Kirjasto yhteiskunnassaLaajuus (5 op)
Tunnus: KH00BS65
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- kertoa kirjastotoiminnan kehityksestä
- hahmottaa kirjastolain merkityksen kirjaston toiminnassa
- kertoa kirjastoalan kansallisista järjestöistä sekä kansainvälisestä yhteistyöstä
- hahmottaa kirjasto osana ympäröivää organisaatiota
- ymmärtää kirjaston osallistava rooli yhteiskunnassa
Sisältö
kirjastotoiminnan kehitys
Laki yleisistä kirjastoista
alan järjestöt ja kansainvälinen toiminta
kirjastotoiminnan ohjaus Suomessa
kirjaston rooli yhteiskunnassa
Ilmoittautumisaika
01.12.2024 - 14.02.2025
Ajoitus
27.01.2025 - 25.04.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Lemminkäisenkatu
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Kirjasto- ja tietopalvelualan koulutus
Opettaja
- Kati Haanpää
Ryhmät
-
DKITIS24Kirjasto- ja tietopalvelualan korkeakouludiplomi
-
MKITIS24Liiketalous, kirjasto- ja tietopalvelu (monimuoto)
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- kertoa kirjastotoiminnan kehityksestä
- hahmottaa kirjastolain merkityksen kirjaston toiminnassa
- kertoa kirjastoalan kansallisista järjestöistä sekä kansainvälisestä yhteistyöstä
- hahmottaa kirjasto osana ympäröivää organisaatiota
- ymmärtää kirjaston osallistava rooli yhteiskunnassa
Sisältö
kirjastotoiminnan kehitys
Laki yleisistä kirjastoista
alan järjestöt ja kansainvälinen toiminta
kirjastotoiminnan ohjaus Suomessa
kirjaston rooli yhteiskunnassa
Oppimateriaalit
- Kekki, Kirsti. Menestystarina nimeltä kirjasto: Näin sen koin. Helsinki: Avain, 2013.
- muu tunnilla käyty aineisto
- ( Vatanen, Pirjo. Sääty-yhteiskunnan kirjastoista kansalaisyhteiskunnan kirjastoiksi. Yleisten kirjastomme murroskausi 1890-luvulta 1920-luvulle.SKS, 2002).
Opetusmenetelmät
Lähi- ja verkko-opetus, itsenäinen opiskelu, ryhmätyöt
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Työelämälähtöisyys
Yhteistoiminnallinen oppiminen
Kestäväkehitys kirjastotyössä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kurssi sisätää neljä tehtävää
Kirjastojärjestöt ryhmätyö arviointi: hyväksytty / hylätty. (Painoarvo 10% toteutus, 10 % esitys)
Kirjastonkehitys / kirjastolait essee yksilötyö arviointi: h-5. Painoarvo 40%
Kirjastoton toiminta ja arviointi, yksilötyö, arviointi: h-5. Painoarvo 30%
Osaamisen kehitys, yksilötyö, arviointi: hyväksytty / hylätty. Painoarvo 10 %
Opiskelijalle opintojakson työmäärä on noin 135 tuntia, joka sisältää 12h lähiopetusta ja 123h etäopiskelua ja yksilö- ja ryhmätehtävien tehtävien tekemistä.
Sisällön jaksotus
Sisältö:
Kirjaston kehitys
Kirjastojärjestöt ja -sidosryhmät
Kirjastolaki ja kirjastotoiminnan arviointi
Kirjaston rooli yhteiskunnassa
Opetuspäivät MKITIS23 ja DKITIS24
14.2. klo 9-12 paikan päällä kaikki
20.3. klo 9-12 verkossa kaikki
27.3. klo 13-16 Verkossa vain DKITIS24
10.4. ko 9-12 paikan päällä vain MKITIS24
25.4. klo 9-12 verkossa kaikki
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnin kohteet: Yksilötehtävät, ryhmätyöt
Hylätty (0)
Tehtävä ei täytä hyväksytyn kriteereitä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tehtävissä asiaa on käsitelty suppeasti, luettelomaisesti eiikä asia välity täysin tehtävästä
Kirjallisessa työssä ristiriitaisuutta ja epäjohdonmukaisuutta.
Itsereflektio puuttuu
Perusteluissa puutteita, ei ole käytetty viittauksia lähteisiin ja lähdeluettelo voi olla puutteellinen.
Opiskelija on osallitunut ryhmätyön tekemiseen, mutta ei esittelyyn..
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Tehtävissä tuotu esille keskeinen asiasisältö jokseenkin hyvin, epäolennaista asiaa on vähän tai ei ollenkaan.
Lähdeviittaukset ja lähteet on merkitty tehtävään, mutta merkinnöissä saattaa olla puutteita.
Omakohtainen reflektio saattaa puuttua.
Esitetty perusteluja vähäisessä määrin.
Kirjallinen työ selkeä.
Osallistunut ryhmätehtävien tekemiseen mutta ei välttämättä esittelyyn.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Tehtävissä tuotu esille keskeisin asiasisältö erittäin kattavasti.
