Siirry suoraan sisältöön

Hoitoala ja suomi toisena kielenä 3 (B2)Laajuus (5 op)

Tunnus: TH00CR21

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija soveltaa aiemmin opittua terveysalan osaamistaan. Opiskelija syventää suomen kielen taitoaan niin, että hän pystyy osallistumaan kirjalliseen ja suulliseen vuorovaikutukseen alan korkeakouluopinnoissa ja tutustuessaan suomalaisiin alan työyhteisöön. Opiskelija pystyy tuottamaan selkeää, sujuvaa ja jäsentynyttä puhetta ja tekstiä omaan alaansa ja työelämään liittyvistä aiheista. Kieliopintojen taitotaso on B1.2–B2.

Sisältö

Opintojaksolla kehitetään taitoja, joita tarvitaan terveysalan korkeakouluopiskelussa, ja opiskellaan esim. näyttöön perustuvien lähteiden käyttöä. Kieliopinnoissa perehdytään alan erityissanastoon sekä vaativampiin rakenteisiin.

Esitietovaatimukset

Vähintään suomen kielen taitotaso B1.2.

Ilmoittautumisaika

10.04.2025 - 28.04.2025

Ajoitus

28.04.2025 - 13.06.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Turun ammattikorkeakoulu

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 26

Koulutus
  • Korkeakouluopintoihin valmentava koulutus maahanmuuttajille
Opettaja
  • Noora Hämäläinen
  • Sirpa Rajala
  • Mervi Rasilainen
Ryhmät
  • VALMEK25A
    VALMEK25A Korkeakouluopintoihin valmentava koulutus maahanmuuttajille, SH
  • VALMEK25
    VALMEK25 Korkeakouluopintoihin valmentava koulutus maahanmuuttajille

Tavoitteet

Opiskelija soveltaa aiemmin opittua terveysalan osaamistaan. Opiskelija syventää suomen kielen taitoaan niin, että hän pystyy osallistumaan kirjalliseen ja suulliseen vuorovaikutukseen alan korkeakouluopinnoissa ja tutustuessaan suomalaisiin alan työyhteisöön. Opiskelija pystyy tuottamaan selkeää, sujuvaa ja jäsentynyttä puhetta ja tekstiä omaan alaansa ja työelämään liittyvistä aiheista. Kieliopintojen taitotaso on B1.2–B2.

Sisältö

Opintojaksolla kehitetään taitoja, joita tarvitaan terveysalan korkeakouluopiskelussa, ja opiskellaan esim. näyttöön perustuvien lähteiden käyttöä. Kieliopinnoissa perehdytään alan erityissanastoon sekä vaativampiin rakenteisiin.

Oppimateriaalit

Oppimateriaali löytyy verkko-oppimisympäristö Itslearningistä.
Oppimateriaaleja ovat esim.
- Alaa koskevat verkkosivut (esim. sosiaali- ja terveyspalvelut)
- Opettajien oma materiaali

Opetusmenetelmät

Opiskelu toteutuu lähitoteutuksena Kupittaan kampuksella. Opinnot sisältävät itsenäistä työskentelyä sekä ryhmässä tapahtuvaa itsenäistä työskentelyä. Oppimisympäristönä hyödynnetään itslearning-verkko-oppimisympäristöä, Office 365 -työkaluja ja erilaisia internet-lähteitä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojakso sisältää lähiopetusta, ryhmätyöskentelyä muiden opiskelijoiden kanssa ja itsenäistä etäopiskelua. Opetusta on arkipäivisin klo 8–15 välille. Opintojaksoa ei voi suorittaa itsenäisesti.

Opiskeluun tarvitaan tietokone, internet-yhteys, muistiinpanovälineet (kynä, kumi, vihko).

Edeltävyysehtona suomen kielen taitotaso B1.

Opetus toteutuu integroidusti niin, että kielitaidon ja muiden opiskeluvalmiuksien kehittyminen tukevat toisiaan. Opiskelussa korostuu yhteisöllinen oppiminen pari- ja pienryhmätyöskentelynä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 opintopistettä vastaa 135 tuntia opiskelijan työtä. Kurssi tehtävät tarkentuvat myöhemmin.

