Korkeakouluopinnot ja suomi toisena kielenä 2 (B1)Laajuus (5 op)
Tunnus: TE00CB04
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija laajentaa itseään kiinnostavan alan ja sen käsitteiden tuntemusta. Opiskelija ymmärtää alan tekstejä ja osaa myös itse laatia lyhyitä ammatillisiin konteksteihin liittyviä tekstejä ja suullisia esityksiä. Opiskelija osaa sanallistaa ongelmia ja niiden ratkaisuja. Kieliopintojen taitotaso on B1.1.–B1.2.
Sisältö
Tekstien ymmärtämisessä edetään yleistajuisista teksteistä vaativampiin teksteihin ja harjoitellaan niiden selostamista sekä suullisesti että kirjallisesti. Lisäksi harjoitellaan matemaattisissa tehtävissä ja ongelmanratkaisussa tarvittavaa kieltä. Opintojaksolla vahvistetaan ammatillisen sanaston ja keskeisten rakenteiden hallintaa.
Esitietovaatimukset
Vähintään suomen kielen taitotaso B1.
Ilmoittautumisaika
15.11.2023 - 04.03.2024
Ajoitus
04.03.2024 - 26.04.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Turun ammattikorkeakoulu
Toimipiste
Paikasta riippumaton
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 30
Koulutus
- Korkeakouluopintoihin valmentava koulutus maahanmuuttajille
Opettaja
- Annika Karppelin
- Tiina Hirard
- Sirpa Rajala
Ryhmät
-
VALMEK24BKorkeakouluopintoihin valmentava koulutus maahanmuuttajille, TELI
Tavoitteet
Opiskelija laajentaa itseään kiinnostavan alan ja sen käsitteiden tuntemusta. Opiskelija ymmärtää alan tekstejä ja osaa myös itse laatia lyhyitä ammatillisiin konteksteihin liittyviä tekstejä ja suullisia esityksiä. Opiskelija osaa sanallistaa ongelmia ja niiden ratkaisuja. Kieliopintojen taitotaso on B1.1.–B1.2.
Sisältö
Tekstien ymmärtämisessä edetään yleistajuisista teksteistä vaativampiin teksteihin ja harjoitellaan niiden selostamista sekä suullisesti että kirjallisesti. Lisäksi harjoitellaan matemaattisissa tehtävissä ja ongelmanratkaisussa tarvittavaa kieltä. Opintojaksolla vahvistetaan ammatillisen sanaston ja keskeisten rakenteiden hallintaa.
Oppimateriaalit
Oppimateriaali löytyy oppimisympäristö itslearningistä. Oppimateriaaleja ovat esim.
- Alakohtaisia aiheita käsittelevät verkkosivut
- Selko-opas yrittäjyyteen
- Työelämän toimeksiannot
- Opettajien oma materiaali
Opetusmenetelmät
Opiskelija toimii pääasiassa itslearning-oppimisympäristössä, erilaisilla verkkosivuilla sekä lähes päivittäisissä verkkotapaamisissa. Opiskelija työskentelee sekä itsenäisesti paikasta riippumatta että yhteisöllisesti muun opiskelijaryhmän kanssa. Opiskelija tutustuu myös alan tutkinto-opiskeluun joko lähiopetuksessa tai verkossa.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opetus toteutuu integroidusti niin, että kielitaidon ja alan tuntemuksen kehittyminen tukevat toisiaan. Opiskeltavat sisällöt ovat ammatillisia ja työelämälähtöisiä, minkä lisäksi opiskelijaa ohjataan tutustumaan alan korkeakouluopintoihin luento- tai oppituntivierailujen avulla. Opiskelussa korostuu yhteisöllinen oppiminen, joka toteutuu esim. pienryhmätyöskentelynä. Opiskeluryhmä on kansainvälinen, ja opiskelussa perehdytään monialaisesti eri alojen suomen kieleen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 opintopistettä vastaa 135 tuntia opiskelijan työtä.
TEEMA 1, vkot 10-11: Lukusanat ja määränilmaukset
Yhteensä n. 34 h, joista verkkotapaamisia n. 8 h
- Esittäytymistehtävä lukusanojen avulla
- Monivalintatehtävä: lukusanojen taivutus
- Suullinen lukutehtävä: lukusanojen taivutus
- Lukusanojen taivutus laskutoimituksissa
- Kielioppitehtävä: määränilmaukset
TEEMA 2, vko 12: Taulukkoja, tilastoja ja diagrammeja
Yhteensä n. 16 h, joista verkkotapaamisia n. 5 h
- Tiedonhankintatehtävä: taulukoita, tilastoja ja diagrammeja
- Lauseenmuodostustehtävä: muutoksen kuvaaminen
- Esitys: taulukko, tilasto tai diagrammi
TEEMA 3, vko 13: Yleistä liiketoimintasuunnitelmasta
Yhteensä n. 16 h, joista verkkotapaamisia n. 5 h
- Ymmärtämis- ja sanastotehtävä: liiketoimintasuunnitelma
- Yrityksen liiketoimintasuunnitelman analyysi (BMC)
- Oppimispäiväkirja
TEEMA 4, vko 14: Markkinatilanne, asiakkaat ja kilpailijat
Yhteensä n. 16 h, joista verkkotapaamisia n. 5 h
- Tekstinymmärtämistehtävä: markkinatilanteen huomioiminen
- Asiakaspalvelutilanteen ideoiminen
- Analyysi yrityksen asiakkaista ja kilpailijoista
- Keskustelu liiketoimintasuunnitelmasta
TEEMA 5, vko 15: Työelämän toimeksiantoja
Yhteensä n. 16 h, joista verkkotapaamisia n. 5 h
- Toimeksiannon analyysi ja kuvaus
- Kielioppitehtävä: verbaalisubstantiivi
- Kielioppitehtävä: partisiippimuodot
- Oppimispäiväkirja
TEEMA 6, vko 16: Teknologisia innovaatioita
Yhteensä n. 16 h, joista verkkotapaamisia n. 5 h
- Tekstinymmärtämis- ja monivalintatehtävä: innovaatiot
- Innovaation ideoiminen ja esittely
- Keskustelu toimeksiannosta ja innovaatioista
TEEMA 7, vko 17: Pitchaus ja luentovierailujen raportointi
Yhteensä n. 16 h, joista verkkotapaamisia n. 5 h
- Tekstinymmärtämistehtävä: pitchaus
- Pitchaus-video tuotteesta, palvelusta tai innovaatiosta
- Pitchaus-videon vertaisarviointi
- Raportti: tutustuminen tutkintokoulutukseen
Sisällön jaksotus
Opintojaksolla perehdytään esim. erilaisiin tilastoihin, liiketoimintasuunnitelmaan ja teknologisiin innovaatioihin. Lisäksi tutustutaan korkeakoulun tutkinto-opetukseen opiskelijan valitsemalla alalla. Suomen kielen opinnoissa keskitytään em. aihepiireihin liittyviin käsitteisiin ja olennaisiin kielen rakenteisiin. Opiskelussa kehitetään kielen kaikkia eri osa-alueita.
