Hoitoala ja suomi toisena kielenä 2 (B1)Laajuus (5 op)
Tunnus: TH00CR20
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija laajentaa hoitoalan käsitteiden tuntemustaan sekä alan ammatillisia perustietoja ja -taitoja. Opiskelija tiedostaa ammatillisen kielen tilanteisen vaihtelun ja osaa käyttää ammatillista kieltä työelämän erilaisissa suullisissa ja kirjallisissa viestintätilanteissa. Opiskelija ymmärtää erilaisia oman alan tekstejä sekä osaa tuottaa lyhyitä ammatillisiin konteksteihin liittyviä tekstejä ja suullisia esityksiä. Kieliopintojen taitotaso on B1.1–B1.2.
Sisältö
Opintojaksolla tutustutaan suomalaiseen terveysalan organisaatioon ja sen toimintoihin. Lisäksi tutustutaan erilaisiin terveysalan asiakas- ja potilastilanteisiin. Opintojaksolla laajennetaan ammatillista sanastoa sekä perehdytään suomen kielen käyttöön erilaisissa hoitoalan tilanteissa, puhekielen muotoihin sekä ammatillisen kielen tyypillisiin piirteisiin.
Esitietovaatimukset
Vähintään suomen kielen taitotaso B1.
Ilmoittautumisaika
14.02.2025 - 03.03.2025
Ajoitus
03.03.2025 - 25.04.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Turun ammattikorkeakoulu
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 26
Koulutus
- Korkeakouluopintoihin valmentava koulutus maahanmuuttajille
Opettaja
- Noora Hämäläinen
- Sirpa Rajala
- Mervi Rasilainen
Ryhmät
-
VALMEK25AVALMEK25A Korkeakouluopintoihin valmentava koulutus maahanmuuttajille, SH
-
VALMEK25VALMEK25 Korkeakouluopintoihin valmentava koulutus maahanmuuttajille
Tavoitteet
Opiskelija laajentaa hoitoalan käsitteiden tuntemustaan sekä alan ammatillisia perustietoja ja -taitoja. Opiskelija tiedostaa ammatillisen kielen tilanteisen vaihtelun ja osaa käyttää ammatillista kieltä työelämän erilaisissa suullisissa ja kirjallisissa viestintätilanteissa. Opiskelija ymmärtää erilaisia oman alan tekstejä sekä osaa tuottaa lyhyitä ammatillisiin konteksteihin liittyviä tekstejä ja suullisia esityksiä. Kieliopintojen taitotaso on B1.1–B1.2.
Sisältö
Opintojaksolla tutustutaan suomalaiseen terveysalan organisaatioon ja sen toimintoihin. Lisäksi tutustutaan erilaisiin terveysalan asiakas- ja potilastilanteisiin. Opintojaksolla laajennetaan ammatillista sanastoa sekä perehdytään suomen kielen käyttöön erilaisissa hoitoalan tilanteissa, puhekielen muotoihin sekä ammatillisen kielen tyypillisiin piirteisiin.
Oppimateriaalit
Oppimateriaali löytyy verkko-oppimisympäristö itslearningistä.
Oppimateriaaleja ovat esim.
- Alaa koskevat verkkosivut
- Opettajien oma materiaali.
Opetusmenetelmät
Opiskelu toteutuu lähitoteutuksena Kupittaan kampuksella. Opinnot sisältävät itsenäistä työskentelyä sekä ryhmässä tapahtuvaa itsenäistä työskentelyä. Oppimisympäristönä hyödynnetään itslearning-verkko-oppimisympäristöä, Office 365 -työkaluja ja erilaisia internet-lähteitä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla ei ole tenttiä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojakso sisältää lähiopetusta, ryhmätyöskentelyä muiden opiskelijoiden kanssa ja itsenäistä etäopiskelua. Opetusta on arkipäivisin klo 8–15 välille. Opintojaksoa ei voi suorittaa itsenäisesti.
Opiskeluun tarvitaan tietokone, internet-yhteys, muistiinpanovälineet (kynä, kumi, vihko).
Edeltävyysehtona suomen kielen taitotaso B1.
Opetus toteutuu integroidusti niin, että kielitaidon, muun osaamisen ja taitojen kehittyminen tukevat toisiaan. Opiskelussa korostuu yhteisöllinen oppiminen pari- ja pienryhmätyöskentelynä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 opintopistettä vastaa 135 tuntia opiskelijan työtä.
