Siirry suoraan sisältöön

Urheilun myynti ja markkinointi ja urheilun ostaminenLaajuus (10 op)

Tunnus: KH00BP57

Laajuus

10 op

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- selittää myyntityön roolin urheiluorganisaatiossa ja kuinka ammattimaiset myyntihenkilöt suorittavat tehtäviänsä
- toteuttaa myyntiprosessin eri vaiheet tehokkaasti ja asiakaslähtöisesti
- analysoida asiakkaan ostokäyttäytymistä ja ostoprosesseja
- käyttää erilaisia myyntimalleja ja myyntitaitoja eri myyntitilanteissa ja asiakassuhteen vaiheissa
- rakentaa ja kehittää pitkäaikaisia asiakassuhteita arvonluonnin näkökulmasta
- osaa käyttää markkinoinnin peruskäsitteistöä
- osaa tunnistaa ostokäyttäytymisen taustalla olevia tekijöitä sekä asiakkaalle arvoa tuottavia tekijöitä
- osaa kuvailla myyntitapahtuman vaiheet ja toimia asiakaslähtöisesti
- tuntee nykyaikaisen markkinointiviestinnän keinoja.

Sisältö

- myyntiprosessin vaiheet
- asiakasymmärryksen hankinta
- asiakasodotuksiin ja -kokemuksiin vaikuttavat tekijät, arvonluonti
- myynti- ja asiakaspalvelutilanteet ja niihin valmistautuminen
- myyntitapahtuman vaiheet
- markkinointiviestintä

Ilmoittautumisaika

07.12.2024 - 05.01.2025

Ajoitus

06.01.2025 - 31.05.2025

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Jaakko Haltia
  • Arto Kuuluvainen
Ryhmät
  • DUSVAK25
    Urheilun sponsoroinnin ja varainhankinnan korkeakouludiplomi

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- selittää myyntityön roolin urheiluorganisaatiossa ja kuinka ammattimaiset myyntihenkilöt suorittavat tehtäviänsä
- toteuttaa myyntiprosessin eri vaiheet tehokkaasti ja asiakaslähtöisesti
- analysoida asiakkaan ostokäyttäytymistä ja ostoprosesseja
- käyttää erilaisia myyntimalleja ja myyntitaitoja eri myyntitilanteissa ja asiakassuhteen vaiheissa
- rakentaa ja kehittää pitkäaikaisia asiakassuhteita arvonluonnin näkökulmasta
- osaa käyttää markkinoinnin peruskäsitteistöä
- osaa tunnistaa ostokäyttäytymisen taustalla olevia tekijöitä sekä asiakkaalle arvoa tuottavia tekijöitä
- osaa kuvailla myyntitapahtuman vaiheet ja toimia asiakaslähtöisesti
- tuntee nykyaikaisen markkinointiviestinnän keinoja.

Sisältö

- myyntiprosessin vaiheet
- asiakasymmärryksen hankinta
- asiakasodotuksiin ja -kokemuksiin vaikuttavat tekijät, arvonluonti
- myynti- ja asiakaspalvelutilanteet ja niihin valmistautuminen
- myyntitapahtuman vaiheet
- markkinointiviestintä

Oppimateriaalit

Itslearning-ympäristön materiaali
Bergström S. ja Leppänen A. "Yrityksen asiakasmarkkinointi", 2018
Jalonen ja muut "Arvonluonnin pelikirja", 2017

Opetusmenetelmät

Monimuoto

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Innovaaitopedagogiikka

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus 40
Etätehtävät 100
Kirjallisuus 80

Sisällön jaksotus

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- selittää myyntityön roolin urheiluorganisaatiossa ja kuinka ammattimaiset myyntihenkilöt suorittavat tehtäviänsä
- toteuttaa myyntiprosessin eri vaiheet tehokkaasti ja asiakaslähtöisesti
- analysoida asiakkaan ostokäyttäytymistä ja ostoprosesseja
- käyttää erilaisia myyntimalleja ja myyntitaitoja eri myyntitilanteissa ja asiakassuhteen vaiheissa
- rakentaa ja kehittää pitkäaikaisia asiakassuhteita arvonluonnin näkökulmasta
- osaa käyttää markkinoinnin peruskäsitteistöä
- osaa tunnistaa ostokäyttäytymisen taustalla olevia tekijöitä sekä asiakkaalle arvoa tuottavia tekijöitä
- osaa kuvailla myyntitapahtuman vaiheet ja toimia asiakaslähtöisesti
- tuntee nykyaikaisen markkinointiviestinnän keinoja

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opinotjakso arvioidaan arvosanoilla 0, 1-5

Hylätty (0)