VKOT 10-11: Lukusanat ja määränilmaukset
VKO 12: Taulukoita, tilastoja ja diagrammeja
VKO 13: Yleistä liiketoimintasuunnitelmasta
VKO 14: Markkinatilanne, asiakkaat ja kilpailijat
VKO 15: Työelämän toimeksiantoja
VKO 16: Teknologisia innovaatioita
VKO 17: Pitchaus ja luentovierailujen raportointi
Viestintäkanava ja lisätietoja
Kurssilla hyödynnetään itslearning-oppimisympäristössä olevaa viestitoimintoa ja kurssin ilmoitustaulua sekä tarvittaessa sähköpostia. Kurssi sisältyy koulutukseen Korkeakouluopintoihin valmentava koulutus maahanmuuttajille.
Opintojakso sisältää paljon yhteisiä verkkotapaamisia muiden opiskelijoiden ja opettajien kanssa. Verkkotapaamiset sijoittuvat arkipäivisin klo 8–16 välille. Opintojaksoa ei voi suorittaa itsenäisesti.
Opiskeluun verkossa tarvitaan tietokone, internet-yhteys, kuuloke-mikrofoni ja web-kamera.
Edeltävyysehtona suomen kielen taitotaso B1.
Turun AMK:n ulkopuolelta opiskelijoita otetaan kurssille seuraavasti:
- 5 CampusOnline -opiskelijaa
- 5 avoimen ammattikorkeakoulun opiskelijaa
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioitavat tehtävät:
VKO 10-11: Suullinen lukutehtävä lukusanojen taivutuksesta
VKO 12: Esitys taulukosta, tilastosta tai diagrammista
VKOT: 14: Asiakaspalvelutilanteen ideoiminen; Keskustelu liiketoimintasuunnitelmasta
VKO 15: Kielioppitehtävä verbaalisubstantiivista; Kielioppitehtävä partisiippimuodoista
VKO 16: Keskustelu toimeksiannoista ja innovaatioista
VKO 17: Pitchaus-video; Raportti luentovierailusta
Numeerisesti arvioitavissa tehtävissä opettaja-arviointi asteikolla 0-2. HUOM. Raportti luentovierailuista, opettaja-arviointi asteikolla 0-4. Lisäksi kurssin loppuarviointiin vaikuttaa aktiivisuus kurssilla.
Opintojakso arvioidaan asteikolla 0–5. Arvosanaan vaikuttavat opintojakson aikana suoritettavat oppimistehtävät (ks. edellä), jotka arvioidaan yleensä asteikolla 0–2.
• 0: täydennettävä – tehtävässä ei ole noudatettu ohjeita, kieli ei ole ymmärrettävää tai tehtävää ei ole tehty
• 1: hyväksytty – tehtävä on tehty ohjeiden mukaan ja se on kielellisesti ymmärrettävä
• 2: erinomainen – tehtävä on tehty ohjeiden mukaan, se osoittaa perehtyneisyyttä ja on kielellisesti selkeä
Tehtävien maksimipistemäärä on 22 p. Arvosana muodostuu pisteiden perusteella seuraavasti:
0–7 p = 0;
8–10 p = 1;
11–13 p = 2;
14–16 p = 3;
17–19 p = 4;
20–22 p = 5
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson tavoitteita. Opiskelija tunnistaa ja osaa käyttää vain muutamia opintojakson aihepiirin käsitteitä eikä osaa soveltaa oppimaansa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa ja osaa käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja ymmärtää osaamisen kehittymisen edellytykset.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija osaa käyttää hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja soveltaa oppimaansa opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida omaa osaamistaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja osaa analysoida aihepiiriin liittyviä asioita sujuvasti ja perustellusti. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida alalla ja alan opinnoissa vaadittavaa osaamista ja oman osaamisensa kehittymistä.
Esitietovaatimukset
Vähintään suomen kielen taitotaso B1.
Ilmoittautumisaika
15.11.2023 - 26.02.2024
Ajoitus
04.03.2024 - 26.04.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Paikasta riippumaton
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 30
Koulutus
- Korkeakouluopintoihin valmentava koulutus maahanmuuttajille
Opettaja
- Annika Karppelin
- Tiina Hirard
- Sirpa Rajala
Ajoitusryhmät
- Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää. (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)
Ryhmät
-
VALMEK24BKorkeakouluopintoihin valmentava koulutus maahanmuuttajille, TELI
Pienryhmät
- Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää.
Tavoitteet
Opiskelija laajentaa itseään kiinnostavan alan ja sen käsitteiden tuntemusta. Opiskelija ymmärtää alan tekstejä ja osaa myös itse laatia lyhyitä ammatillisiin konteksteihin liittyviä tekstejä ja suullisia esityksiä. Opiskelija osaa sanallistaa ongelmia ja niiden ratkaisuja. Kieliopintojen taitotaso on B1.1.–B1.2.
Sisältö
Tekstien ymmärtämisessä edetään yleistajuisista teksteistä vaativampiin teksteihin ja harjoitellaan niiden selostamista sekä suullisesti että kirjallisesti. Lisäksi harjoitellaan matemaattisissa tehtävissä ja ongelmanratkaisussa tarvittavaa kieltä. Opintojaksolla vahvistetaan ammatillisen sanaston ja keskeisten rakenteiden hallintaa.
Oppimateriaalit
Oppimateriaali löytyy oppimisympäristö itslearningistä. Oppimateriaaleja ovat esim.
- Alakohtaisia aiheita käsittelevät verkkosivut
- Selko-opas yrittäjyyteen
- Työelämän toimeksiannot
- Opettajien oma materiaali
Opetusmenetelmät
Opiskelija toimii pääasiassa itslearning-oppimisympäristössä, erilaisilla verkkosivuilla sekä lähes päivittäisissä verkkotapaamisissa. Opiskelija työskentelee sekä itsenäisesti paikasta riippumatta että yhteisöllisesti muun opiskelijaryhmän kanssa. Opiskelija tutustuu myös alan tutkinto-opiskeluun joko lähiopetuksessa tai verkossa.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opetus toteutuu integroidusti niin, että kielitaidon ja alan tuntemuksen kehittyminen tukevat toisiaan. Opiskeltavat sisällöt ovat ammatillisia ja työelämälähtöisiä, minkä lisäksi opiskelijaa ohjataan tutustumaan alan korkeakouluopintoihin luento- tai oppituntivierailujen avulla. Opiskelussa korostuu yhteisöllinen oppiminen, joka toteutuu esim. pienryhmätyöskentelynä. Opiskeluryhmä on kansainvälinen, ja opiskelussa perehdytään monialaisesti eri alojen suomen kieleen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 opintopistettä vastaa 135 tuntia opiskelijan työtä.
