Urheilun myynti ja markkinointi ja urheilun ostaminenLaajuus (10 op)
Tunnus: KH00BP57
Laajuus
10 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- selittää myyntityön roolin urheiluorganisaatiossa ja kuinka ammattimaiset myyntihenkilöt suorittavat tehtäviänsä
- toteuttaa myyntiprosessin eri vaiheet tehokkaasti ja asiakaslähtöisesti
- analysoida asiakkaan ostokäyttäytymistä ja ostoprosesseja
- käyttää erilaisia myyntimalleja ja myyntitaitoja eri myyntitilanteissa ja asiakassuhteen vaiheissa
- rakentaa ja kehittää pitkäaikaisia asiakassuhteita arvonluonnin näkökulmasta
- osaa käyttää markkinoinnin peruskäsitteistöä
- osaa tunnistaa ostokäyttäytymisen taustalla olevia tekijöitä sekä asiakkaalle arvoa tuottavia tekijöitä
- osaa kuvailla myyntitapahtuman vaiheet ja toimia asiakaslähtöisesti
- tuntee nykyaikaisen markkinointiviestinnän keinoja.
Sisältö
- myyntiprosessin vaiheet
- asiakasymmärryksen hankinta
- asiakasodotuksiin ja -kokemuksiin vaikuttavat tekijät, arvonluonti
- myynti- ja asiakaspalvelutilanteet ja niihin valmistautuminen
- myyntitapahtuman vaiheet
- markkinointiviestintä
Ilmoittautumisaika
02.12.2023 - 31.12.2023
Ajoitus
01.01.2024 - 31.07.2024
Opintopistemäärä
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Lemminkäisenkatu
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Jaakko Haltia
- Arto Kuuluvainen
Ryhmät
-
DUSVAS23Urheilun sponsoroinnin ja varainhankinnan korkeakouludiplomi
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- selittää myyntityön roolin urheiluorganisaatiossa ja kuinka ammattimaiset myyntihenkilöt suorittavat tehtäviänsä
- toteuttaa myyntiprosessin eri vaiheet tehokkaasti ja asiakaslähtöisesti
- analysoida asiakkaan ostokäyttäytymistä ja ostoprosesseja
- käyttää erilaisia myyntimalleja ja myyntitaitoja eri myyntitilanteissa ja asiakassuhteen vaiheissa
- rakentaa ja kehittää pitkäaikaisia asiakassuhteita arvonluonnin näkökulmasta
- osaa käyttää markkinoinnin peruskäsitteistöä
- osaa tunnistaa ostokäyttäytymisen taustalla olevia tekijöitä sekä asiakkaalle arvoa tuottavia tekijöitä
- osaa kuvailla myyntitapahtuman vaiheet ja toimia asiakaslähtöisesti
- tuntee nykyaikaisen markkinointiviestinnän keinoja.
Sisältö
- myyntiprosessin vaiheet
- asiakasymmärryksen hankinta
- asiakasodotuksiin ja -kokemuksiin vaikuttavat tekijät, arvonluonti
- myynti- ja asiakaspalvelutilanteet ja niihin valmistautuminen
- myyntitapahtuman vaiheet
- markkinointiviestintä
Oppimateriaalit
Itslearning-ympäristön materiaali
Bergström S. ja Leppänen A. "Yrityksen asiakasmarkkinointi", 2018
Jalonen ja muut "Arvonluonnin pelikirja", 2017
Opetusmenetelmät
Monimuoto
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Innovaaitopedagogiikka
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus 40
Etätehtävät 100
Kirjallisuus 80
Sisällön jaksotus
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- selittää myyntityön roolin urheiluorganisaatiossa ja kuinka ammattimaiset myyntihenkilöt suorittavat tehtäviänsä
- toteuttaa myyntiprosessin eri vaiheet tehokkaasti ja asiakaslähtöisesti
- analysoida asiakkaan ostokäyttäytymistä ja ostoprosesseja
- käyttää erilaisia myyntimalleja ja myyntitaitoja eri myyntitilanteissa ja asiakassuhteen vaiheissa
- rakentaa ja kehittää pitkäaikaisia asiakassuhteita arvonluonnin näkökulmasta
- osaa käyttää markkinoinnin peruskäsitteistöä
- osaa tunnistaa ostokäyttäytymisen taustalla olevia tekijöitä sekä asiakkaalle arvoa tuottavia tekijöitä
- osaa kuvailla myyntitapahtuman vaiheet ja toimia asiakaslähtöisesti
