Monialainen osaaminen sosiaali- ja terveysalan digitalisaation kehittämisessä erikoistumiskoulutus: ESODIK22
Tunnus: ESODIK22
Koulutuksen kuvaus
1. Erikoistumiskoulutuksen nimi: Monialainen osaaminen sosiaali- ja terveysalan
digitalisaation kehittämisessä erikoistumiskoulutus
2. Koulutuksen laajuus: 30 opintopistettä
1) Sosiaali- ja terveydenhuollon sähköisten palveluiden ja tiedonhallinnan
osaamisen asiantuntija 5 x 2 op =10 op
2) Palvelumuotoiluosaaminen 5 op
3) Vapaavalintaiset sisällöt. 5 op
4) Työelämälähtöinen kehittämistehtävä 10 op
3. Koulutuksen tavoitteet
Tämän erikoistumiskoulutuksen suorittanut opiskelija saavuttaa sellaisen tietoperustan, jolla
hän kykenee toimimaan vaativissa asiantuntijatehtävissä monialaisten sosiaali- ja
terveydenhuollon palvelujen suunnittelu- ja kehittämistehtävissä. Koulutuksessa opiskelija
paneutuu syvällisesti digitaaliseen sosiaali- ja terveyspalvelujen ekosysteemin
kehittämisosaamisiin ja siinä vaadittaviin syvällisiin erityisosaamisiin ja monialaisten
kokonaisuuksien muotoiluosaamiseen ja hallintaan. Opiskelija tuottaa kehittämistehtävän,
jossa häneltä vaaditaan käytännön ongelmanratkaisutaitoja ja toimimista erilaisissa
monitoimijaisissa verkostoissa ja kehittämisyhteisössä. Tämä edistää oppijan ammatillisen
osaamisen kehittymistä.
1) Sosiaali- ja terveydenhuollon sähköisten palveluiden ja tiedonhallinnan osaamisen
asiantuntija. Hän kehittää tässä kokonaisuudessa tiedonhallinnan ja sote digitaalisten
palvelujen käyttöön, kehittämiseen edellytettävää osaamista. 5 x 2op
Opiskelija valitsee henkilökohtaiseen oppimissuunnitelmaan (HOPS) osaamisprofiiliinsa
sopivia ja täydentäviä opintoja alla olevista opintojaksoista
4. Koulutuksen kohderyhmä
Monialainen osaaminen sosiaali- ja terveysalan digitalisaation kehittämisessä
erikoistumiskoulutus on suunnattu jo työelämässä toimineille korkeakoulututkinnon, sosiaalija
terveysalan tutkinnon suorittaneille, ja muille liiketalouden ja / tai digitalisaation ja /tai
muotoilun asiantuntijoille, joilla ammattikorkeakoulu toteaa muutoin olevan opintoja varten
riittävät tiedot ja valmiudet.
5. Opiskelijan asiantuntemuksen osoittaminen
Monialainen osaaminen sosiaali- ja terveysalan digitalisaation kehittämisessä
erikoistumiskoulutuksen aikana opiskelija osoittaa omaavansa koulutuksen tavoitteiden
mukaisesti tieto- ja taitoperustan mukaisen osaamisensa erilaisissa sosiaali- ja terveysalan
kehittämis- ja toimintaympäristössä.
Opiskelija osoittaa osaamisensa ja näyttöön perustuvaan tietoon pohjautuvan monialaisen
tietoperustansa osaamisen sosiaali- ja terveysalan digitaalisten palvelujen suunnittelussa,
käyttöönotossa, toteutuksessa sekä arvioinnissa. Opiskelijan osaamista digitaalisten palvelujen
kehittämisessä arvioidaan kriittisen ajattelun, ongelman ratkaisuosaamisen, päätöksen teon
sekä kehittämisosaamisen näkökulmista. Opiskelijan osaamisen arviointi perustuu
koulutuskokonaisuuden ydintavoitealueisiin sekä European Qualifications Framework tason 6
osaamisvaatimuksiin.
