Siirry suoraan sisältöön

Mielenterveys- ja päihdetyön menetelmätLaajuus (8 op)

Tunnus: TH00BQ86

Laajuus

8 op

Osaamistavoitteet

Osaa käyttää reflektiivistä ja kunnioittavaa toimintatapaa työskennellessään asiakkaiden ja läheisten kanssa.
Tuntee ja osaa omassa toiminnassaan tunnistaa asiakastyön vaikuttavuuteen yhteydessä olevia yleisiä tekijöitä ja eri hoitomuotojen erityisiä tekijöitä.
Osaa käyttää tarpeenmukaisia yksilö-ja ryhmämuotoisia näyttöön perustuvia. mielenterveys- ja päihdetyön työmenetelmiä ja soveltaa niitä eri-ikäisten asiakkaiden ja heidän läheistensä kanssa työskentelyssä.

Sisältö

Reflektiivinen ja kunnioittava toimintatapa
Asiakastyössä vaikuttavat tekijät
Asiakastyössä vaikuttavat näyttöön perustuvat menetelmät
Mielenterveys- ja päihdetyön ihmislähtöiset menetelmät yksilöiden, perheiden ja yhteisöjen kanssa
Toiminta eri ikäisten ja eri vaiheissa oman mielenterveys- ja päihdetilanteensa kanssa olevien henkilöiden auttamisessa.

Ilmoittautumisaika

06.08.2024 - 04.09.2024

Ajoitus

05.09.2024 - 30.05.2025

Opintopistemäärä

8 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Mielenterveys- ja päihdetyön erikoistumiskoulutus
Opettaja
  • Elina Santala
  • Maija-Liisa Aronpää

Tavoitteet

Osaa käyttää reflektiivistä ja kunnioittavaa toimintatapaa työskennellessään asiakkaiden ja läheisten kanssa.
Tuntee ja osaa omassa toiminnassaan tunnistaa asiakastyön vaikuttavuuteen yhteydessä olevia yleisiä tekijöitä ja eri hoitomuotojen erityisiä tekijöitä.
Osaa käyttää tarpeenmukaisia yksilö-ja ryhmämuotoisia näyttöön perustuvia. mielenterveys- ja päihdetyön työmenetelmiä ja soveltaa niitä eri-ikäisten asiakkaiden ja heidän läheistensä kanssa työskentelyssä.

Sisältö

Reflektiivinen ja kunnioittava toimintatapa
Asiakastyössä vaikuttavat tekijät
Asiakastyössä vaikuttavat näyttöön perustuvat menetelmät
Mielenterveys- ja päihdetyön ihmislähtöiset menetelmät yksilöiden, perheiden ja yhteisöjen kanssa
Toiminta eri ikäisten ja eri vaiheissa oman mielenterveys- ja päihdetilanteensa kanssa olevien henkilöiden auttamisessa.

Oppimateriaalit

Hietaharju, P & Nuuttila, M 2016 Käytännön mielenterveystyö. Sanoma Pro OY

Noppari E, Kiiltomäki Aliisa, Pesonen A (2007) Mielenterveystyö perusterveydenhuollossa. Sanoma Pro Oy

Heikkinen-Peltonen, R, Innamaa, M & Virta, M (2014) Mieli ja terveys. Edita Helsinki

Hämäläinen Kaisu, Kanerva Anne, Kuhanen Carita, Schubert Carla, Seuri Tarja (2017) Mielenterveyshoitotyö. SanomaPro. Helsinki.

Partanen Airi, Holmberg Jan, Inkinen Maria, Kurki Marjo, Salo-Chydenius Sisko (2015) Päihdehoitotyö. SanomaPro. Helsinki.

Koski-Jännes A., Riittinen l., Saarnio P. (2008) Kohti muutosta: motivointimenetelmiä päihde- ja käyttäytymisongelmiin (2008) Tammi. Helsinki

Mental Health Promotion Glossary

Opetusmenetelmät

Asiantuntijaluennot, pienryhmätehtävät, simulaatiot, etätehtävät

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1) Kirjoita reflektiopäiväkirjaa tammikuun ja helmikuun lähipäivistä Hyv-Hyl
2) Vaikuttamistehtävä:
Vaikuttamistehtävän käytännön osuuden työstäminen Hyv-Hyl
3) Avoin Dialogi -menetelmän tehtävä Hyv-Hyl
4)Menetelmätehtävä 1 Omat työmentelmät¨0-5
5) menetelmätehtävä 2 Jonkin menetelmän laajempi tarkastelu 0-5