Työ täysin puutteellinen tai virheellinen

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Asiat käsitelty suppeasti, luettelomaisesti eivätkä välity täysin tehtävästä
Ristiriitaisuutta ja epäjohdonmukaisuutta
Perustelut täysin puutteellisia

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Tuotu esille keskeinen asiasisältö jokseenkin hyvin
Epäolennaista ainesta vain vähän tai ei ollenkaan
Ei havaittavissa asioiden omakohtaista reflektiota
Esitetty perusteluja vähäisessä määrin
Kirjallinen työ selkeä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Tuotu esille keskeisin asiasisältö erittäin kattavasti
Asiaa kuvattu ja arvioitu useasta eri näkökulmasta, hyödynnetty erittäin monipuolisesti olemassa olevaa lähdeaineistoa
Esitetty pohdintoja, perusteluja, omia näkemyksiä ja johtopäätöksiä erittäin runsaasti, kattavasti ja johdonmukaisesti
Kirjallinen työ erittäin selkeä ja looginen

Ilmoittautumisaika

02.12.2023 - 31.12.2023

Ajoitus

01.01.2024 - 31.07.2024

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Lemminkäisenkatu

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Jaakko Haltia
  • Arto Kuuluvainen
Ryhmät
  • DUSVAS23
    Urheilun sponsoroinnin ja varainhankinnan korkeakouludiplomi

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- selittää myyntityön roolin urheiluorganisaatiossa ja kuinka ammattimaiset myyntihenkilöt suorittavat tehtäviänsä
- toteuttaa myyntiprosessin eri vaiheet tehokkaasti ja asiakaslähtöisesti
- analysoida asiakkaan ostokäyttäytymistä ja ostoprosesseja
- käyttää erilaisia myyntimalleja ja myyntitaitoja eri myyntitilanteissa ja asiakassuhteen vaiheissa
- rakentaa ja kehittää pitkäaikaisia asiakassuhteita arvonluonnin näkökulmasta
- osaa käyttää markkinoinnin peruskäsitteistöä
- osaa tunnistaa ostokäyttäytymisen taustalla olevia tekijöitä sekä asiakkaalle arvoa tuottavia tekijöitä
- osaa kuvailla myyntitapahtuman vaiheet ja toimia asiakaslähtöisesti
- tuntee nykyaikaisen markkinointiviestinnän keinoja.

Sisältö

- myyntiprosessin vaiheet
- asiakasymmärryksen hankinta
- asiakasodotuksiin ja -kokemuksiin vaikuttavat tekijät, arvonluonti
- myynti- ja asiakaspalvelutilanteet ja niihin valmistautuminen
- myyntitapahtuman vaiheet
- markkinointiviestintä

Oppimateriaalit

Itslearning-ympäristön materiaali
Bergström S. ja Leppänen A. "Yrityksen asiakasmarkkinointi", 2018
Jalonen ja muut "Arvonluonnin pelikirja", 2017

Opetusmenetelmät

Monimuoto

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Innovaaitopedagogiikka

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus 40
Etätehtävät 100
Kirjallisuus 80

Sisällön jaksotus

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- selittää myyntityön roolin urheiluorganisaatiossa ja kuinka ammattimaiset myyntihenkilöt suorittavat tehtäviänsä
- toteuttaa myyntiprosessin eri vaiheet tehokkaasti ja asiakaslähtöisesti
- analysoida asiakkaan ostokäyttäytymistä ja ostoprosesseja
- käyttää erilaisia myyntimalleja ja myyntitaitoja eri myyntitilanteissa ja asiakassuhteen vaiheissa
- rakentaa ja kehittää pitkäaikaisia asiakassuhteita arvonluonnin näkökulmasta
- osaa käyttää markkinoinnin peruskäsitteistöä
- osaa tunnistaa ostokäyttäytymisen taustalla olevia tekijöitä sekä asiakkaalle arvoa tuottavia tekijöitä
- osaa kuvailla myyntitapahtuman vaiheet ja toimia asiakaslähtöisesti
- tuntee nykyaikaisen markkinointiviestinnän keinoja

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opinotjakso arvioidaan arvosanoilla 0, 1-5

Hylätty (0)

Työ täysin puutteellinen tai virheellinen

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Asiat käsitelty suppeasti, luettelomaisesti eivätkä välity täysin tehtävästä
Ristiriitaisuutta ja epäjohdonmukaisuutta
Perustelut täysin puutteellisia