- tuntee nykyaikaisen markkinointiviestinnän keinoja
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opinotjakso arvioidaan arvosanoilla 0, 1-5
Hylätty (0)
Työ täysin puutteellinen tai virheellinen
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Asiat käsitelty suppeasti, luettelomaisesti eivätkä välity täysin tehtävästä
Ristiriitaisuutta ja epäjohdonmukaisuutta
Perustelut täysin puutteellisia
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Tuotu esille keskeinen asiasisältö jokseenkin hyvin
Epäolennaista ainesta vain vähän tai ei ollenkaan
Ei havaittavissa asioiden omakohtaista reflektiota
Esitetty perusteluja vähäisessä määrin
Kirjallinen työ selkeä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Tuotu esille keskeisin asiasisältö erittäin kattavasti
Asiaa kuvattu ja arvioitu useasta eri näkökulmasta, hyödynnetty erittäin monipuolisesti olemassa olevaa lähdeaineistoa
Esitetty pohdintoja, perusteluja, omia näkemyksiä ja johtopäätöksiä erittäin runsaasti, kattavasti ja johdonmukaisesti
Kirjallinen työ erittäin selkeä ja looginen
Ilmoittautumisaika
02.12.2022 - 31.12.2022
Ajoitus
01.01.2023 - 31.07.2023
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
10 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Lemminkäisenkatu
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Jaakko Haltia
- Arto Kuuluvainen
Ryhmät
-
DUSVAS22Urheilun sponsoroinnin ja varainhankinnan korkeakouludiplomi
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- selittää myyntityön roolin urheiluorganisaatiossa ja kuinka ammattimaiset myyntihenkilöt suorittavat tehtäviänsä
- toteuttaa myyntiprosessin eri vaiheet tehokkaasti ja asiakaslähtöisesti
- analysoida asiakkaan ostokäyttäytymistä ja ostoprosesseja
- käyttää erilaisia myyntimalleja ja myyntitaitoja eri myyntitilanteissa ja asiakassuhteen vaiheissa
- rakentaa ja kehittää pitkäaikaisia asiakassuhteita arvonluonnin näkökulmasta
- osaa käyttää markkinoinnin peruskäsitteistöä
- osaa tunnistaa ostokäyttäytymisen taustalla olevia tekijöitä sekä asiakkaalle arvoa tuottavia tekijöitä
- osaa kuvailla myyntitapahtuman vaiheet ja toimia asiakaslähtöisesti
- tuntee nykyaikaisen markkinointiviestinnän keinoja.
Sisältö
- myyntiprosessin vaiheet
- asiakasymmärryksen hankinta
- asiakasodotuksiin ja -kokemuksiin vaikuttavat tekijät, arvonluonti
- myynti- ja asiakaspalvelutilanteet ja niihin valmistautuminen
- myyntitapahtuman vaiheet
- markkinointiviestintä
Oppimateriaalit
Itslearning-ympäristön materiaali
Bergström S. ja Leppänen A. "Yrityksen asiakasmarkkinointi", 2018
Jalonen ja muut "Arvonluonnin pelikirja", 2017
Opetusmenetelmät
Monimuoto
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Innovaaitopedagogiikka
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus 40
Etätehtävät 100
Kirjallisuus 80
Sisällön jaksotus
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- selittää myyntityön roolin urheiluorganisaatiossa ja kuinka ammattimaiset myyntihenkilöt suorittavat tehtäviänsä
- toteuttaa myyntiprosessin eri vaiheet tehokkaasti ja asiakaslähtöisesti
- analysoida asiakkaan ostokäyttäytymistä ja ostoprosesseja
- käyttää erilaisia myyntimalleja ja myyntitaitoja eri myyntitilanteissa ja asiakassuhteen vaiheissa
- rakentaa ja kehittää pitkäaikaisia asiakassuhteita arvonluonnin näkökulmasta
- osaa käyttää markkinoinnin peruskäsitteistöä
- osaa tunnistaa ostokäyttäytymisen taustalla olevia tekijöitä sekä asiakkaalle arvoa tuottavia tekijöitä
