Urheilujohtaminen ja työyhteisötaidotLaajuus (10 op)
Tunnus: KH00BP59
Laajuus
10 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- ymmärtää johtamisen ja esimiestyön merkityksen urheiluorganisaatiossa
- tuntee esimiestyön vaatimukset ja kykenee soveltamaan oppimaansa käytännössä
- ymmärtää johtajuuden (leadership) ja johtamisen (management) eron
- hallitsee johtamisen ja esimiestyön perustoiminnan
Sisältö
Johtaminen osana urheiluliiketoimintaa:
- Johtaminen ja johtamisjärjestelmät
- Organisaatioteoriat
- Henkilöstöjohtaminen
- Vapaaehtoisorganisaation johtaminen
- Työhyvinvointi
- Esimiestyö ja vuorovaikutustaidot
- Motivointi, palautteen antaminen, konfliktin ratkaiseminen, neuvottelu
Ilmoittautumisaika
02.12.2023 - 31.12.2023
Ajoitus
01.01.2024 - 31.07.2024
Opintopistemäärä
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Lemminkäisenkatu
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Olli-Pekka Lehtisalo
Ryhmät
-
DUSVAS23Urheilun sponsoroinnin ja varainhankinnan korkeakouludiplomi
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- ymmärtää johtamisen ja esimiestyön merkityksen urheiluorganisaatiossa
- tuntee esimiestyön vaatimukset ja kykenee soveltamaan oppimaansa käytännössä
- ymmärtää johtajuuden (leadership) ja johtamisen (management) eron
- hallitsee johtamisen ja esimiestyön perustoiminnan
Sisältö
Johtaminen osana urheiluliiketoimintaa:
- Johtaminen ja johtamisjärjestelmät
- Organisaatioteoriat
- Henkilöstöjohtaminen
- Vapaaehtoisorganisaation johtaminen
- Työhyvinvointi
- Esimiestyö ja vuorovaikutustaidot
- Motivointi, palautteen antaminen, konfliktin ratkaiseminen, neuvottelu
Opetusmenetelmät
Oppimismenetelminä hyödynnetään pääasiassa yhteistoiminnallisia oppimismenetelmiä, kuten
- kirjapiiri ja tiedon jakaminen ja rakentaminen
- työelämälähtöiset ryhmätyöt ja niiden esittelyt ja pitchaukset
- vertaispalautteen antaminen ja itsearvioinnin tekeminen
Tehtävät alustetaan lähiopetuksessa.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Innopedagogiikan mukaista työelämälähtöistä tiedon rakentamista ja reflektoivaa oppimista.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson työmäärä koostuu seuraavista osioista:
Teorian lukeminen itsenäisesti ja kirjallisuusreflektion kirjoittaminen
Lähiopetus: lähiopetus, ryhmätöitten työstäminen ja esittelyt (tiedon jakaminen ja rakentaminen)
Sisällön jaksotus
Johtaminen osana urheiluliiketoimintaa:
- Johtaminen ja johtamisjärjestelmät
- Organisaatioteoriat
- Henkilöstöjohtaminen
- Vapaaehtoisorganisaation johtaminen
- Työhyvinvointi
- Esimiestyö ja vuorovaikutustaidot
- Motivointi, palautteen antaminen, konfliktin ratkaiseminen, neuvottelu
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioitava aineisto: Itsenäiset tehtävät, joiden arvosanoista muodostuu kurssin arvosana.
Arvioinnin kohteena ovat kyky soveltaa kurssiin liittyviä sisältöjä ja itsenäisten tehtävien vastausten täsmällisyys eli että vastaukset ovat täsmällisiä tehtäviin nähden eli niissä on vastattu kysymyksiin kattavasti.
Hylätty (0)
Tehtävien suorittaminen osoittaa arviointikohteina olevissa kyvyissä olevan vakavia puutteita.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa tehtävien suorittamisen minimikyvyt, mutta kyvyissä on huomattavia puutteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Itsenäiset tehtävät hyvin tehty ja selkeästi esitetty. Opiskelija osoittaa hallitsevansa pääosin tehtävien suorittamisen edellyttämät kyvyt.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Itsenäisten tehtävien suorituksissa on arviointikriteerit huomioon ottaen useita huomattavia ansioita.
Ilmoittautumisaika
02.12.2022 - 31.12.2022
Ajoitus
01.01.2023 - 31.07.2023
Opintopistemäärä
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Lemminkäisenkatu
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Olli-Pekka Lehtisalo
Ryhmät
-
DUSVAS22Urheilun sponsoroinnin ja varainhankinnan korkeakouludiplomi
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- ymmärtää johtamisen ja esimiestyön merkityksen urheiluorganisaatiossa
- tuntee esimiestyön vaatimukset ja kykenee soveltamaan oppimaansa käytännössä
- ymmärtää johtajuuden (leadership) ja johtamisen (management) eron
- hallitsee johtamisen ja esimiestyön perustoiminnan
Sisältö
Johtaminen osana urheiluliiketoimintaa:
- Johtaminen ja johtamisjärjestelmät
- Organisaatioteoriat
- Henkilöstöjohtaminen
- Vapaaehtoisorganisaation johtaminen
- Työhyvinvointi
- Esimiestyö ja vuorovaikutustaidot
- Motivointi, palautteen antaminen, konfliktin ratkaiseminen, neuvottelu
Opetusmenetelmät
Oppimismenetelminä hyödynnetään pääasiassa yhteistoiminnallisia oppimismenetelmiä, kuten
- kirjapiiri ja tiedon jakaminen ja rakentaminen
- työelämälähtöiset ryhmätyöt ja niiden esittelyt ja pitchaukset
- vertaispalautteen antaminen ja itsearvioinnin tekeminen
Tehtävät alustetaan lähiopetuksessa.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Innopedagogiikan mukaista työelämälähtöistä tiedon rakentamista ja reflektoivaa oppimista.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson työmäärä koostuu seuraavista osioista:
Teorian lukeminen itsenäisesti ja kirjallisuusreflektion kirjoittaminen
Lähiopetus: lähiopetus, ryhmätöitten työstäminen ja esittelyt (tiedon jakaminen ja rakentaminen)
Teams-palaverit: ohjaus tapahtuu osittain verkossa
Sisällön jaksotus
Johtaminen osana urheiluliiketoimintaa:
- Johtaminen ja johtamisjärjestelmät
- Organisaatioteoriat
- Henkilöstöjohtaminen
- Vapaaehtoisorganisaation johtaminen
- Työhyvinvointi
- Esimiestyö ja vuorovaikutustaidot
- Motivointi, palautteen antaminen, konfliktin ratkaiseminen, neuvottelu
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioitava aineisto: Itsenäiset tehtävät, joiden arvosanoista muodostuu kurssin arvosana.
Arvioinnin kohteena ovat kyky soveltaa kurssiin liittyviä sisältöjä ja itsenäisten tehtävien vastausten täsmällisyys eli että vastaukset ovat täsmällisiä tehtäviin nähden eli niissä on vastattu kysymyksiin kattavasti.
Hylätty (0)
Tehtävien suorittaminen osoittaa arviointikohteina olevissa kyvyissä olevan vakavia puutteita.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa tehtävien suorittamisen minimikyvyt, mutta kyvyissä on huomattavia puutteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Itsenäiset tehtävät hyvin tehty ja selkeästi esitetty. Opiskelija osoittaa hallitsevansa pääosin tehtävien suorittamisen edellyttämät kyvyt.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Itsenäisten tehtävien suorituksissa on arviointikriteerit huomioon ottaen useita huomattavia ansioita.