TEEMA 1, vkot 10-11: Lukusanat ja määränilmaukset
Yhteensä n. 34 h, joista verkkotapaamisia n. 8 h
- Esittäytymistehtävä lukusanojen avulla
- Monivalintatehtävä: lukusanojen taivutus
- Suullinen lukutehtävä: lukusanojen taivutus
- Lukusanojen taivutus laskutoimituksissa
- Kielioppitehtävä: määränilmaukset
TEEMA 2, vko 12: Taulukkoja, tilastoja ja diagrammeja
Yhteensä n. 16 h, joista verkkotapaamisia n. 5 h
- Tiedonhankintatehtävä: taulukoita, tilastoja ja diagrammeja
- Lauseenmuodostustehtävä: muutoksen kuvaaminen
- Esitys: taulukko, tilasto tai diagrammi
TEEMA 3, vko 13: Yleistä liiketoimintasuunnitelmasta
Yhteensä n. 16 h, joista verkkotapaamisia n. 5 h
- Ymmärtämis- ja sanastotehtävä: liiketoimintasuunnitelma
- Yrityksen liiketoimintasuunnitelman analyysi (BMC)
- Oppimispäiväkirja
TEEMA 4, vko 14: Markkinatilanne, asiakkaat ja kilpailijat
Yhteensä n. 16 h, joista verkkotapaamisia n. 5 h
- Tekstinymmärtämistehtävä: markkinatilanteen huomioiminen
- Asiakaspalvelutilanteen ideoiminen
- Analyysi yrityksen asiakkaista ja kilpailijoista
- Keskustelu liiketoimintasuunnitelmasta
TEEMA 5, vko 15: Työelämän toimeksiantoja
Yhteensä n. 16 h, joista verkkotapaamisia n. 5 h
- Toimeksiannon analyysi ja kuvaus
- Kielioppitehtävä: verbaalisubstantiivi
- Kielioppitehtävä: partisiippimuodot
- Oppimispäiväkirja
TEEMA 6, vko 16: Teknologisia innovaatioita
Yhteensä n. 16 h, joista verkkotapaamisia n. 5 h
- Tekstinymmärtämis- ja monivalintatehtävä: innovaatiot
- Innovaation ideoiminen ja esittely
- Keskustelu toimeksiannosta ja innovaatioista
TEEMA 7, vko 17: Pitchaus ja luentovierailujen raportointi
Yhteensä n. 16 h, joista verkkotapaamisia n. 5 h
- Tekstinymmärtämistehtävä: pitchaus
- Pitchaus-video tuotteesta, palvelusta tai innovaatiosta
- Pitchaus-videon vertaisarviointi
- Raportti: tutustuminen tutkintokoulutukseen
Sisällön jaksotus
Opintojaksolla perehdytään esim. erilaisiin tilastoihin, liiketoimintasuunnitelmaan ja teknologisiin innovaatioihin. Lisäksi tutustutaan korkeakoulun tutkinto-opetukseen opiskelijan valitsemalla alalla. Suomen kielen opinnoissa keskitytään em. aihepiireihin liittyviin käsitteisiin ja olennaisiin kielen rakenteisiin. Opiskelussa kehitetään kielen kaikkia eri osa-alueita.
VKOT 10-11: Lukusanat ja määränilmaukset
VKO 12: Taulukoita, tilastoja ja diagrammeja
VKO 13: Yleistä liiketoimintasuunnitelmasta
VKO 14: Markkinatilanne, asiakkaat ja kilpailijat
VKO 15: Työelämän toimeksiantoja
VKO 16: Teknologisia innovaatioita
VKO 17: Pitchaus ja luentovierailujen raportointi
Viestintäkanava ja lisätietoja
Kurssilla hyödynnetään itslearning-oppimisympäristössä olevaa viestitoimintoa ja kurssin ilmoitustaulua sekä tarvittaessa sähköpostia. Kurssi sisältyy koulutukseen Korkeakouluopintoihin valmentava koulutus maahanmuuttajille.
Opintojakso sisältää paljon yhteisiä verkkotapaamisia muiden opiskelijoiden ja opettajien kanssa. Verkkotapaamiset sijoittuvat arkipäivisin klo 8–16 välille. Opintojaksoa ei voi suorittaa itsenäisesti.
Opiskeluun verkossa tarvitaan tietokone, internet-yhteys, kuuloke-mikrofoni ja web-kamera.
Edeltävyysehtona suomen kielen taitotaso B1.
Turun AMK:n ulkopuolelta opiskelijoita otetaan kurssille seuraavasti:
- 5 CampusOnline -opiskelijaa
- 5 avoimen ammattikorkeakoulun opiskelijaa
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioitavat tehtävät:
VKO 10-11: Suullinen lukutehtävä lukusanojen taivutuksesta
VKO 12: Esitys taulukosta, tilastosta tai diagrammista
VKOT: 14: Asiakaspalvelutilanteen ideoiminen; Keskustelu liiketoimintasuunnitelmasta
VKO 15: Kielioppitehtävä verbaalisubstantiivista; Kielioppitehtävä partisiippimuodoista
VKO 16: Keskustelu toimeksiannoista ja innovaatioista
VKO 17: Pitchaus-video; Raportti luentovierailusta
Numeerisesti arvioitavissa tehtävissä opettaja-arviointi asteikolla 0-2. HUOM. Raportti luentovierailuista, opettaja-arviointi asteikolla 0-4. Lisäksi kurssin loppuarviointiin vaikuttaa aktiivisuus kurssilla.
Opintojakso arvioidaan asteikolla 0–5. Arvosanaan vaikuttavat opintojakson aikana suoritettavat oppimistehtävät (ks. edellä), jotka arvioidaan yleensä asteikolla 0–2.
• 0: täydennettävä – tehtävässä ei ole noudatettu ohjeita, kieli ei ole ymmärrettävää tai tehtävää ei ole tehty
• 1: hyväksytty – tehtävä on tehty ohjeiden mukaan ja se on kielellisesti ymmärrettävä
• 2: erinomainen – tehtävä on tehty ohjeiden mukaan, se osoittaa perehtyneisyyttä ja on kielellisesti selkeä
Tehtävien maksimipistemäärä on 22 p. Arvosana muodostuu pisteiden perusteella seuraavasti:
0–7 p = 0;
8–10 p = 1;
11–13 p = 2;
14–16 p = 3;
17–19 p = 4;
20–22 p = 5
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson tavoitteita. Opiskelija tunnistaa ja osaa käyttää vain muutamia opintojakson aihepiirin käsitteitä eikä osaa soveltaa oppimaansa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa ja osaa käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja ymmärtää osaamisen kehittymisen edellytykset.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija osaa käyttää hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja soveltaa oppimaansa opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida omaa osaamistaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja osaa analysoida aihepiiriin liittyviä asioita sujuvasti ja perustellusti. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida alalla ja alan opinnoissa vaadittavaa osaamista ja oman osaamisensa kehittymistä.
Esitietovaatimukset
Vähintään suomen kielen taitotaso B1.
Ilmoittautumisaika
01.09.2023 - 20.11.2023
Ajoitus
30.10.2023 - 27.11.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Yhteiset palvelut
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
1 - 20
Koulutus
- Korkeakouluopintoihin valmentava koulutus maahanmuuttajille
Opettaja
- Riia Lamminmäki
- Tiina Hirard
Vastuuopettaja
Tiina Hirard
Ajoitusryhmät
- Avoimen AMK:n opiskelijat (Koko: 500. Avoin AMK: 500.)
