Oppiminen ja ohjausLaajuus (5 op)
Tunnus: TH00BF50
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
• kuvata ja verrata toimintaterapiatilanteissa tarvittavia oppimisen ja ohjauksen teorioita ja käytäntöjä,
• tunnistaa erilaisia oppimisen tyylejä ja ohjaustapoja,
• selittää ryhmädynaamisia tekijöitä ja ryhmäprosessin eri vaiheita sekä kuvata ryhmän terapeuttisia tekijöitä,
• kuvata terapeuttisen ryhmän ohjausprosessia,
• tunnistaa soveltavan liikunnan lajeja ja välineitä.
Sisältö
Oppimisen ja ohjaamisen teoriat, oppimistyylit, ohjaustavat
Ryhmäprosessi ja –dynamiikka sekä ryhmän terapeuttiset tekijät
Ryhmävuorovaikutustaitojen tasot
Toimintaterapiaryhmän ohjausprosessi
Soveltava liikunta
Ilmoittautumisaika
10.12.2022 - 08.01.2023
Ajoitus
09.01.2023 - 26.05.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 30
Koulutus
- Toimintaterapeuttikoulutus
Opettaja
- Anu Kuikkaniemi
- Heli Arokki
- Afrisa Kapella
Ryhmät
-
PTOIMS22Toimintaterapeutti (AMK), S22
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• kuvata ja verrata toimintaterapiatilanteissa tarvittavia oppimisen ja ohjauksen teorioita ja käytäntöjä,
• tunnistaa erilaisia oppimisen tyylejä ja ohjaustapoja,
• selittää ryhmädynaamisia tekijöitä ja ryhmäprosessin eri vaiheita sekä kuvata ryhmän terapeuttisia tekijöitä,
• kuvata terapeuttisen ryhmän ohjausprosessia,
• tunnistaa soveltavan liikunnan lajeja ja välineitä.
Sisältö
Oppimisen ja ohjaamisen teoriat, oppimistyylit, ohjaustavat
Ryhmäprosessi ja –dynamiikka sekä ryhmän terapeuttiset tekijät
Ryhmävuorovaikutustaitojen tasot
Toimintaterapiaryhmän ohjausprosessi
Soveltava liikunta
Oppimateriaalit
Tieto oppimateriaalista löytyy itslearningista.
Opetusmenetelmät
Opiskelu toteutuu verkko-opintoina itsenäisesti, lähi- ja etäopiskeluna tiimimuotoisesti
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opiskelu toteutuu tiimioppimisen ja konnektivismin periaatteiden mukaisesti.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijat suorittavat verkkotehtäviä tiimeissä ja itsenäisesti Itslearning oppimisympäristössä. Tarkemmat ohjeistukset oppimistehtäviin löytyvät Itslearningistä.
Lähipäiviä 3, yht. 18t (Soveltava liikunta erikseen)
Opiskelijat koostavat reflektiopaperin opintojakson Oppiminen ja ohjaus opintojaksosta 3-6 sivua.
27 tuntia opiskelijan työtä vastaa yhtä opintopistettä eli yhteensä 5x27t= 135t
Sisällön jaksotus
27.2 2h Etä-info (Afrisa, Anu ja Heli) Opintojakson esittelyä ja viritystä oman oppimisen tarkasteluun
13.3. 2h Soveltava liikunta, keskusteleva luento (Afrisa)
16.3. 4h Soveltava liikunta, itsenäinen työskentely (Afrisa)
17.3. 6h Lähipäivä: Ryhmässä toimiminen. Verkkokeskustelua Itslearningissa 10.3-16.3. (Anu)
23.3. 4h Soveltava liikunta. Esitykset (Afrisa)
24.3. 6h Lähipäivä: Oppimisen ja ohjaamisen teoriat ja oppimistyylit. Verkkokeskustelua Itslearningissa 17.3-23.3 (Heli)
27.3 6h Lähipäivä: Terapeuttinen ryhmä. Valmistellaan essee ennen lähiopetuspäivää! Aloita jo vk 12 (Anu ja Heli)
Afrisa. Soveltava liikunta. Soveltavan liikunnan ohjaamisen perusteet. (aikataulut tarkentuvat)
Keskusteleva luento 2h
Pienryhmätyöskentely 4h (45/ryhmä)
Case-ryhmätöiden esityksiä 4h
Soveltavaan liikuntaan orientoudutaan ensin teorian pohjalta, minkä jälkeen aiheeseen syvennytään case-työskentelyn kautta. Jokainen tiimi suunnittelee ja toteuttaa käytännön tunnilla soveltavan liikunnan tuokion.
Muista osuuksista tehdään lopputyönä reflektio (ei siis koske soveltavan liikunnan osiota)
Viestintäkanava ja lisätietoja
Lähtökohtaisesti kaikkeen opetukseen osallistutaan.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytty suoritus edellyttää opintojakson verkkotehtävien suoritusta hyväksytysti:
Soveltavan liikunnan suorittaminen arvioidaan verkkokoulutuksen arvioinnin pohjalta (hyväksytty/hylätty).