Sisällön jaksotus

Reflektiivinen ja kunnioittava toimintatapa

Asiakastyössä vaikuttavat tekijät

Asiakastyössä vaikuttavat näyttöön perustuvat menetelmät

Mielenterveys- ja päihdetyön ihmislähtöiset menetelmät yksilöiden, perheiden ja yhteisöjen kanssa

Toiminta eri ikäisten ja eri vaiheissa oman mielenterveys- ja päihdetilanteensa kanssa olevien henkilöiden auttamisessa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Menetelmätehtävä Käytä työssä Turun ammattikorkeakoulun kirjallisen työn ohjetta . (0-5)

Muut tehtävät Hyväksytty hylätty
Läsnäolo lähipäivillä

Hylätty (0)

Tehtävä on hylätty, mikäli opiskelija ei pääse T1stä vastaavaan suoritukseen

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

T1-2 opiskelija tietää

mielenterveys- ja päihdetyön työorientaatioita ja työmenetelmiä
tavoitteellisuuden merkityksen asiakas/potilastyössä
asiakkaan/potilaan osallisuuden perusteita
monialaisen ja verkostotyöskentelyn perusteita
mielenterveys- ja päihdetyön palvelujärjestelmän
dialogisen työotteen.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

H3-4 Opiskelija osaa

mielenterveys- ja päihdetyön työorientaatioita ja työmenetelmiä
tavoitteellisuuden merkityksen asiakas/potilastyössä
asiakkaan/potilaan osallisuuden perusteita
monialaisen ja verkostotyöskentelyn perusteita
mielenterveys- ja päihdetyön palvelujärjestelmän
dialogisen työotteen

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

K5 Opiskelija osaa analysoida/soveltaa

mielenterveys- ja päihdetyön työorientaatioita ja työmenetelmiä
tavoitteellisuutta asiakas/potilastyössä
asiakkaan/potilaan osallisuutta mielenterveys ja päihdetyössä
monialaista ja verkostotyöskentelyä asiakas-/potilastyössä
mielenterveys- ja päihdetyön palvelujärjestelmää
dialogista työotetta

Ilmoittautumisaika

02.07.2022 - 31.07.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 31.07.2023

Opintopistemäärä

8 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Mielenterveys- ja päihdetyön erikoistumiskoulutus
Opettaja
  • Elina Santala
Vastuuopettaja

Elina Santala

Ryhmät
  • EMIELES22
    Mielenterveys- ja päihdetyön erikoistumiskoulutus

Tavoitteet

Osaa käyttää reflektiivistä ja kunnioittavaa toimintatapaa työskennellessään asiakkaiden ja läheisten kanssa.
Tuntee ja osaa omassa toiminnassaan tunnistaa asiakastyön vaikuttavuuteen yhteydessä olevia yleisiä tekijöitä ja eri hoitomuotojen erityisiä tekijöitä.
Osaa käyttää tarpeenmukaisia yksilö-ja ryhmämuotoisia näyttöön perustuvia. mielenterveys- ja päihdetyön työmenetelmiä ja soveltaa niitä eri-ikäisten asiakkaiden ja heidän läheistensä kanssa työskentelyssä.

Sisältö

Reflektiivinen ja kunnioittava toimintatapa
Asiakastyössä vaikuttavat tekijät
Asiakastyössä vaikuttavat näyttöön perustuvat menetelmät
Mielenterveys- ja päihdetyön ihmislähtöiset menetelmät yksilöiden, perheiden ja yhteisöjen kanssa
Toiminta eri ikäisten ja eri vaiheissa oman mielenterveys- ja päihdetilanteensa kanssa olevien henkilöiden auttamisessa.

Oppimateriaalit

Hietaharju, P & Nuuttila, M 2016 Käytännön mielenterveystyö. Sanoma Pro OY

Noppari E, Kiiltomäki Aliisa, Pesonen A (2007) Mielenterveystyö perusterveydenhuollossa. Sanoma Pro Oy

Heikkinen-Peltonen, R, Innamaa, M & Virta, M (2014) Mieli ja terveys. Edita Helsinki

Hämäläinen Kaisu, Kanerva Anne, Kuhanen Carita, Schubert Carla, Seuri Tarja (2017) Mielenterveyshoitotyö. SanomaPro. Helsinki.