Lähiopetusta on opettajan johdolla ma, ke - to klo 10.00 - 11.30.
Ryhmätyöskentelyä pienryhmissä ja/tai asiantuntijaluentoja ma, ke - to klo 12.30 - 15.00.
Tiistaisin ja perjantaisin on itsenäistä etäopiskelua.

Tarkista lähiopetuksen ajankohta Tuudo -järjestelmästä tai Lukkari -hakukoneesta.

Sisällön jaksotus

Muutokset ovat mahdollisia!

Opintijaksolla tutustutaan terveysalan ja hoitotyön käsitteisiin ja aiheisiin, mikä valmentaa opiskelijaa alan suomen kielen käyttöön tutkinto-opiskelussa ja työelämässä.

Aihealueita:

Teema 1: Hoitotyön tieteellisiä artikkeleita
Teema 2: Sairaanhoidon ja hoitotyön opinnäytetöitä
Teema 3: Digitalisaatio terveyden ja hyvinvoinnin tukena
Teema 4: Oman osaamisen sanoittaminen
Teema 5: Minä tulevana sairaanhoitajana.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arviointi kerrotaan tarkemmin opintojakson alussa.

Opintojakson arvioitavat tehtävät tarkentuvat myöhemmin:
-Kirjoitustehtäviä
-Kielioppitehtäviä
-Suullisia tehtäviä
-Esitystehtäviä.

Opettaja arvioi tehtävät pisteytyksellä 0-2.
• 0: täydennettävä – tehtävässä ei ole noudatettu ohjeita, kieli ei ole ymmärrettävää tai tehtävää ei ole tehty
• 1: hyväksytty – tehtävä on tehty ohjeiden mukaan ja se on kielellisesti ymmärrettävä
• 2: erinomainen – tehtävä on tehty ohjeiden mukaan; tehtävä osoittaa perehtyneisyyttä ja on kielellisesti selkeä

Opintojakson hyväksytty suorittaminen vaatii vähintään 60 % läsnäoloa tunneilla kampuksella.

Opintojakso arvioidaan asteikolla 0–5. Arvosanaan vaikuttavat opintojakson aikana suoritettavat oppimistehtävät (ks. edellä) ja aktiivisuus kurssilla.

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson tavoitteita. Opiskelija tunnistaa ja osaa käyttää vain muutamia opintojakson aihepiirin käsitteitä eikä osaa soveltaa oppimaansa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa ja osaa käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja ymmärtää osaamisen kehittymisen edellytykset.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija osaa käyttää hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja soveltaa oppimaansa opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida omaa osaamistaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja osaa analysoida aihepiiriin liittyviä asioita sujuvasti ja perustellusti. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida alalla ja alan opinnoissa vaadittavaa osaamista ja oman osaamisensa kehittymistä.

Esitietovaatimukset

Vähintään suomen kielen taitotaso B1.2.

Ilmoittautumisaika

12.09.2023 - 31.05.2024

Ajoitus

29.04.2024 - 14.06.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Turun ammattikorkeakoulu

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 24

Koulutus
  • Korkeakouluopintoihin valmentava koulutus maahanmuuttajille
Opettaja
  • Noora Hämäläinen
  • Sirpa Rajala
  • Mervi Rasilainen
Ryhmät
  • VALMEK24A
    Korkeakouluopintoihin valmentava koulutus maahanmuuttajille, Terhy

Tavoitteet

Opiskelija soveltaa aiemmin opittua terveysalan osaamistaan. Opiskelija syventää suomen kielen taitoaan niin, että hän pystyy osallistumaan kirjalliseen ja suulliseen vuorovaikutukseen alan korkeakouluopinnoissa ja tutustuessaan suomalaisiin alan työyhteisöön. Opiskelija pystyy tuottamaan selkeää, sujuvaa ja jäsentynyttä puhetta ja tekstiä omaan alaansa ja työelämään liittyvistä aiheista. Kieliopintojen taitotaso on B1.2–B2.

Sisältö

Opintojaksolla kehitetään taitoja, joita tarvitaan terveysalan korkeakouluopiskelussa, ja opiskellaan esim. näyttöön perustuvien lähteiden käyttöä. Kieliopinnoissa perehdytään alan erityissanastoon sekä vaativampiin rakenteisiin.

