Siirry suoraan sisältöön

Synnytyksen jälkeinen kätilötyö ja vastasyntyneen hoitotyöLaajuus (5 op)

Tunnus: TH00BY32

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Synnytyksen jälkeinen kätilötyö ja vastasyntyneen hoitotyö 5 op KSYJÄ

Tavoitteet

Opiskelija:
· Osaa itsenäisesti hoitaa synnyttänyttä naista ja perhettä
· Osaa ennakoida ja tunnistaa synnyttäneen naisen, vastasyntyneen ja perheen voinnissa tapahtuvia muutoksia
· Osaa ohjata synnyttänyttä äitiä ja perhettä terveyttä edistävästi ja perhekeskeisesti
· Osaa vastasyntyneen hoitoprosessin
· Osaa ehkäistä, tunnistaa ja puuttua ajoissa vastasyntyneen voinnin muutoksiin
· Ymmärtää varhaisen vuorovaikutuksen ja sen tukemisen merkityksen osana lapsivuodeaikaa
· Osaa toimia vanhemmuutta ja varhaista vuorovaikutusta tukevasti
· Osaa havainnoida varhaisen vuorovaikutuksen ongelmia
· Osaa suorittaa säännöllisen synnytyksen jälkitarkastuksen
· Tietää yleisimmät peri- ja neonatologiset sairaudet ja ongelmat
· Osaa tarkkailla ja hoitaa vastasyntynyttä, vastasyntyneen vointia ja henkeä uhkaavissa tilanteissa moniammatillisen tiimin jäsenenä

Sisältö

Sisältö
• Synnyttäneen naisen, vastasyntyneen ja perheen seuranta, ohjaus ja arviointi
• Synnyttäneen naisen ja perheen voinnin seuranta-, hoito- ja arviointimenetelmät
• Alateitse ja keisarileikkauksella synnyttäneen naisen ja perheen hoito
• Synnytyksen jälkeiset komplikaatiot
• Synnytyksen jälkeisen psyykkisen hyvinvoinnin seuranta
• Moniammatillinen toiminta ja jatkohoitoon ohjaaminen
• Imetysohjaus
• Synnytyksen jälkeisen terveysneuvonnan sisällöt
• Synnytyksen jälkeinen palautuminen
• Synnytyskeskustelu
• Perhesuunnittelu ja synnytyksen jälkeinen ehkäisy
• Vastasyntyneen voinnin seurantamenetelmät
Varhaisen vuorovaikutuksen ja vanhemmuuden tukeminen
• Varhainen vuorovaikutuksen teoreettinen perusta
• Varhaisen vuorovaikutuksen havainnointi
• Varhaisen vuorovaikutuksen ja vanhemmuuden tukemisen menetelmät kätilötyössä
Synnytyksen jälkitarkastus
• Palautuminen synnytyksestä ja gynekologinen status
• Synnytyskeskustelu
• Perhesuunnittelu
• Vanhempainetuudet jälkitarkastuksessa
• Imetyksen sujuminen ja mahdolliset ongelmat imetyksessä
Tehostettua hoitoa vaativan vastasyntyneen hoitotyö
• Yleisimmät peri- ja neonatologiset sairaudet ja ongelmat
• Toiminta vastasyntyneen voinnin muuttuessa
• Vastasyntyneen elvytys

Ilmoittautumisaika

02.07.2024 - 02.09.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 30.10.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Kätilökoulutus
Opettaja
  • Hanna Koivikko
  • Tiina Murto
  • Satu Halonen
Ajoitusryhmät
  • Pienryhmä 1 (Koko: 15. Avoin AMK: 0.)
  • Pienryhmä 2 (Koko: 15. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • PKÄTIS21
    Kätilö (AMK), päivätoteutus
Pienryhmät
  • Pienryhmä 1
  • Pienryhmä 2

Tavoitteet

Synnytyksen jälkeinen kätilötyö ja vastasyntyneen hoitotyö 5 op KSYJÄ

Tavoitteet

Opiskelija:
· Osaa itsenäisesti hoitaa synnyttänyttä naista ja perhettä
· Osaa ennakoida ja tunnistaa synnyttäneen naisen, vastasyntyneen ja perheen voinnissa tapahtuvia muutoksia
· Osaa ohjata synnyttänyttä äitiä ja perhettä terveyttä edistävästi ja perhekeskeisesti
· Osaa vastasyntyneen hoitoprosessin
· Osaa ehkäistä, tunnistaa ja puuttua ajoissa vastasyntyneen voinnin muutoksiin
· Ymmärtää varhaisen vuorovaikutuksen ja sen tukemisen merkityksen osana lapsivuodeaikaa
· Osaa toimia vanhemmuutta ja varhaista vuorovaikutusta tukevasti
· Osaa havainnoida varhaisen vuorovaikutuksen ongelmia
· Osaa suorittaa säännöllisen synnytyksen jälkitarkastuksen
· Tietää yleisimmät peri- ja neonatologiset sairaudet ja ongelmat
· Osaa tarkkailla ja hoitaa vastasyntynyttä, vastasyntyneen vointia ja henkeä uhkaavissa tilanteissa moniammatillisen tiimin jäsenenä