- osaa kuvailla myyntitapahtuman vaiheet ja toimia asiakaslähtöisesti
- tuntee nykyaikaisen markkinointiviestinnän keinoja
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opinotjakso arvioidaan arvosanoilla 0, 1-5
Hylätty (0)
Työ täysin puutteellinen tai virheellinen
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Asiat käsitelty suppeasti, luettelomaisesti eivätkä välity täysin tehtävästä
Ristiriitaisuutta ja epäjohdonmukaisuutta
Perustelut täysin puutteellisia
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Tuotu esille keskeinen asiasisältö jokseenkin hyvin
Epäolennaista ainesta vain vähän tai ei ollenkaan
Ei havaittavissa asioiden omakohtaista reflektiota
Esitetty perusteluja vähäisessä määrin
Kirjallinen työ selkeä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Tuotu esille keskeisin asiasisältö erittäin kattavasti
Asiaa kuvattu ja arvioitu useasta eri näkökulmasta, hyödynnetty erittäin monipuolisesti olemassa olevaa lähdeaineistoa
Esitetty pohdintoja, perusteluja, omia näkemyksiä ja johtopäätöksiä erittäin runsaasti, kattavasti ja johdonmukaisesti
Kirjallinen työ erittäin selkeä ja looginen
Ilmoittautumisaika
14.03.2022 - 13.05.2022
Ajoitus
19.05.2022 - 18.08.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Liiketalous
Toimipiste
Paikasta riippumaton
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 40
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Jaakko Haltia
Ryhmät
-
VAVA2122Ammattikorkeakoulun yhteiset vapaasti valittavat
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- selittää myyntityön roolin urheiluorganisaatiossa ja kuinka ammattimaiset myyntihenkilöt suorittavat tehtäviänsä
- toteuttaa myyntiprosessin eri vaiheet tehokkaasti ja asiakaslähtöisesti
- analysoida asiakkaan ostokäyttäytymistä ja ostoprosesseja
- käyttää erilaisia myyntimalleja ja myyntitaitoja eri myyntitilanteissa ja asiakassuhteen vaiheissa
- rakentaa ja kehittää pitkäaikaisia asiakassuhteita arvonluonnin näkökulmasta
- osaa käyttää markkinoinnin peruskäsitteistöä
- osaa tunnistaa ostokäyttäytymisen taustalla olevia tekijöitä sekä asiakkaalle arvoa tuottavia tekijöitä
- osaa kuvailla myyntitapahtuman vaiheet ja toimia asiakaslähtöisesti
- tuntee nykyaikaisen markkinointiviestinnän keinoja.
Sisältö
- myyntiprosessin vaiheet
- asiakasymmärryksen hankinta
- asiakasodotuksiin ja -kokemuksiin vaikuttavat tekijät, arvonluonti
- myynti- ja asiakaspalvelutilanteet ja niihin valmistautuminen
- myyntitapahtuman vaiheet
- markkinointiviestintä
Oppimateriaalit
Jalonen H. ja muut "Arvonluonnin pelikirja - Urheilun ja liiketoiminnan rajapintaan", 2017, Turun ammattikorkeakoulun julkaisuja
Valanko, E. "Sponsorointi - Yhtiestyökumppanuus strategisena voimana" 2009, Talentum
Alaja, E. "Summapeliä - Sponsorointiyhteistyön käsikirja". Suomen urheilumuseosäätiön julkaisuja n:o 25, Jyväskylä, 2001
Alaja, E. "Tarinapeliä - Sponsorin käsikirja". Suomen urheilumuseosäätiön julkaisuja n:o 29, Jyväskylä, 2004
Skildum-Reid K.: www.powerponsorship.com
Sponsorointi ja tapahtumamarkkinointi ry: www.sponsorointijatapahtumamarkkinointi.fi
Muu sponsorointiin liittyvä kirjallisuus
Opetusmenetelmät
Etäopinnot ja case studyt
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Innovaatiopedagogiikka
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lukeminen ja opiskelu 40-50 tuntia
Tehtävät ja case studyt 50-60 tuntia
Sisällön jaksotus
- Opintojakso alkaa torstaina 19.5.2022 klo. 18-20. Teams-kutsu lähetetään ilmoittautuneille (läsnäolo pakollinen).