Pienryhmät
- Avoimen AMK:n opiskelijat
Tavoitteet
Opiskelija laajentaa itseään kiinnostavan alan ja sen käsitteiden tuntemusta. Opiskelija ymmärtää alan tekstejä ja osaa myös itse laatia lyhyitä ammatillisiin konteksteihin liittyviä tekstejä ja suullisia esityksiä. Opiskelija osaa sanallistaa ongelmia ja niiden ratkaisuja. Kieliopintojen taitotaso on B1.1.–B1.2.
Sisältö
Tekstien ymmärtämisessä edetään yleistajuisista teksteistä vaativampiin teksteihin ja harjoitellaan niiden selostamista sekä suullisesti että kirjallisesti. Lisäksi harjoitellaan matemaattisissa tehtävissä ja ongelmanratkaisussa tarvittavaa kieltä. Opintojaksolla vahvistetaan ammatillisen sanaston ja keskeisten rakenteiden hallintaa.
Opetusmenetelmät
Opintojakso suoritetaan näyttökokeena Turun AMK:n Kupittaan kampuksella. Kokeen voi suorittaa maanantaina 30.10.2023 ja/tai maanantaina 27.11.2023. Kokeeseen sisältyy kirjallisia tehtäviä, jotka suoritetaan koetilaisuudessa sähköisesti itslearning-järjestelmässä. Lisäksi kokeeseen sisältyy suullinen tehtävä ja ryhmäkeskustelu.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Näyttökokeessa huomioidaan monipuolisesti kaikki kielitaidon eri osa-alueet.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Näyttökoe järjestetään 30.10.2023 ja 27.11.2023 klo 12.30-16.00 Turun AMK:n Kupittaan kampuksella. Opintojaksolle ilmoittaudutaan avoimen AMK:n kautta 20.11.2023 mennessä.
- Jos ilmoittaudut näyttökokeeseen viimeistään 23.10., osallistut näyttökokeeseen 30.10.2023
- Jos ilmoittaudut näyttökokeeseen viimeistään 20.11., osallistut näyttökokeeseen 27.11.2023
- Jos näyttökoesuorituksesi 30.10. hylätään tai arvosanasi on alle 3, voit osallistua näyttökokeeseen uudestaan 27.11. ilman uutta ilmoittautumista.
Tarkemmat tiedot näyttökokeen ajasta ja paikasta sekä ohjeet näyttökokeen tehtäviin löytyvät itslearning-järjestelmästä. Opiskelija pääsee kirjautumaan itslearning-järjestelmään kurssi-ilmoittautumisensa jälkeen aktivoituaan Turun AMK:n käyttäjätunnuksen.
Näyttökokeeseen sisältyy kirjallisia tehtäviä, jotka suoritetaan koetilaisuudessa sähköisesti itslearning-järjestelmässä. Lisäksi kokeeseen sisältyy suullinen tehtävä ja ryhmäkeskustelu. Näyttökokeessa huomioidaan monipuolisesti kaikki kielitaidon eri osa-alueet.
Jos näyttökoe on suoritettu vähintään arvosanalla 3, se osoittaa Turun ammattikorkeakoulun avoimen AMK:n polkuopintoihin hakevalta vaaditun suomen kielen taidon. Lisätietoja polkuopintohausta ja kielitaitovaatimuksesta löydät polkuopintojen hakuohjeesta: https://www.turkuamk.fi/fi/tutkinnot-ja-opiskelu/hakeminen/polkuopintojen-hakuohjeet/.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioitavat tehtävät:
- kirjallinen tehtävä 1
- kirjallinen tehtävä 2
- suullinen tehtävä
- ryhmäkeskustelu
Opintojakso arvioidaan asteikolla 0–5. Arvosanaan vaikuttavat edellä mainitut oppimistehtävät, jotka arvioidaan asteikolla 0–2.
• 0: täydennettävä – tehtävässä ei ole noudatettu ohjeita, kieli ei ole ymmärrettävää tai tehtävää ei ole tehty
• 1: hyväksytty – tehtävä on tehty ohjeiden mukaan ja se on kielellisesti ymmärrettävä
• 2: erinomainen – tehtävä on tehty ohjeiden mukaan; tehtävä osoittaa perehtyneisyyttä ja on kielellisesti selkeä
Tehtävien maksimipistemäärä on 8 p. Arvosana muodostuu pisteiden perusteella seuraavasti:
0–2 p = 0;
3 p = 1
4 p = 2;
5 p = 3;
6 p = 4;
7–8 p = 5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa ja osaa käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin joillakin alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija osaa käyttää hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja soveltaa oppimaansa opiskelun ja työelämän tilanteissa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja osaa analysoida aihepiiriin liittyviä asioita sujuvasti ja perustellusti. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa opiskelun ja työelämän tilanteissa.
Esitietovaatimukset
Vähintään suomen kielen taitotaso B1.
Ilmoittautumisaika
01.01.2023
Ajoitus
19.04.2023 - 29.05.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Yhteiset palvelut
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
1 - 20
Koulutus
- Korkeakouluopintoihin valmentava koulutus maahanmuuttajille
Opettaja
- Riia Lamminmäki
- Tiina Hirard
Vastuuopettaja
Tiina Hirard
Ajoitusryhmät
- Avoimen AMK:n opiskelijat (Koko: 20. Avoin AMK: 20.)
Pienryhmät
- Avoimen AMK:n opiskelijat
Tavoitteet
Opiskelija laajentaa itseään kiinnostavan alan ja sen käsitteiden tuntemusta. Opiskelija ymmärtää alan tekstejä ja osaa myös itse laatia lyhyitä ammatillisiin konteksteihin liittyviä tekstejä ja suullisia esityksiä. Opiskelija osaa sanallistaa ongelmia ja niiden ratkaisuja. Kieliopintojen taitotaso on B1.1.–B1.2.
Sisältö
Tekstien ymmärtämisessä edetään yleistajuisista teksteistä vaativampiin teksteihin ja harjoitellaan niiden selostamista sekä suullisesti että kirjallisesti. Lisäksi harjoitellaan matemaattisissa tehtävissä ja ongelmanratkaisussa tarvittavaa kieltä. Opintojaksolla vahvistetaan ammatillisen sanaston ja keskeisten rakenteiden hallintaa.
Opetusmenetelmät
Opintojakso suoritetaan näyttökokeena Turun AMK:n Kupittaan kampuksella. Kokeen voi suorittaa keskiviikkona 19.4.2023 ja/tai maanantaina 29.5.2023. Kokeeseen sisältyy kirjallisia tehtäviä, jotka suoritetaan koetilaisuudessa sähköisesti itslearning-järjestelmässä. Lisäksi kokeeseen sisältyy suullinen tehtävä ja ryhmäkeskustelu.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Tehtävien sisällöt ovat ammatillisia ja työelämälähtöisiä. Kokeeseen sisältyy myös yhteisöllistä ja vuorovaikutteista oppimista, joka toteutuu ryhmäkeskusteluna. Näyttökokeessa huomioidaan monipuolisesti kaikki kielitaidon eri osa-alueet.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Näyttökoe järjestetään 19.4.2023 ja 29.5.2023 klo 9-13 Turun AMK:n Kupittaan kampuksella. Opintojaksolle ilmoittaudutaan avoimen AMK:n kautta 22.5.2023 mennessä.