Sisältö

Sisältö
• Synnyttäneen naisen, vastasyntyneen ja perheen seuranta, ohjaus ja arviointi
• Synnyttäneen naisen ja perheen voinnin seuranta-, hoito- ja arviointimenetelmät
• Alateitse ja keisarileikkauksella synnyttäneen naisen ja perheen hoito
• Synnytyksen jälkeiset komplikaatiot
• Synnytyksen jälkeisen psyykkisen hyvinvoinnin seuranta
• Moniammatillinen toiminta ja jatkohoitoon ohjaaminen
• Imetysohjaus
• Synnytyksen jälkeisen terveysneuvonnan sisällöt
• Synnytyksen jälkeinen palautuminen
• Synnytyskeskustelu
• Perhesuunnittelu ja synnytyksen jälkeinen ehkäisy
• Vastasyntyneen voinnin seurantamenetelmät
Varhaisen vuorovaikutuksen ja vanhemmuuden tukeminen
• Varhainen vuorovaikutuksen teoreettinen perusta
• Varhaisen vuorovaikutuksen havainnointi
• Varhaisen vuorovaikutuksen ja vanhemmuuden tukemisen menetelmät kätilötyössä
Synnytyksen jälkitarkastus
• Palautuminen synnytyksestä ja gynekologinen status
• Synnytyskeskustelu
• Perhesuunnittelu
• Vanhempainetuudet jälkitarkastuksessa
• Imetyksen sujuminen ja mahdolliset ongelmat imetyksessä
Tehostettua hoitoa vaativan vastasyntyneen hoitotyö
• Yleisimmät peri- ja neonatologiset sairaudet ja ongelmat
• Toiminta vastasyntyneen voinnin muuttuessa
• Vastasyntyneen elvytys

Oppimateriaalit

Kätilötyö - Raskaus, synnytys ja lapsivuodeaika 2015 (tai uudempi) . Toimittaneet Paananen, Pietiläinen, Raussi-Lehto & Äimälä. Edita. s. 289- 350, 523- 524, 587-606
Maila Deufel ja Elisabet Montonen 2016. Lapsivuodeaika. Duodecim.
(Tentti)

Suositeltavaa:

THL Seksuaali- ja lisääntymisterveyden tilastot https://www.thl.fi/fi/tilastot/tilastot-aiheittain/seksuaali-ja-lisaantymisterveys/synnyttajat-synnytykset-ja-vastasyntyneet

Maila Deufel; Onnistunut Imetys. 2010 tai uudempi painos.

Viisaat valinnat http://viva.tamk.fi/

Naistalo: https://www.terveyskyla.fi/naistalo/raskaus-ja-synnytys

Ensi- ja turvakotien liitto: https://ensijaturvakotienliitto.fi/

Sateenkaariperheet http://sateenkaariperheet.fi/

Käpy ry https://kapy.fi/

ÄIMÄ ry https://aima.fi/

Opetusmenetelmät

- Teoriaopinnot joihin opiskelija valmistautuu oppimistehtäviin perehtyen (erillisen ohjeen mukaan: aihepiiri ja/ tai oppimista ohjaavat kysymykset)
-Simulaatiot

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Käänteinen oppiminen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

-Teoriaopintojen aihepiiriin perehtyminen ja valmistavat oppimistehtävät
-Lähiopetus
-Tenttiin valmistautuminen
-Yht. 135t

Sisällön jaksotus

vk 36-45

Vk 36 Opintojakson info: Tiina Murto & Hanna Koivikko
Imetysohjauskoulutuksen info vkolla 39/ Satu Halonen

Teoriaopinnot:
Synnyttäneen naisen ja perheen synnytyksen jälkeinen seuranta ja hoito normaalin synnytyksen jälkeen

Terveen vastasyntyneen seuranta

Synnyttäneen äidin ja perheen kotiuttaminen sairaalasta

LYSY ja Perhehotelli

Epäsäännöllinen lapsivuodeaika

Lääkäreiden ja muiden luennot:
Neonatologin luennot 6 h ja vastasyntyneen elvytyssimulaatiot 3h+ 3h.

Synnytyksen jälkitarkastus luento 2h + pienryhmäharjoitukset 2h+2h /obstetrikko


Vko 45 Tentti 3h

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson yleiset arviointikriteerit on kuvattu tässä toteutussuunnitelmassa. Tarkemmat tehtävien, tentin ja simulaatioiden arviointikriteerit on kuvattu Itsissä.