Asiaa kuvattu ja arvioitu useasta eri näkökulmasta, hyödynnetty erittäin monipuolisesti olemassa olevaa lähdeaineistoa. Lähdeviittaukset ja lähteet on merkitty tehtävään Turun AMK:n ohjeiden mukaisesti.
Esitetty pohdintoja, perusteluja, omia näkemyksiä ja johtopäätöksiä erittäin runsaasti, kattavasti ja johdonmukaisesti.
Kirjallinen työ erittäin selkeä ja looginen.
Opiskelija on osallistunut aktiivisesti ryhmätöiden tekemiseen sekä esittelyyn.
Ilmoittautumisaika
01.12.2023 - 01.02.2024
Ajoitus
22.01.2024 - 09.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Lemminkäisenkatu
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Kirjasto- ja tietopalvelualan koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Kati Haanpää
Ryhmät
-
MKITIS23Liiketalous, kirjasto- ja tietopalvelu (monimuoto)
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- kertoa kirjastotoiminnan kehityksestä
- hahmottaa kirjastolain merkityksen kirjaston toiminnassa
- kertoa kirjastoalan kansallisista järjestöistä sekä kansainvälisestä yhteistyöstä
- hahmottaa kirjasto osana ympäröivää organisaatiota
- ymmärtää kirjaston osallistava rooli yhteiskunnassa
Sisältö
kirjastotoiminnan kehitys
Laki yleisistä kirjastoista
alan järjestöt ja kansainvälinen toiminta
kirjastotoiminnan ohjaus Suomessa
kirjaston rooli yhteiskunnassa
Oppimateriaalit
Lähdemateriaali tarkentuu opetuksen alussa
Opetusmenetelmät
Verkko-opetus, itsenäinen opiskelu, ryhmätyöt, tentti
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Yhteistoiminnallinen oppiminen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
- Henkilökohtaiset oppimistehtävät
- Ryhmä-/paritehtävät
Opiskelijalle opintojakson työmäärä on noin 135 tuntia, joka sisältää 12h lähiopetusta ja 123h etäopiskelua ja yksilö- ja ryhmätehtävien tehtävien tekemistä.
Sisällön jaksotus
Sisältö:
Kirjaston kehitys
Kirjastojärjestöt ja -sidosryhmät
Kirjastolaki ja kirjastotoiminnan arviointi
Kirjaston rooli yhteiskunnassa
Opetuskerrat ovat:
25.1. klo 13-16
14.3. klo 13-16
4.4. klo 9-12
2.5. klo 9-12
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnin kohteet: Yksilötehtävät, ryhmätyöt
Tarkempi arviointi annetaan opintojakson ensimmäisenä päivänä.
Ilmoittautumisaika
01.12.2022 - 23.03.2023
Ajoitus
01.01.2023 - 31.05.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Lemminkäisenkatu
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Kati Haanpää
Ryhmät
-
MKITIS22Liiketalous, kirjasto- ja tietopalvelu (monimuoto)
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- kertoa kirjastotoiminnan kehityksestä
- hahmottaa kirjastolain merkityksen kirjaston toiminnassa
- kertoa kirjastoalan kansallisista järjestöistä sekä kansainvälisestä yhteistyöstä
- hahmottaa kirjasto osana ympäröivää organisaatiota
- ymmärtää kirjaston osallistava rooli yhteiskunnassa
Sisältö
kirjastotoiminnan kehitys
Laki yleisistä kirjastoista
alan järjestöt ja kansainvälinen toiminta
kirjastotoiminnan ohjaus Suomessa
kirjaston rooli yhteiskunnassa
Oppimateriaalit
Lähdemateriaali tarkentuu opetuksen alussa:
- Kekki, Kirsti. Menestystarina nimeltä kirjasto: Näin sen koin. Helsinki: Avain, 2013.
- Vatanen, Pirjo. Sääty-yhteiskunnan kirjastoista kansalaisyhteiskunnan kirjastoiksi. Yleisten kirjastomme murroskausi 1890-luvulta 1920-luvulle.SKS, 2002.