Oppimateriaalit

Oppimateriaali löytyy verkko-oppimisympäristö itslearningistä.
Oppimateriaaleja ovat esim.
- Alaa koskevat verkkosivut (esim. sosiaali- ja terveyspalvelut)
- Opettajien oma materiaali

Opetusmenetelmät

Opiskelu toteutuu lähitoteutuksena Kupittaan kampuksella. Opinnot sisältävät itsenäistä työskentelyä sekä ryhmässä tapahtuvaa itsenäistä työskentelyä. Oppimisympäristönä hyödynnetään itslearning-verkko-oppimisympäristöä, Office 365 -työkaluja ja erilaisia internet-lähteitä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojakso sisältää lähiopetusta, ryhmätyöskentelyä muiden opiskelijoiden kanssa ja itsenäistä etäopiskelua. Opetusta on arkipäivisin klo 8–15 välille. Opintojaksoa ei voi suorittaa itsenäisesti.

Opiskeluun tarvitaan tietokone, internet-yhteys, muistiinpanovälineet (kynä, kumi, vihko).

Edeltävyysehtona suomen kielen taitotaso B1.

Opetus toteutuu integroidusti niin, että kielitaidon ja muiden opiskeluvalmiuksien kehittyminen tukevat toisiaan. Opiskelussa korostuu yhteisöllinen oppiminen pari- ja pienryhmätyöskentelynä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 opintopistettä vastaa 135 tuntia opiskelijan työtä. Kurssi tehtävät tarkentuvat myöhemmin.

Lähiopetusta on opettajan johdolla ma - to klo 9.00 - 11.30.
Ryhmätyöskentelyä pienryhmissä ja/tai asiantuntijaluentoja ma - to klo 12.30 - 15.00.
Perjantaisin on itsenäistä etäopiskelua.

Sisällön jaksotus

Muutokset ovat mahdollisia!

Opintijaksolla tutustutaan terveysalan ja hoitotyön käsitteisiin ja aiheisiin, mikä valmentaa opiskelijaa alan suomen kielen käyttöön tutkinto-opiskelussa ja työelämässä.

Aihealueita:

Teema 1: Hoitotyön tieteellisiä artikkeleita
Teema 2: Sairaanhoidon ja hoitotyön opinnäytetöitä
Teema 3: Digitalisaatio terveyden ja hyvinvoinnin tukena
Teema 4: Oman osaamisen sanoittaminen
Teema 5: Minä tulevana sairaanhoitajana.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arviointi kerrotaan tarkemmin opintojakson alussa.

Opintojakson arvioitavat tehtävät tarkentuvat myöhemmin:
-Kirjoitustehtäviä
-Kielioppitehtäviä
-Suullisia tehtäviä
-Esitystehtäviä.

Opettaja arvioi tehtävät pisteytyksellä 0-2.
• 0: täydennettävä – tehtävässä ei ole noudatettu ohjeita, kieli ei ole ymmärrettävää tai tehtävää ei ole tehty
• 1: hyväksytty – tehtävä on tehty ohjeiden mukaan ja se on kielellisesti ymmärrettävä
• 2: erinomainen – tehtävä on tehty ohjeiden mukaan; tehtävä osoittaa perehtyneisyyttä ja on kielellisesti selkeä

Opintojakson hyväksytty suorittaminen vaatii vähintään 60 % läsnäoloa tunneilla kampuksella.

Opintojakso arvioidaan asteikolla 0–5. Arvosanaan vaikuttavat opintojakson aikana suoritettavat oppimistehtävät (ks. edellä) ja aktiivisuus kurssilla.

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson tavoitteita. Opiskelija tunnistaa ja osaa käyttää vain muutamia opintojakson aihepiirin käsitteitä eikä osaa soveltaa oppimaansa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa ja osaa käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja ymmärtää osaamisen kehittymisen edellytykset.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija osaa käyttää hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja soveltaa oppimaansa opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida omaa osaamistaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja osaa analysoida aihepiiriin liittyviä asioita sujuvasti ja perustellusti. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida alalla ja alan opinnoissa vaadittavaa osaamista ja oman osaamisensa kehittymistä.

Esitietovaatimukset

Vähintään suomen kielen taitotaso B1.2.