Tentti vkolla 45. Arviointi H-5. Hyväksytty suoritus edellyttää, että 50 % maksimipistemäärästä täyttyy.
Opintojakson arvosana määräytyy tentin perusteella ja opintojakson tehtävät ja simulaatiot tulee olla hyväksytysti suoritettu.

Synnytyksen jälkeinen aika -simulaatiot (3 kpl) hyväksytty/hylätty (100 % läsnäolo)
Synnytyksen jälkitarkastussimulaatio hyväksytty/ hylätty. (100 % läsnäolo)
Vastasyntyneen elvytyssimulaatio hyväksytty/ hylätty (100 % läsnäolo)

Hylätty (0)

TIEDOT:
Ei osoita riittävää tietämystä Synnytyksen jälkeisen kätilötyön ja vastasyntyneen hoitotyön opintojakson peruskäsitteistä ja tavoitteista.
Ei osaa perustella eikä arvioida omia näkemyksiään ja ratkaisujaan. Ei hyödynnä tieteellistä tietoa.

TAIDOT:
Jättää annetut tehtävät tekemättä.
Ei tunne keskeisiä synnytyksen jälkeisen kätilötyön ja vastasyntyneen hoitotyön toimintatapoja eikä osaa perustella valintojaan.
Esittää synnytyksen jälkeisen kätilötyön ja vastasyntyneen hoitotyön ongelmiin virheellisiä ratkaisuja.

ASENTEET:
Ei vastaanota eikä anna palautetta.
Ei reflektoi eikä tunnista kehittämiskohteitaan.
Ei tunnista alan arvoja eikä eettisiä periaatteita.
Ei ota vastuuta omasta osuudestaan ryhmän työskentelyssä.
Käyttäytyy epäammatillisesti.
Ei tunnista oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen tai hyvinvoinnin edistämiseen synnytyksen jälkeisessä kätilötyössä ja vastasyntyneen hoitotyössä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

TIEDOT:
Osaa tunnistaa, nimetä ja määritellä yksittäisiä Synnytyksen jälkeisen kätilötyön ja vastasyntyneen hoitotyön opintojaksoon liittyvää peruskäsitteitä.
Hyödyntää synnytyksen jälkeisen kätilötyön ja vastasyntyneen hoitotyön ammatillista tietoa.

TAIDOT:
Suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna.
Tuntee erilaisia synnytyksen jälkeisen kätilötyön ja vastasyntyneen hoitotyön toimintatapoja, muttei osaa perustella toimintaansa tai soveltaa oppimaansa tilanteen mukaan.

ASENTEET:
Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta valikoivasti.
Tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan.
Tunnistaa omalle alalle tärkeitä arvoja ja eettisiä periaatteita.
Ottaa vastuuta vain omasta osuudestaan ryhmätyöskentelyssä
Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa.
Tunnistaa, mikä on ammatillista käyttäytymistä.
Tunnistaa rajallisesti oman toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin synnytyksen jälkeisessä kätilötyössä ja vastasyntyneen hoitotyössä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

TIEDOT:
Osaa selittää ja vertailla Synnytyksen jälkeisen kätilötyön ja vastasyntyneen hoitotyön opintojaksoon liittyvien käsitteiden välisiä suhteita.
Hyödyntää synnytyksen jälkeiseen kätilötyöhön ja vastasyntyneen hoitotyöhön liittyvän ammatillisen tiedon lisäksi jonkin verran tieteellistä tietoa.

TAIDOT:
Osaa itsenäisesti valita synnytyksen jälkeisen kätilötyön ja vastasyntyneen hoitotyön eri vaihtoehdoista sopivimman toimintatavan ja osaa perustella valintansa.
Osaa soveltaa, laatia suunnitelmia ja rajata tehtäviä. Ratkaisee synnytyksen jälkeisen kätilötyön ja vastasyntyneen hoitotyön ongelmia.

ASENTEET:
Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.
Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että perheen, vastasyntyneen ja heidän lähiyhteisönsä näkökulmasta.
On omaksunut alan arvot ja eettiset periaatteet sekä toimii ohjeiden mukaan.
Osaa toimia vastuullisesti ja osallistuu vuorovaikutus- ja ryhmätyötaitojensa kehittämiseen.
Käyttäytyy ammatillisesti.
Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin synnytyksen jälkeisessä kätilötyössä ja vastasyntyneen hoitotyössä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

TIEDOT:
Ymmärtää synnytyksen jälkeisen kätilötyön ja vastasyntyneen hoitotyön opintojakson laaja-alaisena kokonaisuutena ja ymmärtää asioiden välisiä syyseuraussuhteita.
Osaa analysoida, soveltaa ja yhdistää tietojaan synnytyksen jälkeisen kätilötyön ja vastasyntyneen hoitotyön ammatilliseen kontekstiin.
Osaa perustella toimintansa synnytyksen jälkeisen kätilötyössä ja vastasyntyneen hoitotyössä tieteellisen tiedon avulla.