- muu tunnilla käyty aineisto
Opetusmenetelmät
Verkko-opetus, itsenäinen opiskelu, ryhmätyöt, tentti
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Yhteistoiminnallinen oppiminen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
2 ryhmätehtävää - hyväksytty / hylätty
1 x yksilöthtävä - hyväksytty / hylätty
Tentti h-5
Sisällön jaksotus
16.3. klo 13-16 Kirjaston kehitys, kirjastojärjestöt ja -sidosryhmät
31.3. klo 9.15-12 Kirjastolaki
4.5. klo 9.15 -12 Kirjatotoiminnan arviointi
25.5. klo 13-16 Kirjaston rooli yhteiskunnassa
31.5. KOE klo 9-21 välisenä aikana, oman aikataulun mukaisesti
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
3 x Hyväksytty / hylätty tehtävät
Tentti arviointi H-5
Hyväksytty/hylätty asteikolla arvioitavan pakollisen tehtävän puuttuminen alentaa kurssin arvosanaa 1 pykälällä.Tehtävien palautuksen myöhästyminen vaikuttaa kyseisen tehtävän arvosanaan
Ilmoittautumisaika
01.06.2022 - 31.08.2022
Ajoitus
01.08.2022 - 31.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Paikasta riippumaton
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Kirjasto- ja tietopalvelualan koulutus
Opettaja
- Kati Haanpää
Ryhmät
-
DKITIS22Kirjasto- ja tietopalvelualan korkeakouludiplomi
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- kertoa kirjastotoiminnan kehityksestä
- hahmottaa kirjastolain merkityksen kirjaston toiminnassa
- kertoa kirjastoalan kansallisista järjestöistä sekä kansainvälisestä yhteistyöstä
- hahmottaa kirjasto osana ympäröivää organisaatiota
- ymmärtää kirjaston osallistava rooli yhteiskunnassa
Sisältö
kirjastotoiminnan kehitys
Laki yleisistä kirjastoista
alan järjestöt ja kansainvälinen toiminta
kirjastotoiminnan ohjaus Suomessa
kirjaston rooli yhteiskunnassa
Opetusmenetelmät
Verkko-opetus, itsenäinen opiskelu, ryhmätyöt, koe
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Yhteistoiminnallinen oppiminen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ryhmätehtävä: Hyväksytty / täydennettävä
Yksilötehtävä: (Hyväksytty / hylätty)
Koe: arviointiasteikko H-5
Sisällön jaksotus
12.10. klo 9-10 tai 17-18 Kirjastoverko ja kirjastojen kehitys,
16.11. klo 9-10 tai 17-18 Kirjastojärjestöt ja -sidosryhmät
30.11. klo 9-10 tai 17-18 Kirjastolaki
14.12. klo 9-10 tai 17-18 Kirjastotoiminnan arviointi ja kirjaston rooli yhteiskunnassa
KOE 16.12.
Uusintakoe tammikuussa 2023
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tentti arviointi H-5
Hyväksytty/ hyltätty / uusittava asteikolla arvioitavan pakollisien tehtävien puuttuminen alentaa kurssin arvosanaa 1 pykälällä.
Hylätty (0)
Opiskelijalla on jättänyt tehtävät ja kokeen tekemättä tai saa kokeesta alle 50 % oikein.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Arvosana 1 on 50% tentin kokonaispistemäärästä ja tehtävät tehty
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Arvosana 3 on 70% tentin kokonaispistemäärästä ja tehtävät tehty
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
90% tai enemmän tentin kokonaispistemäärästä ja tehtävät tehty
Ilmoittautumisaika
01.12.2021 - 06.11.2022
Ajoitus
31.03.2022 - 31.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Kati Haanpää
Ryhmät
-
MKITIS21Liiketalous, kirjasto- ja tietopalvelu (monimuoto)
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- kertoa kirjastotoiminnan kehityksestä
- hahmottaa kirjastolain merkityksen kirjaston toiminnassa
- kertoa kirjastoalan kansallisista järjestöistä sekä kansainvälisestä yhteistyöstä
- hahmottaa kirjasto osana ympäröivää organisaatiota
- ymmärtää kirjaston osallistava rooli yhteiskunnassa
Sisältö
kirjastotoiminnan kehitys
Laki yleisistä kirjastoista
alan järjestöt ja kansainvälinen toiminta
kirjastotoiminnan ohjaus Suomessa
kirjaston rooli yhteiskunnassa
Oppimateriaalit
Lähdemateriaali tarkentuu opetuksen alussa:
- Kekki, Kirsti. Menestystarina nimeltä kirjasto: Näin sen koin. Helsinki: Avain, 2013.
- Vatanen, Pirjo. Sääty-yhteiskunnan kirjastoista kansalaisyhteiskunnan kirjastoiksi. Yleisten kirjastomme murroskausi 1890-luvulta 1920-luvulle.SKS, 2002.
- Muu tunnilla käyty aineisto
Opetusmenetelmät
Verkko-opetus, itsenäinen opiskelu, ryhmätyöt,tentti
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti tehdään verkossa ja tenttipäivä sovitaan opetuksen alkaessa.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Yhteistoiminnallinen oppiminen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ryhmä-/ yksilötehtävät
Tentti
Opiskelijalle opintojakson työmäärä on noin 135 tuntia.
Sisällön jaksotus
30.9. klo 9-16 Kirjaston kehitys, kirjastojärjestöt ja -sidosryhmät
27.10. klo 13-16 Kirjastolaki ja kirjastotoiminnan arviointi
18.11. klo 13-16 Kirjaston rooli yhteiskunnassa
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tentti arviointi H-5
Hyväksytty/hylätty asteikolla arvioitavan pakollisen tehtävän puuttuminen alentaa kurssin arvosanaa 1 pykälällä.Tehtävien palautuksen myöhästyminen vaikuttaa kyseisen tehtävän arvosanaan