen elämässä TH00BF44-3012
- 12.02.2024 08:15 - 14:00, Toiminta ihmisen elämässä TH00BF44-3012
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• kuvailla, miten toimintaterapia on kehittynyt nykyiselleen,
• tunnistaa ihmisen merkityksellistä toimintaa elämänkaaren eri vaiheissa,
• selittää, mitkä tekijät vaikuttavat toiminnalliseen oikeudenmukaisuuteen ja miten toimintaterapiassa sitä voidaan tukea ja edistää,
• selittää toimintaterapian arvoperustan ja eettiset periaatteet,
• tunnistaa terapeuttisen toiminnan edellytyksiä.
Sisältö
Toimintaterapia ennen ja nyt
Merkityksellinen toiminta eri ikäkausina
Oikeus toimintaan ja osallistumiseen
Toimintaterapian arvot, eettisyys ja osaamisalueet kansallisesti ja kansainvälisesti
Terapeuttinen toiminta
Oppimateriaalit
Tieto oppimateriaaleista löytyy verkkoympäristöstä
Opetusmenetelmät
Opintojakso sisältää itsenäistä opiskelua verkkoympäristössä, ryhmätöitä ja tiimityöskentelyä tiimipäivissä
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksosta tehdään reflektiopaperi, vain hylätyn reflektiopaperin voi uusia, hyväksyttyä reflektioaperia ei voi korottaa
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opiskelu tapahtuu tiimioppimisen periaattein ja käänteisen oppimisen menetelmin.
Ohjeistus löytyy Tiimioppijan käsikirjasta.
Osa teemoista käsitellään verkkotyöskentelynä, osa ryhmä- tai tiimityöskentelynä lähipäivissä.
Lähipäiviin valmsitellaan muistiinpanot ennen tiimipäiviä.
Tiimireflektio
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ohjeistus opppimistehtävistä löytyy verkkoympäristöstä. Lähipäivätyöskentely 25 tuntia, näyttöpäivä 3 tuntia ja itsenäinen työskentely 107h
27 tuntia opiskelijatyötä vastaa yhtä opintopistettä. 5op= 135t.
Poissaolot tiimipäivistä osoitetaan osaamisen näyttönä, sovitaan opiskelijakohtaisesti ja opiskelijalla itsellään aktiivinen rooli sisällön muodosta ja aikataulusta. Osaamisen näyttö tuotetaan koko opiskelijaryhmälle.
Sisällön jaksotus
2h info Teams MTOIMK24 general / yleinen kanavalla
Teemat:
Lähipäivissä kampuksella:
6h Ryhmätyönä Toimintaterapia ennen ja nyt (historia)
6h Ryhmätyönä Merkityksellinen toiminta eri ikäkausina
6h Tiimiopiskeluna Oikeus toimintaa ja oikeudenmukaisuus ja Toimintaterapian arvot ja eettisyys
6h Tiimiopiskeluna Terapeuttinen toiminta
Näyttö 6h yhdistetty Toiminnallisuus toimintaterapiassa opintojaksoon (11.3.24)
Sisältöihin löydät tarkempia ohjeita Itslearningistä.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Viestintä Itslearningin kautta, josta löytyy ohjeistus Opintojaksoon perehtyminen suunnitelmasivulta
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytty suoritus edellyttää opintojakson tehtävien suoritusta hyväksytysti. Opintojakson arvioinnin kohteet ovat:
Ennakkotehtävät, verkkotyöskentelyn ja ryhmätyön/tiimityön valmistelu hyväksytty/hylätty
Aktiivisuus lähipäivissä vaikutus arvosanaan+/-1 numero, näyttö +/-1 numero, tiimityöskentely +/-1 numero, itse- ja vertaisarviointi +/-1 numero
Tiimireflektio yhdistetty Toiminnallisuus toimintaterapiassa-opintojakson kanssa arvioidaan asteikolla 0-5, tiimireflektion itse- ja vertaisarviointi vaikutus arvosanaan+/-1
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole saavuttanut arviointikriteerien tyydyttävää tasoa. Opiskelijalla on oikeus korjata vain hyläyttyä reflektiopaperia, jotta saavuttaa hyväksytyn 1-5 arvosanan.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
- ehdottaa tekemistä ja tarvittaessa hakee hyväksyntää tekemiselleen
- huomioi dialoogisuuden
- arvioida omaa osaamistaan kriittisesti