Siirry suoraan sisältöön

Kirjasto yhteiskunnassaLaajuus (5 op)

Tunnus: KH00BS65

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- kertoa kirjastotoiminnan kehityksestä
- hahmottaa kirjastolain merkityksen kirjaston toiminnassa
- kertoa kirjastoalan kansallisista järjestöistä sekä kansainvälisestä yhteistyöstä
- hahmottaa kirjasto osana ympäröivää organisaatiota
- ymmärtää kirjaston osallistava rooli yhteiskunnassa

Sisältö

kirjastotoiminnan kehitys
Laki yleisistä kirjastoista
alan järjestöt ja kansainvälinen toiminta
kirjastotoiminnan ohjaus Suomessa
kirjaston rooli yhteiskunnassa 

Ilmoittautumisaika

01.12.2024 - 14.02.2025

Ajoitus

27.01.2025 - 25.04.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Lemminkäisenkatu

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Kirjasto- ja tietopalvelualan koulutus
Opettaja
  • Kati Haanpää
Ryhmät
  • DKITIS24
    Kirjasto- ja tietopalvelualan korkeakouludiplomi
  • MKITIS24
    Liiketalous, kirjasto- ja tietopalvelu (monimuoto)

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- kertoa kirjastotoiminnan kehityksestä
- hahmottaa kirjastolain merkityksen kirjaston toiminnassa
- kertoa kirjastoalan kansallisista järjestöistä sekä kansainvälisestä yhteistyöstä
- hahmottaa kirjasto osana ympäröivää organisaatiota
- ymmärtää kirjaston osallistava rooli yhteiskunnassa

Sisältö

kirjastotoiminnan kehitys
Laki yleisistä kirjastoista
alan järjestöt ja kansainvälinen toiminta
kirjastotoiminnan ohjaus Suomessa
kirjaston rooli yhteiskunnassa 

Oppimateriaalit

- Kekki, Kirsti. Menestystarina nimeltä kirjasto: Näin sen koin. Helsinki: Avain, 2013.
- muu tunnilla käyty aineisto

- ( Vatanen, Pirjo. Sääty-yhteiskunnan kirjastoista kansalaisyhteiskunnan kirjastoiksi. Yleisten kirjastomme murroskausi 1890-luvulta 1920-luvulle.SKS, 2002).

Opetusmenetelmät

Lähi- ja verkko-opetus, itsenäinen opiskelu, ryhmätyöt

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Työelämälähtöisyys
Yhteistoiminnallinen oppiminen
Kestäväkehitys kirjastotyössä

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kurssi sisätää neljä tehtävää

Kirjastojärjestöt ryhmätyö arviointi: hyväksytty / hylätty. (Painoarvo 10% toteutus, 10 % esitys)
Kirjastonkehitys / kirjastolait essee yksilötyö arviointi: h-5. Painoarvo 40%
Kirjastoton toiminta ja arviointi, yksilötyö, arviointi: h-5. Painoarvo 30%
Osaamisen kehitys, yksilötyö, arviointi: hyväksytty / hylätty. Painoarvo 10 %


Opiskelijalle opintojakson työmäärä on noin 135 tuntia, joka sisältää 12h lähiopetusta ja 123h etäopiskelua ja yksilö- ja ryhmätehtävien tehtävien tekemistä.

Sisällön jaksotus

Sisältö:
Kirjaston kehitys
Kirjastojärjestöt ja -sidosryhmät
Kirjastolaki ja kirjastotoiminnan arviointi
Kirjaston rooli yhteiskunnassa

Opetuspäivät MKITIS23 ja DKITIS24

14.2. klo 9-12 paikan päällä kaikki
20.3. klo 9-12 verkossa kaikki
27.3. klo 13-16 Verkossa vain DKITIS24
10.4. ko 9-12 paikan päällä vain MKITIS24
25.4. klo 9-12 verkossa kaikki

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnin kohteet: Yksilötehtävät, ryhmätyöt

Hylätty (0)

Tehtävä ei täytä hyväksytyn kriteereitä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tehtävissä asiaa on käsitelty suppeasti, luettelomaisesti eiikä asia välity täysin tehtävästä
Kirjallisessa työssä ristiriitaisuutta ja epäjohdonmukaisuutta.
Itsereflektio puuttuu
Perusteluissa puutteita, ei ole käytetty viittauksia lähteisiin ja lähdeluettelo voi olla puutteellinen.
Opiskelija on osallitunut ryhmätyön tekemiseen, mutta ei esittelyyn..