Opiskelija tuottaa osaamisen kehittymiseen liittyvää itsearviointia koko opiskeluprosessin ajan
monipuolisesti. Lisäksi opiskelija aktiivisesti hankkii palautetta osaamisensa kehittymisestä
työelämän edustajilta. Opiskelijan ammatillisen osaamisen arviointi suoritetaan koulutuksen
ydintavoitteiden arviointikriteerien mukaisesti koko oppimisprosessin ajan. Opiskelijan
oppimisprosessi tuotetaan verkko-oppimisympäristöön. Arviointi toteutetaan ympäristössä
avoimessa vuoropuhelussa arviointikeskusteluissa opiskelijan, ohjaavan opettajan ja
työelämän kanssa. Osaamisen osoittamisesta tehdään opiskelijalle henkilökohtainen
oppimissuunnitelma (HOPS), jossa opiskelija arvioi osaamistaan ja ammatillista
kehittymistään koko koulutuksensa ajan. HOPS-oppimissuunnitelmassa varmistetaan riittävä
sote-alan erityisosaaminen, kuten eettinen osaaminen, sote tiedonhallinnan osaaminen sekä
sote palveluekosysteemin kokonaisuus.
Koulutus toteutetaan yhteistyössä sosiaali- ja terveysalan erilaisissa toimintaympäristöissä,
järjestöissä ja yrityksissä tai muiden kohderyhmän organisaatioiden kanssa.
Osaamistavoitteiden arvioinnista ja arviointitavoista sovitaan yksilöllisesti kunkin opiskelijan
kohdalla. Opiskelija toteuttaa opiskelunsa järjestävän ammattikorkeakoulun ohjauksessa.
MUUT PUITTEET
6. Koulutuksen rakenne
Monialainen osaaminen sosiaali- ja terveysalan digitalisaation kehittämisessä
erikoistumiskoulutuksen laajuus on 30 opintopistettä, 810 tuntia. Koulutus koostuu
kolmesta eri osaamisalueesta; sähköisten palveluiden, tiedonhallinnan osaaminen,
palvelumuotoilun osaaminen sekä työelämänlähtöinen tutkimus- ja
kehittämistehtävä.
Opintokokonaisuudet:
-. Sosiaali- ja terveydenhuollon sähköiset palvelut ja tiedonhallinta 10 op
- Palvelumuotoilu 5 op
- Vapaavalintaiset sisällöt 5 op
- Työelämälähtöinen kehittämistehtävä 10 op
Monialainen osaaminen sosiaali- ja terveysalan digitalisaation kehittämisessä
erikoistumiskoulutus antaa sosiaali- ja terveydenhuollon tiedonhallinnan ja
palvelumuotoilijan asiantuntijalle EQF tason 6 osaamisen ja valmiudet toimia sosiaalija
terveydenhuollon digitaalisten palvelujen kehittämisen asiantuntijana. Koulutuksen
digitaalisena oppimisympäristönä voidaan hyödyntää valtakunnallisia verkkooppimisympäristöjä.
7. Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen
Aiemmin hankittu osaaminen tunnistetaan ja tunnustetaan Monialainen osaaminen
sosiaali- ja terveysalan digitalisaation kehittämisessä erikoistumiskoulutuksen
toteutuksesta vastaavan ammattikorkeakoulun periaatteiden ja käytäntöjen mukaisesti.
Kun erikoistumiskoulutus järjestetään useamman ammattikorkeakoulun yhteistyönä,
kukin ammattikorkeakoulu ratkaisee aiemmin hankitun osaamisen tunnistamisen ja
tunnustamisen ammattikorkeakoulussa käytössä olevan aikaisemmin hankitun
osaamisen tunnistamismenettelykäytännön (AHOT) ja suoritettavien opintojen
perusteella.