TAIDOT:
Osaa etsiä ja arvioida erilaisia synnytyksen jälkeisen kätilötyön ja vastasyntyneen hoitotyön toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja.
Osaa perustella synnytyksen jälkeisen kätilötyön ja vastasyntyneen hoitotyön valintojaan ja kokeilee tai ehdottaa uudenlaisia toimintatapoja.
Osaa yhdistellä ratkaisutapoja luovasti tai osaa erinomaisesti perustella ja soveltaa toimintamallejaan synnytyksen jälkeiseen kätilötyöhön ja vastasyntyneen hoitotyöhön.

ASENTEET:
Käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä. Muuttaa palautteen perusteella toimintaansa.
Osaa reflektoida aktiivisesti omaa osaamistaan ja yhteisön toimintamallia synnytyksen jälkeisessä kätilötyössä ja vastasyntyneen hoitotyössä sekä huomioi perheen, vastasyntyneen, heidän lähiyhteisönsä ja maailmanlaajuisen näkökulman.
Osaa joustavasti soveltaa alan eettisiä periaatteita erilaisissa arvoristiriitatilanteissa.
Toimii yhteistyössä vastuullisesti, sitoutuneesti ja rakentavasti. Kehittää omaa ja ryhmän vuorovaikutusta, yhteisön ja oman alan vaatimukset sekä tarpeet huomioon ottaen.
Käyttäytyy ammatillisesti ja osaa ohjata muita ammatilliseen käyttäytymiseen.
Ymmärtää toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvoinnin edistämiseen synnytyksen jälkeisessä kätilötyössä ja vastasyntyneen hoitotyössä.. Osaa toimia myös näitä ennakoiden.

Ilmoittautumisaika

02.12.2023 - 15.02.2024

Ajoitus

18.03.2024 - 26.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Ensihoito, terveydenhoito ja kätilötyö

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 30

Koulutus
  • Kätilökoulutus
Opettaja
  • Hanna Koivikko
  • Tiina Murto
  • Satu Halonen
Ajoitusryhmät
  • Pienryhmä 1 (Koko: 10. Avoin AMK: 0.)
  • Pienryhmä 2 (Koko: 10. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • AVOKATIK24
    Kätilö, avoin amk, erillishaku, Turku, K24
Pienryhmät
  • Pienryhmä 1
  • Pienryhmä 2

Tavoitteet

Synnytyksen jälkeinen kätilötyö ja vastasyntyneen hoitotyö 5 op KSYJÄ

Tavoitteet

Opiskelija:
· Osaa itsenäisesti hoitaa synnyttänyttä naista ja perhettä
· Osaa ennakoida ja tunnistaa synnyttäneen naisen, vastasyntyneen ja perheen voinnissa tapahtuvia muutoksia
· Osaa ohjata synnyttänyttä äitiä ja perhettä terveyttä edistävästi ja perhekeskeisesti
· Osaa vastasyntyneen hoitoprosessin
· Osaa ehkäistä, tunnistaa ja puuttua ajoissa vastasyntyneen voinnin muutoksiin
· Ymmärtää varhaisen vuorovaikutuksen ja sen tukemisen merkityksen osana lapsivuodeaikaa
· Osaa toimia vanhemmuutta ja varhaista vuorovaikutusta tukevasti
· Osaa havainnoida varhaisen vuorovaikutuksen ongelmia
· Osaa suorittaa säännöllisen synnytyksen jälkitarkastuksen
· Tietää yleisimmät peri- ja neonatologiset sairaudet ja ongelmat
· Osaa tarkkailla ja hoitaa vastasyntynyttä, vastasyntyneen vointia ja henkeä uhkaavissa tilanteissa moniammatillisen tiimin jäsenenä

