Laatujärjestelmän rakentaminen, ylläpito ja muutoksenhallintaLaajuus (5 op)
Tunnus: TE00CM44
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskeltuaan opintojakson opiskelija osaa
- käynnistää laatujärjestelmäprojektin
- ymmärtää yrityksen laatujärjestelmän ja strategian välisen yhteyden
- soveltaa erilaisia laatujärjestelmävaatimuksia omaan toimintaympäristöönsä soveltuvalla tavalla
- osaa tuottaa dokumentoitua tietoa oman työnsä tueksi (esimerkiksi johdon katselmuksen agenda, sisäinen auditointisuunnitelma, ohjeiden kirjoittaminen)
- tietää, mitä laatujärjestelmän sertifiointi tarkoittaa, ja miten sellaisen saa
Sisältö
Opintojakson sisältö:
- laatujärjestelmäprojektin vaiheet
- GAP-analyysin tekeminen
- laatupolitiikka, laatutavoitteet, tunnusluvut
Ilmoittautumisaika
02.07.2023 - 07.11.2023
Ajoitus
07.11.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Paikasta riippumaton
Opetuskielet
- Suomi
Opettaja
- Heidi Salokangas
Tavoitteet
Opiskeltuaan opintojakson opiskelija osaa
- käynnistää laatujärjestelmäprojektin
- ymmärtää yrityksen laatujärjestelmän ja strategian välisen yhteyden
- soveltaa erilaisia laatujärjestelmävaatimuksia omaan toimintaympäristöönsä soveltuvalla tavalla
- osaa tuottaa dokumentoitua tietoa oman työnsä tueksi (esimerkiksi johdon katselmuksen agenda, sisäinen auditointisuunnitelma, ohjeiden kirjoittaminen)
- tietää, mitä laatujärjestelmän sertifiointi tarkoittaa, ja miten sellaisen saa
Sisältö
Opintojakson sisältö:
- laatujärjestelmäprojektin vaiheet
- GAP-analyysin tekeminen
- laatupolitiikka, laatutavoitteet, tunnusluvut
Oppimateriaalit
Tuominen, K., Lahti, S., & Malmberg, L. (2021). Tehoa ja laatua tuotteiden ja tuotantojärjestelmän kehittämiseen: Mikä erottaa menestyjät keskinkertaisista? (Uusittu painos.). Oy Benchmarking Ltd.
ja muu luennoitsijan jakama materiaali.
Oheismateriaali
Lecklin, O. 2006. Laatu yrityksen menestystekijänä. Helsinki: Talentum Media Oy.
Lecklin, O. & Laine, R. 2009. Laadunkehittäjän työkalupakki. Innovatiivisen johtamisjärjestelmän rakentaminen. Helsinki: Talentum Media Oy.
Silén, T., 2001. Laatu, brandi ja kilpalukyky. Porvoo: WSOY.
Pesonen, H., 2007. Laatu! Asiantuntiaorganisaation laatuopas. Helsinki: Infor.
Opetusmenetelmät
luennoille osallistuminen,
itsenäinen opiskelu,
tapaustutkimukset
ryhmä- ja parityöskentely
muut tuntitehtävät
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
N/A
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
ongelmalähtöinen oppiminen
tapauskohtainen oppiminen
innovaatiopedagogiikka
.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työn mitoitus on yhteensä 133 tuntia, josta 10 tuntia on luentoja, 123 tuntia itsenäistä työskentelyä yksin ja ryhmässä.
Orientoivat ennakkotehtävät ennen luentoja 43 h
Ryhmätehtävä: laatujärjestelmäprojektisuunnitelma 40 h
Yksilötehtävä: oppimispäiväkirja 40 h
Työmäärämitoitus on ohjeellinen ja suuntaa antava opintojakson osaamistavoitteiden saavuttamiseksi ja arvosanaan 3/5 tarvittava keskimääräinen työmäärä. Opiskelijan aiemmasta osaamis- ja kokemustaustasta riippuen työmäärä voi olla vähemmän tai enemmän. Opintojaksossa hankittua osaamista arvioidaan tehtävien ja muiden suoritteiden kautta, ei tehtyjen tuntien määrällä.