- Toinen luento järjestetään torstaina 26.5.2022 klo. 18-20.
- Opintojakso sisältää etätehtäviä, joiden viimeinen palautuspäivä on 18.8.2022.
Edeltävyystiedot:
- Opintojakso sopii opiskelijalle, joka on suorittanut myynnin ja markkinoinnin perusteet.
- Opinnoissa käytetään Teams- ja Itslearning -verkkotyökaluja
Viestintäkanava ja lisätietoja
Paikkakiintiöt
Turun AMK: 20
muut AMKit: 20
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson hyväksyttävästi suorittamiseen vaaditaan kaikkien tehtävien tekeminen ja palauttaminen määräaikaan mennessä.
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole tehnyt ja palauttanut kaikkia tehtäviä määräaikaan mennessä. Myös tehtäviin perehtymättömyys ja ylimalkainen ote saattavat aiheuttaa opintojakson hylkäämisen.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija tekee ja palauttaa kaikki tehtävät määräaikaan mennessä. Opiskelija osoittaa rajoittanutta opintojakson sisältöjen hallintaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija tekee ja palauttaa kaikki tehtävät määräaikaan mennessä. Opiskelija osoittaa hyvää opintojakson sisältöjen hallintaa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija tekee ja palauttaa kaikki tehtävät määräaikaan mennessä. Opiskelija osoittaa erinomaista opintojakson sisältöjen hallintaa.
Ilmoittautumisaika
02.12.2021 - 31.12.2021
Ajoitus
01.01.2022 - 31.07.2022
Opintopistemäärä
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Jaakko Haltia
Ryhmät
-
DUSVAS21Urheilun sponsoroinnin ja varainhankinnan korkeakouludiplomi
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- selittää myyntityön roolin urheiluorganisaatiossa ja kuinka ammattimaiset myyntihenkilöt suorittavat tehtäviänsä
- toteuttaa myyntiprosessin eri vaiheet tehokkaasti ja asiakaslähtöisesti
- analysoida asiakkaan ostokäyttäytymistä ja ostoprosesseja
- käyttää erilaisia myyntimalleja ja myyntitaitoja eri myyntitilanteissa ja asiakassuhteen vaiheissa
- rakentaa ja kehittää pitkäaikaisia asiakassuhteita arvonluonnin näkökulmasta
- osaa käyttää markkinoinnin peruskäsitteistöä
- osaa tunnistaa ostokäyttäytymisen taustalla olevia tekijöitä sekä asiakkaalle arvoa tuottavia tekijöitä
- osaa kuvailla myyntitapahtuman vaiheet ja toimia asiakaslähtöisesti
- tuntee nykyaikaisen markkinointiviestinnän keinoja.
Sisältö
- myyntiprosessin vaiheet
- asiakasymmärryksen hankinta
- asiakasodotuksiin ja -kokemuksiin vaikuttavat tekijät, arvonluonti
- myynti- ja asiakaspalvelutilanteet ja niihin valmistautuminen
- myyntitapahtuman vaiheet
- markkinointiviestintä
Sisällön jaksotus
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- selittää myyntityön roolin urheiluorganisaatiossa ja kuinka ammattimaiset myyntihenkilöt suorittavat tehtäviänsä
- toteuttaa myyntiprosessin eri vaiheet tehokkaasti ja asiakaslähtöisesti
- analysoida asiakkaan ostokäyttäytymistä ja ostoprosesseja
- käyttää erilaisia myyntimalleja ja myyntitaitoja eri myyntitilanteissa ja asiakassuhteen vaiheissa
- rakentaa ja kehittää pitkäaikaisia asiakassuhteita arvonluonnin näkökulmasta
- osaa käyttää markkinoinnin peruskäsitteistöä
- osaa tunnistaa ostokäyttäytymisen taustalla olevia tekijöitä sekä asiakkaalle arvoa tuottavia tekijöitä
- osaa kuvailla myyntitapahtuman vaiheet ja toimia asiakaslähtöisesti
- tuntee nykyaikaisen markkinointiviestinnän keinoja
Arviointiasteikko
H-5