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Tuotu esille keskeinen asiasisältö jokseenkin hyvin
Epäolennaista ainesta vain vähän tai ei ollenkaan
Ei havaittavissa asioiden omakohtaista reflektiota
Esitetty perusteluja vähäisessä määrin
Kirjallinen työ selkeä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Tuotu esille keskeisin asiasisältö erittäin kattavasti
Asiaa kuvattu ja arvioitu useasta eri näkökulmasta, hyödynnetty erittäin monipuolisesti olemassa olevaa lähdeaineistoa
Esitetty pohdintoja, perusteluja, omia näkemyksiä ja johtopäätöksiä erittäin runsaasti, kattavasti ja johdonmukaisesti
Kirjallinen työ erittäin selkeä ja looginen

Ilmoittautumisaika

02.12.2022 - 31.12.2022

Ajoitus

01.01.2023 - 31.07.2023

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

10 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Lemminkäisenkatu

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Jaakko Haltia
  • Arto Kuuluvainen
Ryhmät
  • DUSVAS22
    Urheilun sponsoroinnin ja varainhankinnan korkeakouludiplomi

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- selittää myyntityön roolin urheiluorganisaatiossa ja kuinka ammattimaiset myyntihenkilöt suorittavat tehtäviänsä
- toteuttaa myyntiprosessin eri vaiheet tehokkaasti ja asiakaslähtöisesti
- analysoida asiakkaan ostokäyttäytymistä ja ostoprosesseja
- käyttää erilaisia myyntimalleja ja myyntitaitoja eri myyntitilanteissa ja asiakassuhteen vaiheissa
- rakentaa ja kehittää pitkäaikaisia asiakassuhteita arvonluonnin näkökulmasta
- osaa käyttää markkinoinnin peruskäsitteistöä
- osaa tunnistaa ostokäyttäytymisen taustalla olevia tekijöitä sekä asiakkaalle arvoa tuottavia tekijöitä
- osaa kuvailla myyntitapahtuman vaiheet ja toimia asiakaslähtöisesti
- tuntee nykyaikaisen markkinointiviestinnän keinoja.

Sisältö

- myyntiprosessin vaiheet
- asiakasymmärryksen hankinta
- asiakasodotuksiin ja -kokemuksiin vaikuttavat tekijät, arvonluonti
- myynti- ja asiakaspalvelutilanteet ja niihin valmistautuminen
- myyntitapahtuman vaiheet
- markkinointiviestintä

Oppimateriaalit

Itslearning-ympäristön materiaali
Bergström S. ja Leppänen A. "Yrityksen asiakasmarkkinointi", 2018
Jalonen ja muut "Arvonluonnin pelikirja", 2017

Opetusmenetelmät

Monimuoto

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Innovaaitopedagogiikka

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus 40
Etätehtävät 100
Kirjallisuus 80

Sisällön jaksotus

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- selittää myyntityön roolin urheiluorganisaatiossa ja kuinka ammattimaiset myyntihenkilöt suorittavat tehtäviänsä
- toteuttaa myyntiprosessin eri vaiheet tehokkaasti ja asiakaslähtöisesti
- analysoida asiakkaan ostokäyttäytymistä ja ostoprosesseja
- käyttää erilaisia myyntimalleja ja myyntitaitoja eri myyntitilanteissa ja asiakassuhteen vaiheissa
- rakentaa ja kehittää pitkäaikaisia asiakassuhteita arvonluonnin näkökulmasta
- osaa käyttää markkinoinnin peruskäsitteistöä
- osaa tunnistaa ostokäyttäytymisen taustalla olevia tekijöitä sekä asiakkaalle arvoa tuottavia tekijöitä
- osaa kuvailla myyntitapahtuman vaiheet ja toimia asiakaslähtöisesti
- tuntee nykyaikaisen markkinointiviestinnän keinoja

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opinotjakso arvioidaan arvosanoilla 0, 1-5

Hylätty (0)

Työ täysin puutteellinen tai virheellinen

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Asiat käsitelty suppeasti, luettelomaisesti eivätkä välity täysin tehtävästä
Ristiriitaisuutta ja epäjohdonmukaisuutta
Perustelut täysin puutteellisia

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Tuotu esille keskeinen asiasisältö jokseenkin hyvin
Epäolennaista ainesta vain vähän tai ei ollenkaan
Ei havaittavissa asioiden omakohtaista reflektiota
Esitetty perusteluja vähäisessä määrin
Kirjallinen työ selkeä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Tuotu esille keskeisin asiasisältö erittäin kattavasti
Asiaa kuvattu ja arvioitu useasta eri näkökulmasta, hyödynnetty erittäin monipuolisesti olemassa olevaa lähdeaineistoa
Esitetty pohdintoja, perusteluja, omia näkemyksiä ja johtopäätöksiä erittäin runsaasti, kattavasti ja johdonmukaisesti
Kirjallinen työ erittäin selkeä ja looginen