- Jos ilmoittaudut näyttökokeeseen viimeistään 12.4., osallistut näyttökokeeseen 19.4.2023
- Jos ilmoittaudut näyttökokeeseen viimeistään 22.5., osallistut näyttökokeeseen 29.5.2023
- Jos näyttökoesuorituksesi 19.4. hylätään tai arvosanasi on alle kolme, voit osallistua näyttökokeeseen uudestaan 29.5. ilman uutta ilmoittautumista.
Tarkemmat tiedot näyttökokeen ajasta ja paikasta sekä ohjeet näyttökokeen tehtäviin löytyvät itslearning-järjestelmästä. Opiskelija pääsee kirjautumaan itslearning-järjestelmään kurssi-ilmoittautumisensa jälkeen aktivoituaan Turun AMK:n käyttäjätunnuksen.
Näyttökokeeseen sisältyy kirjallisia tehtäviä, jotka suoritetaan koetilaisuudessa sähköisesti itslearning-järjestelmässä. Lisäksi kokeeseen sisältyy suullinen tehtävä ja ryhmäkeskustelu.
Tehtävien sisällöt ovat ammatillisia ja työelämälähtöisiä. Kokeeseen sisältyy myös yhteisöllistä ja vuorovaikutteista oppimista, joka toteutuu ryhmäkeskusteluna. Näyttökokeessa huomioidaan monipuolisesti kaikki kielitaidon eri osa-alueet.
Näyttökokeen suorittamalla voi osoittaa Turun ammattikorkeakoulun avoimen AMK:n polkuopintoihin hakevalta vaaditun suomen kielen taidon, jos koe on suoritettu vähintään arvosanalla 3. Lisätietoja polkuopintohausta ja kielitaitovaatimuksesta löydät polkuopintojen hakuohjeesta: https://www.turkuamk.fi/fi/tutkinnot-ja-opiskelu/hakeminen/polkuopintojen-hakuohjeet/.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioitavat tehtävät:
- kirjallinen tehtävä 1
- kirjallinen tehtävä 2
- suullinen tehtävä
- ryhmäkeskustelu
Opintojakso arvioidaan asteikolla 0–5. Arvosanaan vaikuttavat edellä mainitut oppimistehtävät, jotka arvioidaan asteikolla 0–2.
• 0: täydennettävä – tehtävässä ei ole noudatettu ohjeita, kieli ei ole ymmärrettävää tai tehtävää ei ole tehty
• 1: hyväksytty – tehtävä on tehty ohjeiden mukaan ja se on kielellisesti ymmärrettävä
• 2: erinomainen – tehtävä on tehty ohjeiden mukaan; tehtävä osoittaa perehtyneisyyttä ja on kielellisesti selkeä
Tehtävien maksimipistemäärä on 8 p. Arvosana muodostuu pisteiden perusteella seuraavasti:
0–2 p = 0;
3 p = 1
4 p = 2;
5 p = 3;
6 p = 4;
7–8 p = 5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa ja osaa käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin joillakin alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija osaa käyttää hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja soveltaa oppimaansa opiskelun ja työelämän tilanteissa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja osaa analysoida aihepiiriin liittyviä asioita sujuvasti ja perustellusti. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa opiskelun ja työelämän tilanteissa.
Esitietovaatimukset
Vähintään suomen kielen taitotaso B1.
Ilmoittautumisaika
01.11.2022 - 27.02.2023
Ajoitus
06.03.2023 - 28.04.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Turun ammattikorkeakoulu
Toimipiste
Paikasta riippumaton
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
18 - 30
Koulutus
- Korkeakouluopintoihin valmentava koulutus maahanmuuttajille
Opettaja
- Annika Karppelin
- Maria Välivirta Havia
- Tiina Hirard
- Sirpa Rajala
Ajoitusryhmät
- Vain avoimen AMK:n opiskelijoille (Tutkinto-opiskelija ilmoittaudu joka tapauksessa, toteutus ei ole vain avoimen opiskelijoille) (Koko: 10. Avoin AMK: 10.)
Ryhmät
-
VALMEK23Korkeakouluopintoihin valmentava koulutus maahanmuuttajille
Pienryhmät
- Vain avoimen AMK:n opiskelijoille (Tutkinto-opiskelija ilmoittaudu joka tapauksessa, toteutus ei ole vain avoimen opiskelijoille)
Tavoitteet
Opiskelija laajentaa itseään kiinnostavan alan ja sen käsitteiden tuntemusta. Opiskelija ymmärtää alan tekstejä ja osaa myös itse laatia lyhyitä ammatillisiin konteksteihin liittyviä tekstejä ja suullisia esityksiä. Opiskelija osaa sanallistaa ongelmia ja niiden ratkaisuja. Kieliopintojen taitotaso on B1.1.–B1.2.
Sisältö
Tekstien ymmärtämisessä edetään yleistajuisista teksteistä vaativampiin teksteihin ja harjoitellaan niiden selostamista sekä suullisesti että kirjallisesti. Lisäksi harjoitellaan matemaattisissa tehtävissä ja ongelmanratkaisussa tarvittavaa kieltä. Opintojaksolla vahvistetaan ammatillisen sanaston ja keskeisten rakenteiden hallintaa.
Oppimateriaalit
Oppimateriaali löytyy oppimisympäristö itslearningistä. Oppimateriaaleja ovat esim.
- Alakohtaisia aiheita käsittelevät verkkosivut
- Selko-opas yrittäjyyteen
- Työelämän toimeksiannot
- Opettajien oma materiaali
Opetusmenetelmät
Opiskelija toimii pääasiassa itslearning-oppimisympäristössä, erilaisilla verkkosivuilla sekä lähes päivittäisissä verkkotapaamisissa. Opiskelija työskentelee sekä itsenäisesti paikasta riippumatta että yhteisöllisesti muun opiskelijaryhmän kanssa. Opiskelija tutustuu myös alan tutkinto-opiskeluun joko lähiopetuksessa tai verkossa.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opetus toteutuu integroidusti niin, että kielitaidon ja alan tuntemuksen kehittyminen tukevat toisiaan. Opiskeltavat sisällöt ovat ammatillisia ja työelämälähtöisiä, minkä lisäksi opiskelijaa ohjataan tutustumaan alan korkeakouluopintoihin luento- tai oppituntivierailujen avulla. Opiskelussa korostuu yhteisöllinen oppiminen, joka toteutuu esim. pienryhmätyöskentelynä. Opiskeluryhmä on kansainvälinen, ja opiskelussa perehdytään monialaisesti eri alojen suomen kieleen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 opintopistettä vastaa 135 tuntia opiskelijan työtä.