Partanen Airi, Holmberg Jan, Inkinen Maria, Kurki Marjo, Salo-Chydenius Sisko (2015) Päihdehoitotyö. SanomaPro. Helsinki.

Koski-Jännes A., Riittinen l., Saarnio P. (2008) Kohti muutosta: motivointimenetelmiä päihde- ja käyttäytymisongelmiin (2008) Tammi. Helsinki

Mental Health Promotion Glossary

Opetusmenetelmät

Asiantuntijaluennot, pienryhmätehtävät, simulaatiot, etätehtävät

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1) Kirjoita reflektiopäiväkirjaa tammikuun ja helmikuun lähipäivistä Hyv-Hyl
2) Vaikuttamistehtävä:
Vaikuttamistehtävän käytännön osuuden työstäminen Hyv-Hyl
3) Avoin Dialogi -menetelmän tehtävä Hyv-Hyl
4)Menetelmätehtävä 1 Omat työmentelmät¨0-5
5) menetelmätehtävä 2 Jonkin menetelmän laajempi tarkastelu 0-5

Sisällön jaksotus

Reflektiivinen ja kunnioittava toimintatapa

Asiakastyössä vaikuttavat tekijät

Asiakastyössä vaikuttavat näyttöön perustuvat menetelmät

Mielenterveys- ja päihdetyön ihmislähtöiset menetelmät yksilöiden, perheiden ja yhteisöjen kanssa

Toiminta eri ikäisten ja eri vaiheissa oman mielenterveys- ja päihdetilanteensa kanssa olevien henkilöiden auttamisessa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Menetelmätehtävä Käytä työssä Turun ammattikorkeakoulun kirjallisen työn ohjetta . (0-5)

Muut tehtävät Hyväksytty hylätty
Läsnäolo lähipäivillä

Hylätty (0)

Tehtävä on hylätty, mikäli opiskelija ei pääse T1stä vastaavaan suoritukseen

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

T1-2 opiskelija tietää

mielenterveys- ja päihdetyön työorientaatioita ja työmenetelmiä
tavoitteellisuuden merkityksen asiakas/potilastyössä
asiakkaan/potilaan osallisuuden perusteita
monialaisen ja verkostotyöskentelyn perusteita
mielenterveys- ja päihdetyön palvelujärjestelmän
dialogisen työotteen.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

H3-4 Opiskelija osaa

mielenterveys- ja päihdetyön työorientaatioita ja työmenetelmiä
tavoitteellisuuden merkityksen asiakas/potilastyössä
asiakkaan/potilaan osallisuuden perusteita
monialaisen ja verkostotyöskentelyn perusteita
mielenterveys- ja päihdetyön palvelujärjestelmän
dialogisen työotteen

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

K5 Opiskelija osaa analysoida/soveltaa

mielenterveys- ja päihdetyön työorientaatioita ja työmenetelmiä
tavoitteellisuutta asiakas/potilastyössä
asiakkaan/potilaan osallisuutta mielenterveys ja päihdetyössä
monialaista ja verkostotyöskentelyä asiakas-/potilastyössä
mielenterveys- ja päihdetyön palvelujärjestelmää
dialogista työotetta

Ilmoittautumisaika

02.07.2021 - 31.07.2021

Ajoitus

01.08.2021 - 31.07.2022

Opintopistemäärä

8 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Mielenterveys- ja päihdetyön erikoistumiskoulutus
Opettaja
  • Elina Santala
Ryhmät
  • EMIELES21
    Mielenterveys- ja päihdetyön erikoistumiskoulutus

Tavoitteet

Osaa käyttää reflektiivistä ja kunnioittavaa toimintatapaa työskennellessään asiakkaiden ja läheisten kanssa.
Tuntee ja osaa omassa toiminnassaan tunnistaa asiakastyön vaikuttavuuteen yhteydessä olevia yleisiä tekijöitä ja eri hoitomuotojen erityisiä tekijöitä.
Osaa käyttää tarpeenmukaisia yksilö-ja ryhmämuotoisia näyttöön perustuvia. mielenterveys- ja päihdetyön työmenetelmiä ja soveltaa niitä eri-ikäisten asiakkaiden ja heidän läheistensä kanssa työskentelyssä.