Sisältö

Sisältö
• Synnyttäneen naisen, vastasyntyneen ja perheen seuranta, ohjaus ja arviointi
• Synnyttäneen naisen ja perheen voinnin seuranta-, hoito- ja arviointimenetelmät
• Alateitse ja keisarileikkauksella synnyttäneen naisen ja perheen hoito
• Synnytyksen jälkeiset komplikaatiot
• Synnytyksen jälkeisen psyykkisen hyvinvoinnin seuranta
• Moniammatillinen toiminta ja jatkohoitoon ohjaaminen
• Imetysohjaus
• Synnytyksen jälkeisen terveysneuvonnan sisällöt
• Synnytyksen jälkeinen palautuminen
• Synnytyskeskustelu
• Perhesuunnittelu ja synnytyksen jälkeinen ehkäisy
• Vastasyntyneen voinnin seurantamenetelmät
Varhaisen vuorovaikutuksen ja vanhemmuuden tukeminen
• Varhainen vuorovaikutuksen teoreettinen perusta
• Varhaisen vuorovaikutuksen havainnointi
• Varhaisen vuorovaikutuksen ja vanhemmuuden tukemisen menetelmät kätilötyössä
Synnytyksen jälkitarkastus
• Palautuminen synnytyksestä ja gynekologinen status
• Synnytyskeskustelu
• Perhesuunnittelu
• Vanhempainetuudet jälkitarkastuksessa
• Imetyksen sujuminen ja mahdolliset ongelmat imetyksessä
Tehostettua hoitoa vaativan vastasyntyneen hoitotyö
• Yleisimmät peri- ja neonatologiset sairaudet ja ongelmat
• Toiminta vastasyntyneen voinnin muuttuessa
• Vastasyntyneen elvytys

Oppimateriaalit

Kätilötyö - Raskaus, synnytys ja lapsivuodeaika 2015 (tai uudempi) . Toimittaneet Paananen, Pietiläinen, Raussi-Lehto & Äimälä. Edita. s. 289- 350, 523- 524, 587-606
Maila Deufel ja Elisabet Montonen 2016. Lapsivuodeaika. Duodecim.
(Tentti)

Suositeltavaa:

THL Seksuaali- ja lisääntymisterveyden tilastot https://www.thl.fi/fi/tilastot/tilastot-aiheittain/seksuaali-ja-lisaantymisterveys/synnyttajat-synnytykset-ja-vastasyntyneet

Maila Deufel ja IMETYS
Viisaat valinnat http://viva.tamk.fi/

Naistalo: https://www.terveyskyla.fi/naistalo/raskaus-ja-synnytys

Ensi- ja turvakotien liitto: https://ensijaturvakotienliitto.fi/

Sateenkaariperheet http://sateenkaariperheet.fi/

Käpy ry https://kapy.fi/

ÄIMÄ ry https://aima.fi/

Opetusmenetelmät

- Teoriaopinnot joihin opiskelija valmistautuu oppimistehtäviin perehtyen (erillisen ohjeen mukaan: aihepiiri ja/ tai oppimista ohjaavat kysymykset)
-Simulaatio (neonatologia)

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Käänteinen oppiminen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

-Teoriaopintojen aihepiiriin perehtyminen ja valmistavat oppimistehtävät
-Lähiopetus
-Tenttiin valmistautuminen
-Yht. 135t

Sisällön jaksotus

Tapaamiset keskiviikkoisin ja /tai torstaisin.
Toteutuu vk12-21 . Muutokset mahdollisia

Vk 12 Opintojakson info Tiina Murto & Hanna Koivikko
Imetysohjauskoulutuksen info vkolla 16/ Satu Halonen

Teoriaopinnot:
Synnyttäneen naisen ja perheen synnytyksen jälkeinen seuranta ja hoito normaalin synnytyksen jälkeen

Terveen vastasyntyneen seuranta

Synnyttäneen äidin ja perheen kotiuttaminen sairaalasta

LYSY ja Perhehotelli

Epäsäännöllinen lapsivuodeaika

Lääkäreiden ja muiden luennot:
Neonatologin luennot 6 h ja vastasyntyneen elvytyssimulaatiot 3h+ 3h.

Synnytyksen jälkitarkastus luento 2h + pienryhmäharjoitukset 2h+2h /obstetrikko


Raskauden ehkäisy synnytyksen jälkeen/ Bayer?


Vko 21 Paritentti - materiaalitentti (3h) Etä.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Etämateriaalitentti Itsissä auki vkon 21. Opiskelijaryhmä muodostaa ryhmär erillisen ohjeen mukaan. Arviointi0-5.

Synnytyksen jälkitarkastussimulaatio hyväksytty/ hylätty. (100 % läsnäolo)
Vastasyntyneen elvytyssimulaatio hyväksytty/ hylätty (100 % läsnäolo)

Ilmoittautumisaika

02.12.2022 - 27.01.2023

Ajoitus

01.01.2023 - 30.06.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 20

Koulutus
  • Kätilökoulutus
Opettaja
  • Hanna Koivikko
  • Tiina Murto
  • Marjatta Häsänen
  • Satu Halonen
Ryhmät
  • AVOKÄTIK23
    Kätilö, avoin amk, erillishaku, Turku, K23