8. Erikoistumiskoulutuksen tavoitteellisesta suoritusajasta
Monialainen osaaminen sosiaali- ja terveysalan digitalisaation kehittämisessä
erikoistumiskoulutuksen laajuus on 30 opintopistettä. Tavoitteellinen opintojen
suoritusaika on yksi lukuvuosi. Opiskelija voi tehdä opinnot myös nopeammin
hyödyntäen henkilökohtaista opetussuunnitelmaa. Monialainen osaaminen sosiaali- ja
terveysalan digitalisaation kehittämisessä erikoistumiskoulutuksen on suunniteltu
käynnistyvän ensimmäisen kerran lukuvuonna 2021-2022.
Tämä edistää oppijan ammatillisen osaamisen kehittymistä.
1) Sosiaali- ja terveydenhuollon sähköisten palveluiden ja tiedonhallinnan osaamisen
asiantuntija. Hän kehittää tässä kokonaisuudessa tiedonhallinnan ja sote digitaalisten
palvelujen käyttöön, kehittämiseen edellytettävää osaamista. 5 x 2op.
Opiskelija valitsee henkilökohtaiseen oppimissuunnitelmaan (HOPS) osaamisprofiiliinsa
sopivia ja täydentäviä opintoja alla olevista opintojaksoista
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2021-2022 | 2022-2023 | Kevät 2022 | Syksy 2022 | 3. / 2022 | 4. / 2022 | 5. / 2022 | 1. / 2022 | 2. / 2022 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
TH00CA19 | Palvelumuotoiluosaaminen | 5 | |||||||||
TH00CA20 | Työelämälähtöinen kehittämistehtävä | 10 | |||||||||
ESODIK22-1001 |
Sosiaali- ja terveydenhuollon sähköisten palveluiden ja tiedonhallinnan osaamisen asiantuntija
(Valitaan opintopisteitä: 10) |
10 | |||||||||
TH00CA11 | Sosiaali- ja terveysalan tiedonhallinnan osaaminen | 2 | |||||||||
TH00CA12 | Tiedolla johtamisosaaminen | 2 | |||||||||
TH00CA13 | Terveyden ja hyvinvoinnin seurantaosaaminen | 2 | |||||||||
TH00CA14 | Asiakaslähtöinen sosiaali- ja terveydenhuollon palveluosaaminen sähköisessä ympäristössä | 2 | |||||||||
TH00CA15 | Eettinen osaaminen | 2 | |||||||||
TH00CA16 | Verkkovuorovaikutus | 2 | |||||||||
TH00CA17 | Verkko-ohjausosaaminen | 2 | |||||||||
TH00CA18 | Sosiaali- ja terveysalan digitalisaatioon liittyvä yhteiskunnallinen osaaminen | 2 | |||||||||
ESODIK22-1002 |
Vapaavalintaiset sisällöt
(Valitaan kaikki) |
5 | |||||||||
TH00CA21 | Vapaavalintaiset sisällöt | 5 | |||||||||
Yhteensä | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) |
---|---|---|
TH00CA19 | Palvelumuotoiluosaaminen | 5 |
TH00CA20 | Työelämälähtöinen kehittämistehtävä | 10 |
ESODIK22-1001 |
Sosiaali- ja terveydenhuollon sähköisten palveluiden ja tiedonhallinnan osaamisen asiantuntija
(Valitaan opintopisteitä: 10) |
10 |
TH00CA11 | Sosiaali- ja terveysalan tiedonhallinnan osaaminen | 2 |
TH00CA12 | Tiedolla johtamisosaaminen | 2 |
TH00CA13 | Terveyden ja hyvinvoinnin seurantaosaaminen | 2 |
TH00CA14 | Asiakaslähtöinen sosiaali- ja terveydenhuollon palveluosaaminen sähköisessä ympäristössä | 2 |
TH00CA15 | Eettinen osaaminen | 2 |
TH00CA16 | Verkkovuorovaikutus | 2 |
TH00CA17 | Verkko-ohjausosaaminen | 2 |
TH00CA18 | Sosiaali- ja terveysalan digitalisaatioon liittyvä yhteiskunnallinen osaaminen | 2 |
ESODIK22-1002 |
Vapaavalintaiset sisällöt
(Valitaan kaikki) |
5 |
TH00CA21 | Vapaavalintaiset sisällöt | 5 |