TEEMA 1, vkot 10-11: Lukusanat ja määränilmaukset
Yhteensä n. 34 h, joista verkkotapaamisia n. 8 h
- Esittäytymistehtävä lukusanojen avulla
- Monivalintatehtävä: lukusanojen taivutus
- Suullinen lukutehtävä: lukusanojen taivutus
- Lukusanojen taivutus laskutoimituksissa
- Kielioppitehtävä: määränilmaukset
TEEMA 2, vko 12: Taulukkoja, tilastoja ja diagrammeja
Yhteensä n. 16 h, joista verkkotapaamisia n. 5 h
- Tiedonhankintatehtävä: taulukoita, tilastoja ja diagrammeja
- Lauseenmuodostustehtävä: muutoksen kuvaaminen
- Esitys: taulukko, tilasto tai diagrammi
TEEMA 3, vko 13: Yleistä liiketoimintasuunnitelmasta
Yhteensä n. 16 h, joista verkkotapaamisia n. 5 h
- Ymmärtämis- ja sanastotehtävä: liiketoimintasuunnitelma
- Yrityksen liiketoimintasuunnitelman analyysi (BMC)
- Oppimispäiväkirja
TEEMA 4, vko 14: Markkinatilanne, asiakkaat ja kilpailijat
Yhteensä n. 16 h, joista verkkotapaamisia n. 5 h
- Tekstinymmärtämistehtävä: markkinatilanteen huomioiminen
- Asiakaspalvelutilanteen ideoiminen
- Analyysi yrityksen asiakkaista ja kilpailijoista
- Keskustelu liiketoimintasuunnitelmasta
TEEMA 5, vko 15: Työelämän toimeksiantoja
Yhteensä n. 16 h, joista verkkotapaamisia n. 5 h
- Toimeksiannon analyysi ja kuvaus
- Kielioppitehtävä: verbaalisubstantiivi
- Kielioppitehtävä: partisiippimuodot
- Oppimispäiväkirja
TEEMA 6, vko 16: Teknologisia innovaatioita
Yhteensä n. 16 h, joista verkkotapaamisia n. 5 h
- Tekstinymmärtämis- ja monivalintatehtävä: innovaatiot
- Innovaation ideoiminen ja esittely
- Keskustelu toimeksiannosta ja innovaatioista
TEEMA 7, vko 17: Pitchaus ja luentovierailujen raportointi
Yhteensä n. 16 h, joista verkkotapaamisia n. 5 h
- Tekstinymmärtämistehtävä: pitchaus
- Pitchaus-video tuotteesta, palvelusta tai innovaatiosta
- Pitchaus-videon vertaisarviointi
- Raportti: tutustuminen tutkintokoulutukseen
Sisällön jaksotus
Opintojaksolla perehdytään esim. erilaisiin tilastoihin, liiketoimintasuunnitelmaan ja teknologisiin innovaatioihin. Lisäksi tutustutaan korkeakoulun tutkinto-opetukseen opiskelijan valitsemalla alalla. Suomen kielen opinnoissa keskitytään em. aihepiireihin liittyviin käsitteisiin ja olennaisiin kielen rakenteisiin. Opiskelussa kehitetään kielen kaikkia eri osa-alueita.
VKOT 10-11: Lukusanat ja määränilmaukset
VKO 12: Taulukoita, tilastoja ja diagrammeja
VKO 13: Yleistä liiketoimintasuunnitelmasta
VKO 14: Markkinatilanne, asiakkaat ja kilpailijat
VKO 15: Työelämän toimeksiantoja
VKO 16: Teknologisia innovaatioita
VKO 17: Pitchaus ja luentovierailujen raportointi
Viestintäkanava ja lisätietoja
Kurssilla hyödynnetään itslearning-oppimisympäristössä olevaa viestitoimintoa ja kurssin ilmoitustaulua sekä tarvittaessa sähköpostia.
Opintojakso sisältää paljon yhteisiä verkkotapaamisia muiden opiskelijoiden ja opettajien kanssa. Verkkotapaamiset sijoittuvat arkipäivisin klo 8–16 välille. Opintojaksoa ei voi suorittaa itsenäisesti.
Opiskeluun verkossa tarvitaan tietokone, internet-yhteys, kuuloke-mikrofoni ja web-kamera.
Edeltävyysehtona suomen kielen taitotaso B1.
Turun AMK:n ulkopuolelta opiskelijoita otetaan kurssille seuraavasti:
- 10 CampusOnline -opiskelijaa
- 10 avoimen ammattikorkeakoulun opiskelijaa
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioitavat tehtävät:
VKO 10-11: Suullinen lukutehtävä lukusanojen taivutuksesta
VKO 12: Esitys taulukosta, tilastosta tai diagrammista
VKOT: 14: Asiakaspalvelutilanteen ideoiminen; Keskustelu liiketoimintasuunnitelmasta
VKO 15: Kielioppitehtävä verbaalisubstantiivista; Kielioppitehtävä partisiippimuodoista
VKO 16: Keskustelu toimeksiannoista ja innovaatioista
VKO 17: Pitchaus-video; Raportti luentovierailusta
Numeerisesti arvioitavissa tehtävissä opettaja-arviointi asteikolla 0-2. HUOM. Raportti luentovierailuista, opettaja-arviointi asteikolla 0-4. Lisäksi kurssin loppuarviointiin vaikuttaa aktiivisuus kurssilla.
Opintojakso arvioidaan asteikolla 0–5. Arvosanaan vaikuttavat opintojakson aikana suoritettavat oppimistehtävät (ks. edellä), jotka arvioidaan yleensä asteikolla 0–2.
• 0: täydennettävä – tehtävässä ei ole noudatettu ohjeita, kieli ei ole ymmärrettävää tai tehtävää ei ole tehty
• 1: hyväksytty – tehtävä on tehty ohjeiden mukaan ja se on kielellisesti ymmärrettävä
• 2: erinomainen – tehtävä on tehty ohjeiden mukaan, se osoittaa perehtyneisyyttä ja on kielellisesti selkeä
Tehtävien maksimipistemäärä on 22 p. Arvosana muodostuu pisteiden perusteella seuraavasti:
0–7 p = 0;
8–10 p = 1;
11–13 p = 2;
14–16 p = 3;
17–19 p = 4;
20–22 p = 5
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson tavoitteita. Opiskelija tunnistaa ja osaa käyttää vain muutamia opintojakson aihepiirin käsitteitä eikä osaa soveltaa oppimaansa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa ja osaa käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja ymmärtää osaamisen kehittymisen edellytykset.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija osaa käyttää hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja soveltaa oppimaansa opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida omaa osaamistaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja osaa analysoida aihepiiriin liittyviä asioita sujuvasti ja perustellusti. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida alalla ja alan opinnoissa vaadittavaa osaamista ja oman osaamisensa kehittymistä.
Esitietovaatimukset
Vähintään suomen kielen taitotaso B1.
Ilmoittautumisaika
18.03.2022 - 31.05.2022
Ajoitus
03.06.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Yhteiset palvelut
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
1 - 30
Koulutus
- Korkeakouluopintoihin valmentava koulutus maahanmuuttajille
Opettaja
- Tiina Hirard
Ajoitusryhmät
- Pienryhmä (Koko: 50. Avoin AMK: 50.)