Tavoitteet

Synnytyksen jälkeinen kätilötyö ja vastasyntyneen hoitotyö 5 op KSYJÄ

Tavoitteet

Opiskelija:
· Osaa itsenäisesti hoitaa synnyttänyttä naista ja perhettä
· Osaa ennakoida ja tunnistaa synnyttäneen naisen, vastasyntyneen ja perheen voinnissa tapahtuvia muutoksia
· Osaa ohjata synnyttänyttä äitiä ja perhettä terveyttä edistävästi ja perhekeskeisesti
· Osaa vastasyntyneen hoitoprosessin
· Osaa ehkäistä, tunnistaa ja puuttua ajoissa vastasyntyneen voinnin muutoksiin
· Ymmärtää varhaisen vuorovaikutuksen ja sen tukemisen merkityksen osana lapsivuodeaikaa
· Osaa toimia vanhemmuutta ja varhaista vuorovaikutusta tukevasti
· Osaa havainnoida varhaisen vuorovaikutuksen ongelmia
· Osaa suorittaa säännöllisen synnytyksen jälkitarkastuksen
· Tietää yleisimmät peri- ja neonatologiset sairaudet ja ongelmat
· Osaa tarkkailla ja hoitaa vastasyntynyttä, vastasyntyneen vointia ja henkeä uhkaavissa tilanteissa moniammatillisen tiimin jäsenenä

Sisältö

Sisältö
• Synnyttäneen naisen, vastasyntyneen ja perheen seuranta, ohjaus ja arviointi
• Synnyttäneen naisen ja perheen voinnin seuranta-, hoito- ja arviointimenetelmät
• Alateitse ja keisarileikkauksella synnyttäneen naisen ja perheen hoito
• Synnytyksen jälkeiset komplikaatiot
• Synnytyksen jälkeisen psyykkisen hyvinvoinnin seuranta
• Moniammatillinen toiminta ja jatkohoitoon ohjaaminen
• Imetysohjaus
• Synnytyksen jälkeisen terveysneuvonnan sisällöt
• Synnytyksen jälkeinen palautuminen
• Synnytyskeskustelu
• Perhesuunnittelu ja synnytyksen jälkeinen ehkäisy
• Vastasyntyneen voinnin seurantamenetelmät
Varhaisen vuorovaikutuksen ja vanhemmuuden tukeminen
• Varhainen vuorovaikutuksen teoreettinen perusta
• Varhaisen vuorovaikutuksen havainnointi
• Varhaisen vuorovaikutuksen ja vanhemmuuden tukemisen menetelmät kätilötyössä
Synnytyksen jälkitarkastus
• Palautuminen synnytyksestä ja gynekologinen status
• Synnytyskeskustelu
• Perhesuunnittelu
• Vanhempainetuudet jälkitarkastuksessa
• Imetyksen sujuminen ja mahdolliset ongelmat imetyksessä
Tehostettua hoitoa vaativan vastasyntyneen hoitotyö
• Yleisimmät peri- ja neonatologiset sairaudet ja ongelmat
• Toiminta vastasyntyneen voinnin muuttuessa
• Vastasyntyneen elvytys

Oppimateriaalit

Kätilötyö - Raskaus, synnytys ja lapsivuodeaika 2021 . Toimittaneet Harvala, Pietiläinen, Raussi-Lehto & Äimälä. Edita. s. 289- 350, 523- 524, 587-606
Maila Deufel ja Elisabet Montonen 2016. Lapsivuodeaika. Duodecim.
(Tentti)

Suositeltavaa:

THL Seksuaali- ja lisääntymisterveyden tilastot https://www.thl.fi/fi/tilastot/tilastot-aiheittain/seksuaali-ja-lisaantymisterveys/synnyttajat-synnytykset-ja-vastasyntyneet

Maila Deufel ja IMETYS
Viisaat valinnat http://viva.tamk.fi/

Naistalo: https://www.terveyskyla.fi/naistalo/raskaus-ja-synnytys

Ensi- ja turvakotien liitto: https://ensijaturvakotienliitto.fi/

Sateenkaariperheet http://sateenkaariperheet.fi/

Käpy ry https://kapy.fi/

ÄIMÄ ry https://aima.fi/

Hotus-hoitosuositus: Raskaana olevat ja synnyttäneet terveydenhuollossa: liikunnan perustelut ja liikuntaan ohjaaminen 2022 :https://www.hotus.fi/hotus-hoitosuositus-raskaana-olevat-ja-synnyttaneet-terveydenhuollossa-liikunnan-perustelut-ja-liikuntaan-ohjaaminen/?preview=true

Opetusmenetelmät

- Oppimistapaamiset, joihin opiskelija valmistautuu oppimistehtäviin perehtyen (erillisen ohjeen mukaan: aihepiiri ja/ tai oppimista ohjaavat kysymykset)
-Simulaatio (neonatologia)

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Käänteinen oppiminen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

