Päivitys sairaanhoitajan työhön - osaajakoulutus: OSPASHS24
Tunnus: OSPASHS24
Koulutuksen kuvaus
Sairaanhoitajana olet hoitotyön asiantuntija. Tehtävänäsi yhteiskunnassa on tukea yksilöitä, perheitä ja yhteisöjä määrittämään, saavuttamaan ja ylläpitämään terveyttään. Sairaanhoitajana osaat toteuttaa ja kehittää hoitotyötä, joka on terveyttä edistävää ja ylläpitävää, sairauksia ehkäisevää ja parantavaa sekä kuntouttavaa. Päivitettyäsi osaamisesi toimit itsenäisesti hoitotyön asiantuntijana hoitaessasi potilaita ja samalla kun toteutat lääketieteellistä hoitoa. Autat ihmistä kohtaamaan sairastumisen, vammautumisen ja kuoleman. Toimit yhteistyössä eri ammattiryhmien kuten lääkäreiden, fysioterapeuttien ja sosiaalityöntekijöiden kanssa. Voit työskennellä terveyskeskuksissa, sairaaloissa ja muissa hoitolaitoksissa, ensihoitoyksiköissä, lääkäriasemilla, terveysalan järjestöissä ja itsenäisenä yrittäjänä sekä digitaalisissa palveluympäristöissä, toteuttaen ja kehittäen hoitotyötä.
Opinnot toteutetaan monimuoto-opintoina ja jokaiselle opiskelijalle laaditaan henkilökohtainen oppimissuunnitelma koulutuksen alussa. Henkilökohtaisessa oppimissuunnitelmassa huomioidaan opiskelijan aiemmin hankittu koulutukseen soveltuva ammatillinen osaaminen. Opinnot on kuitenkin suunniteltu siten, että työn tekeminen on osin mahdollista koulutuksen aikana.
Sairaanhoitajakoulutuksen oppimissuunnitelma pohjautuu:
- Suomen terveyspolitiikan terveyden edistämistä ja väestön terveysongelmiin vastaamista korostaviin tavoitteisiin ja tulevaisuudennäkymiin
- Ammatinharjoittamista koskevaan lainsäädäntöön ja ammattikorkeakouluja koskevaan lainsäädäntöön
- Erityisesti EU-direktiivit 2005/36 ja 2013/55/EY
- Eurooppalaiseen tutkintojen ja osaamisen viitekehykseen (EQF) taso 6 ja kansalliseen tutkintojen viitekehykseen (NQF) taso 6
- Valtakunnalliset sairaanhoitajan ydinosaamisen vaateet
- Turun ammattikorkeakoulun strategia ja muut ammattikorkeakoulun ohjeet ja säännöt esim. innovaatiopedagogiikka ja innovaatiokompetenssit
- Korkeakoulujen arviointineuvoston (Karvi) sosiaali- ja terveysalan koulutuksen kehittämissuositukset (2021)
- Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvoston (Arene) suositus amk-tutkintojen yhteisiksi kompetensseiksi
Osaamispolut, erikoisalat ja pätevyydet
Sairaanhoitajan koulutusta määrittävät EU-direktiivit 2005/36 ja 2013/55/EY. Sairaanhoitajan ammatissa voi toimia vain tutkinnon suorittanut, laillistettu ammattihenkilö.
Osaamistavoitteet
Opintojen tavoitteena on, että opiskelija kertaa eettisesti korkeatasoisen, tutkimusperustaisen toimintatavan sekä terveyden edistämisen periaatteet. Hän kehittyy eri-ikäisten ihmisten terveysongelmiin vastaajana ja perehtyy ammatillisiin keskeisiin tehtäväalueisiin, sovellutuksiin ja niiden tieteellisiin perusteisiin siten, että kykenee itsenäisesti työskentelemään tehtäväalueen työssä. Opintojen tietoperustana on hoitotieteeseen pohjautuva tieto, johon opiskelija kytkee ammatin kannalta keskeisten muiden tieteenalojen tietoperustaa.
Ammattitaitoa edistävä harjoittelu, jonka määrä ja sisältö perustuvat EU direktiivien vaatimuksiin, on kiinteä osa hoitotyön koulutuksen opintoja. Opiskelija suorittaa ammattitaitoa edistävää harjoittelua valitsemassaan EU direktiivin määrittelemässä hoito- ja toimintaympäristössä syventäen ja päivittäen hoitotyön tietojaan ja taitojaan.
Harjoittelu on ammattikorkeakoulun opettajan ohjaamaa ja ammattitaitoisen hoitohenkilökunnan valvonnassa tapahtuvaa. Se tapahtuu yksiköissä, joissa on asianmukainen määrä ammattihenkilöstöä ja asianmukaiset potilashoidon apuvälineet. Sairaanhoitajakoulutusta antava oppilaitos on vastuussa teoreettisen ja kliinisen opetuksen yhteensovittamisesta koko koulutuksen ajan. Harjoitteluympäristöinä toimivat laajasti monipuoliset sosiaali- ja terveysalan ympäristöt.