Pienryhmät
- Pienryhmä
Tavoitteet
Opiskelija laajentaa itseään kiinnostavan alan ja sen käsitteiden tuntemusta. Opiskelija ymmärtää alan tekstejä ja osaa myös itse laatia lyhyitä ammatillisiin konteksteihin liittyviä tekstejä ja suullisia esityksiä. Opiskelija osaa sanallistaa ongelmia ja niiden ratkaisuja. Kieliopintojen taitotaso on B1.1.–B1.2.
Sisältö
Tekstien ymmärtämisessä edetään yleistajuisista teksteistä vaativampiin teksteihin ja harjoitellaan niiden selostamista sekä suullisesti että kirjallisesti. Lisäksi harjoitellaan matemaattisissa tehtävissä ja ongelmanratkaisussa tarvittavaa kieltä. Opintojaksolla vahvistetaan ammatillisen sanaston ja keskeisten rakenteiden hallintaa.
Opetusmenetelmät
Opintojakso suoritetaan näyttökokeena Turun AMK:n Kupittaan kampuksella perjantaina 3.6. Kokeeseen sisältyy neljä tehtävää, joista kaksi suoritetaan kirjallisesti, yksi suullisena esityksenä ja yksi ryhmäkeskusteluna. Kirjalliset tehtävät suoritetaan sähköisesti itslearning-järjestelmässä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Tehtävien sisällöt ovat ammatillisia ja työelämälähtöisiä. Kokeeseen sisältyy myös yhteisöllistä oppimista, joka toteutuu pienryhmätyöskentelynä. Näyttökokeessa huomioidaan monipuolisesti kaikki kielitaidon eri osa-alueet.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Näyttökoe järjestetään 3.6. klo 9-12 Turun AMK:n Kupittaan kampuksella. Opintojaksolle ilmoittaudutaan avoimen AMK:n kautta 31.5.2022 mennessä.
Tarkemmat tiedot näyttökokeen ajasta ja paikasta sekä ohjeet näyttökokeen tehtäviin löytyvät itslearning-järjestelmästä. Opiskelija pääsee kirjautumaan itslearning-järjestelmään kurssi-ilmoittautumisensa jälkeen aktivoituaan Turun AMK:n käyttäjätunnuksen.
Näyttökokeeseen sisältyy neljä tehtävää, joista kaksi suoritetaan kirjallisesti, yksi suullisena esityksenä ja yksi ryhmäkeskusteluna. Kirjalliset tehtävät suoritetaan sähköisesti itslearning-järjestelmässä.
Näyttökokeessa suoritettavat neljä tehtävää liittyvät seuraaviin aihealueisiin:
- asiakaspalvelutilanteet
- tilastotiedot
- pichaus
- innovaatiot
Tehtävien sisällöt ovat ammatillisia ja työelämälähtöisiä. Kokeeseen sisältyy myös yhteisöllistä oppimista, joka toteutuu pienryhmätyöskentelynä. Näyttökokeessa huomioidaan monipuolisesti kaikki kielitaidon eri osa-alueet.
Näyttökokeen suorittamalla voi osoittaa Turun ammattikorkeakoulun avoimen AMK:n polkuopintoihin hakevalta vaaditun suomen kielen taidon, jos koe on suoritettu vähintään arvosanalla 3.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioitavat tehtävät:
- Kirjallinen tehtävä 1: asiakaspalvelutilanteet
- Kirjalinen tehtävä 2: tilastotietojen esittely
- Suullinen esitys: pitchaus
- Ryhmäkeskustelu
Opintojakso arvioidaan asteikolla 0–5. Arvosanaan vaikuttavat edellä mainitut oppimistehtävät, jotka arvioidaan asteikolla 0–2.
• 0: täydennettävä – tehtävässä ei ole noudatettu ohjeita, kieli ei ole ymmärrettävää tai tehtävää ei ole tehty
• 1: hyväksytty – tehtävä on tehty ohjeiden mukaan ja se on kielellisesti ymmärrettävä
• 2: erinomainen – tehtävä osoittaa perehtyneisyyttä ja on kielellisesti selkeä
Tehtävien maksimipistemäärä on 8 p. Arvosana muodostuu pisteiden perusteella seuraavasti:
0–2 p = 0;
3 p = 1
4 p = 2;
5 p = 3;
6 p = 4;
7–8 p = 5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa ja osaa käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija osaa käyttää hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja soveltaa oppimaansa opiskelun ja työelämän tilanteissa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja osaa analysoida aihepiiriin liittyviä asioita sujuvasti ja perustellusti. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa opiskelun ja työelämän tilanteissa.
Esitietovaatimukset
Vähintään suomen kielen taitotaso B1.
Ilmoittautumisaika
22.11.2021 - 14.03.2022
Ajoitus
07.03.2022 - 29.04.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Paikasta riippumaton
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
18 - 30
Koulutus
- Korkeakouluopintoihin valmentava koulutus maahanmuuttajille
Opettaja
- Annika Karppelin
- Maria Välivirta Havia
- Tiina Hirard
- Sirpa Rajala
Ajoitusryhmät
- Pienryhmä 1 (Koko: 8. Avoin AMK: 8.)
Ryhmät
-
VALMEK22Korkeakouluopintoihin valmentava koulutus maahanmuuttajille
Pienryhmät
- Pienryhmä 1
Tavoitteet
Opiskelija laajentaa itseään kiinnostavan alan ja sen käsitteiden tuntemusta. Opiskelija ymmärtää alan tekstejä ja osaa myös itse laatia lyhyitä ammatillisiin konteksteihin liittyviä tekstejä ja suullisia esityksiä. Opiskelija osaa sanallistaa ongelmia ja niiden ratkaisuja. Kieliopintojen taitotaso on B1.1.–B1.2.
Sisältö
Tekstien ymmärtämisessä edetään yleistajuisista teksteistä vaativampiin teksteihin ja harjoitellaan niiden selostamista sekä suullisesti että kirjallisesti. Lisäksi harjoitellaan matemaattisissa tehtävissä ja ongelmanratkaisussa tarvittavaa kieltä. Opintojaksolla vahvistetaan ammatillisen sanaston ja keskeisten rakenteiden hallintaa.
Oppimateriaalit
Oppimateriaali löytyy oppimisympäristö itslearningistä. Oppimateriaaleja ovat esim.
- Alakohtaisia aiheita käsittelevät verkkosivut
- Selko-opas yrittäjyyteen
- Työelämän toimeksiannot
- Opettajien oma materiaali
Opetusmenetelmät
Opiskelija toimii pääasiassa itslearning-oppimisympäristössä, erilaisilla verkkosivuilla sekä lähes päivittäisissä verkkotapaamisissa. Opiskelija työskentelee sekä itsenäisesti paikasta riippumatta että yhteisöllisesti muun opiskelijaryhmän kanssa. Opiskelija tutustuu myös alan tutkinto-opiskeluun joko lähiopetuksessa tai verkossa.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opetus toteutuu integroidusti niin, että kielitaidon ja alan tuntemuksen kehittyminen tukevat toisiaan. Opiskeltavat sisällöt ovat ammatillisia ja työelämälähtöisiä, minkä lisäksi opiskelijaa ohjataan tutustumaan alan korkeakouluopintoihin luento- tai oppituntivierailujen avulla. Opiskelussa korostuu yhteisöllinen oppiminen, joka toteutuu esim. pari- ja pienryhmätyöskentelynä. Opiskeluryhmä on kansainvälinen, ja opiskelussa perehdytään monialaisesti eri alojen suomen kieleen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 opintopistettä vastaa 135 tuntia opiskelijan työtä.