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Tehtävissä tuotu esille keskeinen asiasisältö jokseenkin hyvin, epäolennaista asiaa on vähän tai ei ollenkaan.
Lähdeviittaukset ja lähteet on merkitty tehtävään, mutta merkinnöissä saattaa olla puutteita.
Omakohtainen reflektio saattaa puuttua.
Esitetty perusteluja vähäisessä määrin.
Kirjallinen työ selkeä.
Osallistunut ryhmätehtävien tekemiseen mutta ei välttämättä esittelyyn.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Tehtävissä tuotu esille keskeisin asiasisältö erittäin kattavasti.
Asiaa kuvattu ja arvioitu useasta eri näkökulmasta, hyödynnetty erittäin monipuolisesti olemassa olevaa lähdeaineistoa. Lähdeviittaukset ja lähteet on merkitty tehtävään Turun AMK:n ohjeiden mukaisesti.
Esitetty pohdintoja, perusteluja, omia näkemyksiä ja johtopäätöksiä erittäin runsaasti, kattavasti ja johdonmukaisesti.
Kirjallinen työ erittäin selkeä ja looginen.
Opiskelija on osallistunut aktiivisesti ryhmätöiden tekemiseen sekä esittelyyn.

Ilmoittautumisaika

01.12.2023 - 01.02.2024

Ajoitus

22.01.2024 - 09.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Lemminkäisenkatu

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Kirjasto- ja tietopalvelualan koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Kati Haanpää
Ryhmät
  • MKITIS23
    Liiketalous, kirjasto- ja tietopalvelu (monimuoto)

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- kertoa kirjastotoiminnan kehityksestä
- hahmottaa kirjastolain merkityksen kirjaston toiminnassa
- kertoa kirjastoalan kansallisista järjestöistä sekä kansainvälisestä yhteistyöstä
- hahmottaa kirjasto osana ympäröivää organisaatiota
- ymmärtää kirjaston osallistava rooli yhteiskunnassa

Sisältö

kirjastotoiminnan kehitys
Laki yleisistä kirjastoista
alan järjestöt ja kansainvälinen toiminta
kirjastotoiminnan ohjaus Suomessa
kirjaston rooli yhteiskunnassa 

Oppimateriaalit

Lähdemateriaali tarkentuu opetuksen alussa

Opetusmenetelmät

Verkko-opetus, itsenäinen opiskelu, ryhmätyöt, tentti

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Yhteistoiminnallinen oppiminen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

- Henkilökohtaiset oppimistehtävät
- Ryhmä-/paritehtävät

Opiskelijalle opintojakson työmäärä on noin 135 tuntia, joka sisältää 12h lähiopetusta ja 123h etäopiskelua ja yksilö- ja ryhmätehtävien tehtävien tekemistä.

Sisällön jaksotus

Sisältö:
Kirjaston kehitys
Kirjastojärjestöt ja -sidosryhmät
Kirjastolaki ja kirjastotoiminnan arviointi
Kirjaston rooli yhteiskunnassa

Opetuskerrat ovat:
25.1. klo 13-16
14.3. klo 13-16
4.4. klo 9-12
2.5. klo 9-12

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnin kohteet: Yksilötehtävät, ryhmätyöt
Tarkempi arviointi annetaan opintojakson ensimmäisenä päivänä.

Ilmoittautumisaika

01.12.2022 - 23.03.2023

Ajoitus

01.01.2023 - 31.05.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Lemminkäisenkatu

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Kati Haanpää
Ryhmät
  • MKITIS22
    Liiketalous, kirjasto- ja tietopalvelu (monimuoto)

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- kertoa kirjastotoiminnan kehityksestä
- hahmottaa kirjastolain merkityksen kirjaston toiminnassa
- kertoa kirjastoalan kansallisista järjestöistä sekä kansainvälisestä yhteistyöstä
- hahmottaa kirjasto osana ympäröivää organisaatiota
- ymmärtää kirjaston osallistava rooli yhteiskunnassa

Sisältö

kirjastotoiminnan kehitys
Laki yleisistä kirjastoista
alan järjestöt ja kansainvälinen toiminta
kirjastotoiminnan ohjaus Suomessa
kirjaston rooli yhteiskunnassa 

Oppimateriaalit

Lähdemateriaali tarkentuu opetuksen alussa:


- Kekki, Kirsti. Menestystarina nimeltä kirjasto: Näin sen koin. Helsinki: Avain, 2013.
- Vatanen, Pirjo. Sääty-yhteiskunnan kirjastoista kansalaisyhteiskunnan kirjastoiksi. Yleisten kirjastomme murroskausi 1890-luvulta 1920-luvulle.SKS, 2002.
- muu tunnilla käyty aineisto

Opetusmenetelmät

Verkko-opetus, itsenäinen opiskelu, ryhmätyöt, tentti

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Yhteistoiminnallinen oppiminen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

2 ryhmätehtävää - hyväksytty / hylätty
1 x yksilöthtävä - hyväksytty / hylätty
Tentti h-5

Sisällön jaksotus

16.3. klo 13-16 Kirjaston kehitys, kirjastojärjestöt ja -sidosryhmät
31.3. klo 9.15-12 Kirjastolaki
4.5. klo 9.15 -12 Kirjatotoiminnan arviointi
25.5. klo 13-16 Kirjaston rooli yhteiskunnassa
31.5. KOE klo 9-21 välisenä aikana, oman aikataulun mukaisesti

