Siirry suoraan sisältöön

Laatujärjestelmän rakentaminen, ylläpito ja muutoksenhallinta (5 op)

Toteutuksen tunnus: TE00CM44-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.07.2023 - 07.11.2023

Ajoitus

07.11.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Paikasta riippumaton

Opetuskielet

  • Suomi

Opettaja

  • Heidi Salokangas
  • 28.11.2023 16:00 - 18:00, Laatujärjestelmän rakentaminen, ylläpito ja muutoksenhallinta TE00CM44-3001
  • 05.12.2023 16:00 - 18:00, Laatujärjestelmän rakentaminen, ylläpito ja muutoksenhallinta TE00CM44-3001
  • 12.12.2023 16:00 - 18:00, Laatujärjestelmän rakentaminen, ylläpito ja muutoksenhallinta TE00CM44-3001

Tavoitteet

Opiskeltuaan opintojakson opiskelija osaa
- käynnistää laatujärjestelmäprojektin
- ymmärtää yrityksen laatujärjestelmän ja strategian välisen yhteyden
- soveltaa erilaisia laatujärjestelmävaatimuksia omaan toimintaympäristöönsä soveltuvalla tavalla
- osaa tuottaa dokumentoitua tietoa oman työnsä tueksi (esimerkiksi johdon katselmuksen agenda, sisäinen auditointisuunnitelma, ohjeiden kirjoittaminen)
- tietää, mitä laatujärjestelmän sertifiointi tarkoittaa, ja miten sellaisen saa

Sisältö

Opintojakson sisältö:
- laatujärjestelmäprojektin vaiheet
- GAP-analyysin tekeminen
- laatupolitiikka, laatutavoitteet, tunnusluvut

Oppimateriaalit

Tuominen, K., Lahti, S., & Malmberg, L. (2021). Tehoa ja laatua tuotteiden ja tuotantojärjestelmän kehittämiseen: Mikä erottaa menestyjät keskinkertaisista? (Uusittu painos.). Oy Benchmarking Ltd.

ja muu luennoitsijan jakama materiaali.

Oheismateriaali
Lecklin, O. 2006. Laatu yrityksen menestystekijänä. Helsinki: Talentum Media Oy.
Lecklin, O. & Laine, R. 2009. Laadunkehittäjän työkalupakki. Innovatiivisen johtamisjärjestelmän rakentaminen. Helsinki: Talentum Media Oy.
Silén, T., 2001. Laatu, brandi ja kilpalukyky. Porvoo: WSOY.
Pesonen, H., 2007. Laatu! Asiantuntiaorganisaation laatuopas. Helsinki: Infor.

Opetusmenetelmät

luennoille osallistuminen,
itsenäinen opiskelu,
tapaustutkimukset
ryhmä- ja parityöskentely
muut tuntitehtävät

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

N/A

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

ongelmalähtöinen oppiminen
tapauskohtainen oppiminen
innovaatiopedagogiikka
.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työn mitoitus on yhteensä 133 tuntia, josta 10 tuntia on luentoja, 123 tuntia itsenäistä työskentelyä yksin ja ryhmässä.

Orientoivat ennakkotehtävät ennen luentoja 43 h
Ryhmätehtävä: laatujärjestelmäprojektisuunnitelma 40 h
Yksilötehtävä: oppimispäiväkirja 40 h

Työmäärämitoitus on ohjeellinen ja suuntaa antava opintojakson osaamistavoitteiden saavuttamiseksi ja arvosanaan 3/5 tarvittava keskimääräinen työmäärä. Opiskelijan aiemmasta osaamis- ja kokemustaustasta riippuen työmäärä voi olla vähemmän tai enemmän. Opintojaksossa hankittua osaamista arvioidaan tehtävien ja muiden suoritteiden kautta, ei tehtyjen tuntien määrällä.

Opintojakso toteutetaan syyslukukaudella 2023.Opintojaksolla on viisi kontaktiopetuskertaa verkossa.