Lähiopetusta on opettajan johdolla ma - to klo 9.00 - 11.30.
Ryhmätyöskentelyä pienryhmissä ja/tai asiantuntijaluentoja on ma - to klo 12.30 - 15.00.
Perjantaisin on itsenäistä etäopiskelua.
Sisällön jaksotus
Opintojaksolla tutustutaan sosiaali- ja terveysalan käsitteisiin ja aiheisiin, mikä valmentaa opiskelijaa alan suomen kielen käyttöön korkeakouluopiskelussa ja työelämässä.
Kurssin aihealueet:
Teema 1: Sosiaali- ja terveysjärjestelmän eri sektorit
Teema 2: Asiakaslähtöisyys sote-alalla
Teema 3: Tutustuminen tutkintokoulutukseen
Teema 3: Hoitoalan ammatillinen kieli 1
Teema 4: Hoitoalan ammatillinen kieli 2
Teema 5: Hoitoalan ammatillinen kieli 3
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointi kerrotaan tarkemmin opintojakson alussa. Arviointi perustuu tehtäviin ja jatkuvaan arviointiin kurssin aikana.
Opintojakson arvioitavat tehtävät tarkentuvat myöhemmin, esim.
-Kirjoitustehtäviä
-Kielioppitehtäviä
-Suullisia tehtäviä
-Tekstinymmärtämistehtäviä
-Esitystehtäviä.
Opettaja arvioi tehtävät pisteytyksellä 0-2.
• 0: täydennettävä – tehtävässä ei ole noudatettu ohjeita, kieli ei ole ymmärrettävää tai tehtävää ei ole tehty
• 1: hyväksytty – tehtävä on tehty ohjeiden mukaan ja se on kielellisesti ymmärrettävä
• 2: erinomainen – tehtävä on tehty ohjeiden mukaan; tehtävä osoittaa perehtyneisyyttä ja on kielellisesti selkeä
Opintojakson hyväksytty suorittaminen vaatii vähintään 60 % läsnäoloa tunneilla kampuksella.
Opintojakso arvioidaan asteikolla 0–5. Arvosanaan vaikuttavat opintojakson aikana suoritettavat oppimistehtävät (ks. edellä) ja aktiivisuus kurssilla.
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson tavoitteita. Opiskelija tunnistaa ja osaa käyttää vain muutamia opintojakson aihepiirin käsitteitä eikä osaa soveltaa oppimaansa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa ja osaa käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja ymmärtää osaamisen kehittymisen edellytykset.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija osaa käyttää hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja soveltaa oppimaansa opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida omaa osaamistaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja osaa analysoida aihepiiriin liittyviä asioita sujuvasti ja perustellusti. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida alalla ja alan opinnoissa vaadittavaa osaamista ja oman osaamisensa kehittymistä.
Esitietovaatimukset
Vähintään suomen kielen taitotaso B1.
Ilmoittautumisaika
12.01.2024 - 04.03.2024
Ajoitus
04.03.2024 - 26.04.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Turun ammattikorkeakoulu
Toimipiste
Paikasta riippumaton
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 24
Koulutus
- Korkeakouluopintoihin valmentava koulutus maahanmuuttajille
Opettaja
- Noora Hämäläinen
- Sirpa Rajala
- Mervi Rasilainen
Ryhmät
-
VALMEK24AKorkeakouluopintoihin valmentava koulutus maahanmuuttajille, Terhy
Tavoitteet
Opiskelija laajentaa hoitoalan käsitteiden tuntemustaan sekä alan ammatillisia perustietoja ja -taitoja. Opiskelija tiedostaa ammatillisen kielen tilanteisen vaihtelun ja osaa käyttää ammatillista kieltä työelämän erilaisissa suullisissa ja kirjallisissa viestintätilanteissa. Opiskelija ymmärtää erilaisia oman alan tekstejä sekä osaa tuottaa lyhyitä ammatillisiin konteksteihin liittyviä tekstejä ja suullisia esityksiä. Kieliopintojen taitotaso on B1.1–B1.2.
Sisältö
Opintojaksolla tutustutaan suomalaiseen terveysalan organisaatioon ja sen toimintoihin. Lisäksi tutustutaan erilaisiin terveysalan asiakas- ja potilastilanteisiin. Opintojaksolla laajennetaan ammatillista sanastoa sekä perehdytään suomen kielen käyttöön erilaisissa hoitoalan tilanteissa, puhekielen muotoihin sekä ammatillisen kielen tyypillisiin piirteisiin.