Aktiivisuus verkkokeskusteluissa, tiimipäivässä sekä itse- ja vertaisarviointi +/-1 numero
Reflektiopaperi 0-5
Opintojakso arvioidaan asteikolla 1-5.
Arviointikehikko löytyy Itslearningistä Kote 2-kansiosta
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole saavuttanut arviointikriteerien tyydyttävää tasoa.
Arviointikehikko löytyy Itslearningistä Kote 2-kansiosta.
Ilmoittautumisaika
01.05.2022 - 28.08.2022
Ajoitus
29.08.2022 - 16.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Toimintaterapeuttikoulutus
Opettaja
- Kirsi Kero
- Heli Arokki
- Afrisa Kapella
Vastuuopettaja
Heli Arokki
Ryhmät
-
MTOIMK22Toimintaterapeutti
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• kuvata ja verrata toimintaterapiatilanteissa tarvittavia oppimisen ja ohjauksen teorioita ja käytäntöjä,
• tunnistaa erilaisia oppimisen tyylejä ja ohjaustapoja,
• selittää ryhmädynaamisia tekijöitä ja ryhmäprosessin eri vaiheita sekä kuvata ryhmän terapeuttisia tekijöitä,
• kuvata terapeuttisen ryhmän ohjausprosessia,
• tunnistaa soveltavan liikunnan lajeja ja välineitä.
Sisältö
Oppimisen ja ohjaamisen teoriat, oppimistyylit, ohjaustavat
Ryhmäprosessi ja –dynamiikka sekä ryhmän terapeuttiset tekijät
Ryhmävuorovaikutustaitojen tasot
Toimintaterapiaryhmän ohjausprosessi
Soveltava liikunta
Oppimateriaalit
Tieto oppimateriaalista löytyy itslearningista.
Opetusmenetelmät
Opiskelu toteutuu verkko-opintoina itsenäisesti, lähi- ja etäopiskeluna tiimimuotoisesti
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opiskelu toteutuu tiimioppimisen ja konnektivismin periaatteiden mukaisesti.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijat suorittavat verkkotehtäviä tiimeissä ja itsenäisesti Itslearning oppimisympäristössä. Tarkemmat ohjeistukset oppimistehtäviin löytyvät Itslearningistä.
Lähipäiviä 3, yht. 18t
Opiskelijat koostavat reflektiopaperin opintojakson Oppiminen ja ohjaus opintojaksosta 3-6 sivua.
27 tuntia opiskelijan työtä vastaa yhtä opintopistettä eli yhteensä 5x27t= 135t
Sisällön jaksotus
23.8. 2h Etä-info (Afrisa, Heli ja Kirsi) Opintojakson esittelyä ja viritystä oman oppimisen tarkasteluun
19.9. 6h Lähipäivä: Ryhmässä toimiminen (Kirsi) Verkkokeskustelua Itslearningissa ennen lähipäivää
21.9. 6h Lähipäivä: Oppimisen ja ohjaamisen teoriat ja oppimistyylit (Kirsi) Verkkokeskustelua Itslearningissa ennen lähipäivää
27.10. 6h Lähipäivä: Terapeuttinen ryhmä (Heli) Valmistellaan essee ennen lähiopetuspäivää
Afrisa. Soveltava liikunta. Soveltavan liikunnan ohjaamisen perusteet.
Vko 38: Keskusteleva luento 2h
Vko 38: Pienryhmätyöskentely 4h (45/ryhmä)
Vko 43: Case-ryhmätöiden esityksiä 4h
Soveltavaan liikuntaan orientoudutaan ensin teorian pohjalta, minkä jälkeen aiheeseen syvennytään case-työskentelyn kautta. Jokainen tiimi suunnittelee ja toteuttaa käytännön tunnilla soveltavan liikunnan tuokion.
Reflektion palautus (ei koske soveltavan liikunnan osiota) 14.11.2022 mennessä
Viestintäkanava ja lisätietoja
Lähtökohtaisesti kaikkeen opetukseen osallistutaan.
Mikäli opiskelija joutuu olemaan opetuksesta pois, tekee hän tunnilla käsiteltävästä aiheesta osaamisen näyttötehtävän, esim. asiantuntijaluento aiheesta. Palautus 4.11. mennessä. Kts. ohjeet Itslearningista.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytty suoritus edellyttää opintojakson verkkotehtävien suoritusta hyväksytysti:
Soveltavan liikunnan suorittaminen arvioidaan verkkokoulutuksen arvioinnin pohjalta (hyväksytty/hylätty).
Aktiivisuus verkkokeskusteluissa, tiimitreeneissä sekä itse- ja vertaisarviointi +/-1 numero
Reflektiopaperi 0-5
Opintojakso arvioidaan asteikolla 1-5.
