Käyttäjälähtöisyyden projektiLaajuus (10 op)
Tunnus: TE00CX45
Laajuus
10 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija ymmärtää käyttäjälähtöisyyden perusperiaatteet ja osaa soveltaa erilaisia käyttäjätiedonhankinnan menetelmiä suunniteltavien tuotteiden, palvelujen, käyttäjäryhmien ja toimintaympäristöjen mukaan. Lisäksi opiskelija osaa analysoida kerättyä tietoa mahdollisten uusien tarpeiden määrittelemiseksi.
Sisältö
Käyttäjälähtöisyyden ja -tiedonhankinnan projekti.
Ilmoittautumisaika
03.08.2024 - 02.09.2024
Ajoitus
02.09.2024 - 15.11.2024
Opintopistemäärä
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
5 - 25
Koulutus
- Design Plugin - Muotoilun korkeakouludiplomi
Opettaja
- Hannu Parkkamäki
- Mervi Vuolas
Vastuuopettaja
Mervi Vuolas
Ryhmät
-
DMUOTS24Design Plugin Maxi - Muotoilun korkeakouludiplomi
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää käyttäjälähtöisyyden perusperiaatteet ja osaa soveltaa erilaisia käyttäjätiedonhankinnan menetelmiä suunniteltavien tuotteiden, palvelujen, käyttäjäryhmien ja toimintaympäristöjen mukaan. Lisäksi opiskelija osaa analysoida kerättyä tietoa mahdollisten uusien tarpeiden määrittelemiseksi.
Sisältö
Käyttäjälähtöisyyden ja -tiedonhankinnan projekti.
Oppimateriaalit
Suositeltavaa lukemista mm.
- Norman: The Design of everyday things, useita painoksia vuodesta 1988 alkaen.
- Hyysalo: Käyttäjä tuotekehityksessä, 2009. http://www2.uiah.fi/~heidig/Teaching/Course_assignments/Entries/2011/9/13_Johdatus_muotoilun_tutkimukseen_files/Hyysalo%202009.pdf
- Väyrynen, Nevala, Päivinen: Ergonomia ja käytettävyys suunnittelussa, 2004.
- Nousiainen, Lindroos, Heino: Restoratiivisen ympäristön suunnittelu, 2015.
- Mattelmäki: Muotoiluluotaimet, 2006.
- Curedale, R. 2016. Experience Maps. Comprehensive step-by-step guide. Design Community College Inc.
- Hassi, L., Paju, S., Maila, R. 2015 Kehitä kokeillen. Organisaation käsikirja.
- Martin, B. & Hanington, B. 2012. Universal Methods of Design. Rockport Publishers.
- Bakker C., den Hollander M., van Hinte, E. 2014. Products That Last, Product Design for Circular Business Models
- McDonough W., Braungart M. Cradle to Cradle. 2002. Remaking the Way We Make Things.
- Sanders, Stappers: Convivial Toolbox, Generative research for the front end of Design, 2014.
- Launis, M.; Lehtelä, J. (toim.) 2011. Ergonomia (https://www.julkari.fi/handle/10024/136841)
Muuta suositeltavaa lukemista mm.
- Milton, Rodgers: Research methods for product design, 2013.
- Terstiege: The Making of Design, from the first model to the final product, 2009.
- Keinonen (toim.): Miten käytettävyys muotoillaan? 2000.
Opetusmenetelmät
Opiskelussa painottuu tekemällä ja kokeilemalla oppiminen, pienryhmätyöskentely ja vertaisoppiminen.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttejä. Myöhässä palautetut harjoitustyöt alentavat arvosanaa.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Pedagogisena toimintatapana on innovaatiopedagogiikka, mikä perustuu kokeilulle, tiedon ja osaamisen jakamiselle sekä erilaisten näkökulmien yhdistämiselle.
Kestävä kehitys ilmenee mm. etätyöskentelynä, jolloin fyysinen matkustaminen vähenee ja hiilidioksidipäästöiltä vältytään.
Avoimen AMK:n opinnot parantavat nuorten ja aikuisten työelämään liittyviä taitoja sekä ammatillista ja teknistä osaamista. Välillisesti opintojakso voi edistää säällisten työpaikkojen ja yrittäjyyden syntymistä. Avoimen AMK:n opintojakso voi myös vähentää sellaisten nuorten määrää, jotka eivät ole töissä tai opiskele.
Opinnoissa emme erottele ihmisiä iän, sukupuolen, suuntautuneisuuden, elämänkatsomuksen, taustan tms. mukaan.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op tarkoittaa 27 h opiskelijan työtä. 10 op on 270 h opiskelijan työtä, joka muodostuu lähitapaamisista ryhmän ja ohjaajien kanssa sekä itsenäisestä ohjatusta työskentelystä (harjoitustehtävät, projektityöskentely ryhmissä, tietoon perehtyminen jne.).
Yhteisopettajuuslähikerrat yhteensä noin 4 x 8h ja lopetuskerta 4h (Hannu, Mervi)
1 h opetusta on 45 min.
Sisällön jaksotus
Tämä moduuli pohjautuu Johdanto käyttäjälähtöisyyteen, käytettävyyteen ja ergonomiaan 5 op. Moduulissa toteutetaan pienryhmissä projekti hyödyntämällä käyttäjälähtöisen tiedonhankinnan (mm. muotoiluluotaimet, käyttäjäpersoonat ja -skenaariot) ja prototypoinnin menetelmiä sekä ergonomian periaatteita ja standardeja. Projekti tehdään mahdollisuuksien mukaan yhteistyössä yrityksen ja/tai kehittämishankkeen kanssa.
Lähitapaamisten lisäksi kommunikointiin, tiedonhankintaan ja -jakamiseen käytetään sopivaa verkkosovellusta. Asiasta sovitaan ryhmän kanssa yhdessä.
Moduulin lopussa pienryhmät esittelevät projektit sovelletulla pitchaus-menetelmällä.
Moduuli toteutetaan syksyllä 2024. Lähiopiskelupäiviä ovat perjantait työjärjestyksen mukaisesti.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Pääasiallisesti itsLearning, mutta myös sähköposti ja puhelin.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivinen osallistuminen yhteiseen toimintaan ja pienryhmätyöskentelyyn (itse- ja vertaisarviointi), dokumentoinnin ja tiedonhankinnan laatu sekä projektin ratkaisujen perustelut niiden pohjalta. Myöhässä tehdyt palautukset alentavat arvosanaa.
Hylätty (0)
Ei ole osallistunut lähitapaamisiin ja yhteiseen tekemiseen juurikaan eikä tehnyt harjoitustehtäviä hyväksytysti.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Pääosa tehtävistä (ryhmä- ja yksilö) on palautettu, mutta tehtävät ovat puutteellisia tai toteutettu huolimattomasti ja ryhmätyöskentely on ollut heikkoa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Kaikki tehtävät suoritettu hyvin ja huolellisesti ja osallistunut aktiivisesti ryhmätyöskentelyyn .
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Huolellisesti tehtyjen tehtävien lisäksi osoittanut kiitettävää osaamista ja kiinnostusta aiheeseen, esimerkiksi erityisen ryhmätoiminta-aktiivisuuden ja rakentavan positiivisen yhteishengen luomisessa.