Opintojakso toteutetaan syyslukukaudella 2023.Opintojaksolla on viisi kontaktiopetuskertaa verkossa.
7.11 (klo 16-18)
14.11(klo 16-18)
21.11(klo 16-18)
28.11 (klo 16-18)
5.12 (klo 16-18)
Sisällön jaksotus
Opiskeltuaan opintojakson opiskelija osaa
- käynnistää laatujärjestelmäprojektin
- ymmärtää yrityksen laatujärjestelmän ja strategian välisen yhteyden
- soveltaa erilaisia laatujärjestelmävaatimuksia omaan toimintaympäristöönsä soveltuvalla tavalla
- osaa tuottaa dokumentoitua tietoa oman työnsä tueksi (esimerkiksi johdon katselmuksen agenda, sisäinen auditointisuunnitelma, ohjeiden kirjoittaminen)
- tietää, mitä laatujärjestelmän sertifiointi tarkoittaa, ja miten sellaisen saa
- tietää, muutoksenhallinnan merkityksen laadunhallintajärjestelmissä
Opintojakson sisältö:
- laatujärjestelmäprojektin vaiheet
- GAP-analyysin tekeminen
- laatupolitiikka, laatutavoitteet, tunnusluvut
Viestintäkanava ja lisätietoja
ItsLearning
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojaksolla arvioidaan ennakkotehtäviä, yksilötehtävä ja ryhmätehtävä.
Ennakkotehtävät: hyväksytty/täydennettävä.
Yksilötehtävä: asteikolla 0-5,
Ryhmätehtävä: asteikolla 0-5.
Arvosana muodostuu yksilö- ja ryhmätehtävien keskiarvona. Arviointi tehdään yksilö- ja ryhmätyötehtävän tuloksista ja raportoinnista heijastuvan osaamisen perusteella.
Tehtävien palauttaminen määritellyn palautuspäivämäärän jälkeen (myöhässä) saattaa vaikuttaa tehtävän arvosanaan alentavasti.
Hylätty (0)
Ei ole palauttanut kaikkia tehtäviä eikä osallistunut lähiopetukseen tai suorittanut korvaavia tehtäviä hyväksytysti. Palautetut tehtävät ovat ylimalkaisia ja/tai eivät vastaa pääosaan tehtävänannossa pyydetyistä asioista.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Osallistuminen lähipäiviin ja kaikkien tehtävien suorittaminen hyväksytysti (opiskelija anoo poissaolosta korvaavan tehtävän).
Tehtävävastausten perusteella opiskelija tunnistaa laadunhallintajärjestelmien ja muutoksenhallinnan keskeiset käsitteet ja menetelmät, sekä pystyy rajoitetusti soveltamaan niitä laadunhallintajärjestelmien kuvaamisessa ja kehittämisessä. Ei akateemisten käytänteiden osaamista.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Osallistuminen lähipäiviin ja kaikkien tehtävien suorittaminen hyväksytysti (opiskelija anoo poissaolosta korvaavan tehtävän).
Tehtävävastausten perusteella opiskelija hallitsee laadunhallintajärjestelmiä ja muutoksenhallintaa koskevat käsitteet ja menetelmät, ja osaa soveltaa niitä oikein laadunhallintajärjestelmien kuvaamiseen ja kehittämiseen. Akateemisten käytänteiden osaaminen on hyvää, joskin voi sisältää systemaattisia pieniä virhei
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Osallistuminen lähipäiviin ja kaikkien tehtävien suorittaminen hyväksytysti (opiskelija anoo poissaolosta korvaavan tehtävän).
Tehtävävastausten perusteella opiskelija ymmärtää perusteellisesti laadunhallintajärjestelmät osana yrityksen strategiaa ja asiakastyytyväisyyden takaajana, sekä hallitsee laatujärjestelmäprosessin ja laadun mittaamisen ja kehittämisen menetelmät. Arvosana 5 edellyttää hyvää onnistumista sekä yksilö- että ryhmätehtävissä. Akateemisten käytänteiden osaaminen on erinomaista.