Sisältö

Reflektiivinen ja kunnioittava toimintatapa
Asiakastyössä vaikuttavat tekijät
Asiakastyössä vaikuttavat näyttöön perustuvat menetelmät
Mielenterveys- ja päihdetyön ihmislähtöiset menetelmät yksilöiden, perheiden ja yhteisöjen kanssa
Toiminta eri ikäisten ja eri vaiheissa oman mielenterveys- ja päihdetilanteensa kanssa olevien henkilöiden auttamisessa.

Oppimateriaalit

Hietaharju, P & Nuuttila, M 2016 Käytännön mielenterveystyö. Sanoma Pro OY

Noppari E, Kiiltomäki Aliisa, Pesonen A (2007) Mielenterveystyö perusterveydenhuollossa. Sanoma Pro Oy

Heikkinen-Peltonen, R, Innamaa, M & Virta, M (2014) Mieli ja terveys. Edita Helsinki

Hämäläinen Kaisu, Kanerva Anne, Kuhanen Carita, Schubert Carla, Seuri Tarja (2017) Mielenterveyshoitotyö. SanomaPro. Helsinki.

Partanen Airi, Holmberg Jan, Inkinen Maria, Kurki Marjo, Salo-Chydenius Sisko (2015) Päihdehoitotyö. SanomaPro. Helsinki.

Koski-Jännes A., Riittinen l., Saarnio P. (2008) Kohti muutosta: motivointimenetelmiä päihde- ja käyttäytymisongelmiin (2008) Tammi. Helsinki

Mental Health Promotion Glossary

Opetusmenetelmät

Asiantuntijaluennot, pienryhmätehtävät, simulaatiot, etätehtävät

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1) Kirjoita reflektiopäiväkirjaa tammikuun ja helmikuun lähipäivistä Hyv-Hyl
2) Vaikuttamistehtävä:
Vaikuttamistehtävän käytännön osuuden työstäminen Hyv-Hyl
3) Avoin Dialogi -menetelmän tehtävä Hyv-Hyl
4)Menetelmätehtävä 1 Omat työmentelmät¨0-5
5) menetelmätehtävä 2 Jonkin menetelmän laajempi tarkastelu 0-5

Sisällön jaksotus

Reflektiivinen ja kunnioittava toimintatapa

Asiakastyössä vaikuttavat tekijät

Asiakastyössä vaikuttavat näyttöön perustuvat menetelmät

Mielenterveys- ja päihdetyön ihmislähtöiset menetelmät yksilöiden, perheiden ja yhteisöjen kanssa

Toiminta eri ikäisten ja eri vaiheissa oman mielenterveys- ja päihdetilanteensa kanssa olevien henkilöiden auttamisessa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Menetelmätehtävä Käytä työssä Turun ammattikorkeakoulun kirjallisen työn ohjetta . (0-5)

Muut tehtävät Hyväksytty hylätty
Läsnäolo lähipäivillä

Hylätty (0)

Tehtävä on hylätty, mikäli opiskelija ei pääse T1stä vastaavaan suoritukseen

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

T1-2 opiskelija tietää

mielenterveys- ja päihdetyön työorientaatioita ja työmenetelmiä
tavoitteellisuuden merkityksen asiakas/potilastyössä
asiakkaan/potilaan osallisuuden perusteita
monialaisen ja verkostotyöskentelyn perusteita
mielenterveys- ja päihdetyön palvelujärjestelmän
dialogisen työotteen.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

H3-4 Opiskelija osaa

mielenterveys- ja päihdetyön työorientaatioita ja työmenetelmiä
tavoitteellisuuden merkityksen asiakas/potilastyössä
asiakkaan/potilaan osallisuuden perusteita
monialaisen ja verkostotyöskentelyn perusteita
mielenterveys- ja päihdetyön palvelujärjestelmän
dialogisen työotteen

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

K5 Opiskelija osaa analysoida/soveltaa

mielenterveys- ja päihdetyön työorientaatioita ja työmenetelmiä
tavoitteellisuutta asiakas/potilastyössä
asiakkaan/potilaan osallisuutta mielenterveys ja päihdetyössä
monialaista ja verkostotyöskentelyä asiakas-/potilastyössä
mielenterveys- ja päihdetyön palvelujärjestelmää
dialogista työotetta