-Oppimistapaamisten aihepiiriin perehtyminen ja valmistavat oppimistehtävät
-Lähi -ja etäopetus
-Tenttiin valmistautuminen
-Yht. 135t

Sisällön jaksotus

SYJÄ-opintojakson lähi- ja etäopetus. Tapaamiset maananataisin ja/tai perjantaisin
Toteutuu vk 17-21. Muutokset mahdollisia

Opintojakson info (2 h): Tiina Murto & Marjatta Häsänen
Imetysohjauskoulutuksen info, Satu Halonen

Oppimistapaaminen 1(2h)
Synnyttäneen naisen ja perheen synnytyksen jälkeinen seuranta ja hoito normaalin synnytyksen jälkeen Lähiopetus/Etäteams (Tiina Murto tai )Marjatta Häsänen

Oppimistapaaminen 2 (3h):
Terveen vastasyntyneen seuranta (3h) Tiina Murto (tai Marjatta Häsänen)

Oppimistapaaminen 3 (3h) :
Synnyttäneen äidin ja perheen kotiuttaminen sairaalasta Lähiopetus/ EtäTeams : Marjatta Häsänen (tai Tiina Murto)

Neonatologin luennot 6 h ja vastasyntyneen elvytyssimulaatiot 3h+ 3h.

Synnytyksen jälkitarkastus 6 h (Vk etäluento ja vk harjoitukset lähiopetus).

Oppimistapaaminen 4 Synnyttäneen perheen kotituminen, LYSY ja Perhehotelli () EtäTeams/ Lähiopetus: Tiina Murto tai Marjatta Häsänen

Raskauden ehkäisy synnytyksen jälkeen/ Bayerin edustajan puheenvuoro


Paritentti - materiaalitentti (3h) Etä. Marjatta Häsänen ja Tiina Murto

3 kpl simulaatioita integroitu toteutukseen.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Etämateriaalitentti Itsissä. Arviointi 0-5.

Synnytyksen jälkitarkastussimulaatio hyväksytty/ hylätty. (100 % läsnäolo)
Vastasyntyneen elvytyssimulaatio hyväksytty/ hylätty (100 % läsnäolo)

Ilmoittautumisaika

02.12.2021 - 01.05.2022

Ajoitus

25.04.2022 - 27.05.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 20

Koulutus
  • Kätilökoulutus
Opettaja
  • Tiina Murto
  • Marjatta Häsänen
  • Satu Halonen
Ryhmät
  • AVOKÄTIK22
    Kätilö, avoin amk, erillishaku, Turku, K22

Tavoitteet

Synnytyksen jälkeinen kätilötyö ja vastasyntyneen hoitotyö 5 op KSYJÄ

Tavoitteet

Opiskelija:
· Osaa itsenäisesti hoitaa synnyttänyttä naista ja perhettä
· Osaa ennakoida ja tunnistaa synnyttäneen naisen, vastasyntyneen ja perheen voinnissa tapahtuvia muutoksia
· Osaa ohjata synnyttänyttä äitiä ja perhettä terveyttä edistävästi ja perhekeskeisesti
· Osaa vastasyntyneen hoitoprosessin
· Osaa ehkäistä, tunnistaa ja puuttua ajoissa vastasyntyneen voinnin muutoksiin
· Ymmärtää varhaisen vuorovaikutuksen ja sen tukemisen merkityksen osana lapsivuodeaikaa
· Osaa toimia vanhemmuutta ja varhaista vuorovaikutusta tukevasti
· Osaa havainnoida varhaisen vuorovaikutuksen ongelmia
· Osaa suorittaa säännöllisen synnytyksen jälkitarkastuksen
· Tietää yleisimmät peri- ja neonatologiset sairaudet ja ongelmat
· Osaa tarkkailla ja hoitaa vastasyntynyttä, vastasyntyneen vointia ja henkeä uhkaavissa tilanteissa moniammatillisen tiimin jäsenenä