TEEMA 1, vkot 10-11: Lukusanat ja määränilmaukset
Yhteensä n. 34 h, joista verkkotapaamisia n. 8 h
- Esittäytymistehtävä lukusanojen avulla
- Monivalintatehtävä: lukusanojen taivutus
- Suullinen lukutehtävä: lukusanojen taivutus
- Lukusanojen taivutus laskutoimituksissa
- Kielioppitehtävä: määränilmaukset
TEEMA 2, vko 12: Taulukkoja, tilastoja ja diagrammeja
Yhteensä n. 16 h, joista verkkotapaamisia n. 5 h
- Tiedonhankintatehtävä: taulukoita, tilastoja ja diagrammeja
- Lauseenmuodostustehtävä: muutoksen kuvaaminen
- Esitys: taulukko, tilasto tai diagrammi
TEEMA 3, vko 13: Yleistä liiketoimintasuunnitelmasta
Yhteensä n. 16 h, joista verkkotapaamisia n. 5 h
- Ymmärtämis- ja sanastotehtävä: liiketoimintasuunnitelma
- Yrityksen liiketoimintasuunnitelman analyysi (BMC)
- Oppimispäiväkirja
TEEMA 4, vko 14: Markkinatilanne, asiakkaat ja kilpailijat
Yhteensä n. 16 h, joista verkkotapaamisia n. 5 h
- Tekstinymmärtämistehtävä: markkinatilanteen huomioiminen
- Asiakaspalvelutilanteen ideoiminen
- Analyysi yrityksen asiakkaista ja kilpailijoista
- Keskustelu liiketoimintasuunnitelmasta
TEEMA 5, vko 15: Työelämän toimeksiantoja
Yhteensä n. 16 h, joista verkkotapaamisia n. 5 h
- Toimeksiannon analyysi ja kuvaus
- Kielioppitehtävä: verbaalisubstantiivi
- Kielioppitehtävä: partisiippimuodot
- Oppimispäiväkirja
TEEMA 6, vko 16: Teknologisia innovaatioita
Yhteensä n. 16 h, joista verkkotapaamisia n. 5 h
- Toimeksiannon uudelleenkirjoitus
- Tekstinymmärtämis- ja monivalintatehtävä: innovaatiot
- Innovaation ideoiminen ja esittely
- Keskustelu toimeksiannosta ja innovaatioista
TEEMA 7, vko 17: Pitchaus ja luentovierailujen raportointi
Yhteensä n. 16 h, joista verkkotapaamisia n. 5 h
- Tekstinymmärtämistehtävä: pitchaus
- Pitchaus-video tuotteesta, palvelusta tai innovaatiosta
- Pitchaus-videon vertaisarviointi
- Raportti: tutustuminen tutkintokoulutukseen
Sisällön jaksotus
Opintojaksolla perehdytään esim. erilaisiin tilastoihin, liiketoimintasuunnitelmaan ja teknologisiin innovaatioihin. Lisäksi tutustutaan korkeakoulun tutkinto-opetukseen opiskelijan valitsemalla alalla. Suomen kielen opinnoissa keskitytään em. aihepiireihin liittyviin käsitteisiin ja olennaisiin kielen rakenteisiin. Opiskelussa kehitetään kielen kaikkia eri osa-alueita.
VKOT 10-11: Lukusanat ja määränilmaukset
VKO 12: Taulukoita, tilastoja ja diagrammeja
VKO 13: Yleistä liiketoimintasuunnitelmasta
VKO 14: Markkinatilanne, asiakkaat ja kilpailijat
VKO 15: Työelämän toimeksiantoja
VKO 16: Teknologisia innovaatioita
VKO 17: Pitchaus ja luentovierailujen raportointi
Viestintäkanava ja lisätietoja
Opintojakso sisältää paljon yhteisiä verkkotapaamisia muiden opiskelijoiden ja opettajien kanssa. Verkkotapaamiset sijoittuvat arkipäivisin klo 8–16 välille. Opintojaksoa ei voi suorittaa itsenäisesti.
Opiskeluun verkossa tarvitaan tietokone, internet-yhteys, kuuloke-mikrofoni ja web-kamera.
Edeltävyysehtona suomen kielen taitotaso B1.
Kiintiöt: CampusOnline 8, avoin AMK 8
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioitavat tehtävät:
VKO 10-11: Suullinen lukutehtävä lukusanojen taivutuksesta
VKO 12: Esitys taulukosta, tilastosta tai diagrammista
VKOT: 13-14: Asiakaspalvelutilanteen ideoiminen; Keskustelu liiketoimintasuunnitelmasta
VKO 15: Kielioppitehtävä verbaalisubstantiivista; Kielioppitehtävä partisiippimuodoista
VKO 16: Keskustelu toimeksiannoista ja innovaatioista
VKO 17: Pitchaus-video; Raportti luentovierailusta
Numeerisesti arvioitavissa tehtävissä opettaja-arviointi asteikolla 0-2. HUOM. Raportti luentovierailuista, opettaja-arviointi asteikolla 0-4.
Opintojakso arvioidaan asteikolla 0–5. Arvosanaan vaikuttavat opintojakson aikana suoritettavat oppimistehtävät (ks. edellä), jotka arvioidaan yleensä asteikolla 0–2.
• 0: täydennettävä – tehtävässä ei ole noudatettu ohjeita, kieli ei ole ymmärrettävää tai tehtävää ei ole tehty
• 1: hyväksytty – tehtävä on tehty ohjeiden mukaan ja se on kielellisesti ymmärrettävä
• 2: erinomainen – tehtävä osoittaa perehtyneisyyttä ja on kielellisesti selkeä
Tehtävien maksimipistemäärä on 20 p. Arvosana muodostuu pisteiden perusteella seuraavasti:
0–7 p = 0;
8–9 p = 1;
10–11 p = 2;
12–14 p = 3;
15–17 p = 4;
18–20 p = 5;
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson tavoitteita. Opiskelija tunnistaa ja osaa käyttää vain muutamia opintojakson aihepiirin käsitteitä eikä osaa soveltaa oppimaansa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa ja osaa käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja ymmärtää osaamisen kehittymisen edellytykset.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija osaa käyttää hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja soveltaa oppimaansa opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida omaa osaamistaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja osaa analysoida aihepiiriin liittyviä asioita sujuvasti ja perustellusti. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida alalla ja alan opinnoissa vaadittavaa osaamista ja oman osaamisensa kehittymistä.
Esitietovaatimukset
Vähintään suomen kielen taitotaso B1.