Opiskelija voi valita kulloinkin tarjolla olevista jatkuvan ammatillisen kehittymisen opintojaksoista vähintään 5 op. Lisäksi hän voi valita muita hänen työalueeseensa sopivia opintoja vähintään 3 op. Näiden tarkoituksena on laajentaa osaamista ja antaa mahdollisuus suunnata osaamista opiskelijaa kiinnostavalle osaamisen alueelle.
Ura- ja jatko-opintomahdollisuudet
Sairaanhoitajan osaajakoulutus tarjoaa ajantasaista tietoa ja valmennusta sairaanhoitajan työssä toimimiseen sosiaali- ja terveydenhuollossa aiempaa sairaanhoitajakokemusta hyödyntäen.
Osaajakoulutuksen opinnot voidaan lukea hyväksi, jos opiskelija haluaa myöhemmin päivittää opistoasteen sairaanhoitajatutkinnon AMK-tutkinnoksi. Sairaanhoitajan tutkinto antaa jatko-opintomahdollisuuden ylempään ammattikorkeakoulututkintoon sekä kotimaisissa ja ulkomaisissa yliopistoissa suoritettavaan ylempään korkeakoulututkintoon.
Pedagogiset toimintatavat
Opiskelu toteutuu Turun ammattikorkeakoulun innovaatiopedagogiikan lähtökohtien mukaan, jonka keskeisinä lähtökohtina ovat kestävä kehitys, monialaisuus, tutkimus- ja kehitystoiminta, joustavat opetussuunnitelmat, digitaalisten oppimismenetelmien hyödyntäminen, yrittäjyys ja palvelutoiminta sekä kansainvälisyys. Opiskelija nähdään aktiivisena, itsenäisenä ja vastuullisena oppijana. Opettaja luo olosuhteita oppimiselle, tukee, kannustaa ja ohjaa sekä antaa palautetta opiskelijan oppimisesta.
Opiskelu sairaanhoitajakoulutuksessa tapahtuu korkeakoulussa ja terveyden ja sosiaalihuollon yksiköissä. Opiskelija suorittaa opintoja yhden lukukauden, syyslukukauden aikana. Opiskelija voi halutessaan laajentaa osaamistaan valinnoillaan.
Oppimismenetelmiä ovat monimuotoiset aktivoivat lähi-, verkko-, projekti-, virtuaali- ja simulaatiomenetelmät sekä harjoittelu. Ammatillista toimintaa opitaan moniammatillisissa tiimeissä hoitoon liittyvissä perus- ja erityistilanteissa. Oppimista tuetaan uusilla monipuolisilla digitaalisilla verkko-oppimisympäristöillä ja moderneilla oppimistiloilla ja välineillä ICT-City:n ja Medisiina D:n simulaatiotiloissa Turussa.
Opintojen ohjauksen ja oppimisen tukemisen tavoitteena on, että opiskelija päivittää sairaanhoitajan osaamistaan oppimissuunnitelmansa mukaan, jotta voi palata hoitotyöhön. Hoitotyön oppiminen on prosessi, jonka edistämiseen opiskelija saa tukea eri tavoin toteutettavasta tuutoroinnista. Tuutorointi on henkilökohtaista ja ryhmäkohtaista.
Opiskelija laatii ohjattuna henkilökohtaisen oppimissuunnitelman (HOPS), joka ohjaa opintojen ajallista, sisällöllistä ja menetelmällistä etenemistä. Koulutukseen sisältyy englanninkielisiä materiaaleja.
Palautejärjestelmä
Opiskelijat osallistuvat opetuksen ja sen toteutuksen suunnitteluun erilaisissa työryhmissä. Opiskelija arvioi oppimistaan ja antaa palautetta opetuksen suunnittelusta ja toteutuksesta opintojaksoittain, laajemmin lukuvuosittain ja koulutuksen loppuvaiheessa koko koulutuksesta. Opiskelijoiden antama palaute huomioidaan koulutuksen kehittämisessä.
Arviointi
Oppimisen arvioinnin kohteena ovat hoitotyön osaamisen kehittyminen ja työelämässä tarvittavat yleistaidot. Arviointi on oppimista ohjaavaa ja kehittävää ja se kohdistuu oppimisprosessiin ja -tulokseen. Kunkin opintojakson arviointiperusteet on kuvattu opintojakson toteutussuunnitelmassa. Arvioinnissa hyödynnetään erilaisia menetelmiä. Opintojaksojen arvosana ilmoitetaan arvosanalla 0-5 tai sanallisena arviona hyväksytty/ hylätty. Harjoittelun hyväksytty suoritus edellyttää tavoitteiden saavuttamisen lisäksi oppimissuunnitelman opintopisteiden laajuista osallistumista. Tämän lisäksi opiskelija saa suullista tai kirjallista palautetta, jonka avulla hän oppii tuntemaan omia vahvuuksiaan ja kehittämiskohteita. Osaamisen arviointi tapahtuu mahdollisimman lähellä todellista tilannetta. Jatkuva arviointi tukee opiskelijaa tavoitteiden asettamisessa ja saavuttamisessa. Opettajan ja itsearvioinnin ohella arvioijana voivat olla muut opiskelijat vertaisarvioijina sekä työelämässä toimivat ohjaajat ja muut yhteistyökumppanit. Opiskelijan vastuulla on opintojen eteneminen ja tarvittaessa ohjauksen hakeminen.
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.