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

3 x Hyväksytty / hylätty tehtävät
Tentti arviointi H-5
Hyväksytty/hylätty asteikolla arvioitavan pakollisen tehtävän puuttuminen alentaa kurssin arvosanaa 1 pykälällä.Tehtävien palautuksen myöhästyminen vaikuttaa kyseisen tehtävän arvosanaan

Ilmoittautumisaika

01.06.2022 - 31.08.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Paikasta riippumaton

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Kirjasto- ja tietopalvelualan koulutus
Opettaja
  • Kati Haanpää
Ryhmät
  • DKITIS22
    Kirjasto- ja tietopalvelualan korkeakouludiplomi

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- kertoa kirjastotoiminnan kehityksestä
- hahmottaa kirjastolain merkityksen kirjaston toiminnassa
- kertoa kirjastoalan kansallisista järjestöistä sekä kansainvälisestä yhteistyöstä
- hahmottaa kirjasto osana ympäröivää organisaatiota
- ymmärtää kirjaston osallistava rooli yhteiskunnassa

Sisältö

kirjastotoiminnan kehitys
Laki yleisistä kirjastoista
alan järjestöt ja kansainvälinen toiminta
kirjastotoiminnan ohjaus Suomessa
kirjaston rooli yhteiskunnassa 

Opetusmenetelmät

Verkko-opetus, itsenäinen opiskelu, ryhmätyöt, koe

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Yhteistoiminnallinen oppiminen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ryhmätehtävä: Hyväksytty / täydennettävä
Yksilötehtävä: (Hyväksytty / hylätty)
Koe: arviointiasteikko H-5

Sisällön jaksotus

12.10. klo 9-10 tai 17-18 Kirjastoverko ja kirjastojen kehitys,
16.11. klo 9-10 tai 17-18 Kirjastojärjestöt ja -sidosryhmät
30.11. klo 9-10 tai 17-18 Kirjastolaki
14.12. klo 9-10 tai 17-18 Kirjastotoiminnan arviointi ja kirjaston rooli yhteiskunnassa

KOE 16.12.
Uusintakoe tammikuussa 2023

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tentti arviointi H-5
Hyväksytty/ hyltätty / uusittava asteikolla arvioitavan pakollisien tehtävien puuttuminen alentaa kurssin arvosanaa 1 pykälällä.

Hylätty (0)

Opiskelijalla on jättänyt tehtävät ja kokeen tekemättä tai saa kokeesta alle 50 % oikein.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Arvosana 1 on 50% tentin kokonaispistemäärästä ja tehtävät tehty

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arvosana 3 on 70% tentin kokonaispistemäärästä ja tehtävät tehty

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

90% tai enemmän tentin kokonaispistemäärästä ja tehtävät tehty

Ilmoittautumisaika

01.12.2021 - 06.11.2022

Ajoitus

31.03.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Kati Haanpää
Ryhmät
  • MKITIS21
    Liiketalous, kirjasto- ja tietopalvelu (monimuoto)

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- kertoa kirjastotoiminnan kehityksestä
- hahmottaa kirjastolain merkityksen kirjaston toiminnassa
- kertoa kirjastoalan kansallisista järjestöistä sekä kansainvälisestä yhteistyöstä
- hahmottaa kirjasto osana ympäröivää organisaatiota
- ymmärtää kirjaston osallistava rooli yhteiskunnassa

Sisältö

kirjastotoiminnan kehitys
Laki yleisistä kirjastoista
alan järjestöt ja kansainvälinen toiminta
kirjastotoiminnan ohjaus Suomessa
kirjaston rooli yhteiskunnassa 

Oppimateriaalit

Lähdemateriaali tarkentuu opetuksen alussa:


- Kekki, Kirsti. Menestystarina nimeltä kirjasto: Näin sen koin. Helsinki: Avain, 2013.
- Vatanen, Pirjo. Sääty-yhteiskunnan kirjastoista kansalaisyhteiskunnan kirjastoiksi. Yleisten kirjastomme murroskausi 1890-luvulta 1920-luvulle.SKS, 2002.
- Muu tunnilla käyty aineisto

Opetusmenetelmät

Verkko-opetus, itsenäinen opiskelu, ryhmätyöt,tentti

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti tehdään verkossa ja tenttipäivä sovitaan opetuksen alkaessa.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Yhteistoiminnallinen oppiminen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ryhmä-/ yksilötehtävät
Tentti

Opiskelijalle opintojakson työmäärä on noin 135 tuntia.

Sisällön jaksotus

30.9. klo 9-16 Kirjaston kehitys, kirjastojärjestöt ja -sidosryhmät
27.10. klo 13-16 Kirjastolaki ja kirjastotoiminnan arviointi
18.11. klo 13-16 Kirjaston rooli yhteiskunnassa

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tentti arviointi H-5
Hyväksytty/hylätty asteikolla arvioitavan pakollisen tehtävän puuttuminen alentaa kurssin arvosanaa 1 pykälällä.Tehtävien palautuksen myöhästyminen vaikuttaa kyseisen tehtävän arvosanaan