Oppimateriaalit
Oppimateriaali löytyy verkko-oppimisympäristö itslearningistä.
Oppimateriaaleja ovat esim.
- Alaa koskevat verkkosivut
- Opettajien oma materiaali.
Opetusmenetelmät
Opiskelu toteutuu lähitoteutuksena Kupittaan kampuksella. Opinnot sisältävät itsenäistä työskentelyä sekä ryhmässä tapahtuvaa itsenäistä työskentelyä. Oppimisympäristönä hyödynnetään itslearning-verkko-oppimisympäristöä, Office 365 -työkaluja ja erilaisia internet-lähteitä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla ei ole tenttiä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojakso sisältää lähiopetusta, ryhmätyöskentelyä muiden opiskelijoiden kanssa ja itsenäistä etäopiskelua. Opetusta on arkipäivisin klo 8–15 välille. Opintojaksoa ei voi suorittaa itsenäisesti.
Opiskeluun tarvitaan tietokone, internet-yhteys, muistiinpanovälineet (kynä, kumi, vihko).
Edeltävyysehtona suomen kielen taitotaso B1.
Opetus toteutuu integroidusti niin, että kielitaidon, muun osaamisen ja taitojen kehittyminen tukevat toisiaan. Opiskelussa korostuu yhteisöllinen oppiminen pari- ja pienryhmätyöskentelynä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 opintopistettä vastaa 135 tuntia opiskelijan työtä.
Lähiopetusta on opettajan johdolla ma - to klo 9.00 - 11.30.
Ryhmätyöskentelyä pienryhmissä ja/tai asiantuntijaluentoja on ma - to klo 12.30 - 15.00.
Perjantaisin on itsenäistä etäopiskelua.
Sisällön jaksotus
Opintojaksolla tutustutaan sosiaali- ja terveysalan käsitteisiin ja aiheisiin, mikä valmentaa opiskelijaa alan suomen kielen käyttöön korkeakouluopiskelussa ja työelämässä.
Kurssin aihealueet:
Teema 1: Sosiaali- ja terveysjärjestelmän eri sektorit
Teema 2: Asiakaslähtöisyys sote-alalla
Teema 3: Tutustuminen tutkintokoulutukseen
Teema 3: Hoitoalan ammatillinen kieli 1
Teema 4: Hoitoalan ammatillinen kieli 2
Teema 5: Hoitoalan ammatillinen kieli 3
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointi kerrotaan tarkemmin opintojakson alussa. Arviointi perustuu tehtäviin ja jatkuvaan arviointiin kurssin aikana.
Opintojakson arvioitavat tehtävät tarkentuvat myöhemmin, esim.
-Kirjoitustehtäviä
-Kielioppitehtäviä
-Suullisia tehtäviä
-Tekstinymmärtämistehtäviä
-Esitystehtäviä.
Opettaja arvioi tehtävät pisteytyksellä 0-2.
• 0: täydennettävä – tehtävässä ei ole noudatettu ohjeita, kieli ei ole ymmärrettävää tai tehtävää ei ole tehty
• 1: hyväksytty – tehtävä on tehty ohjeiden mukaan ja se on kielellisesti ymmärrettävä
• 2: erinomainen – tehtävä on tehty ohjeiden mukaan; tehtävä osoittaa perehtyneisyyttä ja on kielellisesti selkeä
Opintojakson hyväksytty suorittaminen vaatii vähintään 60 % läsnäoloa tunneilla kampuksella.
Opintojakso arvioidaan asteikolla 0–5. Arvosanaan vaikuttavat opintojakson aikana suoritettavat oppimistehtävät (ks. edellä) ja aktiivisuus kurssilla.
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson tavoitteita. Opiskelija tunnistaa ja osaa käyttää vain muutamia opintojakson aihepiirin käsitteitä eikä osaa soveltaa oppimaansa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa ja osaa käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja ymmärtää osaamisen kehittymisen edellytykset.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija osaa käyttää hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja soveltaa oppimaansa opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida omaa osaamistaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja osaa analysoida aihepiiriin liittyviä asioita sujuvasti ja perustellusti. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida alalla ja alan opinnoissa vaadittavaa osaamista ja oman osaamisensa kehittymistä.
Esitietovaatimukset
Vähintään suomen kielen taitotaso B1.