Arviointikehikko löytyy Itslearningistä Kote 2-kansiosta.
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole saavuttanut arviointikriteerien tyydyttävää tasoa.
Arviointikehikko löytyy Itslearningistä Kote 2-kansiosta.
Ilmoittautumisaika
02.12.2021 - 14.01.2022
Ajoitus
01.01.2022 - 30.04.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 30
Koulutus
- Toimintaterapeuttikoulutus
Opettaja
- Anu Kuikkaniemi
- Iida Laine
- Heli Arokki
- Afrisa Kapella
Ryhmät
-
PTOIMS21Toimintaterapeutti (AMK), S21
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• kuvata ja verrata toimintaterapiatilanteissa tarvittavia oppimisen ja ohjauksen teorioita ja käytäntöjä,
• tunnistaa erilaisia oppimisen tyylejä ja ohjaustapoja,
• selittää ryhmädynaamisia tekijöitä ja ryhmäprosessin eri vaiheita sekä kuvata ryhmän terapeuttisia tekijöitä,
• kuvata terapeuttisen ryhmän ohjausprosessia,
• tunnistaa soveltavan liikunnan lajeja ja välineitä.
Sisältö
Oppimisen ja ohjaamisen teoriat, oppimistyylit, ohjaustavat
Ryhmäprosessi ja –dynamiikka sekä ryhmän terapeuttiset tekijät
Ryhmävuorovaikutustaitojen tasot
Toimintaterapiaryhmän ohjausprosessi
Soveltava liikunta
Oppimateriaalit
Tieto oppimateriaalista löytyy itslearningista.
Opetusmenetelmät
Opiskelu toteutuu verkko-opintoina itsenäisesti, lähi- ja etäopiskeluna tiimimuotoisesti
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opiskelu toteutuu tiimioppimisen ja konnektivismin periaatteiden mukaisesti.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijat suorittavat verkkotehtäviä tiimeissä ja itsenäisesti Itslearning oppimisympäristössä. Tarkemmat ohjeistukset oppimistehtäviin löytyvät Itslearningistä.
Lähipäiviä 3x7t= 21t
Opiskelijat koostavat reflektiopaperin opintojakson Oppiminen ja ohjaus opintojaksosta 3-6 sivua.
27 tuntia opiskelijan työtä vastaa yhtä opintopistettä eli yhteensä 5x27t= 135t
Sisällön jaksotus
Opintojaksojen oppiminen ja ohjaus sekä ohjaaminen käytännössä info vko11, 15.3.22
Afrisa. Soveltava liikunta. Soveltavan liikunnan ohjaamisen perusteet.
30.3. Keskusteleva luento 2h
4.4. Pienryhmätyöskentely 4h (45/ryhmä)
7.4. Case-ryhmätöiden esityksiä 4h
11.4. case-ryhmätöiden esityksiä 2h
Aiheeseen orientoudutaan ensin teorian pohjalta, minkä jälkeen toteutetaan harjoituksia käytännössä. Jokainen tiimi suunnittelee ja toteuttaa käytännön tunnilla soveltavan liikunnan tuokion.
Iida: Ryhmässä toimiminen, josta on verkkokeskustelu Itslearningissa 30.3.- 5.4.22 oman tiimin kanssa
Lähiopetuspäivä koululla (kts. tila lukujärjestyksestä) 8.4.22
Heli. Terapeuttinen ryhmä, johon valmistellaan essee ennen lähiopetuspäivää Lähiopetuspäivä 14.4.22
Iida: Oppimisen ja ohjaamisen teoriat ja oppimistyylit, josta on verkkokeskustelua Itslearningissa 7.- 13.4.22
Lähiopetuspäivä koululla (kts. tila lukujärjestyksestä) 20.4.22
Reflektion palautus (ei koske soveltavan liikunnan osiota) 27.4.22 mennessä
Viestintäkanava ja lisätietoja
Lähtökohtaisesti kaikkeen opetukseen osallistutaan.
Mikäli opiskelija joutuu olemaan opetuksesta pois, tekee hän tunnilla käsiteltävästä aiheesta osaamisen näyttötehtävän, esim. asiantuntijaluento aiheesta. Kts. ohjeet Itslearningista
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytty suoritus edellyttää opintojakson verkkotehtävien suoritusta hyväksytysti:
Soveltavan liikunnan suorittaminen arvioidaan verkkokoulutuksen arvioinnin pohjalta (hyväksytty/hylätty).
Aktiivisuus verkkokeskusteluissa, tiimitreeneissä sekä itse- ja vertaisarviointi +/-1 numero
Reflektiopaperi 0-5
Opintojakso arvioidaan asteikolla 1-5.
Arviointikehikko löytyy Itslearningistä Kote 2-kansiosta.
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole saavuttanut arviointikriteerien tyydyttävää tasoa.
Arviointikehikko löytyy Itslearningistä Kote 2-kansiosta.