7.11 (klo 16-18)
14.11(klo 16-18)
21.11(klo 16-18)
28.11 (klo 16-18)
5.12 (klo 16-18)

Sisällön jaksotus

Opiskeltuaan opintojakson opiskelija osaa
- käynnistää laatujärjestelmäprojektin
- ymmärtää yrityksen laatujärjestelmän ja strategian välisen yhteyden
- soveltaa erilaisia laatujärjestelmävaatimuksia omaan toimintaympäristöönsä soveltuvalla tavalla
- osaa tuottaa dokumentoitua tietoa oman työnsä tueksi (esimerkiksi johdon katselmuksen agenda, sisäinen auditointisuunnitelma, ohjeiden kirjoittaminen)
- tietää, mitä laatujärjestelmän sertifiointi tarkoittaa, ja miten sellaisen saa
- tietää, muutoksenhallinnan merkityksen laadunhallintajärjestelmissä

Opintojakson sisältö:
- laatujärjestelmäprojektin vaiheet
- GAP-analyysin tekeminen
- laatupolitiikka, laatutavoitteet, tunnusluvut

Viestintäkanava ja lisätietoja

ItsLearning

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojaksolla arvioidaan ennakkotehtäviä, yksilötehtävä ja ryhmätehtävä.
Ennakkotehtävät: hyväksytty/täydennettävä.
Yksilötehtävä: asteikolla 0-5,
Ryhmätehtävä: asteikolla 0-5.
Arvosana muodostuu yksilö- ja ryhmätehtävien keskiarvona. Arviointi tehdään yksilö- ja ryhmätyötehtävän tuloksista ja raportoinnista heijastuvan osaamisen perusteella.
Tehtävien palauttaminen määritellyn palautuspäivämäärän jälkeen (myöhässä) saattaa vaikuttaa tehtävän arvosanaan alentavasti.

Hylätty (0)

Ei ole palauttanut kaikkia tehtäviä eikä osallistunut lähiopetukseen tai suorittanut korvaavia tehtäviä hyväksytysti. Palautetut tehtävät ovat ylimalkaisia ja/tai eivät vastaa pääosaan tehtävänannossa pyydetyistä asioista.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Osallistuminen lähipäiviin ja kaikkien tehtävien suorittaminen hyväksytysti (opiskelija anoo poissaolosta korvaavan tehtävän).
Tehtävävastausten perusteella opiskelija tunnistaa laadunhallintajärjestelmien ja muutoksenhallinnan keskeiset käsitteet ja menetelmät, sekä pystyy rajoitetusti soveltamaan niitä laadunhallintajärjestelmien kuvaamisessa ja kehittämisessä. Ei akateemisten käytänteiden osaamista.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Osallistuminen lähipäiviin ja kaikkien tehtävien suorittaminen hyväksytysti (opiskelija anoo poissaolosta korvaavan tehtävän).
Tehtävävastausten perusteella opiskelija hallitsee laadunhallintajärjestelmiä ja muutoksenhallintaa koskevat käsitteet ja menetelmät, ja osaa soveltaa niitä oikein laadunhallintajärjestelmien kuvaamiseen ja kehittämiseen. Akateemisten käytänteiden osaaminen on hyvää, joskin voi sisältää systemaattisia pieniä virhei

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Osallistuminen lähipäiviin ja kaikkien tehtävien suorittaminen hyväksytysti (opiskelija anoo poissaolosta korvaavan tehtävän).
Tehtävävastausten perusteella opiskelija ymmärtää perusteellisesti laadunhallintajärjestelmät osana yrityksen strategiaa ja asiakastyytyväisyyden takaajana, sekä hallitsee laatujärjestelmäprosessin ja laadun mittaamisen ja kehittämisen menetelmät. Arvosana 5 edellyttää hyvää onnistumista sekä yksilö- että ryhmätehtävissä. Akateemisten käytänteiden osaaminen on erinomaista.