Sisältö

Sisältö
• Synnyttäneen naisen, vastasyntyneen ja perheen seuranta, ohjaus ja arviointi
• Synnyttäneen naisen ja perheen voinnin seuranta-, hoito- ja arviointimenetelmät
• Alateitse ja keisarileikkauksella synnyttäneen naisen ja perheen hoito
• Synnytyksen jälkeiset komplikaatiot
• Synnytyksen jälkeisen psyykkisen hyvinvoinnin seuranta
• Moniammatillinen toiminta ja jatkohoitoon ohjaaminen
• Imetysohjaus
• Synnytyksen jälkeisen terveysneuvonnan sisällöt
• Synnytyksen jälkeinen palautuminen
• Synnytyskeskustelu
• Perhesuunnittelu ja synnytyksen jälkeinen ehkäisy
• Vastasyntyneen voinnin seurantamenetelmät
Varhaisen vuorovaikutuksen ja vanhemmuuden tukeminen
• Varhainen vuorovaikutuksen teoreettinen perusta
• Varhaisen vuorovaikutuksen havainnointi
• Varhaisen vuorovaikutuksen ja vanhemmuuden tukemisen menetelmät kätilötyössä
Synnytyksen jälkitarkastus
• Palautuminen synnytyksestä ja gynekologinen status
• Synnytyskeskustelu
• Perhesuunnittelu
• Vanhempainetuudet jälkitarkastuksessa
• Imetyksen sujuminen ja mahdolliset ongelmat imetyksessä
Tehostettua hoitoa vaativan vastasyntyneen hoitotyö
• Yleisimmät peri- ja neonatologiset sairaudet ja ongelmat
• Toiminta vastasyntyneen voinnin muuttuessa
• Vastasyntyneen elvytys

Oppimateriaalit

Kätilötyö - Raskaus, synnytys ja lapsivuodeaika 2015 (tai uudempi) . Toimittaneet Paananen, Pietiläinen, Raussi-Lehto & Äimälä. Edita. s. 289- 350, 523- 524, 587-606
Maila Deufel ja Elisabet Montonen 2016. Lapsivuodeaika. Duodecim.
(Tentti)

Suositeltavaa:

THL Seksuaali- ja lisääntymisterveyden tilastot https://www.thl.fi/fi/tilastot/tilastot-aiheittain/seksuaali-ja-lisaantymisterveys/synnyttajat-synnytykset-ja-vastasyntyneet

Maila Deufel ja IMETYS
Viisaat valinnat http://viva.tamk.fi/

Naistalo: https://www.terveyskyla.fi/naistalo/raskaus-ja-synnytys

Ensi- ja turvakotien liitto: https://ensijaturvakotienliitto.fi/

Sateenkaariperheet http://sateenkaariperheet.fi/

Käpy ry https://kapy.fi/

ÄIMÄ ry https://aima.fi/

Opetusmenetelmät

-Oppimiskeskustelut, joihin opiskelija valmistautuu oppimistehtäviin perehtyen (erillisen ohjeen mukaan: aihepiiri ja/ tai oppimista ohjaavat kysymykset)
-Simulaatio (neonatologia)

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Käänteinen oppiminen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

-Oppimiskeskustelujen aihepiiriin perehtyminen ja valmistavat oppimistehtävät
-Lähi -ja etäopetus
-Tenttiin valmistautuminen
-Yht. 135t

Sisällön jaksotus

SYJÄ-opintojakson lähi- ja etäopetus. Tapaamiset tiistaisin ja/tai keskiviikkoisin.
Toteutuu vk17-22 . Muutokset mahdollisia

Vk 17 Opintojakson info (2 h): Tiina Murto & Marjatta Häsänen
Imetysohjauskoulutuksen info, Satu Halonen

Oppimiskeskustelu 1(2h)
Synnyttäneen naisen ja perheen synnytyksen jälkeinen seuranta ja hoito normaalin synnytyksen jälkeen Lähiopetus/Etäteams (Tiina Murto tai )Marjatta Häsänen

Oppimiskeskustelu 2 (3h):
Terveen vastasyntyneen seuranta (3h) Tiina Murto (tai Marjatta Häsänen)

Oppimiskeskustelu 3 (3h) :
Synnyttäneen äidin ja perheen kotiuttaminen sairaalasta Lähiopetus/ EtäTeams : Marjatta Häsänen (tai Tiina Murto)

Neonatologin luennot 6 h ja vastasyntyneen elvytyssimulaatiot 3h+ 3h.

Synnytyksen jälkitarkastus 6 h (Vk etäluento ja vk harjoitukset lähiopetus). Etäluento jo vk 16.

Oppimiskeskustelu 4 LYSY ja Perhehotelli () EtäTeams/ Lähiopetus: Tiina Murto tai Marjatta Häsänen

Oppimiskeskustelu 5 Epäsäännöllinen lapsivuodeaika EtäTeams/ Lähiopetus: Tiina Murto tai Marjatta Häsänen

Raskauden ehkäisy synnytyksen jälkeen/ Bayer Christine Anckar?


Paritentti - materiaalitentti (3h) Etä. Marjatta Häsänen ja Tiina Murto

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Etämateriaalitentti Itsissä auki
26.5.22 klo 00.05- 30.5.22 klo 23.55. Opiskelijaryhmä muodostaa parit. Arviointi0-5.

Synnytyksen jälkitarkastussimulaatio hyväksytty/ hylätty. (100 % läsnäolo)
Vastasyntyneen elvytyssimulaatio hyväksytty/ hylätty (100 % läsnäolo)